Тема: Переосмислення євангельських сюжетів та образів у романі «Майстер і Маргарита».
І відповів Ісус: «Я на те уродився
І прийшов у світ на те,
Щоб свідчити істину».
Біблія.
Мета: аналізуючи євангельські розділи роману, розкрити морально – філософську проблематику твору, простежити складність образу Понтія Пілата, визначити засоби творення цього образу, розвивати навички порівняльного аналізу художніх образів, усного мовлення, логічного мислення; формувати особистісне ставлення до питання морально – філософського плану.
Хід уроку.
I Підготовка до сприйняття навчальної теми.
Слово вчителя:
- Як ви розумієте слова епіграфа, а зокрема «свідчити істину»?
( «Свідчити» - це не встановлювати, стверджувати, а доводити істину, підтверджувати вчинками)
- Послухайте уривок із вірша М. Гумільова:
И иногда в печали бурной
Пророк, не признаный у нас,
подьемлет к небу взор лазурный
своих лучистых, ясных глаз.
Он говорит, что он безумный,
Но что душа его свята,
Что он в печали многодумной,
Увидел светлый лик Христа.
- Як ви розумієте останній рядок вірша?
- У чому полягає вічність християнського віровчення?
Слово вчителя:
II Оголошення теми та мети уроку.
Слайд 1
Слайд 2
(Роман Майстра гармонійно вписується в загальний сюжет твору, не порушуючи композиційного порядку, створеного автором. Уже перший бібліяний розділ є логічним продовженням розмови Берліоза з Іваном Бездомним про існування Іісуса Христа. Весь роман Майстра стає ключем до розуміння московського життя.)
III Аналіз євангельських глав роману.
Бесіда:
Слайд 3
- Кого має на увазі Булгаков під іменем Ієшуа Га – Ноцрі?
Слайд 4
- Яка розмова відбувається між прокуратором і Ієшуа. У чому звинувачують останнього?
- Якого значення , на вашу думку, набувають рядки про ластівку?
( це щось добре та світле, що промайнуло в душі Понтія Пілата, але промайнуло, тому що дуже швидко зникло)
- Що або хто змінив рішення Пілата? Зачитайте цитату, прокоментуйте.
(Страх, народжений залежністю від тих, хто вище за тебе, примушує людину діяти всупереч законам моралі. Це визначає вибір Понтія. Але ж «Мысли понеслись короткие, бессвязные и необыкновенные: «Погиб!» , потом: «Погибли!..»» в цих словах весь трагізм ситуації Пілат розуміє неминучість смертного вироку Ієшуа і водночас усвідомлює свою власну загибель)
( саме в цьому проявляється сила переконань Ієшуа , його віра в царство істини й справедливості, його справжня свобода і незалежність. Фізично слабкий, він виглядає сильнішим за римського прокуратора)
- В який момент допиту Понтій усвідомлює «непереможність» Ієшуа і безпорадність своїх дій?
Слайд 5
Слайд 6
Словниково – вибірковий диктант.
(самотність, безмежна доброта, відчуження, слабкодухість, наївність, довірливість, владність, милосердя, боягузливість, жертовність, хитрість, внутрішня свобода, абсолютна чесність, лицемірство, незалежність від влади, хвороблива роздратованість, беззахисність, співчття, обачливість, прагнення справедливості).
IV Самостійна робота.
Спільне та відмінне в образах Ісуса Христа та Ієшуа Га – Ноцрі.
Слайд 7
V Перевірка самостійної роботи.
(Висновок роблять учні на основі власних спостережень)
VI Підсумок уроку.
Слово вчителя:
-Пригадайте початок суперечки: «Що таке істина?». Це питання відзеркалює вічне протистояння ідеального та реального. І носієм цих вищих моральних цінностей, втіленням ідеальної сутності людини в романі Булгакова виступає Ієшуа.
Слайд 8
І є ш у а
С
Т
И
Н
А
І є ш у а
- Дана схема набуває вигляду піскового годинника.
- Які асоціації викликає у вас цей предмет?
( пісковий годинник час невгамовність часу швидкоплинність часу поєднання в одному предметі минулого, теперішнього , майбутнього )
(Майстер, Понтій Пілат, Маргарита, Воланд.
VII Доманнє завдання.
Воланд та його свита.