Проект "М.Булгаков "Майстер і Маргарита""

Про матеріал
Проект містить матеріали по вивченню творчості М.Булгакова та його роману "Майстер і Маргарита"
Перегляд файлу

Тема: Переосмислення євангельських сюжетів та образів у романі «Майстер і Маргарита».

І відповів Ісус: «Я на те уродився

І прийшов у світ на те,

Щоб свідчити істину».

Біблія.

Мета: аналізуючи євангельські розділи роману, розкрити морально – філософську проблематику твору, простежити складність образу Понтія Пілата, визначити засоби творення цього образу, розвивати навички порівняльного аналізу художніх образів, усного мовлення, логічного мислення; формувати особистісне ставлення до питання морально – філософського плану.

 

Хід уроку.

I Підготовка до сприйняття навчальної теми.

Слово вчителя:

 - Як ви розумієте слова епіграфа, а зокрема «свідчити істину»?

( «Свідчити» - це не встановлювати, стверджувати, а доводити істину, підтверджувати вчинками)

 - Послухайте уривок із вірша М. Гумільова:

И иногда в печали бурной

Пророк, не признаный у нас,

 подьемлет к небу взор лазурный

своих лучистых, ясных глаз.

Он говорит, что он безумный,

Но что душа его свята,

 Что он в печали многодумной,

Увидел светлый лик Христа.

 -  Як ви розумієте останній рядок вірша?

   - У чому полягає вічність християнського віровчення?

 Слово вчителя:

  • Біблія завжди була, є і буде джерелом натхнення для митців, бо зміст вічної книги так само багатий, як життя. Найголовнішим є той факт, що Біблія – це один із багатьох проявів людського прагнення істини, пошуку сенсу нашого буття. «Увидеть светлый лик Христа»  - це ще одна спроба наблизитися до істини. Саме наблизитися до розуміння , що є вічним в цьому хаотичному світі прагнув М. Булгаков у романі «Майстер і Маргарита».

II Оголошення теми та мети уроку.

Слайд 1 

Слайд 2

  • У чому особливості сюжетної  побудови  роману?
  • Як , на вашу думку, співвідносяться євангельські розділи із загальним сюжетом твору?

(Роман Майстра гармонійно вписується в загальний сюжет твору, не порушуючи композиційного порядку, створеного автором. Уже перший бібліяний розділ є логічним продовженням розмови Берліоза з Іваном Бездомним про існування Іісуса Христа. Весь роман Майстра стає ключем до розуміння московського життя.)

  III  Аналіз євангельських глав роману.

Бесіда:

  • Хто такий Понтій Пілат?

Слайд 3

 - Кого має на увазі Булгаков під іменем Ієшуа Га – Ноцрі?

Слайд 4

 - Яка розмова відбувається між прокуратором і Ієшуа. У чому звинувачують останнього?

   - Якого значення , на вашу думку, набувають рядки про ластівку?

( це щось добре та світле, що промайнуло в душі Понтія Пілата, але промайнуло, тому що дуже швидко зникло)

 - Що або хто змінив рішення  Пілата? Зачитайте цитату, прокоментуйте.

(Страх, народжений залежністю від тих, хто вище за тебе, примушує людину діяти всупереч законам моралі.  Це визначає вибір Понтія. Але ж «Мысли понеслись короткие, бессвязные и необыкновенные: «Погиб!» , потом: «Погибли!..»» в цих словах весь трагізм ситуації Пілат розуміє неминучість смертного вироку Ієшуа і водночас усвідомлює свою власну загибель)

  • Як ви гадаєте, чому Ієшуа не розуміє «натяків» Понтія Пілата, не приймає його правил гри?

( саме в цьому проявляється сила переконань Ієшуа , його віра в царство істини й справедливості, його справжня свобода і незалежність. Фізично слабкий, він  виглядає сильнішим за римського прокуратора)

 - В який момент допиту  Понтій усвідомлює «непереможність»  Ієшуа  і безпорадність своїх дій?

Слайд 5

Слайд 6

  • Хто такий Левій Матвій? Чи можна виправдати його наміри стосовно Ієшуа? Чому?

Словниково – вибірковий диктант.

  • З даного переліку рс характеру доберіть ті, які найбільше пасують Ієшуа та Понтію Пілату.

(самотність, безмежна доброта, відчуження, слабкодухість, наївність, довірливість, владність, милосердя, боягузливість, жертовність, хитрість, внутрішня свобода, абсолютна чесність, лицемірство, незалежність від влади, хвороблива роздратованість,  беззахисність, співчття, обачливість, прагнення справедливості).

 

IV Самостійна робота.

Спільне та відмінне в образах Ісуса Христа та Ієшуа Га – Ноцрі.

Слайд 7

V Перевірка  самостійної роботи.

(Висновок роблять учні на основі власних спостережень)

VI Підсумок уроку.

Слово вчителя:

 -Пригадайте початок суперечки: «Що таке істина?». Це питання відзеркалює вічне протистояння ідеального та реального. І носієм цих вищих моральних цінностей, втіленням ідеальної сутності людини в романі Булгакова виступає Ієшуа.

Слайд  8

І    є    ш    у    а

      С

            Т

                   И

                          Н   

                                 А

       І    є      ш     у     а

 - Дана схема набуває вигляду піскового годинника.

 - Які асоціації викликає у вас цей предмет?

( пісковий годинник        час         невгамовність часу        швидкоплинність часу        поєднання в одному предметі минулого, теперішнього , майбутнього    )

(Майстер, Понтій Пілат, Маргарита, Воланд.

  • Незмінною залишається лише основа – віровчення Ієшуа. В романі Булгаков «пропускає», «пересипає» вічні моральні цінності крізь вчинки героїв, тим самим випробовуючи силу та життєздатність ідей добра та справедливості, утверджуючи їхню вічність, незнищеність.

 

VII  Доманнє завдання.

Воланд та його свита.

 

docx
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
9 квітня 2020
Переглядів
839
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку