Проект «Медіатека для розвитку емоційно – чуттєвої сфери учнів на уроках мистецьких дисциплін»

Про матеріал
У даному проекті представлені відеоматеріали, які, звичайно, за власним бажанням можна доповнювати. Будуть корисними для роботи на уроках "Мистецтва" під час сприймання художніх творів до тем:"Архітектура", "Скульптура", "Живопис", "Кіномистецтво". Допомагають у навчальному та виховному процесі зробити установку на духовний, моральний підтекст через чуттєві художні образи як частини цілого.
Перегляд файлу

«Медіатека

 для розвитку емоційно – чуттєвої сфери учнів

на уроках мистецьких дисциплін»

ПРОЕКТ

 У даному проекті представлені відеоматеріали для роботи на уроках мистецтва під час сприймання художніх творів. Допомагають  у навчальному та виховному процесі зробити установку на духовний, моральний підтекст через чуттєві художні образи як частини цілого.

Зміст

1. Пояснювальна записка.

2. Основна частина.

2.1. Архітектура. Сінгапур. «Летючий корабель» (епізод фільму за власним вибором).

2.2. Скульптура. Мікеланджело Б.«П’єта» (епізод з фільму ВВС «Божественний Мікеланджело» 2004рік  сцена зустрічі скульптора із замовником).

2. 3. Театр. Гришковець Є. «Як я з’їв собаку» (епізод «И будят меня утром»).

2.4. Музика. М.Джексон «Пісня землі» (епізод фільму).

   Хор хлопчиків «Лібера» «Ave Maria».

2.5. Кіномистецтво. Епізоди фільмів «Мами» («Розмова з мамою на її могилі»), «Голодні ігри» (Вихід на сцену), «Тарас Бульба» (Вбивство Андрія).

2.6. Мультиплікація. «Король Лев» (епізод мультфільму за власним вибором).

3. Висновок.

Зрозуміти художній твір, це, перш за все, відчути,

емоційно пережити його і вже на цьому грунті

подумати над ним"

Б.М.Теплов

В умовах розбудови української державності особливої уваги  набуває питання виховання духовних та моральних ціннісних орієнтирів у сфері художньої культури та мистецтва, задоволення  потреб у творчості, виховання національно-патріотичної свідомості та активної життєвої позиції. 

 Переорієнтація світоглядних позицій, значні втрати духовних цінностей у суспільстві вимагають від педагогів мистецьких дисциплін пошуку шляхів  формування у підростаючого покоління нового мислення, збереження та примноження традицій культури рідного краю, розширення світогляду.

 Залучення особистості до гуманістичних традицій поколінь найбільш актуалізується у старшому шкільному віці, коли в учнів виникає потреба морального осмислення навколишньої дійсності. Крім того, саме у старшокласників відбувається взаємозв’язок між інтелектуально-пізнавальною та емоційно-чуттєвою сферами відносно сприйняття творів мистецтва.

 Одним із шляхів створення та розширення емоційного стану школярів є  залучення їх до високих взірців світової та української художньої культури.

Мета проекту:

- вчити відчувати емоційний стан, який закладено в творах мистецтва;

- розвивати емоційну сферу учнів засобами художньо-образної мови видів мистецтва (образотворчого, музичного та театрального, кіномистецтва);

- виховувати співчуття, співпереживання, захоплення, душевність

Завдання:

- Проводячи уроки, включати в них  елементи емоційної драматургії через проживання гострих моментів в різних видах мистецтва, сприяти формуванню співпереживання, духовності, виховувати моральні якості, збуджувати інтерес до навчання, що стане основою для творчої діяльності.

 Очікуваний результат:

- особистість школяра, зорієнтована на творче самовираження, має власне судження, розуміє і цінує твори мистецтва;

- використовує вміння та навички мистецької діяльності,

- має сформовану художньо – практичну компетентність,

- використовує отриманий досвід у самостійній творчій роботі,

- бере активну участь у житті школи та суспільства.

Проект: « Медіатека для розвитку
емоційно – чуттєвої сфери учнів

 на уроках мистецьких дисциплін»

Тип проекту: соціальний

Учасники: учні 9-х класів

Мета:

-вчити відчувати емоційний стан, який закладено в творах мистецтва;

-розвивати емоційну сферу учнів засобами художньо-образної мови видів мистецтва (образотворчого, музичного та театрального, кіномистецтва);

- розвивати вміння учнів працювати в групах, самостійно працювати з джерелами інформації, узагальнювати дані, добирати влучні приклади та матеріали;

 - виховувати почуття пошуку прекрасного у всіх проявах життя;

- дати можливість учням виявити творчу  ініціативу та самостійність, закріпити навички оформлення своєї роботи.

Форма представлення: відео епізоди до видів мистецтв, супроводжуючий текс, питання для обговорення

Робота над проектом проходила у шість етапів.

1.Мотивація діяльності.

Основоположне питання: «Як у видах мистецтва передаються почуття?»

Проблемні питання: Чим може вразити архітектура? Як в статуї можна показати почуття? Як гра актора може викликати емоційний відгук? Як формує еталон  краси кіномистецтво? Як мультиплікатор змушує відчувати масу емоцій ? Як музичне мистецтво підкорює емоції та почуття людини своєму змісту та характеру?

2. Стартова робота вчителя. Скульптура. С.Рафаель (епізод фільму «Божественний Мікеланджело») «Сикстинська мадонна» (Жест Марії). У ході обговорення акцентується увага на головних моментах та вимогах проектної роботи.

3.Формування груп: «Архітектори», «Скульптори», «Музиканти», «Театрали», «Кіномитці», «Мультиплікатори».  Учні визначають завдання своєї діяльності,  планують роботу по групах, розподіляють обов’язки між собою (координатори і учасники).

4. Інформаційно-операційний. Вчитель знайомить  групи з ефективним джерелами інформації -  інформаційні технології і, що допоможуть знайти потрібний матеріал. Учні разом з вчителем обговорюють можливі методи дослідження, пошук інформації та творчий підхід до розв’язання . Учні добирають матеріал, опрацьовують його.

5. Оформлення результатів проекту. Школярі оформлюють проект у вигляді відео епізодів з додатковим текстовим матеріалом та запитаннями для обговорення.

6. Рефлексивно-оцінювальний.  Учні демонструють отриманий результат на уроках мистецтва до відповідних тем, які  вивчаються. Після перегляду відео епізодів проходить анкетування на виявлення емоційних станів однокласників, «проживання» гострих моментів. Разом з учителем аналізують і оцінюють діяльність; порівнюють отримані результати.


         Програмою «Мистецтво» 8-9 клас на вивчаються види мистецтв. Тому, у відповідності з календарним плануванням, учнівські проекти  використовувалися до тем: «Візуальні мистецтва», «Жанрова палітра музичного мистецтва», «Театр як синтез мистецтва», «Екранні мистецтва». За  допомогою  комп’ютерних технологій  творчі групи ознайомлювали своїх однокласників з візуальним мистецтвом.

Результати роботи.

Виступ групи «Архітектори».

Є одне містечко в Азії, тут зустріне вас незвичайне видовище - корабель у хмарах - оригінальне архітектурне споруда розташована в сінгапурському районі Marina Bay .

 Не будинок, а витвір мистецтва! - "Небесний парк», "Летючий к»рабель", розташований в центрі міста -держави Сінгапур . Його називають восьмим чудом світу. Комплекс складається з трьох 60 -поверхових колон. Дахи цих трьох хмарочосів з'єднує трипалубний корабель, який більше легендарного "Титаніка" на 80 метрів , довжина корабля - 340 метрів. На його верхній палубі, прямо під відкритим небом, розташувався величезний відкритий басейн. Ще, на кораблі є парк, звідки як на долоні відкривається вид відразу на три країни - Сінгапур, Малайзію та Індонезію. Простір водної гладі басейну не обмежена ніякими бортиками, і здається, ніби вода стікає з висоти вниз.

Обговорення:

  • Коли вперше побачили цей архітектурний шедевр, що відчули?(Такого не може бути, як взагалі таке можливе?)
  • Що б ви спитали в архітектора, якому на думку спала така ідея?
  • На що надихають такі витвори мистецтва?

 

Виступ групи «Скульптори».

 «Ще вчора камінь лежав на землі, його зневажали ногами.

Назавтра натовпи людей схиляються перед ним».

П’єр Жан Давид де Анжи

Збулося давнє пророцтво, яке почула Марія від глибокого старого, який зустрівся їй в Єрусалимському храмі, куди вона принесла свого первістка. Взявши Ісуса на руки, старий передбачив йому велике майбутнє і додав, звертаючись до матері: «А тобі ж самій душу пройде меч». Тепер Марія розуміла їх сенс. Її незвичайний син, втілення доброти і милосердя, страчений як злочинець. Вона бачила його ганебну страту, його передсмертні муки на хресті. Тепер бездиханне тіло сина лежить на її колінах, і душу матері пронизує велика скорбота.

Двадцятитрьохрічний художник запропонував небачене раніше зображення Мадонни з мертвим Сином. Ірвінг Стоун у книзі « Муки і радості » пише: «За думки ж Мікеланджело, в композиції нікого, крім Христа та Марії , не повинно було бути в статуї не можна показати будь-які почуття Ісуса стосовно матері , можна лише висловити почуття Марії до сина…Всю тяжкість горя прийме на себе перед глядачем Марія. Це, здавалося Мікеланджело, буде вірним рішенням теми».

 « Жест руки Марії - одне з найбільш ранніх свідчень того чудового відкриття , яке зробив Мікеланджело і яке згодом стало найбільш улюбленим мотивом його мистецтва. Це особливий вид руху, звучав як трагічне звернення. Емоційний  рух, як вираження думки і почуття, рух, викликаний не так подією, скільки станом духу, - цього не знало ні античне мистецтво, ні мистецтво раннього Відродження » (Б. Віппер ).

Обговорення:

-Найбільш емоційний момент сюжету? – Зустріч замовника шедевром. Коли він торкається самої Діви (дотик живого з надземним).

-Найбільш емоційний момент сюжету?Зустріч замовника шедевром. Коли він торкається самої Діви (дотик живого з надземним).

 

Виступ групи «Театрали».

Драматург , актор і режисер Євгеній Гришковець.  Спектакль - це мозаїка спогадів одного героя , який виходить на сцену в матроській безкозирці і просто , з щирістю розповідає про дуже прості речі. Школа , в яку так не хочеться йти холодним зимовим ранком , армія , коли тебе везуть в невідомість і тобі просто страшно і собака , яку все-таки потрібно з'їсти і в прямому і переносному сенсі слова ... Гришковець цим спектаклем приніс глядачам просте , впізнане                життя. Через призму спогадів одного героя кожен глядач може побачити долю цілого покоління країни , якої немає на карті , і задуматися про своє життя.

Обговорення:

- Як актор захватує глядача в свій світ спогадів?

- Якими прийомами майстерності володіє актор?

- Що вражає і стає незабутнім?

- Чи хотіли б ви спробувати себе в ролі «Одного актора»?

 

Виступ групи «Музиканти».

М.Джексон «Пісня Землі».

Музичне мистецтво використовує в якості естетичних засобів впливу звуки, гармонію, темп, тембр, динаміку, що значно активізує людський слух, а також підкорює її емоції та почуття своєму змісту та характеру.

Відеокліп Майкла Джексона 1995 на трек « Earth Song ».

У цій пісні співак закликає припинити військові конфлікти на планеті ,  не винищувати рідкісні види тварин і відмовитися, нарешті, від хижацької вирубки тропічних лісів. Всі сцени кліпу знімали у відповідних географічних локаціях - Хорватія , Танзанія, р . Амазонка і передмістях Нью -Йорка. Дуже пронизливий кліп , що змушує задуматися про помилки людства.

Сюжет кліпу руйнування, а потім відродження Землі. Джексон і люди в усьому світі об'єднуються в духовному оспівуванні пісні землі. Завдяки цьому з'являється сила, яка зцілює світ. За допомогою спецефектів час повертається назад, життя повертається, війна закінчується, а ліси починають рости. Після виходу кліпу, на деякий час перестали вирубувати ліси Африканського континенту.

 Кліп отримав премію Le Film Фантастична , як краще відео 1996 року, а також номінацію на премію Греммі в 1997 році. Пісня Землі залишається бестселером у Великобританії, де було продано більше 1 млн примірників.

Обговорення :

- Сюжет, який вразив більше всього?

- Як можна описати стан, в якому ви перебували під час перегляду?

- Які засоби впливу використали автори саме для цього моменту?

 - До чого спонукає перегляд кліпу?

 

Хор хлопчиків «Лібера».

Libera - вокальна хорова група хлопчиків з англіканського приходу в південному Лондоні (церкви святого Філіпа ) . Назва хору походить від назви виконаної ними пісні , яке перекладається з латинської як - «вільний». З 1988 року колектив, склад якого зі зрозумілих причин змінюється, випустив серію альбомів з аранжуваннями церковних, класичних творів, а також власних композицій керівника колективу. Хормейстер співочої групи Роберт Прайзман. Хор налічує близько сорока хлопчиків віком від семи до шістнадцяти років. Це число включає в себе і нових співаків, які поки ще не готові повною мірою брати участь у записі альбомів або турне. Хлопчики хору - з різних шарів і різних районів Лондона, відвідують різні школи. Музика «Libera» має своє відмітна звучання. Майже всі свої пісні або нові композиції Роберт Прайзман складає для окремих солістів з тим, щоб підкреслити різні характеристики і властивості їх голосів. Хор часто поєднує елементи Грегоріанського розспіву, класичних композиторів, таких як Дебюссі, Бетховен і Пахельбель, і New Age. У своїх композиціях «Libera» використовує цілий ряд музичних інструментів.

Обговорення:

  • На скільки вразливою для вас виявилася мелодія?
  • Які почуття виникли у вас під час прослуховування?
  • Чи можна сучасній молоді слухати таку музику?

 

Виступ групи «Кіномитці».

Фільм «Мами».

Режисер: Євген Абизов, Сарік Андреасян, Алан Бадоєв

Щороку в день 8-го березня телефонні мережі передають мільйони дзвінків і смс -повідомлень. Працьовиті аналітики підрахували, що абсолютна більшість телефонних дзвінків адресовано найголовнішим жінкам у житті кожної людини - мамам. Ми виросли, і заготовлені заздалегідь аплікації і букети квітів, куплені до маминого пробудження, - давно забуті дитячі звички. Відтепер ми вітаємо мам по- дорослому: чекаємо, коли вони прокинуться, і набираємо телефонний номер. Але що, якщо трапиться колапс, і через пікової перевантаженості телефонна мережа завалиться? Отже, зв'язку немає. Що робити? Хтось буде чекати, поки її відновлять - привітає ввечері або навіть наступного дня. А інші, як і герої нашого кіноальманаху, поміняють свої плани, щоб привітати своїх мам саме сьогодні ... особисто ... як в дитинстві! Вісім різних поздоровлень і життєвих ситуацій. Вісім різних МАМ .

Обговорення:

  • На скільки актуальний фільм?
  • Чим він приваблює молодь?
  • Про що маємо замислитись після перегляду сцени з С.Безруковим?

( допомагає кожному побачити свої упущення, помилки, і, звичайно ж, їх виправляти!)

 

Фільм «Голодні ігри».

Цікавими особливостями сприйняття володіють сучасні мистецтва (кіно, телебачення тощо). Вони незмінно нарощують синтетичні тенденції, бо складаються із взаємопроникнення засобів виразності одного виду мистецтва в інший, змішання жанрів, розмивання межі між мистецтвом і немистецтвом. Саме в таких видах мистецтва процес художнього сприйняття проходить в найбільш динамічній формі.

Жанр: бойовик, пригоди, фантастика

Режисер: Френсіс Лоуренс

У ролях: Л. Хемсворт, Дж. Лоуренс, Дж. Хатчерсон, Ф. Сеймур Хоффман

Опис: Фантастичний трилер «Голодні ігри» Гері Росса. В 2012 році за перший тиждень прокату тільки в США зібрав 155 мільйонів доларів, тобто повністю окупив свій бюджет. Фільм заснований на однойменній трилогії відомої американської письменниці Сьюзен Коллінз.

Дія фільму відбувається в майбутньому. А так звані, «Голодні ігри» це не що інше, як боротьба за виживання, де тільки один виявляється переможцем смерті, в яку, волею долі, потрапили двоє коханих Китнисс і Піт. Їм обом вдалося вижити в шаленій сутичці першої частини, змусивши суддів визнати їх загальну перемогу. І це мало кому подобається. Тому на героїв знову чекають нелегкі випробування, їм судилося знову потрапити на черговий тур «голодних ігор».

Обговореня :

- Чим приваблює сюжет фільму? (Неймовірно динамічний, споглядання досягнень науки та техніки та їх можливості в майбутньому.

- Що більше всього захоплює? (Щира форма спілкування з глядачем, відмінний сценарій, операторська робота, але, в першу чергу - приголомшливо достовірна гра Дженніфер Лоуренс. Це її непередавані очі і втілений на екрані цілісний образ змусили співпереживати і вірити, що відбувається).

- Самі видовищні моменти? (Видовищність сукні з крилами, прекрасні сукні Еффі, поїзд, на якому герої виїжджали в нескінченний тур)…

 

Фільм «Тарас Бульба».

Жанр: бойовик, драма, військовий, історія.

Режисер: Володимир Бортко.

Актори: Богдан Ступка, Ігор Петренко, Володимир Вдовиченков та ін

Фільм знятий за мотивами однієї з найвідоміших повістей Миколи Гоголя «Тарас Бульба». Події «Запорізької січі» посилають до важкого періоду в історії козацтва, коли запорожці піднялися на боротьбу з Річчю Посполитою. У самому центрі політичних інтриг опинилася родина шанованого козака Тараса Бульби, що переживає глибоку особисту драму. Його син Андрій полюбив польську аристократку і хоче бігти з Січі.

Роздирається відчуттям і боргом Тарас оголошує синові останню батьківську волю ...

Обговорення:

- Перше враження від перегляду?(пробуджує патріотичні почуття)

- Яку дію мають батальні сцени?

- Які думки та почуття викликала сцена батьківського самосуду над Андрієм після його зради? Чи є це жорстокістю?

- Які елементи акторської гри підсилили сцену?

 

Мультфільм «Король Лев».

Режисер: Роджер Аллерс, Роб Мінкофф. У головних ролях: Джеремі Айронс .Кмпанія Уолта Діснея.

Показуючи глядачеві мультфільм, мультиплікатор не тільки інформує про які-небудь події, які відбулися з мультгероями (сюжет), не тільки вселяє якусь важливу думку (ідея), але також змушує відчувати масу емоцій.

Все те, що передає глядачеві емоційний заряд, називається виразними засобами  мультиплікації , а саме: колір, музика, міміка і рух.

Музикою в мультфільмі «Король Лев» займався Елтон Джон. Це один з небагатьох видів мистецтва, однаково сприймається людьми всіх країн. Музика може бути «фоном» яких або подій, може служити «темою» будь-яких персонажів. Часто під час драматичних подій звучить тривожна музика, а під час переживань героя - сумна і задумлива. Все це змушує глядачів відчувати ті ж емоції, що герой, співпереживати йому. Характер рухів людини переноситься на тварин, тому так реалістично ми сприймаємо ті почуття, які переживають герої.

Для озвучування персонажів актори  вибиралися на основі того , як вони підходять персонажам і що можна привнести їм. Юний Сімба -В'ячеслав Сухов, який блискуче справився з завданням.

Обговорення:

  • Чим сподобався вам цей мультфільм?
  • Чи не забагато душевних сцен? Чому так думаєте?
  • Які засоби виразності використав режисер для передачі гострих моментів у запропонованому епізоді?

 

Введення школярів у світ прекрасного через «проживання» гострих моментів в різних видах мистецтва сприяє формуванню співпереживання, духовності, виховує моральні якості особистості, що стане основою для творчої діяльності.

«Виховуйте, творіть, допомагайте учневі для його користі,
а  не заради себе –
в цьому покликання вчителя».

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Єрмак Марина
    Цікавий проект. Сподобався.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 січня
Переглядів
311
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку