МЕТА НОВОЇ ШКОЛИ. Нова українська школа – це ключова реформа Міністерства освіти і науки. Головна мета – створити школу, в якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, як це відбувається зараз, а й уміння застосовувати їх у повсякденному житті. НУШ – це школа, до якої приємно ходити учням.2
«Метою повної загальної середньої освіти є різнобічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка усвідомлює себе громадянином України, здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, трудової діяльності та громадянської активності». Проект Закону України «Про освіту» №3491-д від 04.04.20163
ІнноваторІнноватор, здатний змінювати навколишній світ, розвивати економіку за принципами сталого розвитку, конкурувати на ринку праці, учитися впродовж життя. ЯКИМ ЖЕ МАЄ БУТИ ВИПУСКНИК НОВОЇ ШКОЛИ?4 Освічені українці, всебічно розвинені, відповідальні громадяни і патріоти, здатні до ризику та інновацій, - ось хто поведе українську економіку вперед у ХХІ століття. Особистість. Цілісна особистість, усебічно розвинена, здатна до критичного мислення. Патріот . Патріот з активною позицією, який діє згідно з морально-етичними принципами і здатний приймати відповідальні рішення, поважає гідність і права людини.
КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДЛЯ ЖИТТЯСпілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами. Спілкування іноземними мовами. Математична компетентність. Основні компетентності у природничих науках і технологіяхІнформаційно-цифрова компетентність. Уміння вчитися впродовж життя. Ініціативність і підприємливість. Соціальна та громадянська компетентності. Екологічна грамотність і здорове життя. Обізнаність та самовираження у сфері культури.5 Компетентність – динамічна комбінація знань, способів мислення, поглядів, цінностей, навичок, умінь, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність.
ФОРМУЛА НОВОЇ ШКОЛИ7 Педагогіка партнерства. Наскрізне застосування інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі та управлінні закладами освіти і системою освіти має стати інструментом забезпечення успіху нової української школи. Запровадження ІКТ в освітній галузі має перейти від одноразових проектів у системний процес, який охоплює всі види діяльності. ІКТ суттєво розширять можливості педагога, оптимізують управлінські процеси, таким чином формуючи в учня важливі для нашого сторіччя технологічні компетентності. Новий зміст. Новаструктура. Орієнтаціяна учня. Автономіяшколи. Вмотивованийучитель. Справедливефінансуванняі рівний доступ. Вихованняна цінностях. Сучасне освітнєсередовище
СТРУКТУРА НУШ.І. Початкова школа. 4 роки, 1-2 клас – 1 цикл, 3-4 – 2 цикл.ІІ. Базова середня школа (гімназія). 5 років, 5-6 класи – 1 цикл, 7-9 – 2 цикл.ІІІ. Профільна середня школа. 3 роки, 10 клас – 1 цикл, 11-12 класи – 2 цикл. Академічне спрямування – ліцей. Професійного спрямування – професійний ліцей, професійних коледж. 8
ПЕДАГОГІКА ПАРТНЕРСТВА.9повага до особистості; доброзичливість і позитивне ставлення; довіра у відносинах; діалог – взаємодія – взаємоповага; розподілене лідерство (проактивність, право вибору та відповідальність за нього, горизонтальність зв’язків); принципи соціального партнерства (рівність сторін, добровільність прийняття зобов’язань, обов’язковість виконання домовленостей).
УМОТИВОВАНИЙ УЧИТЕЛЬ«Школа українська буде успішна, якщо до неї прийде успішний учитель. Він – успішний вчитель та фахівець – вирішить дуже багато питань щодо якості викладання, обсягу домашніх завдань, комунікації з дітьми та адміністрацією школи. До дітей має прийти людина-лідер, яка може вести за собою, яка любить свій предмет, яка його фахово викладає».10
ОРІЄНТАЦІЯ НА УЧНЯ та ВИХОВАННЯ НА ЦІННОСТЯХ.11 Нова українська школа буде працювати на засадах особистісно-орієнтованої моделі освіти. У рамках цієї моделі школа максимально враховує права дитини, її здібності, потреби та інтереси, на практиці реалізуючи принцип дитиноцентризму. Найосвіченіша людина може стати найгіршим злочинцем, якщо не розуміє і не поділяє загальнолюдських цінностей. Нова українська школа буде формувати ціннісні ставлення і судження, які слугують базою для щасливого особистого життя та успішної взаємодії з суспільством.
Перша фаза (2016-2018 рр.)Перегляд навчальних планів і програм з метою розвантаження, запровадження компетентнісного та антидискримінаційного підходу в початковій школі. Пілотний етап створення опорних шкіл базового рівня в сільській місцевості. Має бути утворено 100– 150 шкіл і відпрацьовано взаємодію із громадами та початковими школами. Прийняття нового Закону України «Про освіту». Розроблення плану дій із запровадження Нової української школи. Розроблення і затвердження стандартів початкової освіти на компетентнісній основі. Підвищення кваліфікації вчителів початкової школи. Школа творення підручників нового покоління. Навчання авторів. Підготовка експертів.16
Формування національної Е-платформи електронних курсів та підручників. Дебюрократизація школи. Спрощення документообігу. Визнання електронних форм документів. Розроблення нового Закону «Про загальну середню освіту». Створення системи освітньої статистики і освітньої аналітики.17 Участь у міжнародному обстеженні якості середньої освіти PISA-2018. Початок формування системи забезпечення якості освіти на заміну системі контролю (інспектування) освіти. Забезпечення різноманітності форм здобуття початкової освіти. Початок роботи початкової школи за новими освітніми стандартами на компетентнісній основі (передбачено проектом. Закону України «Про освіту») – 2018 рік.
Друга фаза (2019-2022 рр.) Розроблення і затвердження стандартів базової середньої освіти на компетентнісній основі – 2019 рік. Формування нової системи підвищення кваліфікації вчителів і керівників закладів освіти. Інвентаризація мережі шкіл та закладів професійної освіти для проектування мережі закладів III рівня (профільної школи). Забезпечення якісного вивчення іноземних мов у старшій школі відповідно до Стратегії сталого розвитку «Україна-2020». Формування мережі опорних шкіл базового рівня18
Створення професійних стандартів педагогічної діяльності в початковій та середній школах. Створення мережі установ незалежної сертифікації вчителів. Створення регіональних органів забезпечення якості освіти. Формування систем внутрішнього забезпечення якості освіти в школах – 2022 рік. Створення системи незалежного оцінювання результатів навчання за курс базової школи. Початок роботи базової школи за новими освітніми стандартами на компетентнісній основі (передбачено проектом Закону України «Про освіту») – 2022 рік. 19
Третя фаза (2023-2029 рр.)Розроблення і затвердження стандартів профільної середньої освіти на компетентнісній основі – 2023 рік. Формування мережі закладів III рівня (профільної школи) – не пізніше 2025 року. Створення системи незалежного оцінювання професійних кваліфікацій випускників професійного профілю старшої школи. Початок роботи профільної школи за новими освітніми стандартами на компетентнісній основі (передбачено проектом Закону України «Про освіту») – не пізніше 2027 року. На цій основі створення передумов для скорочення тривалості (навантаження) бакалаврських програм вищої освіти в середньому на 45 кредитів. Перший дванадцятий клас Нової школи – не пізніше 2029 року.20