Проект на тему:
« Що можна зробити для збереження природи в рідному краї»
4 клас
Вступ
Немає кращої землі, ніж наша! Любимо ми її зелені ліси і розлогі ниви, озера і річки, міста і села в квітучих вінках садів, мову і пісні, що споконвіку живуть у серці нашого народу. Найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю викликає спілкування з природою. Інтерес дитини до навколишнього світу розпочинається з прилучення до спільної з дорослими екологічно доцільної діяльності. Дитина сприймає довкілля через призму дорослого. Для самостійного сприйняття у малят не вистачає життєвого досвіду, розуміння природних взаємозвязків. Інтерес дитини до навколишнього світу розпочинається з прилучення до спільної з дорослими екологічно доцільної діяльності. Завдання дорослих педагогів, батьків, навчити помічати прекрасне в природі, правильно сприймати явища та обєкти, виражати пережиті почуття в мовленнєвій та доступній видах діяльності, експерементувати та досліджувати.
Природа просить порятунку
Зеленим шепотом лісів,
Тривожним лебединим криком,
Змілілим плеском рік, морів.
Вона до нас із щемом в серці
Зболілі руки простягає:
Надіючись на кращу долю,
Про милосердя всіх благає.
Не ламайте, не знущайтесь,
Не руйнуйте, не губіть…
Пожалійте, приголубте,
Нагодуйте, оживіть.
Від споживацького безглуздя
Довкілля треба вберегти-
Тож маємо навчитись жити
Лиш за законами краси.
Ми люди, а тому повинні,
Розумне й вічне в світ нести:
У серці кожної дитини
Зростити пагін доброти…
Проект на тему :
« Що можна зробити для збереження природи в рідному краї»
Мета проекту: показати роль природи у житті людини;
виховувати дбайливе ставлення до природи;
спонукати учнів до дій, які б примножували природні багатства рідного краю;
формувати у дітей навички звітувати про виконану роботу;
розвивати допитливість, спостережливість;
виховувати любов і гуманне ставлення до природи.
Тип проекту: дослідницький, навчальний, груповий.
І. Підготовчий етап
1. Бесіда на тему: « Планета Земля – твій дім».
Мета: виявити знання дітей про довкілля. Розвивати інтерес до пізнання навколишнього світу. Викликати потребу у здобутті нових знань, розширювати уявлення дітей про шляхи і способи їх набуття.
2. Мотивація діяльності:
- Діти, як ви думаєте, що означають слова « довкілля», «екологія»?
- Чи б хотіли ви дізнатися більше про планету Земля, рослинний та тваринний світ?
- Звідки ми можемо про це дізнатися?
Я пропоную вам провести екскурсію до лісу, гаю, прочитати в довідниках, енциклопедіях, тощо…
3. Розбір дітьми завдань ( питань на які потрібно знайти відповідь)
ІІ. Практичний етап
Пошуково-дослідницька робота з реалізації проекту:
Спільна:
Екскурсія до лісу, гаю.
Складання правил поведінки в довкіллі. « Книга скарг від природи»
Малювання правил поведінки в довкіллі.
Випуск стінгазети « Бережи природу»
Збір інформації про пташок.
Індивідуальна:
Пошук відповідей на поставленні запитання
Підбір віршів, загадок, прислівїв про природу, прикмет повязаних з поведінкою птахів, звірів.
Підбір матеріалів для укладання « Книги скарг і вдячності природі»
ІІІ. Заключний етап
Презентація проекту:
Виконавці проекту: учні 4 класу, вчитель.
Презентація проекту
Урок
Тема: « Ми ніколи не зробимо шкоди природі»
Мета: Активізувати знання дітей про необхідність дбайливого ставлення до природи, про взаємозвязки між діяльністю людини і життям природи, виховувати почуття відповідальності за те, що відбувається в природі, формувати вміння аргументувати свою точку зору; виховувати екологічну культуру.
Хід уроку:
І.
- Дітки, чим ми займалися останнім часом?
- Для чого нам це потрібно?
- Діти, я прошу продовжити речення « Довкілля» - це… ( дитячі відповіді)
Сьогодні ми послухаємо , що ви дізналися про те, як можна зберегти повітря, воду грунт чистими. Що потрібно зробити для того щоб тварини і рослини не треба було заносити до Червоної книги. А Червона книга – існувала б тільки для нагадування біди. Спробуємо дізнатися якої шкоди і якої користі завдає природі людина і визначимо , що ми звами можемо зробити для екології. А потім складемо « Книгу скарг і вдячності природи». Вам треба було дізнатися, що таке « екологія». Кожній групі я зараз роздам вислови, а вам треба знайти правильне твердження.
Завдання 1 .
Екологія – це наука, що вивчає взаємовідносини організмів.
Екологія – це наука про взаємозвязки та взаємовідносини живих організмів з довкіллям.
Екологія – це наука, що вивчає взаємовідносини між живими організмами та середовищем їх існування
Екологія – наука про середовище нашого існування.
Підсумок: Так, діти. Екологія – це вода, повітря, рослини і тварини, люди та їх взаємозвязок. Адже людина впливає на екологію.
Діти , а ви любите розвязувати задачі?
Сьогодні я пропоную вам розвязати екологічні задачі.
Завдання2.( Запитання для кожної групки)
Головним завданням нашого проекту є Книга скарг і вдячності природи. Саме для виготовлення книги кожен з вас готував певну інформацію. Кожна книга має розділи. Наша книга теж буде мати розділи. Ми вже визначили, що вона складатиметься з 4 розділів:
І. Буде містити інформацію про користь і шкоду, яку завдає природі людина.
ІІ. Вірші про природу.
ІІІ. Загадки , прислівя, прикмети.
ІV. Правила поведінки в довкіллі.
Отже, давайте зараз послухаємо, що цікавого ви підготували?
Щогодини на нашій планеті 55 осіб отруюються і гинуть від хімічних речовин.
1000 людей вмирає від отруєнь водою. Зникає 5-6 видів рослинного чи тваринного світу.
Щохвилини знижується 50 тонн родючого грунту через неправильне його використання. В атмосферу виділяється 12000 тонн вуглекислого газу.
Нині на Земній кулі близько 20-30 тисяч рослин знаходяться на межі зникнення.
Забруднення води відбувається в результаті діяльності людей
Із 47 видів лікарських рослин, якими славилося Полісся, тепер збирають 6-7 видів.
Одним із розділів нашої книги є загадки. Прошу послухати що підготували дітки.
Відгадайте і покажіть відгадку.
Все від нього навкруги набирається снаги.
Тільки ранок настає виглянь у віконце!
Всім воно життя дає
Променисте …… ( Сонце)
Буває хмаркою вона, пушинкою буває.
Бува, як скло крихка й тверда-
Звичайна , підкажіть …. ( Вода)
( діти зачитують підготовленні ними загадки ) Робота в групах.
Наступний розділ нашої книги – вірші.
Прошу послухати , що підготувала ще одна група.
« Казкова країна добра і краси» О. Пархоменко
Тату, ти знаєш чого мені треба?
Чистого дощу із синього неба,
Треба і чути , і бачити літом
Як заливається жайвір над житом.
Як підпадьомкують в мідній пшениці.
Досвітком тихим перепелиці…..
( Також діти зачитують свої авторські вірші)
Милі пташечки маленькі
І чорненькі, і жовтенькі.
Стало зимно. Дві синички
У засніженім саду,
Ждуть коли у годівничку
Я їм хлібця покладу.
В світі є така лагода
Називається Природа
Кожен знає ,де йому жити,
І яку її любити.
Один каже сонце світить
Інший любить у водичці хлюпотіти.
Хто у лісі на пеньочку.
Хто в садочку , в холодочку.
Хто сніжинки ловить сміло
І кому яке є діло.
Але всім нам треба знати,
Як усе це шанувати.
Берегти, оте єдине,
Що дав Бог кожній людині.
Дітки екологія залежить від поведінки людини. Є багато законів про охорону природи, але найвищим законом для кожного з нас є наша совість.
А зараз давайте подумаєм щоб сказали нам пташки якби вміли говорити?
Давайте послухаємо .( Діти виходять у масках пташок і розказують віршики)
Синичка:
Скільки тут пташок співало, веселилося щодня,
Коли сонце припікало і літала комашня
Кожний кущик, кожну гілку
Обсідали залюбки
Щоб не шкодили ні скільки їм зажерливі жуки
А настане як зима , тих комашечок нема.
Дятел:
Як прийде вже зима- їжі доброї нема.
Снігур:
Дуже важко взимку жити
Бо нема їсти і пити.
Діти , а яку користь приносять птахи?
Чи потрібна допомога пташкам? Коли? Яка? ( Відповіді дітей)
На ваших столах є правила поведінки в природі. Давайте розділіть їх на дві групки
І. Що людина може робити в природі
ІІ. І ті , що людина неповинна робити в природі.
НЕ МОЖНА: руйнувати мурашники, ламати, топтати, нищити дерева, кущі, польові й лісові квіти, гратися в лісі з вогнем, залишати в лісі поліетиленові пакети , обривки газет, пляшки, вирізати на дереві своє імя.
МОЖНА: насаджувати дерева ,кущі, розчищати струмки, обгороджувати мурашники, підгодовувати птахів, берегти гнізда ,проводити акції чистоти в довкіллі.
Діти також виготовляють плакат і читають « Несіть добро у світ природи!» (Наперед підготовлений).
Розповідь учителя
Послухайте оповідання про пригоди коника.
Сидів у траві коник. Розглядав усе довкола. Сонце світило, і так приємно, тепло було конику у соковитій траві. Раптом зашуміло і на коника упала тінь. Зверху щось звалилося і притиснуло його до землі…
- «Я коника спіймав»– промовив один хлопчик.
- Покажи – попросив інший.
Перший протиснув пальці під долоню, якою накривав коника, боляче здушив його, а потім узяв за складені крильця. Коник намагався вирватися, однак нічого не виходило.
- Ого , дивись , які у нього довгі вуса, і ніжки теж смикаються.
Він схопив ніжки коника. Але перший хлопчик був не такий злий і легковажний, як другий. Він розумів, що коник живий.
- Не чіпай йог, ми відпустим його, хай собі стрибає.
- Клас.
І кинув коника далеко у траву. Упав коник у траву і пострибав
Чим далі від небезпечного місця.
( за Ю.Аракчеєвим)
Розкажіть чи доводилося вам спостерігати за схожою поведінкою дітей чи дорослих?
Часто природу руйнує бездумна поведінка. Добрі і розумні вчинки допомагають зберегти природу.
Напишіть скаргу – розповідь від імені рослин, тварин,грунту.
Зобразіть скаргу за допомогою малюнка.
Поміркуйте, що можна зробити щоб виправити ситуацію.
Оцініть результати роботи.
Робота в групах
Уявіть , що квіти , дерева вирішили написати побажання людям. Запишіть їх побажання.
- Кожна група отримує запитання, яке необхідно обговорити вголос, висловити свої міркування, дійти спільної думки та зробити висновок.
А) Що запише нежива природа в Книгу скарг?
Б) Що запишуть рослини в Книгу скарг?
В) Що запишуть птахи і тварини в Книгу скарг?
Учні разом з учителем читають скарги і на кожну з них дають відповіді.
Зразок скарги від природи:
« НЕ РВІТЬ НАС З КОРЕНЕМ,А ЗРІЗУЙТЕ НОЖЕМ» Чия це скарга?
Чому потрібно зрізати ножем?
« МИ ПОСПІШАЛИ, ПРИЛЕТІЛИ ДО СВОЄЇ ШПАКІВНІ ,А ВОНА РОЗБИТА.ЯК НАМ ЖИТИ? ДЕ?»
Чия це скарга? Як уникнути? І т.д.
Інсценізація:
Я людина – Ось вам моя рука!
Я – маленький їжачок – Ось вам моя лапка.
Я – пташечка – Ось вам моє крильце.
Я квіточка – Ось вам мої пелюсточки.
І т. д.
Я сонечко Ось вам мої промінчики.
Всі: Всі ми діти Землі.
І ми повинні жити в мирі і злагоді.
Підсумок уроку.
Вам у походи ходити і мандрувать, любі діти,
Вмійте ж природу любити , кожній стеблинці радіти.
Цвіту не вирви задаром.
Гілки не втни для забави.
Оберігайте ж повсюди , шлях і стежинку у гаї.
Все те окрасою буде нашого рідного краю.
Нехай рядки цього вірша запамятаються вам назавжди.
Ми посадимо липи і клени-
Буде все село зелене. Ми посадимо в полі – тополі,
Хай вони зростають поволі.
Ми обсадимо школу бузками,
Прикрасимо клумбу квітками.
Хай ростуть дерева й квіти
Хай будуть здоровими діти.
Дерева зростатимуть з нами,
Шелестітимуть тихо гілками,
Хай же шумить тополина
Хай цвіте, розцвіта – Україна.