Проєкт на тему: Вимірювання маси

Про матеріал
Тема проекту: У світи іменованих чисел. Вимірювання маси. Мета проекту: - активізувати пізнавальну активність учнів; - формувати вміння працювати в групі, робити висновки і узагальнення; - прищеплювати навички роботи з додатковими джерелами інформації, вміння самостійно орієнтуватися в інформаційному просторі; - поширювати знання дітей про одиниці вимірювання маси; - визначити якими мірами маси користувались у давні часи; - встановити взаємозв’язок між стародавніми та сучасними одиницями виміру; - експериментальним шляхом визначити масу окремих предметів.
Перегляд файлу

 

Тема проекту: У світи іменованих чисел. Вимірювання маси.

Мета проекту:

- активізувати пізнавальну активність учнів;

- формувати вміння працювати в групі, робити висновки і узагальнення;

- прищеплювати навички роботи з додатковими джерелами інформації, вміння самостійно орієнтуватися в інформаційному просторі;

- поширювати знання дітей про одиниці вимірювання маси;

- визначити якими мірами маси користувались у давні часи;

- встановити взаємозв’язок між стародавніми та сучасними одиницями виміру;

- експериментальним  шляхом визначити масу окремих предметів.

 

Актуальність дослідження:

Стародавні одиниці виміру мало використовуються на практиці, але зустрічаються у повсякденному житті, тому розуміння співвідношення давніх та сучасних одиниць виміру потрібне кожному для уявлення величин.

Розширює кругозір, сприяє розвитку інтересу до історії України.

 

Завдання проекту:

  • ознайомити з  стародавніми одиницями вимірювання ваги;
  • порівняти стародавні міри маси з сучасними;
  • розвинути ініціативність і творчість у дітей через продуктивну діяльність (підготовка презентації,  стінгазет, оформлення документів;

Об’єкт дослідження: одиниці виміру маси.

Предмет дослідження: стародавні та сучасні одиниці вимірювання маси.

Тип проекту:

За видом діяльності: дослідницько-пошуковий;

За участю у розробці: груповий;

За терміном виконання: середньо-тривалий;

За формою представлення: презентація;

За змістом: пошуковий.

Очікувані результати:

Поглибити знання учнів про одиниці вимірювання маси; ознайомити з стародавніми одиницями вимірювання ваги; розширити знання з історії математики; залучити учнів до пошукової роботи, що дасть можливість поглибити знання; розвивати навички самостійної роботи, потреби у самовдосконаленні; підвищувати загальний культурний рівень учнів, стимулювати інтерес до предмету математика.

 

Хід виконання проекту:

 1.Вибір теми, формування головної проблеми, мети проекту, розробка шляхів її вирішення.

 2. Поділ учнів на групи відповідно до мети.

Кожна група, відповідно до поставленої мети, отримала своє завдання і приступила до виконання (пошук матеріалів, вивчення, аналіз, систематизація, творча діяльність).

3. Оформлення проекту. Зведення результатів роботи кожної групи в єдине ціле, яке дало змогу виконати всі поставлені завдання, досягти мети проекту і отримати очікувані результати.

4. Презентація проекту.

 

Завдання групам:

  1. Знайти відомості та цікаві факти про стародавні одиниці вимірювання ваги – І група;
  2. Знайти відомості про різновиди терезів – ІІ група;
  3. Практичне завдання: виміряти запропоновані предмети за допомогою різних видів терезів – ІІІ група.

Звіт І групи.

Стародавні одиниці вимірювання маси

Гран

Гран – дуже маленька одиниця маси. Майже в 20 разів менша, ніж грам.

Слово „гран” означає „зерно”. Від маси зерна і походить його величина.

Користуються цією одиницею, коли потрібна велика точність.

В Англії, Америці та інших країнах, де прийнята англійська система мір, у гранах зважують ліки і коштовні метали. У цих країнах гран дорівнює 65 міліграмам.

Існує й інший гран, що дорівнює 50 міліграмам. Ним користуються в усьому світі, коли зважують коштовний дарунок моря – перли.

Слово „гран” вживають і в переносному значенні.

Про щось малоймовірне, наприклад, кажуть: „У цьому немає жодного грана правди”.

Золотник

1 золотник близько 4 г

Золотник – одиниця маси, яка відома вона на Русі з давніх часів. Сама назва свідчить про її зв’язок з золотом. Справді, походить ця одиниця від золотої візантійської монети, що важила близько чотирьох грамів.

Золотниками і долями вимірювалася маса золотих виробів і таких привезених здалеку товарів, як чай і перець.

Такими самими одиницями визначали і вміст золота або срібла в металах – їхню пробу. На кожному виробі з цих металів – ложці, чарці або каблучці – стоїть клеймо.

Пуд

1 пуд близько 16 кг

Складався пуд з 40 фунтів. Давно зник з ужитку фунт, а пуд живе й досі. По-перше, в мудрому прислів’ї: „Щоб узнати людину, треба з нею пуд солі з’їсти”. По-друге, у звітах про врожай. Кількість зерна, зібраного в країна, міряють пудами. Цікаво, що пудами міряють тільки зерно. Всі інші сільськогосподарські культури – і бавовну, і картоплю, і цукрові буряки, і овочі – вимірюють не пудами, а тонами.

 

Фунт

1 фунт близько 400 гр.

Фунт – міра маси, якою користуються вже багато століть. Її назва походить від латинського слова, що в перекладі означає маса, гиря. Від маси гирі, яка колись використовувалася, пішла і величина фунта. У різних країнах фунти неоднакові – від 320 до 560 грамів. У деяких це просто півкілограма, 500 грамів.

Як і багато інших давніх мір, у нас фунт, лишився тільки у таких висловах, як: „Це тобі не фунт ізюму” – так кажуть про складне діло, або: „Він узнав, почому фунт лиха” – так кажуть про людину, яка багато зазнала горя. Спочатку ця одиниця вимірювання маси носила назва «гривня».

Карат

1 карат = 200 мг

Карат - одиниця маси, з найдавніших часів використовується

в торгівлі дорогоцінними каменями і в ювелірній справі.

Маса однієї такої «гирьки» була в середньому близько 200 мг, вона-то і вважалася рівною карату.

У різних центрах ювелірної справи довго використовувалися свої міри маси. Так, лондонський карат дорівнював 205 мг, а флорентійський 197 мг. Звідси, ймовірно, і розбіжності в масі історичних алмазів, що зустрічаються в літературі. У 1907 році Міжнародному комітетом мір і ваг на конференції в Парижі був введений метричний карат (1 кари), рівний точно 200 мг.

Берковець

1 берковець = 10 пудів = 163 кг

Берковець - ця велика міра ваги, вживалася в оптовій торгівлі переважно для зважування воску і меду. Берковець - від назви острова Бйорк. Так на Русі називалася міра ваги в 10 пудів, як раз стандартна бочка з воском, яку одна людина могла закотити на купецький човен, що пливе на цей самий острів. (163 кг).

Лот

1 лот близько 13 г.

Лот — одиниця вимірювання маси, якою користувалися у XVIII—XX ст. Один лот (12 г 8 мг) дорівнював трьом золотникам і широко використовувався  для визначення поштового збору в залежності від ваги кореспонденції.

Доля

1 доля = 44мг

Доля — найдрібніша міра маси (приблизно 44 мг), якою, як і золотником, вимірювали масу коштовних виробів та екзотичних товарів, таких як чай або перець.

Звіт ІІ групи.

Класифікація терезів.

Терези - пристрій для визначення маси або ваги тіла.

Терези є найважливішим приладом в хімічній лабораторії, оскільки

практично жодна робота не обходиться без визначення маси реагентів і

продуктів реакції.

Залежно від точності, з якою проводиться зважування, терези поділяють

на такі групи:

− для грубого зважування (точність до 1 г);

− для точного зважування (точність від 1 до 10 мг);

− аналітичні (точність від 0,1 мг до 10-9 мг).

Зважування − порівняння маси даної речовини з масою гирьок, маса

яких відома і виражена в певних одиницях (мг, г, кг).

До кожного типу терезів відносяться свої гирі. Набір гирьок для

технохімічних або аналітичних терезів, поміщений в спеціальний футляр, який називають важками.

Лабораторні терези поділяють на:

− технохімічні (звичайно більш грубі);

− аналітичні (мікроаналітичні, ультрамікроаналітичні) (більш чутливі);

− спеціальні (для особливих цілей).

За способом створення сили рівноваги терези поділяють на:

− механічні з гирями (рівне плече і нерівне плече);

− квадрантні (маятникові врівноважуючі пристрої);

− пружинні (торсійні, крутильні);

− гідростатичні.

 

Звіт ІІІ групи.

Зважування:

  1. портфеля (3 кг);
  2.  кулі (90 г);
  3. куба (170 г);
  4. обручки (185 мг);
  5. капусти (420 г);
  6. маси тіла учня ( 38 кг).

 

Розв’язання задач на знаходження міри маси.

 

  • Логічна вправа

Йшли по степу два віслюка. Один ніс 5 пудів солі, а другий - 5 пудів вати. Було дуже жарко. Вони втомилися і, побачивши річку, разом з мішками полізли у воду. Після купання осли пішли далі. В одного з них поклажа стала легшою, а в другого – важчою. Чому?

 

  • Йшли по степу два віслюка. Один ніс 5 пудів солі, а другий - 5 пудів вати. Було дуже жарко. Вони втомилися і, побачивши річку, разом з мішками полізли у воду. Після купання осли пішли далі. В одного з них поклажа стала легшою, а в другого – важчою. Чому?
  • Пуд – міра маси, відома на Русі з найдавніших часів.

1 пуд =16 кг

39 пудів      -  624 кг

504 пуди      -  8 064 кг

785 пудів     - 12 560 кг

1976 пудів     - 31 616 кг

 

Підведення підсумків.

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
17 травня 2021
Переглядів
1137
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку