Вищетарасівський ліцей
Нікопольський район
Дніпропетровська область
Керівник проєкту
Учитель української мови та літератури
Чаманова І.М.
Тема проєкту «Національна своєрідність вищетарасівців»
Інформація про творчу групу-учасників проєкту
Учасники проєкту – учні 8 класу Вищетарасівського ліцею
створили такі проєкти: «Фронтовими дорогами наших рідних»,
«Родинне виховання», «Таємниці Заломів та Червонянської балки» і взяли участь у Першому міжрегіональному етнофестивалі обрядів та оберегів «Пасіка Сірка» (2018 р.)
Актуальність проєкту
Рідний край… Мила серцю Вищетарасівка. Всі, хто бував у цьому мальовничому селі, що розкинулося на березі Каховського водосховища, захоплювався його самобутніми традиціями, багатою історією (село пов’язане з козацтвом), оригінальними пам’ятками старовини, які представлені в сільському історико-краєзнавчому музеї.
Тож цілком природним виявилося бажання творчої групи восьмикласників глибше познайомитися з культурною спадщиною рідного села, бо ж відомо: «Хто не знає свого минулого, той не вартий майбутнього».
Тема проєкту є актуальною, адже зібраний учнями матеріал викликає інтерес до культурних надбань нашого народу, яскраво демонструє національну своєрідність вищетарасівців, спонукає глибше пізнати свої пракорені, задуматися над питанням: хто ми, як жили наші прадіди, якими вони були.
Мета і основні завдання проєкту
Тривалість проєкту: 6 місяців.
Учасники проєкту: учні 8 класу.
Керівник проєкту
- Чаманова Інна Миколаївна – учитель української мови і
літератури, класний керівник 8 класу.
Проєкт має місцеве значення.
Опис матеріалів проєкту:
Розподіл доручень:
Очікувані результати:
- підвищення загальної освіченості молодого громадянина України;
- досягнення належного рівня сформованості вміння прилучатися через краєзнавство, народознавство до культурної спадщини українського народу;
- розвиток національної самосвідомості учнів, усвідомлення власної причетності до долі рідного народу.
Етапи реалізації проєкту
Методи: пошуковий, словесні, наочні.
Презентація роботи творчої групи «Дослідники» на тему «Купальське свято у селі Вищетарасівка»
Вищетарасівка... Мальовниче село на березі Каховського водосховища, , в якому живе дух старовини.
Свято Івана Купала - улюблене свято вищетарасівців. Вони заздалегідь готуються до нього. Є у нашому селі народний театр та хоровий колектив.
Завдяки їм це свято перетворюється на справжнє театралізоване дійство, участь у якому бере пів села.
На мальовничій місцині, оточеній вербами, 7 липня багатолюдно. Очі вбирають яскраві кольори національних костюмів юнаків та дівчат. Хвилює атмосфера свята молодості, краси та кохання.
І лунає пісня …
Проти Івана сонце іграло.
Ой рано, на Івана.
А де ж воно ночувало?
Ночувало у Івана...
Хлопці тим часом розкладають багаття, а дівчата вбирають квітками та стрічками Марену, співаючи:
Наша Маринка – купалочка
Посеред моря купалась, (2)
На бережку білилась, (2)
Вийшла на вулицю, квапилась…
Потім молодь на галявині вкопує обрядове дерево, увішане дівочими віночками. Дівчата, взявшись за руки й ставши у коло, в центрі якого знаходиться це дерево, повільно підходять до нього, співаючи:
Ой вінку мій, вінку, хрещатий барвінку!
А я тебе плела вчора до вечора.
Виси, мій віночку, на золотім кілочку,
На золотім кілочку, шовковім шнурочку…
Дівчата знімають вінки з дерева, пускають їх на воду й дивляться, - в який бік поплив вінок, - там і чекатиме суджений. І знову лине дівоча пісня.
…Ой пущу віночок
На биструю воду
На щастя, на долю,
На милого вроду…
Палає купальське вогнище й парубки перестрибують через нього, щоб був «високий» врожай літа. Дівчата чекають юнаків , а хлопці (дехто й чуб обсмаливши) відчайдушно переплигують через багаття , адже, за повір’ями, хто з них спасує перед вогнем, той не гідний коханої дівчини. Все це веселе дійство супроводжується піснями вищетарасівського хору:
- На Івана, на Купала…
У танок кидаються всі: і дітвора, і літні люди, а що вже говорити про молодь... Збившись у веселий гурт, хлопці нападали на Марену, розривали її і кидали у воду. А потім , взявшись за руки, утворювали коло, в центрі якого - Купало. Молодь танцює, співає купальських пісень, а потім всі разом несуть Купало до моря і кидають його у воду, співаючи:
Да купався Іван, да й у воду впав.
Купала на Івана, Купала на Івана!..
Тепер не шукає вищетарасівська молодь цвіту папороті. Бо ніде. Був колись у нашій місцевості незайманий куточок природи зі сторічними вербами, з папороттю. Вирубали плавні, знищили природу. Натомість маємо Каховське море, зелене від ряски.
Та все ж наша молодь не сумує. І ще довго горить купальське багаття та звучить щасливий сміх юнаків і дівчат на святі молодості, краси та кохання.
Презентація роботи творчої групи «Пошуковці»
на тему «Весільний обряд у Вищетарасівці»
Спогади жительки с. Вищетарасівка Швидкої Євгенії Григорівни
- У нашому селі весілля (а у нас казали свайба) відбувалися тоді, коли в основному було зібрано урожай, восени. Напередодні весілля дівчину сватали. Після цього хлопець і дівчина ходили по селу й запрошували людей на весілля (свайбу), говорили, кланяючись: «Просили наші батьки й ми просимо, приходьте на весілля до нас».
Весілля відбувалося в суботу. А в п’ятницю збиралися дівчата-подружки на дівич-вечір до дівчини, котра мала завтра ставати до шлюбу , робили останні приготування до свята, яке мало відбутися завтра, квітчали гільце цукерками, стрічками, квітками. Молода співала:
- Та спасибі тобі, моя ненько, що будила мене раненько,
А я слухала, вставала та рушнички напряла…
А ще перед весіллям (за тиждень) у молодої пекли дивень, шишки, а ще раніше коровай і співали пісень. Наприклад:
- Де ти, де ти, Наталочко,
Де ходила, що ти собі Іваночка полюбила?
- Та ходила ж я, подруженьки,
У сад по воду, найшла собі хлопця чесного роду…
У суботу ж ішов весільний поїзд до молодої. Попереду молодого - боярин, а на воротях стояли родичі молодої, які не пускали молодого та боярина та вимагали викуп (це давній звичай).
Після викупу боярина молодий забирав наречену і вони їхали вінчатися (або йшли) до церкви, чи вже в наш час, до клубу, де вони вступали в шлюб
Ще й досі зберігся стародавній звичай розбувати молоду. Хлопці-підлітки (з боку молодої) знімають її взуття, а потім від молодого вимагають викуп. Коли гості обдаровують молодих, молода кожному дає дві палки дивню і дві шишки. Потім весільний поїзд відправляється до молодого, де також обдаровують молодих, співають, веселяться.
Тут же у молодого молодиці пізно увечері знімають із нареченої весільне вбрання, а її голову покривають хусткою. Це знак того, що дівчина стала молодицею.
У неділю від молодої до молодого несуть бояри, дружки, гості весільні снідати молодим. Потім співають, танцюють. Ще зберігся звичай «катати батьків». Садовлять їх на маленький візок розфарбовують і везуть до води, там норовлять перекинути, а молодий не дає цього зробити. Цілий день від одних батьків до других ходять переодягнені, розфарбовані гості, у нас кажуть «цигани».
Сміх, жарти, пісні - цілий день. У понеділок увечері збираються у молодої окремо, а у молодого - окремо, перевдягають батьків, жартують, співають пісень.
Записала Баєва В.
Спогади жительки с. Вищетарасівка Гунчак Світлани Семенівни
Перед весіллям було сватання. Приходили свати з нареченим. Якщо дівчина погоджувалася одружуватися, то вона подавала нареченому коровай, а сватів перев’язувала рушниками. Потім вони домовлялися про день весілля.
У переддень весілля кликали жінок, в яких щасливо склалося життя, щоб вони пекли коровай, дивні, шишки і при цьому співали весільні пісні. У день весілля в коровай вставляли дивні й прикрашали цукерками, різними квіточками, дві ложки, зв’язані між собою стрічкою, щоб молоді жили разом довго і щасливо.
Весілля завжди проходило під весільні пісні, весело і шумно.Потім з нареченої знімали фату і мати нареченого пов’язувала їй на голову хустину.
На деяких весіллях частування проходило декілька днів. Тому на другий день гості перевдягалися циганами й ходили по селу з піснями. Наостанок катали батьків молодят у возику, а молоді повинні були їх накормити й напоїти.
Записала Івахненко Я.
Спогади жительки с. Вищетарасівка Дегтярьової Ольги Петрівни
Коли приходить жених по наречену, то на воротях стоять люди з боку нареченого і вимагають викуп. Коли жених заплатить викуп, тоді заходить у хату й шукає наречену. Наречена стоїть біля печі й варить їсти. Жених бере руку нареченої й веде її до круглого столу. Батьки нареченої беруть руки молодих і водять їх кругом столу три рази. Потім вони виходять з двору й рідні обсипають їх житом, пшеницею, просом, цукерками і монетами - на щастя, на багатство.
Коли молоді розпишуться, вони їдуть додому. На порозі їх зустрічають батьки з іконою. Молоді цілують ікону, батьки вітають дітей, бажають їм всього найкращого. Потім всі заходять в дім і починають весілля. Під час застілля у нареченої можуть украсти туфлі, потім за них вимагають викуп. А якщо не додивляться, то - й саму наречену, і теж вимагають викуп.
На другий день зранку починають умивати всіх родичів. Потім купають і переодягають батьків наречених. Все це проходить дуже весело.
Записала Скороходова Т.
Спогади жительки с.Вищетарасівка Дарчук Галини Іванівни
Весілля починалося з вечорниць. На подвір’ї молодого збирались парубки та дівчата, вони танцювали під гармонь, ложки та бубон. На другий день після батьківського благословення молоді йшли до церкви.
Молодий був у шароварах та вишиванці, молода теж у вишиванці, а на голові був вінок із свічками.
Після благословення в церкві було весілля, танцювали, співали пісні, їли картоплю з шкварками та солоними огірками, квашеною капустою, пили горілку. Дарували молодим карбованці, вишиті рушники, килимки.
Записала Баєва В.
Спогади жительки с.Вищетарасівка Литовченко Ольги Денисівни
Сім’я нареченого засилала сватів у дім нареченої. Наречений, звертаючись до батьків нареченої, просив у них руки дівчини.Були оглядини, під час яких нареченого з нареченою представляли рідним та знайомим. Потім був викуп нареченої. Його жених здійснював разом з друзями. Придане наречена готувала сама - шила, вишивала та прикрашала своє вбрання. Потім наречених зустрічали батьки з короваєм та благословенням.
Далі було вінчання в церкві. Після молитв молодим одягали обручки, а потім вони ставали на весільний рушник. На весіллі наречена кидала букет. Вважалося, що та подружка, яка зловить його, скоро вийде заміж. Потім був обряд родичання. В ньому брали участь батьки й молоді. Обряд символізував єднання двох родин за допомогою обрядових слів.
Записала Макогоненко В.