Проєкт "Національна своєрідність вищетарасівців".

Про матеріал
Суть проєкту полягає в дослідженні та описі зібраних матеріалів про обрядове дійство у селі Вищетарасівка на свято Івана Купала, а також весільного обряду у нашій місцевості (зі спогадів жителів села).
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вищетарасівський ліцей

Нікопольський район

Дніпропетровська область

Керівник проєкту

Учитель української мови та літератури

Чаманова І.М.

 

Тема проєкту «Національна своєрідність вищетарасівців»

 

Інформація про творчу групу-учасників проєкту

Учасники проєкту – учні 8 класу Вищетарасівського ліцею

 створили такі проєкти: «Фронтовими дорогами наших рідних»,

«Родинне виховання»,  «Таємниці Заломів та Червонянської балки» і взяли участь у Першому міжрегіональному етнофестивалі обрядів та оберегів «Пасіка Сірка» (2018 р.)

Актуальність проєкту

Рідний край… Мила серцю Вищетарасівка. Всі, хто бував у цьому мальовничому селі, що розкинулося на березі Каховського водосховища, захоплювався його самобутніми традиціями, багатою історією (село пов’язане з козацтвом), оригінальними пам’ятками старовини, які представлені в сільському історико-краєзнавчому музеї.

Тож цілком природним виявилося бажання творчої групи восьмикласників глибше познайомитися з культурною спадщиною рідного села, бо ж відомо: «Хто не знає свого минулого, той не вартий майбутнього».

Тема проєкту є актуальною, адже зібраний учнями матеріал викликає інтерес до культурних надбань нашого народу, яскраво демонструє національну своєрідність вищетарасівців, спонукає глибше пізнати свої пракорені, задуматися над питанням: хто ми, як жили наші прадіди, якими вони були.

Мета і основні завдання проєкту

  1. Дослідити особливості проведення обрядового дійства на святі Івана Купала у селі Вищетарасівка.
  2. Дослідити особливості весільного обряду у селі Вищетарасівка.
  3. Дібрати фотоматеріали, які демонструють проведення вищезазначених обрядів у селі Вищетарасівка.
  4. Записати з уст вищетарасівців  спогади про ті часи та вказані дійства.
  5. Розвивати естетичне сприйняття народних традицій, обрядів, уміння відчувати їх неповторну самобутність.

 Тривалість проєкту: 6 місяців.

 Учасники проєкту: учні 8 класу.

 Керівник проєкту

-         Чаманова Інна Миколаївна – учитель української мови і

          літератури, класний керівник 8 класу.

 

 

 Проєкт має місцеве значення.

 Опис матеріалів проєкту:

  1. Супруненко В. П. Ми – українці. Енциклопедія народознавства: - Дніпропетровськ: ВАТ «Дніпрокнига», 1999.
  2. Закувала зозуленька. Антологія української народної творчості. Київ; «Веселка», - 1989.
  3. Фотоматеріали.

Розподіл доручень:

  1. І група «Дослідники»: Миршевий Т., Кудря Є., Яременко І., Кричун Є.
  2. ІІ група «Пошуковці»: Макогоненко В., Баєва В., Скороходова Т., Івахненко Я.
  3. ІІІ група «Краєзнавці»:Філатова Н.,Щека В.,Кравченко О.,Івахненко Є.

Очікувані результати:

-         підвищення загальної освіченості молодого громадянина України;

-         досягнення належного рівня сформованості вміння прилучатися через краєзнавство, народознавство до культурної спадщини українського народу;

-         розвиток національної  самосвідомості учнів, усвідомлення власної причетності до долі рідного народу.

         Етапи реалізації проєкту

  • визначення мети, завдань;
  • створення команди та розподіл доручень щодо створення проєкту;
  • збір матеріалу;
  • упорядкування матеріалу та оформлення проєкту.

Методи: пошуковий, словесні, наочні.

 

Презентація роботи творчої групи «Дослідники» на тему «Купальське свято у селі Вищетарасівка»

 

Вищетарасівка... Мальовниче село на березі Каховського водосховища, , в якому живе дух старовини.

Свято Івана Купала - улюблене свято вищетарасівців. Вони заздалегідь готуються до нього. Є у нашому селі народний театр та хоровий колектив.

Завдяки їм це свято перетворюється на справжнє театралізоване дійство, участь у якому бере пів села.

На мальовничій місцині, оточеній вербами, 7 липня багатолюдно. Очі вбирають яскраві кольори національних костюмів юнаків та дівчат. Хвилює  атмосфера свята молодості, краси та кохання.

І  лунає пісня …

    Проти Івана сонце іграло.

                   Ой рано, на Івана.

     А де ж воно ночувало?

     Ночувало у Івана...

Хлопці тим часом розкладають багаття, а дівчата вбирають квітками та стрічками Марену, співаючи:

Наша Маринка – купалочка

Посеред моря купалась, (2)

На бережку білилась, (2)

Вийшла на вулицю, квапилась…

 

Потім молодь на галявині вкопує обрядове дерево, увішане дівочими віночками. Дівчата, взявшись за руки й ставши у коло, в центрі якого знаходиться це дерево, повільно підходять до нього, співаючи:

Ой вінку мій, вінку, хрещатий барвінку!

А я тебе плела вчора до вечора.

Виси, мій віночку, на золотім кілочку,

На золотім кілочку, шовковім шнурочку…

Дівчата знімають вінки з дерева, пускають їх на воду й дивляться, - в який бік поплив вінок, - там і чекатиме суджений. І знову лине дівоча пісня.

…Ой пущу віночок

На биструю воду

На щастя, на долю,

На милого вроду…

 

 

Палає купальське вогнище й парубки перестрибують через нього, щоб був «високий» врожай літа. Дівчата чекають юнаків , а хлопці (дехто й чуб обсмаливши) відчайдушно переплигують через багаття , адже, за повір’ями, хто з них спасує перед вогнем, той не гідний коханої дівчини. Все це веселе дійство супроводжується піснями вищетарасівського хору:

-      На Івана, на Купала…

У танок кидаються всі: і дітвора, і літні люди, а що вже говорити про молодь... Збившись у веселий гурт, хлопці нападали на Марену, розривали її і кидали у воду. А потім , взявшись за руки, утворювали коло, в центрі якого - Купало. Молодь танцює, співає купальських пісень, а потім всі разом несуть Купало до моря і кидають його у воду, співаючи:

Да купався Іван, да й у воду впав.

                   Купала на Івана, Купала на Івана!..

Тепер не шукає вищетарасівська молодь цвіту папороті. Бо ніде. Був колись у нашій місцевості незайманий куточок природи зі сторічними вербами,  з папороттю. Вирубали плавні, знищили природу. Натомість маємо Каховське море, зелене від ряски.

Та все ж наша молодь не сумує. І ще довго горить купальське багаття та звучить щасливий сміх юнаків і дівчат на святі молодості, краси та кохання.

 

Презентація роботи творчої групи «Пошуковці»

                                      на тему «Весільний обряд у Вищетарасівці»

 

Спогади жительки с. Вищетарасівка Швидкої Євгенії Григорівни

-   У нашому селі весілля (а у нас казали свайба) відбувалися тоді, коли в основному було зібрано урожай, восени. Напередодні весілля дівчину сватали. Після цього хлопець і дівчина ходили по селу й запрошували людей на весілля (свайбу), говорили, кланяючись: «Просили наші батьки й ми просимо, приходьте на весілля до нас».

Весілля відбувалося в суботу. А в п’ятницю збиралися дівчата-подружки на дівич-вечір до дівчини, котра мала завтра ставати до шлюбу , робили останні приготування до свята, яке мало відбутися завтра, квітчали гільце цукерками, стрічками, квітками. Молода співала:

-      Та спасибі тобі, моя ненько, що будила мене раненько,

А я слухала, вставала та рушнички напряла…

А ще перед весіллям (за тиждень) у молодої пекли дивень, шишки, а ще раніше коровай  і співали пісень. Наприклад:

-       Де ти, де ти, Наталочко,

    Де ходила, що ти собі Іваночка полюбила?

-       Та ходила ж я, подруженьки,

    У сад по воду, найшла собі хлопця чесного роду…

У суботу ж ішов весільний поїзд до молодої. Попереду молодого - боярин, а на воротях стояли родичі молодої, які не пускали молодого та боярина та вимагали викуп (це давній звичай).

C:\Users\Lyudmila\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image1.jpeg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Після викупу боярина молодий забирав наречену і вони  їхали вінчатися (або йшли) до церкви, чи вже в наш час, до клубу, де вони вступали в шлюб

 

C:\Users\Lyudmila\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image2.jpeg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ще й досі зберігся стародавній звичай розбувати молоду. Хлопці-підлітки (з боку молодої) знімають її взуття, а потім від молодого вимагають викуп. Коли гості обдаровують молодих, молода кожному дає дві палки дивню і дві шишки. Потім весільний поїзд відправляється до молодого, де також обдаровують молодих, співають, веселяться.

 

C:\Users\Lyudmila\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image1.jpeg

 

Тут же у молодого молодиці пізно увечері знімають із нареченої весільне вбрання, а її голову покривають хусткою. Це знак того, що дівчина стала молодицею.

У неділю від молодої до молодого несуть бояри, дружки, гості весільні снідати молодим. Потім співають, танцюють. Ще зберігся звичай «катати батьків». Садовлять їх на маленький візок розфарбовують і везуть до води, там норовлять перекинути, а молодий не дає цього зробити. Цілий день від одних батьків до других ходять переодягнені, розфарбовані гості, у нас кажуть «цигани».

Сміх, жарти, пісні - цілий день. У понеділок увечері збираються у молодої окремо, а у молодого - окремо, перевдягають батьків, жартують, співають пісень.

         Записала Баєва В.

 

Спогади жительки с. Вищетарасівка Гунчак Світлани Семенівни

Перед весіллям було сватання. Приходили свати з нареченим. Якщо дівчина погоджувалася одружуватися, то вона подавала нареченому коровай, а сватів перев’язувала рушниками. Потім вони домовлялися про день весілля.

У переддень весілля кликали жінок, в яких щасливо склалося життя, щоб вони пекли коровай, дивні, шишки і при цьому співали весільні пісні. У день весілля в коровай вставляли дивні й прикрашали цукерками, різними квіточками, дві ложки, зв’язані між собою стрічкою, щоб молоді жили разом довго і щасливо.

Весілля завжди проходило під весільні пісні, весело і шумно.Потім з нареченої знімали фату і мати нареченого пов’язувала їй на голову хустину.

На деяких весіллях частування проходило декілька днів. Тому на другий день гості перевдягалися циганами й ходили по селу з піснями. Наостанок катали батьків молодят у возику, а молоді повинні були їх накормити й напоїти.

Записала Івахненко Я.

 

Спогади жительки с. Вищетарасівка Дегтярьової Ольги Петрівни

Коли приходить жених по наречену, то на воротях стоять люди з боку нареченого і вимагають викуп. Коли жених заплатить викуп, тоді заходить у хату й шукає наречену. Наречена стоїть біля печі й варить їсти. Жених бере руку нареченої й веде її до круглого столу. Батьки нареченої беруть руки молодих і водять їх кругом столу три рази. Потім вони  виходять з двору й рідні обсипають їх житом, пшеницею, просом, цукерками і монетами - на щастя, на багатство.

Коли молоді розпишуться, вони їдуть додому. На порозі їх зустрічають батьки з іконою. Молоді цілують ікону, батьки вітають дітей, бажають їм всього найкращого. Потім всі заходять в дім і починають весілля. Під час застілля у нареченої можуть украсти туфлі, потім за них вимагають викуп. А якщо не додивляться, то -  й саму наречену, і теж вимагають викуп.

На другий день зранку починають умивати всіх родичів. Потім купають і переодягають батьків наречених. Все це проходить дуже весело.

Записала Скороходова Т.

 

Спогади жительки с.Вищетарасівка Дарчук Галини Іванівни

Весілля починалося з вечорниць. На подвір’ї молодого збирались парубки та дівчата, вони танцювали під гармонь, ложки та бубон. На другий день після батьківського благословення молоді йшли до церкви.

Молодий був у шароварах та вишиванці, молода теж у вишиванці, а на голові був вінок із свічками.

Після благословення в церкві було весілля, танцювали, співали пісні, їли картоплю з шкварками та солоними огірками, квашеною капустою, пили горілку. Дарували молодим карбованці, вишиті рушники, килимки.

Записала Баєва В.

 

Спогади жительки с.Вищетарасівка Литовченко Ольги Денисівни

Сім’я нареченого засилала сватів у дім нареченої. Наречений, звертаючись до батьків нареченої, просив у них руки дівчини.Були оглядини, під час яких  нареченого з нареченою представляли рідним та знайомим. Потім був викуп нареченої. Його жених здійснював разом з друзями. Придане наречена готувала сама - шила, вишивала та прикрашала своє вбрання. Потім наречених зустрічали батьки з короваєм та благословенням.

Далі було вінчання в церкві. Після молитв молодим одягали обручки, а потім вони ставали на весільний рушник. На весіллі наречена кидала букет. Вважалося, що та подружка, яка зловить його, скоро вийде заміж. Потім був обряд родичання. В ньому брали участь батьки й молоді. Обряд символізував єднання двох родин за допомогою обрядових слів.

C:\Users\Lyudmila\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image1.jpeg   Записала Макогоненко В. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 вересня 2023
Переглядів
139
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку