Проект " Океан, якого немає на карті"

Про матеріал

Проект з природознавства "Океан, якого немає на карті", який містить узагальнення щодо проведених учнями дослідів, презентація, буклет, тощо. В проекті розкрито тему "Повітря", важливість вітру, тобто користь і шкода, як використовують люди вітер у промисловості, значення повітря в житті не тільки людини, але й всіх живих і неживих організмів.

Перегляд файлу

 

Мета проекту. Розширити і поглибити уявлення дітей про значення і місцезнаходження повітря на Землі, про властивості повітря, формувати вміння виконувати досліди , спостерігати за ходом і результатами досліду, вміння  встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, формувати інформаційно-комунікативну компетентність. Вчити робити висновки, узагальнення, доводити власну думку та виступати перед аудиторією, коротко формулювати свою думку. Набувати досвіду роботи на комп’ютері в програмах Word, Excel та PowerPoint.

Виховувати економне і дбайливе ставлення до природи рідного краю, санітарно-гігієнічні навички, прагнення берегти природу, зокрема не забруднювати повітря.

Обладнання. Завдання для виконання групової роботи, виставка, проектор, комп’ютер.

 

Тривалість: 2 тижні.

 

Девіз уроку:

 

 

 Де є чисте повітря, там є життя!

 

 

 

 

 

 

 

Хід роботи над проектом

І. Попередня робота

На попередніх уроках природознавства та довкілля повторити та закріпити знання учнів про значення повітря, його властивості, сформувати уявлення про виникнення вітру.

ІІ. Підготовчий етап

Розробка плану проекту

1. Розподіл дітей на групи, враховуючи їхні інтереси та захоплення.

2. Ознайомлення з темою колективної роботи.

3. Проведення інструктажів.

ІІІ. Планування роботи

1. Ознайомлення з метою та завданнями для групової роботи.

2. Визначення шляхів виконання завдань, пошуку інформації.

3. Розподіл обов’язків між членами груп.

IV. Дослідницький етап

Самостійна робота учасників проекту над індивідуальними та груповими дослідженнями.

І група

Дослід «Чи існує повітря? Які властивості повітря? Якого кольору повітря? Чи має запах? Яке на смак повітря?Чи легше повітря за воду?».

Діти виконували такі досліди:

Дослід 1

Діти взяли грудочку землі і занурили її у склянку з водою. Звідти виходили бульбашки. Ті бульбашки і є повітря. Його витиснула вода з речовини, яку поклали у склянку, і тепер воно бульбашками виходило.

Дослід 2

Учні надули повітряні кулі. Поклали у воду. Вони плавають. Потім розв’язали ниточку і почули шипіння. У кулі містилося повітря.

Дослід 3

Діти взяли повітряну кульку, надавили на неї – з’являється ямка, відпускаємо – вона зникає.

Дослід 4

Діти налили повну пробірку забарвленої води і закрили її корком із скляною трубкою. Вода зайшла в трубку. На трубці на рівні води була наклеєна смужка паперу. Опустили пробірку у гарячу воду і рівень в пробірці змінився. А потім опустили у холодну воду. Повітря при теплій воді піднімалося вище трубки, а при занурення пробірки в холодну воду, опускалося знову на початковий рівень.

Дослід 5

Маленькі дослідники спробували втопити порожню пляшечку у склянці води. З отвору пляшечки побігли бульбашки. Порожня пляшечка не потонула у воді. Значить, повітря легше за воду.

Дослід 6

Я поставила дітям запитання «Чи має повітря запах?». Діти відповіли, що ні. Дійсно ні, але в повітря легко розповсюджується різний запах і смак. 

 

Висновки: повітря існує. Речі наповнені повітрям не тонуть. Повітря заповнює всі порожнини. Повітря може тиснути. При нагрівання воно має здатність розширюватися, а при охолоджені стискуватися. Повітря легше за воду, воно немає запаху і смаку. Повітря немає кольору.

ІІ група

Дослід «Що таке вітер і як він утворюється? Де люди використовують роботу вітру? Як може нашкодити вітер?»

Діти виконували такі досліди:

Дослід 1

Діти взяли у руки зошити і помахали ними перед обличчям. Вони відчули дотик, що ніби щось холодне доторкнулося. Але зошит до обличчя вони не прикладали. Отже, між зошитом і обличчям існує якесь тіло. Це повітря. Рух повітря – вітер.

Дослід 2

Учні взяли клаптик паперу. Змахнули зошитом над долоньками. Клаптики злетіли з долоньки.

Висновки: Вітер – це рух повітря.

ІІІ група

«Шляхи забруднення повітря. Чому на землі стає все менше чистого повітря? Опитування серед дітей «Що слід змінити в діяльності людини, щоб повітря було чистим?»

Діти-дослідники шукали і аналізували всі чинники і шляхи забруднення повітря.

Готували доповіді, а також проводили опитування серед учнів

V. Узагальнюючий етап.

Обговорення отриманих даних у групах. Оформлення творчого звіту у вигляді презентації.

VІ. Захист проекту.

Захист проводиться на уроці «Природознавство» за темою «Океан якого немає на карті».

Оцінювання результатів роботи над проектом в цілому, наскільки вдалим він був.

Висновки.

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

1. Організація класу до уроку.

- Сьогодні у нас незвичайний день. Цього дня до нас завітали гості. А в народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Гадаю, що ви, як і я, дуже раді нашим гостям. Давайте з ними привітаємося.

(Під музику.)

- А ще цього ранку зі мною трапилася незвичайна пригода. Дорогою до школи я почула, як перешіптуються гілочки дерев між собою. Настала пізня осінь. У своєму кошику принесла не тільки багатий урожай, але й багато різнокольорових фарб, якими розмалювала всі листочки на деревах. Тихо падають листочки на землю.

- А хочете побути осінніми листочками?

Я – осінній листочок.

Я відриваюсь від рідного дерева і лечу на землю.

Я – маленький осінній листочок.

Мені приємно летіти в повітрі серед інших листочків.

Вітер несе мене вправо… А тепер вліво…

Я – осінній листочок.

Я спускаюсь на землю і кричу своїм родичам: «Доброго дня!»

Мене підхоплює легенький вітерець, і я співаю йому:»Доброго дня!»

Я вкриваю гарненьку квіточку, торкаюсь її губами, руками, всім тілом.

Я огортаю її й стаю зовсім маленькою ковдрою.

Я м’яко спускаюсь в обійми теплої землі, і вона з полегшенням зітхає: «Доброго дня!»

- І ось до нас у гості сьогодні завітав прекрасний листочок. Він буде присутній на нашій презентації, яку ви готували протягом двох тижнів, щоб дізнатися: «Чи існує повітря? Які властивості повітря? Чи має повітря смак і запах? Що забруднює повітря? Як запобігти вживанню забрудненого повітря? Чому на Землі стає все менше чистого повітря? Як може нашкодити вітер? Де люди використовують роботу вітру?»

 

Листочок.

- Добрий день! Радий вітати вас на землі!

Дітки, а ви ж бо уже не малі.

Дерево й осінь – це мої тато й ненька.

Я зійшов на землю, бо осінь жовтенька

Прислала сюди покружлять.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

     Актуалізація опорних знань.

 

Вчитель.

- Але перш ніж розпочати звітувати про вашу роботу, давайте з’ясуємо, для чого на Землі необхідне повітря. Звернемося до таблиці (таблиця на екрані ПК), а потім ви поділитесь своїми цікавими фактами, що знайшли в додатковій літературі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповіді дітей.

Свої розповіді діти ілюструють малюнками.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        Описание: Картинки по запросу птахи

 

- Отже, для чого необхідне повітря всім живим і неживим істотам?

(Повітря необхідне для життя).

 

ІІІ. Узагальнення і систематизація знань учнів.

 

 - А зараз ми прослухаємо результати роботи над проектом «Океан якого немає на карті», в ході якого учні нашого класу були об’єднані в три групи. Кожна група презентуватиме по черзі свої напрацювання протягом 7 хв. А решта повинна уважно слухати, щоб потім поставити свої запитання до кожної групи та виконати завдання..

 Листочок.

 Я у лісу запитав:

 - Що з тобою, брате, стало,

 Чому звірі засмутились?

 Чому верби похилились?

       І лісок мені сказав:

      - Мене люди занедбали,

      В мене сміття поскидали.

      Птахи  дихати не можуть

      Хто, скажи, мені поможе?

      Як же стануть жить тварини?

      Куди зникнуть всі рослини?

 - Екологи-дослідники досліджували чи й справді існує повітря, які його властивості, а також чи має здатність повітря тиснутися, розширюватися при нагріванні. На основі дослідів створювали презентацію.

Звіт про результати роботи першої групи

(Розповідь дітей супроводжується презентацією).

 Протягом двох тижнів ми проводили досліди.

Дослід 1

Ми взяли грудочку землі і занурили її у склянку з водою. Звідти виходили бульбашки. Ті бульбашки і є повітря. Його витиснула вода з речовини, яку поклали у склянку, і тепер воно бульбашками виходило.

     

Дослід 2

Потім надули повітряні кулі. Поклали у воду. Вони плавають. Потім розв’язали ниточку і почули шипіння. У кулі містилося повітря.

Дослід 3

Взявши повітряну кульку, надавивши на неї – з’являється ямка, відпустивши – вона зникає.

Дослід 4

Ми налили повну пробірку забарвленої води і закрили її корком із скляною трубкою. Вода зайшла в трубку. На трубці на рівні води була наклеєна смужка паперу. Опустили пробірку у гарячу воду і рівень в пробірці змінився. А потім опустили у холодну воду. Повітря при теплій воді піднімалося вище трубки, а при занурення пробірки в холодну воду, опускалося знову на початковий рівень.

Дослід 5

Також спробували втопити порожню пляшечку у склянці води. З отвору пляшечки побігли бульбашки. Порожня пляшечка не потонула у воді. Значить, повітря легше за воду.

Дослід 6

Вчителька  поставила нам запитання «Чи має повітря запах?». Ми відповіли, що ні. Дійсно ні, але в повітря легко розповсюджується різний запах і смак. Щоб перевірити це, ми бризнули духами і відчули, як запах розповсюдився по всій класній кімнаті

 Отже, ми зробили висновок: пові́тря — природна суміш газів, з яких складається атмосфера, тобто повітряна оболонка планети, повітря дійсно існує. Основними компонентами повітря є азот, кисень і вуглекислий газ. Повітря займає усі порожнини і увесь простір, має здатність тиснути. А також при нагріванні повітря має здатність розширюватися, а при охолодженні опускатися на початковий рівень. Зробили висновок, що повітря легше за воду. Немає кольору, запаху і смаку.

  

           Запитання до учнів

  • Які властивості повітря ви запам’ятали? Чи має повітря смак і запах? Чи легше повітря за воду?

 

Практична робота учнів по групах.

Складання "Асоціативного куща".

Доповніть схему, властивості повітря

(Таблиця №1).

 

Обговорення результатів практичної роботи.

 

  Листочок.

 Щоб могли ми у лісах

 Повітря чисте мати,

 Берегти його нам слід

 Й звісно не смітити.

 Щоб цілющими були й чистими рослини,

 Бережи ліси й степи,гори і рівнини.

 

 - Наші інформатори шукали цікаву інформацію про утворення вітру, його користь у діяльності людини, а також небезпеку.

Звіт про результати роботи другої групи

Якщо не можна вітер змалювати,

Прозорий вітер на ясному тлі,

Змалюй дуби, могутні  і крилаті,

Як од вітру гнуться до землі.

Ліна Костенко

Перед тим, як дати визначення вітру, ми провели такі досліди:

Дослід 1

Ми взяли у руки зошити і помахали ними перед обличчям і відчули дотик, що ніби щось холодне доторкнулося. Але зошит до обличчя ми не прикладали. Отже, між зошитом і обличчям існує якесь тіло. Це повітря. Рух повітря – вітер.

Дослід 2                                          

Також взяли клаптик паперу. Змахнули зошитом над долоньками. Клаптики злетіли з долоньки.

Висновки: Вітер – це рух повітря.

 

 Готуючи свій проект, ми  дослідили, що вітер – це рух повітря. Відомо, що наша планета оточена океаном повітря, яке має вагу і тисне на Землю. Десь повітря більше, тобто тиск дужчий, а десь трохи менше. Так-от: повітряна течія під назвою вітер завжди виникає там, де більший атмосферний тиск, а тече  туди, де він менший, наче згори в низину. А від цього залежить виникнення вітру.

Вітри бувають різними. Крім добрих вітрів, існують і злі. От, наприклад, шквал – раптовий, нетривалий, але страшний вітер. Він виникає перед грозою. Бора – дуже холодний вітер, що дме взимку із суші на море. Торнадо – вітровий вихор, що найчастіше виникає на півдні Америки. Урагани – вітри надзвичайної сили, втричі сильніші за шквали. Саме вони викликають жахливі морські шторми. Морські вітри – мусони – двічі на рік змінюють напрямок: дмуть то з моря на сушу, то навпаки. Мешканець пустель та степів – вітер «афганець». Він ніби спалює все навколо своїм сухим гарячим диханням.

Щоб зрозуміти, як вітер допомагає людині, досить згадати, що сила вітру здавна використовується людиною. Надуваючи вітрила кораблів, вітер грав дуже важливу роль у вивченні та освоєнні нашої планети. Для використання сили вітру люди будували вітряні млини, щоб перемелювати зерно на муку. Також важливим є те, що вітер переганяє хмари. Якщо б  цього не було, то дощ і сніг випадали тільки над водною поверхнею. Вітер переносить вологе повітря, з якого утворюються хмари, з яких випадають дощі. Вони напувають живу природу. А також, відносячи автомобільні гази та дим від заводів, сприяє очищенню повітря, яким ми дихаємо.

В даний час сила вітру використовується для вироблення електроенергії . У районах, де відсутні лінії електропередач, використовують вітряні двигуни.

                    

Також вітер використовується в авіації. Відомо, що для створення додаткової підйомної сили літаки завжди злітають проти вітру, а також для економії пального.

Відзначаючи, як вітер впливає на людину, слід згадати його головну роль у перенесенні на відстані насіння рослин. Також, величезна роль вітру, як помічника у заплідненні рослин пилком. Вітри розносять насіння рослин та допомагають руху літаючих тварин, що призводять до поширення видів на нові території. Вітри можуть впливати й на формування рельєфу, формуючи родючі ґрунти.

Проте вони можуть бути й небезпечними, наприклад призвести до втрати контролю над літаком. Швидкі вітри та спричинені ними хвилі на великих водоймах часто призводять до руйнування споруд, а в деяких випадках вітри здатні поширювати пожежі. Через торнадо та інші вітри люди лишаються власного житла. Руйнуються міста, села, автомобілі, у гірших випадках – люди гинуть від тяжких тілесних ушкоджень.

 

      Картинки по запросу наслідки вітрів     Похожее изображение

 

 Запитання до учнів.

-Де люди використовують роботу вітру? Яку шкоду може завдати людині вітер?

 

  Командир групи.

- Ми повинні не тільки використовувати роботу вітру, але й бути обачними щодо сили вітру.

 

Тести

(Таблиця №2).

- Ми з вами зараз побачимо хто молодець, а хто ні.

            

 

 Обговорення результатів тестів.

 

   

Листочок.

 Вас, напевно, в школі вчили,

 Тож порадьте і мені.

 Коли повітря забруднили,

 Як очистити його?

 

Фізкультхвилинка

  Віє вітер нам в лице,

  Захиталось деревце,

  Сіли, встали, сіли, встали.

  Ой, як добре працювали.

                 

 

 - Третя група, «журналісти», проводила опитування серед учнів про шляхи забруднення повітря. Тож надаємо слово нашим журналістам.

 

Звіт про результати роботи третьої групи

 

 Від чистого повітря залежить наше здоров’я. У результаті забруднення повітря, у світі щороку помирає близько 3 млн. осіб у світі. Ми проводили опитування серед учнів і дізналися, що не всі знають, що потрібно змінити в діяльності людини, адже від цього залежить наше здоров’я.

Більшість учнів початкової школи радили не викидати сміття, не спалювати коробки і пакети. Але ніхто із учнів не сказали, про забруднення повітря заводами, транспортом.

Атмосферне повітря забруднюється різними газами, дрібними часточками і дрібними речовинами, які негативно впливають на живі істоти погіршуючи умови їх існування.             

Тому ми хочемо познайомити всіх із шляхами забруднення повітря.

  1. Природні шляхи забруднення повітря.

Основними природними чинниками, які негативно впливають на стан атмосфери, тобто забруднення атмосфери: викиди попелу і газів вулканами, лісові і степові пожежі, пилові бурі, розкладання живих організмів .

Картинки по запросу природне забруднення атмосфери   small_shop_group_image600

  1. Штучні шляхи забруднення повітря.

До штучних шляхів забруднення повітря належать: промислові підприємства, транспорт, теплоенергетика, опалювання житла, сільське господарство.

Якщо порівняти ці шляхи забруднення атмосфери, то найбільш небезпечними чинниками забруднення атмосфери є штучні.

Штучне забруднення повітря відбувається під впливом діяльності людини. За будовою ці джерела поділяють на хімічні та технічні. Вони бувають у твердому, рідкому та газоподібних станах. Але газоподібні речовини найбільш негативно впливають на атмосферу.

Забруднення повітря у всіх регіонах різне. Це залежить від кількості промислових підприємств, а також кількості видів транспорту. Через приватні підприємства, заводи, фабрики у повітря виходить велика кількість шкідливих речовин, пилу, важких металів.

 

Картинки по запросу забруднення повітря    Картинки по запросу забруднення повітря

 Особливо гостро стоїть проблема забруднення повітря свинцем.

Повітря забруднюють практично всі види сучасного транспорту, кількість якого постійно збільшується у всьому світі. Майже всі складові вихлопних газів автомобілів шкідливі для людського організму. Одна вантажівка або один легковик викидає в повітря  велику кількість чадного газу.

Забруднюється повітря і пилом гуми з покришок автомобілів і літаків (один автомобіль утворює близько 10 кг гумового пилу).Найбільшу загрозу для людства становить забруднення атмосфери радіоактивними речовинами.

Атмосфера  має здатність само очищуватися, але через таку величезну кількість викидів у повітря, вона просто «не встигає».

Через те, що наш повітря з кожним днем стає все бруднішим, в нас виникають багато болячок. Найбільшою проблемою є хвороба дихальних шляхів.

 

Запитання до учнів.

- Чому повітря  має бути чистим?

 Командир групи.

- Ми впевнилися, що від чистоти повітря залежить не тільки наше здоров’я, а й взагалі життя на планеті.

Практична робота учнів в групах.

Розділіть чинники, які впливають на забруднення повітря.

(Таблиця №3)

 

 

Обговорення результатів практичної роботи.

 

IV. Підсумок уроку.

 Робота в групах.

- Оцініть, який, на вашу думку, наш проект.

- Я вважаю, що наш проект…

Приємний

 

Неприємний

 

Одноманітний

 

Різноманітний

 

Цікавий

 

Небажаний

 

Легкий

 

Важкий

 

Потрібний

 

Складний

 

Простий

 

Зрозумілий

 

Незрозумілий

 

Захоплюючий

 

Корисний

 

Творчий

 

 

 

 

Оцінювання проектів.

 Журі підбиває підсумки.

Етапи виконання проекту

Бали

1. Дослідницький (збір інформації)

 

2. Робота в групі

 

3. Захист проектів

 

Загальний бал

 

 

 Максимальний бал за один етап виконання проекту - 4

- Закінчуючи наш урок, давайте послухаємо нашого листочка, що він нам скаже.

 

Листочок. 

 Я, листочок, пісеньку співаю,

 Про природу дбати закликаю!

 Щоб повітря й воду чисту мати,

 Треба про матінку-природу дбати!

- А також я хочу вручити вам послання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Таблиця №1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Таблиця №2

 

 

 

                                                                                                                                  ТАК                 НІ

 

  1. Повітря – джерело життя на землі.                                                                М                    П
  2. Повітря має запах, колір і смак.                                                                      Р                     О
  3. Повітря складається із суміші газів.                                                               Л                     Д
  4. Повітря легше за воду.                                                                                     О                      К     
  5. Без повітря можуть жити усі тварини і рослини на землі.                           Н                      Д
  6. Вітер – це рух повітря.                                                                                     Е                      Ю
  7. Без повітря людина може обійтися.                                                                Ж                     Ц
  8. Потрібно не забруднювати повітря.                                                                Ь                      Ч

 

 

 

 

Таблиця №3

 

 

Природні чинники         Штучні чинники

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      

doc
Додано
10 травня 2018
Переглядів
1021
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку