Урок з природознавства "Різноманітність культурних рослин"

Про матеріал

Тема: Різноманітність культурних рослин

Мета: продовжувати формувати знання про культурні рослини, їх класифікацію, удосконалювати навички роботи з джерелами інформації, спостерігати за рослинами, особливостями їх будови; формувати поняття «однорічні», «дворічні», «багаторічні» рослини; розвивати вміння порівнювати, робити висновки; виховувати любов до природи, бажання охороняти і примножувати її красу.

Обладнання: ноутбук, медіа проектор, презентація «Різноманітність культурних рослин» ,предметні малюнки, таблиці-схеми, підручник Т.Г. Гільберг,Т.В. Сак «Природознавство» 3 клас Київ «Генеза», 2013р.

Перегляд файлу

Тема:  Різноманітність культурних рослин

Мета: продовжувати формувати знання про культурні рослини, їх класифікацію, удосконалювати навички роботи з джерелами інформації, спостерігати за рослинами, особливостями їх будови;   формувати поняття «однорічні», «дворічні», «багаторічні» рослини; розвивати вміння порівнювати, робити висновки; виховувати любов до природи, бажання охороняти і примножувати її красу.

Обладнання: ноутбук, медіа проектор, презентація «Різноманітність культурних рослин» ,предметні малюнки, таблиці-схеми, підручник Т.Г. Гільберг,Т.В. Сак   «Природознавство» 3 клас Київ «Генеза», 2013р.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

До уроку приготуйтесь,

На роботу налаштуйтесь.

Руку гарно підіймайте

Й на уроці не дрімайте.

Будемо природу ми вивчати

Й нові знання здобувати.

 Психологічна настанова

Урок розпочинаю в колі , разом промовляємо по колу добрі побажання сусідові .

  • Надворі чудова погода, світить сонечко, чудовий день, ми зраділи! Покажіть, як ви зраділи. Які чудові усмішки! Скажіть одне одному хороші побажання на сьогоднішній урок. Раптом налетів вітер, нагнав хмарок, вони сонечко заховали, нам стало холодно і сумно. Як ми затремтіли? Як нам стало сумно? Але хмарки пропливли далі, знову виглянуло сонечко. І наші обличчя засяяли усмішками. Бачу хороший настрій у нас вже є!
  • Давайте візьмемо на тарілочці зернятка (  пшениця , квасоля, горох, соняшник чи просо, гарбузове насіння, ягідка горобини або калини) Об’єднайтесь у групи за своїми зернятками. ( діти сідають за групами)

II.  Хвилинка  фенологічних спостережень

˗ Який зараз місяць року?

- А чи знаєте ви, як наші предки слов’яни називали січень?

Назва січень походить від слова «Січа». У давнину в цей час починали розчищати ділянки від корчів, щоб навесні їх засіяти. Цей промисел називався січа. До цього перший місяць року мав і інші назви: студень, просинець, сніговик, тріскун, вогневик, льодовик, щипун, сніжень, лютовій.

Латиною січень (лат. Ianarius) названий на честь Януса — римського бога дверей і воріт.

1. Гра «Мікрофон»

-Отже, розпочнемо з хвилинки спостережень.

˗ Яка зараз пора року?

˗ Якого кольору небо?

˗ Якими стали ранки?

˗ Ще які суттєві зміни ви помітили?

(Діти по черзі висловлюються про те, які зміни відбулися в неживій природі)

Висновок: Зміни в житті рослин, тварин і праці людей залежить від стану неживої природи.

ІІІ. Актуалізація опорних знань .

1. Вправа « Гронування»

  • Які групи рослин ви знаєте?  Давайте доповнимо схему « Рослини», що є у нас на дошці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На дошці вивішуються зображення рослин.

 - Назвіть рослину,зображену на малюнку та групу, до якої вона належить .

         Картинки по запросу сосна      Картинки по запросу смородина       Картинки по запросу кульбаба                   

2. Інтерактивна вправа « Асоціативна павутинка»

- Для чого люди вирощують культурні рослини ?

- Що ви вже знаєте про культурні рослини ?

- Підійдіть до дошки і запишіть ключові слова біля павутинки « Культуні рослини»

 

IV. Повідомлення теми і завдань уроку

 Сьогодні на уроці природознавства ми продовжимо роботу над темою «Рослини» і розширимо  уявлення про культурні рослини, їх групи та  значення в житті людей. А пройти через усі етапи уроку ви зможете, коли виконаєте усі завдання «Стежинка-цікавинка». Будемо працювати за таким планом :

  1.   Цікавинки  про рослинки .
  2.   Подорож у царство культурних  рослин
  3.   «Я маю що сказати»
  4.   «Розповідь підручника»
  5.   «Перевір себе»

- На кінець уроку у нас з'явиться лепбук з назвою сьогоднішнього уроку. Отож, починаємо роботу.

V. Перевірка домашнього завдання 

1. « Цікавинки  про рослинки »

- Уявіть собі, що до нас у клас зайшли люди з іншої планети, де немає рослин. Що ви їм розповіли б про  будову рослин ?

B      

 

  • Працюємо в парах. Позначте органи рослини на схемі , що лежить у вас на парті.

Opciidekabrgolubkova-17

 

2. Загадки про рослини
На городі молода пишні коси розпліта, у зелені хустинки золоті хова зернинки. (Кукурудза) 

Сімсот поросят на кілочку висять. (Квасоля)

  • Під землею птиця кубло звила і яєць нанесла. (Картопля)
    Сидить баба на грядках вся закутана в хустках. (Капуста) 
    Ні вікон, ні дверей - повна хата людей. (Гарбуз) 
    В земляній сиджу коморі, а коса моя надворі. (Морква) 
    Стоїть півень на току в червоному ковпаку. (Мак) 
  • Їде пані в золотім жупані.
    Хоч жупан той латка на латці,
    Та приймають в кожній хатці.
    (Цибуля)
    Як зростав - у землю ліз, хто дістав - утерсь до сліз. (Хрін) 
    Зимою спить, а влітку шумить. (Дерево) 
    Загадки про дерево у віршах
  • Що повітря очищає,
  • вдень від спеки захищає
  • ще й від вітру в час негоди,
  •  є частинкою природи. (Дерево)
    Чим більше кілець, тим старший жилець. (Дерево)
    Весною біле, літом зелене, восени жовте, взимку смачне. (Груша) 
    Зимою - як літом, літом - як зимою.  (Ялина, сосна) 
    Без рук, без ніг, без черева - залізе на дерево. (Хміль) 
    Який корінь, який цвіт любить кожний в світі кіт? (Корінь валер'яни) 
    Зубів не має, а кусає. (Кропива) 

 

 3. З народного джерела .

 Народ здавна шанував природу, рослини, бо вони мають велике значення для життя людини і всього живого. І що більша повага, то влучніший вислів. Вдома ви підготували прикмети, приказки чи легенди про   рослини. Зачитайте їх .

(учні читають прикмети, приказки   та легенди )

Легенда про липу.

Жила собі козачка Горпина і мала вона двох синів. Ніби від серця їх відривала, виряджаючи на Січ.

— Дуже гірко мені виряджати вас, але йдете ви на святе діло — боронити нашу землю. Не осоромте ні пам'яті батька, що загинув, ні землі, яка вас зростила. А, щоб пам'ять про вас лишилась, посадіть поруч з батьковою ви по липці, я буду приходити до них і молитися за вас. Коли будуть в'янути листочки, то знатиму, що важко вам, коли пробиватиметься сік із котроїсь з них, знати, що ранений один із вас, як стануть всихати, знатиму, немає вас на світі. Поливатиму їх сльозами своїми, щоб ожили. Скільки посаджено лип, стільки хоробрих мужів пішли на війну.

Приготувала я вам торбинки цвіту з батьківської липи. Чи застуда, чи ще якась хвороба, у пригоді стане липовий цвіт. Під липою нікого ще не вбило грозою. Заварений липовий цвіт  допоможе  від  застуди,   головного  болю,   нерви  заспокоїть,   вгамує  біль   у животі. Присядемо під батьківським деревом. І в дорогу, діти... Подякували сини та й поїхали

Присядемо під батьківським деревом. І в дорогу, діти... Подякували сини та й поїхали

 

Про калину

Було це давно-давно, ще у ті давні часи, коли на нашу землю без кінця нападали турки та татари. Була неділя. Все село гуляло на весіллі у Калинки. Та раптом, мов чорна хмара, налетіли татари. Усі чоловіки кинулися захищати село, а дівчата, щоб не потрапити у полон, тікали до болота. Вони навіть відірвалися від погоні, але болото затягнуло їх.

Там, де дівчата потонули, з часом виросли кущі з червоно -вогняними ягодами. Дали люди їм назву калина. Відтоді росте і красується в наших Микулинцях калина. Старі люди кажуть, щоб калина довше зберігала свої цілющі властивості, краще зривати ягоди саме в неділю.

                          Народні прикмети про рослини

Горiхiв багато, а грибiв мало — зима буде снiжною i суворою.

Якщо влiтку на горобинi багато плодiв — осiнь буде дощова, мало — суха.

На дубi багато плодiв — на сувору зиму.

З наближенням негоди, перед дощем, з квiток акацiї видiляється так багато нектару, що аромат вiдчувається за сотнi метрiв.

Якщо весною береза ранiше за вiльху листя викине — лiто буде сухим, а коли вiльха першою розiв’ється — замучать дощi й холод.

Якщо на широких листках канн зранку видно прозорi крапельки води — вдень буде дощ.

Перед негодою квiтконiжки картоплi схиляються, квiтки никнуть.

Розпустився клен — буде вже тепло.

На дощ квiтки березки польової стулюються, а розкриваються навiть i за хмарної погоди.

Перед хмарною погодою колючки будякiв щiльно притуляються до головки i стають не дуже колючими.

Вишня на Покрову має зелене листя — буде сувора зима. Якщо небо хмариться, а квiтки жовтцю вiдкритi — дощу не буде.

Молодці! Багато цікавого матеріалу знайшли в бібліотеці, який стане частинкою нашого ЛЕПБУКУ.

VI.  Вивчення нового матеріалу .

1. Подорож у царство  культурних  рослин

Створення проблемної ситуації

  • Які дерева ростуть навколо школи?
  • Які у вашому саду?
  • З яких кущів ви любите їсти ягоди?
  • Які квіти найбільше подобаються ?
  •  Чи є серед цих рослин культурні ?
  •  То які ж рослини ми називаємо культурними ? Чи бувають культурними дерева ? кущі ? травянисті рослини ?

2. Робота в групах « Я маю що сказати»

-  Які зернятка у руках І групи ? ІІ групи ? ІІІ групи ? ІV групи ?

-  Отже,  ми вже сказали, що  всі рослини, що вирощує людина , називаються культурними . А зараз ми вияснимо, на які групи поділяються всі культурні рослини.

- Подивіться кожен на свої зернинки. Кожна група повинна впізнати , з якої рослини це насіння.

І група -  отримала зерна пшениці

ІІ група – зерна квасолі, гороху , гарбузове насіння

ІІІ – насіння соняшника чи проса ,

ІV – насіння  чи ягоди  горобини, калини

  •     Що ви знаєте про ці рослини ?
  •     Де вони ростуть,  для чого людина їх вирощує ?

(Представник кожної групи доводить свої твердження)

VП.Робота з підручником "Розповідь  підручника»

-   А тепер попрацюємо зі статтями нашого підручника. Прочитайте, будь ласка, статті  І група - «Зернові культури» , ІІ група – стаття « Овочеві культури», ІІІ група – « Технічні культури», ІV група – « Плодово – ягідні рослини».

VIII. Узагальнення і систематизація отриманих знань: «Перевір себе»

  1. Інтерактивна вправа « Відкритий мікрофон»

Підходжу до кожної групи з мікрофоном . Діти відповідають на питання

І группа

- То чому вашу  назвали « зернові культури» ?

- Подивіться на  екран і назвіть рослини, які впізнали ( слайд 1 – просо, овес, ячмінь, пшениця, рис)

ІІ группа

- Як називається ваша группа рослин ?

- Які овочеві культури ви запам’ятали ?

- Подивіться на екран і назвіть рослини ? ( слайд 2 – гарбуз, помідор, морква, бурячок,  солодкий перець тощо)

ІІІ група 

  • Чому вашу групу рослин  назвали « технічні рослини» ?
  •  Подивіться на екран і назвіть рослини, які ви впізнали ( слайд 3 – кукурудза, соняшник, льон,  рапс, соя тощо )

ІV група

  • Чому  рослини вашої групи називаються плодово- ягідні ?
  • Впізнайте на екрані рослини, які ви бачите ( слайд 4 – смородина, вишня, яблуко, груша,  калина, тощо)
  1. Гра « Естафета»

На дошці записано 2 стовпчики слів : назви культур та продукти харчування.

  • Прочитайте стрілками назви культурних рослин та продукти харчування, які з них виробляють. Передайте естафету іншому учневі. Назвіть групу , до якої належить названа рослина .

Картопля фрі                пшениця

Булочка                        соняшник

Халва                            картопля

Вівсяні пластівці         яблуко, вишня

Компот                         льон

Скатертина                   морква

Олія                               бурячок

Салат « Літо»                цибуля

 ІX. Рефлексія . Підсумок уроку.

  Бесіда .

  • Які рослини ми сьогодні вивчали ?
  • Що вам сподобалося на уроці?
  • Який у вас настрій ?
  • В кінці уроку вся інформація зібрана учнями оформлюється у вигляді ЛЕПБУКУ.

Х . Домашнє завдання .

Опрацювати статті про культурні рослини. Дати відповіді на питання. Намалювати рослину та її плід, яка найбільше подобається, і підібрати цікаву інформацію.


 

 


 

 

docx
Додано
13 травня 2018
Переглядів
6337
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку