Тема: Різноманітність культурних рослин
Мета: продовжувати формувати знання про культурні рослини, їх класифікацію, удосконалювати навички роботи з джерелами інформації, спостерігати за рослинами, особливостями їх будови; формувати поняття «однорічні», «дворічні», «багаторічні» рослини; розвивати вміння порівнювати, робити висновки; виховувати любов до природи, бажання охороняти і примножувати її красу.
Обладнання: ноутбук, медіа проектор, презентація «Різноманітність культурних рослин» ,предметні малюнки, таблиці-схеми, підручник Т.Г. Гільберг,Т.В. Сак «Природознавство» 3 клас Київ «Генеза», 2013р.
Тема: Різноманітність культурних рослин
Мета: продовжувати формувати знання про культурні рослини, їх класифікацію, удосконалювати навички роботи з джерелами інформації, спостерігати за рослинами, особливостями їх будови; формувати поняття «однорічні», «дворічні», «багаторічні» рослини; розвивати вміння порівнювати, робити висновки; виховувати любов до природи, бажання охороняти і примножувати її красу.
Обладнання: ноутбук, медіа проектор, презентація «Різноманітність культурних рослин» ,предметні малюнки, таблиці-схеми, підручник Т.Г. Гільберг,Т.В. Сак «Природознавство» 3 клас Київ «Генеза», 2013р.
Хід уроку
До уроку приготуйтесь,
На роботу налаштуйтесь.
Руку гарно підіймайте
Й на уроці не дрімайте.
Будемо природу ми вивчати
Й нові знання здобувати.
Психологічна настанова
Урок розпочинаю в колі , разом промовляємо по колу добрі побажання сусідові .
II. Хвилинка фенологічних спостережень
˗ Який зараз місяць року?
- А чи знаєте ви, як наші предки слов’яни називали січень?
Назва січень походить від слова «Січа». У давнину в цей час починали розчищати ділянки від корчів, щоб навесні їх засіяти. Цей промисел називався січа. До цього перший місяць року мав і інші назви: студень, просинець, сніговик, тріскун, вогневик, льодовик, щипун, сніжень, лютовій.
Латиною січень (лат. Ianarius) названий на честь Януса — римського бога дверей і воріт.
1. Гра «Мікрофон»
-Отже, розпочнемо з хвилинки спостережень.
˗ Яка зараз пора року?
˗ Якого кольору небо?
˗ Якими стали ранки?
˗ Ще які суттєві зміни ви помітили?
(Діти по черзі висловлюються про те, які зміни відбулися в неживій природі)
Висновок: Зміни в житті рослин, тварин і праці людей залежить від стану неживої природи.
ІІІ. Актуалізація опорних знань .
1. Вправа « Гронування»
На дошці вивішуються зображення рослин.
- Назвіть рослину,зображену на малюнку та групу, до якої вона належить .
2. Інтерактивна вправа « Асоціативна павутинка»
- Для чого люди вирощують культурні рослини ?
- Що ви вже знаєте про культурні рослини ?
- Підійдіть до дошки і запишіть ключові слова біля павутинки « Культуні рослини»
IV. Повідомлення теми і завдань уроку
Сьогодні на уроці природознавства ми продовжимо роботу над темою «Рослини» і розширимо уявлення про культурні рослини, їх групи та значення в житті людей. А пройти через усі етапи уроку ви зможете, коли виконаєте усі завдання «Стежинка-цікавинка». Будемо працювати за таким планом :
- На кінець уроку у нас з'явиться лепбук з назвою сьогоднішнього уроку. Отож, починаємо роботу.
V. Перевірка домашнього завдання
1. « Цікавинки про рослинки »
- Уявіть собі, що до нас у клас зайшли люди з іншої планети, де немає рослин. Що ви їм розповіли б про будову рослин ?
2. Загадки про рослини
На городі молода пишні коси розпліта, у зелені хустинки золоті хова зернинки. (Кукурудза)
Сімсот поросят на кілочку висять. (Квасоля)
3. З народного джерела .
Народ здавна шанував природу, рослини, бо вони мають велике значення для життя людини і всього живого. І що більша повага, то влучніший вислів. Вдома ви підготували прикмети, приказки чи легенди про рослини. Зачитайте їх .
(учні читають прикмети, приказки та легенди )
Легенда про липу.
Жила собі козачка Горпина і мала вона двох синів. Ніби від серця їх відривала, виряджаючи на Січ.
— Дуже гірко мені виряджати вас, але йдете ви на святе діло — боронити нашу землю. Не осоромте ні пам'яті батька, що загинув, ні землі, яка вас зростила. А, щоб пам'ять про вас лишилась, посадіть поруч з батьковою ви по липці, я буду приходити до них і молитися за вас. Коли будуть в'янути листочки, то знатиму, що важко вам, коли пробиватиметься сік із котроїсь з них, знати, що ранений один із вас, як стануть всихати, знатиму, немає вас на світі. Поливатиму їх сльозами своїми, щоб ожили. Скільки посаджено лип, стільки хоробрих мужів пішли на війну.
Приготувала я вам торбинки цвіту з батьківської липи. Чи застуда, чи ще якась хвороба, у пригоді стане липовий цвіт. Під липою нікого ще не вбило грозою. Заварений липовий цвіт допоможе від застуди, головного болю, нерви заспокоїть, вгамує біль у животі. Присядемо під батьківським деревом. І в дорогу, діти... Подякували сини та й поїхали
Присядемо під батьківським деревом. І в дорогу, діти... Подякували сини та й поїхали
Про калину
Було це давно-давно, ще у ті давні часи, коли на нашу землю без кінця нападали турки та татари. Була неділя. Все село гуляло на весіллі у Калинки. Та раптом, мов чорна хмара, налетіли татари. Усі чоловіки кинулися захищати село, а дівчата, щоб не потрапити у полон, тікали до болота. Вони навіть відірвалися від погоні, але болото затягнуло їх.
Там, де дівчата потонули, з часом виросли кущі з червоно -вогняними ягодами. Дали люди їм назву калина. Відтоді росте і красується в наших Микулинцях калина. Старі люди кажуть, щоб калина довше зберігала свої цілющі властивості, краще зривати ягоди саме в неділю.
Народні прикмети про рослини
Горiхiв багато, а грибiв мало — зима буде снiжною i суворою.
Якщо влiтку на горобинi багато плодiв — осiнь буде дощова, мало — суха.
На дубi багато плодiв — на сувору зиму.
З наближенням негоди, перед дощем, з квiток акацiї видiляється так багато нектару, що аромат вiдчувається за сотнi метрiв.
Якщо весною береза ранiше за вiльху листя викине — лiто буде сухим, а коли вiльха першою розiв’ється — замучать дощi й холод.
Якщо на широких листках канн зранку видно прозорi крапельки води — вдень буде дощ.
Перед негодою квiтконiжки картоплi схиляються, квiтки никнуть.
Розпустився клен — буде вже тепло.
На дощ квiтки березки польової стулюються, а розкриваються навiть i за хмарної погоди.
Перед хмарною погодою колючки будякiв щiльно притуляються до головки i стають не дуже колючими.
Вишня на Покрову має зелене листя — буде сувора зима. Якщо небо хмариться, а квiтки жовтцю вiдкритi — дощу не буде.
Молодці! Багато цікавого матеріалу знайшли в бібліотеці, який стане частинкою нашого ЛЕПБУКУ.
VI. Вивчення нового матеріалу .
1. Подорож у царство культурних рослин
Створення проблемної ситуації
2. Робота в групах « Я маю що сказати»
- Які зернятка у руках І групи ? ІІ групи ? ІІІ групи ? ІV групи ?
- Отже, ми вже сказали, що всі рослини, що вирощує людина , називаються культурними . А зараз ми вияснимо, на які групи поділяються всі культурні рослини.
- Подивіться кожен на свої зернинки. Кожна група повинна впізнати , з якої рослини це насіння.
І група - отримала зерна пшениці
ІІ група – зерна квасолі, гороху , гарбузове насіння
ІІІ – насіння соняшника чи проса ,
ІV – насіння чи ягоди горобини, калини
(Представник кожної групи доводить свої твердження)
VП.Робота з підручником "Розповідь підручника»
- А тепер попрацюємо зі статтями нашого підручника. Прочитайте, будь ласка, статті І група - «Зернові культури» , ІІ група – стаття « Овочеві культури», ІІІ група – « Технічні культури», ІV група – « Плодово – ягідні рослини».
VIII. Узагальнення і систематизація отриманих знань: «Перевір себе»
Підходжу до кожної групи з мікрофоном . Діти відповідають на питання
І группа
- То чому вашу назвали « зернові культури» ?
- Подивіться на екран і назвіть рослини, які впізнали ( слайд 1 – просо, овес, ячмінь, пшениця, рис)
ІІ группа
- Як називається ваша группа рослин ?
- Які овочеві культури ви запам’ятали ?
- Подивіться на екран і назвіть рослини ? ( слайд 2 – гарбуз, помідор, морква, бурячок, солодкий перець тощо)
ІІІ група
ІV група
На дошці записано 2 стовпчики слів : назви культур та продукти харчування.
Картопля фрі пшениця
Булочка соняшник
Халва картопля
Вівсяні пластівці яблуко, вишня
Компот льон
Скатертина морква
Олія бурячок
Салат « Літо» цибуля
ІX. Рефлексія . Підсумок уроку.
Бесіда .
Х . Домашнє завдання .
Опрацювати статті про культурні рослини. Дати відповіді на питання. Намалювати рослину та її плід, яка найбільше подобається, і підібрати цікаву інформацію.