КЗ «Солоницівська гімназія «Перлина»»
Проект
освітньої діяльності з дітьми
на тему: «Зберігаємо Землю і життя».
Вихователі: Загорулько В.М.
Тема проекту. «Зберігаємо Землю і життя».
Тип проекту. Дослідницько-творчий.
Тривалість проекту. Середня.
Учасники проекту. Вихователі, діти, батьки.
Мета проекту: продовжувати знайомити дітей зі змінами, що відбуваються в природі в зимовий період; дати уявлення про характерні ознаки зими в природі, як живій так і неживій. Поглибити знання про життя тварин, птахів (де живуть, чим живляться). Розвивати зв’язне мовлення, закріпити вміння складати невеличкі розповіді, добирати прикметники до іменників. Формувати бережливе ставлення до всього живого на землі, підвести дітей до розуміння необхідності зберігати та охороняти навколишнє середовище, закріплювати правила поведінки в природі. Заохочувати досліджувати світ природи. виховувати поняття залежності здоров’я людини від стану природи.
Розвивати вміння спостерігати, милуватися, підтримувати цікавість до літературно-художніх творів про природу землі.
Цілі проекту: формування екологічної компетентності та природоохоронної діяльності, поліпшення якості навколишнього середовища в справі виховання майбутнього покоління. Розуміння цінності життя і здоров’я та їх залежності поведінки в природному середовищі.
Види діяльності: пізнавальна, мовленнєва, художньо-продуктивна (художня література, малювання, аплікація), ігрова (народні, дидактичні, рухливі ігри).
Види діяльності |
Зміст роботи |
«Природа, що лікує нас» |
|
Пізнавальна діяльність
Художньо-продуктивна діяльність
Ігрова діяльність
|
Бесіда-гра «Робота «Аптеки» з лікарськими рослинами». Д/г «Порівняй і знайди». Д/г «З якого дерева плід?». Д/г «Відчуй на запах». Д/г «Що від чого лікує». Ілюстрації лікарських рослин, описові розповіді за ними. Вірші: «Ромашка», М. Познанська. «Чорнобривці», В. Паронова. «Легенда про шипшину». Малювання «Коробочки для лікарських трав». Народна укр. гра «Мак». Д/г «Ботанічне лото». Ф. хв. «Лікар Айболить» Р. ігри «Діти і сова», «Зайчик сірий умивається», «Хто вийшов». |
«Усе прекрасне на планеті збережемо» |
|
Мовленнєва діяльність
Художньо-продуктивна діяльність (художня література) Фізична діяльність |
Творча гра «То весело, то сумно». Вірш «Наша планета – Земля». «Сонце у всіх одне», Д. Павличко. Творча вправа «Я чарівник». Ф. хв. «Добрий дощик». Гра-емпатія «Я Земля». В. Сухомлинський «Як синичка будить мене». Р. ігри «Пастух і стадо», «Відгадай за голосом», «Лисиця в курятнику». |
«Кришталева Зима» |
|
Мовленнєва діяльність
Художньо-продуктивна діяльність Фізична діяльність |
Оповідання В. Сухомлинського «Хлопчик хотів приголубити сніжинку». Д/г «Так, чи не так?» Ф. хв. «В гостях у нас зима». Д/г «Пестливе слово назви сурову зиму задобри». Гра «Веселий м’яч – сніжка». Д/г «Зимову загадку відгадай сніжку отримай». Аплікація «Ялинки великі й маленькі».
Рухливі ігри «Діти й сова», «Знайди де сховано», «Слід в слід», «Мак». |
«Я частина природи» |
|
Пізнавальна діяльність
Логіко-математична діяльність
Фізична діяльність |
Слухання та переказ оповідання «Прогулянка», ілюстрації. Словесна гра «Петрик був здоровим, а Андрійко хворим». Д/г «Веселі кенгуру», «Здорові малюки», «Знайди де сховано». Гра «Дзеркало», «Упізнайте й назвіть». Д/ вправа «Число і цифра 5», «Скажи який за рахунком». Рух. ігри «Про Катрусю та цапка», «Полювання на зайців», «Хто вийшов». |
«Природа планети Земля» |
|
Пізнавальна діяльність
Художньо-продуктивна діяльність Фізична діяльність |
Бесіда «Глобус наша маленька Земля». Розповідь «Утворення Землі». Вірш «Наша Земля». Досліди: 1. «Як виникла Земля». 2. «Зміна пір року». 3. «Утворення вулканів». 4. «Утворення гір». «Ліс – природне багатство» - розвага.
Рух. ігри «Зайчик сірий умивається», «Лисиця в курятнику», «Полювання на зайців». |
«Наш рідний дім – природа» |
|
Пізнавальна діяльність
Художньо-продуктивна діяльність (малювання) Фізична діяльність |
Бесіда «Як не забруднювати природу». Д/г «Сміття корисне і шкідливе», «Ланцюжок», «Так чи не так». В. Сухомлинський «Смітник». Психогімнастика «Квіти». «Моя улюблена тваринка». Рух. ігри «Дідусь і зайчата», «Знайди собі пару», «Хто далі кине». |
«Земля наш спільний дім» |
|
Пізнавальна діяльність
Художньо-продуктивна діяльність (художня література) Фізична діяльність
|
Вірш «На землі все потрібне», «Наша планета – Земля» А. Савчук. Словесна гра «Слово вимовляй, у ракету сідай». Артекуляційна гімнастика «Ракета». Складання розповіді «Наша Земля». Ф. хв. «Ми земляни, ми земляни…». Д/г «Розкажи про свою планету». «Природа – рідний дім».
Рух. ігри «Сторони світу», «Наїзники», «Пташки та автомобіль», «У ведмедя у бору». |
Додаток №1
до Проекта освітньої діяльності з дітьми
на тему: «Зберігаємо Землю і життя».
Прочитані та обговорені твори
«Як синичка будить мене», оповідання В.О. Сухомлинський
Щойно посвітлішає за вікном, прилітає маленька жовтогруда пташка. То — синичка. Шапочка в неї чорно-оксамитова, щічки біляві. На зеленкувато-сірих крильцях кожна пір'їнка ніби пензликом намальована. Синичка стукає гострим дзьобиком у заплакану шибку. Заглядає агатовим оченятком у кімнату. Розвиднюється, я піднімаюся з ліжка, виношу шматочок несоленого сала. Синичка дзьобає сало й співає: «Пінь-пінь». Це вона говорить: «Дякую, завтра вранці я знову прилечу».
«Хлопчик хотів приголубити сніжинку», казка В.О. Сухомлинський
З неба летіла на землю сніжинка. Вона була легка, ніжна, прозора, мов пушинка. І красива, мов зірка.
На землі стояв хлопчик. Він бачив, як падає сніжинка. Хлопчик думав: ось впаде комусь під ноги, і її затопчуть.
Ні, не треба падати сніжинці на землю. Не треба її затоптувати.
Хлопчик простяг долоню. Він захотів приголубити сніжинку. А вона впала на теплу, добру руку хлопчика й розтала. Хлопчик з жалем дивиться на руку. На долоні блищить крапелька, мов сльозинка.
«Смітник», оповідання В.О. Сухомлинський
Зранку уся сім'я зібралась за столом. Марійка узялася допомагати прибирати після сніданку, але побачила, що запізнюється до школи. Схопивши відерце зі сміттям, вона потихеньку викинула його у квітник, який був розбитий позаду будинку. Дівчинка часто почала викидати туди сміття, коли запізнювалась до школи. Якось дідусь попросив її полити квіти у квітнику. Марійка пішла за будинок і побачила, що замість квітів там лежить купа сміття.
- Звідки ж узявся цей смітник? – запитав здивований дідусь.
- Я не знаю, - сказала Марійка і почервоніла. Їй було соромно за зіпсовані квіти.
«Легенда про шипшину»
У густому лісі ріс колючий кущ. Тісно йому було серед могутніх стовбурів, та ніхто не звертав на це уваги. Боляче стало кущику, образився він на ліс, а вирватись з його гущавини не міг. Тоді звернувся кущ до пташки, яка сіла на його гілку: «Пташко, скажи мені, куди ти літаєш, що ти бачиш». Пташка відповіла: «Високо літаю, бо крила маю. Бачу світ широкий та небо високе».
Сумно стало кущеві, і вирішив він хоч своїх дітей у широкий світ пустити. Але як зробити це, коли крил у нього немає? Гірко заплакав кущ – наче сльози, падали на землю ягоди. Збіглися до куща звірі, позліталися птахи. Розібрали вони плоди і розлетілися по землі. Пройшли роки. Принесла пташка вісті від кущових діток, що росте тепер шипшина всюди: в лісах, садах, біля доріг.
Додаток №2
до Проекта освітньої діяльності з дітьми
на тему: «Зберігаємо Землю і життя».
Рослини що лікують
Шипшина
Нагідки
Чорнобривці
Додаток №3
до Проекта освітньої діяльності з дітьми
на тему: «Зберігаємо Землю і життя».
Використані вірші
Вірш А. Савчук
Наша планета – Земля,
Щедра вона і багата,
Гори, ліси і поля,
Наша домівка багата.
Сонечко рано встає
День промінцями засвітить,
Все, що навколо твоє,
Слід берегти і любити.
Пильно навколо дивись
Оберігай кожну гілку.
Пісні у пташок учись,
А працьовитості – в бджілки.
Вірш Д. Павличко
Сонце у всіх одне,
Гріє тебе й мене,
Великого звіра й маленьку пташку.
Не руйнуй цю казку.
Високо в небі зорі сіяють,
Вказують людям шлях,
Ти подивись, як вони палають.
Там є десь і твоя.
Буду природі другом я вірним,
Зірку не дам загасить.
І закликаю я, друзі:
Завжди природу любіть.
Ми маленькі діти
На землі великій.
Грайтесь, навчайтесь,
Також розважайтесь,
Землю бережімо,
Ніколи не хворіємо.
Повітря, земля і вода – це природа.
Природа – це я! І ти – це природа!
У цілому світі під сонцем одним
Повинні ми жити у згоді.
На землі все потрібне,
Знай – і дощик, і сніг,
Ясне сонце і вітер,
І струмка тихий біг.
Всі живі ждуть любові
І турботи про них
І у лагіднім слові,
І у діях твоїх.
«Ромашка», М Познанська
На стрункій, високій ніжці,
Біля річки, на лужку,
У косинці-білосніжці
Стрів я квітоньку таку.
Ясним оком жовтуватим
Усміхалася мені...
Я хотів її зірвати,
А бджола сказала: — Ні!
«Чорнобривці» В. Паронова
Чорні брови, карі очі, -
І хлопчачі, і дівочі.
Посадили чорнобривці
Під віконечком світлиці.
«Шипшина важко віддає плоди...» Л. Костенко
Шипшина важко віддає плоди.
Вона людей хапає за рукава.
Вона кричить: - Людино, підожди!
О, підожди, людино, будь ласкава.
Не всі, не всі, хоч ягідку облиш!
Одна пташина так мене просила!
Я ж тут для всіх, а не для тебе лиш.
І просто осінь щоб була красива.
«Мати-й мачуха» В. Паронова
Тільки сонечко пригріло,
Мати-й-мачуха з’явилась.
Серед чорної землі
Сяють сонечка малі.
Золотими промінцями,
Нашу землю зігрівають,
Щоб прокинулась вона
І до нас прийшла весна.
Додаток №4
до Проекта освітньої діяльності з дітьми
на тему: «Зберігаємо Землю і життя».
Дидактичні ігри
«Земля, сонце, місяць»
Мета: підвести до розуміння того, що всьому живому на Землі необхідне сонце; закріпити знання про вплив сонця на людину, тварину, рослину; виховувати естетичні почуття.
Матеріал: предметні картинки із зображенням предметів живої та неживої природи, сонечко, місяць.
Хід гри:
Скласти до сонця всі предметні картинки, на яких зображено ті, кому для життя та розвитку потрібні сонечко, а до місяця – кому потрібен місяць.
«Що на небі, що на землі?»
Мета: закріпити в дітей розуміння того, хто де живе.
Матеріал: картинки із зображенням комах, птахів, тварин.
Хід гри:
Показую картинку і запитую: «Хто де живе?» - діти відповідають реченням.
«Що шкодить здоров’ю»
Мета: закріпити знання дітей про збереження природи Землі, розвивати уважність і зосередженість.
Матеріал: ілюстрації явищ природи, діяльності людей.
Хід гри:
Пропонуються різні ситуації поводження в природі та результат дії. Чи стали б ви забруднювати річку? Чому? Якою б була вода? Яку шкоду наносить здоров’ю? т.д..
«Упізнай за описом»
Мета: удосконалювати знання дітей про дерева та кущі; учити знаходити предмети за описом; розвивати уважність, дисциплінованість.
Матеріал: предметні картинки.
Хід гри:
Знайти предмет який опише дитина, діти доповнюють, дають свою згоду якщо це так.
«Хто забруднює повітря»
Мета: закріплювати знання дітей про те, що забруднює повітря, шкодить здоров’ю; учити розрізняти, що псує повітря, а що навпаки очищає; виховувати бажання берегти природу та примножувати її.
Матеріал: предметні картинки, хмаринки - сіра, біла.
Хід гри:
До сірої хмаринки підбирати об’єкти, що псують повітря, а до білої – ті, що не шкодять повітрю.
«Ботанічне, зоологічне лото»
Мета: закріплювати знання дітей про диких та свійських тварин, знання про рослини, квіти; розвивати вміння доводити гру до кінця; виховувати любов до природи.
Матеріал: набір розподілених навпіл картинок із зображенням вищезгаданих предметів.
Хід гри:
Дитина виставляє на стіл картку та розповідає про (тварину, рослину…). Друга дитина підставляю картку відповідну і доповнює розповідь.
Додаток №5
до Проекта освітньої діяльності з дітьми
на тему: «Зберігаємо Землю і життя».
Фізкульт хвилинки
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній
Всі до сонця потягніться.
Вправо, вліво нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
За столи тихенько сядьте.
Паросточки зелені
Малесенькі були,
Та в небо потяглися,
Росли, росли, росли!
І спокою не знали
У світі дня веселі
Листочки простягали
До сонечка вони.
Встало сонце ясне,
Зазирнуло у віконце,
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати,
Сонечко розвеселяти,
Встали – сіли, встали – сіли,
Бачите, як звеселіли,
Стало сонце танцювати,
Вас до танцю припрошати
Нумо разом, нумо всі,
Потанцюємо по росі.
Дружно руки підіймати
Вгору, в боки руки опускайте,
Нахиліться, розігніться,
Станьте прямо, усміхніться.
Руки вже за головою,
Тож дивіться перед собою.
Випрямте хребет,
Лікті зводимо вперед.
Мов метелики літаємо,
Міцні крильця розкриваєм.
Будем спортом ми займатись,
Будем сили набиратись.
Дощик лив, лив, лив
Доріжки повні нам налив,
Усі дерева напоїв,
Землю-матінку умив.
Психогімнастика
Прокидаються квіти, розкриваються пелюстки.
Вітерець дихнув легенько, пелюстки хитнув тихенько.
Сутеніє, і квіти закривають пелюстки.
Тихо засинають, голівками кивають.
Аж ось прийшла зла людина і хоче зірвати квітку.
Додаток №6
до Проекта освітньої діяльності з дітьми
на тему: «Зберігаємо Землю і життя».
Орієнтовні досліди дошкільників з об’єктами живої i
неживої природи
Ознайомлення 3 об'єктами нежив0ї природи перехід речовин із твердого стану в рідкий та 3 рідкого в твердий
Завдання: ознайомити дітей із тим, що деякі речовини (лід, смола та iн.) можуть змінювати стан залежно від умов (від нагрівання перетворюються на рідину, а під час охолодження — переходять у твердий стан); розвивати здатність виділяти загальні властивості предметів та залежності між ними при зміні зовнішніх умов.
Дослід 1
Скляні пробірки (можна обрати й інший посуд) порівну наповнити водою. Поставити пробірки у місця з різною температурою повітря.
• Чому вода надворі перетворилась у лід?
• Якого кольору лід?
• Який лід на дотик? Запах?
• Що відбувається з льодом під час нaгpiвaння? Чому?
Демонструючи на сухій спиртівці дослід, проаналізувати з вихованцями пepexід; води у різний агрегатний стан залежно від темпе-ратури. Аналогічно можна продемонструвати дослід зi смолою.
Дослід 2
У кілька посудин вмістити льодяні бурульки і поставити їх у різні місця групової кімнати.
— Чому бурульки перетворюються на воду з різною швидкістю?
— Як можна прискорити цей процес?
— Чому в морозний день із сонячного боку даху капає вода?
Дослід 3
У куточку саду відшукати дерева зі смолою (вишні, сливи, яблуні тощо).
Як змінюється твердість фруктової смоли залежно від температури повітря упродовж дня? За різної погоди? Після спеціального нагрівання?
— Які речовини мають схожі зі смолою властивості? (Сургуч, віск, парафін тощо)
— Як змінюється їх використання залежно від стану?
Діти дають порівняльну характеристику речовин, їх властивостей.
Використовуючи сухий спирт, необхідно продемонструвати дослід із будь-якою із перелічених речовин. Висновок діти роблять самостійно.
Перетворення рідини на пар
Завдання: ознайомити дітей з явищем перетворення рідини на пар і навпаки (після нагрівання лід перетворюється на воду; вода під
час кипіння — на пар; пар, охолоджуючись, перетворюється на воду); пояснити те, що стан речовин у природі залежить від умов їх існування і доцільної діяльності людини; розвивати уміння дітей встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між явищами природи.
Дослід 1
Вихователь, нагріваючи воду у прозорій посудині, спостерігає разом із дітьми за процесом кипіння. На склі, яким накрита посудина, утворюється конденсат — дрібні краплини води. Про те, що це краплини води, діти можуть дізнатися і в такий спосіб: пробірку або колбу, в якій кипить вода, накрити промокальним папером, на якому з'явиться мокра пляма. Воду, яка збігла зі скла в посудину, можна перетворити на лід.
Висновки діти роблять самостійно.
Дослід 2
Сушіння лялькової білизни у різну погоду (теплу, вітряну, тиху, похмуру, морозну).
— За яких умов білизна висохне і швидше?
— Чому, чим сильнішим є мороз, тим швидше висихає білизна?
— Чому влітку випадають рясні дощі?
— Чи завжди дощ супроводжується вітром? Чому?
— Коли дощ називають «курячим» або «сліпим»?
— Чому взимку випадає дощ, а влітку інколи йде сніг?
Дослід 3
Дві однакові прозорі посудини наповнити порівну водою. Під час прогулянки виставити їх на добре освітлене сонцем місце. Одну з них щільно закрити, другу залишити відкритою. Наприкінці прогулянки проаналізувати зміни, які відбулися з водою в закритій та відкритій посудинах.
- Чому рівень води в них різний?
- Звідки утворились па кришці краплинки води?
- Чому в суху, спекотну погоду рівень води в басейні, у відкритих водоймах стає нижчим?
- Як повертається вода па землю?
- Що для цього необхідно?
Вітер
Завдання: дати дітям уявлення про вітер, як рух повітря.
Дослід 1
Запропонувати дітям різко змахнути декілька разів аркушем цупкого паперу. Подмухати на руки, на паперові гребінці.
- Що при цьому відбувається?
Дослід 2
Підняти прапорці під час прогулянки і визначити напрямок вітру.
Дослід 3
Підставити до вітру вологий палець.
- Що відбувається?
Дослід4
Під час спостережень на городі, в квітнику або в саду дітям пропонують поспостерігати за рухом гілок, листя, квітів.
— Чим він зумовлений?
— Які явища супроводжує вітер?
— Чи можна штучно створити вітер? Як?
Дощ, снігопад, град
Завдання: поглибити уявлення дітей про різні стани води (рідкий, сипкий, твердий).
Дослід 1
Довести дітям, що дощ — це прозорі, без запаху і смаку краплини води. Дощові краплини, зібрані в посудину, можуть бути різної температури (влітку і восени), різної прозорості (залежно від чистоти предмета, на який падають), різного об'єму.
Дослід 2
Продемонструвати, як після нагрівання в посудині град перетворюється па воду. Зробити проби чистоти води (град — чиста і прозора вода; чистота дощової води залежить від чистоти поверхні, на якій вона збирається).
Дослід З
Спостереження за перетворенням снігу па воду, води — на лід. Визначення характерних властивостей води.
Продемонструвати явище ожеледі як результат випадання дощу на переохолоджену землю (при цьому зберігаються характерні властивості льоду). Упродовж зими з дітьми доцільно виготовляти снігові споруди і заливати їх водою.
Повітря
Завдання: ознайомити дітей із властивостями навколишнього повітря (повітрям дихають люди).
Дослід 1
Продемонструвати пусту відкриту банку, поліетиленовий пакет. Запитати, що в них є. Запропонувати згорнути пакет в трубочку зі сторони отвору. Що залишилося в мішечку?
Діти роблять висновок, що повітря прозоре, воно є в банці, в інших предметах, що стоять па столах, воно навколо нас.
Дослід2
Запропонувати подути в соломинку або в тоненьку трубочку, один кінець якої занурений у склянку з водою.
Чому з'являються бульбашки?
Дослід З
У банку з водою занурити грудочки глини, пісок, шматочки поролону. Чому з'явилися бульбашки навколо предметів?
Дослід 4
Проводити з дітьми дихальні вправи, пояснити значення провітрювання. приміщення.
Ознайомлення 3 явищами неживої природи
Дослід 1
Повітря є навколо нас. Діти махають аркушиком паперу біля обличчя.
Дослід 2
Повітря с у пляшці, в губці. Опускають ці предмети в посудину з водою.
Дослід 3
Що важче — повітря чи вода? Діти через соломинку видувають повітря у воду.
Дослід4
Чи має повітря вагу?
За допомогою палички рівноваги зважують дві кульки (одну надуту, а другу — ні).
Дослід 5
Повітря від нагрівання розширюється.
На пляшку натягують не надуту кульку й занурюють її у гарячу воду.
Дослід 6
Повітря може звучати.
Діти грають на дудці, слухають у запису шум вітру, мелодію сопілки.
— Повітря — воно яке? (Невидиме, прозоре)
— Але побачити його все ж таки можна. Хочете побачити повітря? Тоді проведемо кілька дослідів.
Вихователь підходить до свого столу, запрошує дітей стати навколо. Знімає серветку, під якою стоять чотири склянки з водою. Запрошує когось із дітей уважно розглянути склянки.
— Що бачиш на стінках? (Малесенькі бульбашки) Вихователь повідомляє, що це повітря, яким дихають у воді. Звертає увагу дітей па кілька тонких трубочок (для коктейлів).
За бажанням діти беруть трубочки і дмухають через них у четверту
склянку з водою.
Дослід 7
Припущення: повітря відсутнє в навколишніх предметах. Запропонувати кожній дитині щільно складений поліетиленовий мішечок згорнути з боку отвору в трубочку рухами від себе.
— Про що свідчить повітряна «подушечка», що утворилася?
— Якого кольору повітря?
Дослід 8
Припущення: корені рослин не дихають під землею, адже там немає повітря.
Грудочку твердої землі вкинути у трилітрову банку з водою. Спостерігати появу бульбашок.
— Звідки вони взялися? {Із землі)
Рослини, як і всі живі істоти, дихають повітрям. Якщо ґрунт твердий, то в ньому мало повітря, кореням майже нічим дихати. Це-обхідно рятувати рослину від загибелі, розпушуючи землю.
Дослід 9
Припущення: у воді немає повітря.
Продемонструвати наявність повітря у воді можна за допомогою живця елодеї. Гілочку елодеї розрізати навпіл і занурити зарізом униз у банку з водою. Спостерігати появу бульбашок, що з'являються на місцях зрізів.
— Звідки вони взялися в рослині? (3 води) Запропонувати дітям розглянути через збільшувальне скло будову стебла елодеї. Воно має трубчату будову, завдяки чому рослина легко поглинає повітря, що міститься у воді.
Дослід 10
На підвіконня або інше освітлення сонячним промінням місце покладіть дзеркальце і такого самого розміру скельце, попередньо пофарбоване чорною фарбою. Через деякий час діти на дотик визначають, яке скельце нагрілося більше і чому так сталося. Цей експеримент неодмінно сприятиме тому, що малюки правильно пояснять подібні явища (блискуча поверхня скла дзеркальця відбиває сонячне проміння, чорна поверхня другого скельця — притягує). Тепер малятам неважко буде зробити правильний висновок.
Додаток №7
до Проекта освітньої діяльності з дітьми
на тему: «Зберігаємо Землю і життя».
Інфографіка
1