Комунальний заклад «Навчально-виховний комплекс:
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-гімназія № 23
Вінницької міської ради»
Гімназійне наукове товариство «Інтелект»
НАУКОВЕ ВІДДІЛЕННЯ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ І МИСТЕЦТВА «ДИВОСВІТ»
СЕКЦІЯ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ
«Розробка колекції шкільної форми та аксесуарів для учнів початкової школи
«BACK TO SCHOOL»»
Науковий керівник:
Бартюк Вікторія Володимирівна
Вінниця
2018
РОЗДІЛ 1. ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПІДГОТОВЧИЙ ЕТАП...................................... 6
1.1. Пошук та усвідомлення проблеми. Вибір об’єкта проектування............. 6
1.2. Формулювання мети і завдань проекту. Вимоги до проектної моделі..... 6
1.4. Історико-технічна довідка про об’єкт проектування............................... 15
РОЗДІЛ 2. КОНСТРУКТОРСЬКИЙ ЕТАП....................................................... 18
2.3. Розробка конструкторсько-технологічної документації.......................... 23
2.4. Огляд спеціалізованих програм для конструювання одягу.................... 25
2.5. Підбір матеріалів, інструментів та обладнання для роботи.................... 30
РОЗДІЛ 3. ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЕТАП............................................................... 35
3.1. Складання технологічної послідовності виготовлення моделей одягу.. 35
РОЗДІЛ 4. ЗАКЛЮЧНИЙ ЕТАП........................................................................ 36
4.2. Створення реклами творчого проекту...................................................... 36
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ............................................................ 40
Перед швейною промисловістю країни стоїть відповідальне завдання задовольнити потреби населення в швейних виробах, насичення ринку потрібною продукцією, поліпшення якості і розширення асортименту одягу. А одним із найпоширеніших завдань в роботі по розширенні асортименту швейних виробів є розвиток і зміцнення співробітництва між будинками моделей і підприємствами суміжних галузей промисловості, які виготовляють тканини, фурнітуру, види оздоблення, прикладні матеріали.
При виконанні поставленої мети значна роль належить правильній організації художнього проектування виробів, призначених для промислового виробництва. Художнє проектування визначає подальше життя виробів. Головним у творчий діяльності художника-модельєра є створення нових форм костюма, які б відповідали вимогам сучасної моди й удосконалювали зовнішній вигляд людини. При сучасному промисловому виготовленні одягу художник-модельєр не може обмежитися тільки рішенням художніх завдань оформлення одягу. Він повинен урахувати специфіку виробництва одягу на сучасних підприємствах, де неабияке значення мають такі фактори, як собівартість продукції, економія матеріалу і раціональна організація технологічних процесів.
Результатом правильно організованого процесу художнього проектування (дизайну) є його продукт - виріб, оптимально вирішений з точки зору технології, економіки і естетики.
Сьогодні мода є однією з найприбутковіших сфер бізнесу, яка постійно розвивається. Відповідно зростає конкуренція в модному бізнесі і відбувається постійна активна боротьба за споживача.
Не є винятком і шкільна мода. Адже головним атрибутом школяра вважається шкільна форма, мода на яку теж постійно змінюється.
Проблема шкільної форми була завжди актуальною. Багато дітей її просто ненавидить, адже вона, на їхню думку, не дуже красива, та й за комфортністю поступається улюбленим джинсам. Багато школярів проти форми не з принципових міркувань, а через те, що вона негарна, незручна, та й тканина, як правило, не дуже приємна. Тому важливим моментом в сучасному виробництві одягу є розробка нових колекцій.
У зв’язку з цим ми обрали тему дослідження: «Розробка колекції шкільної форми та аксесуарів для учнів початкової школи «BACK TO SCHOOL»».
Об’єкт дослідження – шкільна форма для учнів початкової школи.
Предметом дослідження є процес розробки колекції одягу та аксесуарів для учнів початкової школи «BACK TO SCHOOL» та технологія їх виготовлення.
Мета дослідження – визначити особливості конструювання та моделювання дитячого одягу та технології його виготовлення; виготовити колекцію шкільної форми «BACK TO SCHOOL».
Реалізація поставленої мети передбачала вирішення таких завдань дослідження:
- Систематизувати інформацію з історії шкільної форми.
- Дослідити і проаналізувати тенденції сучасної шкільної моди.
- Створити ескізи і технічні рисунки колекції шкільної форми і аксесуарів.
- Провести міні-маркетингове дослідження, економічні розрахунки, визначити собівартість колекції одягу.
- Проаналізувати основні програми для комп’ютерного конструювання одягу, обрати оптимальний варіант для використання в умовах навчального закладу.
- Створити лекала для виготовлення моделей шкільної форми, використовуючи вибрану програму.
- Визначити технологічні особливості виготовлення дитячого одягу. Визначити необхідні інструменти та обладнання для роботи.
- Розробити технологічні картки на виготовлення обраних моделей шкільної форми.
- Розробити дизайн шеврона-нашивки у графічному редакторі.
- Виготовити колекцію шкільної форми та аксесуарів «BACK TO SCHOOL».
- Презентувати колекцію «BACK TO SCHOOL» на восьмому Відкритому міському фестивалі дитячих театрів моди «Феєрія моди - 2018».
Методи дослідження: вивчення спеціальної літератури та інтернет-джерел з метою визначення особливостей конструювання та моделювання дитячого одягу та технології його виготовлення; аналіз, синтез, систематизація теоретичних даних, порівняльний аналіз.
Наукова новизна дослідження полягає в тому, що:
дістала подальшого розвитку та конкретизації характеристика понять
«колекція», «дизайн одягу»; визначено технологічні особливості виготовлення дитячого одягу; виготовлено колекцію шкільної форми та аксесуарів «BACK TO SCHOOL».
Практичне значення дослідження визначається тим, що сформульовані основні положення та висновки щодо особливостей створення колекції одягу.
Колекція одягу «BACK TO SCHOOL» була представлена на восьмому Відкритому міському фестивалі дитячих театрів моди «Феєрія моди - 2018» у номінації «Ритм життя», де виборола ІІ місце та на І Всеукраїнському конкурсі "Індустрія моди" у номінації «Діти-дизайнери», де виборола І місце.
Структура роботи. Робота складається зі вступу, чотирьох розділів, висновків, додатків, списку використаних джерел.
Проблема шкільної форми була завжди актуальною. Багато дітей її просто ненавидить, адже вона, на їхню думку, не дуже красива, та й за комфортністю поступається улюбленим джинсам. Багато школярів проти форми не з принципових міркувань, а через те, що вона негарна, незручна, та й тканина, як правило, не дуже приємна.
Тому під час вивчення варіативного модуля «Технологія виготовлення дитячого одягу» як об’єкт проектування ми обрали шкільну форму для учнів початкової школи.
Мета: визначити особливості конструювання та моделювання дитячого одягу для дітей молодшого шкільного віку; виготовити колекцію шкільної форми та аксесуарів «BACK TO SCHOOL».
Ідеальна шкільна форма має бути пошита з хорошої тканини, що буде легко пратися і не втрачатиме колір. Хороша якість буде запорукою того, що дитина буде задоволена своєю формою та матиме пристойний вигляд протягом навчального року. Зимовий варіант форми повинен бути досить теплим.
Насамперед шкільна форма повинна бути безпечною. Її, до речі, можна було б прирівняти до спецодягу, адже дитина повинна проводити в ній до 9 годин на добу, при цьому виконуючи різні дії. Але в Україні немає жодного стандарту, який установлював би вимоги до шкільної форми.
Через носіння неякісних речей дитина може застудитися, отримати алергію і цілий букет інших захворювань, зокрема і серцево-судинної системи.
За результатами лабораторних випробувань шкільної форми з супермаркетів, у більшості продукції не виявилося задекларованої шерсті. Деякі вироби на 100 % складалися з поліефіру – дешевого і небезпечного для здоров’я матеріалу, про що виробники не соромилися повідомити.
Фахівці «Укрметртестстандарту» нагадують, що у складі тканини, з якої зроблена форма, частка синтетики не повинна перевищувати 67 %. Домішки штучних волокон дають змогу формі краще і довше носитись, менше зминатися і мати нормальний вигляд після прання.
Також експерти радять приділяти максимальну увагу і підкладці в шкільному одязі. Майже всі виробники чесно «зізналися» через етикетку, що ця частина одягу виготовлена зі штучних матеріалів.
Проаналізувати інформаційні джерела, обґрунтувати актуальність теми "Шкільна форма для учнів початкової школи"
Розробити технічне завдання на виготовлення колекції шкільної форми та аксесуарів
Розробити ескізи колекції шкільної форми із врахуванням останніх тенденцій перспективної моди
Проаналізувати сучасні програмні засоби для конструювання і моделювання одягу
Виконати конструкторську та технологічну розробку колекції моделей шкільної форми
Практично виготовити колекцію шкільної форми та аксесуарів для учнів молодшого шкільного віку "BACK TO SCHOOL"
Вимоги до об’єкта проектування:
- Естетичність (привабливість)
- Оригінальність конструкції (композиційне рішення)
- Зручність у використанні (ергономічність)
- Практичність
- Функціональність
- Якість технологічної обробки
- Економічність
- Конкурентоспроможність моделі
Маркетинг (англ. marketing, від market – ринок). Мета маркетингового дослідження полягає в зібранні потрібної інформації та її використанні під час створення та просування власних продуктів (товарів, виробів).
Для міні-маркетингового дослідження нами було проведено опитування, в якому взяли участь 50 чоловік (батьки учнів початкової школи). Ми запитували, де вони найчастіше купують шкільну форму для своїх дітей.
Українські дизайнери успішно освоюють ринок шкільної форми, створюючи колекції для приватних шкіл и великих роздрібних мереж. Проаналізувавши ринок, нами було визначено кращі пропозиції шкільної форми від українських дизайнерів.
Andre TAN. Український дизайнер Андре Тан створює шкільну форму з 2008 року. Його мета - поєднати зручність і свій фірмовий стиль Smart Couture ("Інтелектуальна мода"). Тан розробив форму для учнів і вчителів однієї зі столичних шкіл, в якій надав перевагу червоному і чорному кольору, а також клітинці, що завжди актуальна для шкільної форми. Силуети при цьому найрізноманітніші - від пишних спідниць, що нагадують балетні пачки, до актуального для дорослої моди поєднання спідниць із шортами до коліна.
ТМ "2х2". «Перші колекції було створено у співпраці з Віктором Анісімовим и показано на Ukrainian Fashion Week в 2012 і 2013 роках. Наш одяг для дітей, без рюшечок, страз и засилля рожевого підкорив поціновувачів стилю», - розповідає про зародження марки 2х2 Євгенія Григорьєва, мама двох школярів.
POUSTOVIT. У 2014 студія POUSTOVIT розробила концептуальний дизайн шкільної форми для Новопечерської школи. Форма розроблена в класичному стилі з акцентом на практичність та універсальність. Основний комплект одягу для хлопчиків складається з жакета, сорочки і брюк; для дівчаток – жакета, блузи та спідниці.
Поділ на різні вікові групи школярів здійснено за рахунок комбінації колірної гами. Сірий – це базовий колір. У поєднанні з жовтим – для молодших учнів, з ліловим – для старшокласників. А от класичний білий колір, як, наприклад, у сорочках, ідеально підходить для святкових шкільних подій. У повсякденному образі – сорочка в сіро-блакитних тонах.
Особливу увагу приділено незвичайним та яскравим деталям: контрастним краваткам, гольфам, різнобарвним жилетам, які доповнюють універсальний класичний дизайн форми.
TAGO. Ще один український бренд, для якого декілька років поспіль форму розробляє Віктор Анісимов – TAGO. Лінійка TAGO school by Viktor Anisimov включає найбільш варіативний асортимент одягу для хлопчиків і дівчаток молодших класів: кардигани, жилети, сорочки, жакети, гольфи, брюки, джемпери, а також спідниці, сарафани, плаття, кофти, блузи і костюми. Лаконічні моделі виконані в трьох варіантах (чорному, синьому і в клітинку-тартан) і нагадують форму героїв фільму про Гаррі Поттера.
Varenyky Fashion. Із брендом Varenyky Fashion багато українських модників и модниць уже знайомі завдяки їх платтям, спідницям і паркам в етно стилі. Для шкільної форми дизайнери обрали схожі мотиви. В основі кожного елемента костюму є вишивка у вигляді древніх українських оберегів. Minivarenyky by Varenyky Fashion - перша і єдина в Україні шкільна форма з елементами етностилю.
Шкільна форма для дівчаток PAPA Atelier. Вони з'явилися тільки в 2016 році, але вже встигли завоювати любов дітей і батьків. Шкільна форма від PAPA Atelier відрізняється не тільки якістю, але і оригінальним задумом, що допоможе підкреслити індивідуальність кожної дитини. Так само, шкільну форму можна пошити на замовлення.
Шкільна форма від Les Petites. Це український бренд, який спеціалізується на одязі для дітей. Кожен сезон Les Petites представляють нову колекцію шкільної форми. Так що, якщо вам потрібна стильна шкільна форма, то цей бренд вам точно допоможе.
Шкільна форма від ZeNa. Це компанія, яка працює з 1998 року, і за цей час їхня шкільна форма вже стала дуже популярною. Крім цього, вони шиють дуже якісний і стильний діловий одяг для дітей.
Шкільна форма від ViloNNaKids. Бренд спеціалізується на формі для дівчаток. Особливо вони цікаві завдяки своїм сукням, які вже давно стали дуже популярними в Україні. Величезну увагу в шкільній формі вони звертають саме на маленькі деталі, і це дуже подобається дітям.
Шкільна форма від ТМ «Мілана». Це одна з найстаріших компаній на території України. Першу шкільну форму вони запропонували споживачам ще в 1994 році, тоді вона викликала справжній фурор, так як сильно відрізнялася від звичайної радянської форми. І після цього, ТМ «Мілана», щороку створює нову колекцію шкільної форми для дітей.
Країною, де вперше з'явилася шкільна форма, вважають Великобританію. Сталося це ще в часи правління короля Генріха VIII (1509 - 1547). Вона була синя, оскільки вважалося, що носіння подібного забарвлення повинно було привчати дітей до смирення, та й тканина такого кольору була найдешевшою. У цій країні до учнівської форми відносять не тільки верхній одяг, взуття, а й навіть шкарпетки. У кожній школі є своя шкільна форма, що зберігається там же і видається всім учням безкоштовно. До форми обов'язково додається кепка або капелюх з логотипом школи і фірмова краватка.
До нас традиція одягати учнів у форму прийшла також з Великобританії. Можна назвати точну дату 1834. Саме тоді був прийнятий закон, який затвердив загальну для всіх учнів систему цивільних мундирів, які ділилися на студентські та гімназичні мундири.
Призначалися вони, головним чином, для хлопчиків, так як жіночої освіти в ті часи ще не було. Такі мундири повинні були носитися учнями не тільки під час навчання, а й після уроків. Потім, вже в 1896 році, з відкриттям першого навчального закладу для дівчаток, вперше з'явилася шкільна форма для дівчаток. Вихованки жіночого освітнього закладу повинні були носити, залежно від віку, сукні певного кольору. Так, вихованки від 6 до 9 років носили коричневі (кавові) сукні, від 9 до 12 років - блакитні, від 12 до 15 років - сірі, а з 15 до 18 років - білі. Всі вони були прикрашені білими комірцями і манжетами.
Також невід'ємною їх частиною був чорний (по святах - білий) фартух. У ті часи шкільна форма служила ознакою високого статусу її власника, адже тільки діти заможних батьків могли дозволити собі отримати освіту.
Потім форму відмінили (у 1918 столітті), щоб більш багаті не виділялись поміж бідного класу, адже форма символізувала успішний стан батьків.
В 1949 році форму повернули, але тепер вона мала ідею зрівняти між собою різні фінансові можливості батьків. Вигляд форми особливо не змінився, просто фасони стали більш сучасними. Ще учні носили краватки (червоні), якщо були піонерами, і значки на грудях, якщо були жовтенятами чи комсомольцями.
В 60-х роках минулого століття форма почала трохи змінюватись і більше відповідати моді. У 80-х роках у учнів старших класів форма стала іншою – тепер старшокласники носили брючні костюми (теж сині). Дівчата продовжували носити коричневі плаття, але могли вже поекспериментувати з його довжиною. Також їм дозволялось носити костюм-трійку – спідницю, жилет і блузку.
Після розвалу СССР і сексуальної революції шкільна форма була відмінена. Нові, вільні країни, які створились після розпаду були зайняті вирішенням своїх проблем, і форма стала не в пріоритеті. Був виданий закон, що кожна школа має право сама вирішувати, потрібна її учням шкільна форма чи ні.
У Франції шкільна форма була в ходу з 1927 до 1968 року. У Польщі її скасували в 1988 році. А от у Німеччині шкільної форми ніколи не було. Навіть у часи правління Третього рейху. Тільки члени «Гітлерюгенд» носили спеціальне обмундирування. У деяких німецьких школах введено елементи шкільної форми, але що саме формене носити вибирають самі діти.
А от психологи таки більше схильні до того, що шкільна форма – це добре. Поперше – кожна школа має право сама собі обрати форму, яка буде тільки у них (або нашити емблеми чи щось таке), це буде викликати у учнів гордість, що вони навчаються саме в цій школі. Другий плюс, все-таки, у тому, що учні рівні між собою. Діти зараз мають доволі жорстокі характери, і якщо хтось вдягається гірше за іншого, то він може стати посміховиськом у класі. Третя перевага у привчанні дитини до дисципліни. Зі шкільних років дитина звикне носити строгий одяг, без зайвих вільностей. Діти з дитинства будуть знати, що костюм – це не просто одяг. Це спосіб відповідно представити себе оточуючим.
Немає єдиної думки про користь чи шкоду обов’язкового єдиного шкільного одягу. Історія створення шкільної форми та її розвитку суперечлива, і не дає відповіді на питання: чи потрібна вона. Але одне точно шкільний одяг повинен залишатися тільки шкільним одягом.
Шкільна мода створюється за своїми правилами. Але традиційно шкільну форму важко уявити без спіднички, блузки та піджачка, зазвичай, виконаних з костюмної тканини чорного або синього кольору. Такі однотонні моделі виглядають нудно, і тому мамі часто доводиться чути, що її дочка "більше не піде в школу в цьому жахливому піджаку". Пожвавити шкільну форму можна різними способами, наприклад, поєднати традиційний класичний стиль з елементами casual, як це роблять сучасні українські і зарубіжні дизайнери.
Проаналізувавши сучасні модні тенденції та використовуючи методи проектування, ми розробили ескізи моделей колекції "BACK TO SCHOOL".
Таблиця 1
Назва виробу |
Колекція шкільної форми і аксесуарів "BACK TO SCHOOL" |
Призначення |
Шкільна форма призначена для носіння учнями під час навчальних занять |
Кількість моделей колекції |
Колекція шкільної форми і аксесуарів "BACK TO SCHOOL" складається з 10 моделей (костюмів). |
Опис моделей колекції |
Модель 1. Спідниця-міді зі зборками по лінії талії, виготовлена з костюмної тканини в клітинку та фатину чорного кольору. |
|
Кардиган трикотажний сірого кольору з горловиною круглої форми, вшивним рукавом, накладними кишенями. |
Модель 2. Жакет для дівчинки, виготовлений з трикотажної тканини темно-сірого кольору, оздоблений кантом і латками на рукавах бордового кольору. Спідниця-шорти, виготовлена з трикотажної тканини бордового кольору. Переднє полотнище оздоблене складками по лінії талії і манжетом по лінії низу. |
|
Модель 3. Плаття в клітинку, відрізне і призібране по лінії талії. Горловина круглої форми. Рукава вшивні, призібрані на манжет. Застібка на гудзики по лінії середини переду. |
|
Модель 4. Сарафан приталеного силуету з вовняної тканини темно-сірого кольору, з односторонніми складками нижче лінії талії. Коротенький трикотажний жакет в стилі «Шанель» бордового кольору з накладними кишенями. Горловина, застібка і верхній зріз кишень оздоблені вовняною темносірою тканиною. |
|
Модель 5. Спідниця-міді з плащівки, зі борками на лінії талії, широким поясом, кишенями зі скосом. Жилет зі штучного хутра без застібки. |
|
Модель 6. Трикотажний пуловер із суцільнокроєним стоячим коміром застібається ззаду на металічну блискавку. Спідниця зі зборками по лінії талії, виготовлена з плащівки з тематичним малюнком та фатину білого кольору. |
|
Модель 7. Піджак однобортний класичного крою для хлопчика з вовняної тканини темно-сірого кольору, |
|
накладними кишенями і вшивними трикотажними рукавами чорного кольору. Брюки темно-сірого кольору, що трохи звужуються донизу, з невеликими прорізними кишенями з листочкою на задніх половинках. Кашкет з вовняної тканини темно-сірого кольору. |
Модель 8. Костюм в клітинку класичного крою на хлопчика. Піджак на підкладці з прорізними кишенями в рамку з клапаном, на брюках – кишені зі скосом. |
|
Модель 9. Піджак однобортний класичного крою для хлопчика з пальтової тканини бежевого кольору, накладними кишенями і швами «навиворіт». Шорти в клітинку довжиною трохи нижче колін з фігурними кишенями на передніх половинках. Кашкет з тканини в клітинку. |
|
Модель 10. Трикотажний пуловер із шалевим коміром для хлопчика. Брюки довжиною 7/8 темно-сірого кольору з лампасами, що трохи звужуються донизу, з кишенями зі скосом. |
|
Перелік обраних матеріалів та опис їх властивостей |
✓ Пальтова тканина (цупка, натуральна (вовняна), однотонна, приємна на дотик); ✓ Костюмна тканина (вовняна, напіввовняна); ✓ Трикотаж; ✓ Плащівка (з тематичним малюнком, темних тонів); ✓ Фатин (чорний, білий); ✓ Платтяна тканина (бавовняна); ✓ Нитки (тонкі, міцні, кольору основної тканини); |
|
✓ Флізелін; ✓ Застібки-блискавки; ✓ Кнопки; ✓ Тасьма для оздоблення; ✓ Ґудзики; ✓ Фетр, вовна (для шеврона-нашивки); ✓ Деревина (для краваток). |
Види з’єднань деталей |
Для виготовлення виробу використовується ниткове та клейове з’єднання деталей |
Заплановане оздоблення виробу |
Оздоблення мінімальне, досягається за рахунок використання стильної фурнітури |
Сьогодні комп’ютер є засобом, без якого вже не можна обійтися в будь-якій галузі діяльності людини. Комп’ютерні технології ввійшли в наше життя — від побуту до виробництва. Виготовлення одягу перетворилося на потужну розвинену індустрію, а конструювання одягу стало доступним майже для всіх бажаючих.
Разом з класичними методами й засобами конструювання сьогодні використовують комп’ютерні програми та комплекси, які не тільки скорочують час на конструювання, а й мають безліч можливостей для творчості.
З’являються й удосконалюються САПР (системи автоматичного проектування) одягу, які дозволяють втілити в реальність найсміливіші фантазії модельєрівконструкторів і відкривають безмежні перспективи у виробництві одягу. Такі програми мають різні можливості й застосування: одні використовують у домашніх умовах, інші розроблені спеціально для підприємств. Метою САПР є вдосконалення процесу виготовлення швейних виробів. Завдяки цим програмам можна не тільки будувати кресленики швейних виробів, а й виконувати моделювання, виготовляти лекала, розмножувати ці лекала відповідно до розмірних груп. Крім цього сучасні програми надають рекомендації щодо розкладки лекал на тканині. Для виконання конструювання швейних виробів існують такі програми: «Компас», «AutoCAD», «Solid Works», «Leko», «Gratis», «Грація», «JULIVI» тощо.
Майже всі комп’ютерні програми для конструювання швейних виробів (у тому числі й універсальна програма «JULIVI») працюють не тільки з готовими лекалами, а й використовують різні методики побудов. У ці програми внесено багато відомих методик конструювання швейних виробів. Програми налаштовані так, що можна не тільки користуватись існуючими методиками, а й змінювати їх. Крім цього в програми вже введені стандарти на розмірні дані типових фігур жінок, чоловіків, дітей. Базу стандартних розмірів можна редагувати та використовувати разом з індивідуальними замірами фігури. За допомогою цих програм можна швидко отримати кресленик конструкції одягу різного розміру, силуету.
У програмах можна виконувати оцифрування паперових чи картонних лекал або їхніх окремих контурів через дигітайзер. Це необхідно для того, щоб можна було звіряти з ними кресленик створюваної конструкції або використовувати як елементи побудови.
Дигітайзер — це пристрій, який застосовується для перетворення на цифровий формат готових паперових зображень, таких як кресленики, схеми, карти. Він складається з планшета, на якому розташовують призначений для оцифровування оригінал, і пера, що визначає позицію на планшеті.
При дотику пера до планшета на комп’ютері відображаються його координати у вигляді нескінченної кількості точок.
Програми для конструювання швейних виробів цікаві тим, що можуть бути корисними не тільки спеціалістам із досвідом, а й початківцям.
Кожна комп’ютерна програма, яка є складовою конструкторського комплексу, орієнтована на певного споживача — від початківця до фахівця і має відповідний інтерфейс.
Інтерфейс — сукупність засобів, які допомагають людині управляти комп’ютером.
Наприклад, у програмі «JULIVI» робоче вікно програми містить кнопкове меню, що відповідає виконанню певних побудов: знаходження точок, побудови відрізків заданої величини, криволінійних ліній, кіл тощо.
Якщо підвести курсор до кнопки однієї з функцій, на екрані виникає підказка — назва кнопки (тобто інформація про те, що являє собою вибрана функція).
Натиснувши на закладку «Лінії», можна отримати меню для функцій, пов’язаних з побудовою ліній. При перемиканні на іншу закладку з’являються меню, пов’язані з темою обраної закладки.
Отже, використовуючи певні кнопки, можна будувати кресленик у ручному режимі. Також можна використовувати готові кресленики за потрібними мірками.
Програма Julivi для шкіл (Дизайн) дозволяє конструювати та моделювати швейні вироби, працювати з лекалами одягу на 3D-манекені, перевіряти якість конструкцій, підбирати декоративні елементи, текстури, кольори.
Програма «Дизайн» складається з двох робочих вікон: вікна побудови креслеників конструкцій та вікна роботи з готовими лекалами Робота йде в тому вікні, яке активізоване натисненням на нього лівою клавішею миші. При вході в програму автоматично активується вікно побудови кресленика конструкції, оскільки саме із цього починається робота з проектом (після того як задані початкові величини).
Існують програми, призначені для рукодільниць, для яких пошиття — це хобі. Такі програми значно простіші. Для побудови креслеників у них достатньо лише обрати фасон швейного виробу та ввести свої мірки Після того як кресленик побудований, його роздруковують на принтері. Для цього в програмі можна задати формат паперу, і кресленик буде розділений на відповідні частини, які помістяться на даному форматі паперу.
У процесі опанування технології виготовлення одягу за готовими лекалами гарною альтернативою журнальним викрійкам є CD-диски «Комп’ютерний журнал моделей». Після установки CD-диска програма запускається автоматично. Користувач може переглянути загальний вигляд моделі, технічний рисунок, опис пошиття, конструкцію. Користувач вибирає модель, вводить потрібні розміри: зріст, обхват грудей, талії, стегон. Система приймає інформацію, читає номер моделі і розміри. За цими розмірами автоматично розраховуються інші розмірні ознаки (довжина руки, спини і т.д.) та формується умовно-типова фігура. Для кожної моделі розроблена своя методика конструювання.
Програми для побутового вжитку (на відміну від комплексів) можна придбати в Інтернеті або завантажити демонстраційну версію. Також їх можна придбати в торгівельній мережі у вигляді установчого диску, за допомогою якого встановити на власний комп’ютер.
Професійний софт для конструювання і моделювання викрійок – програма Redcafe. Програма дозволяє працювати з креслеником на рівні ліній, точок і об'єктів, має величезні можливості побудови і моделювання викрійок одягу. За допомогою програми Redcafe можна створювати лекала на всю розмірну сітку, оцифровувати лекала, автоматично будувати припуски на шви, друкувати лекала на принтері чи плотері. За основу роботи програми взята методика М. Мюллер и Син.
Саме цю програму ми використовували під час побудови і моделювання викрійок для колекції шкільної форми.
Таблиця 2
|
Назви матеріалів |
Призначення |
Матеріали |
Тканина пальтова |
Для виготовлення деталей одягу |
Тканина костюмна |
||
Трикотаж |
||
Плащівка |
||
Платтяна тканина |
||
Флізелін |
Для дублювання деталей |
|
Підкладкова тканина |
Для виготовлення деталей |
|
Тасьма |
Для оздоблення |
|
Застібка-блискавка |
Для застібки |
|
Ґудзик, кнопки |
||
Інструменти |
Голка для ручного шиття |
Для тимчасового з’єднання деталей виробу
|
Шпильки кравецькі |
||
|
Ножиці |
Для розкроювання деталей, обрізання ниток |
Лінійка, сантиметрова стрічка |
Для вимірювання розмірів, креслення деталей, розмічання |
|
Обладнання |
Швейна машина |
Для зшивання деталей, оздоблення, пришивання гудзиків, виметування петель |
Оверлок |
Для обметування зрізів деталей |
|
Праска |
Для ВТО виробів |
Підбір матеріалів здійснюється з урахуванням санітарно-гігієнічних та естетичних вимог до одягу. Зовнішній вигляд та властивості тканини визначаються, перш за все, сировиною, з якої вона виготовлена, способом виготовленням та вмістом тих чи інших волокон. Вибір виду тканини залежить від призначення одягу, віку, конструкції виробів.
Бавовняні тканини відрізняються високою гігієнічністю, добре перуться, прасуються, достатньо міцні і красиві, дуже різні за зовнішнім виглядом - від тонких і ніжних (маркізет, батист) до щільних і міцних (джинс, брезент). Випускаються як з чистої бавовни, так і в суміші з іншими натуральними та штучними волокнами.
Трикотаж - це в'язане полотно з однієї або декількох ниток. Трикотаж - це переплетення ниток з утворенням петель на в'язальних машинах різних типів. При виготовленні виробів з трикотажного полотна необхідно враховувати деякі його особливості. Так, трикотаж дуже розтягується, на відміну від інших тканин, причому він тягнеться практично у всіх напрямках (тоді як інші тканини добре розтягуються тільки під кутом 45°). Цю особливість слід враховувати, визначаючи величину припусків на свободу облягання.
Для дублювання окремих деталей ми обрали флізелін, який виготовлений з бавовни та капрону, має добру пластичність при волого - тепловій обробці та стійкість наданої їй форми. Також флізелін володіє такими властивостями, як міцність, мало розтяжність, жорсткість. Клейове покриття забезпечує якісне з'єднання деталей та достатню повітропроникність. Флізелін використовується для дублювання обшивки горловини блузки.
Швейні нитки - основний вид матеріалу для з'єднання деталей швейних виробів. Крім того, нитки можуть використовуватися і як оздоблювальний матеріал. Нитки бувають наступних видів: натуральними або синтетичними; суворими, глянцевими або матовими. Всі моделі ниток мають номер.
Швейні нитки повинні задовольняти такі основні вимоги: бути міцними, мати рівномірну товщину та ступінь скручування, бути добре профарбованими або мати достатній ступінь білизни, не мати дефектів. Для зберігання зовнішнього виду та якості виробів необхідно, щоб нитки за показниками міцності та розтяжності відповідали властивостям основного матеріалу.
У процесі утворення стібків нитки повинні вільно лягати на тканину, не розкручуватися і не створювати скрутин.
Синтетичні швейні нитки значно рівніші, тобто мають рівномірну товщину по всій довжині, що добре видно при сильному збільшенні. Це важливий фактор для утворення рівно затягнутою і гладкої строчки, особливо при обметуванні тканини оверлоком.
Хороша еластичність, розтяжність нитки дозволяє якісно шити вироби на швейній машині з сильно розтяжних трикотажних тканин. Часом саме низька якість нитки є причиною пропусків, обриву нитки та інших дефектів.
Асортимент матеріалів для оздоблення одягу дуже різноманітний: стрічки, тасьма, шнури, мереживо, гіпюр, шитво, бісер, стеклярус, блискітки (пайєтки). Для оздоблення виробу можуть використовуватися тканини, які відрізняються від основного матеріалу фактурою, кольором та забарвленням, оздобленням; трикотажні полотна, штучну та натуральну шкіру, замшу, металеві та металізовані нитки.
Сьогодні основною функцією, яку виконують ґудзики, є утилітарна - ґудзики потрібні, в першу чергу, для з'єднання (застібання) частин одягу. Отже, ґудзик має бути надійним і зручним. Але крім цього, ґудзики виконують ще й декоративну функцію - вони прикрашають одяг, і, навіть, можуть відігравати провідну роль в стилістичному ансамблі.
Сучасні ґудзики виготовляють з різних матеріалів: дерева, металу, шкіри, скла, кістки, каменів, черепашок, порцеляни та ін. Але, починаючи з 1930-х років, найбільше поширення отримали пластмасові ґудзики. Популярність ґудзиків, виготовлених з різних пластмас, не випадкова - такого роду швейна фурнітура характеризується привабливим зовнішнім виглядом і достатньою міцністю, та й коштують вони, при цьому, недорого. Отже, підібрана фурнітура є безпечною для дитини. Характеристика ґудзиків відповідає вимогам.
Для розробки краватки, краватки-метелика та шеврона-нашивки для колекції шкільної форми нами було обрано графічний редактор Adobe Photoshop.
Adobe Photoshop головним чином призначений для редагування цифрових фотографій та створення растрової графіки.
Розширена версія програми Adobe Photoshop Extended призначена для більш професійного використання, а саме — при створенні фільмів, відео, мультимедійних проектів, тривимірного графічного дизайну та веб-дизайну, для роботи в галузях виробництва, тощо.
У програмі Adobe Photoshop Extended сучасних версій (CS4, CS5, CS6, CC) можна відкривати і працювати з 3D-файлами, створюваними такими програмами, як Adobe Acrobat 3D, 3ds Max, Maya і Google Earth.
Програма включає в себе також команди з перетворення плоских фотографій в тривимірні об'єкти певної форми, такі як, наприклад, банка, піраміда, циліндр, сфера, конус та ін.
Рисунок 22. Розробка моделей краватки-метелика
(дана технологічна послідовність узагальнена, технологічна картка на кожну модель одягу складається окремо)
Таблиця 3
№ з/п |
Технологічна операція |
Обладнання та інструменти |
|
1 |
Розкрій деталей виробу |
Лекала, шпильки, мило, ножиці |
|
2 |
Дублювання необхідних деталей виробу |
Праска |
|
3 |
Подетальна обробка виробу (обробка пілочки, спинки, кишень, коміра, брюк, спідниці, рукавів тощо) |
Швейна оверлок |
машина, |
4 |
Повузлова обробка виробу (з'єднання деталей, обробка бокових, плечових швів, обробка прорізних кишень тощо) |
Швейна оверлок |
машина, |
5 |
Обробка застібки |
Швейна оверлок |
машина, |
6 |
Обробка горловини, вшивання коміра |
Швейна оверлок |
машина, |
7 |
Обробка пройми, вшивання рукавів |
Швейна оверлок |
машина, |
8 |
Обробка верхнього зрізу виробу (брюк, спідниці) |
Швейна оверлок |
машина, |
9 |
Обробка нижнього зрізу виробу |
Швейна оверлок |
машина, |
10 |
Оздоблення виробу, пришивання фурнітури, шевронів |
Швейна оверлок |
машина, |
11 |
Кінцева обробка, ВТО виробу |
Праска |
|
Розрахунок витрат матеріалів здійснено в табличному процесорі Microsoft Office Excel
Таблиця 4
Ро |
зрахунок витрат матеріалів |
|
|
матеріали |
ціна за одиницю, грн |
витрати |
вартість, грн |
тканина в клітинку |
175 |
2,5 |
437,5 |
твід |
190 |
1,5 |
285 |
трикотаж |
170 |
3,5 |
595 |
фатин |
45 |
2 |
90 |
пальтова тканина |
250 |
1 |
250 |
тасьма |
20 |
1,5 |
30 |
нитки |
20 |
4 |
80 |
резинка |
8 |
2 |
16 |
плащівка |
100 |
1 |
100 |
застібка-блискавка |
10 |
5 |
50 |
флізелін |
30 |
2 |
60 |
підкладка |
50 |
0,5 |
25 |
ґудзики |
6 |
25 |
150 |
разом |
|
2168,5 |
Реклама – це передача інформації (що має характер переконання) про продукцію, послуги чи ідеї за допомогою різних носіїв.
Після закінчення роботи над проектом розроблено рекламний відеоролик, а також представлено колекцію на відкритому міському фестивалі дитячих театрів моди «Феєрія моди-2018».
Рисунок 23. Колекція шкільної форми "BACK TO SCHOOL"
Рисунок 24-27. Колекція шкільної форми "BACK TO SCHOOL"
Основна ідея проекту полягала у розвитку інформаційно-цифрової компетентності, навичок збирання, аналізу та класифікації інформації, висування гіпотез та ідей, з’ясування ролі моди в повсякденному житті людини.
Під час роботи над проектом нами опрацьовано інформацію з історії шкільної форми, технології виготовлення дитячого одягу, визначено характерні особливості шкільного одягу від сучасних дизайнерів, проаналізовано особливості дитячого одягу, створено ескізи, технічні рисунки.
Ми визначили особливості технології виготовлення дитячого одягу, характеризували основні технологічні операції, складали технологічні картки, добирали тканину, допоміжні матеріали, фурнітуру, проводили міні-маркетингове дослідження. Створювали і моделювали креслення одягу для дітей молодшого шкільного віку у спеціалізованій програмі.
Участь у даному проекті сприяла розвитку інформаційно-цифрової компетентності, творчих здібностей, образного мислення, вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати та робити висновки.
В даній дослідницькій роботі повністю обґрунтовано новизну та перспективність розробленої колекції у відповідності з сучасними тенденціями моди, композиційними засобами художнього рішення моделей колекції та основними законами художнього проектування виробів.
1. http://altarta.com/01_16/%D1%96%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96
%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BD%
%D1%88%D0%BA%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D1%97-
%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B8/
2. http://fashionweek.ua/news/ukrainian/shk%D1%96lna-forma-dlya-uchn%D1%96vnovopecherskoji-shkoli-v%D1%96d-poustovit1057https://elle.ua/moda/novosty/shkolnaya-forma-otpoustovit/https://www.obozrevatel.com/ukr/culture/72908-andre-tan-vipuskaeformu-dlya-shkolyariv.htm
3. http://narodna-osvita.com.ua/6102-kompyuterne-konstruyuvannya-odyagu.html
4. http://pedpresa.ua/134534-shkilna-forma-vidmovytys-ne-mozhna-obraty-nemashho.html
5. http://www.uamodna.com/articles/dytyacha-moda-po-doroslomu/
6. http://www.uaua.info/ot-6-do-9/shkola-ot-6-do-9/news-48586-shkolnaya-forma-
2017-gde-kupit-formu-ukrainskogo-proizvodstva/
7. https://2018-gody.com/layf/obrazovanie/shkolnaya-forma-na-2017-2018-god-dlyastarsheklassnikov/
9. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/56880/
10.https://velma.kiev.ua/catalog/girls-jumpers
11.https://www.obozrevatel.com/mamaclub/shkola/material/istoriya_viniknennya_shkil no_formi-6102.html
12.https://znaj.ua/society/shkilna-forma-2017-de-kupyty-v-kyyevi