Проект "У гості до берізки"

Про матеріал
Проект "У гості до берізки". Мета:поглиблювати знання про цілющі властивості берези, формувати інтерес до навколишнього середовища; розвивати комунікативні, творчі здібності, вміння робити висновки, відстоювати свою думку, презентувати свої дослідження.
Перегляд файлу

                                                     

 

Природа - це середовище, в якому живе дитина, і тому процес пізнання неюсвіту має відбуватисяз пізнання середовища. «Кораса природи – це одне з джерел, що живить доброту, сердечність і любов»

                                                                                               В.О. Сухомлинський

Заняття-проект "У гості до берізки"

Мета:

    формувати інтерес до навколишнього середо­вища;

    поглиблювати знання про цілющі властивості берези, що виготовляють з неї;

   розвивати комунікативні, творчі здібності, вміння робити висновки, відстоювати свою думку, презентувати свої дослідження;

  виховувати в учнів дбайливе гуманне і духовне ставлення до природи, бажання охороняти і при­множувати її багатство та красу.

Обладнання: ілюстрація берізки, відео - ролик про збирання березового соку, репродукції картин художників А.С.Рилеєва, А.М.Шостака,  фотовиставка "Берізка в різні пори року", малюнки "Береза очима дітей", вірші про березу, вироби з берези, презентація.

Методи та прийоми:

Словесні. Пояснення, загадки, прислів'я, створення проблемної ситуації.

Наглядні. Показ слайдів, ілюстрації.

Практичні. Виконання завдань по картках, домальовування елементів малюнків.

Класи: 2-4.

За тривалістю :  середньотривалий (2 неділі)

За характером контактів: учитель – учні – батьки - бібліотекар.

За основною діяльністю: дослідницько - пошуковий.

За кількістю учасників : груповий.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

Вчитель. Доброго дня вам, любі діти! Сьо­годні у нас незвичайний урок, до якого ми готува­лись заздалегідь. Ми презентуємо проект "Угості до берізки".

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.

Непомітно з'явилась весна –

Ніч вкоротила, дня додала.

Берізки соком наливає,

Землю зеленим килимом вкриває.

Весна іде, красу несе, а в тій красі радіє все.

Вчитель. Найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя ви­кликає в нас природа. Вона завжди чарувала і чарує, хвилювала і хвилює людину. Шепіт блакитної води, спів пташок, запах квітів, шелест зелених гаїв - усе це дороге серцю. І саме від нас, людей, залежить, чи почуємо ми все це через роки.

III. Актуалізація опорних знань.

1.Технологія «Мозковий штурм»

- Що означає бережливо ставитися до природи? (Відповіді дітей).

Отож все на землі треба берегти —

I птаха, й звіра, і оту рослину.

Не чванься тим, що цар природи ти,

Бо врешті ти її частина.

Вчитель.  Заглянемо в природу сьогодні, коли повітря стає п'янким від пахощів квітів, коли все оживає, відновлюється життя. Але чи все гаразд з нашою природою?

Розпочинаємо колективне обговорення «Як живеться берізці?

Вчитель. Слово надається капітанам груп. Звітуйте тематичними девізами про готовність до уроку та повідомте, над чим працювали в групах.

  •        Екологи. Природа - мати, вмій її охороняти.
  •        Журналісти. З природою живи у дружбі, то буде вона тобі у службі.
  •        Природознавці. Вмійте природу любити, бо нам у походи ходити.
  •        Фотокореспонденти. Нехай земля квітує всюди - природу збережемо, люди.
  •        Творці. Економ природу й бережи - ми ж на планеті не одні.

1  група -"Екологи". Наша група побувала на екскурсії з метою дослідження: чи плачуть вес­ною берези у нашому селі.

2    група - "Журналісти". А ми розкажемо вам все про березу, її лікувальні властивості.

3   група - "Природознавці". Наша група збирала наукову інформацію про пору збору березо­вого соку.

4   група - "Творці". Ми розкажемо вам про вироби, які можна виготовити з берези, покажемо малюнки.

IV. Захист проектів.

Вчитель. Як відбувалася дана робота, роз­кажуть учасники проекту.

Слово надається "Екологам". Слайд 1

Де у берізки очі по весні?

Коли вона заходиться сльозами,

Невже оте вирішувати мені,

пронизуючи стовбура свердлами?

Набравши досхочу її роси,

не потрудившись очі їй закрити.

Картинки по запросу картинки про березуА ти, берізко, мовчки голоси,

все ж твоє листя буде зеленіти.

Непевно, озираючись, іду,

все, ніби, тих очей сліпих боюся.

Березу найсильнішу віднайду,

і соку в неї досхочу нап'юся.

Вона мені присниться уві сні,

і в душу сумно, крізь пітьму загляне.

Де у берези очі по весні?

Коли життя ще не розквіт­лим в'яне?

 

Діти. Побувавши в різних місцях ми з впевненістю можемо сказати, що "любителів" бере­зового соку в нас чимало. Подивіться, будь ласка, відеоролик про це. (Перегляд відеофільму).

-         А який цвіт у берези? (Сережки.)

Учитель. Так, сережки – це зібрані дрібні квіти берези. Під час цвітіння вони виділяють багато пилку, який розноситься вітром.

Бджоли, що прокинулися від зимового сну, також полюбляють відвідувати берези. Адже з їх бруньок вони беруть речовини для бджолиного клею – прополісу.

Учні. Проблема є, і тому наша група підготувала звернення до жителів нашого села. Послухайте, будь ласка, його. (Звернення до жителів села Глинськ).

- Хотілося б, щоб звернення почули всі. Тому передаємо його до редакції районної газети .

Вчитель. Подяка вам за плідну практичну роботу не тільки від нас, людей, а й від природи.

 

D:\Documents\Desktop\годыв\IMG_20210202_175427.jpg

 

Надаємо слово "Журналістам". Слайд 2

1.   Береза належить до найрозповсюдженіших дерев України. їх понад 100 видів. 2.  Це дерево переважно заввишки 20—25 метрів. Коре­нева система потужна, залежно від умов проростання та ґрунту. Береза росте повільно лише в перші роки, а потім починає рости все швидше й швидше.

3.  Ми дізналися, що кора у берези може бути не тільки білою, а й жовтуватою, рожевою та червоно-бурою. Листя зубчасте, перед опаданням жовтіє. Тривалість життя берези становить від 100 до 400 років.

4.   Головна цінність берези - її проста краса. Струнка красуня прикрасить будь-яке місто, село. З давніх-давен береза була символом нашої сусідньої держави — Росії.

5.  Гілками берези прикрашають церкви та помешкання на Святу Трійцю.

6.  Із берези отримують добротну деревину. Для цього використовують дерево у віці від 60 до 100 років.

Картинки по запросу картинки про березу7.   Ще діди-прадіди розповідали про цілющі власти­вості берези. В народі часто можна почути приказку "Як дійна корова для харчування, так береза для лікування".

8.   Березою здавна лікують від багатьох хвороб, вико­ристовуючи бруньки, молоде листя, зовнішню частину кори, сік. З кори берези отримують дьоготь, який є скла­довою частиною мазі Вишневського.

9.   Досить часто на стовбурах берези утворюються нарости з чорною поверхнею, в середині тютюнового кольору. Це так званий березовий гриб чага. Цілюща дія чаги сприяє лікуванню шлунково-кишкових захворювань та злоякісних новоутворень.

10. Сік берези добре лікує, від недуг усіх врятує.

Нашу кров він профільтрує, і легені підлікує.

Згладить виразки глибокі і понизить жар високий.

"Береза-лікар". (Діти зачитують матеріал про ліку­вальні властивості берези).

Якщо у вас поганий настрій або болить голова, ви можете підійти до берізки, обійняти її і попросити здоров’я.

Вчитель. Дякуємо вам за копітку роботу. Почувши пові­домлення про березу та її лікувальні властивості, мабуть, кожен задумався, чи варто завдавати шкоди деревам заради миттєвої насолоди.

 

Саме про це докладніше розкаже група "При­родознавці". Слайд 3

Надаємо їм слово.

1.Одна із асоціацій, яку викликає прихід весни — це смак березового соку. Щойно морози відпускають задубілу землю, по стовбурах беріз починає сочитися живильна волога — березовий сік. Березень — квітень — пора збору соку.

2.  Саме в цю пору, коли бруньки ще не з'явилися, а рух соку вже розпочався, "березові сльози" найбільш цілющі.

3. З одного боку, видобування березового соку — це давній і звичний для українців промисел. Але ми також розуміємо, що це пошкодження дерев. Якби ж усі займа­лися цим так, як належить: на передбаченій ділянці, дотримуючись усіх правил, щоб це не призвело до по­шкодження дерев, а в майбутньому — до їх загибелі.

4. Існують спеціальні правила збору соку. Найсолодший сік накопичується на висоті півтора—два метри від землі. Саме в цьому місці варто робити невеличкий отвір. В от­вір вставляється гілочка або трубочка, якою стікатиме сік.

5. Будь-який спосіб збирання соку є болючим для берези. Тому після збирання необхідно обережно видалити трубочку, а отвір змастити пластиліном, воском, милом, глиною або затулити мохом, щоб у відкриті рани не про­никли шкідливі мікроби, від яких дерево загине.

6.Пам'ятайте про те, що речовина, яка сочиться стов­буром, призначена, насамперед, для розвитку дерева. Тому і збирати сік можна лише з дерев, яким виповнилося близько 100 років на спеціальних ділянках.

7. На превеликий жаль, за пошкоджене дерево не карають. Тобто, якщо людина з сокирою рубає дерево, притягти її до відповідальності майже неможливо. Тому це питання совісті та грамотності кожної людини.

8.  Берізонько, берізонько, ти мавко лісова.        

Зелені твої кіски вітрисько розвива.

Стоїш ти при дорозі у травах і кущах.

І білі свої ноги все миєш на дощах.

Прошу вас, із берези ви соку не точіть.

Ви краще їй сестричку зелену посадіть.

Ви краще їй шпаківню поставте на гілках.

Щоб прилітав до неї друг лісу, добрий птах.

 

Вчитель. Краса берізки може зачарувати кожного. Взимку чи влітку, весною чи восени вабить око неповторна чарівність цього дерева.

Видатні  художники на своїх полотнах милувалися красою беріз. Погляньте на ці репродукції (А.С.Рилеєв, І.Левітан, О.Саврасов). Після розгляду цих картин життя стає веселішим.

З неповторними враженнями ми залишаємо царство краси та чарівності.Здавна люди шанують білокору красуню. Вона з давніх-давен є символом чистоти, невинності та ніжності. Вона оспівана в піснях, віршах.

- А чи знаєте ви, що із берези можна зробити безліч виробів? Про це і підготувала своє повідомлення.

Група "Т в о р ц і". Слайд 4

 А ще вони дібрали малюнки "Берізки очима дітей".

1.  Як ми вже знаємо, з берези отримують деревину, але для будівництва вона непридатна, бо швидко псується. З її деревини виготовляють фанеру, лижі, різні іграшки, посуд.

2.  Під час сухої перегонки білої кори утворюється дьо­готь, який використовується для лікування хвороб шкіри. Дьоготь є складовою частиною мазі Вишневського, яку застосовують при лікуванні ран.

3. Верхній шар кори має назву - береста, використо­вується для виготовлення корзин, коробок, найпростішого взуття.

4. Вироби з берести розписують фарбами, переважно яскравими кольорами. На них малюють квіти, птахів. Одним із стародавніх способів прикрашання виробів із берести є тиснення та різьба по бересті.

5.  Краса берізки не могла залишити нас байдужими. Тому ми вирішили створити малюнки, якими можна доповнити збірку віршів про берізку.

(Виходять діти з малюнками, демонструють їх).

 

 

 

- Які гарні малюнки!

Висновок. Нам сподобалось, як ви сьогодні працювали. Молодці. Ми впевнені, що ніхто з вас не завдасть болю білокорим красуням. Кожен сьогодні заду­мався над тим, що отой незірваний пролісок, пта­шеня, повернуте до гнізда, незламана гілочка — це і є збереження природи. Будемо її шанувати, оберіга­ти, любити, примножувати.

Чим же корисна береза?

   Соком – березовий сік смачний і корисний, чистий,як сльоза.

   Листям, гілочками – з береза в'яжуть віники для лазні. У відварі з листя купають дітей.

   Бруньками – їх збирають навесні і роблять відвар, яким лікують нирки.

   Корою – заготовляють кору дерева, складають в казани, герметично закривають і варять, добуваючи дьоготь.              

Вмійте природу любити, вам у походи ходити.            

І мандрувати, любити, кожній стеблинці радіти.

В полі, у лісі, над яром — квіти, дерева і трави.

Цвіту не вирви задаром, гілок не ламай для забави.

Оберігайте ж повсюди шлях і стежину в гаю.

Все те окрасою буде нашого рідного краю.

Вчитель. Тож будемо дружити з берізкою. Не  ображати їх, захищати від поганих рук, адже ми справжні друзі, а другом не можна бути на половину.

Надсилаємо вдячність природі.

   

Література.

1.Заповідні куточки Кіровоградської землі.Т.Л.Андрієнко,Київ, 1999.

2. Рідний край. Кіровоградщина. Л.Д.Дяченко М.М.Ковальов, Кіровоград. –1998.

3. Барвінковий край. О.Макаренко. Тернопіль – Богдан, 2005.

 

4. Зелена планета. Нова енциклопедія. Київ – “Махаон – Україна”, 2006.

 

5.Веселка “Школа доброти”, Харків,2012.

 

6. Журнали “Початкова школа” № 9,ст. 21-25 та № 11, с.52  2012 рік).

 

 

doc
Додано
19 вересня 2023
Переглядів
412
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку