Паспорт навчально-виховного проекту
" Цікавий світ навколо тебе"
Тема. " Весняна зустріч". Захист проекту.
Мета: підсумувати знання учнів про природу навесні, поняття ознаки весни; вчити учнів сприймати змальовані словами образи природи рідної землі у текстах та віршах; вчити розуміти красу творів образотворчого мистецтва, збагатити знаннями про художників-пейзажистів; викликати інтерес до читання, пошукової діяльності;
розвивати творчі здібності, спостережливість, допитливість, збагачувати словниковий запас учнів;
виховувати любов до природи рідного краю, дбайливе ставлення до її мешканців, екологічну культуру, інтерес до пізнання.
Обладнання: виставка книг, дитячі малюнки, плакати, міні-проекти, фонограми пісень, макети весняних квітів, макети пташок,мультимедійна презентація проекту,ТЗК.
Проблема:
• як зміни природи відображені у назвах весняних місяців;
• за допомогою яких засобів люди передають своє захоплення красою весняної природи;
• весняні зміни у житті звірів;
• як захистити від знищення першоцвіти.
• правила поведінки серед природи навесні.
Спосіб розв'язання проблеми: пошук інформації в бібліотеці, інтернеті, пошук літературного матеріалу в періодичній дитячій пресі, використання власних спостережень за природою, допомога батьків у написанні власних творів.
Вид проекту: груповий, інформаційно-пошуковий, середньої тривалості, міжпредметний.
Кінцевий продукт: створення плакатів на захист перших весняних квітів; організація виставки малюнків «Барви весни»; презентація проекту на уроці природознавства; розучування віршів, уривків творів про весну, веснянок, інсценізація "Весняна казка» Зінаїди Лещенко.
Навчальні предмети: природознавство, позакласне та літературне читання,українська мова, образотворче мистецтво, музичне мистецтво.
Керівник проекту. Волощук Ганна Леонідівна.
Учасники проекту: учні 2-А класу та їхні батьки.
Етапи проекту
І . Організація проекту
Визначення теми, мети проекту, його тривалості, формулювання проблеми, вибір навчальних предметів.
ІІ. Планування проектної діяльності
1. Визначення джерел інформації (художні книги, дитячі журнали, інтернет, підручники).
2. Об'єднання дітей у творчі групи:
«Пошуковці» - шукають інформацію про походження назв весняних місяців, про зустріч весни, народні прикмети, прислів’я про весну;
«Художники» - шукають інформацію про художників – пейзажистів та репродукції їхніх картин, організовують виставку малюнків «Барви весни».
«Екологи» - шукають інформацію про шляхи збереження першоцвітів,створення плакатів на захист перших весняних квітів;
«Літератори» - шукають твори, в яких описано красу весняної природи;
«Народознавці» - створення презентацій, інсценізація казки, розучування веснянок.
ІІІ. Реалізація проекту
Добирання необхідної інформації.
Аналіз та відбір найголовнішого та найцікавішого.
Висновки та пропозиції щодо презентації.
ІV. Результати
Оформлення результатів:
- організація виставки малюнків,
- створення папки «Весна -красна»;
- виготовлення плакатів,
- презентація роботи на уроці природознавства.
Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності
1.1. Створення позитивного настрою
Привітання
Я всміхаюсь сонечку:
Здрастуй,золоте.
Я всміхаюсь квіточці,
Хай вона росте!
Я всміхаюсь дощику:
Лийся,мов з відра.
Гостям усміхаюсь я,
Зичу Вам добра!
1. 2. Технологія «Мозкова атака»
За початковими літерами слова УРОК назвіть якості учнів нашого класу
У- уважні
Р –розумні
О–організовані
К - кмітливі
ІІ. Актуалізація опорних знань
2.1. Поетична хвилинка
Звучить спокійна мелодія П. Чайковського « Пори року. Весна.»
Іде дівчина ланами,
Перелогами, лісами.
Де не ступить з-під землі,
Лізуть проліски малі.
Як опустить вниз правицю -
Зеленіє скрізь травиця.
Здогадались,хто вона?
Це ж до нас прийшла …(весна)
Так,це весна,завітала вона і до нашого класу. Із настанням весни все розквітає,здається,що ніби якась чарівна енергія вливається в кожного,після тривалого глибокого сну все прокинулось.
Саме про весну йтиме мова на уроці і не просто про весну,а про красу весняної природи.
III. Повідомлення теми і мети уроку
Отже, тема сьогоднішнього уроку «Весняна зустріч»
3.1. Хвилинка Синоптика
IV. Робота над темою уроку
4.1. Вступна бесіда
За нашим вікном настала довгоочікувана весна.Цю пору року всі чекають з нетерпінням. Весна – це час оновлення землі та всього живого. Все розпускається і розвивається, зеленіє і квітне. Квітне рідна земля. На душі стає приємно, легко, весело.
Саме за це весну не оминають своєю увагою ні поети, ні художники,ні композитори. Одні за допомогою фарб, інші поетичними рядками, треті за допомогою музики зображують неповторну красу весняної природи.
-Сьогодні ви будете презентувати свої роботи,над якими працювали протягом останніх тижнів.
-Давайте пригадаємо, які завдання ми ставили перед собою,тобто про що ми хотіли дізнатися під час роботи над проектом?
*як зміни природи відображені у назвах весняних місяців;
*за допомогою яких засобів люди передають своє захоплення красою весняної природи;
*весняні зміни у житті звірів;
*як захистити від знищення первоцвіти;
правила поведінки серед природи навесні.
4. 2. Загадка
Все у зелені довкола.
Пасовища,ліс і поле.
Мчать струмочки до ріки,
Ліплять гнізда ластівки,
І в сороки новина,
Сповіщає всіх вона:
Наближається ...(весна)
4.3. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
- Діти,а що виникає у вашій увазі,коли ви чуєте слово «весна»?
- А тепер давайте «сплетемо віночок» до цього слова. Весна – це…
Весна – тепло,блакитне небо,яскраве сонечко.
Весна – це перші квіти,зелена травичка,зелені листочки на кущах і деревах.
Весна – це перший грім і перша громовиця.
Весна – це мамине свято,це день народження Т.Г. Шевченка,це Великдень.
Навесні – завжди радісний настрій.
- Весна… Скільки ніжності в цьому слові! Її часто звуть юною, зеленою, дзвінкоголосою, квітучою, радісною, чарівною. Щоразу весна неповторна у своїй красі. Коли квітнуть садки і яскраво світить весняне сонечко. У цей час небо вражає нас своєю чистотою. Воно блакитне-блакитне, повітря прозоре, чисте, вологе…
Входить дівчинка-Весна
- Ой, Весна – Весна красна!
Що ти нам,Весно принесла?
- Принесла я вам літечко,
Ще й запашне зіллячко.
З хрещатого барвіночку.
А ще привела я вам :
Три парубки красні,
Три місяці ясні.
4.4.Дослідницько– групова робота
- Що ж це за три місяці ясні?
4.5. Складання павутинки
Березень - ВЕСНА - Квітень
Травень
4.6. Звіт творчих груп
Група «Пошуковці»
Березень місяць льоди поломить,
Весняну пісню річка задзвонить.
Марійка Підгірянка
-Що ми можемо ще розказати про березень?
Березень
Перший весняний місяць отримав свою назву від красуні берези. У берези, найпершої серед дерев розпочинається сокорух.
Цей місяць ще називають у народі:капельник,прощальник,зимобор,,красовик,
марець, март.
Тому-то й кажуть, що в березня крутий характер: він і усміхнеться і заплаче, «місяць март трьох місяців варт». Але все це тимчасове явище.
4.7. Інсценізація « Весняна казка» Зінаїди Лещенко
Квітень
Квітами квітень всіх привітає,
Усі садочки порозквітає. М. Підгірянка
Місяць квітень багатий не тільки на квіти,про це говорять і численні його назви. Свого часу в різних місцях цей місяць називали по різному: цвітень, краснець, водолій, дзюрчальник. Нерідко в цей час ще випадає сніжок. Уночі відчутні приморозки.
В квітні з’являється чимало турбот у селян. Потрібно розпушувати землю, висівати ранні ярі культури, зокрема: ячмінь, готувати грунт під городину.
В народі є ще одна не менш цікава назва цього місяця – лелечник. Ви, напевно здогадалися: мова йде про найшанованішу в нашого народу птицю – лелеку. За повір ‘ям, долаючи далекі відстані, вона приносить на своїх крилах теплу весну. Недарма кажуть: «Прилетів лелека – весну приніс здалека».
Травень
- А чим же місять травень поміж братів славен?
Травень прийде у дні чудові,
простелить всюди трави шовкові.
М. Підгірянка
Травень – останній місяць весни, ніби наголошує, що вже розрослося, розцвіло у всій красі веселе зелене різнотрав’я.
Справді - бо : в цю пору буйно кущують і цвітуть різноманітні трави. Це найкраща пора заготівлі лікарського зела.
Крім цієї назви травень ще називають: пісенником, місяцем – громовиком.
Травень вважається одним з найпоетичніших місяців. Він немов нагадує нам: «Поспішайте намилуватися красою весняного дивоцвіту, бо вона недовго тривка й скороминуча». І це так, адже травнем завершується найкраща пора – весна.
4.7. Робота над прислів ‘ям
«Кожне сільце, має своє сільце»
-З’ єднай частини,щоб утворилося прислів’я
* У березні щука - рік годує.
*Весняний день - лід хвостом розбиває.
*Сухий і теплий май - сам про себе дбай.
*Прийде май - скупий буде врожай
Які прислів ‘я,приказки про весну ви знаєте ?
Березень часом снігом сіє,часом сонцем гріє.
Квітневий день рік годує.
Травень ліс прибирає –літо в гості накликає.
Теплий квітень,мокрий май – буде добрий урожай.
-Але не тільки в прислів’ях і приказках люди прославляють весну.Ми вже чули,що весна найпоетичніша пора року,тому ми зараз послухаємо як поети, письменники описували її.
Група «Літератори»
Учні читають вірші,описи весни.
4.8.Читання казки
Вчитель. Цікаво показано у казках природні аномалії, а саме утворення повеней, випадання снігу чи настання морозів у кінці весни.
В якій казці персонажі весняних місяців – Березень, Квітень,Травень, які спілкуються між собою і діють, як живі істоти,і навіть хитрощами перемагають один одного?
«Як квітень до Березня в гості їздив» українська народна казка.
-А зараз послухайте казки, які підготували наші учні.
4.9.В Сухомлинський «Весняний вітер
"Весняна родина" українська народна казка
Група «Екологи»
4.10. Захист проекту «Не зривайте первоцвіти»
Людина не може жити без природи – вона її часточка. Навесні людей особливо тягне до лісу, до зелених галявин і перше, що викликає бурхливі емоції, це первоцвіти – рослини, які символізують пробудження і відновлення життя після довготривалої зими.
У сірому після зими лісі первоцвіти милують око своєю окрасою. Люди часто їх зривають, складають великі букети. Вони виривають рослини з корінням. Зірвані рослини вже не дадуть плодів і насіння. Первоцвітів стає дедалі менше, особливо у лісах біля великих міст. Не можна допустити знищення цих чудових квітів!
Квіти цінні не лише своєю красою. Багато квітів, які люди сприймають як звичайний бур’ян, – кульбаби, медунка є цінними медоносами, лікарськими та харчовими рослинами. Тож зривати їх задля вінків та букетів, які швидко зів’януть, не варто. Милуйтеся квітами, фотографуйте їх, малюйте та оспівуйте у віршах!
Квіти дарують нам насолоду, а також позитивні почуття: радості, спокою, краси, загадковості, гарного настрою, ніжності, цікавості, свіжості, тепла.
Нині деякі види квітів і рослин належать до рідкісних та зникаючих, і занесені до Червоної книги. Поступово наші ліси збіднюються на ці дарунки природи, посеред яких первоцвіт весняний, пролісок, сон-трава, підсніжник та інші.
Їм не страшні ані сніг, ані злі морози. До примхливої погоди ці ранні квіти чудово пристосувалися. Але у них є інші вороги, від яких важко врятуватися. Це – ми з вами. Ці тендітні весняні створіння потребують нашого захисту. Не знищуйте квітів! Квітка у вазі – полонянка, приречена на загибель. Хай лісові квіти тішать око, серце і душу всіх, хто прийде вслід за вами до лісу. Не зривайте первоцвіти.
Кожної весни ми бачимо, як на вулицях чи зупинках люди торгують букетиками конвалій, пролісків… Зривання первоцвіту наносить невиправдану шкоду українській фауні – адже рослини не встигають розмножуватися, і їх з кожним роком стає все менше! Вже за кілька десятиліть наші улюблені перші весняні квіти можуть зникнути взагалі.
Як весняна пташечка співа,
Розцвітає на осонні сон-трава.
Хоч морози запізнілі
Он підсніжники вже білі.
Над снігами квітнуть рано
Фіолетові шафрани.
Дістає весна із скрині
Проліски небесно-сині.
Із трави нам шлють привіти
Жовті-жовті первоцвіти.
Ряст, медунка, горицвіт
Майоріють серед віт.
Бережіть красу цю, діти,
Не зривайте первоцвіти.
Тане сніг, весна, відлига…
Рушила по річці крига.
Сонце світить, пригріває,
Йде тепло, зима тікає.
В лісі сніг іще лишився,
Під деревами укрився,
Сніг від сонечка сховався,
Теплих променів злякався.
Та з під снігу – справжнє диво:
Первісток весни сміливий
Показав чоло тендітне,
Пелюсткове і привітне.
То підсніжник, первоцвіт,
Сніг долаючи і лід,
Прагне з сонцем привітатись
І з весною обійнятись.
Не зривайте первоцвіти,
Помилуйтеся на квіти.
Той, хто робить з них букети
Знищує життя Планети.
Автор вірша: Наталія Козленко
Розгляд плакатів
4.11. Презентація «Весняні зміни в житті звірів»
4.12.Правила поведінки в природі
4.13.Споглядання творів мистецтва
Створення проблемної ситуації
-Чи можна сказати,що весна різнокольорова пора року?
-Весну люди прославляють не тільки словесно. Часто до цієї теми звертаються і художники.
Ми можемо помилуватися буянням весняних квітів на картині художника Е. Мортімер «Підсніжник та плющ»
М. Ткаченко «Весна», Саврасов «Шпаки прилетіли», Левітан «Березень»,
Ю. Соколов «Дихання весни»,
-Довгоочікувана весна за вікном і перегляд картин відомих художників наштовхнули нас на створення власних робіт.
4.14.Виставка дитячих малюнків «Квітуча весняна галявина»
4.15.Релаксація
-Красу весни ми можемо не лише побачити на полотнах художників, а ще й почути у музичних творах. Пропонуємо вашій увазі твір Вівальді «Пори року.Весна»
А тепер заплющіть очі й під звуки прекрасної музики постарайтеся згадати красиві куточки природи нашої України,які ви спостерігали під час поїздок, екскурсії.
V. Підсумок уроку
-За допомогою яких засобів люди передають своє захоплення красою весняної природи?
5.1. Сенкан до слова весна.
Весна
Чарівна, ніжна
Бурлить, вирує
Пробуджує все живе
5. 2. Технологія "Мікрофон"
Підручник ст.123 "Зупинися на хвилинку..."
Дати відповіді на запитання,вміщені у підручнику
Вчитель читає вірш
Учись любити все навколо себе:
Траву і квіти, кущик, деревце.
Жучка і пташку, і блакитне небо,
І синьооке чисте джерельце.
Усе прийшло на білий світ, щоб жити,
Щоб дарувати радість і красу.
Учися дивуватись і любити
Чистеньку,мов перлиночка росу.
Поглянь на світ - це дивовижна казка!
А квіти - це, мабуть, душа землі.
У кожній з них струмить любові ласка,
Вони, неначе діточки малі.
Яка земля! Чарівна,пречудова!
Вона нам мати. Ми її дитя!
Летить на землю весняна обнова,
Бурлить,вирує на землі життя!
Дівчатка виконують пісню Н. Май "Це весна"
Дарують напам'ять подаруночки гостям
VI. Домашнє завдання
5. 1. Робота в групах
Складання віршів за поданими словами
Група 1. Сонце, ранок, прокидається, пташенята.
Група 2. Дерева, літачок, метелик, програють, діти.
Група 3.Жуки, встають, життя, весело, люди, співає.
Група 4. Весна, квіти, оживає, живі, танцюють.