Під час проведення фізичного практикуму можна навчити учнів творчо підходити до дослідницької роботи, використовувати ІКТ, забезпечити політехнічну спрямованість навчання, показати, що закони, які вивчаються у фізиці є відображенням реальної дійсності.
Серед різноманітних форм навчання, що забезпечують всебічний розвиток учнів, формують стійку мотивацію до навчання особливо велике значення мають роботи лабораторного практикуму з фізики. У процесі проведення фізичного практикуму учням необхідно навчитися творчо підходити до дослідницької роботи, правильно вибирати методику експерименту, вимірювальні прилади, дотримуватись правил техніки безпеки, представляти результати дослідження, обчислювати похибки вимірювання, формулювати висновки. Саме такі завдання визначає державний освітній стандарт.
Зібрати інформацію про силу поверхневого натягу, причини її виникнення;Ознайомитися з існуючими методами визначення коефіцієнта поверхневого натягу;Відпрацювати методику експериментального визначення коефіцієнта поверхневого натягу та дослідним шляхом знайти значення поверхневого натягу рідини;Встановити від яких факторів залежить поверхневий натяг рідини. Сформувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.
Організація інформаційно-пошукової роботи учнів з означеної проблеми. Проведення презентації проекту у формі семінару за такими питаннями: Поверхневий натяг рідини. Практична робота «Визначення коефіцієнта поверхневого натягу рідини». Роль змочування в природі, техніці, побуті«Домашня лабораторія».
Формування знань про властивості рідин, вмінь дослідницької роботи з використанням лабораторного обладнання, обчислювальних навичок. Формування вмінь оцінювати роль і практичне значення явища змочування рідиною інших тіл у природі, техніці, побуті. Удосконалення вміння орієнтуватися в інформаційному просторі та аналізувати отриману інформацію. Створення інформаційних та ілюстративних матеріалів. Розвиток життєвих компетентностей учнів. Розробка рекомендацій .
Діагностико-концептуальний. Створення і визначення функцій пошукових груп. Розподіл доручень між керівниками та учасниками проекту. Пошук джерел інформації з даної теми. Організаційний. Збір матеріалів із різних джерел інформації із зазначеної теми. Систематизація та оформлення зібраного матеріалу. Практичний. Проведення презентації проекту у формі семінару:виконання роботи “Визначення коефіцієнта поверхневого натягу води” Роль змочування в природі, техніці, побуті. «Домашня лабораторія». Підсумки. Створення комп’ютерної презентації проекту. Матеріали проекту розмістити на сайті школи та висвітлити в освітянській пресі.
Практичний. Проведення презентації проекту у формі семінару:виконання роботи “Визначення коефіцієнта поверхневого натягу рідини”Роль змочування в природі, техніці, побуті. «Домашня лабораторія». Підсумки. Створення комп’ютерної презентації проекту. Матеріали проекту розмістити на сайті школи та висвітлити в освітянській пресі.
Поверхнева плівка води є опорою при русі дрібних комах, павуко-подібних. Вони спираються на воду тільки кінцівками широко розстав-лених лапок вкритих соскоподіб-ним нальотом, який не змочується водою. Ставковий водомір дуже чутливо реагує на забруднення води. При потраплянні мийних засобів у водоймище комахи не утримуються на поверхні, бо зменшується поверхневий натяг води. Нафтопродукти теж ускладнюють рух водоміра – тоді він не ковзає, а ледве пересувається.
Тканина схожа на решето (марля), через неї легко проникає вода. Але, коли ми перевернули склянку, між тканиною і водою не залишилося повітря. Вода утворила плівку і стала трохи стримувати повітря від протікання. Атмосферний тиск, який діє на тіла з усіх боків, стало тиснути на тканину знизу. У підсумку атмосферний тиск і сили поверхневого натягу, що утворили плівку на воді разом втримали воду в перевернутій склянці.“Непроникна тканина”
Дія сил поверхневого натягу призводить до того, що плівка намагається зменшити площу своєї поверхні. Зруйнувавши плівку з однієї сторони, ми даємо змогу плівці, що залишилася, зменшити свою поверхню, стягнувшись у формі півмісяця. У другому випадку плівка розтягує петлю з нитки в усіх напрямах.“Танок нитки в мильній плівці”
Якщо покласти на поверхню води змащену маслом або прафіном металеву голку то вона лежатиме на поверхні води. З допомогою магніту, піднесеного до стінок склянки на рівні води можна керувати рухом плаваючої на воді голки. Пояснення. Вода погано змочує метал покритий тонким шаром жиру. Поверхнева плівка води прогинається, і, намагаючись розпрямитись, тисне вверх на голку, підтримуючи її. Потоне чи не потоне?
К л я к с а. Чому писати чорнилом легко на щільному папері, важко на промокальному (наприклад, на серветках) і не можна писати на промасленому папері? Щільний папір чорнилом змочується, але капіляри в ньому заповнені іншою речовиною. Промокальний папір має велику кількість капілярів в які проникає чорнило, тому запис на ньому виходить розпливчастим. Промас-лений папір чорнилом не змочується, і воно на ньому збирається краплями.
Застосування рушників, серветок, гігроскопічної вати, марлі, промокального паперу можливе завдяки наявності в них капілярів Якщо розставити шість склянок, в трьох з яких є барвники – червоний, жовтий і синій, по колу: синій, безбарвний, жовтий, безбарвний, червоний, безбарвний. Опустити серветки. Через деякий час вода по серветках перетече в порожні склянки і утворює зелений, оранжевий і фіолетовий кольори. Капілярні явища у побуті
Під час роботи над проектом школярінавчились творчо підходити до дослідницької роботи, правильно вибирати методику експерименту, вимірювальні прилади, дотримуватись правил техніки безпеки, представляти результати дослідження, обчислювати похибки вимірювання, формулювати висновки;удосконалили вміння використовувати комп’ютерні програми для обчислень, орієнтуватися в інформаційному просторі та аналізувати отриману інформацію;навчились створювати та презентувати інформаційні та ілюстративні матеріали за допомогою мультимедійного комплексу;розробили рекомендації щодо обробки результатів роботи в електронному варіанті.формували та розвивали свої життєві компетентності;переконалися в тому, що політехнічна спрямованість навчання показує, що закони, які вивчаються у фізиці є відображенням реальної дійсності.
Рекомендації щодо використання ІКТ з метою забезпечення політехнічної спрямованості навчання: Використовувати широкі можливості комп’ютерної мережі для пошуку інформації. Опрацьовувати отримані дані експерименту за допомогою комп’ютера з програмним засобом для опрацювання електронних таблиць, наприклад Microsoft Excel, що дає економію робочого часу. Зберігати дані у окремому файлі або при наявності принтера роздрукувати таблицю чи графік. Представити проект у вигляді презентацій з використанням програми Microsoft Office Power Point.