Тема : "Вода навколо нас ".
Мета проекту: формувати уявлення учнів про цінність та значення води у житті людини, про шляхи її забруднення та способи охорони від забруднень, про участь школярів в охороні та збереженні води; вчити робити висновки, узагальнення, доводити власну думку. Розвивати вміння висувати проблему, шукати шляхи її розв'язання. Проводити досліди , спостереження та обробляти одержані результати. Вчити дітей працювати самостійно, в групах; виховувати прагнення берегти природу, зокрема воду.
Тривалість: 2 тижні.
Хід роботи над проектом
Проведення інструктажів.
3 . Планування роботи
Презентація проекту
Мета проекту. Формувати уявлення про значення води в природі,
про цінність її для людини, про шляхи забруднення і способи охорони від забруднення, про участь дітей в охороні та збереженні води; формувати вміння висловлювати оцінні судження; удосконалювати вміння працювати в групах, спостерігати, порівнювати , робити висновки, бачити зміни в
природі та вміти їх пояснити; розвивати усне та писемне мовлення; виховувати естетичне сприймання природи, екологічні почуття, прагнення берегти природу, зокрема воду.
Освітні технології: проектна технологія, робота в групах.
Обладнання : виставка мінеральних вод України, глобус, виставка дитячих малюнків.
Оформлення дошки: карта областей України, тема уроку, висловлення відомих людей про воду .
У групі: підручники, зошити, кольорові олівці, правила роботи в групі, картки для групової роботи, обладнання для проведення досліду з очищення води.
Хід уроку
І.Оргмомент
ІІ.Робота за календарями спостережень.
Інтерактивний метод «Мікрофон»
Робота за народним календарем.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Диктант «Так чи не так»
(Взаємоперевірка: 7завдань-10-12, 5-7-9, більше помилок- 4-6)
ІV.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
Захист учнями проекту:
Робота з підручником «Від чого забруднюється вода?»
3.Інтерактивна вправа « Асоціативний кущ»
Діяльність людини, що сприяє забрудненню води
4.Робота в парах за картками.
1.Що з того , що намальовано внизу, повинно бути в чистій річці?
Група 2. Позначити червоним х ті предмети ,яких не повинно бути у чистій річці.
3. На карті України намалювати струмочок, показати як він тече в річку, впадає в море. Так і брудна вода тече і шкодить людям в інших областях України.
4. Відгадати загадки.
Я в річці. Я іржава. Я порізала ногу дівчинці. Хто я?
Я дуже хвора. Мені не вистачає кисню для дихання. Мені більше не подобається плавати в цьому озері. Хто я?
Я мокра. У мене поганий запах. Мій колір зовсім непривабливий. Щодня завод викидає в мене свої відходи. Що я?
Я мокра. Я потрібна всім істотам . Усі рослини і тварини загинуть без мене. Що я?
5. Виконай тести.
1.Під час екскурсії ти натрапив на замулене джерело. Що ти зробиш?
а) нап’юся води і піду;
б) розчищу від мулу;
в) обкладу камінням;
г) посаджу деревце.
2.На Землі багато води, але її треба економити. Чому?
А) у природі мало прісної води;
Б)замулюються озера і болота;
В)вода випаровується;
Г)вода замерзає.
3.Яких правил треба дотримуватися , щоб вода у водоймах була чистою?
А ) не розчищати водойми;
Б) не скидати сміття і відходи у водойми;
В) будувати очисні споруди.
Г) висаджувати рослини на берегах водойм.
6.Розповідь учителя про властивості мінеральних вод, про цілющі властивості води.
У чому ж секрет чудодійних властивостей мінеральних вод, що прийшли із земних надр?
Деякі спеціалісти стверджували, що цілющі властивості мінеральної води визначаються її хімічним складом, тобто тими солями, що в ній розчинені. Вода мінеральна – це вода , що прийшла з великих глибин. Там вона піддавалася дії високих температур, високих тиск і, можливо, пройшла якусь ще невідому нам обробку. Пройшовши шлях із глибини до поверхні, вона зберегла набуті нею властивості, а людство отримало від природи джерело бадьорості й здоров'я.
У древніх книгах є свідчення, що 4000 років тому хворих лікували в купелі при храмах. Хитромудрі грецькі жерці суворо берегли таємниці свої від непосвячених, добре знали цілющу силу мінеральної води. Вони будували храми Ескулапа поблизу джерел та старанно їх оберігали.
Із мінеральних вод найціннішими з біологічного погляду є вуглекислі. Під їх дією розширюються капіляри шкірного покриву і кров рівномірно перерозподіляється в організмі, не вимагаючи додаткових зусиль від серця.
Завдяки вуглекислоті нормалізується кровообіг, покращуються обмінні процеси в тканинах серця, підвищується його працездатність.
Лікувальні властивості води визначають перш за все вмістом у ній солей. Ця характеристика називається мінералізацією води і може бути найрізноманітнішою.
7.Виставка мінеральних вод України.
8.Робота з прислів’ями.
9.Захист учнями проекту( 2 частина)
Аналіз результатів дослідів «Економія води». Висновки.
а)Проведення досліду «Що може статися з живою істотою, коли її середовище забруднене»
Діти відрізали 4 листочки герані з однієї рослини і поставили кожен в окрему склянку з водою. Потім забруднили воду в трьох склянках оцтом, сіллю, олією. Зробили надписи на кожну склянку: «Кислота», «Сіль», «Олія». Спостерігали за листочками протягом тижня.
Висновок: найкращий вигляд мав листочок, який стояв у склянці з чистою водою. Учні зробили висновок: якщо середовище, де існують живі організми, забруднене, вони поступово гинуть.
б)Проведення досліду «Економія води»
1 група учнів виконувала дослід за схемою:
1день Простеж та виміряй, скільки води витратив під час умивання та чистіння зубів.
2 день Спробуй зекономити, використай води менше.
Виміряй скільки води використав за 2 день.
Висновок роботи 1 групи:
Загальна кількість води , використаної 1 дня (6 учнів)- 82 склянки= 16 л і 2 склянки.
Загальна кількість води, використаної за 2 день( 6 учнів)-58 склянок=11л і 3 склянки.
Діти підрахували, що вшістьох зекономили 24 склянки води=5 літрів, залишаючись чистими.
Висновок: один із способів зберегти воду чистою - залишити її в землі, не використовуючи зайвої.
V.Підсумок уроку
Пам’ятки - правила збереження води.
Допоможіть дорослим вести себе культурно біля води.