Запорізький навчально-виховний комплекс «Барвінок»
Дошкільний підрозділ
Проєкт з адаптації дітей раннього віку :
« Давайте познайомимось»
Підготувала вихователь:
Луньова О. В.
Січень, 2018
«Від п'ятирічної дитини до мене тільки крок. Від новонародженого до мене страшна відстань».
Лев Толстой.
Дитячий садок - це ми, дітвора.
Дитячий садок - це радість і сміх.
Дитячий садок - це промінь добра.
Дитячий садок - це безліч потіх.
Учасники проекту:
Заступник директора по д/п
Практичний психолог
Вихователі
Батьки дітей групи 3 р.ж. «Ведмежата»
Цільова група : Діти ясельної групи і їх батьки.
Терміни реалізації : Вересень - жовтень 2017р.
Мета проекту - допомога дітям в адаптації до умов дошкільного освітнього закладу.
Цим визначаються основні завдання, які вирішуються проектом:
- подолання стресових станів у дітей раннього віку в період адаптації до дитячого саду;
- формування активної позиції батьків по відношенню до процесу адаптації дітей.
Паралельно з вирішенням основних завдань вирішуються завдання комплексного розвитку дітей:
- зняття емоційної та м'язової напруги;
- зниження імпульсивності, надмірної рухової активності, тривоги, агресії;
- розвиток навичок взаємодії дітей один з одним;
- розвиток уваги, сприйняття, мовлення, уяви;
- розвиток почуття ритму, загальної дрібної моторики, координації рухів;
- розвиток ігрових навичок, довільної поведінки.
Актуальність проекту
Загальновідомо, ступінь адаптації дитини до дитячого саду визначає його психічне і фізичне здоров'я. Різке пред'явлення нового приміщення, нових іграшок, нових людей, нових правил життя - це і емоційний, і інформаційний стрес. Малюк може сприйняти це як відчуження, позбавлення батьківської любові, уваги і захисту. Дуже важливо, щоб цей перехід був органічним і не травмуючим для дитини.
Адаптація – це пристосування організму до нової обстановки, а для дитини дитячий садок безсумнівно є новим, ще невідомим простором, з новим оточенням і новими стосунками. Адаптація включає широкий спектр індивідуальних реакцій, характер яких залежить від психофізіологічних і особистісних особливостей дитини, від сімейних стосунків, що склалися, від умов перебування в дошкільному закладі. Головне, треба пам’ятати, що до 2-3 років у дитини нема є досвіду спілкування з однолітками. У цьому віці дорослий виступає для дитини як партнер по грі, взірець для наслідування і задовольняє потребу дитини в доброзичливій увазі та спавпраці. Однолітки цього дати ще не можуть, оскільки свмі потребують того самого. Тому дитина не може швидко адаптуватися до дошкільного закладу, оскільки сильно прив’язана до матері, і її зникнення викликає бурхливий протест малюка, особливо якщо він вразливий і емоційно чутливий.
Педагоги і батьки повинні пам'ятати, що втрачене у вихованні малюка нічим потім не поновниш. «Ранній дитячий вік є одним з ключових у житті дитини і багато в чому визначає його майбутнє психологічний розвиток», зазначає Мухіна В.С..
Проект з адаптації дітей раннього віку до умов дитячого садка спрямований на збереження і зміцнення фізичного та психологічного розвитку дітей дошкільного віку. В результаті здійснення проекту задіяні практичний психолог, вихователі групи, батьки, що сприятиме їх згуртування. І одне з головних напрямків проекту, допомога дітям в проходженні досить складного періоду життя по пристосуванню до нових умов життєдіяльності.
Ми хочемо, щоб дитина відчувала себе в цей період комфортно і ходив в дитячий садок із задоволенням. Тривалість цього проекту становить 2 місяці.
Актуальність проблеми адаптації обумовлена:
- підвищенням вікового порогу початку відвідування дитиною дошкільного закладу (2-3 роки)
-організацією освітнього процесу в дошкільних
установах, зміна соціальних умов життя дитини;
- своєрідністю міжособистісних взаємин дорослих і дітей, з рівнем прихильності дитини до матері;
- індивідуальними особливостями дитини: віковими, психологічними, психофізіологічними, нейрофізіологічними.
Етапи проекту:
1. Організаційний етап:
2. Основний етап:
3. Підсумковий етап:
Форми роботи з батьками:
1. Консультування - підвищення психолого-педагогічної компетенції батьків у питаннях виховання, навчання і розвитку дітей раннього віку в період адаптації.
2. Підбір спеціальної психолого-педагогічної літератури з питання адаптації дітей до дитячого садка;
3. «Портфоліо дошкільника» - інтерактивний засіб роботи з батьками;
4. Створення сайта групи яку будуть відвідувати батьки та вихователі даної групи.
План проекту
період |
Зміст
|
відповідальні |
Вересень
Жовтень |
- Екскурсія батьків по ДНЗ, знайомство батьків з групою та вихователями - Анкета для батьків (соціальна) - Створення портфоліо на дітей - Оформлення сімейних фотографій на шафи дітей - Опитувальник визначення адаптованості дитини до умов ДНЗ - Відеозапис адаптації дітей - Батьківські збори
- «Рекомендації батькам із підготовки до вступу малюка в ДНЗ» - Консультація у батьківський куточок « Перші дні в садочку: як допомогти дитині» Ігрові вправи - «Привітання» - «Кольорові м’ячики » - «Відгадай, хто прийшов» Пальчикові гри - «Полюбляють пальці грати» -«Сорока-ворона» - «Доброго ранку» Заняття «Познайомимося» Заняття «Послухаємо, пограємось» Розглядання картини:»Лялька Марічка грається» Рухливі ігри «Біжіть до мене» «Сонечко і дощик» «Кіт та миші»
Консультація для батьків «Умови успішної адаптації» Консультація для батьків «Десять кроків, щоб стати кращими батьками» Ігрові вправи «Відгадай, хто прийшов» «Кольорові м’ячики» «Пальчики вітаються з водою» «Тече струмочок» «Прання» «Курочка п’є воду» Д/г: «Розвішуємо білизну» Рухливі ігри «Літаки», «Сонечко і дощик», «Якщо весело тобі,то роби так». «Поїзд», «Великі ноги…» Колективне малювання: «Вам посміхаються наші долоньки» Потішки: «Печу, печу, хлібчик», «Водичко-водичко» Заняття «Іграшки» Заняття «Такі цікаві іграшки», «З пальчиками граємо, кашку варимо», «З мишкою ми граємось, розуму набираємось» Заняття-розвага «Українська казочка на гостину до дітей» Діагностика дітей до адаптації до ДНЗ
|
Заступник директора по д/п
Вихователь Вихователь Вихователь
Практичний психолог
Вихователі Адміністрація
Практичний психолог
Вихователь
Вихователь
Практичний психолог
Вихователь
Практичний психолог Вихователь |
Очікуваний результат:
Список літератури:
1. В’юнник В. О. Мій конспект. 3-й рік життя. І півріччя / В. О. В’юнник, О. Г. Ханіна, Л. В. Чернишова — Х. : Вид. група «Основа», 2014. — 134, [2] c. : табл. — (Серія «ДНЗ. Вихователю»). Посібник містить орієнтовні конспекти занять з дітьми 3-го року життя, що реалізують завдання пізнавального, художньо-естетичного та мовленнєвого розвитку. Конспекти занять складено за блочно-тематичним принципом планування на навчальний рік, розроблено відповідно до вимог та завдань Базового компонента дошкільної освіти, чин- них освітніх програм.
2. Швайка Л. М. Організація спільної діяльності дітей раннього віку на прогулянці./ Л. М. – Х.:ВГ «Основа», 2016. – 192 с. – (Серія «ДНЗ вихователю»). Посібник містить орієнтовні конспекти прогулянок з дітьми раннього віку в різні пори року. Кожен план прогулянки містить рухливі та дидактичні ігри, завдання для спостереження, праці в природі, індивідуальної роботи з фізичного розвитку тощо. Матеріал посібника допоможе вихователям зосередити увагу дітей раннього віку на предметах навколишнього світу, вчити порівнювати, аналізувати, фантазувати.
3. Крутій К. Л., Котій Н. І. Мовленнєва скринька для малят. Конспект ігор-занять із навчання української мови і розвитку мовлення дітей перед дошкільного віку. – Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2009. – 116 с. У методичному посібнику подано конспекти ігор-занять із навчання української (другої) мови і розвитку мовлення дітей переддошкільного віку, в основу якого покладено тематичний принцип розподілу матеріалу. Уперше конспекти занять щодо навчання мови структуровано за сучасними лінґвістичними підходами. Авторами запропоновано оригінальну й ефективну технологію побудови занять із навчання мови і розвитку мовлення малюків. Посібник розраховано на вихователів груп раннього віку і методистів дошкільних навчальних закладів.
4 .Педан М. В. організація освітнього процесу від вересня до травня. Ранній вік / М. В. Педан. – Х. : Вид.група «Основа», 2014. С. 14 – 15. Посібник містить орієнтовне планування організації життєдіяльності дітей у групі третього року життя за блочно-тематичним принципом. Наведено перспективне планування на весь навчальний рік та планування занять з фізичного, мовленнєвого, пізнавального, художньо-естетичного (образо‑ творча діяльність, конструювання, художня література) розвитку дітей. Також уміщено циклограми трудової, ігрової, дослідно-експериментальної діяльності дітей і циклограми спостережень на навчальний рік, на основі яких складаються календарні плани. Видання відповідає усім діючим програмам і рекомендоване вихователям груп раннього віку дошкільних навчальних закладів.
5. Таємниці адаптації. Психологічні особливості дітей дошкільного віку. Третій рік життя / О. С. Нурєєва, З. І. шейнфельд.- Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 160 с.- (Дошкільний навчальний заклад. Психологія виховання). Посібник містить значний обсяг матеріалів методичного і практичного характеру з питань виховної роботи з дітьми третього року життя, а також інших вікових категорій в дошкільному навчальному закладі. Детально розглянуто організацію процесу адаптації малюка в дитячому садку, наведено різноманітні форми і методи роботи: ігри, тренінгові заняття тощо.
6. Гурковська Т. Як зарадити сльозам новачка. / Т. Гурковська, І. Литвин // Практичний психолог. Дитячий садок. - №5. – 2014. – С. 19 – 24.
ДОДАТКИ
Вправа «Привітання»
Мета: сприяти знайомству учасників, зняття емоційної напруги,
активізація мовлення дітей.
Матеріал: м’яка іграшка собачка.
(учасники стають у коло. Вихователь показує собачку)
Вихователь: Це Матрос. Він хоче познайомитися з вами. Скажіть Матросу, як вас звати. (привітання починає Матрос: «Привіт, я – Матрос. А як тебе звати?» діти по черзі називають своє ім’я)
Вправа «Кольорові м’ячики»
Мета: сприяти покращенню настрою, підвищенню життєвого тонусу,
рухової активності; заохочувати до спільних ігор.
Матеріал: кольорові м’ячики, прозора ємність.
Дитина отримує завдання кинути м’ячики у прозору ємність.
Вихователь: Малята, подивіться наш Зайчик розкидав всі кольорові м’ячики, допоможете мені їх по збирати?
(вихователь спочатку сам показує, як діяти, після чого дітям пропонує зробити те саме з іншими м’ячиками)
Вправа «Відгадай, хто прийшов»
Мета: учити відгадувати тварин, птахів за звуконаслідуванням; активізувати мовлення.
Вихователь: Діти, гості вже прийшли, але вони хочуть, щоб ви їх впізнали. (запис голосів гостей: собачка, півник, курочка, корівка, котик…)
Пальчикова гімнастика «Полюбляють пальці грати»
Мета: сприяти покращенню настрою, розвитку дрібної моторики, мовлення.
Вихователь (супроводжує віршовані рядки рухами, заохочує дітей до спільного промовляння й повторення рухів):
Полюбляють пальці грати,
Спритно кулачки стискати:
Ось долоньки, кулачки.
Поплескаємо, діточки!
Пальчикова гра «Сорока-ворона»
Мета: сприяти покращенню настрою, розвитку дрібної моторики, мовлення.
Вихователь (супроводжує віршовані рядки рухами, заохочує дітей до спільного промовляння й повторення рухів):
Сорока-ворона, на причілку сиділа,
Діткам кашу варила:
Цьому дам, цьому дам, цьому дам і цьому дам,
А цьому не дам.
Він дрів не рубав, води не носив, кашку не їстиме,
Киш-киш-киш-киш!
Полетіли-полетіли-полетіли,
На голівцю сіли.
Пальчикова гра «Доброго ранку»
Мета: сприяти покращенню настрою, розвитку дрібної моторики, мовлення.
(пальцями правої руки по черзі «вітатися» з пальцями лівої руки, торкаючись один до одного кінчиками).
Дорого ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, у небі пташки!
Доброго ранку тобі і мені!
Заняття: Тема «Познайомимося»
Мета: поглиблювати знання дітей про дитячий садок; формувати у них уявлення і розуміння про те, що в дитячому садку на них чекає багато інших дітей; учити дітей називати своє ім’я, ознайомити з іменами інших дітей та дорослих; формувати розуміння мовлення дорослого, активне діалогічне мовлення, звертаючись із запитаннями до дорослих і однолітків; учити виражати окремі емоційні стани; збагачувати словник дітей; розвивати звукову культуру мовлення, дрібну та загальну моторику; виховувати ввічливість, бажання дотримувати елементарних правил мовленнєвого етикету.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Організаційний момент
Психогімпастика
Вихователь запрошує дітей утворити коло.
Вліво — вправо, вліво — вправо,
Оберніться — погляньте,
Одне одному всміхніться.
Основна частина
Діти сідають на стільці.
У садку дитячому хороше нам жити.
Граємось, не плачемо,
Є із ким дружити!
З Галею і з Колею,
З Вовою і з Олею.
Є іще малята,
Хлопчики й дівчата
(М. Познанська)
Вихователь запитує у кожної дитини: «Як тебе звуть?» Діти називають свої імена.
Коли приходиш в дитсадок,
То хто там є, окрім діток?
Так, вихователька твоя.
Запам’ятай її ім’я!..
(В. Чикало)
Динамічна пауза «Йдемо з батьками в дитсадок»
Маленькі ніжки Швидко край доріжки Топ-топ-топ.
(Ідуть навшпиньках, маленькими кроками.)
А великі ноги Мляво край дороги Туп-туп-туп.
(Ідуть великими кроками, тупотять)
Повторюють двічі-тричі.
Діти промовляють привітання.
Як знайомих я зустріну —
Привітаюсь неодмінно:
А прийду в дитячий сад —
Привітаюсь до малят.
Підсумок
Дружба, дружба над усе,
Дружба радість нам несе.
Дружба всім нам дорога,
Дружба жити помага.
Вихователь промовляє віршик, ходить з дітьми по колу, тримаючись за руки.
Заняття: Тема «Послухаємо, пограємось»
Мета: продовжувати викликати в дітей бажання спілкуватися з вихователькою;
(П.В. - Доброго ранку!).
Якщо діти не кажуть, то вихователька нагадує сама.
(П.В. - Лялька Оксанка).
Вихователька дає команду: “Показали долоньки ляльці”. Лялька вдає, що хоче доторкнутися до них. Вихователька знову дає команду: “Заховали долоньки за спинку”. Гра проводиться 2-3 рази для створення позитивних емоцій у дітей.
-Діти, лялька Оксанка дуже вдячна за те, що їй допомагали ремонтувати чобіток. Давайте пригадаймо як це ми з вами робили
Діти ставлять кулачок на кулачок і повторюють за вихователькою віршик-потішку “Кую, кую чобіток”.
Кую, кую чобіток,
Подай, бабо, молоток,
Не даси молотка - Не підкую чобітка.
(Віршик повторюється 2 рази).
-Дуже добре всі дітки розказують віршик . Лялька Оксанка так гралася з вами, що захотіла їсти, і пригадала, що вона їла і пила в бабусі.
А що було на закуску?
(П.В. - Хліб, капустка).
Вихователька стежить за тим, щоб діти чітко промовляли слова, не “ковтали" їх.
(П.В. -Хліб, капустку).
-А нам із лялькою Оксанкою подобається, як ви граєте,розмовляєте. Молодці!
(П.В. - Це зайчик).
Діти ходять по колу і разом із вихователькою приказують слова:
Засмутився і мовчиш?
Зайчик стриб, стриб, стриб. (2 рази)
Діти підстрибують на місці.
Діти разом із вихователькою кажуть: “До побачення!”.
Розглядання картини:»Лялька Марічка грається»
Мета: допомогти дітям зрозуміти зміст картини, відповідати на запитання вихователя за її змістом; вчити дітей брати активну участь у складанні колективної розповіді за змістом ілюстрації реченнями з 2-3 слів; формувати в дітей уміння робити узагальнення, базуючись на спостереженнях і зіставляннях; розповідати, хто що робить, хто який; розвивати зв’язне мовлення, мислення, пам’ять; виховувати товариськість, бережливе ставлення до іграшок.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Ігрова ситуація «В гості до дітей завітала лялька Марічка». Вихователь пропонує дітям привітатися з нею та познайомитися.
Розповідь вірша М. Познанської «Моя ляля».
Є ляля у мене,
Схожа на мене,
Ну просто як менша сестричка моя:
В обох нас — косички,
В обох — круглі личка,
І навіть всміхається ляля, як я.
Однакові очі і в неї, і в мене;
Однакові плаття: зелене й зелене.
І в неї косинка, і в мене косинка,
І навіть зовуть нас так само:
Оленька.
Вихователь пропонує дітям розглянути картину «Лялька Марічка грається».
Бесіда за картиною.
Рухлива гра « Сонечко і дощик»
Мета: учити дітей орієнтуватися в просторі; удосконалювати вміння узгоджувати свої рухи з рухами інших дітей; розвивати уважність, швидкість; виховувати доброзичливість.
Матеріал: Макет сонечка, парасолька
Хід гри:
Діти виконують дії за сигналом вихователя:
-«сонечко» світить – бігають врозтіч, намагаються не зачепити одне одного;
- «дощик крапле» - швидко ховаються під парасольку.
Рухлива гра « Дожени мене»
Мета: підтримання позитивного настрою
Хід гри:
Вихователь відходить від дітей, удає, що тікає, і говорить: «Доженіть мене!». Діти наздоганяють. Потім навпаки вихователь доганяє діток.
Рухлива гра «Кіт та миші»
Мета:Привчати дітей легко бігати на носочках, не натискаючись одне на одного; підтримувати позитивний настрій дітей
Хід гри:
Діти сидять на стільчиках (це миші в нірках). З протилежного боку кімнати сидить кіт. Він засинає, а миші розбігаються по всій кімнаті.Та ось кіт прокидається, нявкає і виходить на полювання. Миші швидко тікають і ховаються в нірках. Коли всі сховаються, кіт іще раз проходить кімнатою, потім повертається на своє місце і знову засинає.
Вправа «Пальчики вітаються з водою»
Мета: розвиток тактильно-кінестетичної чутливості, дрібної моторики рук.
Вихователь: Сьогодні ми з вами познайомимося з другом сонячного зайчика з водичкою. А з чого починається знайомство? Звісно, з вітання.
Вихователь показує малятам різні способи «вітання» з водою
Вправа «Тече струмочок»
Мета: розвиток тактильно-кінестетичної чутливості, дрібної моторики рук.
Вихователь зі стаканчика ллє воду в стулені долоньки дітей, а малюки намагаються утримати воду в долоньках, а потім випустити її з рук; малюки намагаються тримати пальчики міцно стуленими, щоб вода крізь них «не тікала»
Вправа «Прання»
Мета: розвиток тактильно-кінестетичної чутливості, дрібної моторики рук.
Вихователь:
Ми білизну прали,
У річці полоскали,
Вижали, розвісили –
Заспівали пісеньку.
На перший рядочок – терти один кулачок об другий, на другий рядочок – рухи долонями праворуч-ліворуч, на третій – стискати-розтискати кулачки, імітувати рухи, що зображують розвішування білизни.
Вправа «Курочка п’є воду»
Мета: розвиток дрібної моторики рук.
Вихователь: А бабусі допомогти зумієте, малята? Нам потрібно напоїти водичкою курочку.
Курочка в дворі гуляла
І травичку там щипала,
Ще пила водицю
З білого кориться!
Пальці скласти у вигляді дзьоба; ритмічно нахиляти кисті руки вниз, у воду, піднімати вгору з води, імітуючи, що «курочка п’є водичку».
Д/гра «Розвішуємо білизну»
Мета: учити розрізняти й називати кольори, розвивати дрібну моторику.
Вихователь: Катруся просить підібрати для речей прищіпки такого ж кольору й повісити сушитися на мотузці (діти виконують прохання.)
Р/гра «Якщо весело тобі, то роби так»
Мета: розвивати увагу, підвищувати рухову активність.
Під супровід веселої музики вихователь показує різноманітні рухи, діти повторюють.
Р/гра «Літаки»
Мета: розвивати увагу, підвищувати рухову активність
Вихователь: Довго триває наша подорож, уже час повертатися. Як можна швидко повернутися назад? На літаку. Малята, заводьте мотори, літаки полетіли!
Р/гра «Великі ноги…»
Мета:підтримувати позитивний емоційний фон
Вихователь:
Великі ноги йшли по дорозі: топ-топ-топ-топ /великі повільні кроки/
Маленькі ніжки бігли по доріжці: топ-топ-топ-топ-топ (маленькі швидкі кроки, діти підходять до ящика з піском, або пісочниці)
Потішка «Печу, печу хлібчик…»
Мета: покращити емоційний стан, спонукати до виконання рухів
відповідно до тексту.
Печу, печу хлібчик,
Діткам на обідчік
Меншому-менший
Більшому-більший
Шусть у піч, шусть у піч
Потішка «Водичка-водичка..»
Водичка-водичка, вмий моє личико,
Вмий мої глазки, вмий мої ручки.
Хлюп-хлюп-хлюп!
Заняття: Тема «Іграшки»
Мета: формувати у дітей уявлення і розуміння про те, що у дитячому садку є різні іграшки; учити називати іграшки повною назвою; розширити уявлення про способи використання іграшок за призначенням; виховувати вміння бережливо поводитися з ігровим матеріалом.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Створення позитивного настрою
Психогімнастика «Іграшки»
Вихователь.У явіть, що ми стали іграшками. Нас завели і ми почали грати. Ми — зайчики, які грають на барабані. Ми — машинки, що поїхали. Ми — не- валяйки. Ми — іграшки, що зламались і лежимо на підлозі. Нас полагодили, і ми почали далі грати.
Мотивація
Основна частина
МАШИНА
Ні, даремно у машину
Посадили ми кота.
Кіт машину перекинув,
Бо злякався — сміхота!
(А. Барто)
М’ЯЧ
Мій дзвінкий, веселий м’яч,
Ти куди помчав навскач?
Голубий,червоний,стій —
Не догнати тебе, прудкий!
(С. Маршак)
Вихователь підкидає м’яч.
Діти повторюють.
ЛЯЛЬКА
Хто цю іграшку не знає?
Мабуть кращої немає.
В неї все, як у людини:
Ручки, ніжки, голова,
Два великих синіх ока,
Вона ще й пісеньку співа:
А-а-а, а-а-а.
(Грицько Бойко)
Фізкультхвилинка
Вихователь читає віршовані рядки, діти виконують відповідні дії
І хлоп’ята, і дівчатка
Всі стрибають, як зайчатка.
А тепер походять трохи,
Як ведмедик клишоногий.
Всі до іграшок ідуть,
Всі по іграшці беруть.
ВЕДМЕДИКИ
Ведмежаток я взяла,
Посадила до стола,
Стала медом частувати:
Пригощайтесь, ведмежата!
А ведмедики сидять І нічого не їдять:
Скуштувать медку охота —
Та відкрить не можуть рота.
(Грицько Бойко)
Інструменти до рук взяли І всі дружно нам заграли,
І від суму, і від скуки Нашого оркестру звуки.
Шумовий оркестр «Веселий гопачок» виконує українську народну мелодія
Підсумок заняття
Заняття: Тема «Такі цікаві іграшки»
Мета: продовжити ознайомлювати дітей з облаштуванням ігрового куточка; закріплювати та поглиблювати знання дітей про іграшки; учити складати невеличкі описові розповіді; спонукати дітей до участі в бесіді, учити відповідати на запитання; учити слухати римовані художні твори і розуміти їх зміст; збагачувати лексичний запас слів: іменниками — назвами іграшок, дієсловами — діями з іграшками, прикметниками — ознаками іграшок; удосконалювати артикуляцію, дикцію, інтонаційну виразність; формувати вміння робити узагальнення, зважаючи на спостереження і власні дослідження; виховувати комунікативні навички, доброзичливі взаємини в колективі, бережливе ставлення до іграшок.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Вихователь. Діти, сьогодні до нас на гостину завітала лялька Маринка. Привітаймося з нею та познайомимося.
МОЯ ЛЯЛЯ Є ляля у мене, схожа на мене,
Ну просто, як менша сестричка моя:
В обох нас — косички,
В обох — круглі личка,
І навіть всміхається ляля, як я.
Однакові очі і в неї, і в мене,
Однакові плаття — зелене й зелене.
І в неї косинка, і в мене косинка,
І навіть зовуть нас так само — Маринки.
(М. Познанська)
більше?
Дидактична гра «Якої іграшки не стало?»
Дидактична гра «Магазин іграшок»
Вихователь пропонує дітям «купувати» іграшки в «магазині», пропонує підійти, привітатися, попросити іграшку, подякувати.
Вихователь дає зразок розповіді: «У мене м’яч. Я його підкидаю, катаю, граю ним у футбол...»
Дидактична гра «Упізнай іграшку за описом»
Мовленнєва гра «Чистомовки»
Повторіть чистомовки про іграшки.
Чі-чі-чі, чі-чі-чі — є у діточок м’ячі.
Шина-шина, шина-шина — у Мишка швидка машина.
Щу-щу-щу, щу-щу-щу — ляльці сукню полощу.
Жу-жу-жу, жу-жу-жу — я до іграшок біжу.
Підсумок
Заняття: Тема «З мишкою ми граємось, розуму набираємось»
Мета:
-спонукати дітей до пригадування та самостійного розповідання знайомих віршиків-забавлянок;
-учити чітко вимовляти слова, “не ковтати” їх, не набирати повітря посередині слова;
-за допомогою знайомих рухливих ігор викликати позитивні емоції, бажання гратися разом, спілкуватися українською мовою.
Вихователька зустрічає дітей на порозі групи
-Доброго ранку, дітки!
(П.В. - Доброго ранку!).
Вихователька показує малюнок, де намальовані діти, які жують.
-Діти, подивіться на малюнок, хто це?
(П.В. - Діти).
(П.В. - Ходять).
Діти ходять за вихователькою по “Світлиці” і разом із
о розказують знайомий віршик “Туп-туп”.
Туп-туп, там і тут До садочка дітки йдуть,
Не спішать, не біжать,
Тільки ніжки тупотять,
Хто тихесенько іде - Той ніколи не впаде
А хто швидко побіжить -
Може носика розбить. (Діти показують носики).
Діти сідають на стільчики і знаходять мишку.
-Дітки, подивіться, хто це на вас чекав?
(П.В. - Мишка-шкряботушка).
Якщо діти не відповідають, вихователька називає сама.
Діти стоять біля виховательки і разом із нею промовляють слова.
Не ходи в поле - Ведмедик сколе.
Мишка не послухалась,
А ведмедик кіль-кіль-кіль.
Діти розбігаються, а вихователька з мишкою наздоганяє їх.
-Молодці, каже мишка-шкряботушка, і Іванко, і Артемка, і Вероніка, і Полінка.
Мишка гладить дітей по голівках.
-Дітки, мишка-шкряботушка питає, чи вмієте ви гратися з пальчиками?
(П.В.-Так).
Покажімо їй пальчик і розкажімо віршик “Оцей пальчик”. Діти разом із вихователькою загинають пальчики і розповідають віршик “Оцей пальчик”.
Оцей пальчик - наш дідусь,
Оцей пальчик - баба,
Оцей пальчик - наш татусь,
Оцей пальчик - мама,
Оцей пальчик - хлопчик наш,
Звати його Ваня.
Молодці! Мишці сподобалось, як дітки розказали віршик, аш найменший пальчик - хлопчик Ваня - захотів спати, зро- ю йому колисочку (діти поличкою складають руки і пе- чько похитуються) і заспіваймо колискову.
Баю, баю, баю\
Дровець нарубаю і в печі натоплю:
Буде тепло в хаті,
Буде дитя спати.
(П.В. - До побачення!).
-До побачення!
Заняття: Тема «З пальчиками граємо, кашку варимо»
-учити дітей уважно слухати, розуміти зміст української народної забавлянки “Сорока-ворона”, реагувати на відповідну ілюстрацію;
-залучати дітей до повторення знайомих віршиків забавлянок;
-спонукати до відповідних дій у рухливій грі “Туп-Туп”;
-розвивати увагу, викликати позитивні емоції.
Діти заходять до групи і вітаються з вихователькою.
-Доброго ранку, дітки! Я дуже рада вас бачити. Який сьогодні гарний день, і навіть сонечко хоче з вами привітатися, заглядає до нас у віконце. Скажімо і йому “Доброго ранку!”.
(П.В. - Доброго ранку!).
(П.В. - Ворона).
(П.В. - Ворона).
(П.В. - Кар-кар-кар).
-Дітки, вона хоче розказати, як годує своїх діточок.
На дошці виставляється ілюстрація, і вихователька промовляє українську народну забавлянку.
Сорока-ворона
На припічку сиділа,
Діткам кашку варила,
Ополоником мішала,
А хвостиком накривала,
Малих діток годувала
І приказувала:
Цьому дам і цьому дам,
Цьому дам і цьому дам,
А цьому не дам, бо цей буцман Круп не драв, дров не носив,
Діжі не місив, діток гулять не водив.
Шугай-гай на бабину хату Пироги їсти.
(П.В. - Про сороку-ворону).
(П.В. - Кашку варила).
Діти разом із вихователькою розказують. На слова “Цьому дам, цьому дам” загинають по черзі пальчики. На слова “Цей буцман” сваряться на мізинчик. А на слова “Шугай-гай” піднімають руки вгору і різко змахують ними.
(П.В. - Так).
Діти по черзі разом із вихователькою розказують віршики “Кую, кую чобіток”, “Ладі-ладусі”.
Сорока-ворона каже: “Кар-кар-кар”.
Туп-туп, там і тут
До садочка дітки йдуть.
Не спішать, не біжать
Тільки ніжки тупотять.
Хто тихесенько іде - Той ніколи не впаде.
А хто швидко побіжить,
Може носика розбить!
(Показують пальчиками на носики).
Гра повторюється 2 рази.
Заняття – розвага: Українська казочка на гостину до дітей»
Мета:
-учити дітей уважно слухати, розуміти зміст та запам’ятовувати українську народну казку “Ріпка";
-учити розказувати разом із вихователькою логічно, послідовно, використовуючи мову казки, упізнавати та називати персонажів казки;
-спонукати до відповідних дій у рухливій грі “Заїнько, йди до нас”.
Діти заходять до групи і вітаються з вихователькою. -Доброго ранку, діти!
(П.В. - Доброго ранку!).
-Сідайте всі рівненько та слухайте гарненько. До нас на гостину прийшла казочка, ось послухайте її голос.
Вихователька відкриває музичну листівку або скриньку і діти декілька секунд слухають музику.
-Дітки, вам сподобалось? (П.В. - Так).
(П.В. - Казку "Ріпка').
(П.В. - Казку "Ріпка").
(П.В. - Казочка “Ріпка").
На фланелеграф вихователька виставляє по черзі персонажів казки.
Так діти по черзі називають усіх героїв казки.
(П.В. - Онучка, собачка Жучка, кішка Мурка, мишка Шкряботушка).
Якщо потрібно, вихователька називає героїв казки разом із дітьми.
Вихователька виставляє ріпку і починає розповідати казку.
(П.В. - Бабусю).
Діти сідають на лаву одне за одним (як на коника) і тримаються одне за одного, руки першої дитини тримає вихователька потихеньку розгойдуються.
(П.В. - Тягнуть-потягнуть, а витягти не можуть).
-Так, молодці! Покликала бабуся... Кого, дітки?
(П.В. - Онучку).
(П.В. - Онучка за бабусю, бабуся за дідуся, дідусь за ріпку).
Діти знову тримаються одне за одного і промовляють слова. (П.В. - Тягнуть-потягнуть, витягти не можуть).
(П.В. - Покликали собачку Жучку).
І так, за аналогією, розказують казку до кінця, в кінці казки відхиляються назад, ніби падають, і кажуть:
(П.В. - Тягнуть-потягнуть і витягли ріпку).
Потім вихователька звертається до зайчика.
-Ти, зайчику, краще пограй із нашими дітками.
Проводиться українська народна рухлива гра “Заїнько, іди до нас”.
Діти стоять у колі, вихователька садить зайчика посередині
і починає гру
Діти махають руками, ніби кличуть до себе. Далі за словами
гри показують рухами, як спати, умиватися, танцювати.
Дивлячись на результати діаграми, слід відзначити, що більша частина дітей, а це 75 %, адаптувались за період вересень –жовтень до умов дитячого садочка. Реалізація проекту проведена у відповідності з планом. Завдяки проведенню різноманітних пальчикових, рухливих іграх; вправи; вечори-розваг; ігри з водою; колективні малювання; потішки, які викликали позитивні емоції дітей, бажання відвдувати дитячий садок, полегшити адаптацію дітей та бажання взаємодіяти між собою. Була проведена робота з батьками: консультації, батьківські збори з переглядом відеозапису адаптації дітей у групі, створення сайту, де викладаються фото та відеоматеріали про життя дітей у ДНЗ, це сприяло становленню партнерських, довірливих відносин між ДНЗ та сім'ями вихованців.
Поради: продовжувати проводити з дітьми різноманітні ігрові вправи, музично-дидактичні ігри, консультативну роботу провести з батьками та проводити більше сумісних вечорів-розваг, що будуть сприятимуть покращенню адаптації дітей до умов ДНЗ.