Комунальний заклад «Ветеринарний ліцей»
Дергачівської міської ради Харківської області
Конспект
інтегрованого заняття в різновіковій групі з пріоритетом національно-патріотичного виховання
на тему
«Ознайомлення із соціумом.
Народні свята і традиції»
Підготувала:
Вихователь різновікової групи
Кушнерьова Олена Анатоліївна
Тема: «Народні свята і традиції взимку»
Програмовий зміст: продовжувати ознайомлювати дітей з традиційними святами українців, що вони відзначають узимку; розширювати знання про виникнення цих свят і традицій, пов’язані з їхнім святкуванням; збагачувати словник дітей піснями та віршами; прищеплювати любов і цікавість до народних свят.
Обладнання: скриня, у якій лежить дзвіночок, скатертина, хлібні колоски та цукерки для колядників, тематичні картинки.
Хід заняття
1. Сюрпризний момент
(Вихователь заносить до групи скриньку).
Вихователь: ця скринька не проста, ця скринька чарівна. Хто у неї заглядає, диво дивне споглядає.
Вихователь відкриває скриньку, виймає дзвіночок.
2. Розповідь про Святого Миколая.
- Чи знаєте ви, що це за дзвіночок? Навіщо він?
(Вихователь розповідає дітям про підготовку до свята).
- Цей дзвіночок напередодні Дня Святого Миколая слід повісити на віконце, щоб Миколай не пройшов повз будинку, де на нього чекають. Існує легенда про Святого Миколая: «Святий Миколай-чудотворець на небі не сидить, а тут, на землі людям допомагає… З тих пор так і повелося: Святий Миколай зі своїми помічниками-янголами добрі людські справи записують до білої книги, а злі справи до чорної книги. І в ніч на 19 грудня кожен отримує по заслузі.
За добрі вчинки – ласощі, подарунки, а за погані справи – різочку під подушку, щоб знали, чого робити не слід…»
Хто знає віршик про Миколая?
(Дитина розповідає вірш) Через поле, через гай
Йде до діток Миколай,
У білесенькій торбинці
Він для всіх несе гостинці
3. Розповідь про Новий рік.
Вихователь демонструє картинку із зображенням новорічного свята.
Бесіда за змістом картини. Ой! Струнка ялинка в нас!
Скільки сяє тут прикрас,
Ми зібралися юрбою
Разом з піснею дзвінкою
Рік Новий стрічать!
4. Розповідь про свято Різдва
Вихователь дістає зі скрині скатертину і хлібні колоски, запитує, що знають діти про це свято.
Різдво Христове – це найдавніше наше свято. Різдво починається Свят-вечором. На свят-вечір має бути на столі дванадцять страв, бо в Христа було 12 учнів – апостолів, але най головніша страва це - кутя. Це вечір останнього дня перед Різдвом. В оселі запалюють свічки, співають пісні та бажають одне одному щастя. У цей вечір ходять колядники. Співаючи колядки, хлопці і дівчата переодягаються Головна мета колядників - не тільки звеселити хазяїв і самим отримати щедру нагороду, а ще й накликати щастя і достаток для господаря у наступному році. Обов’язково на Свят-вечір виготовляли зірку.
5. Інсценізація обряду колядування.
Коляд, коляд, колядниця
Добра з медом паляниця,
А без меду не така,
Дайте, тітко, п’ятака,
А п’ятак не важний –
Дайте руб бумажний,
Відкривайте скриньку
Та давайте сливку,
Відкривайте сундучок
Та давайте п’ятачок!
Різдвяні свята тягнуться аж до Водохрещі.
6. Розповідь про свято Водохрещі.
Вихователь дістає зі скрині глечик з водою, запитує дітей, чи знають вони щось про свячену воду.
-Хрещення або Водохреща, - значне християнське свято. Святкується 19 січня і пов’язане з обрядом свячення води. На річці або біля струмка чи криниці вирубували на льоду великий хрест. Священник занурював у воду хрест, після чого вона ставала освяченою і мала чудодійні властивості. А потім набирали цю освячену воду в глечик і зберігали цілий рік до наступного свята Водохреща. Цією водичкою освячували оселю, умивали обличчя, якщо людина занедужувала.
Вихователь кропить водичкою дітей, промовляючи бажання здоров’я.
7. Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться (стають на носки),
Одне одному вклоніться. (Кивки головою.)
І до сонця потягніться (підняти руки вгору, потягнутися),
Вліво, вправо нахиліться (нахили в сторони),
Веретенцем покрутіться. (Стрибки навколо себе.)
Вихователь: Які ви в мене молодці! Ми сьогодні багато дізналися, про свята, які ми сьогодні обговорювали вже минули. Ми їх святкували по-різному, і у кожного залишилось свої враження. Давайте на згадку ми зробимо листівку.
8. Художньо-продуктивна діяльність. Аплікація «Враження від свят»
Програмовий зміст: формувати зацікавленість аплікаційною діяльністю, інтерес до процесу створення аплікаційного зображення шляхом викладання на папері сюжетної композиції; створювати позитивний настрій.
Обладнання: аркуш паперу форматом А-3, кольоровий папір, атрибутика свят, кольоровий фетр, клей, пензлики, серветки.
Вихователь пропонує дітям разом з гостями виконати роботу.
(Під музичний супровід діти виконують роботу)
9. Підсумок заняття