Актуальність проєкту: На початку вересня 2023 року учні 6-В класу в рамках загальношкільного проекту «З Україною в серці» розпочали працювати над власним класним проектом з екологічного виховання «Екологічні струни природи. Здорове довкілля-справа кожного». Першим етапом стала робота над міні-проектом «Опалого листя таємниці». Обрали цю тему тому що у жовтні-листопаді жителі Новоселиччини починають масово спалювати листя і забруднювати навколишнє середовище. Учні 6-В класу разом із класним керівником та вчителем курсу «Пізнаємо природу» Яною Дисар поставили собі за мету провести інформаційно-агітаційну роботу серед жителів громади, акції «Не спалюй листя!», «Бережи довкілля – створюй компостні ями!», провести міні-дослідження, опрацювати наукові видання і дізнатися якої шкоди населенню може завдати димова завіса, і яка користь від опалого листя може отримати жива природа.
Мета проєкту: Дізнатися про користь і шкоду опалого листя та способи утилізації листя, які не шкідливі для природи і людейпровести інформаційно-агітаційну роботу серед жителів громади, акції «Не спалюй листя!», «Бережи довкілля – створюй компостні ями!»Формувати вміння та навички знаходити необхідну інформацію в довідкових виданнях з природничих наук, вести пошукову роботу. Виховати особистість, яка здатна свідомо, активно, творчо впливати на навколишній світ. Розвинути навики екологічної діяльності
Завдання проєкту: Опрацювати наукову літературу щодо біозначення опалого листя. Провести профілактично-роз'яснювальну роботу серед населення про дим від спаленого листя, що шкодить здоров’ю Визначити які хвороби провокує спалене листя. Ознайомитися із правилами компостування та разом з батьками створити компостну яму. Розробити презентацію «Осінь крізь завісу диму»Скласти порадник «Опале листя – органічне добриво» та поширити його серед учнів ліцею. Створити фотоетюд «Чарівниця осінь»Залучити учнів ліцею до пошуків шляхів збереження власного здоров'я Реалізувати напрямки: людина-природа-життя
Очікувані результати: Школярі опанують основи екологічних знань, виховають в собі риси відповідальності, навчяться берегти навколишнє середовище. Проведуть профілактично-роз'яснювальну (відеоролик, пам'ятка) роботу серед населення щодо забруднення навколишнього середовища під час спалювання опалого листя. Учні поглиблять знання про рослини, будову листків, значення органічних добрив для грунту. Учасники проєкту оволодіють елементами методики пошукової та експериментально-дослідницької роботи. Шестикласниками власноруч буде створено компостні ями та виготовлений презентаційний матеріал. Учні опанують інформаційно-комунікаційні та комп’ютерно-освітні технології із подальшим впровадженням у проєктну діяльність.
Ключове питання проєкту:«Золота осінь», чи – «Осінь крізь завісу диму…»4. Чи завжди необхідна утилізація листя?Чому опадає листя? Що з ним стається узимку? Добре це для довкілля чи ні?Який склад повітря і ґрунту після потрапляння спаленого листя?Які хвороби провокує димова завіса?Тематичні питання проєкту:
План реалізації проєкту:{F5 AB1 C69-6 EDB-4 FF4-983 F-18 BD219 EF322} Етапи. Група учнів/ термін Підготовчий. Теоретичний. Практичний. Презентаційний Агрономи-біологи(до 15.11.23)• Підбір наукової літератури щодо характеристики рослин, будови листків, органічних добрив • Ознайомлення ізмеханізмом опадання листя. Опанувати наукові терміни: листопад, пластиди, хлорофіл, компост • Експериментальна робота по створенню компостної ями. Підготовка звернення до жителів міста• Довідник «Як створити компостну яму»Звернення в ЗМІ про шкідливість спалювання опалого листя і сухої трави Медики(до 10.11.23)•Дізнатися якими хворобами частіше хворіють люди в осінній період. Ознайомлення із цінами на ліки в аптеках міста•Пошук інформації щодо хвороб, які виникають внаслідок дихання канцерогенним пилом від спаленого листя•Провести експертизу цін на ліки, які приймаються під час хвороби• Міні-енциклопедія «Які хвороби провокує спалене листя»• Аудиторний протокол «Побічний ефект»(для позакласного заходу) Хіміки(до 30.10.23)Дізнатися які речовини (корисні чи отруйні) виділяються в навколишнє середовище при спалюванні опалого листя та сухої трави • Підбір інформації про вплив отруйних речовин на грунт, живі організми. Опанувати наукові терміни: хімічні елементи, канцерогени•Аудит речовин, що входять до складу повітря, грунту до і після потрапляння отруйних речовин• Презентація: «Опале листя: користь чи шкода?»Пам'ятка: «Обережно! Це шкідливо для здоров'я» (для веб-інформування) Фото-кореспонденти(до 30.11.23)• Опрацюванняматеріалів процікаві місця Новоселиччини, області, Закарпаття• Створення фотомаршруту•Віртуальна екскурсія «Мальовничими місцями Буковини» Фотодослідження за наслідками збору опалого листя• Фотоетюд «Чарівниця осінь» •Арт-виставка «Не спалюй листя!»Створення відеоролика
• Підбір наукової літератури щодо характеристики рослин,будови листків, органічних добрив • Ознайомлення ізмеханізмом опадання листя. Опанувати наукові терміни: листопад, пластиди, хлорофіл, компост • Експериментальна робота по створенню компостної ями. Підготовка звернення до жителів міста• Довідник «Як створити компостну яму»Звернення в ЗМІ про шкідливість спалювання опалого листя і сухої трави. Агрономи-біологи: Лунік Роман. Лисенко дмитро. Мельничук Андрій Андрусяк Мілана. Горецька Анна Дедлайн: до 15.11.23
Медики: Александрова Діана Ротко Антон Майстрюк Артем Мілян Вікторія Голубан Ганна Туриц Анастасія{08 FB837 D-C827-4 EFA-A057-4 D05807 E0 F7 C}•Дізнатися якими хворобами частіше хворіють люди в осінній період. Ознайомлення із цінами на ліки в аптеках міста•Пошук інформації щодо хвороб, які виникають внаслідок дихання канцерогенним пилом від спаленого листя•Провести експертизу цін на ліки, які приймаються під час хвороби• Міні-енциклопедія «Які хвороби провокує спалене листя»• Аудиторний протокол «Побічний ефект»(для позакласного заходу)Дедлайн: до 10.11.23
Хіміки: Сухоребріков Владислав. Якобуца Деомід. Фалафівка Євгеній. Мудряк Марія. Салій Володимир. Бідюк Софія. Дізнатися які речовини (корисні чи отруйні) виділяються в навколишнє середовище при спалюванні опалого листя та сухої трави • Підбір інформації про вплив отруйних речовин на грунт, живі організми. Опанувати наукові терміни: хімічні елементи, канцерогени•Аудит речовин, що входять до складу повітря, грунту до і після потрапляння отруйних речовин• Пам'ятка «Обережно! Це шкідливо для здоров'я» (для веб-інформування) Презентація «Опале листя: користь чи шкода?»Дедлайн: до 30.10.23
Фотокореспонденти: Шинкарюк Анастасія Горецька Анна Клочун Вікторія Саука Тетяна Трикозенко Макар Мартинюк Артем{93296810-A885-4 BE3-A3 E7-6 D5 BEEA58 F35}• Опрацюванняматеріалів процікаві місця Новоселиччини, області, Закарпаття• Створення фотомаршруту•Віртуальна екскурсія «Мальовничими місцями Буковини» Фотодослідження за наслідками збору опалого листя• Фотоетюд «Чарівниця осінь» •Арт-виставка «Не спалюй листя!»Створення відеоролика. Дедлайн: до 30.11.23
Висновкив ході проекту учні: Визначили явище природи - листопад, ознайомитись із листопадними рослинами рідного краю. Дізналися про користь і шкоду опалого листя та способи утилізації листя, які не шкідливі для природи і людей. Сформували вміння та навички знаходити необхідну інформацію в довідкових виданнях з природничих наук, вести пошукову роботу. Навчилися створювати презентацію, порадник, пам'ятку, відеоролик. Розвинули навики екологічної діяльностіВиховали в собі особистість, яка здатна свідомо, активно, творчо впливати на навколишній світ
Оцінювання І частини проєкту: Якобуца Деомид Шинкарюк Анастасія Фалафівка Євгеній Туриц Анастасія Трикозенко Макар Сухоребріков Владислав Саука Тетяна Салій Володимир Ротко Антон Мудряк Марія Мілян Вікторія Мельничук Андрій Майстрюк Артем Лунік Роман Лисенко Дмитро Клочун Вікторія Горецька Анна Голубан Ганна Мартинюк Артем. Арсеній Єва. Андрусяк Мілана Бідюк Софія
Аналіз реалізації проєкту: На початку вересня 2023 року учні 6-В класу в рамках загальношкільного проекту «З Україною в серці» розпочали працювати над власним класним проектом з екологічного виховання «Екологічні струни природи. Здорове довкілля-справа кожного». Першим етапом стала робота над міні-проектом «Опалого листя таємниці…». Обрали цю тему тому що у жовтні-листопаді жителі Новоселиччини починають масово спалювати листя і забруднювати навколишнє середовище. Учні 6-В класу разом із класним керівником та вчителем курсу «Пізнаємо природу» Яною Дисар поставили собі за мету провести інформаційно-агітаційну роботу серед жителів громади, акції «Не спалюй листя!», «Бережи довкілля – створюй компостні ями!», провести міні-дослідження, опрацювати наукові видання і дізнатися якої шкоди населенню може завдати димова завіса, і яка користь від опалого листя може отримати жива природа. У реалізації проєкту прийняло участь 23 учня 6-В класу, батьки та класний керівник. Основний обсяг робіт над проєктом здійснювався засобами ІКТ в мережі інтернет для отримання потрібної інформації. У ході роботи над проєктом, що тривав з вересня по листопад 2023 року, діти мали змогу долучитися до пошукової роботи. Із цікавістю учні об’єднувались в групи та визначали завдання. «Агрономи- біологи» опрацювали наукову літературу щодо характеристики рослин, будови листків, складу органічних добрив; ознайомились із механізмом опадання листя; опанували наукові терміни: листопад, пластиди, хлорофіл, компост; провели експериментальну роботу по створенню компостної ями.
Творча група «Медики» дізналися якими хворобами частіше хворіють люди в осінній період, ознайомились із цінами на ліки в аптеках міста, здійснили пошук інформації щодо хвороб, які виникають внаслідок дихання канцерогенним пилом від спаленого листя, провели експертизу цін на ліки, які приймаються під час хвороб. «Хіміки» довідались про речовини (корисні чи отруйні), що виділяються в навколишнє середовище при спалюванні опалого листя та сухої трави, підібрали інформацію про вплив отруйних речовин на грунт, живі організми, опанували наукові терміни: хімічні елементи, канцерогени; провели аудит речовин, що входять до складу повітря, грунту до і після потрапляння отруйних речовин, розробили презентацію «Опале листя: користь чи шкода?» Найяскравішим вдався звіт групи юних «Фотокореспондентів». Учні опрацювали матеріали про цікаві місця Новоселиччини, Чернівецької області, Закарпаття; здійснили віртуальну екскурсію «Мальовничими місцями Буковини» та створили фотомаршрут; провели фотодослідження за наслідками збору опалого листя, випустили фотоальбом «Чарівниця осінь чи димова завіса». Підсумками роботи учнів стали: розробка довідника «Як створити компостну яму», опублікування в ЗМІ статті-звернення про шкідливість спалювання опалого листя і сухої трави для жителів Новоселиччини; створили міні-енциклопедію «Які хвороби провокує спалене листя» та аудиторний протокол «Побічний ефект»; розробили пам'ятку: «Обережно! Це шкідливо для здоров'я» та презентацію: «Опале листя: користь чи шкода?»; організували фотовиставку «Чарівниця-осінь», організували арт-виставку «Не спалюй листя», створили відеоролик про заборону спалювання листя та поширили на веб-сторінках, взяли участь в обласному конкурсі «Про що розповів осінній листок». Діяльність груп учнів за напрямками презентувалась на позакласному заході «Вчимося жити, допомагаючи природі». Наприкінці заходу учні мали змогу оцінити один одного та поділитись своїми враженнями від проєкту. Поряд з тим, були і труднощі, зокрема, активність, якість виконання поставлених завдань та швидкість оформлення деякими учнями інформаційних матеріалів.
Самоаналіз реалізації проекту: Для вдалого виконання проєкту поставила за мету згуртувати учнів біля досить важливої теми: «Здорове довкілля-справа кожного», ввести дітей в глобальну проблематику захисту навколишнього середовища шляхом власноруч створеної учнівської діяльності і дійти до висновку, що листя, яке опадає восени з дерев, – не сміття. Розглядаюче дане питання учні зрозуміли, що розкладаючись в грунті, воно додає в нього мінеральні і органічні речовини, накопичені за літо. Поступова деструкція опалого листя створює умови для розвитку грунтової мікрофлори і фауни, яка, з одного боку, виконує роботу по переробці листя, з іншого боку, перешкоджає розвитку патогенних для дерев організмів. Також, визначили що шкода від спалювання листя і сухої трави багатолика і надзвичайно небезпечна, тому діти поширили інформацію про наслідки бездумного підпалу листяних оберемків серед жителів Новоселиччини через профілактично-просвітницьку роботу (відеоролик, акцію «Не спалюй листя!»). Також взяли участь в обласному конкурсі «Про що розповів осінній листок». На мою думку, мети досягнуто; завдання проекту виконані; шляхи реалізації здійснені. Поряд з тим, надалі необхідно звернути увагу на активність учнів у проєкті та вміння ними аналізувати виконання поставленого завдання.