Проект з природознавства для 3-го класу на тему "Рослинний і тваринний світ"

Про матеріал

У розробці представлений проект з природознавства для 3-го класу на тему "Рослинний і тваринний світ", який доцільно використовувати на етапі закріплення вивченої теми.

Перегляд файлу

 

Бірківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

Проект

Тема. Рослинний і тваринний світ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                        Азарова Н.Л

                                                                                                                                                    3 клас

Тема. Рослинний і тваринний світ

Мета проекту

Навчальна – Формування уявлення про життєві форми рослин та тварин навчитися визначати рослини і тварини за зовнішніми виглядом, пристосування їх до навколишнього середовища; навчитися фіксувати певні спостереження, розкрити причини зникнення деяких видів. Розвиваюча – розвивати основні поняття про рослини і тварини; розглядати рослини  і тварини як обєкти живої природи; формувати естетичне сприйняття природи і навички поведінки в природних ландшафтах; розвивати екологічну свідомість як основу до формування мислення та культури поведінки в довкіллі.  Виховна – виховувати любов і бережливе ставлення до живої природи рослинного та тваринного світу в цілому.

Очікувані результати:

Повинні знати: якими ознаками характеризується кожен вид, червона книга, значення рослинного і тваринного світу, цінність їх для людини.

Повинні вміти: спостерігати за розвитком життя рослин і тварин, розуміти цінність кожного зникаючого виду.

Актуальність теми

Як відомо, людська діяльність наносить шкоду, а подекуди призводить до повного знищення живої природи. Людина наносить шкоду рослинному світу бездумно в наслідок своєї діяльності. В першу чергу причиною цього є неосвіченість людини в питаннях, повязаних з бережливим ставленням до живої природи.

Актуальним напрямом стали екологічна освіта суспільства , тобто людина с дитинства необхідно прививати любов та бережливе ставлення до живої природи. Тому необхідно є пояснити учням важливість живої природи.

Завдання:

1) Спостереження за рослинним та тваринним світом.

2) Знайомство з червоною книгою.

3) Малюнки по темі

План роботи:

1) Спостерігати за різноманіттям рослинного та тваринного світу

2) Ознайомитися з деякими видами тварин які занесені до червоної книги

3) Зробити висновки.

 

 

Долучаючись до проектної діяльності, діти працюють над навчальним проектом, пов’язаним із вирішенням певних проблем. Проект «Різноманітність рослинного і тваринного світу», який виконували учні, викликав у них ентузіазм, захопив дітей. Вони з задоволенням працювали,вишукуючи цікаві відомості з своєї теми,вчилися вмінню здобувати, аналізувати, опрацьовувати , оцінювати та створювати інформацію в різноманітних видах, формах та медіа представленнях. Кожен учасник проекту у підготовчій та практичній роботі проносив думку про те, що жива природа на сучасному етапі розвитку суспільства потребує нашої допомоги. Пріоритетні напрямки діяльності учасників проекту полягають у роботі з формування власної відповідальності за оточуюче середовище, небайдужого ставлення до рослинного і тваринного світу та практичної діяльності з захисту навколишнього світу. При цьому вони набули знання, які за дидактичним значенням вийшли за межі навчального предмету. Учні вчились вмінню працювати в групах, продуктивно співпрацювати з іншими дітьми, виявляти розуміння з іншими, поважати і визначати різноманітність поглядів, бажання бути корисним і знаходити компроміси для досягнення спільної мети.

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Рослинний і тваринний світ.

Мета: Навчальна – Формування уявлення про життєві форми рослин та тварин навчитися визначати рослини і тварини за зовнішніми виглядом, пристосування їх до навколишнього середовища; навчитися фіксувати певні спостереження, розкрити причини зникнення деяких видів. Розвиваюча – розвивати основні поняття про рослини і тварини; розглядати рослини як обєкти живої природи; формувати естетичне сприйняття природи і навички поведінки в природних ландшафтах; розвивати екологічну свідомість як основу до формування мислення та культури поведінки в довкіллі. Виховна – виховувати любов і бережливе ставлення до живої природи рослинного та тваринного світу в цілому.

Обладнання: ілюстрації представників царств живої природи, малюнки рослин і тварин різних груп, схеми для роботи в парах, міні-проекти дітей.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

1.Перевірка готовності до уроку.

2. Хвилинка фенологічних спостережень

- Який зараз місяць?

- Яка температура повітря була сьогодні вранці?

- Чи відчувався сьогодні вітер?

- Чи були сьогодні опади?

- Що ви можете сказати про тривалість дня? ночі?

II. Актуалізація опорних знань.

1.Слухання вірша

- Послухайте вірш і скажіть, який би ви дали йому заголовок?

Було у матері-Природи

Дві донечки такої вроди,

Хто їх побачить, хоч на мить —

Не міг забуть і розлюбить.

Голубооку звали Флора.

У неї очі, наче зорі.

Завжди замріяна, тендітна,

Ласкава, ніжна та привітна.

А Фауна — швидка, як вітер,

Могла з птахами полетіти,

І за оленями стрибати,

Та з білочками пустувати.

Обидві світ живий любили,

Відтак його боготворили.

Тож вирішила мудра мати

Природні їм дарунки дати:

Мрійливій Флорі — світ рослинний,

А жвавій Фауні — тваринний,

Щоб берегли і доглядали,

Від всього злого захищали.

Живуть в легендах і понині

 Живого світу дві богині.

- Отже, діти, як називається рослинний світ?

- А тваринний?

- До якої природи належать рослини і тварини? (До живої)

- Які ще живі організми нас оточують? (Діти називають відомі живі організми, зображені на таблицях, малюнках і відносять їх до певних царств.)

Рослини                     Тварини               

 

Цікаво знати!

 Звідки взялося так багато рослин?

ЛЕГЕНДА

В одному царстві росла прекрасна квітка. Всі милувалися її красою. Але квітка була сумна, бо не мала біля себе сусідів. Єдиною її втіхою була насінина, з якою вона розмовляла, яку голубила й колисала. Та однієї ночі безжальний вітер вирвав із рук квітки насінину і кинув у землю. Красуня дуже плакала, поливаючи насінинку дрібними сльозами. Але одного ранку сталося диво: там, де впала насінина, виросла чудова рослина, схожа на свою матір. З того часу квітка вже не була сама.

 

 Гра «Вірю — не вірю»

     — Якщо сказане мною твердження правильне, піднімайте зелену картку, якщо неправильне — червону.

  • Усі хвойні рослини мають широке листя.
  • Насіння хвойних рослин не захищене.
  • Хвойні рослини мають квітку.
  • Хвойні рослини не бояться холоду.
  • У нашій місцевості росте модрина.

   Прилетіли гості, Сіли на помості.

Без сокири,без лопати,

Збудували собі хати. (Птахи)

 Довгі ноги, довгий ніс,

По болоту ходить скрізь. (Журавель)

 Біла латка,
Чорна латка

По дереву скаче. (Сорока)

           Не лікар, а дерева лікує. (Дятел)

 3 дерева лунає звук:

Хто там стукає: тук-тук? (Дятел)

 Сам вечірньої години
Заховався в кущ малини.
Та на дуду голосну

Грає пісню чарівну. (Соловей)

 Ноги довгі, мов жердини,
Чванькувата ця пташина,
Нові чоботи убрала,

По болоту почвалала. (Чапля)

 Довгі ноги — довгий ніс.
Прилетів — обід приніс.
Смачних жабеняток

Для своїх маляток. (Лелека)

 

 

ІІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 - Рослини, тварини і середовища їх існування

- Як «упізнати» рослини? Як вони живуть на Землі? Навіщо потрібні?

ІV. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.

1. Розповідь учителя. Створення схеми в ході розповіді.

 - Отже, сьогодні ми завітаємо в гості до Флори. Коли задаєш собі питання: «Що таке рослина?»

Запрошуємо до дошки учасників які підготували міні-проекти про рослини.

      Рослини протягом життя постійно збільшують свої розміри. Коли рослина росте, вона змінюється, розвивається. А для того, щоб рости, рослинам, як і людям, необхідна їжа.

     Цікаво. Ми звикли, що рослини самі є їжею для людей та тварин. А чим же живляться рослини?

- Пригадайте, які є необхідні умови для росту і розвитку рослин? ( Вода, сонячне світло й тепло, ґрунт ).

- Зелені рослини через листя поглинають, «вдихають», вуглекислий газ із повітря і утворюють із нього, води та поживних речовин, які надійшли з ґрунту, потрібні для життя органічні речовини та кисень, який «видихають» у повітря. Процес живлення можливий лише вдень під дією сонячного світла. А от дихають рослини і вдень, і вночі.

 

Гра «Упізнай мене»

  • Ми — найбільше царство рослин, ми маємо всі органи. (Квіткові)
  • Квітів, плодів і насіння у нас не буває. Наше листя схоже на пір'я. (Папо­роті)
  • Ми ростемо у вологих місцях і утворюємо торф'яні болота. (Мохи)
  • У нас немає плодів і квітів, а насіння дозріває в шишках. (Хвойні)

 Робота над загадками

 Навесні веселить, влітку холодить,

восени живить, взимку зігріває. (Дерево, ліс)

 Взимку і літом

Одним цвітом. (Ялина, сосна)

 Усі пани поскидали каптани,

Один пан не зняв каптан. (Сосна, ялина)

 

6. Фізкультхвилинка.

Сонце в небі засіяло,

Хмароньки порозганяло.

З моря вітерець подув –

Віти дерева зігнув.

Вліво – вправо нахилив

Й знову в море полетів.

7.Розповідь учнів які підготували міні-проекти про тварин.

  •   Яким є значення тварин у природі?
  •   Яким є значення тварин для життя людей?
  •   Значення тварин у природі величезне. Якби не комахи-запилювачі, у рослин не утворювалися б плоди з насінням. Саме тварини сприяють розсе­ленню рослин, поширюючи їх по всій Землі. Без активної діяльності тварин не виникли б ґрунти. Дощові черви та інші тварини постійно вносять у ґрунт рештки рослин, подрібнюють їх і таким чином сприяють утворенню перегною. Отже, рослини не можуть існувати без тварин. Між рослинами й тваринами у природі існує нерозривний взаємозв'язок.

Тварини виконують роль санітарів у природі. Вони «прибирають» із по­верхні землі всі відмерлі організми. Водяні тварини очищують воду від забруд­нення. А чистота води не менш важлива, ніж чистота повітря і землі.

Для життя людей тварини завжди мали дуже велике значення. Наші да­лекі предки жили виключно за рахунок полювання й рибальства. Тварини давали їм їжу, одяг, житло, ліки і навіть світло. Роль диких тварин із часом перебрали на себе свійські. Вони забезпечили людство продуктами харчу­вання і сировиною: шкірою, шерстю, шовком, воском, тягловою силою і «тран­спортом».

 

V. Узагальнення і систематизація знань

1. Робота в парах. Складання схеми «Групи рослин»

2. Заповніть таблицю. Наведіть приклади представників кожного царства.

 

Рослини

Тварини

Гриби

Бактерії

Віруси

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Гра «Продовжте ланцюжок»

 На які дві групи розподіляються тварини за способом живлення?

а) Вовк, лисиця, ...;

б) заєць, вівця, ...;

в) акула, щука, ...;

г) корова, кінь, ...;

д) ведмідь, дятел, ...

Заповнення таблиці назвами тварин за способом пересування

 

 

Комахи

Птахи

Риби

Ссавці

Бігають

 

 

 

 

Стрибають

 

 

 

 

Повзають

 

 

 

 

Плавають

 

 

 

 

Ходять

 

 

 

 

Літають

 

 

 

 

 

а) - Розгляньте фотографії рослин. Чи доводилось вам їх бачити в природі? Де?

б)   Прочитайте вірш і скажіть, чи могли б ми прожити без рослин і тварин ?

ЛИСТ ДО ЛЮДИНИ ВІД РОСЛИННОГО І ТВАРИННОГО СВІТУ

Людино! Розумна істото!

До тебе звертаємось ми,

Бо гинемо,гинемо,гинем!

Будь ласка, ти нас захисти!

Хай будуть в нас цілі дерева,

Рослини, тварини, пташки!

Будь ласка, ти нас захисти!

Людино! Людино! Людино!

Ми просимо: нас бережи!

Нехай твої діти і внуки

Побачать не навпаки —

Землі пророслі і луки,

Озера глибокі, річки,

Бо ти, хоч розумна істота,

Втручаєшся в нас невпопад.

 

 

VІ. Підсумок уроку.

  • Не топчіть, не зривайте трав'янистих рослин — без них збідніє природа, втратять свою привабливість луки, гори, ліси.
  • Не знищуйте неїстівних грибів, вони можуть бути ліками для тварин.
  • Не ламайте гілок та кущів. Не пошкоджуйте кору: в свіжу ранку часто по­трапляють шкідливі мікроорганізми, і дерево хворіє.
  • Не ловіть комах, не руйнуйте мурашників.
  • Не займайте пташиних гнізд, бо птахи можуть покинути їх назавжди.
  • Не галасуйте в лісі.
  • Не залишайте після себе сміття.
  • Багаття розпалюйте лише у спеціальних місцях.
  •                  1. Природа — це:

а) усе, що дихає, живиться, росте, розмножується і вмирає;

б) усе, що нас оточує, крім того, що зроблено людиною;

в) усе, що нас оточує.

  •                  2. Для життя рослині необхідні:

а) вода, холод, тепло, повітря;

б) вода, поживні речовини, світло, повітря, ґрунт, тепло;

в) вода, повітря, світло, каміння.

  •                  3. Ромашка — це:

а) дерево;

б) кущ;

в) трав'яниста рослина.

  •                  4. Тварини — живі організми, тому що вони:

а) дихають, живляться, ростуть, розмножуються, відмирають;

б) дихають, живляться, граються, ростуть;.

в) дихають, сплять, живляться, ростуть.

  •                  5. Тварині для життя потрібні:

а) тепло, світло, ґрунт, вода;

б) тепло, світло, вода, повітря, тварини, рослини;

в) тепло, світло, вода, повітря.

  •                  6. Ящірка — це:

а) птах;

б) риба;

в) плазун.

Вправа «Незакінчене речення»

- Рослини, як і всі живі організми, ростуть і розвиваються, живляться, дихають і… (розмножуються).

- Всі рослини поділяються на групи. Їх… (6).

- Рослини – це єдині організми, які постачають у повітря… (кисень).

VII. Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 


КОРОТКІ ВІДОМОСТІ ПРО ЧЕРВОНУ КНИГУ УКРАЇНИ

У кожній країні створюється свій список рідкісних і вимираючих тварин. Не стала винятком і Україна. Перша Червона книга України була випущена в 1980 році, всього до неї входив 151 вид вищих рослин і 85 видів і підвидів тварин.

Друге видання було опубліковано вже після отримання незалежності. У 1994 році був випущений том «Тваринний світ», через два роки вийшло видання «Рослинний світ». Тенденція виявилася невтішною, оскільки кількість рідкісних тварин і рослин збільшилася на 297 і 390 видів відповідно.

Третє і на поточний час останнє видання Червоної книги Україні вийшло у 2009 році. У ньому було описано 542 види тварин і 826 видів рослин і грибів. На жаль, з кожним роком перелік рідкісних видів тварин збільшується...

Червона книга України є офіційним державним документом пре сучасний стан видів флори і фауни України, які перебувають під загрозою зникнення, та про заходи щодо їх збереження і науково обґрунтованого відтворення.

На основі цього документу розробляються наукові і практичні заходи спрямовані на охорону, відновлення та раціональне використання природних ресурсів України.

Кожна з 542 статей супроводжується ілюстрацією та картосхемою поширення виду в Україні. Вміщено також нормативні документи про Червону книгу України та довідкові матеріали.

До Червоної книги України заносяться види тварин і рослин, які постійно або тимчасово перебувають чи зростають у природних умовах на території України, в межах її територіальних вод, континентального шельфу та виняткової (морської) економічної зони, і знаходяться під загрозою зникнення. Занесені до Червоної книги України види тварин і росли підлягають особливій охороні на всій території України.

 

 

 

 


 

 


 

 

 

 


 

docx
Додано
22 лютого 2018
Переглядів
19734
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку