У розробці представлений проект з природознавства для 3-го класу на тему "Рослинний і тваринний світ", який доцільно використовувати на етапі закріплення вивченої теми.
Бірківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Проект
Тема. Рослинний і тваринний світ
Азарова Н.Л
3 клас
Тема. Рослинний і тваринний світ
Мета проекту
Навчальна – Формування уявлення про життєві форми рослин та тварин навчитися визначати рослини і тварини за зовнішніми виглядом, пристосування їх до навколишнього середовища; навчитися фіксувати певні спостереження, розкрити причини зникнення деяких видів. Розвиваюча – розвивати основні поняття про рослини і тварини; розглядати рослини і тварини як об’єкти живої природи; формувати естетичне сприйняття природи і навички поведінки в природних ландшафтах; розвивати екологічну свідомість як основу до формування мислення та культури поведінки в довкіллі. Виховна – виховувати любов і бережливе ставлення до живої природи рослинного та тваринного світу в цілому.
Очікувані результати:
Повинні знати: якими ознаками характеризується кожен вид, червона книга, значення рослинного і тваринного світу, цінність їх для людини.
Повинні вміти: спостерігати за розвитком життя рослин і тварин, розуміти цінність кожного зникаючого виду.
Актуальність теми
Як відомо, людська діяльність наносить шкоду, а подекуди призводить до повного знищення живої природи. Людина наносить шкоду рослинному світу бездумно в наслідок своєї діяльності. В першу чергу причиною цього є неосвіченість людини в питаннях, пов’язаних з бережливим ставленням до живої природи.
Актуальним напрямом стали екологічна освіта суспільства , тобто людина с дитинства необхідно прививати любов та бережливе ставлення до живої природи. Тому необхідно є пояснити учням важливість живої природи.
Завдання:
1) Спостереження за рослинним та тваринним світом.
2) Знайомство з червоною книгою.
3) Малюнки по темі
План роботи:
1) Спостерігати за різноманіттям рослинного та тваринного світу
2) Ознайомитися з деякими видами тварин які занесені до червоної книги
3) Зробити висновки.
Долучаючись до проектної діяльності, діти працюють над навчальним проектом, пов’язаним із вирішенням певних проблем. Проект «Різноманітність рослинного і тваринного світу», який виконували учні, викликав у них ентузіазм, захопив дітей. Вони з задоволенням працювали,вишукуючи цікаві відомості з своєї теми,вчилися вмінню здобувати, аналізувати, опрацьовувати , оцінювати та створювати інформацію в різноманітних видах, формах та медіа представленнях. Кожен учасник проекту у підготовчій та практичній роботі проносив думку про те, що жива природа на сучасному етапі розвитку суспільства потребує нашої допомоги. Пріоритетні напрямки діяльності учасників проекту полягають у роботі з формування власної відповідальності за оточуюче середовище, небайдужого ставлення до рослинного і тваринного світу та практичної діяльності з захисту навколишнього світу. При цьому вони набули знання, які за дидактичним значенням вийшли за межі навчального предмету. Учні вчились вмінню працювати в групах, продуктивно співпрацювати з іншими дітьми, виявляти розуміння з іншими, поважати і визначати різноманітність поглядів, бажання бути корисним і знаходити компроміси для досягнення спільної мети.
Тема. Рослинний і тваринний світ.
Мета: Навчальна – Формування уявлення про життєві форми рослин та тварин навчитися визначати рослини і тварини за зовнішніми виглядом, пристосування їх до навколишнього середовища; навчитися фіксувати певні спостереження, розкрити причини зникнення деяких видів. Розвиваюча – розвивати основні поняття про рослини і тварини; розглядати рослини як об’єкти живої природи; формувати естетичне сприйняття природи і навички поведінки в природних ландшафтах; розвивати екологічну свідомість як основу до формування мислення та культури поведінки в довкіллі. Виховна – виховувати любов і бережливе ставлення до живої природи рослинного та тваринного світу в цілому.
Обладнання: ілюстрації представників царств живої природи, малюнки рослин і тварин різних груп, схеми для роботи в парах, міні-проекти дітей.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
1.Перевірка готовності до уроку.
2. Хвилинка фенологічних спостережень
- Який зараз місяць?
- Яка температура повітря була сьогодні вранці?
- Чи відчувався сьогодні вітер?
- Чи були сьогодні опади?
- Що ви можете сказати про тривалість дня? ночі?
II. Актуалізація опорних знань.
1.Слухання вірша
- Послухайте вірш і скажіть, який би ви дали йому заголовок?
Було у матері-Природи
Дві донечки такої вроди,
Хто їх побачить, хоч на мить —
Не міг забуть і розлюбить.
Голубооку звали Флора.
У неї очі, наче зорі.
Завжди замріяна, тендітна,
Ласкава, ніжна та привітна.
А Фауна — швидка, як вітер,
Могла з птахами полетіти,
І за оленями стрибати,
Та з білочками пустувати.
Обидві світ живий любили,
Відтак його боготворили.
Тож вирішила мудра мати
Природні їм дарунки дати:
Мрійливій Флорі — світ рослинний,
А жвавій Фауні — тваринний,
Щоб берегли і доглядали,
Від всього злого захищали.
Живуть в легендах і понині
Живого світу дві богині.
- Отже, діти, як називається рослинний світ?
- А тваринний?
- До якої природи належать рослини і тварини? (До живої)
- Які ще живі організми нас оточують? (Діти називають відомі живі організми, зображені на таблицях, малюнках і відносять їх до певних царств.)
Рослини Тварини
Цікаво знати!
— Звідки взялося так багато рослин?
ЛЕГЕНДА
В одному царстві росла прекрасна квітка. Всі милувалися її красою. Але квітка була сумна, бо не мала біля себе сусідів. Єдиною її втіхою була насінина, з якою вона розмовляла, яку голубила й колисала. Та однієї ночі безжальний вітер вирвав із рук квітки насінину і кинув у землю. Красуня дуже плакала, поливаючи насінинку дрібними сльозами. Але одного ранку сталося диво: там, де впала насінина, виросла чудова рослина, схожа на свою матір. З того часу квітка вже не була сама.
Гра «Вірю — не вірю»
— Якщо сказане мною твердження правильне, піднімайте зелену картку, якщо неправильне — червону.
• Прилетіли гості, Сіли на помості.
Без сокири,без лопати,
Збудували собі хати. (Птахи)
• Довгі ноги, довгий ніс,
По болоту ходить скрізь. (Журавель)
• Біла латка,
Чорна латка
По дереву скаче. (Сорока)
• Не лікар, а дерева лікує. (Дятел)
• 3 дерева лунає звук:
Хто там стукає: тук-тук? (Дятел)
• Сам вечірньої години
Заховався в кущ малини.
Та на дуду голосну
Грає пісню чарівну. (Соловей)
• Ноги довгі, мов жердини,
Чванькувата ця пташина,
Нові чоботи убрала,
По болоту почвалала. (Чапля)
• Довгі ноги — довгий ніс.
Прилетів — обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток. (Лелека)
ІІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- Рослини, тварини і середовища їх існування
- Як «упізнати» рослини? Як вони живуть на Землі? Навіщо потрібні?
ІV. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
1. Розповідь учителя. Створення схеми в ході розповіді.
- Отже, сьогодні ми завітаємо в гості до Флори. Коли задаєш собі питання: «Що таке рослина?»
Запрошуємо до дошки учасників які підготували міні-проекти про рослини.
Рослини протягом життя постійно збільшують свої розміри. Коли рослина росте, вона змінюється, розвивається. А для того, щоб рости, рослинам, як і людям, необхідна їжа.
Цікаво. Ми звикли, що рослини самі є їжею для людей та тварин. А чим же живляться рослини?
- Пригадайте, які є необхідні умови для росту і розвитку рослин? ( Вода, сонячне світло й тепло, ґрунт ).
- Зелені рослини через листя поглинають, «вдихають», вуглекислий газ із повітря і утворюють із нього, води та поживних речовин, які надійшли з ґрунту, потрібні для життя органічні речовини та кисень, який «видихають» у повітря. Процес живлення можливий лише вдень під дією сонячного світла. А от дихають рослини і вдень, і вночі.
Гра «Упізнай мене»
Робота над загадками
• Навесні веселить, влітку холодить,
восени живить, взимку зігріває. (Дерево, ліс)
• Взимку і літом
Одним цвітом. (Ялина, сосна)
• Усі пани поскидали каптани,
Один пан не зняв каптан. (Сосна, ялина)
6. Фізкультхвилинка.
Сонце в небі засіяло,
Хмароньки порозганяло.
З моря вітерець подув –
Віти дерева зігнув.
Вліво – вправо нахилив
Й знову в море полетів.
7.Розповідь учнів які підготували міні-проекти про тварин.
Тварини виконують роль санітарів у природі. Вони «прибирають» із поверхні землі всі відмерлі організми. Водяні тварини очищують воду від забруднення. А чистота води не менш важлива, ніж чистота повітря і землі.
Для життя людей тварини завжди мали дуже велике значення. Наші далекі предки жили виключно за рахунок полювання й рибальства. Тварини давали їм їжу, одяг, житло, ліки і навіть світло. Роль диких тварин із часом перебрали на себе свійські. Вони забезпечили людство продуктами харчування і сировиною: шкірою, шерстю, шовком, воском, тягловою силою і «транспортом».
V. Узагальнення і систематизація знань
1. Робота в парах. Складання схеми «Групи рослин»
2. Заповніть таблицю. Наведіть приклади представників кожного царства.
Рослини |
Тварини |
Гриби |
Бактерії |
Віруси |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Гра «Продовжте ланцюжок»
— На які дві групи розподіляються тварини за способом живлення?
а) Вовк, лисиця, ...;
б) заєць, вівця, ...;
в) акула, щука, ...;
г) корова, кінь, ...;
д) ведмідь, дятел, ...
Заповнення таблиці назвами тварин за способом пересування
|
Комахи |
Птахи |
Риби |
Ссавці |
Бігають |
|
|
|
|
Стрибають |
|
|
|
|
Повзають |
|
|
|
|
Плавають |
|
|
|
|
Ходять |
|
|
|
|
Літають |
|
|
|
|
а) - Розгляньте фотографії рослин. Чи доводилось вам їх бачити в природі? Де?
б) Прочитайте вірш і скажіть, чи могли б ми прожити без рослин і тварин ?
ЛИСТ ДО ЛЮДИНИ ВІД РОСЛИННОГО І ТВАРИННОГО СВІТУ
Людино! Розумна істото!
До тебе звертаємось ми,
Бо гинемо,гинемо,гинем!
Будь ласка, ти нас захисти!
Хай будуть в нас цілі дерева,
Рослини, тварини, пташки!
Будь ласка, ти нас захисти!
Людино! Людино! Людино!
Ми просимо: нас бережи!
Нехай твої діти і внуки
Побачать не навпаки —
Землі пророслі і луки,
Озера глибокі, річки,
Бо ти, хоч розумна істота,
Втручаєшся в нас невпопад.
VІ. Підсумок уроку.
а) усе, що дихає, живиться, росте, розмножується і вмирає;
б) усе, що нас оточує, крім того, що зроблено людиною;
в) усе, що нас оточує.
а) вода, холод, тепло, повітря;
б) вода, поживні речовини, світло, повітря, ґрунт, тепло;
в) вода, повітря, світло, каміння.
а) дерево;
б) кущ;
в) трав'яниста рослина.
а) дихають, живляться, ростуть, розмножуються, відмирають;
б) дихають, живляться, граються, ростуть;.
в) дихають, сплять, живляться, ростуть.
а) тепло, світло, ґрунт, вода;
б) тепло, світло, вода, повітря, тварини, рослини;
в) тепло, світло, вода, повітря.
а) птах;
б) риба;
в) плазун.
Вправа «Незакінчене речення»
- Рослини, як і всі живі організми, ростуть і розвиваються, живляться, дихають і… (розмножуються).
- Всі рослини поділяються на групи. Їх… (6).
- Рослини – це єдині організми, які постачають у повітря… (кисень).
VII. Домашнє завдання.
КОРОТКІ ВІДОМОСТІ ПРО ЧЕРВОНУ КНИГУ УКРАЇНИ
У кожній країні створюється свій список рідкісних і вимираючих тварин. Не стала винятком і Україна. Перша Червона книга України була випущена в 1980 році, всього до неї входив 151 вид вищих рослин і 85 видів і підвидів тварин.
Друге видання було опубліковано вже після отримання незалежності. У 1994 році був випущений том «Тваринний світ», через два роки вийшло видання «Рослинний світ». Тенденція виявилася невтішною, оскільки кількість рідкісних тварин і рослин збільшилася на 297 і 390 видів відповідно.
Третє і на поточний час останнє видання Червоної книги Україні вийшло у 2009 році. У ньому було описано 542 види тварин і 826 видів рослин і грибів. На жаль, з кожним роком перелік рідкісних видів тварин збільшується...
Червона книга України є офіційним державним документом пре сучасний стан видів флори і фауни України, які перебувають під загрозою зникнення, та про заходи щодо їх збереження і науково обґрунтованого відтворення.
На основі цього документу розробляються наукові і практичні заходи спрямовані на охорону, відновлення та раціональне використання природних ресурсів України.
Кожна з 542 статей супроводжується ілюстрацією та картосхемою поширення виду в Україні. Вміщено також нормативні документи про Червону книгу України та довідкові матеріали.
До Червоної книги України заносяться види тварин і рослин, які постійно або тимчасово перебувають чи зростають у природних умовах на території України, в межах її територіальних вод, континентального шельфу та виняткової (морської) економічної зони, і знаходяться під загрозою зникнення. Занесені до Червоної книги України види тварин і росли підлягають особливій охороні на всій території України.