* Конфлікт Конфлікт - форма соціальної взаємодії між двома або більше суб‘єктами, що виникає внаслідок неспівпадання бажань, інтересів, цінностей або сприйняття. Конфликт – це зіткнення протилежних інтересів, цілей, потреб, думок, різних позицій. Це процес загострення між двома або більше сторонами учасників конфлікту при вирішенні важливої для всіх проблеми. Конфликт – це протиріччя, що виникає між людьми у зв'язку з вирішенням питань виробничого, громадського або особистого характеру. Вони виникають при зіткненні поглядів, інтересів, прагнень різних осіб чи груп людей.
* Види конфліктів Внутрішньо особистісний боротьба приблизно рівних по силі мотивів, захоплень, інтересів особистості Міжособистісний виникає між двома і більше особистостями, коли один з оппонентів намагається подавити іншого Міжгруповий конфліктуючими сторонами виступають групи, які переслідують несумісні цілі та перешкоджають один одному на шляху їх вирішення Особистісно-груповий не співвідношення поведінки особистості груповим нормам та очікуванням
* Стадії розвитку конфлікту: Попереджуюча стадія повязана з появою умов, при яких можливе зіткнення інтересів Стадія зародженя конфлікту зіткнення інтересів різних груп або окремих людей Стадія дозрівання конфлікту зіткнення інтересів виявилося неминучим Стадія усвідомлення конфлікту конфліктуючі сторони починають усвідомлювати, а не тільки відчувати зіткнення інтересів
* Стилі поведінки в конфліктних ситуаціях Змагання (конкуренція) концентрування уваги тільки на своїх інтересах, ігнорування інтересів партнера Уникнення відсутня увага до своїх інтересів і до інтересів іншої сторони Компроміс досягнення «половинчатої» вигоди кожної сторони Пристосування завищена увага до інтересів іншої людини, власні інтереси відходять на задній план Співпраця стратегія, яка дозволяє учесть інтереси двох сторін
* Алгоритм управління конфліктом Зміст діяльності Засоби (методи) реалізації Перший крок: вивчення причин виникнення конфлікту Спостереження, опитування свідків, аналіз результатів діяльності, бесіда Другий крок: обмеженя числа учасників Работа с конфліктуючими сторонами, перерозподіл функціональних обов'язків, заохочення або покарання Третій крок: додатковий аналіз конфлікта Залучити психолога (інших педагогів), переговорний процес (медіація) Четвертий крок: прийняття рішення Педагогічні методи для реалізації вирішеня конфлікта
* Врегулювання конфлікту сприймати ситуацію такою, яка вона є на справді; не робити передчасних висновків; при обговорені слід аналізувати думку протилежних сторін, уникати взаємних образ; навчитися ставити себе на місце іншої сторони; не дати змогу конфлікту розростися; проблеми повинні вирішуватися тими, хто їх створив; з повагою ставитися до людей, з якими спілкуєшся; завжди шукати компроміс; перемогти конфлікт допоможе спільна діяльність та постійна комунікація між сторонами.