Знов починається весна,
Знов починаються дива
Мета : з’ясувати, як описують українські письменники весну в своїх творах, чи збуваються народні прикмети; дослідити традиції святкування народних свят в Україні; розкрити взаємозв’язок уяви і творчості; єдність мистецтва, слова й живопису; розвивати мислення, творчу уяву учнів; вчити дітей захоплюватися красою природи, прищеплювати відчуття прекрасного в природі та мистецтві; плекати любов до рідної мови.
Епіграф :
Була весна весела, щедра, мила
Промінням грала, сипала квітки,
Вона літала хутко, мов стокрила
За нею в слід співучії пташки.
Леся Українка
II Формування пошукових груп
1. група - літератори
2. група – спостерігачі
3 . група – творці
4 . група – народознавці
III Реалізація проекту. Складання плану роботи груп. Визначення джерел інформації .
1 група « Літератори» - знайти описи весни у творах українських письменників; створити власні книжечки.
2 група « Спостерігачі» - зібрати і дослідити народні прикмети, прислів’я, приказки про весну .
3 група « Творці» -дослідити, як зображують весну художники; створити власні малюнки.
4 група « Народознавці» -дізнатися про традиції, звичаї проведення весняних свят.
Для виконання поставлених завдань діти працюють в бібліотеці, шукають інформацію в Інтернеті.
IV Результати пошукового дослідження
1 група – папка з творами, віршами про весну; розучування напам’ять віршів.
2 група – альбом « Весняні народні прикмети».
3 група – галерея власних малюнків; збірка « Весняні свята в житті українців».
V Презентація проекту
Звіт групи « Літератори»
- Ми провели дослідницьку роботу і з’ясували, що багато українських поетів і письменників присвячували свої твори цій чудовій порі року – весні. Ніжна краса весняної України блискуче оспівана її талановитими синами та дочками.
- Ми ознайомилися з віршами Лесі Українки, Олени Пчілки, Тараса Шевченка, Івана Франка. Леоніда Глібова, вивчили їх напам’ять і створили добірку» весняних2 творів.
Звіт групи « Спостерігачі».
- Ми збирали народні прикмети, прислів’я про весну і намагалися перевірити їх на практиці
- Ця робота була дуже цікавою та захопливою для їх учасників групи.
Звіт групи « Творці».
- Ми переглянули чимало робіт видатних художників і зрозуміли, що мистецтво тісно пов’язане з поезією.
- Картини надихають людину на створення чудових віршів, вони піднімають настрій, розвивають почуття прекрасного.
- Ми також створили свої власні весняні пейзажі, спробували скласти збірку власних віршів « Весняні фантазії».
- Саме навесні природа пробуджується від сну. Промінці сонця зігрівають усе живе на землі. Ось і наші малюнки і вірші зігрівають душу, звеселяють, роблять нас кращими та добрішими.
Звіт групи « Народознавці».
- Ми повели пошукову роботу ї дізналися, що разом із пробудженням природи від зимового сну в Україні розпочинається цикл весняних народних свят, пов’язаних зі стародавніми міфами та віруваннями, які супроводжуються піснями, іграми та хороводами.
- Тепер ми хочемо познайомити вас із весняними святами українців.
VI Підсумок проекту
Висновок .Завдяки роботі над проектом в учнів виник інтерес до творів українських письменників. Це дало гарні результати: діти почали краще читати, а головне – читати із задоволенням, виразніше декламувати вірші, вони зацікавилися пошуковою роботою. Учні ознайомилися з народними традиціями, святами, узнали прислів’я, прикмети про весну, спробували їх перевірити.
Створення власних віршів, оповідань сприяло формуванню у кожної дитини почуття прекрасного, людяності, доброти, любові до рідного краю, природи.
Працюючи над цим проектом кожна дитина відчула себе успішною особистістю, яку сприймають, розуміють, слухають. У дітей виникла потреба творити , спілкуватися, ефективно і творчо застосовувати знання в нестандартних ситуаціях, з’явилося прагнення до пошуку, радість відкриття нового, а найголовніше – учні стали активними учасниками навчально – виховного процесу.
Ласкавий сонячний промінчик відчинив весні двері – і все навколо захвилювалось… Весна – ранок року! Природа пробуджується, оживає, рухається. Серце радісною надією розкривається назустріч весні. Для багатьох людей весна – улюблена пора року. Про весну, чарівну і різнобарвну, й ми багато говоримо на уроках читання, української мови., « Я і Україна», образотворчого мистецтва.
У підручнику « Читанка» багато творів. У яких описується ця чарівна пора року. Саме уроки читання спонукали нас створити спільний проект:
Знов починається весна,
Знов починаються дива…
Звіт групи « Літератори».
Діти читають вірші про весну.
Кожна група отримує незавершений вірш і слова, якими можна доповнити.
Звіт групи « Спостерігачі».
2. Метод « Уявлення».
Після довгої, холодної зими ми з вами потрапимо в затишний, яскравий світ перших весняних квітів. Недарма великий казкар Г.Х. Андерсен говорив6 « Щоб жити, потрібні сонце. Воля і маленька квіточка».
- Що ми уявляємо коли промовляємо слово» квіти»?
Діти складають асоціативний кущ.
Проміння сонця запах весни
КВІТИ
Чарівність блакитне небо
Мабуть у цілому світі не знайдеш людину, яка б не любила квітів. Кожна квітка має своє значення, мову. Легенду.
Давайте відгадаємо загадки і дізнаємось, про яку весняні квіти в них ідеться.
Синім цвітом серед гаю.
Відгадайте, що за квітка,
Бо її немає влітку? ( Пролісок)
Сяють сонечка малі. ( Мати – й – мачуха)
З язичком, але мовчить. ( Лісові дзвіночки)
Шість пелюсток лілуватих.
Гарна квітка й уві сні
Усміхається весні. ( Сон трава)
Називається… ( підсніжник).
Усі квіти з наших загадок, згідно з давньою легендою, були в руках у самої Лелі – богині весни. Майже всі вони – лікарські рослини і віднесені до Червоної книги.
Звіт групи « Творці».
Ця квітка пов’язана з ім’ям людини. Означає кохання і бажання зустрічі. Що це за рослина? ( Ромашка)
Звіт групи « Народознавці».
4.Відгадування кросворду. Якщо ви правильно його розгадаєте, то зможете прочитати слово по вертикалі.
Пригадаємо мудрі слова одного з вождів північноамериканського племені сіу: «Земля не належить нам, це ми належимо Землі»
Земля – наш дім ми лише поганий господар, що нищить багатства свого дому.
Тож треба бути мудрим господарем і пам’ятати що ми не успадкували землю від наших предків ми беремо її в позику в наших нащадків.
« Ми вже навчилися літати в повітрі, ми вже навчилися плавати під водою як риби, нам іще залишилось навчитися жити на Землі як люди!» Ці слова відомого англійського письменника Бернарда Шоу спонукають нас не залишатися байдужим у ставленні до природи, переконують у необхідності покращити екологічну ситуацію хоча б там , де ми живемо, і пам’ятайте6 те, що ми робимо для себе, вмирає разом з нами, те, що ми робимо для інших, для світу, залишається на віки.
1