Розробка уроку "Тихий океан"

Про матеріал
Розробка уроку "Тихий океан", мета якого формування ключових компетентностей: • вміння вчитися: планувати свої дії, доводити роботу до кінця, орієнтуватися в своїй системі знань: відрізняти нове від уже відомого; • здоров’язбережувальна компетентність: уміння долати труднощі; • соціальну компетентність: удосконалювати навички роботи в групі; • інформаційно-комунікативна: уміння формувати власну точку зору й доводити власну позицію. • громадянська: виховувати дбайливе ставлення до природи, захопленість її неповторністю і величчю .
Перегляд файлу

Природа океанів. Тихий океан

Мета: 

формування предметних компетентностей: продовжувати формувати уявлення про поверхню Землі, її зображення на карті, уміння читати карту і працювати з нею, сформувати уявлення про світовий океан, ознайомити з особливостями Тихого  океану, висвітлити  значення океану , використання його багатств людиною, а також екологічні проблеми, пов’язані із   життєдіяльністю людини.

Формування ключових компетентностей:

  •  вміння вчитися: планувати свої дії, доводити роботу до кінця, орієнтуватися в своїй системі знань: відрізняти нове від уже відомого;
  • здоров’язбережувальна компетентність: уміння долати труднощі;
  •  соціальну компетентність: удосконалювати навички роботи в групі;
  • інформаційно-комунікативна: уміння формувати власну точку зору й доводити власну позицію.
  • громадянська: виховувати дбайливе ставлення до природи, захопленість  її неповторністю і величчю .

 

Тип уроку: комбінований.

Міжпредметні зв’язки: музика, українська мова.

Обладнання: фізична карта світу, роздатковий матеріал із завданнями  для груп , ноутбук, проектор, PowerPoint презентація.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Психологічне налаштування (звучить музика океану) – слайд 1

Вчитель. Діти, будь ласка, прислухайтесь до звуків.

  • Що ви чуєте?
  • Які картини виникають  у вашій уяві?
  • Які бажання виникають під час звучання мелодії?

-Відповіді дітей.

Вчитель. На сьогоднішньому уроці ми вирушимо в експедицію.

Експедиція – це подорож з метою вивчення довкілля.

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень. – слайд 2

Вчитель. Для того, щоб  ми змогли відправитись, нам потрібно ознайомитись з погодними умовами. ( на екрані проектора заставка «Телеканал Україна»)

  • Запрошую до слова працівника гідрометцентру.

Доповідає учень

-

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Природнича розминка (тестування) – слайд 3

Кожний учень повинен дати відповідь на запитання, яке висвітлюється на екрані. Запитань загалом 12, кожне запитання оцінюється 1б. – слайд 4-7

1)Тестове опитування.

1. Великі ділянки суші, оточені з усіх сторін водою, називають:

     а)островами;

     б) півостровами;

     в)материками

2.На Землі є:

а) 9 материків

б) 6 материків

в) 5 материків

3.Найбільший материк

а) Євразія

б) Антарктида

в) Африка

4.Невеликі ділянки суші, з усіх сторін оточені водою

а) острів

б) материк

в) півострів

5. Україна розташована на материку:

а) Австралія

б) Євразія

в) Антарктида

6. Живуть кенгуру

а)  Австралія

б) Європа

в) Африка

7. Найжаркіший материк

а)  Австралія

б) Європа

в) Африка

8. Другий за розмірами материк.

а) Африка

б) Північна Америка

в) Південна Америка

9.Цей материк – «безлюдний континент»

а) Австралія

б) Європа

в) Антарктида

10.  Найбагатший рослинний і тваринний світ знаходиться біля:

 а) Південного полюса;   

 б) Північного полюса;  

 в) екватора.

11. Який материк складається з двох частин?

а)Австралія

б)Євразія

в)Південна Америка

12. Який материк омивається всіма океанами?

а)Австралія

б)Африка

в)Євразія

 

2.Перевірка завдання (слайд 8-11)

IV.Повідомлення теми та завдань уроку

  1. Створення проблемної ситуації.

-Чи не здається вам, що наша планета отримала свою назву помилково?

 Землю часто називають водною планетою. – слайд 12
      Коли люди полетіли в космос, то спостерігаючи з космічних кораблів за нашою планетою, вони побачили, що вона блакитна. Поміркуйте, чому?
 Якщо швидко розкрутити глобус, то здається, ніби він одноколірний — блакитний. (Учитель швидко обертає глобус.)
 Блакитним кольором зображена вода — всі моря, океани нашої планети. Якщо всю поверхню Землі зобразити у вигляді круга і розділити його на
10 частин, то 3 частини займе суша і 7 частин вода.

 

Отже, я пропоную відправитись в експедицію у підводному човні.(слайд 13)

  1. Вправа «Очікування»

-Що ви очікуєте від нашого уроку?

- Щоб ви хотіли дізнатися, з’ясувати та запам’ятати під час подорожі?

3.Поділ на групи. – слайд 14

До нашої експедиції входять:

  • Історики
  • Географи
  • Біологи
  • Екологи

Вчитель. Прошу учнів вибрати стрічку, яка до вподоби.

І група (історики) – жовті стрічки

ІІ група (географи) – фіолетові стрічки

ІІІ група (біологи) – зелені стрічки

IV група (екологи) – блакитні стрічки

Вчитель. Запрошую усіх зайняти свої місця.

Вчитель. Як ви гадаєте, що ми сьогодні будемо досліджувати?

І першим об’єктом нашого дослідження буде його величність  Тихий океан, океан-гігант, океан-дідусь (найдавніший за часом утворення), океан-скарбниця різноманітних, але ще малодоступних природних багатств, спробуємо розібратися у проблемах, які існують у цього велетня та долучитися до їх розв’язання. Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку «Тихий океан»

4.Навчальне відео «Тихий океан» - Розповідь вчителя.

  • Тож, вирушаймо у плавання! – слайд 16

V.Вивчення нового матеріалу.

1.Робота в групах.( Деформований текст)

Вчитель роздає конверти із завданням для груп.

Завдання: ( на виконання завдання -3 хв)

- Скласти текст у правильній послідовності, відповідно до теми.

2. Перше відкриття(доповідають історики) – слайд 17

Вперше Тихий океан було відкрито іспанським конкістадором Васко де Бальбоа у 1513 році. Він дав йому назву Південне море.

Наступним, хто потрапив до вод Тихого океану, був португальський мореплавець Фернан Магеллан у 1520 році. Він  очолив експедицію з 5 кораблів і вирушив у першу навколосвітню подорож.  Подолав Магеллан Тихий океан за 3 місяці і 20 днів. І протягом всього цього часу мореплавці бачили океан спокійним, тому і дали йому цю назву – Тихий.  Хоча це- най неспокійніший океан на Землі, йому властиві часті шторми та урагани. 

 

Досліджував Тихий океан також і  англієць Джеймс Кук у 1768-1771 роках. Він відкрив багато островів. У його  експедиціях брали участь природознавці, яким вдалося зібрати багатий науковий матеріал.

 

У 1880-х роках Тихий океан досліджував наш співвітчизник Степан Макаров, який за свою роботу був удостоєний золотої медалі Географічного товариства.

 

У 1957 році  радянськими вченими на дослідницькому судні «Витязь» було виявлено Маріанський  жолоб —найбільшу глибину Тихого океану — (11 022 м.)

 

2 відкриття- Географи -слайд 18

Ви вже знаєте, що Тихий океан — найбільший океан на планеті. Він займає майже 1/2 площі Світового океану і 1/3 поверхні планети. За площею він більший за усі океани, разом узяті.

 

 Тихий океан розташований в усіх півкулях Землі — Північній, Південній, Східній і Західній. (показ на карті)

 

 Тихий океан омиває береги п’яти материків: на сході — Північну й Південну Америки, на заході — Євразію і Австралію, на півдні — Антарктиду.

 

Значна частина океану знаходиться у жаркому поясі. Його води отримують багато тепла, тому він один з найтепліших серед океанів. Біля екватора вода на поверхні океану впродовж року тепла (до +29 °С) й більш солона, на крайньому півночі й півдні — холодна (до — 1 °С ) й менш солона.

 

VI.Фізкультхвилинка – слайд 19

  • Флешмоб «Маленьке акуленятко»

3 відкриття- біологи – слайд 20

 

У Тихому океані росте багато видів зелених, бурих і червоних водоростей.

Серед бурих водоростей у Тихому океані росте ламінарія, яку називають «морською капустою».  

У Тихому океані на різних глибинах живе багато видів тварин У теплих водах Тихого океану живуть корали (коралові поліпи). Корали яскраво забарвлені, ведуть прикріплений спосіб життя. Колонії  коралів утворюють коралові рифи..

 

На поверхні океану живе багато дрібних рачків-планктону, які є кормом для риб та інших тварин. Серед риб у Тихому океані живуть скумбрії, оселедці, тунці, акули, камбали, лососі.

    Живуть в океані і молюски. У молюсків м’яке тіло, у більшості воно вкрите захисною черепашкою (мушлею).

Живуть у Тихому океані і звірі — кити, дельфіни, морські котики й морські леви. У Тихому океані мешкає найбільший звір на Землі — синій кит, завдовжки 33 м і масою 150 т.

Водяться у Тихому океані морські черепахи і змії

Водяться у Тихому океані й ракоподібні — морські раки, краби і креветки. Найбільший серед ракоподібних — гігантський японський краб-павук .

4 відкриття - екологи  - слайд 21

Більше половини світового вилову риби припадає на Тихий океан. Ловлять тут молюсків (устриці, кальмари), ракоподібних (краби, креветки).)

З дна Тихого океану добувають нафту і природний газ, руди металів (залізні й марганцеві); з морської води — кухонну сіль.)

 

Океанічна вода має великий запас енергії. У Росії, Китаї, Японії отримують електроенергію від морських хвиль па електростанціях.

 

Через Тихий океан пролягають важливі морські транспортні шляхи, які забезпечують сполучення між материками.

 До берегів Тихого океану виходять території понад 50 країн, у яких проживає майже половина населення Землі. Через активне використання природних багатств океану його води дуже забруднені і потребують охорони.

З кожним роком зростає забруднення океанічних вод нафтою та нафтопродуктами, що потрапляють у Тихий океан з материків та під час аварій кораблів. Вони утворюють на водній поверхні нафтову плівку, крізь яку не проникають так необхідні живим організмам світло й повітря. Внаслідок цього багато рослин і тварин гине.

Надмірна господарська діяльність людини спричинила скорочення чисельності багатьох видів тварин, зокрема черепах, китів та морських котиків, вилов яких у Тихому океані заборонений або обмежений.

VII. Узагальнення  та систематизація знань.

1. Робота в підручнику. – слайд 22

-Читання статті у підручнику.

Завдання : знайти відомості , про які ми ще не розповідали.

1 група – тваринний світ океану.

2 група – рослинний світ океану

3 група – значення океану

4 група – розташування океану

  1. Вправа «Кубування»

— Де розташований Тихий океан?

— Чи підходить назва океану, який назвали Тихим?

  • Яку назву ви дали б цьому океану?

— Чому такий  багатий та різноманітний рослинний і тваринний світ Тихого океану?

— Чому  всі люди Землі повинні турбуватися про чистоту океанських вод?

— Яке значення має Тихий океан для людства?

4.Гра «Так чи Ні»

  • 1)  Великі  простори  води,  що  вкривають  земну  поверхню,  називають
  • океанами.  (Так)
  • 2) Світовий  океан  складається  з  6  океанів. (Ні)
  • 3) Більшу  частину  Землі  займають  материки. (Ні)
  • 4) Найбільший  океан – Тихий. (Так)
  • 5) Тихий океан має бідний тваринний і рослинний світ. (Ні)
  • 6)  У Тихому океані мешкає летюча риба. (Так)
  • 7)  Маріанська западина розташована в західній частині Тихого океану. (Так)
  • 8) Глибина найглибшої точки Маріанської западини становить близько  3000 метрів. (Ні)
  • - Молодці!

 

VIII. Підсумок

  • Я дякую вам за відкриття, які ви зробили сьогодні на уроці. Наш човен щасливо повернувся додому і чекає наступної експедиції. – слайд 23

На світі багато є ще невідомого. Різні бувають відкриття. Бувають відкриття для всіх, а бувають для себе. Майбутнє нашої планети залежатиме від вас , тому що ви можете «стати дослідниками, моряками, авіаторами, інженерами, вченими, що перемагають усі труднощі і стихії».

Отож , і я вам бажаю бути наполегливими у досягненні своєї мети, бажаю успіхів у здобутті  знань.

 

IX.Рефлексія

     Повернімося на початок уроку. Ви висловлювалися щодо очікувань.

  • Чи справдилися вони?
  • Чого навчив вас наш урок?
  • Що не вдалося?
  • Що було складним?
  • Побажання на наступні уроки.

X. Оцінювання

XI. Домашнє завдання

  • Підготувати пам’ятку «Як зберегти чистоту вод Тихого океану?»
  • Опрацювати у підручнику с.57-59
  • Виконати завдання в зошиті.

Слайд 24

docx
Додано
15 січня 2023
Переглядів
1351
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку