STEM- освіта – пріоритетний напрямок сучасного освітнього процесу. Світ, у якому ми живемо, стає все складнішим і динамічнішим, тому інтеграція в сучасне суспільство і знаходження свого місця в житті вимагають від кожної людини деталі більше зусиль і компетенцій. Сучасний світ пред`являє високі вимоги до діяльності людини, конкурентноспроможною може бути по-справжньому компетентна особистість. Життєві компетентності включають виховання відповідальної особистості, здатної до саморозвитку, самостійно, незалежно будувати свою долю, стосунки зі світом, реалізувати життєве призначення через особистий вибір.
Формування особистості і її становлення відбуваються у процесі навчання, коли дотримуються певних умов: створення позитивного настрою для навчання; відчуття рівного серед рівних; забезпечення позитивної атмосфери в колективі для досягнення спільних цілей; усвідомлення особистістю цінності колективно зроблених умовисновків; можливість вільно висловити свою думку і вислухати свого товариша; а учитель є другом, порадником, старшим товаришем. Умовою й результатом інноваційного типу навчання є сформованість в учнів бажання і здатності самостійно вчитися, шукати в різних джерелах інформацію та застосовувати нові знання, виробляти вміння діяти, прагнути творчості та саморозвитку. «Справжня революція в навчанні полягає не лише в змісті шкільної системи. Вона полягає в навчанні того, як учитися, як думати, у вивченні нових методів, які ви можете використати для розв`язання будь-якої задачі, що виникає перед вами в будь-якому віці».
Підготовка до реального життя – головна перевага STEM-освіти. У 2016 році МОН України опубліковало першу версію «Концептуальних засад реформування середньої освіти» та Концепцію Нової Української Школи (НУШ), де одними із основних компетентностей школярів є:- вміння логічно і математично мислити;- наукове розуміння природи і сучасних технологій;- впевнене користування ІКТ;- обізнаність і самовираження у сфері культури.
STEM-викладання – глибоке розуміння як жити у сучасному динамічному світіУ освітньому просторі України набирає обертів тренд STEM-освіти. Вона охоплює природничі науки (Science), технології (Technology), технічну творчість(Engineering), мистецтво (Art) та математику (Mathematics). STEM-освіта вчить вдало комбінувати отримані знання для вирішення реальних життєвих ситуацій. Дитина йде в дорослий світ набагато підготовленішою і не так сильно боїться проблем і труднощів. Підготовка до реального життя – головна перевага STEM-освти.
STEM-підхід – це моделювання, проектування та напрацювання навичок. STEM-освіта – це вдале поєднання креативності та технічних знань. Під час stem-уроків у центрі уваги знаходиться не вчитель, а практичне завдання, яке потрібно вирішити. Один конкретний практичний приклад може так зацікавити учнів, що вони почнуть із задоволенням вивчати теорію. STEM-підхід дозволяє виховувати у школярів гнучкість та критичне, практично орієнтоване мислення. На перший план виходить здатність вчитися та сприймати зміни, а не самі знання, які нині стають застарілими з неймовірною швидкісю. Учні вчаться вирішувати практичні завдання шляхом проектної діяльності.
Метод проектів – ефективна технологія навчання. Робота над навчальним проектом – практика особистісно орієнтованого навчання в процесі конкретної праці учня, на основі його вільного вибору з урахуванням його інтересів. Навчальне проектування орієнтоване перш за все на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну або групову, яку учні виконують протягом визначеного відрізку часу. Технологія проектування передбачає розв`язування учнем або групою учнів якої-небудь проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з другого – інтегрування знань, умінь, навичок. Через проекти з навчального предмета «Природознавство» будуть реалізовані наскрізні лінії компетентностей «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров`я та безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність».
STEM-освіта в діїПід час виконання учнями навчальних проектів із природознавства в 5 класі їхні вміння доповнюються і поглиблюються. Так, головними навчальними завданнями в першому проекті є формування вміння збирати і фіксувати дані, представляти їх наочно, формулювати висновки ( математична, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя), у другому – базових навичок співробітництва ( соціальна компетентність), у третьому – вести тривале спостереження, фіксувати дані в журналі спостережень, формулювати гіпотези, планувати і проводити дослідження, пояснювати отримані результати ( компетентості у природничих науках і технологіях). У четвертому проекті до вище названих додається ініціативність та екологічна грамотність.