ПРОЕКТНА-ДОСЛІДНИЦЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ
НА УРОКАХ ФІЗИКИ ТА СТАЛОГО РОЗВИТКУ
В сучасному світі найважливішими якостями особистості стають ініціативність, здібність творчо мислити та знаходити нестандартні рішення, вміння вибрати професійний шлях, бути готовим навчатися протягом всього життя. Головні задачі сучасної школи – розкриття здібностей кожного учня, виховання порядної і патріотичної людини, особистості, готової до життя у високотехнологічному, конкурентному світі. Шкільне навчання повинно бути побудовано так, щоб випускники були здатні самостійно ставити і досягати серйозних цілей , уміло реагувати на різні життєві ситуації.
Проектна діяльність «сучасних» учнів рятує в пізнанні природи. З’явилися нові можливості в учнів крім журналів, енциклопедій та підручників використовувати інші носії – CD, Інтернет, творити «своє», використовуючи сучасні технології. І чим глибше вони починають самостійне пізнання законів та закономірностей у природі, робити експерименти, тим глибше затягує їх дослідницька діяльність, яка дозволяє розвиватися творчості.
Проектна діяльність на уроках дозволяє вирішити проблему кількісних значень у природі, оскільки учень спочатку пізнає якісні, природничі закономірності, а потім, використовуючи комп’ютерні технології, доводить їх якісно, виводячи їх на екрані як наочне уявлення (діаграми, графіки, відеоматеріал тощо).
Як оживити процес навчання, як створити атмосферу радісної піднесеності, супутньої пошуку та творчості? Як зробити навчальну діяльність життєрадісною, привабливою та цікавою? Як пробудити в учнів тягу до знань? Я впевнена, що допоможе вирішити ці питання піч час навчання природі постановка учня в умови дослідника, на місце вченого або першовідкривача.
Природа – наука експериментальна. В основі її лежать спостереження та досліди, тому організація дослідницької діяльності учнів під час вивчення природи – необхідний фактор, який дозволяє підвищити зацікавленість до природничої науки, зробити її цікавою та привабливою, корисною і усвідомити, що природа - це не страшно, природа – це цікаво.
Для успішної дослідницької діяльності необхідно виробити в учнів елементарні навички цієї роботи та пробудити інтерес до дослідницької роботи.
Важливо навчити учнів:
А також:
Ознайомити учнів з методами наукових досліджень з природи, які можна представити у вигляді ланцюжка:
Теоретичне припущення Розробка робочої гіпотези
Спостереження Експеримент Аналіз експериментальних
фактів та висновки з них Перевірка висновків на практиці.
Якщо озирнутися навколо, то можна знайти багато запитань, які потребують дослідження.
Наприклад:
Проводяться дослідження:
Найбільш ефективною в питанні формування ключових компетенцій у учнів є проектна дослідницька діяльність, оскільки її функції не тільки вирішувати пізнавальні задачі, а і орієнтувати учнів в ключових проблемах сучасного життя, формувати в них комунікативні якості, забезпечувати успішну діяльність в майбутньому житті.
Проектна діяльність ,як результат колективних зусиль виконавців, на завершальному етапі діяльності передбачає рефлексію сумісної роботи, аналіз повноти, глибини, інформаційного забезпечення, творчого вкладу кожного.
Цілі та задачі:
Робота над проектом сприяє вихованню у дітей :
Проектна діяльність розвиває дослідницькі та творчі здібності особистості.
Навчальні проекти розробляють окремі учні або групи учнів упродовж певного часу (наприклад, місяць або семестр) у процесі вивчення того чи іншого розділу спецкурсу «Сталий розвиток». Виконання навчальних проектів передбачає інтегровану дослідницьку, творчу діяльність учнів, спрямовану на отримання самостійних результатів за консультативної допомоги вчителя. Учитель здійснює управління такою діяльністю і спонукає до пошукової діяльності учнів, допомагає у визначенні мети та завдань навчального проекту, орієнтовних прийомів дослідницької діяльності та пошук інформації для розв’язання окремих навчально-пізнавальних задач. Форму подання проекту учень обирає самостійно, або разом з учителем. Він готує презентацію отриманих результатів і здійснюють захист свого навчального проекту. Захист навчальних проектів, обговорення та узагальнення отриманих результатів відбувається на спеціально відведених заняттях. Оцінювання навчальних проектів здійснюється індивідуально, за самостійно виконане учнем завдання. Кількість таких оцінювань може бути довільною.
Під час роботи над проектом я використовую такі прийоми, як домашні експериментальні завдання або випереджаючі завдання. Наприклад, при вивченні теми «Вода на планеті» пропонується виконати проект «Вода в нашому житті». На підготовчому етапі роботи над проектом, пропоную учням виконати такі завдання:
Та багато інших завдань.
Під час вивчення теми «Забруднення навколишнього середовища» в 8 класі пропонуються теми для проектів:
В 8 класах в якості творчого завдання пропоную скласти кросворд по вивченій темі, попередньо показую прийоми складання кросвордів. Під час виконання таких завдань, деякі учні застосовують комп’ютерні програми складання кросвордів.
З досвіду роботи за програмою «Сталого розвитку» для учнів 8 класу застосовую «Уроки серед природи». Ці уроки в довкіллі можна проводити на початку вивчення теми як проблемні, впродовж вивчення теми як ілюстративно-пошукові, в кінці вивчення теми як підсумкові.
В кінці курсу планується узагальнююча конференція, на якій виставляються виконані учнями моделі, фотоматеріал, захищаються кращі проекти та образи природи. На конференцію запрошуються батьки, колеги-вчителі. Досвід проведення конференцій показав велику зацікавленість учнів у соціальному визнанні їхньої роботи.
Робота за методом проектів – це відносно високий рівень складності педагогічної діяльності. Залучення учнів до науково-дослідницької діяльності є однією з форм навчання в сучасній школі. Таким чином, проектна дослідницька діяльність формує в учнів цілісну систему універсальних знань, умінь, навичок, а також досліду самостійної діяльності та відповідальності , що і забезпечує сучасну якість освіти та підвищує якість викладання предмету.
Література
1. Буров В.А и др. Фронтальные экспериментальные задания по физике: для 8 класса. М.: Просвещение, 1985.-112с.
2. Ланге В.Н. Экспериментальные физические задачи на смекалку. М: Наука. 1985.-128с.
3. Ільченко В.Р. Інтеграція змісту освіти та сучасні проблеми загальноосвітньої школи. // Імідж сучасного педагога. – 2002. – № 2(21). – с.14-17.
4. Ільченко В.Р., Гуз К.Ж. Освітня программа «Довкілля». Інтеграція змісту природничо-наукової освіти: Концептуальні засади.- Киев – Полтава,1999.-120с.
5. Ільченко В.Р., Гуз К.Ж., Рибалко Л.М. Природознавство, Довкілля: підручник для 6 класу. - Полтава: Довкілля –К, 2006.-160с
6. Ільченко В.Р., Гуз К.Ж., Ільченко О.Г., Рибалко Л.М.,Коваленко В.С., Мащенко О.М. Методика вивчення курсу «Природознавство» («Довкілля») у 5-6 класах: навч.-метод. Посіб.-К.: Педагогічнамдумка, 2008.-168с
Інтернет-ресурси
1