Проектна робота на уроках іноземної мови

Про матеріал
Одним із перспективних видів навчання, який підвищує мотивацію для отримання знань, сприяє розвитку їхніх інтелектуальних здібностей, створює умови для творчої самореалізації здобувачів освіти вважається метод проектів, який передбачає опору на творчість школярів, заохочення їх до дослідницької діяльності, дозволяє реально інтегрувати різні навчальні предмети, використовувати різні режими роботи учнів, організовувати навчання в співпраці.
Перегляд файлу

 

 

 

  

   Проектна робота

         на уроках

    іноземної мови

 

      

 

 

 

 

 

 

 

Чого бажає вчитель, розпочинаючи свій урок? Щоб у класі була дисципліна, учні уважно слухали, старанно працювали, запам’ятовували і в кінці уроку змогли максимально відтворити навчальний матеріал. Більшість педагогів прагнуть, щоб учні не просто запам’ятовували навчальний матеріал, а запитували, сперечались, досліджували, творили, вирішували ,висловлювали і відстоювали свої думки. Таке навчання сьогодні вважається «найкращою практикою».

 Але як цього досягти? Як підвищити інтерес до навчання і до вивчення іноземної мови зокрема? В центрі уваги педагогів повинна знаходитись пізнавальна  діяльність здобувачів освіти. Безумовно, здібності учнів розвиваються різними темпами і несправедливою є вимога, щоб усі мали однакові успіхи з ІМ і повинні вивчати її в однаковому обсязі. Найважливішим, на мою думку, є те, щоб прищепити учням почуття того, що вивчення іноземної мови є приємним процесом.

 Одним із перспективних видів навчання, який підвищує мотивацію для отримання знань, сприяє розвитку їхніх інтелектуальних здібностей, створює умови для творчої самореалізації здобувачів освіти вважається метод проектів, який передбачає опору на творчість школярів, заохочення їх до дослідницької діяльності, дозволяє реально інтегрувати різні навчальні предмети, використовувати різні режими роботи учнів, організовувати навчання в співпраці.

 Проект - це задум, план, прообраз передбачуваного або можливого об’єкта, сукупність документів і розрахунків, необхідних для його створення. Проект - це результативна дія.

 Суть проекту полягає у виконанні завдання, спрямованого, насамперед, на досягнення практичних результатів: підготовка колажів, альбомів, малюнків, написання листів, віршів. У процесі виконання завдання здобувачі освіти спілкуються між собою та з учителем англійською мовою, вчаться створювати зміст своєї навчальної діяльності і засвоювати його в ході підготовки та захисту обраного проекту.

 Проектна діяльність – це поширена технологія навчання, метою впровадження якої є формування готовності учнів до вирішення пізнавальних або практичних завдань у нестандартних ситуаціях. У проектному навчанні проявляється раціональне поєднання теоретичних знань і практичних дій при вирішенні конкретної проблеми, використовується сукупність проблемних, дослідницьких, практичних методів роботи, за своєю сутністю завжди творчих. Застосовуючи проектну роботу під час навчання, ми маємо можливість ознайомити дітей з культурою і традиціями різних країн. У них з’являється велика впевненість у своїх здібностях, інтерес до вивчення мови, змінюється ставлення до уроку, поліпшуються оцінки і відчувається чималий прогрес у вивченні предмета.

Проектна робота – вид роботи, метою якої є підготовка кінцевого продукту англійською мовою – альбому, подання інформації тощо. Мета цього виду роботи – дати здобувачу освіти можливість виконати незалежну роботу, побудовану на знанні мови та уміннях і навичках, здобутих упродовж певного періоду вивчення теми. Проектні роботи ідеальні для різнорівневих груп, оскільки кожне завдання може бути виконане учніми, що мають різний рівень підготовки. У процесі проектної діяльності учні реально спілкуються між собою і з навколишнім світом англійською мовою.

 Практична мета виконання певної проектної роботи може базуватись на удосконаленні різних умінь та навичок. Деякі роботи вимагають більше практики усного мовлення, інші більше спрямовані на розвиток навичок письма, ще інші вимагають застосування певних артистичних здібностей. Якісь завдання більше підходять для індивідуальної роботи, інші - для роботи в парах або малих групах. Дуже важливо допомогти учнім обрати завдання та такі методи його виконання, щоб вони почувалися максимально комфортно.

 На запитання "Чому саме проектна робота?" можна дати такі відповіді:

тому, що проектна робота мотивує. (учні пишуть про себе – свою сім’ю, свій дім, свої інтереси і уподобання. Працюючи над проектом, учні проводять невелику дослідницьку роботу з теми, яка їх цікавить. Учні різного рівня мовленнєвого розвитку можуть виконати свій власний проект – великий чи малий, простий чи складний – і зможуть пишатися ним. Наприклад, деякі учні в класі можуть слабше знати мову за інших, але це їм не заважатиме у процесі виконання проекту виявити здібності до проектування чи ілюстрування своєї роботи або знайти оригінальний підхід до презентації проекту);

тому, що проектна робота особистісно зорієнтована (готуючи розповідь про своє оточення в письмовій формі, учні відкривають для себе значення англійської мови. Колись у майбутньому, можливо, їм доведеться розповісти іноземцю англійською мовою про свою сім’ю, місто чи свої уподобання. Зосереджуючи увагу на темі, що вивчається англійською мовою, учні мають можливість ознайомитись з особливостями культури англомовних країн, порівняти їх зі своїми уявленнями і таким чином збагатити власне розуміння інших культур);

тому, що проектна робота має загальноосвітню цінність (більшість сучасних шкільних програм вимагають, щоб викладання предметів сприяло розвитку в учнів ініціативи, незалежності, уяви, самодисципліни, співпраці з іншими учнями і корисних дослідницьких навичок. Проектна робота є практичним шляхом реалізації цих освітніх цілей на уроці та в позаурочний час).

          Підготовка, виконання і презентація проекту займає значно більше часу, ніж виконання традиційних завдань. Але не вся проектна робота мусить бути виконана на уроці. Якщо проект готується як індивідуальний, то учні можуть продовжувати працювати над ним удома. Багато учнів захочуть додатково попрацювати над проектом, щоб створити таку роботу, якою б вони могли дійсно пишатися.

Школярі повинні навчитися самостійно знаходити потрібну інформацію і звертатися по допомогу до вчителя тільки у тих випадках, коли вони самі не можуть знайти відповідь на запитання. Вони також мусять навчитися планувати свої дії і самостійно вирішувати, які матеріали їм знадобляться для виконання завдань проекту і де вони їх можуть знайти.

Важливим етапом в роботі над проектом є його оцінювання. Учні завжди хочуть почути відгук про свій проект від учителя. Надзвичайно важливо, щоб робота оцінювалася не тільки з точки зору лінгвістичної правильності. Учителі мусять відзначати, наскільки творчою й оригінальною є робота і як багато зусиль було докладено для її виконання.

 Аналізуючи роботи різних авторів, можливо виділити наступні види проектів:

Ознайомлювально-інформаційні. Проекти спрямовані на збір інформації про певний об'єкт чи явище. Передбачається ознайомлення учнів групи з цією інформацією, її аналіз та узагальнення фактів.

Дослідницько-пошукові. Діяльність учнів спрямовується на ви рішення проблеми, результат якої заздалегідь невідомий. Проекти за своєю структурою максимально наближені до наукових   досліджень.

Монопредметні. Провідна проблема таких проектів вирішується в  межах одного навчального предмета, хоча для її вирішення залучаються  знання з інших галузей.

Міжпредметні. Зміст проектів охоплює кілька навчальних предметів. Такі проекти вимагають злагодженої роботи творчих груп, чіткого визначення дослідницьких завдань, проведення  проміжних звітів.

 За кількістю учасників виділяють такі проекти:

Індивідуальні. Проект виконується одним учнем. Учитель допомагає скласти план діяльності, проводить індивідуальні консультації.  Тему та проблему проекту формулює сам учень, і вона залежить від  його інтересів та можливостей.

Парні. Проект виконують двоє учнів. Вони складають спільний план  дій; визначають форму  представлення результату; добирають творчу  назву свого проекту; беруть активну участь в організації   захисту проекту.

Групові. Кількість учасників визначається на етапі планування; вона  залежить від загальної теми, провідної проблеми, а також від бажання  учасників об'єднуватись за інтересами (чи особистими симпатіями). Робота в групі полягає в тому, щоб у процесі розробки навчального  проекту учасники  обмінювались власним досвідом, радились один з  одним, училися знаходити спільні рішення. Учитель узгоджує діяльність груп учасників; гнучко підпорядковує її спільній темі та меті;  проводить індивідуальні консультації, а за потреби — надає допомогу.

 За тривалістю проекти бувають:

короткострокові  (тривають від двох до шести годин або уроків);

середньої тривалості (тривають від тижня до місяця);

довгострокові (тривають від одного до кількох місяців).

  Проект розглядають як п’ять «П»: проблема, планування, пошук інформації, продукт, презентація.

Робота над проектом організовується в кілька етапів:

1 етап – організаційний.

Саме на цьому етапі ставиться проблема, повідомляється тема, мета, завдання, план роботи. Все це обговорюється в класі, здобувачі освіти вносять свої пропозиції. Проект може стати діяльністю всього класу або утворюються 4-5 груп і кожна з них готує свій варіант проекту. Як уже зазначалось, в основу кожного навчального проекту покладене вирішення певної    проблеми. Визначаючи проблему проекту, варто усвідомлювати, чи вона буде актуальною для здобувачів освіти, чи стане стимулом їхньої активної пізнавальної діяльності, а її вирішення зумовить  утворення нових знань і засвоєння нового соціального досвіду.

 Повідомлення теми проекту — це своєрідна рекламна кампанія. Форма її подачі має вплив на створення відповідного мотиваційного  середовища, на активність учасників проекту. Це може бути емоційна розповідь, імітація життєвої проблеми, бесіда на основі конкретної ситуації в класі тощо. У будь-якому випадку у здобувачів освіти має виникнути інтерес, відчуття деякої причетності до вибору теми чи обізнаності в ній. Якщо проектна діяльність уже стала зрозумілою та прийнятною, вони можуть запропонувати свої теми, керуючись при цьому не лише пізнавальними, а й творчими або практичними  потребами.

При виборі теми проекту вчителю варто орієнтуватись на такі критерії:

- чи дійсно серйозно захопить учнів за пропонований проект;

- чи піддаватиметься він успішній реалізації з їхнього боку;

- чи буде мати практичний, особистісно чи соціально значущий результат.  Важливою складовою організації навчального проекту є визначення вчителем дидактичної мети.

Освітня мета:

- підвищити мотивацію учнів для отримання нових знань; - виробити вміння конструювати свої знання;

- формувати вміння висувати й обґрунтовувати задум, самостійно поставити і сформулювати завдання проекту, знайти метод аналізу ситуації;

- формувати вміння висловлювати, аргументувати та захищати свої ідеї;

- ознайомити зі способами роботи з інформацією;

- формувати навички самоорганізації.

Розвивальна мета:

- розвиток творчих здібностей особистості;

- розвиток критичного мислення (здатність до планування, гнучкість  мислення, готовність виправляти власні помилки, пошук компромісних рішень);

- уміння визначити власну позицію, планувати свою роботу й час;

- розвиток комунікативних умінь і навичок;

- уміння презентувати результати своєї роботи.

Виховна мета:

- виховання значущих загальнолюдських цінностей (соціальне партнерство, толерантність, діалог);

- виховання почуття відповідальності, самодисципліни і самоорганізації; бажання виконати роботу якісно.

2 етап – підготовчий.

Етап організації проектної діяльності учнів. Учитель ознайомлює дітей із загальною темою навчального проекту та стимулює виникнення інтересу до неї; окреслює коло проблемних питань та зорієнтовує здобувачів освіти на усвідомлення задуму проекту; допомагає вжитися в ситуацію та виділити низку підпроблем, які їх цікавлять; скеровує на можливі шляхи вирішення проблеми та ймовірний результат діяльності, допомагає в її плануванні.

 Після такого «занурення» в проект організовується активна спільна (чи індивідуальна) проектна діяльність учнів. Для цього, за бажанням учасників, утворюються робочі групи й обирається напрям діяльності, який узгоджується із загальною темою та ідеєю проекту. Учасники визначаються із формою представлення результатів.

 На цьому етапі ініціатива переходить до учнів. Варто взяти до уваги, що виконання певних завдань за прямою вказівкою вчителя може не співпадати з нахилами та бажаннями дітей. Коли ж мету ставлять учні, то найчастіше вони творчо підходять до її реалізації. Таким чином, вони отримують можливість усвідомлено організовувати власну діяльність, виявляти свою індивідуальність, втілювати творчі задуми.

Вибір здобувачами освіти напряму діяльності та шляхів вирішення проблеми. Ставлячи перед здобувачами освіти проблему, учитель передусім має заінтригувати їх, по-перше, важливістю її подолання в конкретній ситуації; по-друге, показати власну зацікавленість у цій проблемі та виявити готовність брати участь у її вирішенні. Така емоційно забарвлена атмосфера стимулює учнів до активної взаємодії в процесі розробки проекту. Водночас учитель дає зрозуміти, що відповідний результат можна отримати за умов оперативності, узгодженості дій, цілеспрямованості, активності, дослідницького характеру діяльності тощо.

Формування робочих груп. Кількість учасників проекту визначається залежно від складності та масштабу передбачуваної діяльності, а також від бажання здобувачів освіти. Якщо проект груповий, потрібно об'єднати учасників у групи, визначити функції кожного здобувача освіти, чітко окреслити проблемне поле діяльності, цілі та задачі.

Важливим моментом організації груп є формування учасниками правил спільної роботи, наприклад:

- працювати дружно, злагоджено, разом;

- усе, що пропонує товариш, сприймати й обговорювати спокійно;

- викладати свої ідеї, думки по черзі, всіх вислуховувати до кінця, не  перебивати;

- радитись із товаришами, приймати рішення спільно;

- висловлюватися по суті справи, не відволікатися на стороннє;

- «запозичати» ідеї в інших груп з їхнього дозволу;

- бути доброзичливими, старанними, відповідальними;

- доводити свою справу до кінця та ін.

 Якщо хтось виявив бажання працювати окремо, учителю варто зайняти позицію консультанта й коректно скеровувати діяльність учня.

Визначення виду майбутнього результату та форми представлення. Вид продукту, який буде отримано в результаті розробки навчального проекту, залежить від теми та характеру діяльності. Це може бути малюнок, плакат, газета, сценарій, літературний твір, макет, відеосюжет тощо. Продукт проектної діяльності засвідчує підсумок вирішення поставленої проблеми. Отриманий результат презентується у відповідній формі: урок-проект, , вистава, екскурсія, конкурс, виставка творчих робіт, фотогалерея, тощо.

Складання плану роботи над проектом. Учні за допомогою вчителя визначають послідовність питань, на які потрібно буде відповісти в ході самостійного дослідження, тобто складають індивідуальний план; між учасниками проекту розподіляються обов'язки щодо пошуку та обробки інформації.

 Планування пошукової діяльності учасників проекту залежить від об'єкту дослідження.

1. Якщо таким об'єктом є певний предмет, учасники проекту обмірковують:

- що з цим предметом можна робити, як використовувати;

- як його пізнавати;

- яку інформацію про нього потрібно зібрати, як її обробити й узагальнити;

- як цей предмет можна змінити, покращити;

- в який спосіб презентувати результат проекту.

2. Якщо об'єктом дослідження є інформація, учасники знаходять відповідь на головне питання: що ми хочемо дізнатися про певний об'єкт? Така діяльність має переважно пізнавальний характер.

3. Якщо об'єктом дослідження є проблема,  спочатку з'ясовується сутність проблеми, а потім розробляються варіанти її вирішення.

4. Якщо предметом дослідження є конкретна справа, з'ясовується насамперед її корисність. Не занурюючись у дослідження проблеми, плануються дії щодо виконання цієї справи. Така діяльність має переважно організаційний характер.

Визначення критеріїв оцінювання проектної діяльності учасників. На другому етапі також визначаються критерії оцінювання проектної діяльності учасників. Враховуючи, що провідною метою проектної  діяльності є самоствердження учня, зміцнення або підвищення його суспільного статусу, сприймання та визнання його суб'єктного досвіду, оцінка навчального проекту повинна мати вербальний стимулюючий характер. Для цього необхідно пояснити учням особливості оцінювання їхньої діяльності (оцінюється сам процес, а не результат; не застосовується оцінювання в балах); які критерії оцінки будуть використовуватись; в який спосіб буде відбуватися цей процес (оцінювання експертною групою, самооцінювання, взаємооцінювання).

Орієнтовні критерії оцінювання проектної діяльності можуть бути такими:

- активність кожного учасника проекту відповідно до його можливостей;

- характер спілкування та взаємодопомоги;

- глибина розкриття проблеми;

- використання інформації з різних галузей знань;

- естетика оформлення результату;

- практична значущість результату;

- вміння презентувати проект тощо.

3 етап - реалізація проекту.

Етап відрізняється інформаційно-операційним характером діяльності учасників. Учні за допомогою вчителя визначають можливі джерела інформації, самостійно збирають необхідні матеріали, безпосередньо виконують поставлені завдання проекту. Педагог займає позицію консультанта, а за потреби - координатора; він спрямовує пошукову діяльність здобувачів освіти в оптимальному напрямі. Етап завершується виготовленням освітнього продукту, визначеного на попередньому етапі діяльності.

Визначення джерел потрібної інформації. Значні труднощі в учнів у процесі проектної діяльності викликає робота з інформацією, адже розробка проекту потребує вмінь, що виходять за межі навчальної програми. Джерелами інформації в такому випадку можуть бути підручники , енциклопедії, публікації у фаховій періодиці, телепередачі,  вчителі. Спочатку учні з'ясовують, до яких із названих джерел вони мають доступ, після цього між учасниками розподіляються обов'язки щодо збору інформації за визначений проміжок часу. Отримані матеріали аналізуються; відбираються ті, які безпосередньо стосуються сформульованої проблеми проекту; з ними ознайомлюються всі учасники. Самостійна пошукова робота учнів -  одна з визначальних складових проектної діяльності. Самостійна пошукова робота підпорядкована певній логіці та здійснюється за таким алгоритмом:

- усвідомлення проблеми власного пошуку;

- з'ясування незрозумілих питань;

- спостереження, збір фактів, доказів;

- аналіз та узагальнення зібраних даних;

- узгодження виконаної роботи із запланованою;

- висновки.

4 етап- підсумок проекту.

На завершальному етапі розробки проекту передбачається оформлення та презентація його результату, аналіз й оцінка проектної діяльності учасників. Важливість цього етапу пояснюється тим фактом, що кожна справа має бути доведеною до кінця. Відчуття завершеності виникає в учнів під час представлення результату проекту.

Педагогічна цінність проектної діяльності полягає не у виявленні якості виконаного продукту, а в ході самої діяльності. На підсумковому етапі учителя передусім цікавить, як працювали учні, як змогли реалізувати свої можливості, якою мірою виявили свою самостійність, яких нових знань і вмінь набули. Для учнів цей етап пов'язаний із демонстрацією зростання своєї компетентності.

Презентація результатів навчального проекту. Під час публічного представлення проекту його учасники ознайомлюють присутніх із поставленими завданнями; розповідають, що нового дізналися та навчилися; демонструють результат своєї діяльності; доводять його цінність; діляться власними враженнями; будують плани на майбутнє.

 На цьому етапі проходить оцінювання проектної діяльності за визначеними критеріями: учні дають оцінку внеску кожного учасника творчої групи, а вчитель оцінює діяльність групи в цілому. Насамкінець хочу сказати, що можливості цієї технології великі, але в проектній діяльності не існує єдиних рецептів. Ця діяльність  глибоко індивідуальна, залежить від багатьох факторів. Головне, що ця технологія розвиває пізнавальну сферу і особистісні якості здобувача освіти, підвищує інтерес до навчання, тому відкиньмо всі сумніви - результат обов’язково буде.

 Основними методичними принципами, що мають концептуальне значення для проектної методики, є принципи свідомості, наступності, активності, комунікативності, наочності, систематичності, самостійності. Вони тісно взаємозалежні й досить важливі та роблять навчання можливим для будь-якого віку.

 Успіх будь-якого проекту завжди залежить від двох чинників: вчительської та учнівської мотивації та участі. Завдання вчителя – створити умови для розуміння учнями мети проекту, проводити професійну підтримку і контроль, не нав’язуючи і не вказуючи свій шлях вирішення, не руйнуючи ініціативу. Вчитель повинен завжди провести коментар виконаної роботи, наголосивши на позитивних рисах, але й не забувши помилок. Дуже добре, якщо учні можуть самі проаналізувати виконані проекти своїх однокласників. Під час підготовки до оформлення робіт вчитель вказує на наявність помилок, а учні повинні їх самі виправити. Якщо є помилки в остаточному варіанті, то їх виправляють олівцем тому, що оцінювання грамотності можна зробити і в інших видах діяльності.

Проекти – це усні, письмові чи комп’ютерні розв’язки поставленої проблеми. За методом проекту можна опрацювати будь-яку тему на уроці англійської мови. Під час першого уроку вивчення нової теми завжди оголошуються теми майбутніх проектів. Захист проекту здійснюється на одному з останніх занять по темі. Презентація проекту здійснюється, як правило, в усній формі, при цьому враховуються: змістовна сторона виступу, уміння реагувати на питання опонентів захисту, оформлення роботи. Презентація матеріалів дослідження перед широкою аудиторією є неодмінним складником проектної діяльності. У дітей з’являється велика впевненість у своїх здібностях, інтерес до вивчення певної культури та англійської мови загалом у багатьох здобувачів освіти змінюється ставлення до уроку на позитивне, покращуються оцінки й відчувається чималий прогрес у вивченні предмету.

 Раджу також не забувати про таку важливу річ, як позитивне ставлення до кожної дитини, заохочення, вдячність за вчасно й вдало виконану роботу, що неодмінно надихне здобувачів освіти на творчі злети, свіжі та неординарні ідеї. Тематика робіт може бути різноманітною. Все залежить від навчальної програми, віку, оточення, інтересів, досвіду, рівня підготовки, потреб та очі­кувань учнів.

  При розгляді оформлення береться до уваги грамотність, логічність викладу матеріалу, акуратність, наявність наочної, ілюстративної частини.

Оцінка результатів здійснюється з точки зору рівня креативності та індивідуального внеску. Не можна оцінювати тільки мовний матеріал і помилки. Безумовно, в роботі над проектом виникають свої труднощі, такі як шум, витрати часу, використання рідної мови і різний рівень мовної компетенції, але всі вони знімаються досягається результативністю діяльності та позитивними змінами у всіх аспектах розвитку особистості. Ефективність і сила впливу на емоції і свідомість здобувачів освіти залежить від умінь, стилю роботи конкретного вчителя.

 Наприкінці будь-якого проекту слід провести пев­не обговорення з учнями і обов’язково дізнатися, чи сподобалося їм працювати на задану тему, що цікаво­го та нового вони вивчили.

 Багато вчителів під «проектом» розуміють лише написання реферату або залучення дітей до участі в позакласній роботі, яка переважно проводиться після уроків або в кінці четверті. Але це не зовсім так. Проектна робота — це вдалий метод розвитку креативності здобувачів освіти, спосіб залучення їх до дослідницької, пошукової роботи, чудова можли­вість спонукати учнів до експерименту, знаходження нових шляхів розв’язання тих чи інших проблем, справжній відпочинок від рутини на уроках. Творчі (проектні) роботи бажано використовуювати під час вивчення кожної теми. Завдання для робіт підбирати таким чином, щоб вони відповідали сучасним вимогам до вивчення іноземних мов (комунікативна спрямованість, практичне значення, соціокультурний та соціолінгвістичний аспекти).

 Для написання проектних робіт даються різноманітні завдання, що передбачають як групову, так і індивідуальну роботу над проектом:

- Написати статтю, нарис у газету про проблеми забруднення у вашому районі (провести інтерв’ю з кількома громадянами, зробити фотознімки, дати опис проблеми);

- Зібрати інформацію та зробити нарис про захист тварин;

- Уяви, зроби малюнки й опиши своє місто в майбутньому.

 Подібна робота дає можливість кожному здобувачу освіти виявити свої творчі здібності й схильності. Учні бачать реально те, чого вони досягли у вивченні іноземної мови.             

 Зразки завдань для проектних робіт:

анкетування, інтерв’ю, дослідження на тему, що вивчається;

проектні роботи, які стосуються тем "Я, моя родина, мої друзі" "Учень та його оточення", "Зовнішність"; розповідь про себе з опорою (для здобувачів освіти початкового та середнього етапу навчання), де опора виготовляється у вигляді шестикутників, складених у своєрідну "квітку", де на кожній "пелюстці" учень має розкрити певне питання (своє ім’я, вік, місце проживання, школа, шкільні друзі, домашні тваринки, уподобання тощо);

 "Родинні дерева";

 "Говорять зірки" - біографічні дані про знаменитість (робота оформлюється у вигляді реферату або постеру;

проектні роботи для більш старших школярів з вищим рівнем знання   мови на тему "Біографія" можуть бути "A life story", "Personal details" тощо;

 розклад уроків англійською мовою;

проектні роботи, які мають вигляд рекламних постерів (планування вечірки, реклама гуртків чи клубів за інтересами, рекламні постери до фільмів тощо);

різні види проектних робіт до теми "Їжа та продукти" ("Здорова їжа", "Сплануй обід", "Мій улюблений рецепт" тощо) проекти різноманітних видів: інформаційні «Shakespeare», «Shevchenko», рольові «Shopping», «Health», ігрові «Quizzes», дослідницько-пошукові «Our School», «Towns and Cities of Ukraine», культурологічні «Great Britain», «USA», екологічні «Ecology of Our Planet», «Save Our Earth», проекти самоосвіти і самовиховання «About Myself», «Features of Character», практично зорієнтовані «Christmas», «Easter», та інші.

Процес навчання іноземної мови - діяльність надзвичайно індивідуально пофарбована. Кращою методикою можна вважати ту, яка викликає в учнів любов до предмету, що вивчається, а найгіршою ту, яка наводить на них тугу. Виконання проектів мотивує учнів у вивченні мови і стимулює як усну, так і письмову мову. Метод проектів передбачає творчість учнів, залучення їх до пошукової діяльності, дає можливість інтегрувати різні предмети, використовувати різні режими роботи, організовувати навчання у співпраці. Самостійність здобувача освіти у вивченні іноземної мови, наприклад у пошуку інформації, узагальненні, обговоренні, перетворює іноземну мову у джерело якісних перетворень особистості, розумового розвитку, формування вольових якостей, психологічної готовності до подолання труднощів, до творчого підходу. Метод проектів забезпечує особистісно-орієнтоване виховання і навчання. Проектна методика дає вчителю можливість створити ситуацію реального спілкування, що ґрунтується на спільній дослідницькій діяльності.

 Виконання різноманітних навчальних проектів дозволяє реалізовувати не тільки освітні завдання, що стоять перед вчителем іноземної мови, але й виховні. Здобувачі освіти можуть по-новому поглянути на себе і на реалії свого щоденного життя, на історію і культуру своєї країни і, звичайно, дізнатися багато чого з того, що їх цікавить про життя в країні мови, що вивчається. Вчитель досягне успіху на своїх уроках лише тоді, коли зрозуміє, що дітям подобається все нове і цікаве.