Проектно-конструкторська модель уроку зарубіжної літератури.Балада як жанр фольклору і літератури. Характерні ознаки балади. Фольклорні балади. Балада «Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ.
Проектно-конструкторська модель уроку зарубіжної літератури.
І. Інформаційна картка уроку світової літератури
Клас - 7 Дата –
1.Тема уроку за програмою : Балада як жанр фольклору і літератури. Характерні ознаки балади. Фольклорні балади. Балада «Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ.
2. Мета літературної освіти:
Цілі, завдання:
1) дати поняття про жанр фольклорних балад;
2) сформувати уміння:
- визначати характерні риси фольклорної балади;
- характеризувати образи балади,
- розкривати втілення в них народних уявлень (про мораль),
- визначати ключові (зокрема кульмінаційні) моменти в баладі;
3) формувати навички:
- зв'язного мовлення, виразного читання;
4) виховувати почуття любові, шани до батьків.
Композиція та сюжетно-змістові лінії літературної освіти школярів.
Зачин уроку
І. Вступне слово-звернення вчителя до учнів – читачів.
1.1. На попередньому уроці ми познайомилися з билиною як жанром давньоруської літератури, розглянули, яким народ зображував воїна-захисника в билині «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник», визначали людські чесноти в образах героїв билин.
Основна частина
ІІ. Орієнтаційно – прогностична лінія літературної освіти
2.1. Повідомлення теми уроку:
Тема: Балада як жанр фольклору і літератури. Характерні ознаки балади. Фольклорні балади. «Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ.
2.2. Визначення особистісно важливих цілей діяльності.
Сьогодні я вас познайомлю з новим жанром - фольклорною баладою, ви порівняєте баладу з билиною і визначите відмінності, навчитеся визначати риси фольклорних балад, разом прочитаємо староанглійську баладу «Король Лір і його дочки», схарактеризуємо образи балади.
2.3. Позитивна настанова на вирішення літературно-мистецьких завдань.
Вас попереду очікують цікаві та пізнавальні завдання! Бажаю вам успіху!
2.4.Умотивування наступної діяльності.
Тож запрошую вас до пізнання нового матеріалу про життя та уявлення наших предків.
Кульмінаційні моменти
розв’язання літературно-мистецьких завдань.
ІІІ. Проектно-операційна лінія літературно-мистецької освіти.
3.1. Звернемося до робочої картки уроку. Знайдіть перше завдання. Завдання 1. Прочитайте інформацію про фольклорну баладу.
3.2. Користуючись інтерактивним прийомом “Ти мені – я тобі” задайте один одному питання за змістом прочитаного.
3.3. Слово вчителя. Найголовніше у житті людини- це сім’я! Саме в сім’ї дитина отримує уроки виховання. Батьки вкладають в дітей свої спогади і надії. В народі кажуть:”Яке виховання, така й старість!”. Пригадайте казки народів світу, у яких розповідається про виховання дітей, про те, як батько випробує своїх дітей: синів, дочок. (“Царівна-жаба”...)
3.4. Знайомство з баладою «Король Лір і його дочки». Історія: Староанглійські мандрівні співці в своїх піснях розповідали сумну ісорію про короля Ліра, необачливого батька, який, несправедливо розділивши майно між своїми дітьми, залишився жебраком. Оповідь про необачливого батька, передавалася з покоління в покоління спочатку в баладах, а потім - і в писемних джерелах: в міфах, легендах. Згодом вона потрапила на очі видатному англійському драматургу В. Шекспіру. На основі цього сюжету митець створив трагедію “Король Лір” (1608).
3.5. Словникова робота: Хроніка — літопис; давній опис важливих історичних подій. Виразне читання балади учителем.
Завдання 2. Доведіть, що епічна пісня “Король Лір і його дочки”- фольклора балада? Визначте, до якої групи належить балада?
3.6. Фізхвилинка
IV. Рефлексивно-корекційна лінія контролю літературної освіти, читацького досвіду учнів.
4.1. Робота з текстом твору. Завдання 3. Визначте композицію твору. Заповніть таблицю.
Складові композиції |
Ключові моменти сюжету твору |
Експозиція |
|
Зав’язка |
|
Розвиток дії |
|
Кульмінація |
|
|
|
Розв’язка |
|
4.2. Завдання 4. Характеризуємо героїв:
1) Словесне малювання образу короля Ліра.
2) Яким був король за змістом балади? Розгляньте малюнок. Чи відповідає малюнок опису короля в баладі?___________
3) Перечисліть богатства короля?
4) Найголовніше богатство? (доньки) Як це характеризує короля?______________
4.3. Завдання 5. Аналіз тексту:
-З якою метою батько випробує дочок? ( чи люблять його)
- Як же виражають свою любов до батька дочки? Заповніть таблицю. Випишіть з тексту вчинки, які доводять про їх любов до батька.
Дочки |
|
Вчинки |
Регана |
|
|
|
|
|
Гонорелля |
|
|
|
|
|
Корделія |
|
|
|
|
|
- Чи правильне рішення прийняв батько? Як його вчинок можна охарактеризувати?
( необачливість)
4.4. Виразне читання. Як жилося королю у своїх дочок? Доведіть фактами з тексту.
4.5. Завдання 6.“Займи позицію”
1) Як ви розумієте словосполучення “дитячий обов’язок”?
2) Баладу про короля Ліра називають оповіддю про дитячу невдячність. А як би ви назвали баладу?
3) Прочитайте інформацію.
Вічний образ (у художній літературі) — літературний образ, який за глибиною художнього узагальнення виходить за межі конкретних творів і зображеної в них історичної доби, містить невичерпні можливості для філософського осмислення буття.
Символ — художній образ, якому притаманні інакомовна багатозначність і глибина узагальнення. Символ не підлягає однозначному тлумаченню й розкриває свої значення поступово -у порівнянні з іншими образами твору та на тлі розвитку його сюжету. При цьому змістове багатство символу залишається невичерпним. У літературному творі символом може бути герой, картина природи, предмет і навіть художня деталь
Чому образ короля Ліра вважають вічним образом, символом трагічної батьківської любові ?
Домашнє завдання: Для всіх учнів: 1) вивчити визначення поняття «Балада», «Вічний образ», «Символ»- стор. 23-24,31 підручника О.М. Ніколенко та інш. ; 2). Виразно читати баладу в особах. 3). Складання проектів : Обов’язки дитини в сім’ї”.
V. Слово-епілог учителя.
5.1. Сьогодні ви познайомились зі старовинною англійською баладою, але її тема актуальна й нині: батьки й діти, любов та повага батьків, дитячий обов’язок. Я сподіваюся, що сьогодні кожен з вас отримав урок, що любов до батьків повинна бути безусловною: не за спадщину, а вдячність за те, що дали життя, що виховували. Любов повинна проявлятися у поглядах, у вчинках, у шані, у повазі, у готовності завжди прийти на допомогу. Я бажаю вам і вашим сім’ям миру і злагоди, любові і мудрості, чистоти помислів і благості.