Під час уроку учні мають демонструвати знання про фронтальну та кутову перспективу; самостійно обирати сюжет та композиційне рішення; навички роботи за уявою; образне, логічне, просторове ми¬слення.
7 клас
Тема Проектування предметного середовища
Кімната моєї мрії
Мета:
Матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий і кольорові олівці; гумка; гуаш; пензлі № 4, 6; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.
Основні поняття: «інтер'єр».
Методи та прийоми на уроці: асоціативний кущ, міні-лекція.
Обладнання: ілюстрації із зображенням житлового приміщення, ілюстрації із зображенням фронтального та кутового інтер'єрів,
Тип: комбінований урок.
Вправа
Під час підготовки до уроку вчитель пропонує учням виконати швидкі начерки предметів інтер'єру, засвоєні під час уроків образотворчого мистецтва у попередніх класах.
ХІД УРОКУ
Перевірка підготовки класу до уроку.
- наявність необхідного матеріалу на робочому місці.
2. Повідомлення теми та завдання уроку.
а) Асоціативний кущ
Вчитель: назвати всі слова, які приходять на думку, коли ви почули слово "інтер'єр. Вчитель записує під диктовку учнів на дошці, (кімната, меблі, приміщення, вікна, двері, стеля, підлога, облаштування, предмети тощо)
б) Завдання уроку:
- створення малюнку певного інтер'єру.
Під час бесіди пригадати основні різновиди лінійної перспективи та правила їх побудови, засвоєні у попередніх класах.
Інтер'єр це внутрішній простір архітектурних споруд або функціонально та естетично облаштоване внутрішнє приміщення будівлі.
Розрізняють два види зображення інтер'єру: фронтальний та кутовий.
Розгляд прикладу фронтального інтер'єру (С.Н.Андріяка "Дачний інтер'єр) - картинна площина паралельна протилежній стінці і потребує для перспективної побудови одну точку сходження.
Розгляд прикладу кутового інтер'єру (С.Н.Андріяка "Дачний інтер'єр) - усі стіни інтер'єру розташовані під кутом до картинної площини; для перспективної побудови малюнка потребує двох точок сходження.
Пояснення вчителя
Ви вже знаєте, що у малюнку фронтального інтер'єру промінь зору перпендикулярний площині однієї зі стін.
Знайдіть у нашому інтер'єрі реальну точку, в якій промінь вашого зору перпендикулярний площині обраної стіни, або головну точку. Тільки якщо ви дотримуватиметеся цього правила, ваш малюнок збігатиметься із тим, що ви бачите в натурі.
У разі фронтального інтер'єру схема перспективних побудов буде дуже простою: лінії ширини і висоти будуть строго вертикальними і горизонтальними, без перспективних скорочень.
Усі паралельні лінії глибини матимуть точку сходу в головній точці.
Предмети меблів зазвичай зорієнтовані уздовж стін і саме тому підпорядковані тій же схемі, що і приміщення.
Під час виконання начерків фрагментів інтер'єру головну увагу слід звертати на ракурси предметів, їх розташування у просторі (перспективу) та їх конструкцію. Найзручніше почати малювання з предмета на ближньому плані, а все інше просто «приліпити» до нього.
Ключем до правильного зображування предметів меблів може бути розуміння, що в основі вони складаються з прямокутних паралелепіпедів
або просто «кубиків» різних пропорцій. Зазвичай ми бачимо в кожному «кубику» три поверхні — дві бічні й одну верхню (або одну нижню). Якщо це високий предмет (шафа, наприклад), то ми бачимо дві бічні поверхні.
Розгляд фото інтер'єрів сучасного дизайну:
Слово вчителя
Уявіть себе художниками-декораторами або архітекторами, які проектують інтер'єри. Намалюйте кімнату своєї мрії. Перш ніж розпочати створювати малюнок інтер'єру кімнати, в якій ви хотіли б жити, поміркуйте над тим, яким буде ваш інтер'єр — серйозним чи веселим. Можливо, вам подобаються яскраві кольори або, навпаки, ніжні та тьмяні? Тепер потрібно визначитися, які меблі потрібні для вашої кімнати. Це буде кімната для відпочинку чи для занять улюбленою справою? Яким буде ваш інтер'єр — реалістичним чи фантастичним? Оберіть матеріали для роботи — й починайте!
Пояснення до творчого завдання
Створення малюнка інтер'єру слід розпочинати з виконання замальовок та начерків, що зображують окремі предмети. Начерки виконують із натури або за уявою. Потім створюють ескіз, що допомагає визначитися з основою композиції, враховує перспективні явища. Якщо положення та розміри всіх об'єктів на ескізі вас улаштовують, можна перенести ескіз на великий аркуш. Тільки потрібно обов'язково пам'ятати: велике зображення має відповідати ескізу. Намічаючи деталі зображення, намагайтеся визначити головне у своєму малюнку, змінюючи розмір і положення деталей на альбомному аркуші. Ваш малюнок має передати чарівний світ ваших мрій.
Ознайомлення з послідовністю побудови інтер'єру:
з визначенням місця, яке вони займають на горизонтальній площині підлоги, розміри загальної їх форми, щодо основних розмірів інтер'єра.
Додаткова інформація: Зображення фігур людей не є головним.
Індивідуальна робота за творчим завданням
Обговорення учнівських робіт
Під час обговорення виконаних робіт основну увагу приділяю фронтальній або кутовій композиції малюнка з урахуванням перспективи, творчому використанню попередніх замальовок. Із малюнків створюємо виставку «Кімната моєї мрії».
На допомогу вчителю
Під час уроку учні мають демонструвати знання про фронтальну та кутову перспективу; самостійно обирати сюжет та композиційне рішення; навички роботи за уявою; образне, логічне, просторове мислення.