Проектування як вид діяльності людини. Використання біоформ у створенні виробів.

Про матеріал
Урок ознайомлення з проектування як видом діяльності людини; міні-маркетинговими дослідженнями (анкетування), графічним зображенням виробу; поняттям "біоформи для створення виробів".
Перегляд файлу

«Якщо хочеш виховувати в дітях сміливість розуму, інтерес до серйозної інтелектуальної роботи, самостійність як особисту рису, вселити в них радість творчості, то створюй такі умови, щоб іскорки їхніх думок утворили царство думки, дай їм можливість відчути себе в ньому владарями»

Ш. А. Амонашвілі

УчителіКозубай Людмила Іванівна, вчитель трудового навчання, вчитель-методист вищої категорії, магістр швейних виробів; Бітюк Марина Юріївна,  вчитель біології, вчитель-методист вищої категорії, заслужений вчитель України; Юрчак Віктор Миколайович, вчитель образотворчого мистецтва, спеціаліст

Предмет – Трудове навчання

Тема – «Основи проектної діяльності» 

Тривалість заняття – 90 хвилин

Клас – п’ятий

Тип уроку – інтегрований, урок засвоєння нових знань та вмінь

Навчальний заклад – Навчально-виховний комплекс №10, м. Хмельницький

Авторський медіапродукт – презентація слайдів (середовище Power Point, Word)

Методичне наповнення уроку: засвоєння навчального матеріалу, який викладається із врахуванням життєвого досвіду дітей; лекція, бесіда, розповідь, ілюстрований виклад + презентація; формування практичних навичок та вмінь; тренування творчості; розвиток вміння працювати в групі; зворотна інформація.

Вмотивування відбору методичних прийомів: тренування учнів в умінні самостійно знайти та впорядкувати інформацію; досягнення позитивного результату навчання за рахунок зацікавлення показом презентації, яка полегшують концентрацію уваги і поліпшують запам’ятовування змісту; практичне застосування отриманих знань.

Завдання, які вирішуються на уроці:

  • розвивати пізнавальну активність, інтелектуальні та творчі здібності учнів;
  • безпосередньо пов’язати навчання учнів з життєвим досвідом учня та набутими практичними вміннями та навичками; сформувати вміння застосовувати отриманні знання на практиці;
  • організувати активну та інтерактивну діяльність, розвивати світогляд учнів;
  • розвивати естетичні уявлення та художній смак учнів;
  • виховувати активну життєву позицію.

Методична структура уроку з коментарями:

  1. Робота в малих групах. Виконання завдання пошукового характеру, розгадування кросворду.
  2. Показ у поєднанні з мовою: виклад + презентація.
  3. Проведення практичної роботи: контроль за трудовими прийомами та дотриманням правил безпечної праці; аналіз типових помилок та шляхи їх усунення.
  4. Закріплення матеріалу: робота з понятійним апаратом; міні-практикум.
  5. Підведення підсумків. Рефлексія: бліцопитування.
  6. Оцінка набутих знань та практичних навичок за темою уроку: оцінювання вчителя з коментарями.
  7. Домашнє завдання: з короткими рекомендаціями щодо виконання.

Методична доцільність запрошення вчителів-предметників: у теоретичному та практичному матеріалі уроку значна кількість спеціальних знань та понять з біології та образотворчого мистецтва. Така форма уроку формує в учнів між предметні компетентності.

Використані джерела:

 

https://www.youtube.com/watch?v=z5SRwah7yyM

 

 

Урок   23-24      

Тема: Основи проектної діяльності

Проектування як вид діяльності людини. Використання біоформ у створенні виробів. Графічне зображення в проектування: малюнок виробу. Міні-маркетингові дослідження (анкетування), їх призначення. Вибір виробу для проектування та виготовлення (за варіативним модулем).

Практична робота: Виконання малюнка виробу з використанням біоформ.

  1. Вправи на виконання малюнка виробу з використанням біоформ.
  2. Вибір виробу для проектування та виготовлення (за варіативним модулем).

Мета: ознайомити з проектування  як видом  діяльності  людини;

навчити виконувати  міні-маркетингові  дослідження (анкетування), графічне зображення виробу; характеризувати біоформи для створення виробів; формувати навички  виконання  малюнку  виробу  з використанням біоформ; вибору виробу  для проектування та виготовлення;

виховувати уважність та старанність при виконанні різних видів робіт.

Обладнання: мультимедійна установка, авторська презентація, яблуко, груша, лампочка накалювання, папір, кольорові олівці, фломастери, фарби.

Основні поняття: проектування, міні-маркетингові дослідження, біоформи.

Міжпредметні зв’язки: природознавство, біологія, образотворче мистецтво.

Тип заняття: урок засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.

 

ХІД УРОКУ

І.  Організаційний момент

Учитель трудового навчання:   

Вітаю всіх дівчаток,

                           Вітаю всіх гостей,

                         Вітаю всіх колег і друзів,

                         Вітаю сьогоднішній день.

 

Разом зі мною урок проведуть вчителі нашої школи Марина Юріївна Бітюк, вчитель біології, та Віктор Миколайович Юрчак, вчитель образотворчого мистецтва. Привітаємось з ними.

Сьогодні на уроці нас очікує багато цікавої роботи і щоб все вийшло, нам необхідно гарно налаштуватися. І зробимо це разом.

Рішучість до нас на урок завітала,

Аж ось Енергійність її наздогнала

Завзяття з Умінням до класу прийшли

Й Любов до навчання з собою взяли.

Терпіння й Активність теж не забарились

І Творчість, звичайно, до класу з’явилась.

Якщо об’єднати ці риси в єдине ціле,

То можна  сміливо нам братись за діло.

Якщо ж вони стануть усі в один ряд,

То вийде відмінний у нас РЕЗУЛЬТАТ.

(На окремих листах, які кріпляться до дошки літери «Р, Е, З, У, Л, Ь, Т, А, Т»)

 

ІІ. Актуалізація знань та чуттєвого досвіду учнів  ( Завдання під номером 2 та 3 за вибором вчителя)

  1. Поясніть  зміст прислів’я «Чим більше науки, тим розумніші руки» .
  2. Розв’яжіть кросворд  «Інструменти та матеріали для вишивання» (Додаток А).
  3. За допомогою загадок спробуємо пригадати шви, які ми використали при виготовленні аплікації та знайти їх на зразках:

Шов тоненькій, як пунктир,

   Вишивала я на шовку.

   Шов цей, як ручай із гір,

 Зветься він... («уперед голку»).

 

Вишивати можна ним

   Стебла квітів і рослин.

І красивий він такий,

Ну а зветься ... («стебловий»).

 

Для розпилювання дров

   Часто їх кладуть на козли.

Є на козли схожий шов,

І тому він зветься ... («козлик»).

А які шви ми не згадали в загадках, а ви застосовували їх при виготовленні аплікацій? («назад голку», «петельний», «тамбурний»).

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Для того щоб оточувати себе новими, цікавими, корисними та красивими речами, слід учитися спостерігати, запам’ятовувати, аналізувати й за допомогою цього створювати авторські роботи.

Створення будь-якого нового об’єкта (виробу) розпочинається із творчого задуму. Суть методу полягає в тому, що дизайнер (художник-конструктор) уявляє образ виробу, який буде виготовлятися. Цей образ переносять на папір у вигляді рисунка. Придумані або спроектовані вироби можуть мати різні форми, повинні задовольняти фантазії та потреби людей, які користуються ними. Такі вироби мають відповідати своєму призначенню, моді і певним вимогам.

 

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

 Отже, тема нашого уроку «Проектування як вид діяльності людини. Використання біоформ у створенні виробів. Графічне зображення в проектування: малюнок виробу. Міні-маркетингові дослідження (анкетування), їх призначення».

Після сьогоднішнього уроку ви будете:

  • знати що таке біоніка та біоформи; міні-маркетингові дослідження (анкетування); як застосувати біоформи для проектування виробів;
  • уміти використовувати біоформи у створенні виробів; створювати графічне зображення виробу, що проектується;  складати анкету та проводити міні-маркетингові дослідження (анкетування).   

 

V. Вивчення нового матеріалу 

  1. Проектування як вид діяльності

  Проектування як вид діяльності використовують в усіх сферах життя: будівництві, мистецтві, виготовленні одягу, предметів інтер’єру тощо.               

  Ми постійно зустрічаємось з різними проектами. Так по телебаченню транслюються мистецькі  : «Зірка + зірка», «Україна має талант», «Майдан’S. А ми з вами напередодні Нового року також брали участь у шкільному благодійному проекті, коли виготовляли янголят у подарунок бійцям АТО. 

  Таким чином, проект – вид людської діяльності, в якому реалізується задум певної групи людей – авторів від ідеї до створення кінцевого продукту, адже слово «проект» у перекладі з латинської означає «кинутий уперед задум».

  Запис у зошит. Проектування — процес створення проекту майбутнього об’єкта та способів його виготовлення.

  Проект (у трудовому навчанні) – цілеспрямований процес створення виробу: від виникнення задуму (ідеї) до повної її реалізації.

  Сучасний проект має три етапи: проектування, технологія виготовлення, оцінювання. Запис у зошит.

         ПРОЕКТ

 

 

    Проектування        Технологія виготовлення      Оцінювання

 

  1. Використання біоформ у створенні виробів

Учитель біології.

  Людина здавна спостерігала, як влаштовують своє житло птахи і звірі, й ці знання застосовувала, будуючи власне житло. Для створення літальних апаратів люди запозичили форму птаха, будову його крила, а для плавальних засобів — форму тулуба, плавця і хвоста риби. Форму, колір, конструкцію, тобто будову багатьох речей людина запозичила у природних об’єктів.

Перед вами два абсолютно різних предмета: груша та лампочка. Корисні предмети? Звичайно! І різниця між ними очевидна: один їстівний, другий побутовий. А чому я поставила поряд?

(Вчитель коментує відповіді та підводе

до відповіді «схожа форма»)

Спробуйте пригадати, які предмети у ваших домівках похожі об’єкти з природи: квіти, рослини, метелики тощо. (Це може бути форма посуду, меблів, одягу, іграшок, елементів житла).

У своїх прикладах ви навели приклади застосування біоформ. А як це пояснюється з наукової точки зору?

Прочитайте в «Словничку уроку» (Додаток Б) означення поняття «біоніка». Інші пояснення понять опрацюєтепізніше, а зараз подивимося як використовуються біоформи в різних галузях людської діяльності. 

(Показ презентації з коментарями вчителів)

Слайд №2. «Біоніка – використання біологічних методів та структур для розробки інженерних рішень та технологічних методів. Слово «біоніка» було запропоноване Джеком Стілі в 1958 році і означає «життєподібний».

Слайд №3. «Леонардо да Вінчі». Ідея застосування знань про живу природу для вирішення проектувальних задач належить Леонардо да Вінчі, який спробував побудувати літальний апарат з рухомим крилами, як у птахів та назвав його орнітоптер.

Слайд№4. «Біологія рослин та біоніка». Вивчаючи ріст стебла у висоту та формування крони, приходимо до висновку, що крона дерева нагадує форму конуса – конусом вниз. Сам стовбур від кореня і до верхівки також має форму конуса, але конусом вгору. Тобто дерево має два конуси. Такий вигляд забезпечує протидію зовнішнім впливам, наприклад, вітру і тому створює умови для кращого освітлення кожного листочка сонцем. У багатьох країнах будують будинки по аналогії з формою крони дерева.

Внутрішню будову стебла трав’янистих рослин беруть за приклад для зведення конструкцій фабричних труб. Для них використовується набагато менше будівельних матеріалів, ніж для інших труб. Протидія вітру не гірша за природні стебла рослин.

Слайд №5. «Біологія тварин та біоніка». Молюски також стали прикладами для біоніки. Придивившись до раковини архітектори віднайшли, що її форма зручна і може використовуватись при спорудженні державних споруд. Першими, хто використав будову раковини молюсків у будівництві, були американці. Вони будували школи по спіралі. Із основної частини можна легко потрапляти у навчальні приміщення, у класи з технічними засобами навчання, у дитячий театр, у кабінети для адміністрації.

  На основі будови кінцівок мухи вченими були створені крокуючі роботи, які відшуковують на металевій поверхні дефекти. Це обумовлено тим, що на лапках у цих комах наявні різноманітні хеморецептори – мініатюрні біологічні датчики. Завдяки цим рецепторам муха завжди знає, що у неї під ногами: якого хімічного складу рідина чи їжа, а можливо щось неїстівне.

  Передаю слово вчителю трудового навчання, яка прокоментує інші приклади застосування біоформ.

Вчитель трудового навчання.

Слайд №6-8. «Біоніка в одязі». Дизайнери одягу дуже полюбляють та часто використовують біоформи при створенні нових моделей одягу. До вашої уваги спідниці у формі квітів та рибок, сукні з рукавами у вигляді крил метелика. В даних моделях використані як форма, так і колір природних об’єктів.

Слайд №9. «Біоніка в одязі: тваринні принти. Хітом весняного сезону 2015 року стали речі з леопардовим малюнком.  Але при носінні одягу з тваринними принтами необхідно дотримуватися міри – об’єднувати частини одягу з принтами з однокольоровими.

Слайд №10. «Біоніка: аксесуари». Окуляри у формі очей бабки та кицьки зроблять ваш образ неповторним та утаємниченим.

Слайд №11. «Антоніо Гауді: парк Гуєль (Барселона). Прогулянка таким дивним парком нагадає про пригоди казкової героїні Аліси у чудовій Країні Див.

Слайд №11. «Біоніка в архітектурі: готелі в Дубаї». Особливу увагу приділяють біоформам сучасні архітектори. Різні споруди різного призначення у формі яйця все частіше дивують перехожих на вулицях різних міст. А японські архітектори спроектували навіть житловий будиночок у формі яйця.

 

  1. Графічне зображення в проектування: малюнок виробу

Графічні зображення в проектуванні це – малюнки, креслення, схеми, плани, карти, графіки, які зображені лініями, штрихами, точками та виконані  олівцем, чорнилом, тушшю. (Вчитель демонструє графічні зображення предмета: технічний малюнок, художній малюнок, ескіз (Додаток В).

Питання: що спільного і відмінного у цих зображеннях? (Вчитель корегує, доповнює думки учнів)

 А як охарактеризувати малюнок виробу, розкаже вчитель образотворчого мистецтва.

Вчитель образотворчого мистецтва.

  Малюнок зображення, що виконується від руки за допомогою графічних засобів контурної лінії, штриха, плями. Різними поєднаннями цих засобів (комбінації штрихів, поєднання плями і лінії і т. д.) в малюнку досягаються пластичне моделювання, тональні і світлотіньові ефекти. Малюнок, як правило, виконується одним кольором, але допускається  органічне використання різних кольорів. Малюнки бувають науково-допоміжного, прикладного, технічного характеру, а також художнього.  Малюнок лежить в основі всіх видів художнього зображення на плоскості (живопис, графіка, рельєф). Він складає зазвичай початкову стадію виконання творів живопису і грає найважливішу роль у визначенні контурів, форми, об'єму предметів і розташування їх в просторі.

VІ. Формування умінь та навичок учнів

  Перш ніж приступити до виконання практичної роботи, зробимо комплекс фізичних вправ.

Фізкультхвилинка

Час пройшов у нас немарно,

Працювали ви старанно,

Та стомились очі й руки,

Слід спочити від науки.

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться.

В різні боки нахиліться

І до сонця потягніться.

Раз присядьте, два присядьте,

І за парти тихо сядьте.

Ваші м’язи всі проснулись,

Ваші губки посміхнулись!

 

Практична робота: Виконання малюнка виробу з використанням біоформ.

  1. Вправи на виконання малюнка виробу з використанням біоформ.
  2. Вибір виробу для проектування та виготовлення (за варіативним модулем).

Обладнання: яблуко, папір, кольорові олівці, фломастери, фарби.

Послідовність виконання роботи

  1. Вправи на виконання малюнка виробу з використанням біоформ.

1.1. Обрати об’єкт проектування (меблі, одяг, будівлі, посуд, столову та постільну білизну тощо).

1. 2. Використовуючи біоформи, створити малюнок майбутнього виробу.

1.3. Обґрунтувати вибір моделі свого виробу.

1.4. Роботу виконувати з дотриманням правил безпечної праці.

1.5. Вчитель образотворчого мистецтва коментує та оцінює готові роботи.

(Під час виконання практичної вчителі трудового навчання

та образотворчого мистецтва надають допомогу окремим учням,

контролюють виконання, виявляють загальні помилки та шляхи їх усунення).

ІІ. Вибір виробу для проектування та виготовлення (за варіативним модулем).

 Наступна тема, яку будемо вивчати, «Виготовлення м’яких іграшок». А хто стане об’єктом проектування, ви дізнаєтесь, коли подивитесь уривок з мультфільму.

Отже наш герой – баранчик Шон. Давайте проаналізуємо образ Шона.

Питання:

  1. На що схожий тулуб баранчика? (На хмаринку).
  2. Якої форми його голова? (Грушоподібна).
  3. Якого кольору баранчик? (Тулуб та чубок на голові – білого, голова та ніжки – чорного).
  4. Назвіть риси характеру Шона. (Веселий, кмітливий, товариський, бешкетник, сміливий).
  5. Як в іграшці можна передати характер? (За допомогою виразу мордочки, форми та кріплення ніжок, «зачіски»).

  Відповіді на два перших питання свідчать про те, що при проектуванні зовнішнього вигляду баранчика Шона був використаний метод біоформ. Ці відомості допоможуть вам виконати домашнє завдання: намалювати баранчика Шона.

 

Продовження вивчення нового матеріалу

  1. Міні-маркетингові дослідження.

  Під час проектування та виготовлення виробу важливим етапом є міні-маркетингове дослідження (анкетування).

  Міні-маркетингове дослідження — це вид діяльності, який за допомогою збору інформації, опитування та анкетування дає можливість спроектувати виріб, що відповідатиме бажанням і потребам споживачів.

  Міні-маркетингове дослідження передбачає використання анкети. Її перевага полягає в тому, що в результаті обробки відповідей може бути отримана інформація, яка впливатиме на вибір і виготовлення майбутнього виробу. Анкетування може бути виконане в письмовій та усній формах.

  Анкета (з фр. enquete — розслідування) — це ряд питань, на які опитуваний має дати відповіді.

Приклад анкети:

  1. Чи задовольняє Вас естетичний вигляд виробу та його розмір?
  2. Чи подобається вам підбір матеріалів для аплікації?
  3. Охарактеризуйте дібрану кольорову гаму.
  4. Чи вдало обрані види оздоблення? 
  5. Запропонуйте свої варіанти оформлення виробу.
  6. Як би ви використали цей виріб?
  7. Чи безпечний, на Вашу думку, виріб у використанні?

 

VІ. Закріплення нових знань та умінь учнів

Вправа «Акрослово». Слово «Біоніка» – підібрати відповідні прикметники.

Б – біологічна

І – ілюстративна

О – органічна

Н  наукова

І – інтелектуальна

К – креативна

А – актуальна 

 

VІ. Підсумки уроку

 Сьогодні ви на певний час стали дизайнерами, тобто спеціалістами з розробки нових виробів. Це цікавий творчий процес. Але для виконання такої роботи треба розвивати художній смак, багато знати, вміти виконати на папері ескіз чи малюнок.

Найкращими роботами ми визнали наступні: (прізвища учнів).

Плекайте здібності в собі,

Талант старанно розвивайте,

Майстерність рук, тепло душі

У працю радісно вкладайте.

 

VIІ. Рефлексія

Вправа «Закінчи речення»

  1. Сьогодні на уроці ми …
  2. Найбільше мені сподобалося …
  3. Я дізналась …
  4. Найбільше труднощів я відчула …
  5. Для того, щоб стати дизайнером мені необхідно  …

Учитель аналізує результати практичної роботи і виставляє оцінки.

 

VІІІ. Домашнє завдання:

  • Опрацюйте «Словничок уроку».
  • Намалюйте баранчика Шона.
  • Запропонуйте своїм домашнім та друзям розглянути вашу аплікацію та заповнити анкету. Проаналізуйте відповіді. 

ІХ. Прибирання робочого місця, приміщення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток А

Кросворд «Інструменти та матеріали для вишивання»

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

7

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 По горизонталі: 1. Тонка скручена пряжа, що використовується для шиття та вишивання (нитка). 2. Матеріал, який складається з тонких, переплетених між собою на ткацьких верстатах ниток (тканина). 3. Спеціальний пристрій для вишивання, який складається з двох частин та утримує тканину в натягнутому положенні (п’яльці). 4. Спеціальна тканина полотняного переплетення, яку використовують для вишивання (канва).

 По вертикалі: 5. Предмет, який використовують для тимчасового скріплення деталей виробу (шпилька). 6. Інструмент для різання тканини (ножиці). 7. Ковпачок, який використовують для полегшення протягання голки через тканини (наперсток). 8. Інструмент для зшивання тканини та вишивання (голка). 

 

Додаток Б

Словничок уроку

Біо́ніка – використання біологічних методів та структур для розробки інженерних рішень та технологічних методів. Слово «біоніка» було запропоноване Джеком Стілі в 1958 році і означає «життєподібний».

  Біоформа — це форма тіл живої природи, що  застосовується при конструюванні виробів у техніці, архітектурі й дизайні.

  Біоформи використовують у різних галузях. У легкій промисловості часто застосовують природні форми, кольори, фактуру під час створення одягу. Це спідниця «тюльпан», брюки «банани», рукав «летюча миша», малюнок тканини «курячі лапки», леопардовий тощо.

  Біоформи часто використовують в архітектурі та будівництві. Так, хмарочос у Лондоні має форму огірка, а будівля в індійському місті Мумбаї — форму яйця.                                          Архітектура (з лат. architecturaбудівельне мистецтво) — наука і мистецтво проектування, спорудження та художнього оформлення будівель. Біонічні форми, природні стилізації можуть бути застосовані в побуті як до всього інтер’єру, так і до окремих предметів. Використовують у дизайні будь-які рослинні та тваринні мотиви: листя, трави, квітів, плодів, тварин, риб.

  Інтер’єр (з фр. interieur — внутрішній)оздоблена внутрішня частина будинку. Людина, яка розробляє нові об’єкти, повинна бачити й розуміти логіку природних форм, аналізувати їх, виділяти найсуттєвіше і потім створювати на цій основі нові вироби.

  Проектування (з лат. projectus — кинутий уперед задум) — процес створення проекту майбутнього об’єкта та способів його виготовлення.

  Міні-маркетингове дослідження — це вид діяльності, який за допомогою збору інформації, опитування та анкетування дає можливість спроектувати виріб, що відповідатиме бажанням і потребам споживачів.

  Анкета (з фр. enquete — розслідування) — це ряд питань, на які опитуваний має дати відповіді.

  Ескіз виробу  — це конструкторський документ, виконаний без застосування креслярських інструментів (від руки) з дотриманням на око пропорцій між частинами предмета;

  Креслення — це графічне зображення виробу або його складової частини, виконане за допомогою креслярських інструментів на папері, із зазначенням розмірів, масштабу та інших даних, необхідних для його виготовлення і контролю;

  Наочне зображення  — це зображення, на якому показано видимими три боки предмета.

 

Додаток В

 

 

 

 

 

 

 

 

 А Б В

 

Рис. 1. А – ескіз виробу;  Б – креслення; В – наочне зображення

 

 

doc
Додано
31 липня 2019
Переглядів
7589
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку