Професійне самовизначення в старшій школі: допомога психолога

Про матеріал
Матеріал містить декілька занять для учнів, в т.ч. з ООП, старших класів з психологом. Кожне наступне заняття є продовженням попереднього. Таким чином психолог допомагає учням поступово підійти до професійного самовизначення.
Перегляд файлу

 

 

ЗАТВЕРДЖЕНО

Рішенням експертної комісії

Науково-методичного центру

практичної психології і

соціальної роботи ІППО

Київського університету імені Бориса Грінченка

від «----» ----------------2017 р.

протокол №

Голова експертної комісії

Хмелєва-Токарєва О.В.

________                

 

(підпис)                                   (ПІБ)

 

 

Реєстраційний № ______________

 

 

Діагностична програма:

 

Заняття в малих групах, спрямовані на професійне самовизначення дітей з особливими потребами

 середнього та старшого шкільного віку

 

 

 

Автор-упорядник

Здоровенко Наталія Вікторівна

практичний психолог вищої категорії

спеціальної загальноосвітньої

 школи  «Надія»  м. Києва

 

КИЇВ 2017


ЗМІСТ

 

 

 

1

Пояснювальна записка:

 

 

  актуальність проблеми, мета, завдання

.....   с. 3

 

  опис програми

.....   с. 6

2

Вступна частина

.....   с. 7

3

Практичні заняття

 

 

а) перший модуль: мотиваційна готовність

.....   с. 10

 

б) другий модуль: інформативний рівень

.....   с. 20

 

в) третій модуль: тестування

.....   с. 24

4

Рекомендації по використанню програми

.....   с. 30

5

Бібліографія

.....   с. 32

6

Додатки

.....   с. 34

7

Web - додатки

 

.….  с. 47


Пояснювальна записка

 

Актуальність проблеми

Професійна орієнтація є одним із найбільш важливих напрямів роботи з дітьми з особливими потребами, який передбачає оволодіння ними певних професійних навичок, виходячи з власних функціональних можливостей та інтересів.

Статтею 1 Закону України „Про реабілітацію інвалідів в Україні” професійна орієнтація визначена як науково обґрунтована система форм, методів, засобів впливу на особу для сприяння її професійному самовизначенню на основі врахування стану здоров’я, освітнього і професійно-кваліфікаційного рівнів, інтересів, здібностей, індивідуальних, психофізіологічних особливостей та потреб галузей економіки.

З переходом держави до ринкової економіки, проблема професійного самовизначення набуває все більшого значення для суспільства і особисто кожного юнака та дівчини, а особливо коли мова йде про дітей з інвалідністю. Свідомий, обґрунтований і вчасний вибір професії, важливий не тільки для конкретної людини, самого випускника, а і його батьків, вчителів, усіх тих, хто зацікавлений в тому, щоб вибір особистого місця в суспільстві не перетворився для молодої людини в серію спроб та помилок, які принесуть гіркі розчарування, психологічні, а іноді і соціальні втрати, не дозволять особистості в повній мірі проявити свої здібності і використати свої можливості

Вибір професії - це друге народження людини. Від того, наскільки правильно вибраний життєвий шлях, залежить громадська цінність людини, його задоволення своєю роботою, і в кінцевому результаті, щастя.

Помилка при виборі професії може змінити все життя людини – зруйнувати всі його плани, зробити його нещасним. Дуже погано, коли людина розчаровується в своїй професії.

В зв’язку з чим, без глибокого аналізу та вивчення намірів учнів, потреб ринку праці, запитів роботодавців, якісно здійснити профорієнтаційну роботу буде дуже важко.

В той же час інтереси учнів і плани батьків рік від року змінюються, як змінюється й поняття престижності професії в самому суспільстві. Не завжди вдається переконати учнів і батьків, що людині не варто зв'язувати подальшу долю з, можливо, й престижною професією, але не такою, яка відповідає інтересам, здібностям, успішності, темпераменту. Не всі можуть працевлаштуватися, здобувши професію юриста, економіста або фахівця з міжнародних відносин. Тому перед школою постала задача дати можливість дитині вивчити свої власні профорієнтаційні потреби, а батькам замислитись про реальні можливості та здібності їхніх дітей. Для цього необхідно відбирати й удосконалювати методи анкетування, вести роботу з профорієнтації, вивчати успішність в навчанні, темперамент дитини, оскільки саме такі складові, як  інтерес до предмета, успішність і темперамент людини, складають триєдність, за якою можна орієнтувати учня на вибір професії.

Внаслідок залучення дитини в загальний процес профорієнтаційної роботи їй вдається свідомо та обґрунтовано прийняти рішення щодо вибору професії, місця роботи, навчання, пізнати свої слабкі і сильні сторони, можливості.

Важливим фактором в організації цієї роботи  є передбачення майбутніх цінностей, вивчення ринку праці. Цілі професійної орієнтації передбачають:

- забезпечення соціальних гарантій у сфері вільного вибору професії, форми зайнятості та шляхів самореалізації дитини з інвалідністю в умовах ринкових відносин;

- досягнення збалансованості між професійними інтересами дитини з інвалідністю, її психофізичними особливостями та можливостями ринку праці;

- прогнозування професійної успішності в будь-якій сфері трудової діяльності;

- сприяння розвитку професіоналізму особистості як важливої умови її задоволення працею, реалізації індивідуального потенціалу.

Мета

Професійне самовизначення дітей з особливими потребами.

Завдання

- з’ясувати рівень загальної та професійної освіти дитини з інвалідністю віком від 14 до 18 років;

- виявити коло потенційно доступних дитині професій;

- провести діагностику індивідуальних професійних можливостей;

- виявити актуальний запас знань учнів про вимоги до професій;

- виявити професійні інтереси, переваги, плани як самої дитини, так і дорослих  членів сім’ї по відношенню до неї;

- розширити загальну уяву учнів про світ професій та надати інформацію про об’єктивно доступні дитині спеціальності;

- провести тестування, профінформацію та профконсультацію.

В результаті виявити нахили та здібності учнів, підібрати максимальну кількість професій в яких кожна дитина зможе реалізуватися з урахуванням її бажань та психофізичних можливостей.

Методи дослідження

Для професійного самовизначення дітей з інвалідністю застосовуються методи анкетування, тестування, профінформації, профконсультації, бесіди, дискусії, обговорення.

В роботі використовуються методи:

  1. Анкета для учнів (встановлення мотивів професійного самовизначення старшокласників)
  2. Анкета рівня обізнаності вимог професії
  3. ДДО ( диференційно-діагностичний опитувальник Є.О. Клімова )
  4. Опитувальник типа мислення Йовайші (в модифікації Г.В.Резапкіної)
  5. Матриця вибору професії Г.В. Резапкіної

Опис програми

Програма складається з трьох модулів, кожен з яких переслідує певну мету. Кожен модуль містить цикл занять в яких використовуються такі форми роботи як семінари, тренінги, діагностика, консультування.

Перший модуль присвячений визначенню рівня мотиваційної готовності учнів та виявленню готовності професійного вибору.

Другий – інформаційний. З’ясовуємо рівень проінформованості учнів про ринок професій і розширюємо їх знання в цій сфері.

Третій – діагностичний. Тут переважно використовуються анкети і тести для визначення вподобань, схильностей, можливостей учнів. Заняття цього циклу можна проводити як в індивідуальному порядку, так і в групі.

Зважаючи на сучасний рівень розвитку інформаційних технологій та бажання дітей використовувати комп’ютер не тільки для розваг а й для навчання, доцільним було включити перегляд відео, які знайомлять учнів зі світом професій. Таким чином ми задіюємо візуальну репрезентативну систему в більшому об’ємі ніж при простих розповідях і поясненнях, завдяки чому інформація засвоюється з більшою ефективністю.

При діагностуванні можна використовувати як паперові бланки так і онлайн тести, що дає ще й перевагу в часі.

Web-додатки містять відео про деякі робочі професії, що являються суміжними, як приклад. Кожен психолог може зробити свою підбірку виходячи з конкретних потреб. Не треба забувати й те, що інформація та відео, присвячені світу професій, в інтернеті весь час оновлюється і поповнюється.


Вступна частина

Проведення заходів з професійної орієнтації дітей з інвалідністю в шкільних умовах можна реалізувати шляхом індивідуального підходу та з використанням групових занять.

Індивідуальний підхід включає розробки рекомендацій та їх реалізації щодо можливостей дитини вільного вибору професій, спеціальностей, форми зайнятості та шляхів реалізації особистості в умовах ринкових відносин, прогнозування, планування кар’єри у обраних нею сферах діяльності.

Заходи з професійної орієнтації можуть проводитися для учнів протягом всього процесу навчання. Для досягнення успішних результатів у даному напрямку обов’язкова участь батьків. Проте, критичний вік, на якому необхідно зосередити увагу фахівців, це вік від 14 до 18 років. Саме в цей період життя у дитини формується інтерес до певної професії (спеціальності), зайнятості, умов і організації праці, заробітної платні, відношення до роботи та ін.

 

Оцінюючи реальність професійного потенціалу, важливо звернути увагу на два аспекти: по-перше, на поширеність обраної професії й імовірність вступу до навчального закладу, який надає професійну освіту. І друге - потрібно мати кілька альтернативних варіантів. Дітям та їх батькам необхідно пояснити, що життя динамічне і мінливе. На шляху реалізації поставленої задачі, мети можуть виникнути несподівані перешкоди: невдача на вступних іспитах, несподіване зниження попиту на обрану професію, відсутність матеріальних можливостей, переїзд на інше місце проживання і багато іншого. Треба пам'ятати, що ту саму мету можна досягти різними способами і ці способи потрібно мати на увазі. Важливо допомогти дитині познайомити її не тільки з різними типами навчальних закладів, що готують фахівців даного профілю, але й зі зв'язками між професіями, наприклад: оператор ПК - технік-програміст - інженер-програміст; помічник менеджера - менеджер - керівник.

Суттєвим моментом в профорієнтаційній роботі є професійна інформація – повідомлення про попит професій на ринку праці та можливостях професійного навчання; умовах прийому у професійні навчальні заклади; особливостях окремих професій (зміст та умови праці, вимоги, які висуваються до робітника, сфери застосування професії, можливості подальшого підвищення кваліфікації і т.п.).

Не останню роль тут відіграють і практичні поради вчителів, батьків, які добре знають дитину з інвалідністю, особливо коли їй складно зробити самостійний вибір або вона робить його у протиріччі з особистими якостями, станом здоров’я та економічної ситуації.

Найбільш відповідальна частина процесу – визначення професійної придатності учня на основі психологічного вивчення особистості, діагностика здібностей та схильностей з використанням анкетування, вивчення її інтересів до різних сфер діяльності, вивчення інтересів та нахилів на основі класифікації професій; вивчення комунікативних і організаторських нахилів, пізнавальних та соматичних здібностей; вивчення рис характеру дитини.

Вибір професії завжди пов'язаний з такими категоріями, як можливості й потреби, інтерес і мета, такими факторами, як нахили та мотивація, передбачення результатів ухвалених рішень.

Для того, щоб вибір професії був свідомим і вільним, необхідно враховувати принаймні три фактори: 1 – інформованість (орієнтування) школярів про світ професій, 2 – знання своїх особистісних можливостей, 3 – уміння співвідносити особистісні риси з вимогами до професії або спеціальності.

Існують різні тести для виявлення інтересів, схильностей, бажаних форм діяльності, для встановлення приналежності людини до того чи іншого психологічного типу нервової системи, темпераменту; тести для виявлення рівня розвитку визначених здібностей пам'яті, мислення, уваги, сприйняття людини, для виявлення обдарованості, ціннісних орієнтацій. Тільки комплексне проведення цих тестів дозволяє робити висновок, придатний для профорієнтації та профвідбору.

 


Перший модуль: Мотиваційна готовність

 

Заняття 1

Тема:

Встановлення мотивів професійного самовизначення

Мета:

Спонукати учнів замислитися над проблемами вибору своєї майбутньої професії

Обладнання:

олівці, ручки, бланк анкети (додаток 1)

План

  1. Вступне слово
  2. Робота над анкетою
  3. Підсумки роботи, обговорення

 

Хід заняття

Вступне слово. Мабудь ви вже не один раз замислювались над тим, що чекає вас у майбутньому. Школа закінчиться через кілька років, і що буде потім? Для кожного з вас. Зараз практично весь час ви зайняті навчанням – в школі та вдома, працюючи над виконанням домашнього завдання. Не всім з вас подобаються уроки математики чи біології. Комусь до душі розбиратись в хімічних формулах, а комусь – аналізувати мотивацію вчинків героїв літературних творів. І це правильно: ми всі – різні. І це, як не дивно, є соціально виправданим. Погляньте навколо: хіба дорослі зайняті однією тією самою роботою? Навіть ваші вчителі – спитайте в історика, чи захоче він викладати геометрію, а біолог – мову? Навряд, бо те чим вони займаються їм і подобається і в них до цього є хист. Вловили основний момент: люди виконуютьту роботу, яка в них гарно виходить і їм це подобається (в різній мірі).

Так і виходить, що в суспільстві всі виконують певну роботу, і вся ця робота – різна. Ми називаємо такий розподіл різноманіттям професій. Професія – це виконання тієї роботи, яка потрібна суспільству. Саме потреба змушує з’являтися ту чи іншу професію. Подумайте над цим зараз і самостійно визначте які саме професії з’явилися останніми десятиліттями і в зв’язку з якими потребами (обговорення).

І памятайте: в процесі вибору роботи важлива відповідність особистих прагнень і об'єктивних характеристик роботи.

Робота над анкетою. Просимо Вас відповісти на запитання анкети. Ваші відповіді допоможуть з’ясувати мотиви вибору певної професії. На кожне запитання виберіть один із варіантів відповіді, запропонованих в анкеті, або напишіть свій варіант відповіді.

Підсумки та обговорення. Учні по черзі представляють результати заповнених анкет. Аргументують відповіді. Вислуховують зауваження однокласників.

 


Заняття 2

Тема:

Хто допомагає і заважає вибрати професію

Мета:

Навчити учнів об’єктивно оцінювати поради оточуючих

Обладнання:

Альбоми, зошити, олівці, ручки, лінійка

План

  1. Позиція старших членів сім'ї
  2. Позиція друзів і подруг
  3. Позиція вчителів, шкільних педагогів
  4. Підсумки із внесенням висновків в таблицю
  5. Домашнє завдання

 

Хід заняття

Заняття проводиться в формі вільного спілкування (обговорення, дискусія), кожен з учнів висловлюється у відповідності до заданої тематики. Задача психолога – допомогти дітям систематизувати інформацію і знайти та спробувати зрозуміти причини, з яких оточуючі давали такі поради. Обговорення проводиться за планом.

Позиція старших членів сім'ї. Слово психолога: «Дорослі вважають, що несуть пряму відповідальність за ваше благополуччя і тому схильні наполягати на своєму, висловлюючи свою думку, яку вважають корисною та правильною. До речі, не так вже погано, коли хто-небудь за тебе переживає і хоче допомогти, але все таки – це ваше майбутнє. Залишіть за собою остаточний вибір. І навіть право на помилку!»

Позиція друзів і подруг. Слово психолога: «Дружні стосунки в юнацькому віці часто дуже міцні і можуть серйозно впливати на вибір професії. Але спробуйте ухвалити незалежне рішення, знову-таки: це ваше майбутнє. Для цього слід дотримуватися правила - ухвалене рішення повинне відповідати твоїм інтересам, і нічиїм більше!»

Позиція вчителів, шкільних педагогів. Слово психолога: «Спостерігаючи за поведінкою, учбовою і позаучбовою діяльністю учнів, досвідчений педагог може знати багато такого, що приховано від непрофесійних очей. Тому, якщо у вас виникли проблеми з вибором професії, запитайте у вчителя. Звичайно, у того, якому ви довіряєте. І знову-таки, стежте, щоб остаточне рішення відповідало вашим інтересам.»

Підсумки та обговорення.  Пропонується дітям самостійно записати результати обговорення в таблицю за принципом «за і проти», яка містить графи з такими категоріями:

1 - Хто сказав

2 – емоційне обгрунтування такої думки (чим керувалась людина даючи таку пораду, та чи подобається-не подобається особисто тобі ця професія)

3 – практичне обгрунтування такої думки і реальне застосування (мої можливості, затребуваність професії, зарплатня, робочий день)

І так стосовно думок: 1 – батьків, 2 – друзів, 3 – вчителів.

 

Родичі

Друзі

Вчителі

чим керувалась людина даючи таку пораду

 

 

 

подобається\ не подобається особисто мені ця професія

 

 

 

мої можливості

 

 

 

затребуваність професії

 

 

 

зарплатня

 

 

 

робочий день

 

 

 

 

Домашнє завдання. Порозмірковувати над своїми записами.


Заняття 3

Тема:

Власна думка про вибір професії

Мета:

Навчити учнів об’єктивно оцінювати свої можливості у відповідності з бажаннями

Обладнання:

Альбоми (зошити), олівці, ручки, лінійка

План

  1. Особисті плани і уявлення про майбутню роботу
  2. Здібності і можливості
  3. Рівень вимог на суспільне визнання
  4. Інформованість
  5. Підсумки із внесенням висновків в таблицю
  6. Домашнє завдання

 

Хід заняття

Заняття проводиться в формі вільного спілкування (обговорення, дискусія) кожен з учнів висловлюється у відповідності до заданої тематики. Задача психолога – допомогти дітям впорядкувати свої бажання та наявну інформацію. Він звертає увагу учнів на наступні моменти в процесі обговорення, які є обов’язковими.

Особисті плани і уявлення про майбутню роботу в тому числі і уявлення про передбачуваний рівень доходів. Щоб ці уявлення не були занадто відірваними від землі, потрібно постаратися дізнатися якомога більше про свою майбутню професію. Не соромтесь питати, знайомитись з людьми, дізнавайтесь про все досконально. Краще витратити небагато часу сьогодні, чим кусати собі лікті після закінчення навчального закладу (ВНЗ, ПТУ, технікум).

Здібності і можливості - спирайтесь на них не тільки за успіхами в навчанні, але і за досягненнями в найрізноманітніших видах діяльності. Не забувайте також і про можливість удатися до допомоги психолога в індивідуальному порядку, пройти тестування, скористатися порадою досвідченого педагога.

Рівень вимог на суспільне визнання. Як би складно це не звучало, суть приблизно така: кожна людина прагне визнання – воно є винятково важливим для особи. І тим не менше: не кожному призначено стати знаменитим співаком, видатним політиком або лауреатом Нобелівської премії. Але є і таке поняття як корисність – пам’ятайте про те ще кожна, підкреслюю – кожна професія приносить користь. Якби цього не було – не було б і самої професіїї (згадайте про ті спеціальності яких вже нема, що залишились в минулому, оскільки в них зараз нема потреби). Плануючи свій трудовий шлях, зважайте на реалістичність вимог. Адже за розчарування доводиться платити дуже дорого.

Інформованість - важливо подбати про те, щоб зібрані відомості про професію не виявилися спотвореними, неповними, односторонніми. Якщо професія вам сподобалася просто тому, що в кіно це виглядає привабливо, дізнайтеся, як йдуть справи насправді. Як? Давайте разом над цим поміркуємо.

Підсумки. Пропонується дітям самостійно записати результати обговорення в таблицю за принципом обгрунтування «за і проти», яка містить графи з такими категоріями:

1 – професія

2 – переваги (в т.ч. власні можливості)

3 – недоліки (в т.ч. власні можливості).

Професія

Переваги

Недоліки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання. Порозмірковувати над своїми записами. Змінити, додати за потребою ще щось, про що згадали.

 


Заняття 4

Тема:

Мотивація вибору професії

Мета:

Дати учням розуміння важливості мотивації при виборі спеціальності

Обладнання:

Альбоми (зошити), олівці, ручки, лінійка

План

  1. Вступне слово
  2. Поняття «мотивація»
  3. Ієрархія мотивуючих чинників
  4. Підсумки
  5. Домашне завдання

 

Хід заняття

Заняття проводиться в формі вільного спілкування (обговорення, дискусія), кожен з учнів висловлюється у відповідності до заданої тематики. Задача психолога – допомогти дітям впорядкувати свої бажання та наявну інформацію.

Вступне слово психолога. Що таке мотивація, яку роль вона відіграє в пошуку роботи? Спробуйте самостійно дати відповідь (коротке обговорення).

Отже, мотивація це те що спонукає нас до дії. Якщо ти добре знаєш, для чого тобі нова робота, то маєш чітку мету і зможеш ефективно справитися з пошуком. Якщо ти хочеш не помилитися у виборі своєї мети, постарайся спершу визначити мотивацію, тобто, те, що спонукає тебе до дії. Визначити, що ж є мотивуючим чинником не так просто, як може здаватися. Людина не завжди щиро признається собі в дійсних мотивах тих або інших дій, які приховані в глибоких прошарках підсвідомості. Йдеться про реально діючі особисті мотиви, а не звичні "маски", які людина надягає виходячи на роботу, спілкуючись з сусідами, на зразок: "хочу стати кращим".

Зрозуміло, дійсними мотиваційними чинниками є скоріше глибинні особисті переживання, ніж безглузді гасла, нав'язані ззовні. Тому спробуй завжди докопатися до дійсних причин своїх дій. Признайся собі чесно, що саме тебе змушує шукати нову роботу.

Визначення мотивації - один з найбільш важливих етапів пошуку роботи, оскільки саме внутрішні мотиви задають напрям пошуку і визначають його стратегію. Найчастіше домінуючим мотиваційним чинником є рівень зарплати (а точніше - доходів). Проте, й інші чинники, такі як цікава робота, хороший колектив, зручне місце розташування, наявність інших додаткових переваг (службовий автомобіль, мобільний телефон і т.п.) не менш важливі. Можливо ви зможете додати і свої, важливі для вас особисто.

Для визначення своїх мотивуючих чинників розташуй найбільш важливі особисто для тебе переваги нової роботи в порядку убування їх значущості, наприклад:

- висока зарплата;

- можливість завоювати авторитет;

- потенціал кар'єрного зростання;

- цікава робота;

- робота підвищує рівень самоповаги;

- можливість професійного зростання,

- інше (розшифруй що саме).

Підсумки. Цей зразковий список ознак "ідеальної" роботи ти повинен переписати для себе наново, розставивши важливі особисто для тебе чинники в порядку убування їх значущості. Це буде особисто твій список, який дозволить намітити пріоритети і відкинути менш значущі чинники.

Склавши список, поклади його на видному місці, повісь над ліжком або кухонним столом, щоб постійно тримати перед очима. Міркуй, змінюй його.

Домашнє завдання. Порозмірковувати над своїми записами. Скоригувати список при необхідності з урахуванням обставин, що змінилися, нової отриманої інформації.


Заняття 5

Тема:

Визначення вподобань в професійній сфері

Мета:

Визначення своїх професійних вподобань самотужки

Обладнання:

Альбоми (зошити), олівці, ручки

План

  1. . Познайомся із собою
  2. . Малюємо роботу
  3. . Шляхи пошуку роботи
  4. . Домашнє завдання

 

Хід заняття

Існують прості, але дієві методи для визначення своїх професійних вподобань самотужки. Використаємо на нашому занятті деякі з них.

Метод 1. «Познайомся із собою». Візьми аркуш паперу, ручку, сідай зручніше і починай згадувати і записувати всі свої вдалі проекти. Наприклад, в шостому класі зробив шпаківню, в четвертому – зліпив щось гарне з пластиліну. Не кажи, що у тебе немає вдалих проектів, вони є у всіх. Головне - захотіти їх пригадати. Це завдання може зайняти у тебе не один день, та ти не поспішай. Чим повніше буде список, тим краще ти зможеш себе зрозуміти. Після того, як список буде готовий, виділи в ньому ті проекти, які принесли найбільше задоволення.

Метод 2. «Малюємо роботу». Закрий очі і уяви свою ідеальну роботу. Де знаходиться, колектив, начальник, режим роботи, і твоє робоче місце, твої обов'язки, зарплатня. Чим докладніше представиш, тим краще. А зараз розплющуй очі і  запиши все, що тобі вдалося уявити.

Шляхи пошуку. «Шукаємо відповідні вакансії».

1 - Найпростіший шлях пошуку роботи – це звернутися до друзів і знайомих. Дуже багато працедавців вважають за краще набирати співробітників не з вулиці, тому рекомендація вже "перевіреного" працівника значно спростить прийом на роботу.

2 - Ще один шлях – це скористатися інформацією в спеціалізованих газетах і журналах. У кожному газетному кіоску таких видань багато і вони пістрявіють оголошеннями: потрібний, потрібний, потрібний. Але будь напоготові. Серед оголошень багато недобросовісних. Не спокушайся, якщо пропонується велика зарплатня без вказівки характеру роботи. Тебе повинно насторожити, якщо не вказаний прямий номер телефону, а, наприклад, тільки мобільний. Обіцянки розкрити секрет великих заробітків в обмін на 10 гривень, які ти повинен вислати за вказаною адресою розраховано на наївних претендентів. А ти – не такий. Вчися читати між рядків і відсіювати такі оголошення з першого погляду.

3 - Оголошення представників мережевих структур також тебе переслідуватимуть всюди. Вони шукають безкоштовних працівників, а ти шукаєш оплачувану роботу. Отже вам не по дорозі. Зараз в основному, пошук роботи проводиться через Інтернет. Основне достоїнство такого пошуку – це оперативність інформації про вакансії, що надається. Ти можеш зателефонувати потенційному працедавцеві одразу ж як тільки його оголошення з'явиться в мережі і випередити своїх конкурентів.

4 - Звернення в центр зайнятості теж може принести непогані результати.

Домашнє завдання: розпитати у батьків (інших членів родини, знайомих) про шляхи пошуку роботи самостійно.


Другий модуль: Інформаційний

 

Заняття 6

Тема:

Визначення розуміння вимог професії

Мета:

Підвести учнів до розуміння, що кожна професія висуває свої вимоги

Обладнання:

олівці, ручки, бланк анкети (додаток 2)

План

  1. Вступне слово
  2. Робота над анкетою
  3. Перегляд відео про одну з професій
  4. Підсумки та обговорення
  5. Домашнє завдання

Хід заняття

Вступне слово. Сьогодні вам пропонується замислитися над тим, що робота в певній сфері висуває певні вимоги. Ваші бажання та вміння – це лише одна частина цього складного процесу. Другий момент – виконання роботи вимагає відповідного відношення. Наскільки чітко ви уявляєте собі ці вимоги? Заповнюючи анкету задумайтесь над її питаннями, відповіді перш за все потрібні вам самим.

Робота над анкетою. Учні самостійно обдумують питання і вносять відповіді до анкети.

Перегляд відео про одну з професій (Web – додатки)

Підсумки та обговорення. Діти діляться своїми думками стосовно відповідності власних бажань і професійних вимог.

Домашнє завдання: 1) обговорити цю тему вдома з батьками, спитати, що вони знають та думають з цього приводу;

2) розпитати батьків (родичів) більш детально про їх власну роботу.


Заняття 7

Тема:

Різноманіття професій

Мета:

Звернути увагу на професії батьків

Обладнання:

Зошит, олівці, ручки

План

  1. Вступне слово
  2. Розповіді учнів про професії батьків та родичів
  3. Перегляд відео про одну з професій
  4. Підсумки
  5. Домашнє завдання

Хід заняття

Вступне слово. Сьогодні ми з вами поговоримо про професії ваших батьків. Вашим домашнім завданням було детально ознайомитись з професіями ваших батьків та інших роддичів. Пригадайте також, що мама чи татусь говорять приходячи з роботи: як пройшов їх день, чим вони були заклопотані, які питання їм довелось вирішувати. Пригадайте з яким настроєм вони повернулись додому. Які люди працюють з ними поряд – ми називаємо їх колегами.

Розповіді учнів про професії батьків та родичів.

Перегляд відео про одну з професій (Web – додатки)

Підсумки та обговорення.  Учням пропонується занотувати в лаконічній формі почуту інформацію. В разі необхідності – допомогти їм це зробити (продиктувати). Добре привчити дітей чітко розрізняти та виокремлювати певні параметри в понятті професій. Використання таблиць допоможуть в цьому.

Професія

що треба вміти

що я вмію

чи підходить мені (можу\подобається)

 

 

 

 

Домашнє завдання: 1) попросити домашніх (знайомих) розповісти про інші професії, які їм відомі.


Заняття 8

Тема:

Різноманіття професій

Мета:

Розширити знання про світ професій

Обладнання:

Зошит, олівці, ручки

План

  1. Вступне слово
  2. Ділимось своїми знаннями (домашнє завдання)
  3. Перегляд відео про одну з професій
  4. Висновки та обговорення

Хід заняття

Вступне слово. Сьогодні вам пропонується поділитися своїми знаннями про ті професії, які ви знаєте ще, окрім тих про які вже йшла мова. Вдома ви мати спитати у своїх рідних про які ще спеціальності вони знають і можуть вам розказати.

Обмін інформацією. Учні по черзі розповідають про те що дізналися у своїх родичів (знайомих)

Перегляд відео про одну з професій (Web – додатки)

Висновки. Отже, ви побачили, що кількість професій набагато більша, ніж ви думали спочатку. Більший вибір дає більше можливостей, а відтак, вам є про що задуматись. Спробуйте занотувати нову інформацію в формі таблиці

Спеціальність

Вимоги до роботи

Мої можливості

Мої вподобання

 

 

 

 

 

У «Вимогах» зазначити не тільки вміння (таблиця попереднього заняття) що вимагає спеціальність, а й супутні моменти: затрачений час, фізичні, моральні зусилля, умови праці, тощо.

У «Можливостях»  відповідно запишемо наскільки реально для кожного з вас пристосуватися і виконати вимоги.

«Вподобання» - рівень привабливості даної роботи для кожного особисто (від дуже подобається до – абсолютно неприйнятно)


Заняття 9

Тема:

Різноманіття професій

Мета:

Розширити знання учнів про світ професій

Обладнання:

Зошити, олівці, ручки

План

  1. Вступне слово
  2. Розповідь (відео) про деякі професії
  3. Обговорення

Хід заняття

Вступне слово. Сьогодні ми з вами дізнаємось ще про деякі професії, які ми оминули своєю увагою на попередніх заняттях. Вам пропонується розповідь (відео) – послухайте (подивіться) та подумайте над тим, чи хотілося б і вам працювати в такій сфері.

Розповідь (відео) про професії, підготовлені заздалегідь з урахуванням попередніх занять. Використовуються відео присвячені окремим професіям (Web – додатки)

Підсумки та обговорення.

Сьогодні ви ще трохи розширили свої уявлення про світ професій. І слухаючи не могли не «примірити» хоч якісь з них на себе. А відтак могли помітити, що незважаючи на свої відмінності, деякі з них мають щось спільне. Такі спеціальності називаються суміжними. Якщо ж говорити про природні властивості людини, то треба зауважити, що вони мають велику, хоча не безмежну пластичність. Це означає, що людина може активно пристосовуватись до багатьох видів професійної праці. Кількість професій, якими б людина не могла оволодіти дуже обмежена. Але це зовсім не означає того, що всі люди, незалежно від своїх індивідуальних можливостей здатні однаково оволодіти однією тією ж професією. І підготовка, і наступна діяльність протікають по-різному, залежно від цих особливостей.

Обміркуйте цю інформацію і занотуйте те, що вас зацікавило.
Третій модуль: Тестування

 

Заняття 10

Тема:

Визначення вподобань в професійній сфері

Мета:

Визначення типу професії

Обладнання:

 олівці, ручки, бланк ДДО (додаток 3), ПК (при можливості)

План

  1. Вступне слово
  2. Проведення діагностики
  3. Обробка результатів
  4. Висновки

Хід заняття

 

Вступне слово: психолог пояснює сенс тестування і правила заповнення діагностичного бланку.

Кожне питання містить два альтернативних варіанта («а» і «б»). Ти повинен в кожній із 20 запропонованих пар видів діяльності вибрати тільки один вид. Прохання: уважно прочитай пару описів і спочатку вибери для себе той вид занять, яким би ти хотів займатися. Потім ти повинен дати оцінку кожному із двох описів:

«+ + +»     – якщо вид заняття дуже подобається;

«+ +»         – якщо вид заняття однозначно подобається;

«+»             – якщо більш подобається, ніж не подобається;

«–»             – якщо більш не подобається;

«– –»          – якщо безумовно не подобається;

«»   – якщо зовсім не подобається.

Оцінки описів в парі не повинні співпадати, так як ти один із них до цього вже вибрав. Оцінки можуть бути як позитивними, так і негативними. Оцінки описів заносяться в бланк відповідей в клітинки з відповідними номерами.

Уявіть, що після відповідного навчання Ви зможете виконувати будь-яку роботу. Але якби Вам довелося обирати з двох можливих, якій би Ви віддали перевагу?

Проведення тестування.

Інтерпретація результатів. Заповнивши таблицю, підрахуйте суму плюсів та мінусів у кожному стовпчику і запишіть у відповідний рядок. Найбільша сума балів (7-8) в одному стовпчику є свідченням ступеня вираженості  нахилів до одного з п’яти типів професій.

Результати, які ви бачите в таблиці, свідчать про ваші вподобання в даній сфері в найбільшій мірі. Розташуйте самостійно всі сфери в порядку їх убування. Таким чином у вас перед очима буде ієрархія можливого вибору сфери майбутньої діяльності.


Заняття 11

Тема:

Визначення типу мислення

Мета:

Визначення тип мислення

Обладнання:

олівці, ручки, бланк відповідей (додаток 4), ПК (при можливості)

План

  1. Вступне слово
  2. Проведення діагностики
  3. Обробка результатів
  4. Висновки

Хід заняття

Вступне слово: психолог пояснює сенс тестування і правила заповнення діагностичного бланку (додаток 4).

Тип мислення - це індивідуальний спосіб перетворення інформації. Знаючи свій тип мислення, можна прогнозувати успішність в конкретних видах професійної діяльності. Виділяють чотири базових типів мислення, кожен з яких володіє специфічними характеристиками: наочне, образне, знакове і символічне мислення. Незалежно від типа мислення людина може характеризуватися певним рівнем креативності (творчих здібностей). Профіль мислення, що відображує переважаючі способи переробки інформації і рівень креативності, є найважливішою індивідуальною характеристикою людини, що визначає його стиль діяльності, схильності, інтереси і професійну   спрямованість.

Проведення тестування. Інструкція: Прочитайте вислови. Якщо Ви згодні з приведеним висловом, в бланку відповідей поставте «+», якщо не згодні то «-».

Обробка результатів. Проводиться самостійно.

Висновки. Пояснити учням різницю в типах мислення. Допомогти застосувати ці знання до себе. У чистому вигляді типи мислення зустрічаються рідко. У більшості людей переважає один або два типи мислення. Для багатьох професій необхідне поєднання різних типів мислення, наприклад, для психолога. Таке мислення називають синтетичним.

Співвіднесіть свій провідний тип мислення з вибраним типом діяльності або профілем навчання. Наскільки вдалий ваш вибір? Якщо ваші професійні плани не цілком відповідають типові мислення, поміркуйте, що легше змінити - плани або тип мислення?

 


Заняття 12

Тема:

Визначення вподобань в професійній сфері

Мета:

Уточнення вибору майбутньої професії

Обладнання:

Зошит, олівці, ручки, бланк тесту «Матриця професії» (додаток 5) , ПК (при можливості)

План

  1. Вступне слово
  2. Проведення діагностики
  3. Обробка результатів
  4. Домашнє завдання

 

Хід заняття

Вступне слово: Крок за кроком ми наближаємося до мети – свідомому вибору професії. В світі існує десятки тисяч професій. «Матриця вибору професії» допоможе тобі вибрати професію або уточнити вже зроблений вибір. Перш ніж приступати до роботи з «Матрицею вибору професії», ознайомся із наведеними об’єктами та видами діяльності і вибери один – два варіанти.

Проведення тестування.

Обробка результатів. Аналіз результатів тесту здійснюється за допомогою таблиці «Матриця вибору професії». Професії, які знаходяться на перетині «сфери праці» і «виду праці», являються найбільш близькими до твоїх інтересів.

Випиши для себе професії, які розміщені в клітинках, що відповідають твоєму вибору.      ______________________________________

Домашнє завдання.  Поцікався, чи є попит на цю професію. Які умови праці професії, вибраної тобою?          _____________________________________________

Якими професійно важливими якостями повинна володіти людина, щоб досягти успіху у вибраному виді діяльності?  _________________________________________

Які перепони можуть виникнути на твоєму шляху? ________________________


Заняття 13

Тема:

Визначення вподобань в професійній сфері

Мета:

Уточнення вибору майбутньої професії

Обладнання:

Зошит, олівці, ручки

План

  1. Вступне слово
  2. Обговорення
  3. Підсумки

 

Хід заняття

Вступне слово: Діти, згадаймо, про що ми з вами говорили на всіх наших попередніх уроках, про що ми дізналися, що нового в самих собі ви відкрили. За цей час ви непогано вивчили і своїх друзів. Пропоную вам сьогодні пограти в порадників: будете радити один одному куди, в яку професійну сферу варто було б піти і чому. Ваші поради друзям мають бути серйозними і аргументованими. Поради спробуйте давати за наступним планом:

1 – сфера діяльності (або професія)

2 – вимоги професії

3 – таланти і можливості претендента

4 – які вигоди претендент матиме саме від цієї спеціальності (моральні, матеріальні, тощо).

Обговорення. Кожен учень по черзі встає і озвучує свій вибіг з короткою аргументацією. Після чого однокласники по черзі висловлюють свої думки: ким його бачать, що йому підійде більше з їх точки зору і чому.

Підсумки. Запишіть в свої зошити те що почули: про себе, про те ким вас бачать ваші друзі. Подумайте над їхніми словами – чому вони так про вас думають. Співвіднесіть їх побажання з вашими вподобаннями – знайдіть «золоту середину».

Вдома з батьками обговоріть цю тему – ким вони вас бачать і чому. Дослухайтесь їх порад. Висловіть свої бажання. Зважте почуте. Зробіть висновки.


Рекомендації по використанню програми

 

Всі заняття даної програми розраховані на роботу з дітьми-інвалідами зі збереженим інтелектом, що навчаються за загальноосвітньою програмою чи програмою для дітей із затримкою психічного розвитку. Допрофільною підготовкою дітей, що навчаються за допоміжною програмою займаються реабілітаційні та соціальні центри.

Заняття доцільно проводити в малих групах з тією метою, щоб діти не відчували ізоляції від суспільства, а могли поділитись своїми думками за даною темою, інформацією та вислухали своїх друзів. Крім того вони будуть мати змогу поділитись і своїм відношенням як до самої професійної діяльності так і спробувати зрозуміти свої можливості стосовно неї: психологічні, інтелектуальні, фізичні. У них буде можливість поглянути на себе збоку в рамках професійних вподобань. Така ситуація сприятиме тому, що вони будуть мати більш адекватну самооцінку та більш реалістичні уявлення про своє майбутнє.

За результатами проведення профорієнтаційної роботи здійснюється оцінка щодо потенціалу дитини-інваліда для подальшого професійного навчання та працевлаштування які можна представити схематично у вигляді трьох складових: „Хочу” -  „Можу” -  „Треба”.

 „Хочу” - це особисті цілі і цінності, професійні інтереси і схильності. Схильність відрізняє інтерес від необхідності дії. Інтерес до музики, наприклад, може проявлятися в збиранні інформації про виконавців і музичні течії, прослуховуванні записів. Інша справа - створення мистецького твору, для цього потрібні схильності. В ідеалі інтерес і схильності погоджені і доповнюють один одного.

  „Можу” - це можливості (фізіологічні, психічні). Тут постає питання про професійну придатність, що характеризує дві речі: успішність оволодіння професією і задоволеність людини своєю працею. Треба пам'ятати, що профпридатність не вроджена якість – вона формується в процесі обміну досвідом та діяльності.

 „Треба” - це потреби ринку праці, шляхи і засоби досягнення мети. Добре, коли обрана людиною професія перебуває в перехресній площині, тобто задовольняє всі три критерії.

Отримавши інформацію про сферу професій, та побачивши всю її різноманітність, діти матимуть змогу більш свідомо підходити до вибору якщо не конкретної професії, то принаймні тієї сфери, в якій хотіли б реалізувати свої здібності.

Ще один суттєвий момент – зниження рівня тривожності: недостатня інформація та відчуття ізольованості є її причиною. Робота ж в групі – це  обмін думками, інформацією, емоціями, що нівелює подібні негативні моменти. А відтак дає можливість приймати рішення спокійно та врівноважено, що є запорукою успіху.


БІБЛІОГРАФІЯ

 

  1. Віденко В.Ф. Людина і світ / В. Ф. Віденко, Л. В. Віденко, В. І. Кондратова-Діденко. – К. : Вища школа, 2001. – 229 с.
  2. Довідник професій /Упорядники Закатнов Д.О., Жемера Н.В., Тименко М.П. – К. : Українська книга, 1999. – 321 с.
  3. Захаров Н.Н. Профессиональная ориентация школьников / Н. Н. Захаров, В. Д. Симоненко. – М. : Просвещение, 1989. – 192 с.
  4. Закон України „Про реабілітацію інвалідів в Україні” від 06.10.2005р.
  5. Климов Е.А. Как выбрать профессию / Е. А. Климов. – М. : Просвещение, 1984. – 179 с.
  6. Климов Е.А. Психология профессионального самоопределения / Е. А. Климов. – Ростов-на-Дону : Феникс, 1996. – 512 с.
  7. Критерии и показатели готовности школьников к профессиональному самоопределению /Под ред. Чистяковой С. Н., Журкиной А. Я. – М. : Филология, 1997. – 80 с.
  8. Охріменко З.В. Мобільность старшокласника – як умова його майбутньої конкурентоспроможності на ринку праці/ З. В. Охріменко // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: Зб. наук. праць. – Вип. 13., кн. 2. – Кам’янець-Подільський : Видавець Зволейко Д.Г., 2009. – С. 308 – 316.
  9. Педагогічні засоби підготовки старшокласників до професійного самовизначення в умовах профільного навчання: Методичний посібник //Закатнов Д.О., Мельник О.В., Осипов О.В., Морін О.Л., Гуцан Л.А., Скалько О.В. /За ред. Закатнова Д.О. – К. : ІПВ АПН України, 2005. – 215 с.
  10. Педагогічні основи трудового становлення і професійного самовизначення учнівської молоді: Монографія / За ред. М. П. Тименка. – Бердянськ : Інститут педагогіки АПН України, 1996. – 268 с.
  11. Підготовка до професійного навчання і праці (психолого-педагогічні основи): навч.-метод. посіб. / За ред. Балла Г. О., Перепелиці П. С., Рибалки В. В. – К.: Наукова думка, 2000. – 188 с.
  12. Побірченко Н.А. Людина і праця : навч. пос. для 10-го кл. / Побірченко Н.А., Сергеєнкова О.П., Підтілок І.В. – К.: Наш час, 2006. – 180 с.
  13. Професійне самовизначення старшокласників: Методичний посібник //Закатнов Д. О., Мельник О. В., Осипов О. В., Морін О. Л., Гуцан Л. А., Скалько О. В. /За ред. Закатнова Д. О. – К.: Вид. дім “Шкільний світ”, Вид. Л.Галіцина, 2006. – 128 с.
  14. Пряжников Н.С. Профессиональное и личностное самоопределение / Н. С. Пряжников. – М. : Ин-т практической психологии, 1996. – 256 с.
  15. Профессиограммы и профессиокарты основных профессий: метод. пособ. / Под ред. Ерасова В. В. – К. : PIA-BOOK, 1995. – 335 с.
  16. Психолого – педагогічна діагностика школярів/ Упор. О.Л.Співак. – Х.: Ранок-НТ, 2007. - 160 с. - ISBN 978-966-315-054-3.
  17. Рибалка В.В. Готовність учня до профільного навчання /За заг. ред. Максименка С. Д., Главник О. Л. – К.: Мікрос-СВС, 2003.– 112 с.
  18. Рибалка В.В. Особистісний підхід у профільному навчанні старшокласників: Монографія / За ред. Балла Г. О. – К., 1998. – 160 с.
  19. Уніат С. Вибір професії або задача з багатьма невідомими / С. Уніат, С. Комінько. – Тернопіль : Підручники та посібники, 1997. – 87 с.
  20. Ткачук І.І. Спрямованість учнів старшої школи на майбутній професійний успіх / І. І. Ткачук // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: зб. наук. праць. – Вип. 14, кн. 2. – Кам’янець-Подільський: Видавець Зволейко Д.Г., 2010. – С. 293 – 301.   

ДОДАТКИ

Додаток 1

Анкета для учнів

щодо встановлення мотивів професійного самовизначення старшокласників

 

1. Чи визначилися ви з майбутньою професією?

так    ні

2. Що спонукало Вас обрати саме цю професію?

а) сімейна традиція;

б) порада батьків;

в) порада друзів;

г) порада вчителів;

д) вирішив(ла) сам(а);

е) Ваш варіант відповіді

3. Що було джерелом інформації про обрану професію? 

а) розповіді батьків;

б) книги про професію;

в) розповіді вчителів;

г) теле-, радіопередачі про професію;

д) Ваш варіант відповіді

4. Що Ви знаєте про обрану професію? 

а) професія престижна;

б) умови праці представників професії;

в) заробітна платня;

г) медичні протипоказання;

д) суспільна значущість професії;

е) вимоги професії;

ж) Ваш варіант відповіді ________________

5. Обрана професія допоможе Вам: 

а) реалізувати свої здібності;

б) розкритися у творчості;

в) стати цінною для суспільства людиною;

г) самовдосконалитися;

д) досягти високого положення;

е) Ваш варіант відповіді _________________

6. Як ставляться батьки до Вашого вибору професії? 

а) підтримали;

б) байдуже;

в) намагалися переорієнтувати на іншу професію.

Яку саме? ____________________________. 


Додаток 2

Анкета

Рівня обізнаності вимог професії

 

  1. Чи обрав ти професію або коло професій?
  2. Чому ти обрав цю область праці, чим тебе приваблює професія?
  3. Який основний зміст професії?
  4. В яких областях (науки, культури, просвіти тощо) працюють спеціалісти даного профіля?
  5. Чи знаєш ти умови, режим праці і оплати, можливості підвищення кваліфікації?
  6. Чи знаєш ти, які навчальні заклади готують спеціалістів даного профіля?
  7. Чи замислювався ти над тим, чи є в тебе якості, необхідні для того, щоб оволодіти цією професією, стати хорошим спеціалістом? Чи можеш ти їх назвати?
  8. Чи вважаєш ти рівень своїх знань достатнім для того, щоб почати навчання в обраній сфері праці?
  9. Знання яких шкільних предметів в більшій мірі потрібні для оволодіння обраною професією?
  10. Чи готуєшся ти до свого професійного майбутнього (відвідуєш курси, лекції, займаєшся самопідготовкою)?
  11. Як ти вважаєш, що заважає здійсненню твого професійного вибору?
  12. Що найбільшим чином вплинуло на твій вибір (інтерес до професії, її важливість і необхідність, поради батьків, педагогів, друзів)?
  13. Чи згодні батьки з твоїм вибором?

 


Додаток 3

ДДО ( диференційно-діагностичний опитувальник «Я віддам перевагу») Є.О.Клімова

  (Проходження тесту онлайн - http://www.profguide.ru/test/art-id-15.html)

І а. Доглядати за тваринами

1 б. Обслуговувати машини, прилади (стежити за їхньою роботою, регулювати)

2 а. Допомагати хворим людям, лікувати їх

2 б. Складати таблиці, схеми, програми для комп'ютерів

3 а. Стежити за якістю книжкових ілюстрацій, плакатів, художніх листівок, носіїв музики.

3 б. Стежити за станом, розвитком рослин

4 а. Обробляти матеріал (дерево, тканину, метал, тощо)

4 б. Доводити товари до споживача           (рекламувати, продавати)

5 а. Обговорювати науково-популярні книги, статті

5 б. Обговорювати художні книги , п'єси, концерти

6 а. Вирощувати молодняк             (тварин певної породи)

6 б. Тренувати товаришів (або молодших) для виконання певних вправ (трудових, спортивних)

7 а. Копіювати малюнки, налащтовувати музичні інструменти

7 б. Керувати яким-небудь вантажним            засобом — трактором, тепловозом

8 а. Повідомляти, пояснювати людям необхідну інформацію

8 б. Оформляти виставки, вітрини (або брати участь у підготовці п'єс, концертів)

9 а. Ремонтувати речі, вироби, одяг, техніку, житло

9 б. Шукати і виправляти помилки в текстах, таблицях, малюнках

10 а. Лікувати тварин

10 б. Виконувати обчислення, розрахунки

10 а. Лікувати тварин

10б. Виконувати обчислення, розрахунки

11 а. Виводити нові сорти рослин

11б. Конструювати, проектувати нові промислові вироби

12 а. Розбирати суперечки, конфлікти між людьми, переконувати, пояснювати, заохочувати, карати

12 б. Розбиратись у кресленнях, схемах (перевіряти, уточняти, приводити в порядок)

13 а. Спостерігати, вивчати роботу гуртків художньої самодіяльності

13 б. Спостерігати, вивчати життя             мікробів

14 а. Обслуговувати, налагоджувати медичні прилади, апарати

14 б. Надавати людям медичну допомогу у разі поранень

15 а. Складати точні описи-звіти про явища, які спостерігав, про події

13 б. Художньо описувати, відтворювати події (які спостерігав або уявляв)

16 а. Робити лабораторні аналізи в лікарні

16 б. Лікувати людей, проводити з ними бесіди

17 а. Фарбувати і розписувати стіни приміщень, поверхні  виробів

17 б. Здійснювати монтаж будівель або складання машин, приладів

18 а. Організовувати культпоходи ровесників, туристичні походи, екскурсії  тощо

18 б. Грати на сцені, брати участь у            концертах

19 а. Виготовляти за кресленнями деталі або вироби (машини, одяг), будувати будинки

19 б. Займатися креслярством, копіювати карти, креслення

20 а. Вести боротьбу з хворобами рослин, із шкідниками лісу, саду

20 б. Працювати на клавішних машинах (друкарській, телетайпі, набірній машині тощо)

 

Людина-

Природа

Людина-

Техніка

Людина-

Людина

Людина-

Знакова

система

Людина –

Художній

   образ

1 а

1 б

2 а

2 б

3 а

3 б

4 а

4 б

5 а

5 б

6 а

7 б

6 б

9 б

7 а

10 а

9 а

8 а

10 б

8 б

11 а

11 б

12 б

12 б

13 а

13 б

14 а

14 б

15 а

15 б

16 а

17 б

16 б

19 б

17 а

20 а

19 а

18 а

20 б

18 б

+

 

 

 

 

-

 

 

 

 

 

                Обробка результатів: відмітити той тип професій, який отримав найбільшу кількість знаків «+».

Назви типів професій по стовпчикам:

  1. Людина – техніка (Л – Т)

Праця людей цієї групи професій пов’язана  із:

  • Перебудовою деталей, виробів, механізмів ( виготовлення деталей, машин, механізмів вручну, на верстатах і автоматичних лініях, слюсарні роботи, монтажні і електромонтажні, будівельно-оздоблювальні, роботи по видобутку та переробці промислової сировини, виготовлення харчових продуктів);
  • Обслуговуванням технічних об’єктів ( налагодження та обслуговування устаткування, управління верстатами, машинами, механізмами, транспортними засобами та будівельними машинами);
  • Відновленням ( відновленням та ремонтом технічного устаткування, виробів );
  • Вивченням ( контроль і аналіз якості виробів і механізмів, випробування якості виробів ).
    1. Людина – Людина (Л – Л)

Праця людей цієї групи професій пов’язана  із:

  • Вихованням, навчанням, тренуванням других людей (вихователь ДНЗ, дитячих будинків, викладачі в школах та інших навчальних закладах, майстер виробничого навчання, спортивний тренер);
  • Медичним обслуговуванням людей та доглядом за ними (лікар, зубний технік, медична сестра);
  • Правовою допомогою (суддя, адвокат, юрисконсульт, працівник міліції );
  • Організацією людей, керівництвом та управлінням ними ( адміністратор, менеджер );
  • Вивченням, описом, дослідженням інших людей (соціолог, психолог, журналіст, слідчий ).

 

  1. Людина – Знакова система (Л – З)

Праця людей цієї групи професій пов’язана  із:

  • Перетворенням, розрахунком, сортуванням (бухгалтер, економіст, працівник пошти);
  • Шифровкою, дешифровкою, розпізнаванням символів (стенографіст, радист, лінгвіст, філолог, історик, математик, бібліотекар);
  • Управлінням руху (диспетчер, інспектор ДАІ);
  • Складанням і збереженням документації (нотаріус, архіваріус, діловод);
  • Відновленням, усуненням помилок (коректор, редактор).
    1. Людина – Природа (Л – П )

Праця людей цієї групи професій пов’язана  із:

  • Перетворенням, переробкою (садівник, технолог харчової промисловості);
  • Обслуговуванням, охороною флори і фауни (працівник лісового  господарства, квіткар, тваринник, птахівник );
  • Заготівля продуктів, експлуатація природних ресурсів (риболов,  лісоруб, агроном, зоотехнік, мисливець);
  • Відновленням, лікуванням (ветеринар, еколог, лісник);
  • Вивченням, описом, розвідуванням (генетик, геолог, ботанік, зоолог, метролог ).
    1. Людина – Художній образ ( Л – Х )

Праця людей цієї групи професій пов’язана  із:

  • Перетворенням, створенням (архітектор, дизайнер, скульптор, модельєр, художник, режисер, композитор);
  • Виконанням, виготовленням виробів за зразком в одиничному екземплярі (диригент, музикант, вокаліст, актор, ювелір, реставратор);
  • Із відтворенням, копіюванням, розмноженням художніх творів (маляр, майстер художнього розпису).

Визначи тип своєї майбутньої професії та запиши в «Портрет моєї майбутньої професії» у відповідну графу.

 


Додаток 4

ОПИТУВАЛЬНИК ТИПА МИСЛЕННЯ ЙОВАЙШІ

(в модифікації Г. В. Резапкіної)

(Проходження тесту онлайн -  http://nazva.net/logic_test9/)

У даній версії опитувальника типи мислення уточнені відповідно до наявних у класифікації вітчизняної психології (наочно-дієве, абстрактно-символічне, словесно-логічне, наочно-образне)

Стимульний  матеріал

1. Мені легше що-небудь зробити самому, ніж пояснити іншому.

2. Мені цікаво складати комп'ютерні програми.

3. Я люблю читати книги.

4. Мені подобається живопис, скульптура, архітектура, музика.

5. Навіть у налагодженій справі я прагну щось поліпшити.

6. Я краще розумію, якщо мені пояснюють на предметах або малюнках.

7. Я люблю грати в шахи.

8. Я легко викладаю свої думки як в усній, так і у письмовій формі.

9. Коли я читаю книгу, я чітко бачу її героїв і описувані події.

10. Мені важко виконувати роботу, що вимагає жорстких обмежень.

11. Мені подобається все робити своїми руками.

12. У дитинстві я створював (а) свій шифр для листування з друзями.

13. Я надаю велике значення словам.

14. Знайомі мелодії викликають у мене в голові певні картини.

15. Всілякі захоплення роблять життя людини багатше і яскравіше.

16. При вирішуванні задачі мені легко  йти методом  спроб і помилок.

17. Мені цікаво знатися на природі фізичних явищ.

18. Мені цікава робота ведучого телерадіопрограм, журналіста.

19. Мені легко представити предмет або тварину, які не існують в природі.

20. Мені  більше  подобається сам  процес,   ніж результат діяльності.

21. Мені подобалося в дитинстві збирати конструктор з деталей «лего».

22. Я віддаю перевагу точним наукам (математика, фізика).

23. Мене захоплює точність і глибина деяких віршів.

24. Знайомий запах викликає в моїй пам'яті минулі події.

25. Я не хотів(а) б підпорядковувати своє життя чіткій системі.

26. Коли я чую музику, мені хочеться танцювати.

27. Я розумію красу математичних формул.

28. Мені легко говорити перед будь-якою аудиторією.

29. Я люблю відвідувати виставки, спектаклі, концерти.

30. Я сумніваюся навіть в тому, що для інших очевидне.

31. Я люблю щось робити своїми руками: шити, майструвати, ремонтувати.

32. Мені цікаво було б розшифрувати древні письмена.

33. Я легко засвоюю незнайомі фрази і граматичні конструкції мови.

34. Я згоден з твердженням, що краса врятує світ.

35. Не люблю ходити одним і тим же шляхом.

36. Справжнє лише те, до чого можна торкнутися руками.

37. Я легко запам'ятовую формули, символи, умовні позначення.

38. Друзі люблять слухати, коли я їм щось розповідаю.

39. Я легко можу представити в образах вміст розповіді або фільму.

40. Я не можу заспокоїтися, поки не доведу свою роботу до досконалості.

Бланк відповідей

П-Д

А-С

С-Л

Н-О

К

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

 1. П-Д. Наочно-дієве мислення властиве людям справи. Про них говорять: «Золоті руки!» Вони краще засвоюють інформацію через рухи. Зазвичай вони володіють хорошою координацією рухів.  Їх руками створений світ. Вони водять машини, стоять біля верстатів, збирають комп'ютери. Без них неможливо реалізувати найблискучішу ідею. Цим мисленням володіють і багато видатних спортсменів, танцюристів.

2. А-с. Абстрактно-символічним мисленням  володіють багато людей науки - фізики-теоретики, математики, економісти, програмісти, аналітики. Люди з таким типом мислення можуть засвоювати інформацію за допомогою математичних кодів, формул і операцій, які не можна ні поторкати, ні представити. Завдяки особливостям такого мислення на основі гіпотез зроблено багато відкриттів у всіх галузях науки.

3. С-л. Словесно-логічне  мислення  відрізняє людей  з яскраво вираженим вербальним інтелектом (від лат. VERBALIS - словесний). Завдяки розвиненому словесно-логічному мисленню учений, викладач, перекладач, письменник, філолог, журналіст можуть сформулювати свої думки і донести їх до людей. Це уміння необхідне керівникам, політикам і громадським діячам.

4. Н-о. Наочно-образним мисленням володіють люди з художнім складом розуму, які можуть представити і те, що було, і те, що буде, і те, чого ніколи не було і не буде, - художники, поети, письменники, режисери. Архітектор, конструктор, дизайнер, художник, режисер повинні володіти розвиненим наочно-образним  мисленням.

5. К. Креатівность - це здатність мислити творчо, знаходити нестандартні рішення задачі. Креативністю може володіти людина з будь-яким типом мислення. Це виняткова і нічим не замінна якість, що відрізняє талановитих і успішних людей в будь-якій сфері діяльності.

 


Додаток 5

 

 «МАТРИЦЯ ВИБОРУ ПРОФЕСІЇ»   Г.В.Резапкіної

(проходження тесту онлайн - http://kit-jobs.ru/tests/matrix-choice-profession.php)

 

 

 

 

 

  1. Який об’єкт діяльності тебе цікавить?
    1.        Людина (діти та дорослі, учні і студенти, клієнти і пацієнти, покупці та пасажири,  глядачі, читачі, співробітники).
    2.        Інформація (тексти, формули, схеми, коди, креслення, іноземні мови, мови програмування).
    3.        Фінанси (гроші, акції, фонди, ліміти, кредити).
    4.        Техніка (механізми, верстати, споруди, конструкції, прилади, машини).
    5.        Мистецтво (література, музика, театр, кіно, балет, живопис).
    6.        Тварини (службові, дикі, домашні, промислові ).
    7.        Рослини (сільськогосподарські, декоративні, дикорослі ).
    8.        Продукти харчування ( м’ясні, рибні,  молочні, кондитерські та хлібопекарські вироби, плоди, овочі, фрукти ).
    9.        Вироби (метал, тканини, хутро, шкіра, дерево, камінь, ліки).
    10.    Природні ресурси (земля, ліси, гори, водоймища, корисні копалини).
  2. Який вид діяльності тебе цікавить?
    1.        Управління (керівництво діяльністю інших людей).
    2.        Обслуговування (задоволення потреб інших людей).
    3.        Освіта (виховання, навчання, формування особистості).
    4.        Оздоровлення (лікування хвороб та їх профілактика ).
    5.        Творчість (створення оригінальних творів мистецтва).
    6.        Виробництво (виготовлення продукції ).
    7.        Конструювання (проектування деталей і об’єктів).
    8.        Дослідження (наукове вивчення).
    9.        Захист (охорона від ворожнечі ).
    10.    Контроль (перевірка і спостереження).

Матриця вибору професій

 

Сфери

праці

Види праці

Людина

Інформація

Фінанси

Техніка

Мистецтво

Тварини

Рослини

Продукти

Вироби

Природні ресурси

Управління

(керівництво чиєюсь діяльністю)

Менеджер  з персоналу Адміністратор

Маркетолог Диспетчер Статист

Економіст Аудитор Аналітик

Технолог Авіади-спетчер

Інженер

Режисер Продюсер Диригент

Кінолог Зоотехнік Генний інженер

Агроном

Фермер Селекціо-нер

Товарозна-вець Менеджер з продаж

Менеджер з продаж

Логістик Товарозна-

вець

Енерге-тик Інженер з кадастру

Обслугову-вання (задоволен-ня чиїхось потреб)

Продавець Перукар Офіціант

Перекладач Екскурсовод Бібліотекар

Бухгалтер Касир Інкасатор

Водій

Слюсар

Теле-радіо-майстер

Гример Костюмер Перукар

Тваринник Птахівник Скотар

Овочівник Рільник Садівник

Експеди-тор Пакуваль-ник Продавець

Продавець Пакуваль-ник Експеди-тор

Єгер Лісник Меліора-тор

Освіта (виховання і навчання, формування особистості)

Учитель Вихователь Соціаль-ний педагог

Викладач Ведучий теле- і радіо-програм

Консультант Викладач економіки

Майстер виробничого навчання

Хореограф           Викладач музики, живопис

Дресиру-вальник Кінолог

Жокей

Викладач біології

Еколог

Майстер вироб-ничого навчання

Майстер вироб-ничого навчання

Викладач Еколог

Оздоро-влення (позбавлення від

хвороб і їх попереджен-ня)

Лікар

Медсестра Тренер

Рентгенолог Лікар (комп’ютерна  діагностика)

Антикризо-вий керівник Страховий агент

Майстер автосервісу Фізіотера-певт

Пластичний хірург Косметолог Реставра-тор

Ветеринар Лаборант розплід-ника

Зоопси-холог

Фітоте-рапевт     Гомеопат Травник

Дієтолог Космето-лог Санітарний інспектор

Фармацевт Ортопед Протезист

Бальнео-лог

Епіде-міолог Лаборант

Творчість

(створення оригіналь-них творів мистецтва)

Режисер Артист Музикант

Програміст Редактор веб-дизайнер

Менеджер по проектах Продюсер

Конструктор Дизайнер Художник

Художник Письмен-ник Компози-тор

Дресирувальник Обслуга

цирку

Фіто-дизайнер Озеленю-вач Флоризм

Кондитер

Кухар

Кулінар

Різьбяр по

дереву Вітражист Скульптор

Архітек-тор              Майстер-квітникар Декора-тор

Сфери  праці

Види праці

Людина

Інформація

Фінанси

Техніка

Мистецтво

Тварини

Рослини

Продукти

Вироби

Природні ресурси

Виробницво (виготов-лення

продукції)

Майстер виробни-чого навчання

Коректор Журналіст Поліграфіст

Економіст Бухгалтер Касир

Верстатник Апаратник Машиніст

Ювелір

Графік Кераміст

Тваринник Птахівник Рибовод

Овочівник Квітникар Садівник

Технолог Калькуля-тор

 Кухар

Шваля Коваль Столяр

Шахтар Нафтовик Техніки

Конструювання

 (проекту-вання

деталей і об'єктів)

Стиліст Пластичний хірург

Картограф Програміст Веб -мастер

Плановик Менеджер по проектах

Інженер-конструктор Телемайстер

Архітектор Дизайнер Режисер

Генний інженер Селекціо-нер

Селекціо-нер Дизайнер ландшафту Флоризм

Інженер-технолог Кулінар

Модельєр Закрійник Взуттяр

Дизайнер ланд-шафту Інженер

Дослідження (наукове вивчення чого-небудь або кого-небудь)

Психолог Слідчий Лаборант

Соціолог Математик . Аналітик

Аудитор Економіст Аналітик

Випробувач (техніка) Хронометра-жист

Мистецтвознавець Критик Журналіст

Зоопсихо-лог Орнітолог Іхтіолог

Біолог Ботанік Мікробіо-лог

Лаборант Дегустатор Санітарний лікар

Контролер Лаборант

Біолог Метеоро-лог Агроном

Захист (охорона від ворожих дій)

Міліціонер Військовий Адвокат

Арбітр Юрист Патентознавство

Інкасатор Охоронець Страховий агент

Пожежний Сапер Інженер

Постановник трюків Каскадер

Єгер Лісничий Інспектор рибнагляду

Еколог Мікробіо-лог Міколог

Санітарний лікар Лаборант Мікробіо-лог

Сторож Інспектор

Інженер з ТБ

Контроль (перевірка і спостереження)

Митник Прокурор Табельник

Коректор Системний

програміст

Ревізор Податковий поліцейський

Технік-контролер Обхідник ЗД

Випускаю-чий редактор Консуль-тант

Консуль-тант

Експерт з екстер'єру

Селекціо-нер Агроном Лаборант

Дегустатор Лаборант Санітарний лікар

Оцінювач Контролер ОТК Приймаль-ник

Радіолог Ґрунто-знавець Експерт


Web - додатки

(Відео про окремі професії)

 

Працівник з озеленення міста

https://www.youtube.com/watch?v=57bn81ls7eA

https://www.youtube.com/watch?v=15Br93rok-U

https://www.youtube.com/watch?v=cVbfYAWVnpw

 

Ландшафтний дизайнер

https://www.youtube.com/watch?v=EUOneGdF2ao

https://www.youtube.com/watch?v=1GSq7ThpbUo  - приклади робіт дизайнерів

https://www.youtube.com/watch?v=LQ6HMPHVqCo – приклади робіт дизайнерів

https://www.youtube.com/watch?v=D9g0qAAiKFo -  приклади робіт дизайнерів

 

Працівники лісового господарства

https://www.youtube.com/watch?v=xXdtEeyQFSs – лісник

https://www.youtube.com/watch?v=AAsq7dgsUKA – єгерь (зимоі годівниці)

https://www.youtube.com/watch?v=i1M0UT4FRj0 –годівниці для косуль

https://www.youtube.com/watch?v=XL1SRwPCnVw – єгерь в зоні тайги

 

Сайт огляду робочих професій

https://www.youtube.com/watch?v=gQcLCbZT22A&list=PL5Vd1P5u3tL0G4ucvSTPMbdwscDB8Vn2G

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Інкл
Додано
30 березня 2023
Переглядів
1126
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку