<<Професійні слова і терміни>>

Про матеріал

«Віночок ігор» – метод, спрямований на формування у дитини потреби в знаннях, активного інтересу до того, що може стати новим джерелом в процесі формування, удосконалення її пізнавальних здібностей. Словесні ігри – найскладніші, оскільки змушують дітей оперувати уявленнями, мислити про речі, з якими на той час вони не діють, використовувати набуті знання у нових ситуаціях і зв'язках. Це метод, в якому чітко виявляється структура, що характеризує її як засіб навчання й ігрову діяльність одночасно. Гра зумовлена загальними завданнями формування особистості дитини в колективі, вони є заданими і спрямованими на виховання позитивних ігрових відносин між цчнями

Перегляд файлу

Тема : Професійні слова і терміни

Мета : вивчити поняття про професійні слова, терміни та їх особливості; сформувати вміння вирізняти такі слова в реченнях і текстах; удосконалити навички користування тлумачним словником; сприяти збагаченню мовного словника; розвивати культуру усного та писемного мовлення; виховувати любов до рідного слова.

 Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу.

Форма уроку : урок -подорож.

Методи та прийоми: евристична бесіда, самостійно-пошукова робота, гра              « Лінгвістичний феєрверк  »,  «  Лінгвоестафета » , « Дослідження -пошук », конкурс « Мовний Аукціон »  , гра «Cкарбниця рідної мови » .

Міжпредметні зв’язки : українська література, українознавство.

Обладнання : проектор, мультимедійна презентація, словник, дидактичний матеріал.

 

                                                 Хід уроку:

 

І. Організаційний момент

Слово вчителя

- Добрий день, діти! Сьогодні урок у нас незвичайний. Ми з вами здійснимо подорож у країну знань. Наша подорож буде сповнена пригод, ми будемо долати різні перешкоди.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Гра « Лінгвістичний феєрверк  »

Визначити поняття за даними словами :складіть визначення з розрізненими словами

« професіоналізми » ( професійні слова ) - це ...

/ групи /  слова / мовленню/  професійної / це/ властиві/ та/ словосполучення/ певної/ людей/ .

« терміни  » - це...

/галузі/це/з/якоїсь/спеціальне/вживають/ знань/ для/ слово/ поняття/ яке/ найменування/ конкретного/.

( Відповідь. Професіоналізми ( професійні слова ) - це слова та словосполучення, властиві мовленню певної професійної групи людей.

Терміни — це спеціальні слова, які вживають для найменування конкретного поняття у якійсь галузі знань).

           ІV.Оголошення теми , мети і завдань уроку

Учитель. Отже, ви вже мабуть зрозуміли, що говорити ми сьогодні будемо про професійні слова, терміни. На цьому уроці ми навчимось відрізняти ці поняття, спробуємо укласти словничок професійних слів, з’ясуємо, терміни,  які властиві мовознавству.

V. Вивчення нового матеріалу

2. Опрацювання теоретичного матеріалу з підручника

3.  Гра«  Лінгвоестафета »

* - знайди у тексті професійні слова;

* - поясни значення цих слів;

* - склади 5-6 речень на тему « Селянський промисел »;

* - пригадай 8-9 слів, що належать до лексики гончарів.

Протягом багатьох століть серед селянських промислів чільне місце посідали гончарство, стельмаство, столярство, гутництво, обробка каменю, металів.

Стельмахи виготовляли сани, вози, домашнє начиння. Гончарі виліплювали з глини чудовий посуд (миски, полумиски, глечики, кашники, куманці), плитки – кахлі, черепицю тощо. Гутники виготовляли столовий, кухонний посуд, місткості для зберігання харчових продуктів.

(«Культура і побут населення України»)

4.« Дослідження -пошук »

Випишіть слова-професіоналізми. Чи знаєте ви, що вони означають( користуючись довідкою)?

«Настала ніч. Надворі стало тихо, як у хаті, тільки море лащилось до берега легесенькою хвилею і ледве шелестіло на піску. Отаман став на демені в човні, коло його ніг лежала кодола, скручена кружалом, неначе гадюка, з залізною кішкою на кінці, котра була прив'язана до одного кінця мережі. На березі зостався крилаш, чи помагач отаманів, і більша половина рибалок. <...> Отаман причалив човна до берега, скочив на берег, намочивши ноги, вхопив за кодолу і гукнув голосно:

— Тягніть разом! В кожного забродчика була дерев'яна ляма. Вона обіймала широкою плисковатою дугою стан, а її кінці були стягнуті спереду ремінцями; ремінці застібались дерев'яною цуркою; до ремінців коло пояса були прив'язані ремінні паски з дерев'яними довбишками на кінці. Ці ремінні паски з довбишками на кінці звуться живцями. Забродчики закидали на товсту кодолу свої живці; живці обвивались кругом кодоли, як гадюки, і ніби всисались в неї, мов п'явки, а довбишки не давали їм розкручуватись» (І. Нечуй-Левицький, «Микола Джеря»).

Довідка:загальні поняття „човен", „весло", „сітка" відомі і для людей, не зв'язаних з рибальним промислом мають далеко важливіше значення, і тому в їхньому словнику поряд зі словом „човен" вживаються назви „дуб", „байдак", „баркас", „фелюга" — великі човни; „калабуха", „тузик" — невеличкі човни тощо; в човні рибалки розрізняють „шкарма''-гнізда, в які вкладаються весла; „строп" — ремінь, яким прив'язують весло до шкарми; „банка" — поперечна дошка, на якій сидять гребці; „чордак" — передня, звужена частина човна; „сволочок" — дерев'яна підставка, на якій тримається передуб. <...> Є кілька десятків рибальських назв для знарядь лову, залежно від їх величини, будови, розміру вічок, призначення тощо. Поряд з назвами „сітка", „невід", у рибальському словнику вживаються ще „бродяк", „волок", „волочок", „волокуша", „галиця", „дель", .десятка", „канка", „копці", „кукла", „лапташ", „матула"

* Підберіть синоніми  до слів човен, сітка.

(Відповідь . Човен-„дуб", „байдак", „баркас", „фелюга" „калабуха", „тузик"  ; сітка -„бродяк", „волок", „волочок", „волокуша", „галиця", „дель", .десятка", „канка", „копці", „кукла", „лапташ", „матула"

VІ. Підсумок уроку.

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності

VІІІ. Домашнє завдання

 

docx
Додано
18 квітня 2018
Переглядів
3190
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку