В. Ю. Владика
вчитель початкових класів Башуківської ЗОШ І–ІІ ст. Лопушненської сільської ради Кременецького району
ПРОФІЛАКТИКА ТРУДНОЩІВ У НАВЧАННІ
«ДО ШКОЛИ – З РАДІСТЮ»
Програма містить інформаційний і практичний матеріал для роботи з учнями першого класу з метою покращення адаптаційних умов до навчання в школі.
Матеріали, використані для створення програми, спрямовані на профілактику дезадаптації, формування у школярів здоров’язбережувальної компетенції як важливої умови для досягнення успіхів під час навчання, збереження їх фізичного і психічного здоров’я, підтримання пізнавальної активності, а також мовної, комунікативної, соціальної, культурної та інших компетентностей в умовах впровадження Концепції Нової української школи.
У профілактичну програму групових занять для учнів перших класів «До школи – з радістю» входить 10 занять, метою яких є покращення адаптаційних умов до навчання в школі, сприяння розвитку та вдосконалення у дітей емоційно-вольової сфери, розвиток навички спілкування в різних життєвих ситуаціях, в колективі, формування в дітей вміння адекватно оцінювати поведінку власну та оточуючих, підвищення рівня самоконтролю щодо свого емоційного стану, формування толерантності.
У зміст занять входять комунікативні ігри та вправи, психологічні, розвивальні, рухливі, рольові ігри, інсценізації та пантоміми за змістом віршів і пісень, міні-прогулянки тощо.
Матеріали можна використати у практичній діяльності психологам, соціальним педагогам, вчителям початкових класів.
Зміст
Вступ…………………………………………………………………………………..5
Профілактична програма…………………………………………………………….6
Заняття 1……………………………………………………………………………….9
Заняття 2…………………………………………………………………………… 13
Заняття 3……………………………………………………………………………...16
Заняття 4……………………………………………………………………………...22
Заняття 5……………………………………………………………………………..27
Заняття 6……………………………………………………………………………...31
Заняття 7……………………………………………………………………………...35
Заняття 8……………………………………………………………………………..39
Заняття 9……………………………………………………………………………...43
Заняття 10…………………………………………………………………………….47
Список використаної літератури…………………………………………………...51
Додатки ……………………………………………………………………………...52
Вступ
За Концепцією Нової української школи важливе завдання для педагогів полягає у формуванні комфортного класного середовища. Перший день, тиждень, місяць, семестр навчання першокласників вкрай важливий, адже в цей час формується загальне ставлення до школи. Від початку навчання залежить, з чим буде асоціюватися школа у школярів – з комфортом чи стресом. На початку навчання вкрай важливо створити у класній спільноті відчуття повного сприйняття, довіри, взаємозацікавленості та бажання слухати один одного. І найкращий метод наблизитись до створення такої атмосфери – приділити увагу знайомству, розповідям про захоплення кожного учня, улюбленим іграм .
Після вступу до школи докорінно змінюються умови життєдіяльності дитини. Режим шкільних занять потребує значно вищого, ніж у дошкільному дитинстві рівня продуктивності поведінки. Необхідність налагоджувати і підтримувати стосунки з педагогами, однолітками під час спільної діяльності потребує розвинених навичок спілкування. Першокласники прагнуть задовольнити не тільки пізнавальну потребу, але й потребу в новому соціальному статусі. Тут важливе місце займає процес соціальної і психологічної адаптації до умов школи.
Із приходом до школи змінюється весь спосіб життя та діяльності дитини. Перший рік навчання є одним із суттєвих, переломних періодів у житті дитини: від того, як пройде адаптація залежить її здоров’я, емоційний стан, працездатність, успішність у навчанні в початковій школі й подальшому житті.
ПРОФІЛАКТИКА
ТРУДНОЩІВ У НАВЧАННІ
«ДО ШКОЛИ – З РАДІСТЮ»
Пояснювальна записка
Актуальність програми
Початок шкільного життя для дитини - це період новизни та стресових ситуацій. Сучасний швидкий темп життя не завжди дає можливість першокласникам швидко змінити свою звичну ігрову діяльність на навчальну. Дитині важко проходити адаптаційний період. Дуже добре, коли поруч є дорослі, – вчитель, психолог, соціальний педагог, батьки.
Без повноцінної адаптації немає внутрішньої рівноваги особистості, впевненості у завтрашньому дні, людської поваги, допомоги, творчості. Без адаптації неможлива соціалізація – щоденний процес входження дитини у нові соціальні ситуації, у нові системи взаємодії з оточенням. Тому тема адаптації до умов шкільного навчання учнів першого класу є сьогодні дуже актуальною, адже цей період у житті дітей – важкий і складний.
Розробниками ідеї НУШ запропоновано тематичний підхід, де кожен тиждень присвячено новій темі. Тому і заняття кожного тижня доцільно проводити відповідно до запропонованих тем. Тоді вони органічно вплітатимуться в освітній процес.
Концепція НУШ акцентує увагу на тому, що школа має бути безпечним місцем, аби уникнути зайвого стресу для дітей. Тому заняття можна проводити за межами класної кімнати – на свіжому повітрі та в русі. Це дозволить приділити особливу увагу збереженню та зміцненню фізичного здоров’я учнів.
Профілактична програма «До школи – з радістю» розрахована на роботу з групою дітей, які відчувають труднощі в адаптації до шкільного середовища. Вона спрямована на розвиток та вдосконалення емоційно-вольової сфери, комунікативних навичок, уважності, просторових уявлень, формування розумового плану дій та мовленнєвих функцій, продуктивності психічної діяльності.
Групові заняття профілактичної програми проводяться в ігровій формі та включають методики, що стимулюють розвиток дитини як у сфері взаємин, так і в пізнавальній діяльності. Гра — не тільки задоволення і радість для дитини, що вже саме по собі важливо. За допомогою гри можна розвинути у дітей різні якості: від сили і спритності до креативності та комунікабельності. Граючи, дитина отримує нові навички, уміння, розкриває потенційні можливості.
У грі реалізують важливі життєві потреби в пізнанні, спілкуванні, перетворенні навколишнього середовища. Дитина вчиться діяти в реальній та уявній ситуації, спиратися як на дії, так і на внутрішні мотиви. У грі вона засвоює нові соціальні ролі, формує морально-етичні цінності, усвідомлює сенс своїх і чужих дій, переживань, проблем. Загалом гра — це спосіб підготовки дітей до життя, психолого-педагогічний засіб їх розвитку і виховання.
Враховуючи багатофункціональність гри, її можна використовувати як: розминку; спосіб перемикання з одного виду діяльності на інший; спосіб розвитку пізнавальних процесів; спосіб розвитку кругозору, обізнаності, тямущості; можливість прояву рухової активності; спосіб розвитку навичок саморегуляції, управління своїми психічними станами і діями; спосіб емоційного реагування на важливі для дитини події, переживання, думки; спосіб зняття нервово-психічної напруги; спосіб формування соціальних навичок; спосіб моделювання життєвих ситуацій. Ігрова діяльність навчає дитину керувати власною поведінкою, та через взаємодію з іншими розширює її рольовий репертуар. Спілкування в групі розширює межі бачення дитиною власних можливостей.
Програма містить в собі десять занять тривалістю 20 хвилин.
Мета програми:
Апробація програми: програма проходила апробацію на протязі вересня – жовтня 2018 – 2019 навчального року.
Результативність програми, очікувані результати:
Запропонована програма дозволяє ефективніше впроваджувати освітню реформу та допомагає дітям легше адаптуватися до нових соціальних ролей і середовища.
Програма сприяє підвищенню рівня розвитку комунікативних навичок та вмінь, навичок співпраці, покращення стану загальної та дрібної моторики. В процесі занять в дитини створюється позитивний емоційний настрій, формується атмосфера довіри, доброзичливості, позитивного ставлення до оточуючих.
Цільова група: учні 1 класу
Вік учасників: 6 років
Час програми: вересень - жовтень
Тривалість заняття: 20 хвилин
Періодичність заняття: 1 раз в тиждень
Кількість занять: 10
Приміщення для занять: класна кімната, свіже повітря
Форма проведення: групова
Методи та техніки проведення: словесні, наочні, ігрові методи та прийоми, пальчикова гімнастика
Структура заняття:
І. Вступна частина
1. Привітання
2. Розминка
ІІ. Основний зміст заняття
ІІІ. Підведення підсумків
1. Рефлексія
2. Релаксація
3. Прощання
Тематика занять
Тиждень 1. Я — школяр
Тиждень 2 . Наш клас
Тиждень 3 . Мої друзі
Тиждень 4 . Моє довкілля
Тиждень 5 . Осіння мозаїка
Тиждень 6 . Батьківщина
Тиждень 7. Ми — підприємливі
Тиждень 8 . Техніка, яка допомагає
Тиждень 9 . Світ гри
Тиждень 10 . Театр
Заняття 1
Я — ШКОЛЯР
Мета: створення позитивної мотивації та зацікавлення дітей, ознайомлення з правилами занять, формування почуття безпеки в групі, зняття психоемоційного напруження.
Матеріали: надруковані правила занять, малюнки дзвоника, тітонька Сова, емблема.
Хід заняття
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. ПРИВІТАННЯ
Доброго ранку, доброго дня,
Бажаєте ви, і бажаю вам я.
Хай плещуть долоньки,
Хай тупають ніжки,
Кивають голівки,
І сяють усмішки.
Доброго ранку, доброго дня,
Усмішки даруєм і добрі слова.
Діти сідають в коло. Соціальний педагог повідомляє їм, що вони будуть зустрічатися на заняттях. Але ці заняття будуть не зовсім схожі на уроки. На них ми будемо гратися, малювати, розповідати про себе, ділитися один з одним своїми радощами і проблемами, допомагати і підтримувати один одного.
На кожну зустріч я вам буду роздавати емблеми, які будуть символом нашого заняття.
До нас приходитиме якийсь персонаж з мультфільму або казки. Ви не проти? Сьогодні до нас прилетіла тітонька Сова. Вона принесла нам правила, яких ми будемо дотримуватись на заняттях. Вони в конверті. Зачитаємо?
2. РОЗМИНКА
Руханка «Поїзд»
Мета: учити дітей ходити і бігати один за одним, навчати рухатися і зупинятися за сигналом.
Діти стають один за одним, тримаючи один одного за плечі. «Діти вагончики, а ведучий паровоз». Паровоз дає гудок, поїзд рухається спочатку повільно, а потім швидше. Підчас руху діти повторюють слова «Чух-чух-чух….», імітуючи рух коліс поїзда. Зупиняються за сигналом паровоза і т д.
Вправа «Настрій»
Мета: визначення дитячого настрою
Діти сідають за столи. Соціальний педагог пропонує дітям виконати наступне завдання – подумати, який в кого зараз настрій. Дати відповідь на запитання: Що таке настрій? На дошці вивішуються малюнки шкільного казкового дзвіночка, а діти вибирають, який підходить до їхнього настрою. На протязі заняття можуть змінювати, перечіплюючи прищепки.
ІІ. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ
Гра «Знайомство»
Мета: сприяти знайомству учнів один з одним, більше дізнатися про інтереси один одного.
Спочатку тітонька Сова розповідає про себе: як звати, де живе, скільки років.
Потім соціальний педагог , далі кожна дитина так само розповідає про себе. Знайомиться з тітонькою Совою.
Інтерактивна гра «Весела куля»
Мета: згуртувати першокласників, розвивати пам’ять
Соціальний педагог першим називає своє ім’я. Наступний учень повинен назвати його ім’я і своє ім’я і т. д.
Вправа «Розкажи вірш руками»
Мета: покращення психоемоційного стану.
Соціальний педагог читає вірш, а діти показують його за допомогою рухів пальців, рук, тіла.
ДЕ БУКВАРИК?
Дійові особи: учень, «учитель».
Обладнання: буквар; портфель; столик.
— Де твій букварик? (Розводить руки в сторони)
— В портфелі новому. (Показує портфель)
— Ну а портфель де? (Розводить руки в сторони)
— У столику вдома. (Показує на столик)
— Взяв би зі столу. (Стискає-розтискає кисті руки)
— Так стіл же замкнувся. (Розводить руки в сторони)
— То відімкнув би. (Імітує відмикання)
— Ключа я позбувся...
— Де ж це той ключ? (Махає долонею)
— У портфелі новому. (Показує на портфель)
— Ну а портфель де? (Розводить руки в сторони)
— У столику вдома. (Показує на столик) Грицько Бойко
Гра «Візьму до школи»
Мета: розвивати мотиваційну готовність дитини до школи
Соціальний педагог показує учням зображення предметів, а вони оплесками збирають необхідні до школи.
Ранець, лялька, морозиво, олівці, альбом, підручник, велосипед, зошит, гуска, пенал…
Діагностична вправа-гра «Який Я?» (10 хв.)
Відповідати жестами на питання:
«Так» – руки вперед;
«Ні. Не згоден» – руки за спину;
«Я подумаю. Я не знаю» – руками почесати потилицю.
– Тобі весело на перервах?
– Тобі цікаво у школі на уроках?
– Ти часто буваєш сумним?
– Тебе часто сварять?
– Ти хороший?
– У тебе в класі багато друзів?
– Тобі подобаються твої однокласники?
– Ти щасливий?
– Тобі подобається вчитися?
– Ти добрий?
ІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ
1. РЕФЛЕКСІЯ
– Який у вас настрій?
– Що запам’яталось?
– Чи подобається бути школярем?
2. РЕЛАКСАЦІЯ
Вправа «Зайчик»
– Уявіть себе маленькими зайчиками. Зараз я буду розповідати вам невеличкі історії, а ви спробуйте без слів показати, як ви себе почуваєте: «Зайчик побачив лисичку і злякався. Зайчик знайшов морквинку і дуже зрадів. Зайчик побачив їжачка і здивувався. Зайчик заблудився і засмутився. Зайчик побачив свою маму і йому стаю приємно і затишно».
3. ПРОЩАННЯ
– Дякую вам, що ви були сьогодні такі активні і веселі. Бажаю вам гарного настрою на весь день. До зустрічі!
Заняття 2
МІЙ КЛАС
Мета: допомогти дітям усвідомити позицію учня, сприяти встановленню контакту між дітьми
Матеріали: надруковані правила занять, малюнки кульок, клоун Боба, емблема.
Хід заняття
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. ПРИВІТАННЯ
Доброго дня вам, любі малята,
Хлопчики милі мої і дівчата.
Щирою усмішкою я вас вітаю,
Доброго настрою на весь день бажаю.
Хай на милих ваших личках
Привітні розцвітуть усмішки.
Вліво, вправо поверніться
І сусідам посміхніться.
– На сьогоднішню зустріч я вам принесла ось такі емблеми.
– Давайте повторимо , які правила є у нашій групі.
Сьогодні до нас у клас прийшов клоун. Він буде з нами гратись і веселити нас, адже тема нашого заняття «Мій клас»
2.РОЗМИНКА
Вправа «Фарби»
Мета: учити дітей ходити і бігати один за одним, навчати рухатися і зупинятися за сигналом.
Діти обирають «пензлика» і «господаря». Решта — «фарби». Кожна фарба придумує собі колір, тихо повідомляє його «господарю». «Господар» кличе «пензлика», той стукає:
Вправа «Настрій»»
Мета: визначення дитячого настрою
Діти сідають за столи. Соціальний педагог пропонує дітям виконати наступне завдання – подумати, який в кого зараз настрій. Дати відповідь на запитання: Що таке настрій? На дошці вивішуються малюнки кульок, а діти вибирають, яка підходить до їхнього настрою. На протязі заняття можуть змінювати, перечіплюючи прищепки.
ІІ. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ
Вправа «Моя рука і мої пальчики»
Мета: вчити дітей аналізувати свої дії
Діти показують праву руку і за вказівкою соціального педагога загинають пальчики.
- Загніть, будь ласка, свій мізинчик, хто сьогодні гарно виспався?
- Хто хотів іти до школи?
- Хто зранку бачив чиюсь посмішку?
- Хто зустрів хоча б одного друга?
- Хто сьогодні хоч раз посміхнувся?
– Порахуйте, скільки пальчиків загнули? Бачу, що усі ви з гарним настроєм поспішали до школи.
Вправа «Познайомимо клоуна»
Мета: вчити дітей виділяти і зосереджуватись на головному, розвивати комунікативні здібності
– Зараз я вас попрошу показати нам з клоуном Бобою свій клас і розказати про нього.
Вправа «Дзеркало»
Мета: розвинути впевненість у собі, подолати сором’язливість.
Соціальний педагог показує рухи, а діти наслідують його. А потім кожен дивиться у маленьке дзеркальце і каже собі комплімент.
Гра від клоуна «Поборимо поганий настрій»
У цій грі закладено парадокс. Хоча діти повинні вимовляти слово «Тух-тібі-дух» сердито, через деякий час вони просто не можуть не сміятися.
Соціальний педагог говорить групі дітей: «Зараз я повідомлю вам заклинання. Воно допомагає проти мікробів, які викликають у людей поганий настрій і образи. Але щоб воно подіяло по-справжньому, необхідно зробити наступне. Зараз ви повинні ходити по кімнаті, ні з ким не розмовляючи. Як тільки вам захочеться поговорити, зупиніться навпроти одного з ваших друзів і сердито-пресердито промовте: «Тух-тібі-дух». Потім продовжуйте ходити по кімнаті і час від часу так само повторюйте
ІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ
1. РЕФЛЕКСІЯ
– Який у вас настрій?
– Що запам’яталось?
– Чи подобається вам вчитись і гратись у вашому класі?
2. РЕЛАКСАЦІЯ
Вправа «Посмішка»
Дітям пропонується опустити очі і вербально зобразити сум. Учень із носом клоуна починає гру. Він підходить до когось із дітей , ніжно торкає за плече і, дивлячись у вічі, посміхається, намагаючись підбадьорити іншого без слів. Потім ця дитина бере ніс клоуна, підходить до когось іншого і робить теж саме. Гра триває доти, поки на обличчях у всіх дітей не з’являться посмішки.
3. ПРОЩАННЯ
– Дякую вам за зустріч. У вас в класі нам з Бобою дуже сподобалось. Бажаємо вам гарного настрою на весь день. До зустрічі!
Заняття 3
МОЇ ДРУЗІ
Мета: виховання мовної культури, доброзичливого ставлення учнів один до одного, формування почуття безпеки в групі, зняття психоемоційного напруження.
Матеріали: малюнки соняшника, бджілка Майя, емблема, кольоровий, папір, ножиці.
Хід заняття
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. ПРИВІТАННЯ І РОЗМИНКА
– Наше привітання сьогодні буде таке:
В цьому класі друзі всі: (плеснути в долоні тричі)
Я і ти, і ми, і ви. (плеснути в долоні тричі)
Добрий день, тому, хто зліва. (поворот наліво)
Добрий день, тому, хто справа. (поворот направо)
Ми – одна сім’я. (розвести руки, показати на всіх)
В цьому класі друзі всі: (три клацання пальцями)
Я і ти, і ми, і ви. (три клацання пальцями)
Не лякайся, той, хто зліва. (торкнутися плеча сусіда зліва)
Не лякайся, той, хто справа. (торкнутися плеча сусіда справа)
Ми – одна сім’я. (розвести руки, показати на всіх)
В цьому класі друзі всі: (три плескання по грудях)
Я і ти, і ми, і ви. (три плескання по грудях)
Пожалій того, хто зліва. (погладити по голові сусіда зліва)
Пожалій того, хто справа. (погладити по голові сусіда справа)
Ми – одна сім’я. (розвести руки, показати на всіх)
В цьому класі друзі всі: (три плескання по колінах)
Я і ти, і ми, і ви. (три плескання по колінах)
Помирися з тим, хто зліва. (взяти за руку сусіда зліва)
Помирися з тим, хто справа. (взяти за руку сусіда справа)
Ми – одна сім’я. (розвести руки, показати на всіх)
В цьому класі друзі всі: (три притопи ногами)
Я і ти, і ми, і ви. (три притопи ногами)
Усміхнись тому, хто зліва. (усміхнутися сусідові зліва)
Усміхнись тому, хто справа. (усміхнутися сусідові справа)
Ми – одна сім’я. (розвести руки, показати на всіх)
В цьому класі друзі всі: (плеснути в долоні три рази)
Я і ти, і ми, і ви. (плеснути в долоні три рази)
На сьогоднішню зустріч я вам принесла ось такі емблеми.
– Давайте повторимо , які правила є у нашій групі. Сьогодні до нас у клас прийшла бджілка Майя. (Зачитати вірш Вона буде з нами гратись і веселити нас, адже тема нашого заняття «Мої друзі»
Вправа «Настрій»»
Мета: визначення дитячого настрою
Діти сідають за столи. Соціальний педагог пропонує дітям виконати наступне завдання – подумати, який в кого зараз настрій. Дати відповідь на запитання: Що таке настрій? На дошці вивішуються малюнки соняхів, а діти вибирають, який підходить до їхнього настрою. На протязі заняття можуть змінювати, перечіплюючи прищепки.
ІІ. РОЗМИНКА
Рухлива вправа «Бджілка»
(Звучить пісня. Діти імітують рухи бджілки )
Жу-жу-жу, маленька бджілка
Жу-жу-жу, з листа на гілку,
Жу-жу-жу, я з бджілкою дружу.
Жу-жу-жу, маленькі крила,
Наче в човника вітрила,
Жу-жу-жу, я з бджілкою дружу.
Бджілка, бджілка, бджілка,
Бджілка!
Бджілка, бджілка, бджілка,
Бджілка!
Жу-жу-жу, маленька мушка
Сіла з носика на вушко,
Жу-жу-жу, я з мушкою дружу.
Жу-жу-жу, наїлась меду,
Злиплась, так тобі і треба,
Жу-жу-жу, я з мушкою дружу.
Мушка, мушка, мушка,
Мушка!
Мушка, мушка, мушка,
Мушка!
Мухи і бджоли літають навколо,
Мухи і бджоли.
Мухи і бджоли не ходять до школи,
Не ходять до школи.
Це класно!
Щось навколо стало тихо,
От і я собі на втіху
Запросила в гості всіх комах.
Треба друзів зустрічати,
Та чомусь не мусить тато,
Встигне тільки вимовити, ах!
Бджілка, мушка, бджілка,
Бджілка!
Бджілка, мушка, бджілка,
Бджілка! Бджілка! Бджілка!
ІІ. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ
Вправа «Обговорімо правила дружби»
– Бджола Майя принесла нам на своїх крильцях правила дружби. Прочитаємо їх і обговоримо.
Вправа «Справжній друг»
Соціальний педагог пояснює дітям завдання: Зараз я показуватиму вам карточки, на яких написані різні риси характеру. Якщо ви вважаєте, що цією якістю повинен володіти справжній друг, плесніть, будь-ласка, в долоні. Приготувались, почали!
Соціальний педагог демонструє дітям одну за одною карточки. Ті з них, які діти обирають, він прикріплює на дошці під заголовком «справжній друг». Потім можна запитати дітей, якими якостями вони б доповнили цей перелік.
Групова пантоміма-загадка «Наші спільні вподобання»
Соціальний педагог пропонує дітям стати в коло. Нехай кожна дитина по черзі називає своє ім’я і жестами, мімікою зображає улюблене заняття (малювання, плавання, читання, гра на музичному інструменті, мандри тощо).
Просить дітей об’єднатися у групи за улюбленими заняттями.
Бачите, ми різні, маємо свої вподобання, але творимо спільноту – наш клас, і від нашого розмаїття спільнота сильніша.
Практична вправа «Об’єднаємо свої долоньки»
– Зараз ми з вами обведемо на кольоровому папері свої долоньки і виріжемо їх. Виберіть колір паперу. Не хвилюйтеся, я вам допоможу.
ІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ
1. РЕФЛЕКСІЯ
– Який у вас настрій?
– Що запам’яталось?
– Чи дізнались ви більше про своїх друзів?
2. РЕЛАКСАЦІЯ
Вправа «Бджілка»
Дітям дається наступна інструкція:
Станьте, будь-ласка з-за парт, розійдіться по класу і уявіть себе бджілками, які літають з однієї квіточки на іншу, збираючи нектар. Слухайте уважно мене і намагайтесь відтворити, те що я скажу, у русі: бджілка підлетіла до великої пахучої квітки з яскравим забарвленням, зручно вмостилась на пелюсточці і почала пити нектар: бджілка перелетіла на іншу квіточку, уважно роздивилася, трошки посиділа і полетіла до свого вулика; тут вона зустрілась зі своїми подругами, поговорила з ними і знову полетіла на луг збирати нектар; бджілка стомилася і сіла на травичку відпочити; поряд проповзав жучок, він злякав бджілку, вона знялась і полетіла далі. А тепер усі бджілки знову перетворилися на хлопчиків і дівчаток і сіли за парти.
3. ПРОЩАННЯ
– Дякую вам за зустріч. Бджілка Майя дуже повеселилась у вашому класі. Зичу всім хорошого настрою. До побачення.
Заняття 4
МОЄ ДОВКІЛЛЯ
Мета: виховання екологічної культури, доброзичливого ставлення учнів один до одного, формування почуття безпеки в групі, зняття психоемоційного напруження.
Матеріали: малюнки ромашки, Ведмедик, емблема, картинки
Хід заняття
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. ПРИВІТАННЯ
Доброго ранку – сонце привітне!
Доброго ранку – небо блакитне!
Доброго ранку – в небі пташки!
Доброго ранку – зелені дубки!
Доброго ранку – люди привітні!
Я всім бажаю щоб усмішки квітли!
На сьогоднішню зустріч я вам принесла ось такі емблеми.
– Ми з вами вживаємо слово довкілля. Як ви його розумієте? Слово говорить за себе: моє довкілля – те, що навколо мене.
– Давайте повторимо , які правила є у нашій групі.
– Сьогодні до нас із довкілля у клас прийшов Ведмедик. Усі вправи будемо робити з ведмедиком і про ведмедика.
ІІ. РОЗМИНКА
Дитяча пісня-гра «ведмедик і лісові звірята»
Мета:активізувати дітей, підняти їм настрій
(Один учень — «ведмедик», решта — «лісові звірята».)
Хто то спить під дубком, (Стають навшпиньки, прикладають
Ще й накрився кожухом? руку «під картуз»)
Цс-с-с! (Прикладають пальчик до рота)
Тихо, тихо, не будіть, (Ходять навшпиньки)
То, напевно, спить ведмідь. Цс-с-с! (Прикладають пальчик до рота)
Стережіться, бо той гість, (Махають вказівним пальчиком)
Як устане, всіх поїсть. Цс-с-с! (Клацають зубками)
Ой, рятуйтесь від біди,
Утікайте, хто куди! (Розбігаються в різні сторони)
Вправа «Настрій»
Мета: визначення дитячого настрою
Ведмедик дуже любить квіточки, адже на них є солодкий нектар. Давайте роздивимось квіточки із довкілля.
Діти сідають за столи. Соціальний педагог пропонує дітям виконати наступне завдання – подумати, який в кого зараз настрій. Дати відповідь на запитання: Що таке настрій? На дошці вивішуються малюнки ромашки, а діти вибирають, яка підходить до їхнього настрою. На протязі заняття можуть змінювати, перечіплюючи прищепки.
ІІ. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ
Мета: вчити дітей робити узагальнення, встановлювати зв’язки, розвивати спостережливість
Соціальний педагог об’єднує дітей у групи по двоє або по троє та роздає їм конверти, в яких знаходитимуться картки із зображеннями живої та неживої природи. Просить учнів уважно роздивитися картки та розподілити їх на відповідні групи (живе - неживе). Потім дивиться, чи всі учні впоралися з завданням, запитує, з якими предметами виникли труднощі та дає необхідні пояснення.
Вправа «Ведмідь і бджоли»
Мета: розвивати рухову активність дітей
«Ведмідь» відходить убік.
Вправа «Розвесели ведмедика»
Мета: вчити виражати радість, розуміти емоційний стан іншої людини, коригувати занижену самооцінку дітей.
Соціальний педагог бере м’яку іграшку - ведмедика і пояснює дітям правила гри:
Цей ведмедик дуже сумний. Наше завдання — розвеселити його так, щоб він став радісним, почав посміхатися. Зараз хтось із вас візьме ведмедика і вийде на середину класу. При цьому треба передати сумний настрій ведмедика, показати це обличчям, позою. Всі інші діти повинні придумати, яким чином можна втішити ведмедика, що для цього треба сказати або зробити.
Потім діти по черзі підходять до ведмедика і намагаються втішити його. Якщо той, хто тримає ведмедика, починає посміхатися, ведучий передає іграшку іншій дитині.
Вправа «Їжачок восени»
Мета :розвивати спостережливість, тренувати пам’ять.
– Ведмідь лягає у сплячку разом із їжачком. Тому пропонує нам їжачкове завдання. Розгляньте малюнок, постарайся запам’ятати всі деталі. Тепер я закрию його, а ви дайте відповіді на запитання.
Хто зображений на малюнку?
Якого кольору штанці у їжачка?
Скільки яблук висить на дереві?
Що зібрав їжачок у кошик?
Скільки лієчок ти помітив на малюнку? Скільки квіточок росте на клумбі? Скільки морквин ти помітив?
Що ще зображено на малюнку?
ІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ
1. РЕФЛЕКСІЯ
– Який у вас настрій?
– Що запам’яталось?
– З ким ви грались сьогодні?
2. РЕЛАКСАЦІЯ
Гра-пантоміма «ведмежата»
Мета: розвивати рухову активність, зняти емоційне напруження.
Соціальний педагог читає оповідання, учні імітують відповідні рухи.
А ось купа старого хмизу. Ой, це барліг, у якому сплять ведмежата. Та ось пригріло сонечко, розтопило сніг. Крапельки води просочилися в барліг. Вода потрапила на ніс, вуха, лапи ведмежат.
Ведмежата потягнулися, фиркнули, розплющили очі та почали вибиратися з барлогу. Розсунувши лапами гілки, вони вибралися на галявину. Промені сонця засліплюють очі. Ведмежата прикривають лапами очі та ричать від обурення. Та невдовзі очі звикають до сонця. Ведмежата озирнулися, понюхали носом свіже повітря і тихо розбрелися галявиною. Скільки тут цікавого!
(Імпровізація: учні розповідають, що цікавого побачили ведмежата на лісовій галявині)
3. ПРОЩАННЯ
– Дякую вам за зустріч. Ми з ведмедиком прощаємося з вами. Він повертається у довкілля. До побачення.
Заняття 5
ОСІННЯ МОЗАЇКА
Мета: виховання екологічної культури, доброзичливого ставлення учнів один до одного, формування почуття безпеки в групі, зняття психоемоційного напруження.
Матеріали: малюнки грибів, емблема
Хід заняття
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. ПРИВІТАННЯ
Добрий день. Добрий день.
Один одному всміхнутись.
Добрий день. Добрий день.
Як вас, друзі, всіх багато
Синьооких і чорнявих,
Карооких і білявих,
І високих, і низеньких,
І товстеньких, і худеньких…
Всіх вас рада привітати
І найкраще побажати.
Добрий день!
На сьогоднішню зустріч я вам принесла ось такі емблеми.
На них зображена осінь. Давайте подумаємо, яка ж осінь? Сьогодні усе, що ми будемо робити буде пов’язане з осінню. Повторимо , які правила є у нашій групі. Сьогоднішню зустріч ми проведемо на свіжому повітрі. Будемо бачити , слухати, відчувати осінь.
ІІ. РОЗМИНКА
Вправа «Грибочки»»
Мета: визначення дитячого настрою
– Виберіть, який осінній грибочок підходить до вашого настрою.
Руханка-пісня «Ми — осінні листочки»
Мета: створення веселого і життєрадісного настрою
Ми — листочки, ми — листочки,
Ми — осінні листочки.
Ми на гілочці сиділи,
Вітер дмухнув — полетіли.
(Діти бігають, тримаючи в руках листочки і розмахуючи ними.)
Ми літали, ми літали,
Потомились, перестали.
Вітерець дути перестав,
У кружечок нас зібрав.
(Розбігаються навсібіч, помахуючи листочками, утворюють мию, піднімаючи листочки над головою.)
Раптом вітер знов подув
І листочки швидко здув.
Всі листочки полетіли
І на землю тихо сіли.
(Знову розбігаються, помахуючи листочками, підкидають їх умру, зображуючи листопад.)
ІІ. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ
Вправа «Скажи про осінь по-різному»
Мета:активізація і стимулювання пізнавальної діяльності, розвиток комунікативних вмінь.
Твердження:
Вправа «Потяг»
Мета: розвивати спостережливість , уважність
Діти — «пасажири потяга», зупинки — назви дерев. Замість квитків використовують опале листя. «Кондуктор» оголошує зупинку (наприклад, «Клен»). На цій зупинці виходять діти, які тримають у руках кленові листочки. «Кондуктор» перевіряє квитки.
Вправа «чудовий мішечок»
Мета: розвивати уяву і комунікативні навички та вміння
Спорожніли сади і городи, а всі фрукти й овочі виявилися в «Чудовому мішечку». Здогадайтеся (на дотик), що в мішечку, дістаньте це й опишіть.
(Діти складають описові розповіді про овочі та фрукти (одна дитина розповідає, решта доповнюють).)
Гра «Принеси листочок у кошик»
Соціальний педагог об’єднує дітей у три команди, навколо себе ставить три кошики, повідомляє, яка команда яке листя збиратиме. За сигналом діти починають гру і за сигналом завершують. Виграє команда, у кошик якої не потрапило зайве листя.
ІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ
1. РЕФЛЕКСІЯ
– Який у вас настрій?
– Що запам’яталось?
– Чи сподобався вам осінній день?
2. РЕЛАКСАЦІЯ
Психогімнастика «Я — листочок»
Мета: зняти емоційне напруження, розвивати уяву
(Обведення осінніх листочків паличками на землі, крейдою на асфальті)
3. ПРОЩАННЯ
– Дякую вам за зустріч. Гарного вам осіннього настрою. До побачення!
Заняття 6
МОЯ БАТЬКІВЩИНА
Мета: виховання доброзичливого ставлення учнів один до одного, формування почуття безпеки в групі, зняття психоемоційного напруження. виховання любові до рідної землі.
Матеріали: малюнки соняшника, козак, емблема, картинка
Хід заняття
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. ПРИВІТАННЯ
Доброго ранку!
Доброго дня!
Доброго вечора – нині, щодня!
Хай не псується годинник на вежі.
Хай буде все на землі, як належить:
Сонце – як сонце, літо – як літо,
Дощик – як дощик, діти – як діти.
Кожному дому я щастя бажаю!
Маку – цвітіння, житу – врожаю,
Небові – миру, голубу – неба.
Кожній дитині – всього, що треба.
Хай усміхаються діти щодня.
Доброго ранку!
Доброго дня!
– Чи весело вам ?
– Чи хочете ви ходити до школи?
Наша Україна дуже гарна, казкова природа. В нас багато талановитих людей. Сьогодні на нашій зустрічі ми будемо говорити про все, що є в Україні. Ось такі емблеми будуть символами нашого уроку.
Ще на нашу зустріч завітав справжній український козак.
Вправа «Настрій»
Мета: визначення дитячого настрою
– Виберіть, який соняшник підходить до вашого настрою. Ці соняшники прийшли з українського поля. Подивіться, яке воно гарне на ваших емблемах.
ІІ. РОЗМИНКА
Весела руханка
Вранці пальчики проснулись
І до сонця потягнулись, (Стають навшпиньки, піднімають руки вгору)
До хмаринок привітались (Махають руками)
І усі поцілувались. (Переплітають пальці рук)
Пташечкою полетіли, (Махають руками, ніби крилами)
На ромашечку присіли... (Присідають)
Далі почали літати, (Рухаються класом, махаючи руками)
Гарно крильцями махати
В камінці перетворились ... (Присідають)
По стежинці покотились... (Ходьба навприсід)
Вправо, вліво повернули, ( Повороти тулуба праворуч, ліворуч)
З гірочки униз пірнули... (Пригинаються)
Річечкою потекли, (Рухаються «річечкою»)
Трішки хвильки здійняли... (Хвилеподібні рухи рукам.)
Наче жабки, поспівали,
Очеретом похитали... (Похитують тулуб праворуч, ліворуч)
Сіли, встали, сіли, встали; (Присідають, встають)
Мов листочок, покружляли... (Повороти на місці)
Втому скинули легенько (Струшують кистями рук)
І поплескали гарненько. (Оплески)
ІІ. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ
Вправа «Якби я був чарівником»
Мета: розвивати уяву, комунікативні вміння і навички
Соціальний педагог пропонує дітям подумати над тим, які б перетворення вони зробили, щоб наше життя змінилось на краще. Потрібно продовжити речення «Якби я був чарівником, я б зробив так, щоб…» Педагог наголошує, що можна озвучити усі думки, адже кожен має право на свою думку.
Рухлива вправа «Потяг»
Мета: стимулювати рухову активність
Діти шикуються у колону по одному (не тримаючись одне за одного). Перша дитина — «потяг», решта — «вагони».
Соціальний педагог
Потяг наш, потяг наш,
Яскравий, швиденький,
Він вагони везе
Голубі, новенькі.
Вирушаємо в казкову подорож по Україні.
Соціальний педагог дає гудок — і «потяг починає рухатись» уперед спочатку повільно, потім — дедалі швидше.
Потяг наш, потяг наш,
Вже біжить швиденько,
І зупиниться вмить:
«Виходьте швиденько!».
Вправа «Все навпаки»
Мета: розвивати комунікативні навички і вміння, активізувати і стимулювати пізнавальну діяльність.
Щоб повеселитись, давайте уявимо, що в нашій країні все в природі сплуталося. Погляньте і скажіть, що тут не так.
– В нашій країні нам живеться весело тому, що у нас є друзі. Наступна вправа для тих, хто вміє дружити.
Вправа «Добре чи погано?»
Мета: формувати у дітей вміння порівнювати і узагальнювати
Обладнання: сюжетні малюнки, на яких зображено добрі й погані людські вчинки.
Соціальний педагог починає гру з бесіди про те, що українці — доброзичливий та чесний народ, вони захищають слабких і поважають літніх людей. Потім кожна пара дітей отримує по два сюжетні малюнки добрих і поганих учинків. Діти обговорюють сюжети, потім по черзі показують малюнки всім, розповідають, що на них намальовано, й оцінюють учинки (добрі вони чи погані, чи вчинить так справжній українець)
1. РЕФЛЕКСІЯ
– Який у вас настрій?
– Які вправи сподобалися?
– Чи усміхається ваш соняшник?
2. РЕЛАКСАЦІЯ
Вправа «Подаруй усмішку».
- А тепер давайте домовимось частіше посміхатися один одному. Щоб закінчити наше заняття на веселій ноті, пограємо у гру «Подаруй усмішку». Я починаю цю гру: дивлячись в очі Марті, я посміхаюсь до неї, ніби дарую їй свою посмішку. Потім вона передає цю посмішку своїй сусідці по парті і так далі, аж поки посмішка не повернеться до мене. Намагайтесь посміхатися так, щоб іншим ставало від цього радісно і приємно.
3. ПРОЩАННЯ
– Дякую вам за заняття. Бажаю вам бути здоровими і щасливими в рідній країні. До зустрічі!
Заняття 7
МИ– ПІДПРИЄМЛИВІ
Мета: виховання доброзичливого ставлення учнів один до одного, формування почуття безпеки в групі, зняття психоемоційного напруження, розвиток пізнавальних психічних процесів.
Матеріали: малюнки світлофора, Кіт у чоботях, емблема
Хід заняття
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. ПРИВІТАННЯ
Мета: Встановити контакт із однокласниками. Дізнатися більше один про одного. Оволодіти різними способами привітання.
Разом з сонечком встаємо ми.
На ранкову зустріч в школу поспішаємо.
Поділившись настроєм своїм,
Ми частинку серця друзям залишаємо.
Другу руку простягни
І міцніше обійми,
Подаруй йому тепло своїх долонь.
З добрим ранком привітай,
Добра й щастя побажай.
Щоб міцнішим стало наше дружнє коло.
– Чи хочете ви ходити до школи? А навчатись подобається? Які професії хочете здобути?
Сьогодні на нашій зустрічі ми будемо говорити про людей, які працюють і заробляють гроші. З нами хоче подружитись Кіт у чоботях. Дозволимо йому? Ось такі емблеми будуть у нас сьогодні.
ІІ. РОЗМИНКА
Вправа «Настрій»
Мета: визначення дитячого настрою
– Виберіть, який світлофор підходить до вашого настрою.
– Кіт у чоботах пропонує нам цікаву гру.
Рухлива гра «Котик і миші»
Мета: стимулювати рухову активність
Ходить котик по кімнаті, (Котик ходить класом)
В нього лапочки на ваті. (Показує руки в рукавичках)
Позіха байдуже: (Позіхає)
– Щось я сонний дуже!
А під ліжком нірка, нірка,
З неї мишка зирка, зирка. (З куточка визирають мишки)
Зирк туди, зирк сюди, (Водять очима праворуч, ліворуч)
Де котячі сліди?
Виліз котик на подушку, (Котик сідає на подушку)
Водить лапкою по вушку, (Водить рукою по вушку)
Випинає спинку: (Прогинається)
Є дорога мишкам, мишкам.
Все, як слід, ось обід,
Спи та спи — ледар кіт!
Що ви, миші? Тихо, тихо!
Ось вам буде лихо, лихо!
Кіт не спить, а слуха, (Котик ставить долоні до вушок)
Наставляє вуха!
Скочив котик саме впору! (Котик кидається на мишок)
Швидше миші в нору, в нору, (Мишки тікають в нірку)
Ця — туди, та — сюди, (Котик намагається наздогнати)
Утікай від біди!
ІІ. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ
Гра «Магазин іграшок»
Мета: активізація і стимулювання пізнавальної діяльності
Дійові особи: покупці, іграшки.
Діти об’єднуються у дві групи — «покупці» та «іграшки». Останні загадують, якою іграшкою кожен з них буде, і набувають пози, характерні для них. «Покупці» підходять до них і запитують: що це за іграшки? Кожна іграшка, почувши питання, починає рухатися, здійснюючи характерні для неї дії. «Покупець» повинен здогадатися, яку іграшку йому показують. «Покупець», який не здогадався,— йде без покупки.
Вправа «Що ми знаємо про одяг?»
Мета: : активізація і стимулювання пізнавальної діяльності
Обладнання: предметні малюнки; ігровий куточок «Магазин».
Соціальний педагог пропонує «завітати до магазину», щоб придбати новий одяг. «Продавцем» спочатку є він сам, а потім — діти. Для того, щоб придбати потрібний одяг, «покупцеві» слід назвати його та описати, якого він кольору, для чого потрібен, у яку пору одягають тощо).
Гра «Кухарі»
Мета: розвивати творчу уяву
Діти об’єднуються у дві команди (розраховуються на «пер-ший-другий»). Перша команда готує першу страву, а друга — салат. Кожна дитина вигадує, яким продуктом вона буде: «цибулею», «морквою», «буряком», «капустою», «петрушкою», «перцем», «сіллю» — для першої страви; «картоплею», «огірком», «цибулею», «перцем», «яйцем», «майонезом» — для салату. Потім усі діти утворюють коло, виходить «каструля», гравці співають пісню (імпровізація):
Зварити ми можемо швидко борщ або суп
І смачну кашу з декількох круп,
Нарізати салат й простий вінегрет,
Компот наварити — це славний обід.
Діти зупиняються, а ведучий (соціальний педагог) по черзі називає, що він хоче покласти у «каструлю». Дитина, яка себе впізнала, входить у коло. Коли всі «компоненти» страви опиняться у колі, ведучий пропонує «приготувати іншу страву».
Вправа «Дякую тобі за...»
Дітям дається наступна інструкція:
– Встаньте і вийдіть, будь ласка, з-за парт. Зараз я даю вам три хвилини для того, щоб ви могли підійти до своїх однокласників і обмінятися подяками. Наприклад: «Володя, дякую тобі за те, що ти поділився зі мною конструктором. А я, Ігор, дякую тобі за те, що ти допоміг нашій команді перемогти».
Під час гри соціальний педагог слідкує за тим, щоб жодна дитина не
залишилась без уваги.
ІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ
1. РЕФЛЕКСІЯ
– Який у вас настрій?
– Які вправи сподобалися?
– У які професії ми гралися?
2. РЕЛАКСАЦІЯ
Вправа «Сонячний зайчик»
Соціальний педагог.
Сонячний зайчик заглянув тобі в очі. Заплющ їх. Зайчик побіг далі по обличчю, ніжно погладь його долонями: на лобі, на носі, на ротику, на щічках, на підборідді, погладжуй акуратно, щоб не злякати. Голову, шию, животик, руки, ноги. Зайчик забрався за комір, погладь його там. Він не бешкетник — він любить і пестить тебе, а ти погладь його і подружися з ним.
3. ПРОЩАННЯ
– Дякую вам за зустріч. Бажаю вам вирости і бути завжди веселими. До побачення!
Заняття 8
ТЕХНІКА, ЯКА ДОПОМАГАЄ
Мета: виховання доброзичливого ставлення учнів один до одного, формування почуття безпеки в групі, зняття психоемоційного напруження, розвиток пізнавальних психічних процесів, розвивати уміння користуватися домашньою технікою
Матеріали: робот, емблема
Хід заняття
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. ПРИВІТАННЯ
Мета: Встановити контакт із однокласниками. Дізнатися більше один про одного. Оволодіти різними способами привітання.
– Сьогодні на занятті ми будемо говорити про техніку і усі завдання будуть про техніку. Техніки є дуже багато такої, яка нам допомагає. Є навіть така, яка може замінити саму людину. Це є роботи. Тому на наше заняття завітав робот Робік. Ось він . І приніс нам такі емблеми.
Привітаймося з Робіком.
Привіт, роботе, друже могутній,
Як живеш ти у світі майбутнім?
М’язи твої – металічні,
Думка твоя – електрична.
Ми з тобою гуртом пострибаємо
І в улюблені ігри пограємось.
ІІ. РОЗМИНКА
– Робот хоче з нами зробити фонетичну вправу
Фонетична вправа «Встав у чистомовку пропущене слово – назву
побутової техніки»
Промовте з дітьми чистомовку, вставляючи у неї пропущені слова – назви
побутової техніки.
Ос, ос, ос — пил збирає... (пилосос).
Он, он, он — подзвонив... (телефон).
Ина, ина, ина — пере... (пральна машина).
Ник, ник, ник — продукти зберігає... (холодильник).
Ізор, ізор, ізор — ми дивились... (телевізор).
Вправа «Настрій»
Мета: визначення дитячого настрою
– Робот хоче знати, який у вас настрій. Покажіть його своєю мімікою.
ІІ. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ
Гра «Роботомобілі»
Мета: розвивати рухову активність, вміння учнів співпрацювати між собою
Запропонуйте дітям об’єднатися у трійки й погратися у гру «Роботомобілі».
Нехай кожна група уявить, що вона – це роботомобіль. Для руху роботомобіля потрібно, щоб добре працювали всі його частини.
Зверніться до дітей із такими запитаннями:
– Завдяки чому рухається роботомобіль? (завдяки двигуну)
– А що допомагає повертати роботомобіль праворуч чи ліворуч? (кермо)
– А хто керує роботомобілем? (робот)
Повідомте дітей про таке:
– Уявіть, що ви роботомобілі. Станьте, будь ласка, один за одним у своїх трійках й покладіть руки на пояс попередньому учневі. Той, хто стоїть першим у трійці, – це «двигун». Він буде промовляти, як двигун: «Тр-тр-тр». Це означає, що двигун працює.
– Другий учень у трійці буде «кермом», а останній – «робот». Він керуватиме
роботомобілем. Йому підпорядковуються і «кермо», і «двигун». Якщо треба
їхати вперед – «робот» каже: «вперед», «двигун заводиться» (промовляє «тр-тр- тр») і вся трійка учнів рухається вперед. Якщо роботомобіль рухається назад – «робот» каже: «назад» і машина рухається назад, ліворуч – робот каже: «поворот ліворуч» і повертає «кермо» (другого учня) ліворуч, аналогічно праворуч. (Перед початком гри продемонструвати, як рухається «роботомобіль”» Для цього він має зайняти місце одного з учнів у трійці (робота) і показати всі команди).
– Чи всі роботомобілі готові вирушити в дорогу? Тоді їдьмо. Будьте обережні, щоб запобігти аваріям. Адже поряд із вами інші машини. Через деякий час (за сигналом ) рух «роботомобілів» припиняється, і діти міняються ролями. Гра продовжується знову. Через певний час – знову зупинка, і діти знову міняються ролями. Рух «роботомобілів”»відновлюється. (Важливо, щоб у кожній ролі побувала кожна дитина).
Після завершення гри обговоріть з дітьми, як вони себе почували в кожній ролі.
– Ким вам сподобалось бути найбільше? Чому?
– Ким би ви не хотіли бути у цій грі? Чому?
– Що потрібно для того, щоб «роботомобіль» рухався в тому напрямку, у
Гра «Вимкни телевізор»
Мета: розвивати спостережливість, комунікативні навички та вміння
Обладнання: макет телевізора з отвором замість екрана. Ведучий по черзі пропонує дітям сісти на стілець «у телевізор». Потім просить дитину розповісти будь-яку історію, наприклад, про те, як вона йшла сьогодні до школи. Через кілька хвилин ведучий дає команду, за якою дитина замовкає. Ведучий говорить дітям: «У нашому телевізорі вимкнувся звук. Спробуємо зрозуміти, про що нам розповідає... (ім’я дитини)». Діти «озвучують» розповідь дитини. Якщо оповідача зрозуміли неправильно, слід повторити ще раз. Потім можна замінити оповідача.
Вправа «Яке воно?»
Мета: вчити дітей стисло висловлювати свої думки, виділяти головне, розвивати спостережливість
Обирають ведучого. Він по черзі звертається до кожного з гравців і називає якийсь предмет — від посуду до побутової техніки. Гравець, до якого звернувся ведучий, повинен швидко придумати кілька ознак для цього предмета.
Наприклад, ведучий говорить: «Чайник». Гравець може сказати «Електричний, кип’ятить воду»». Завдання граця швидко зорієнтуватися і сказати кілька ознак для певного предмета. Якщо гравець не зміг дати відповідь, він залишає гру. Переможцем уважається той, у кого найшвидша реакція, тобто залишається в грі найдовше.
Гра «Радіо»
Мета: розвивати спостережливіть
Гравці сідають, утворивши коло. Соціальний педагог, сидячи до них спиною, повідомляє, що загубилася дівчинка. (Докладно описує чийсь портрет: колір волосся, очей, зріст, характерні деталі одягу.) Її просять - дійти до диктора.
Завдання гравців: визначити, про кого йдеться, і назвати ім’я розшукуваного. Роль диктора може виконати кожен охочий.
ІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ
1. РЕФЛЕКСІЯ
– Який у вас настрій?
– Які вправи сподобалися?
– Чи було весело з Робіком?
2. РЕЛАКСАЦІЯ
Вправа «Художник»
Соціальний педагог просить всіх дітей розділитися на пари і стати обличчям один до одного. Один із членів пари виступає в ролі художника. Він уявляє, що тримає в руках великий пензель, яким буде малювати техніку. Інший відгадує, що це. Потім діти міняються ролями.
3. ПРОЩАННЯ
– Дякую вам за зустріч. Бажаю, щоб техніка завжди допомагала вам. До побачення!
Заняття 9
СВІТ ГРИ
Мета: виховання доброзичливого ставлення учнів один до одного, формування почуття безпеки в групі, зняття психоемоційного напруження, розвиток пізнавальних психічних процесів, формування навички практичного оволодіння виразними рухами
Матеріали: малюнки зайчика, собака Гавчик, емблема, картинка
Хід заняття
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. ПРИВІТАННЯ
Мета: Встановити контакт із однокласниками. Дізнатися більше один про одного. Оволодіти різними способами привітання.
Доброго ранку! Доброго дня!
Хай плещуть долоньки,
Хай тупають ніжки.
Працюють голівки,
І сяють усмішки.
Доброго ранку! Доброго дня!
Бажаєте ви. Бажаю вам я!
– Сьогодні наша зустріч дуже цікава, бо ми полинемо у світ гри. Будемо гратись, гратись і гратись. Ви це любите? З нами буде гратись собака Гавчик. Він для нас приготував таку емблему на сьогоднішнє заняття.
ІІ. РОЗМИНКА
Вправа «Настрій»
Мета: визначення дитячого настрою
– Виберіть, який зайчик підходить до вашого настрою. Скажу вам по секрету: ці зайці – друзі нашого Гавчика
– Гавчик хоче з нами зробити фонетичну вправу
Артикуляційна розминка: «Чутливе вушко»
Просимо тишу – ц-ц-ц;
Вітерець у лісі – ш-ш-ш;
Повзе вуж у траві – с-с-с;
Розженемо галасливих птахів – кш-кш-кш:
Прилетів жук – ж-ж-ж;
Дмухнемо на кульбабку – ф-ф-ф;
Заспівав комарик – з-з-з-з;
Пролетів птах – шук-шук;
Запихкав їжачок – пих- пих-пих;
Дзюркоче вода у струмочку – дз-дз-дз;
Забриніла бджілка –дж-дж-дж;
Загуркотів у полі тракторр – р-р-р;
Відгукнувся на річці пароплав – л-л-л.
Весела вправа гра « Гавчик»
Мета: зацікавити дітей заняттям, розвивати комунікативні вміння
– Послухайте віршик і розіграймо його в ролях.
Де блукав?
Вдома чом не ночував?
Жучці гавкать пома-ГАВ! (Грицько Бойко)
ІІ. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ
Гра «Буває — не буває»
Гавчик придумав гру «Буває — не буває». Він вас запитуватиме, а ви відповідайте, буває так чи не буває.
Слон літає?
Листя з дерев опадає?
Небо синє?
Кавун фіолетовий?
Узимку йде сніг?
Вовк боїться зайця?
Ведмідь уміє розмовляти?
Кішка нявкає?
Риба бігає?
Весела вікторина
Мета: розвивати спостережливість
– Ось яку веселу вікторину придумав для вас Гавчик.
Хто швидше долетить до галявинки: бджілка чи мишеня?
На галявинці гуляли три рибки, одна попливла. Скільки рибок залишилося?
Хто голосніше гавкає: собака чи кіт?
У кого довший хобот: у слона чи носорога?
Вправа «Фантазери»
Мета: розвивати уяву , комунікативні вміння і навички.
– Песик Гавчик уявив, що різні предмети раптом навчилися говорити. Пофантазуй і ти. Скажи, що могли б розповісти черевики, старий дуб і чайник.
Вправа «Пантоміма»
Мета: формувати навички практичного оволодіння виразними рухами
Гавчик пропонує вам гру. Загадайте просте слово (предмет або тварину). Не промовляйте його вголос, а покажіть жестами й рухами.
А інші хай відгадають!
А тепер знову гра. Можна тільки показувати, але нічого не говорити. Покажіть , як ловите метелика.
Покажіть, як ви чистите зуби.
Покажіть, як ви граєте у м’яч.
Покажіть, як ви катаєтеся на велосипеді.
ІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ
1. РЕФЛЕКСІЯ
– Який у вас настрій?
– Які вправи сподобалися?
– Чи було весело з Рябчиком?
2. РЕЛАКСАЦІЯ
Вправа «Скинь втому» Рябчик хоче уже відпочити.
– Підведіться, ноги зігніть трохи в колінах, зігніть тіло і вільно опустіть руки, розправте пальці, схиліть голову на груди, відкривши рот. Злегка покачайтесь у бік, уперед, назад. А зараз різко трусніть головою, руками, ногами, тілом, потягніться. Ви струсили всю втому. Повторіть ще раз.
3. ПРОЩАННЯ
– Дякую вам за зустріч. Бажаю, щоб ваші ігри були веселими і приносили лише задоволення. До побачення!
Заняття 10
ТЕАТР
Мета: виховання доброзичливого ставлення учнів один до одного, формування почуття безпеки в групі, зняття психоемоційного напруження, формування навички практичного оволодіння виразними рухами
Матеріали: малюнки мавпочки, Буратіно, емблема
Хід заняття
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. ПРИВІТАННЯ
Мета: Встановити контакт із однокласниками. Дізнатися більше один про одного. Оволодіти різними способами привітання.
Треба разом привітатись:
Добрий день. Добрий день.
Дружно й весело сказати:
Добрий день. Добрий день.
Хай плещуть долоньки,
Хай тупають ніжки.
Працюють голівки,
І сяють усмішки.
– Сьогодні наша зустріч теж дуже цікава, бо ми полинемо у світ театру. З нами сьогодні на занятті буде Буратіно. Знаєте такого героя?.Він нам приніс таку емблему. На ній він зобразив, звичайно, себе.
ІІ. РОЗМИНКА
Вправа «Настрій»
Мета: визначення дитячого настрою
– Виберіть, яка мавпочка підходить до вашого настрою. Ці мавпочки із того цирку, в якому був Буратіно.
Вправа– руханка «Якщо весело живеться»
Якщо весело живеться
Якщо ти радієш, що друзі з тобою,
Плесни в долоні тричі: один-два-три.
Якщо ти радієш, що сонце світить,
Хитни головою двічі: один-два.
Якщо ти радієш метелику в полі,
Підстрибни високо двічі: один-два.
Якщо ти радієш дощику,
Присядь на місці двічі: один-два.
Якщо ти радієш веселці у небі,
Тупни ногою двічі: один-два.
Якщо ти радієш, що друзі з тобою,
Плесни в долоні тричі: один-два-три.
ІІ. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ
Вправа «Веселі мавпочки»
Мета: розвивати рухливість, вміння входити в образ, пластичність тіла, розвивати уяву
— Уявіть, що ви всі — мавпочки і сидите в клітці у зоопарку. Одного з вас ми обираємо відвідувачем зоопарку. Він стоятиме в центрі та виконуватиме різні рухи і жести.
«Мавпочки» передражнюють «відвідувача», точно повторюючи його жести і рухи. За допомогою лічилки обирають «відвідувача»:
Тікав заєць через міст.
Довгі вуха, куций хвіст,
А ти далі не тікай,
Рахувати починай,
Раз, два, три — вийди ти.
«Відвідувачі» протягом гри змінюються кілька разів.
Вправа «Добрий — злий»
Мета: розвиток кмітливості, уваги
Обладнання: іграшки або малюнки персонажів знайомих казок предметні малюнки (сонечко, хмаринка).
— Чарівниця Казка запросила всіх казкових героїв на бал. Для того, щоб вони всі не посварилися, слід розподілити їх на добрих і злих.
Діти по черзі обирають казкового героя, пригадують, з якої він казки, дають йому оцінку (добрий чи злий). Діти обґрунтовують свою відповідь, ставлять доброго героя на стіл до сонечка, злого — до хмаринки.
Вправа «Ми – актори»
Мета: розвивати вміння входити в ігровий образ
Запропонуйте дітям увити себе актором чи акторкою та пантомімою представити своє улюблене заняття так, щоб інші його відгадали.
Інсценізація за змістом пісні.
Мета: розвивати рухливість, вміння входити в образ, пластичність тіла, розвивати уяву.
А зараз про інсценізуємо пісню про черепаху. Адже, черепаха Тартила була доброю до Буратіно.
Черепаха - аха
Черепаха - аха-аха
У воді сиділа-діла,
Черепаха - аха-аха
Свої ніжки мила-ила.
Крокодили-дили-дили
Пропливали-али-али,
Черепаху-аху
Налякали-али-али.
Черепаха - аха-аха
На піску сиділа-діла,
Черепаха - аха
Свою спинку гріла-іла.
Два удави-ави-ави
Проповзали-али-али,
Черепаху - аху
Налякали-али-али.
Черепаха - аха-аха
У траві сиділа-діла,
Черепаха - аха
Конюшинку їла-їла.
Понад нею гуси-уси
Пролітали-али-али,
Черепаху - аху
Налякали-али али.
Черепаха - аха-аха
На камінчик сіла-іла,
Черепаха - аха
Перелякано тремтіла.
Ну, а потім-отім-отім
Піднялась на крила-ила
І за хмари-ари-ари
Полетіла-іла-іла.
І маленькі діти знають:
Черепахи не літають.
А коли багато страху,
То злетить і черепаха!
Аха-аха-аха...
Вправа «Театр»
Мета: розвивати спостережливість, комунікативні навички та вміння
Ігровий матеріал: ширма; іграшки бібабо; ігрові атрибути (гроші, гаманці, квитки) , великі таблички «Театр», «Каса».
Ігрові ролі: касир, контролер, водій автобуса, артисти.
Перед грою учитель роздає дітям «гаманці з грошима», просить оглянути, чи в порядку їхній одяг, чи акуратно вони причесані, оскільки вже час їхати до театру. Діти «виходять зі школи» і «йдуть на зупинку», де на них чекає «автобус» (його можна влаштувати навіть в іншій кімнаті).
В «автобусі» діти «розраховуються» з «кондуктором», отримують у нього «квитки» та їдуть до зупинки «Театр». «Підійшовши до театру», діти повинні знайти «касу» і «придбати» там «квитки», після чого пред’явити їх «контролерові» та зайняти місця в «залі для глядачів».
Учитель на «сцені» показує мін і– виставу за участю двох ляльок, діти уважно переглядають виставу.
Після вистави діти аплодують, дякують артистам, «виходять с театру», знову «їдуть на автобусі до школи».
Вправа «Слухай оплески»
Мета: розвивати рухливість, вміння входити в образ, пластичність тіла, розвивати уяву. Діти рухаються вільно або ходять по колу під музику.
Соціальний педагог. Коли я сплесну в долоні певну кількість разів, ви приймаєте певну позу.
1 раз — поза «лелеки» — стояти на одній нозі, підібгавши другу.
2 рази — поза «жаби» — присісти, п’яти разом, ноги нарізно, коліна — у боки, руки між ногами на підлозі.
3 рази — відновити рух.
ІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ
1. РЕФЛЕКСІЯ
– Який у вас настрій? Які вправи сподобалися?
2. РЕЛАКСАЦІЯ
Вправа «Врятуй пташеня»
Соціальний педагог. Уявіть, що у вас у руках маленьке безпорадне пташеня. Витягніть руки долонями вгору. А тепер зігрійте пташеня; повільно, по одному пальчику складіть долоні, сховайте в них пташеня, подихайте на нього, зігріваючи його своїм рівним, спокійним диханням, притисніть долоні до грудей, віддайте пташеняті доброту свого серця, дихання. А тепер розкрийте долоні, і ви побачите, що пташеня радісно злетіло. Посміхніться йому і не сумуйте — воно ще прилетить.
3. ПРОЩАННЯ
– Дякую вам за зустріч. Бажаю, щоб ви завжди були в настрої, щоб вам легко вчилося. До побачення!
Список використаної літератури
1. Адаптація учнів до шкільного навчання. 1-10 класи / Уклад.: О. Є. Марінушкіна, Ю. О. Замазій; За заг. редакцією Л. Д. Покроєвої. — X.: Вид-во «Ранок», 2011. — 192 с. (Бібліотека шкільного психолога)
2. Групова психокорекція у роботі з молодшим школярами (психологічний супровід особистісного становлення молодших школярів): Метод. посіб. для студ. виш. навч. пед. закл. – Тернопіль: ТНПУ, 2014. – 116 с.
3. Динамічні перерви. 1-2 класи / упоряд. В. П. Порощук. — X. : Вид. група «Основа», 2018.— 221, [3] с. — (Серія «Нова українська школа»)
4. Корекційна робота соціального педагога. Ігри та вправи / уклад. JI. В. Туріщева. — 2-ге вид. — X.: Вид. група «Основа», 2014. — 127 [1] с. — (Серія «Соціальному педагогу»)
5. Найкращі ігри та конкурси для дітей. Для дітей дошкільного віку / уклад. Н. В. Чуб – видання друге, виправлене й доповнене – Вид-во «ШКОЛА», 2009. – 144 с.
6. Ранкові зустрічі / Н. Ю. Бабіченко, О. А. Нечипоренко, с. М. Хівренко. – X.: Вид. група «Основа», 2018. — 144 с.
Додатки
Заняття 1
Заняття 2
Заняття 3
Заняття 4
Заняття 5
Заняття 6
Заняття 7 , 8
Заняття 9
Заняття 10
1