Профілактична програма «Модель профілактики булінгу в дитячому середовищі», розроблена для підлітків віком 10 — 14 років, оскільки цей період в житті учнів є дуже складним та кризовим. Програма розрахована на 3 місяці і 1 тиждень: 1 тиждень – підготовка, діагностика та обробка результатів; 3 місяці – профілактичні заняття. 10 занять для учнів, тривалістю в 1 год. 15 хв. Та по 2 заняття для вчителів та батьків. Бажано проводити 1 заняття на тиждень. Програма може бути впроваджена соціальними педагогами та практичними психологами.
МІНІСТЕРСТВО ОСВТІИ І НАУКИ УКРАЇНИ
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ХЕРСОНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
«На Всеукраїнський конкурс авторських програм практичних психологів та соціальних педагогів «Нові технології в новій школі»
ПРОФІЛАКТИЧНА ПРОГРАМА:
МОДЕЛЬ ПРОФІЛАКТИКИ БУЛІНГУ В ДИТЯЧОМУ СЕРЕДОВИЩІ
Роботу виконали:
Хабрат Крістіна Володимирівна
Практичний психолог,
Спеціаліст ІІ категорії
Дудко Ольга Валентинівна,
Соціальний педагог, спеціаліст
Херсонська спеціалізована школа
І-ІІІ ступенів №52 з поглибленим
вивченням української мови
Херсонської міської ради
Кулакова Наталія Миколаївна
Соціальний педагог, спеціаліст
Херсонська загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів №37 ім. В.Дробота
Волович Олеся Русланівна
Практичний психолог,
Спеціаліст ІІ категорії
Херсонський навчально-виховний
Комплекс «Дошкільний навчальний
заклад – загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів» №15
Херсонської міської ради
Херсон – 2018
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Профілактична програма «Модель профілактики булінгу в дитячому середовищі», розроблена для підлітків віком 10 — 14 років, оскільки цей період в житті учнів є дуже складним та кризовим. Програма розрахована на 3 місяці і 1 тиждень: 1 тиждень – підготовка, діагностика та обробка результатів; 3 місяці – профілактичні заняття. 10 занять для учнів, тривалістю в 1 год. 15 хв. Та по 2 заняття для вчителів та батьків. Бажано проводити 1 заняття на тиждень. Програма може бути впроваджена соціальними педагогами та практичними психологами.
Актуальність дослідження булінгу обумовлюється нестабільністю основних моральних, духовних цінностей та поглядів урізних сферах громадської думки. Внаслідок несформованості основних життєвих цінностей та хиткості етичних принципів, найбільш вразливими виявляються діти та підлітки. Саме вони найчастіше сприймають і засвоюють негативні тенденції поведінки. Нерідко підлітки проявляють бездуховність, аполітичність, відсутність почуття відповідальності за свою поведінку, втрачають інтерес до навчання, знань. У вчинках таких неповнолітніх проявляються жорстокість, безсердечність і агресивність.
Вирішення цих проблем, безумовно, передбачає цілий комплекс профілактичних заходів, спрямованих на індивідуальну психолого — педагогічну профілактику агресивної поведінки особистості підлітка, а також заходів щодо підвищення його комунікативних можливостей та статусу серед однолітків. Головне завдання педагогів, це вміння бачити хороше в поведінці таких дітей та сприяти формуванню навичок позитивних комунікацій. Оскільки профілактика – це комплекс заходів соціально – психологічного та педагогічного характеру, спрямованих на подолання проблем у поведінці підлітків, то він має бути програмно забезпечений. Мета програми: мобілізація внутрішніх ресурсів, формування навичок саморегуляції та самоконтролю, вміння спілкуватися з однолітками,батьками, дорослими, мирне вирішення конфліктних ситуацій. Підвищення самооцінки та сприйняття себе в суспільстві. Учасники: програма призначена для роботи з підлітками від 10 до14 років. Оптимальна чисельність груп до 25 осіб. Тривалість занять: 1 год. – 1 год. 20 хв. Періодичність занять визначають спеціалісти соціально – психологічної служби, але не рідше одного разу на тиждень. Програма розрахована на 10 занять.
Заняття для учнів 5 – 7 класів можна проводити під час літнього відпочинку в пришкільному таборі.
Завдання програми:
Для вирішення поставлених завдань ставимо перед собою наступні цілі: сформувати в дітях життєво необхідні навички та вміння, а саме – позитивно спілкуватися, справлятися з бурхливими емоціями, знаходити правильний вихід з конфліктних ситуацій.
Форми й методи роботи: інформаційні повідомлення, інтерактивні ігри, психологічні ігри, соціально – психологічні вправи, робота в парах, робота в групах, арттерапія, візуалізація, дискусії, обговорення, рефлексія.
Профілактичну роботу слід проводити в досить просторому та добре провітреному приміщенню, в інтер’єрі кімнати мають переважати спокійні неяскраві, ненав'язливі кольори. Для забезпечення занять необхідні ком`ютер, папір, кольоровий папір, крейда, ножиці, гуаш, клей, м'яч, клубок в'язальних ниток, фліпчарт (дошка), фломастери, маркери, кольорові олівці, скотч, кольорові стикери, магніти.
Структура профілактичних занять передбачає обов'язкову вправу на привітання, в основній частині розміщенні вправи на розвиток особистісних характеристик дитини та формування вмінь та навичок ефективного спілкування та взаємовідносин з оточуючими. У кінці кожного заняття обовязково проводиться вправа «рефлексія» і «саморефлексія».
Кінцевою метою впровадження програми є досягнення позитивних поведінкових змін, усунення агресивних проявів у міжособистісних стосунках, вміння контролювати свої емоції та проявляти толерантність та повагу під час спілкування по відношенню до оточуючих. Для дослідження проблеми булінгу та його проявів у дитячому середовищі нами були розроблені анкети для учнів, вчителів та батьків «Булінг та його прояви в дитячому середовищі». У дослідженні брали учать 78 учнів, 40 вчителів та 68 батьків.
Вікові рамки досліджуваних учнів охоплювали діапазон 10 – 14 років, тобто учні 5 – 7 класів ( адже саме в цей період, за даними фахівців, мають місце прояви боулінгу). Анкетування проводилося анонімно з метою визначення відсоткового рівня вираженості проблеми булінгу серед дітей.
Досліджувані в анкеті відповідали на 7 питань. В першому та другому питаннях дітям було запропоновано вибрати один варіант відповіді, який найбільше їм підходить. В наступних чотирьох питаннях потрібно вибрати кілька підходящих варіантів, а в 7 питанні учням запропоновано написати свої пропозиції стосовно того, що можна зробити, щоб покращити стосунки між учнями у класі та школі.
Питання до анкет та результати анкетування учнів, вчителів та батьків розміщені у додатку А.
Структура профілактичної програми
№ |
Тема |
Зміст заняття |
Мета заняття |
Профілактичні заняття для учнів |
|||
Заняття № 1 |
«Привітання – знайомство» |
|
Знайомство учасників групи та формування у дітей поняття явища «булінгу» |
Заняття № 2 |
«Булінг у дитячому середовищі» |
у школі» (10 хв.)
|
Виховувати у дітей почуття толерантності, бути небайдужим до чужого горя; запобігати дитячому насиллю; виховувати культуру спілкування. |
Заняття № 3 |
«Світ емоцій та почуттів» |
|
Формування та розвиток програми навичок саморегуляції психоемоційних станів, попередження проявів агресії, сприяння позитивним змінам у поведінці. |
Заняття № 4 |
«Внутрішній світ людини» |
|
«Знайомство» зі світом емоцій та почуттів, розвиток емоційного самоусвідомлення та компетенцій; спостерігати за перебігом емоцій, тілесних відчуттів, думок; ідентифікувати (розпізнавати, називати), аналізувати власні емоції, почуття; розуміти причини їх виникнення. |
Заняття № 5 |
«Позитивне мислення» |
|
Усвідомлення взаємозв’язку емоційної компетентності, позитивного мислення та само ефективності; формування мотивації досягнення; розвиток компетенцій позитивного мислення. |
Заняття № 6 |
«Життя без насильства» |
|
Ознайомити дітей з актуальністю проблеми насильства у шкільному середовищі, навчити їх розрізняти види насильства та розробити відповідну стратегію поведінки у ситуації ризику, аргументувати свої дії з попередження насильства на основі власної відповідальності, виокреслити механізм захисту прав дітей. |
Заняття № 7 |
«Приборкай дракона» |
|
Формувати в учасників позитивне ставлення до себе та інших, набуття навичок саморегуляції та зниження емоційної напруги. |
Заняття № 8 |
«Взаємодія у групі» |
|
Розвивати групову згуртованість, групова взаємодія, створити приємну обстановку, відволіктися від усіх справ і турбот. |
Заняття № 9 |
«Моє майбутнє залежить від мене» |
|
Виховувати у дітей нормальну самооцінку; дати поштовх до самовдосконалення, позитивного відношення до себе; виховувати культуру спілкування. |
Заняття № 10 |
«Коло – Міжособистісні стосунки у класі» |
|
«Зцілення» учасників спрямованість на відновлення їх взаємодії у громаді. |
Профілактичні заняття для вчителів
|
|||
Заняття № 1 |
«Коло цінностей для батьків» |
|
Сформувати в групі спільні уявлення про цінності, сприяти розкриттю учасників та встановленню атмосфери довіри. |
Заняття № 2 |
«Коло для батьків вирішення конфліктів – Стосунки у класі» |
|
Пошук шляхів вирішення конфліктів в класі. |
Профілактичні заняття для батьків
|
|||
Заняття № 1 |
«Коло цінностей для батьків» |
|
Сформувати в групі спільні уявлення про цінності, сприяти розкриттю учасників та встановленню атмосфери довіри. |
Заняття № 2 |
«Коло для батьків вирішення конфліктів – Стосунки у класі» |
|
Пошук шляхів вирішення конфліктів в класі. |
Література:
1. Дроздов О. Ю. „GAM": методологічний аналіз нової концепції агресивної поведінки // Вісник Чернігівського державного педагогічного університету. - 2007. - Вип. 49. „Психологічні науки". - С. 53 - 58.
2. Дроздов О. Ю., Скок М. А. Проблеми агресивної поведінки особистості: Навчальний посібник. - Чернігів: ЧДПУ імені Т.Г.Шевченка, 2000. - 156 с.
3. Битянова М.Р. Организация психологической работы в школе. – М. : Совершенство, 1998. – 298 с.
4. Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад. і гол. ред. В.Т.Бусел. – К., Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005, – 1728 с.
5. Барліт О.О. Соціально-педагогічна та психологічна проблема булінгу в освітньому середовищі / О.О. Барліт, А.Ю. Барліт. – Запоріжжя : Олекс, 2011. – 52 с.
6. Лушпай Л.І. Булінг як соціально-педагогічна проблема та шляхи її вирішення (на прикладі досвіду середніх загальноосвітніх шкіл Великої Бри-танії) / Л.І. Лушпай // Українознавчий альманах. – 2010. – Вип. 4. – С. 126 – 131.
7. Психологічний словник/ ( за ред. В. І. Войтка). – К.: Вища школа, 1982. – 216 с.
8. Маланцева О. «Буллинг» в школе. Что мы можем сделать? / О. Маланцева // Социальная педагогика. – 2007. – № 4. – С. 90 – 92.
9. Барліт О.О. Соціально-педагогічна та психологічна проблема булінгу в освітньому середовищі / О.О. Барліт, А.Ю. Барліт. – Запоріжжя : Олекс, 2011. – 52 с.
10. Український інститут дослідження екстремізму. Дослідження «Стоп шкільний терор. Профілактика та протидія булінгу»: http://uire.org.ua/wpcontent/uploads/2017/11/Doslidzhennya-buling.pdf
11. Лейн Д.А. Школьная травля (буллинг) / Дэвид А.Лейн / [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://psifeya.ru/wpcontent/uploads/2014/02/Лейн Д._Школьная-травля-буллинг-статья.doc Загол. з екрану. Мова російська
12. Буллінг як соціально-педагогічна проблема та шляхи її вирішення [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://kipt.sumdu.edu.ua/en/k2- listing/item/188-буллінг-як-соціально-педагогічна-проблема-та-шляхи-їївирішення.html
13. Калашник О., Андрєєнкова В., Зубченко А. Чули про боулінг? Буклет Unicef? La Strada Ukraine
14. Суть, різновиди та причини конфліктів // Управління персоналом [Електронний ресурс]. –
К., 2003. – Режим доступу: http://library.if.ua/book/45/3118.html
15. Каропа Є. Конфлікти, їхні істині причини і засоби вирішення / Єгор Каропа, Ірина Каропа
[Електронний ресурс]: відео урок. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=Q0VSQYg-
NDA8)
16. Шкільна служба розв’язання конфліктів: досвід впровадження. – Жмеринка, 95 – .2008 с.
17. Баньекина С. Конфликты в школе – можно ли их избежать / С. Баньекина // Воспитание школьников. – 1997. – №2. – С. 13.
18. Вітюк О. Ю. Програма занять з корекції агресивності учнів 5-8 класів / О. Ю. Вітюк // Практична психологія та соціальна робота. - 2007. - № 7. - С. 35-46.
19. Воробьева К. Профилактика агрессивности в подростковой среде / К. Воробьева // Воспитание школьников. - 2008. - № 6. - С. 55-61
20. Дідківська Н. Г. Сприяння своєму зростанню : матеріали для занять з корекції агресивних тенденцій та негативних емоційних станів / Н. Г. Дідківська // Практична психологія та соціальна робота. - 2009. - № 9. - С. 48-53.
21. Жуков В. Школа и насилие : семь мифов о гуманизации школьного образования / В. Жуков // Дружба народов. - 2009. - № 1. - С. 181-191.
22. Кльоц Л. А. Профілактика агресивної та жорсткої поведінки серед неповнолітніх та молоді / Л. А. Кльоц // Практична психологія та соціальна робота. - 2009. - № 6. - С. 19-25.
23. Морева Е. Детская агрессивность и способы ее преодоления / Е. Морева // Воспитание школьников. - 2008. - № 5. - С. 31-34
24. Насильство в школі // Шкільний світ. - 2008. - № 43. - С. 2-5.
25. Носок Н. Профілактика агресивної та жорсткої поведінки серед неповнолітніх / Н. Носок // Психолог. Шкільний світ. - 2009. - № 19. - С. 8-17.
26. Фурманов И. А. Детская агрессивность: психодиагностика и коррекция / И. А. Фурманов. – Минск : Просвещение, 1996. - 192 с.
27. Шинкарук-Корзун Л. Чинники агресивності дітей / Л. Шинкарук-Корзун // Психолог. Шкільний світ. - 2009. - № 41. - С. 6-8.