В матеріалі ви знайдете: перелік найпопулярніших програм для створення ментальних карт; опис техніки створення інтелект-карт; використання катр в процесі викладання математики.
Технологія майндмеппінгу – це сукупність методів та прийомів навчання, яка базується на використанні ментальних карт і дозволяє підвищити ефективність сприйняття навчального матеріалу, розв’язання завдань та прийняття рішень.
Ментальні карти (інтелект-карти) - унікальна технологія роботи з інформацією, спосіб зображення процесу загального системного мислення за допомогою схем.
Ментальні карти (Mind maps) - це розробка Тоні Бьюзена -відомого письменника, лектора і консультанта з питань інтелекту, психології навчання і проблем мислення.
Переваги інтелект – карт:
Використання карт знань в навчальному процесі дає такі можливості:
Застосування ментальних карт - досить непростий, має масу нюансів, але все ж вкрай корисний навик.
Техніка створення інтелект-карт.
Початок роботи з картами - режим вільних асоціацій або «мозковий штурм». Візьміть аркуш паперу, почніть обдумувати свою ідею або проект. Записуйте абсолютно всі думки, пов'язані з проектом - не критикуйте і не обмежуйте себе.
Другий етап - безпосередньо складання карти:
1. Візьміть аркуш паперу і намалюйте в центрі головну тему вашої карти. Найкраще використовувати яскравий образ вашої теми.
2. Від головної теми проведіть кілька гілок. На кожній з них напишіть одну ідею (думка, образ, поняття), пов'язану з головною темою з тих, що ви згенерували під час мозкового штурму.
3. До основних ідей також підведіть кілька гілок, які пов'язані з ними.
Третій етап. Відкладіть вашу карту на період від 2 годин до двох днів. Таким чином карта «відстоїться» у вашій свідомості.
Четвертий етап. «Пожвавлення» карти. Використовуйте якомога більше асоціативних зображень і форм для передавання мапі емоційної виразності. Використовуйте кольори: наприклад, щось важливе або небезпечне (те, на що звернути особливу увагу) виділіть червоним кольором; яскраву ідею, радісну подію - жовтим кольором. Суворих рекомендацій до використання кольорів і зображень немає, так як асоціативні зв'язки у кожної людини відрізняються. Головна умова - ваша власна мова образів повиннна чітко передавати інформацію з карти. Яскраві образи карти дадуть можливість її добре запам'ятати і спонукають на творчі думки. Дуже часто в період «пожвавлення» карт приходять нестандартні рішення і нові способи досягнення цілей, згадуються втрачені фрагменти.
П'ятий етап. Відкладіть вашу карту на період від двох годин до двох днів. Цей повторний «закріплюючий» етап дасть можливість що-небудь доповнити або змінити в карті. Після цього етапу ваша карта готова і ви можете її застосовувати.
Найпопулярніші програми для створення ментальних карт:
Переваги:
• Інтерфейс робочого листа: максимум місця для самої карти, панелі інструментів по її краях.
• Можна прив'язувати зображення, текстові документи, інші файли, посилання на інтернет-сторінки.
• Групу елементів можна зв'язати «хмарою», яка відображатиметься у вигляді кольорової рамки.
• Колекція умовних значків, вживаних в mind mapping.
• За умовчанням карта зберігається щохвилини.
• Режим «File» — перетворює програму на своєрідний файловий менеджер, який демонструє структуру каталогів вашого комп'ютера у вигляді «карти розуму», елементами якої виступають файли і теки.
Переваги:
• XMind - це неймовірно гнучкий програмний продукт, який до того ж є повністю безкоштовним.
• Здатна збільшити продуктивність людини в середньому на 20%, і це підтверджують різні дослідження фахівців.
• Карту можна оснастити не тільки коментарями, а й графічними, аудіо- та відеофайлами.
• Отриманий результат завжди можна роздрукувати на принтері або зберегти в файл JPG.
• Сумісність з пакетом Microsoft Office, можливість експортувати PNG, JPEG, Word, PowerPoint, Excel, PDF.
• Ще однією важливою перевагою є наявність версії для android, тому ви та ваші учні можуть легко без жодних обмежень встановити й та свій телефон.
Ментальні карти доцільно використовувати у викладанні математики під час таких етапів уроку:
1. Пояснення теми – при використанні ментальної карти складні поняття можуть бути пояснені і представлені в систематичному вигляді.
Застосування цих карт допомагає вчителю донести до учнів чітке узагальнене уявлення того матеріалу, який вивчається; знижується ризик неправильної інтерпретації важливих понять.
2. Закріплення матеріалу – використання ментальних карт допомагає закріпити формування нових понять в учнів. Це дає можливість візуалізувати ключові поняття та узагальнити їх взаємозв’язок.
3. Перевірка знань – за допомогою ментальних карт перевіряються знання, і можна виявити, який матеріал був неправильно засвоєний учнями.
Використання цих карт може допомогти вчителю в оцінюванні саме процесу викладання. Успіхи учнів можуть бути проконтрольовані за допомогою ментальних карт.
Крім того, ментальна карта дозволяє буквально з першого погляду визначити ті питання, у наочній сфері яких асоціативний ланцюжок в учня з якихось причин виявляється порушеним. Учитель отримує ясне і об’єктивне уявлення про знання, які учні засвоюють. Використання ментальних карт також забезпечує величезну економію часу.
Сутністю ментальних карт як інноваційного засобу навчання математики є картографування суб’єктивного сприйняття математичних реалій.