Профілактична програма "Попередження дезадаптації молодших школярів в умовах НУШ"

Про матеріал

Пропонована програма спрямована на надання психологічної допомоги учням перших класів. Пропонуються психологічні заходи щодо профілактики дезадаптації учнів 1-х класів. Рекомендовано для практичних психологів, соціальних педагогів.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

На Всеукраїнський конкурс

 авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів

«Нові технології у новій школі»

Номінація «Профілактичні програми»

«Попередження дезадаптації

молодших школярів в умовах НУШ»

 

 

 

 

Заремба Наталія Володимирівна,

практичний психолог

Городищенської загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів

Судилківської ОТГ

Тел.: 0964163396

e-mail: zarnatvol@gmail.com

 

 

2018

Профілактична програма  «Попередження дезадаптації молодших школярів в умовах НУШ». 2018 р.

 

Пропонована програма спрямована на надання психологічної допомоги учням перших класів. Пропонуються психологічні заходи щодо профілактики дезадаптації учнів 1-х класів. Рекомендовано для практичних психологів, соціальних педагогів, вчителів.

 

 

Укладач:

Заремба Наталія Володимирівна – практичний психолог Городищенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області.

 

Рецензент:

Кушнір Лариса Анатоліївна – директор Городищенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області.

 

 

 


Зміст

  1. Вступ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ __ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 3
  2. Пояснювальна записка_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _4
  3. Теоретичні основи проблеми дезадаптації молодших школярів. Форми проявлення і причини дезадаптації_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _6
  4. Структура програми _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 11
  5. Заняття №1  _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 12
  6. Заняття №2  _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 13
  7. Заняття №3_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _15
  8. Заняття №4_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _17
  9. Заняття №5_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _19
  10. Заняття №6_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _21
  11. Заняття №7_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _23
  12. Заняття №8_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _26
  13. Список використаної літератури _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _28
  14. Додатки _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 29


ВСТУП

В останні роки явище дезадаптації у дітей і підлітків стало предметом багато чисельних медичних, психофізіологічних і психологічних досліджень. Дослідження в масових школах виявили ознаки дезадаптації без виражених невротичних порушень у 22,5% учнів школи. Відомо, що особливо чутливими у відношенні до розвитку стану дезадаптації школярів є критичні періоди зміни умов виховання і навчання.

На сучасному етапі розвитку нашої держави проблема адаптації школярів набула актуальності. Державні освітні програми передбачають докорінне реформування концептуальних засад освіти і спрямування зусиль на розкриття таланту і творчих здібностей молодого покоління. Останні дослідження розвитку особистості свідчать, що талант не елітарне явище, як вважала колись традиційна психологія, а закономірний процес гармонійного розвитку душі і тіла, який зумовлює психічне здоров’я і творчу спроможність.

Дезадаптація молодших школярів, яка заважає соціалізації дитини, гармонійному розвитку особистості, перешкоджає подальшій успішності у навчанні, загальній соціально-психологічній адаптації. Тому знаходження шляхів, подолання шкільної дезадаптації є важливою проблемою теорії психологічної науки і педагогічної практики.


ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Профілактика проявів дезадаптації у школярів є одним із пріоритетних напрямків діяльності працівників психологічної служби закладу освіти.

Актуальність даного питання визначається тим, що початковий період навчання для молодших школярів достатньо важкий, тому що викликає перебудову всього способу життя і діяльності. Змінюються соціальні умови, що визначають розвиток дитини. Перехід в позицію учня створює ситуацію психологічної відкритості дитини. До даних умов життя молодшому школяреві необхідно адаптуватися. Але не завжди цей процес проходить успішно, може виникнути дезадаптація. Наслідки дезадаптації різні: погіршення стану здоров’я, збільшення захворюваності, зниження працездатності, низький рівень засвоєння навчального матеріалу.

З огляду на важливість  в даний час завдання охорони здоров’я учнів, створення умов для їх успішної адаптації, проблема профілактики дезадаптації дітей в молодшому шкільному віці є актуальною.

Мета програми: створити психолого-педагогічні умови, що забезпечують сприятливий перебіг адаптації першокласників до шкільного навчання.

Завдання програми:

- розвиток саморегуляції дітей;

- попередження і зниження тривожності у дітей;

- розвиток пізнавальних можливостей і комунікативних здібностей у дітей;

- формування позитивних моделей поведінки в соціумі.

Очікуваний результат: сприятливий перебіг адаптації першокласників до навчання в школі.

Хто впроваджує: практичні психологи, соціальні педагоги закладів загальної середньої освіти.

Учасники: програма орієнтована на дітей 6-7 років, учнів першого класу.

Група учасників формується за згодою батьків учнів, які за результатами діагностики входять до групи учнів, схильних до проявів дезадаптації.

Кількість учасників - 15-20 осіб.

Курс програми складається з 8 занять тривалістю 35 хвилин кожне. Заняття проводяться 1 раз на тиждень в період адаптації першокласників (вересень-жовтень).

Матеріали та умови проведення занять: кімната площею 25-30 м.кв., килимове покриття на підлозі, парти зі стільцями, аудіо програвач, дошка.

Методи, форми та прийоми, що використовуються під час занять:

- групова робота

- колективна робота

- індивідуальна робота

- технологія «Лепбук»

- конструювання

- арт-терапія

- рефлексія

- дискусія.

 

 


ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ПРОБЛЕМИ ДЕЗАДАПТАЦІЇ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ. ФОРМИ ПРОЯВЛЕННЯ ТА ПРИЧИНИ ДЕЗАДАПТАЦІЇ

Рання шкільна дезадаптація – негативне явище, що заважає своєчасній повноцінній соціалізації дитини, гармонійному розвитку особистості, перешкоджає подальшій успішності в навчанні, загальній соціально-психологічній адаптації. Тому знаходження шляхів подолання шкільної дезадаптації є важливою і актуальною проблемою для практичної психології.

Більшість дослідників виокремлюють шкільну дезадаптацію в «самостійний феномен», що виникає в результаті невідповідності соціопсихологічного чи психофізіологічного статусу дитини з вимогами нової, соціальної ситуації, тобто ситуації шкільного навчання. Помилкова оцінка характеру та причин труднощів, які виникають в учнів на початку навчання в школі, запізніле виявлення дітей, не готових до навчальної діяльності, породжує більш складні проблеми. Невирішені в дошкільному та молодшому шкільному віці проблеми стають основою для різноманітних відхилень у психосоціальному розвитку на наступних етапах онтогенезу, з особливою гостротою виявляючись у підлітковому віці, коли ефективність профілактичної чи  корекційної допомоги знижується.

Шкільна дезадаптація – це утворення неадекватних механізмів пристосування дитини до школи у формі порушень навчання і поведінки, конфліктних відносин, психогенних захворювань і реакцій, підвищеного рівня тривожності, різних відхилень, які зовні не появляються, але дитина досить боляче переживає всі шкільні проблеми (це супроводжується тривогою, відсутністю апетиту та розладам сну), тобто в неї спостерігають реакції як активного, так і пасивного процесу. Це може виявитися у настороженості, невпевненості, плаксивості без причин.

О.А. Головко, Б.М.Головко виділяють такі варіанти шкільної дезадаптації:

Варіант 1. Дезадаптація, що виникає на фоні особливостей навчального процесу молодших школярів. Відомо, що в молодшому шкільному віці діти засвоюють предметний бік навчального процесу – навички та вміння. Коли процес формування навичок та вмінь проходить важко, непродуктивно, учень починає відставати від програми. Це можна помітити на такому симптомі шкільної адаптації, як невстигання. І безперечно, тут величезна провина дорослих (учителя та батьків), бо вони неуважні чи байдужі до того, як у дитини формуються навички і вміння. Навчання – важкий процес для маленького учня, який ще не вміє вчитися. А дорослі часто-густо забувають про те, що кожна дитина неповторна своїми індивідуальними особливостями і не орієнтується в роботі ні на інтелектуальній рівень розвитку, ні на рівень психомоторики.

Варіант 2. Дезадаптація – як невміння дітей довільно регулювати свою поведінку, увагу, адекватно сприймати вимоги. Такі учні виконують завдання не за власною ініціативою, а внаслідок зовнішньої стимуляції (коли їх лають, змушують). Подібне виявляється в емоційних дітей, що відзначаються високою чутливістю, збудливістю, неадекватністю переживань і, відповідно, реакцій. Вони зосереджуються на своїх внутрішніх переживаннях, а отже, виконуючи завдання, роблять безліч помилок, неуважні, загальмовані. Звичайно, це – наслідок сімейного виховання: «вседозволеності», тобто діти прийшли до школи з дуже низьким рівнем вольової готовності. Отже, з перших днів вони відчувають значні труднощі.

Варіант 3. Дезадаптація – як невміння дітей увійти в темп шкільного життя. Ці учні, як правило, соматично ослаблені, часто хворіють, втомлюються, нестресостійкі. Вони пасують перед труднощами, значно недооцінюють свої можливості.

П.В. Овчарова зазначає, що проблема шкільної дезадаптації може проявлятися в різних формах, мати різні причини, наслідки і  скарги.

Перша форма. Несформованість елементів і навичок навчальної діяльності.

Причина: індивідуальні особливості інтелектуального розвитку, педагогічна занедбаність.

Наслідок: погана успішність.

Скарги: погана успішність з усіх предметів, погане читання, відставання з математики, погана пам’ять, неуважність, учень мовчить на уроках, боїться відповідати, хоча знає; невпевненість у собі; тривалість підготовки уроків, тривожність, занижена самооцінка. Пасивність, песимізм; розчарування школою, пропуск уроків, втечі зі школи.

Друга форма. Несформованість мотивації до навчання, спрямованість на інші, позашкільні види діяльності.

Причина: інфантилізм виховання, гіперопіка, несприятливі фактори, що зруйнували позитивну мотивацію (шкільні міжособистісні відносини, неадекватне оцінювання навчальної діяльності).

Наслідок: погана успішність і поведінка на фоні достатньо високого рівня пізнавальних здібностей.

Скарги: тривога з приводу індивідуально-особистісних якостей – повільності, інертності, неорганізованості, стомлюваності, некомунікабельності, егоїстичності, впертості, агресивності, озлобленості, страхів, брехливості.

Третя форма. Нездатність до довільної регуляції поведінки, уваги, навчальної діяльності.

Причина: особливості сімейного виховання (гіперпротекція або домінуюча гіпопротекція), той самий тип виховання в дитячому садочку і початковій школі.

Наслідок: неорганізованість, неуважність, залежність від дорослих, порушення спілкування, слабка успішність.

Скарги: тривога з приводу особливостей поведінки, навчальної діяльності і спілкування дитини з ровесниками і дорослими, нетовариськість. Замкненість, відсутність друзів; невміння дружини із ровесниками; погані відносини з учителями, дитину дражнять у школі, б’ють у класі; погані відносини між дітьми в сім’ї, відсутність бажання грати з ровесниками, тяжіння до «поганих дітей», нерозуміння дитини.

Р.В. Овчарова бачить головну причину шкільної дезадаптації в молодших класах у характері сімейного виховання. Якщо дитина приходить до школи із сім’ї, де вона не відчувала переживання «ми», то і адаптація до школи проходить важко. Несвідоме прагнення до відчуження, несприйняття норм і правил колективу заради зберігання свого «Я» лежать в основі шкільної дезадаптації дітей, які виховані в сім’ях із несформованим почуття «ми» або в сім’ях, де батьків від дітей відділяє стіна байдужості. Інша причина шкільної дезадаптації молодших школярів, полягає в тому, що труднощі у навчанні й поведінці усвідомлюються дітьми в основному через ставлення до них учителя, а причини виникнення дезадаптації  часто пов’язані зі ставленнями до дитини та її навчання в сім’ї.

Картину шкільної дезадаптації можна представити у вигляді таблиці.

           Прояви шкільної дезадаптації в молодших школярів

Форми дезадаптації

Причини

Корекційні заходи

Непристосованість до предметної сторони навчальної діяльності

Недостатній інтелектуальний та психомоторний розвиток дитини, відсутність допомоги та уваги з боку батьків та вчителів

Спеціальні бесіди з дитиною, які дають можливість встановити причини порушень навчальних навичок і надання рекомендації батькам

Невміння довільно керувати своєю поведінкою

Неправильне виховання в сім’ї (відсутність зовнішніх норм, обмежень)

Робота із сім’ю, аналіз власної поведінки вчителем із метою запобігання можливій неправильній поведінці

Невміння увійти в темп шкільного життя (частіше зустрічається в соматично ослаблених дітей, дітей із затримкою розвитку, слабким типом нервової системи

Неправильне виховання в сім’ї або ігнорування дорослими індивідуальних особливостей дітей

Робота із сім’єю, визначення оптимального режиму навантаження учня

 

Шкільний невроз або фобія школи – невміння розв’язати протиріччя між сімейними і шкільними «ми»

Дитина не може вийти за межі сім’ї

Необхідно залучати шкільного психолога – сімейна терапія або групові заняття для дітей у співвідношенні з груповими заняттями для їхніх батьків

 

Вирішення проблеми шкільної дезадаптації пов’язане з ранньою діагностикою симптомів і факторів ризику, з розробкою диференційованих профілактичних програм, з пошуком ефективних засобів психолого-педагогічної підтримки вчителів та батьків учнів.

 

 


СТРУКТУРА ПРОГРАМИ

№ з/п

Тема заняття

Тривалість заняття

1

Знайомство

35 хв.

2

Шкільне життя

35 хв.

3

Я – учень

35 хв.

4

Наш клас

35 хв.

5

Світ радості

35 хв.

6

Політ мрій та фантазій

35 хв.

7

Вчимося жити в мирі й злагоді

35 хв.

8

Створення лепбука «Шкільне життя»

35 хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Заняття 1

Тема: Знайомство

Мета: знайомство учнів один з одним, створення дружньої, робочої атмосфери в колективі, зняття бар’єрів у спілкуванні.

Обладнання: клубок ниток, набори конструкторів «Лего».

Хід заняття

1. Вправа «Чарівний клубочок»

Учні сидять на стільцях або на килимі, утворюючи коло. Педагог передає клубок ниток учню, який намотує нитку на палець і при цьому називає своє ім’я, говорить лагідне слово сусіду та передає йому клубок. Вправа триває доки черга не дійде до педагога.

2. Вправа «Ласкавий олівець»

Учні парами по черзі малюють один одному на спині пальцями цифри, той кому малюють мають відгадати цифри.

3. Вправа «Групи»          

Учні, без слів, за допомогою жестів повинні зібратися в групи:

- у кого темне волосся;

- у кого ім’я розпочинається на букву «А»;

- у кого кофтинка з ґудзиками;

- у кого є котик;

(твердження можуть змінюватися відповідно до учнівського колективу).

4. Конструювання «Лего»

Діти у групах будують школу своєї мрії.

5. Підведення підсумків заняття

Учні сидять на стільцях або на килимі, утворюючи коло. Психолог  передає клубок ниток учню, який намотує нитку на палець і при цьому продовжує фразу: «На занятті мені сподобалось…».


Заняття 2

Тема: Шкільне життя

Мета: ознайомити дітей з правилами та традиціями шкільного життя,           виховувати бажання ходити до школи.

Обладнання: заготовки картинок «Щоденні рутини», аркуші паперу А-5 кожному учню, фарби, пензлики,

Хід заняття

1. Вправа «Повітряна куля»

Мета: зняти напруження, заспокоїти дітей.

Усі гравці сидять у колі.

Психолог. Уявіть собі, що ми з вами будемо надувати кульки. Вдихніть повітря, уявіть, що роздуваючи щоки, повільно, через відкриті губи ви надуваєте кульку. Стежте очима, як ваша кулька стає більшою і більшою. Уявили? Надувайте обережно, щоб кульки не лопнули. А тепер покажіть їх одне одному. Потім можна відпустити їх.

2. Дискусія

Дітям пропонується відгадати загадку:

Стоїть вулик при дорозі,

Уночі завжди порожній (школа).

- Як називають дітей, які ходять в школу?

- Як учні проводять час в школі?

- А як називають дітей, які ще не ходять до школи?

- Що спільного між дитячим садочком і школою?

- Чим відрізняється  школа від дитячого садка?

3. Введення щоденних рутин

Додаток 1

4.  Вправа «Ляпки»

Учні беруть маленькі листочки паперу. З допомогою пензликів наносять на них невелику крапельку фарби, потім складають листок навпіл і проводять по ньому рукою. Після цього на аркуші з'являється візерунок. Листки з візерунками пускають по колу. Завдання кожного учня – уважно вивчити всі плями і розповісти, що вони йому більше всього нагадують, які асоціації викликають. Ті, хто став автором самих незвичайних, нестандартних, унікальних відповідей, в якійсь мірі геніальні й талановиті.

 

5. Вправа «Передача імпульсу»

Мета: розвивати увагу до тактильних відчуттів, емоційне відчування партнера.

Усі учасники сидять у колі, взявшись за руки. Очі заплющені. Один з учасників передає імпульс (легенький потиск руки), заряджаючи його теплом і позитивними емоціями. Кожен, одержуючи імпульс, передає його сусідові, вкладаючи в нього свої добрі почуття.

 

 

 

 

 


Заняття 3

Тема: Я – учень

Мета: формувати в учнів усвідомлення себе у новій соціальній ролі учня.

Обладнання: елементи для кола   вибору, ножиці, клей, аудіо програвач, запис музики,  заготовки круглих аркушів паперу.

Хід заняття

  1. Вправа «Правда чи обман»

Учні у колі.

Психолог. Уявіть собі, що всі ми випили чарівний напій. Коли хто-небудь його вип'є, він обов'язково повинен два рази сказати правду і один раз збрехати. Я хочу, щоб зараз кожен з вас сказав про себе три речі, дві з яких були б правдою, а одна брехнею. Решта повинні спробувати відрізнити одне від іншого. Спочатку я говоритиму ... Покажіть дітям на своєму прикладі, що мова не повинна йти про щось поверхневе або формальне. Потім дайте їм можливість вгадати, які ваші твердження були правдивими, а яке помилковим. Зачекайте зі своєю відповіддю до тих пір, поки всі бажаючі не отримають можливість висловити свою здогадку. Потім передайте слово своєму сусідові справа або зліва.

2. Створення кола вибору

Учні разом з психологом створюють коло вибору для вирішення конфліктних ситуацій в класі (Додаток 2)

3. Вправа «Закінчи думку»

Дітям пропонується продовжити наступні речення:

- Я думаю, що гарний учень — це той, хто ....

- Я думаю, що поганий учень — це той, хто ....

- Найбільше я люблю, коли учитель ....

- Найбільше я не люблю, коли учитель ....

- Найбільше мені подобається школа за те, що ...,

- Я не люблю школу за те, що ....

- Я радію, коли у школі....

- Я боюся, коли у школі....

- Мені завжди цікаво, коли на уроці....

- Мені завжди не цікаво, коли на уроці....

- Я хотів би, щоб у школі завжди ....

4. Вправа «Подарунок класу»

Учитель роздає дітям круглі листки паперу (діаметр близько 10-12 см). Діти, сьогодні ми зробимо нашому класу, а заодно і собі ще один подарунок. Подарунок цей буде не простий, а музичний. Зараз ви почуєте гарну мелодію. Спочатку просто послухайте її і подумайте, про що розповідає вам ця мелодія, що нагадує, що хочеться вам намалювати, коли ви її слухаєте... Коли уявите, намалюйте свій малюнок на кружечках, які я вам роздала. Може у когось це буде ліс, у когось - море або річка, а хтось згадає про улюблену іграшку і захоче її намалювати ... Малюйте те, що вам захочеться намалювати під цю мелодію. Учитель вмикає музику, неголосно нагадує, що треба спочатку просто послухати мелодію, уявити щось приємне. Секунд через 25-30 говорить: «Якщо ви вже уявили, що будете малювати, можете приступати». Закінчені малюнки вчитель нанизує на нитку. Гірлянда вішається в класі.

 


Заняття 4

Тема: Наш клас

Мета: створення сприятливого психологічного клімату, підвищення соціометричних статусів учасників, усвідомлення цінності кожного члена команди.

Обладнання: ватман, стаканчики з фарбами, аркуші паперу А-4, конструктори «Лего».

Хід заняття

1.Вправа «Посмішка»

Для того, щоб заняття у нас пройшло добре, почнемо з першої вправи  «Посмішка». Посміхніться, подивіться на сусіда з одного боку, подаруйте йому посмішку, з іншого боку, подивіться на однокласників, подивіться на мене, подаруйте посмішку мені. Молодці!

 

2. Вправа «Мій настрій»

(пальчикове малювання)

Усі діти на одному плакаті  малюють свій настрій.

(Обговорення настрою кожного з учасників).

 

3.  Виявлення лідера

Психолог. Закрийте, будь ласка, очі, давайте уявимо, що ми знаходимося в морі і пливемо на кораблі. Ми - одна велика команда. А зараз відкрийте очі. Раптом почався шторм. Врятувати вас зможе тільки одна людина, якій ви все беззастережно довіряєте і на кого можете покласти цю відповідальність.

Ваше завдання зараз – вибрати цю людину. Учасники вибирають рятівника, після чого відбувається обговорення: яким способом вибирали і чому саме так, а також, чому вони вважають, що ця людина зможе їх врятувати.

 

  1. Вправа «Улюблена пора року»

Ви вже з багатьма в нашому класі познайомилися, запам'ятали, як звуть багатьох учнів нашого класу. А щоб познайомитися ближче, важливо дізнатися не тільки як звуть людину, а й те, чим вона захоплюється, що любить, що їй подобається. Тому я пропоную подумати про те, яка пора року у кожного з вас улюблена: зима, весна, літо або осінь. Подумайте і намалюйте цю пору року на аркушах паперу, які я вам роздам.

Демонстрація та обговорення дитячих робіт.

Поділ на групи відповідно до улюблених пір року.

 

5. Конструювання «Лего»

Учні у групах будують свою класну кімнату.

(під час роботи спостерігати за тим як визначається лідер групи і хто ним буде)

6. Гра «Дякую за прекрасний день»

Інструкція: Будь ласка, встаньте в  коло. Я хочу запропонувати вам взяти участь в невеликій церемонії, яка допоможе вам висловити дружні почуття і вдячність одне одному. Гра проходить наступним чином: один з вас стає в центр, інший підходить до нього, потискує руку і вимовляє: «Дякую за прекрасний день!» Обидва залишаються в центрі, як і раніше тримаючись за руки. Потім підходить третій учень, бере за вільну руку або першого, або другого, стискає її і каже: «Спасибі за прекрасний день!». Таким чином, група в центрі кола постійно збільшується. Всі тримають один одного за руки. Коли до вашої групи приєднається остання дитина, замкніть коло і завершіть церемонію безмовним міцним триразовим потиском рук. Цим гра і завершується.

 

 


Заняття 5

Тема: Світ радості

Мета: Розвиток емоційної сфери молодших школярів

Обладнання: аудіо програвач, запис музики, аркуші паперу (можливо газети), паперові хмаринки, олівці.

Хід заняття

1. Релаксаційна вправа «Струмочок радості»

Інструкція: Подумки уявіть собі, що всередині у кожного оселився добрий, веселий струмок. Водичка в струмочку чиста, прозора, тепла. Струмочок зовсім маленький і дуже пустотливий. Він не може довго всидіти на одному місці. Давайте з ним пограємо і подумки уявімо собі, як чиста, прозора, тепла водичка через ваші ручки переливається один одному по колу. (Діти, взявшись за руки, роблять хвилеподібні рухи руками).

2. Вправа «Ми теж!»

Мета: згуртування  колективу, вироблення позитивного настрою і емоцій.

Психолог розповідає про гарний настрій, радість, усмішки, роблячи паузи між висловлюваннями. Після кожного висловлювання діти вимовляють одну і ту ж фразу: «Ми теж!».

Психолог: «Я ділюся з вами своїм хорошим настроєм!

Діти: «Ми теж!»

Психолог: «Я дарую вам посмішку»

Діти: «Ми теж!»

Психолог: «Я радію»

Діти: «Ми теж!»

Психолог: «Я стрибаю від щастя!»

Діти: «Ми теж!»

Психолог: «Я вас люблю!»

Діти: «Ми теж!»

Психолог: «Я вас обіймаю!»

Діти: «Ми теж!»

Всі обіймаються в єдиному колі.

Ваше настрій відмінний? (ТАК !!!)

Якщо в групі зявилися відповіді: «Ні», уточнити чому? Що сталося?

3. Вправа «Я це вмію»

Мета: формувати позитивне ставлення до себе і до вмінь інших.

Кожен учасник вибирає якусь дію, яка йому добре вдається. Можливо, він добре катається на велосипеді чи роликах, малює, танцює, співає…

Усі по черзі виходять уперед, представляються і без слів, за допомогою пантоміми, показують, що вони вміють. Група намагається відгадати, що показує учасник.

4. Рухлива гра «Салют» під веселу музику

Мета: зняття емоційної напруги, розвиток швидкості рухових реакцій, спритності, відчуття дотику. Створення позитивного емоційного настрою.

Діти стоять по середині класу.

- Зараз ми зробимо з паперу салют (педагог бере аркуш паперу і стискає його в грудку) ось так, і підкинемо його вгору. Це і буде у нас салют. Беріть листочки і кидайте.

Психолог може приготувати вже заздалегідь зроблені грудочки і кинути їх для гри дітям. Можна запропонувати кричати: «Ура». Після того як діти пограли, педагог пропонує весь «салют» зібрати і покласти в чарівний мішечок і зав'язати його.

У грі є правило. Заборонено кидати грудочки з паперу один в одного.

5. Рефлексія заняття

На завершення заняття кожній дитині дають заздалегідь заготовлені хмарки та олівці (Додаток 3).

- Наше заняття підійшло до кінця і хотілося б завершити його на веселій ноті. Я роздам маленькі хмарки, але поки не зрозуміло який у хмарки настрій.

Цікаво який настрій у Вашої хмарки? Намалюйте його.

На завершення завдання уточнити у кого який настрій.

Заняття 6

Тема: Політ мрій та фантазій

Мета: вчити дітей висловлювати свою думку, фантазувати. Викликати позитивні емоції.

Обладнання: гра «Хто про що мріє», олівці, подушка, пелюстки з паперу.

Хід заняття

1. Вправа «Привітання»
Мета: заняття емоційного напруження, позитивне налаштування на заняття, подолання труднощів висловлюватись. 

У психолога в руках «чарівна паличка», яку він зі словами привітання і побажань на сьогодні передає по колу учням. Той, у кого «чарівна паличка», теж передає її із словами привітання і побажання наступному учаснику. І так продовжується доти, доки всі учні не привітаються між собою.

2. Гра- розминка «Хто про що мріє?»

Дітям необхідно згадати, про що мріяли герої відомих мультфільмів та казок. Для цього з'єднати кожного героя з його мрією. (Додаток 4)

3. Вправа «Чарівна подушка»

Інструкція: Сядьте, утворюючи коло. Я принесла вам сьогодні чарівну подушку. Кожен по черзі може на неї сісти і розповісти нам про своє бажання. Можливо, воно буде пов'язано з кимось із однокласників, або зі мною, або зі школою в цілому. Але це може бути і зовсім інше бажання, наприклад, щоб у батьків було більше часу для вас, щоб ви знайшли хорошого друга, щоб у вас з'явилася своя кімната і т.д. Той, хто сидить на подушці, буде завжди починати розповідь словами: «Я мрію про ...». Решта будуть уважно його слухати. Оповідач сам вирішує, кому він передасть подушку далі так, щоб черга дійшла до кожного учня.

4. Вправа «Квітка бажань»

Діти на круглих аркушах паперу у формі пелюсток (Додаток 5)зображують свою мрію. Потім з усіх робіт формують «Квітку бажань» та розміщують на стіні.

5. Релаксаційна вправа «Усмішка» 
Закрийте очі та уявіть собі, що ви бачите перед собою на малюнку гарне сонечко, рот якого розплився в широкій посмішці. Посміхайтеся у відповідь сонечку і відчуйте, як посмішка переходить у ваші руки, заходить до долонь. Зробіть це ще раз і спробуйте посміхнутися ширше. Розтягуються ваші губи, напружуються м’язи щік. Дихайте і посміхайтеся, ваші руки і долоні наповнюються усміхненою силою сонечка. А тепер потягніться і на рахунок «три» відкрийте очі. Чарівний світ наповнив вас свіжими силами та енергією. 

 


Заняття 7

Тема: Вчимося жити в мирі й злагоді

Мета: сприяти створенню доброзичливої атмосфери в класному колективі; формувати навички, необхідні для успішної взаємодії.

Обладнання: аркуші паперу А-4,  маркери, кошик.

 

Хід заняття

  1.  Вправа «Обмінюються місцями ті, у кого…»

Психолог промовляє «Обмінюються місцями ті, у кого…» і ті учні, кому твердження підходить встають і обмінюються місцями один з одним.

- хто любить музику;

- у кого вдома є кішка;

- хто любить цукерки;

- у кого є братик;

- у кого є сестричка;

- хто любить купатися;

- хто любить ходити до школи.

2.  Інформаційне повідомлення

  • Скажіть, хтось із вас хотів би, щоб до нього застосували жорстокі чи насильницькі  дії?
  • Які дії можна розцінити як жорстокість?

Жорстоке поводження дітей щодо дітей виявляється в такому: образливих прізвиськах, насміханні над виглядом, поведінкою, примушуванні до негативних дій (доведи, що не боїшся вчителя, що ти не гірший за інших, бойкоті, ігноруванні, побитті, відбиранні у слабших речей, грошей, їжі, погрозах, приниженнях.

- Діти, чи є у вас хоча б одна негативна риса, якої б ви хотіли позбутися? Зробимо це не зовсім звичайним для вас способом.

3. Вправа «Фігура монстра»

Мета: активізувати учасників до роботи в групі; проаналізувати свою поведінку і націлити на необхідність викорінення рис жорстокості.

- Пригадайте, за допомогою чого тварини можуть поранити один одного, проявити агресивність, напасти (кігті, зуби, роги).

Я пропоную намалювати незвичайну істоту, якій ви віддасте свої найгірші звички, слова, думки, (у вигляді кігтів, жал, рогів, гострих зубів тощо). Клас ділиться на групи по 4 учні (як сидять за партами). Малюють на аркуші (5 хв.)

Обговорення

  • Вам подобається ваше створіння?
  •      Ви чесно всі злі наміри віддали цій істоті?

-    А хотіли б, щоб таке створіння жило поруч з вами?

-    Чи хотіли б ви знищити це зло?

Давайте розірвемо малюнок на шматочки. Тільки тоді ви переможете зло, коли покладете шматки в чарівний кошик. Тепер всі учні класу позбулися своїх найгірших рис і стали добрими і чемними.

4.  Вправа «Яр мудрості»

- Уявіть, що перед нами глибокий яр. Щоб його перейти, треба пояснити прислів’я, які склав український народ про добро та добрих людей.

Робота в групах

1 група: Де є добро, там зникає зло.

2 група: Добро не лихо, ходить по світу тихо.

3 група: Не одяг красить людину, а добрі діла.

4 група: Добре діло роби сміло.

- Намагайтеся жити в мирі та злагоді з навколишнім світом. Пригадайте золоте правило життя «Стався до людей так, як би хотів, щоб ставились до тебе».

5. Релаксаційна вправа «Лимон»

Мета: досягти стану спокою.

Сядьте зручно: руки вільно покладіть на колінах (долонями вгору), плечі та голова опущені, очі заплющені. Уявіть собі, що у Вас у правій руці — лимон. Починайте повільно його стискати до тих пір, поки не ] відчуєте, що «вичавили увесь сік». Розслабтеся. Запам'ятайте свої відчуття. Тепер уявіть, що лимон знаходиться у вашій лівій руці. Повторіть вправу. Знову розслабтеся і запам'ятайте свої відчуття. Після цього виконайте вправу одночасно обома руками. Розслабтеся. Насолодіться станом спокою.

 

 

 


Заняття 8

Тема: Виготовлення лепбука «Шкільне життя»

Мета: закріпити набуті знання про школу, розвивати партнерські взаємини між учнями, формувати вміння узагальнювати та систематизувати інформацію.

Обладнання: елементи та заготовки до лепбука, ножиці, клей, кольоровий папір, картон, маркери.

Хід заняття

1. Привітання

Мета: налаштувати групу на спільну роботу, прийняти правила роботи групи під час заняття.

Учасники стають у коло. За годинниковою стрілкою, починаючи з ведучого, висловлюють свої вітання. Потім передають імпульс натисканням на праву руку сусіда. Вправа завершена, коли імпульс дійде до ведучого.

2. Виготовлення елементів лепбука

Робота в групах:

1 група - виготовлення гармошки «Шкільні рутини»

2 група - виготовлення конверта-квітки «Добрим будь»

3 група - виготовлення книжки-самогортки «Режим дня»

4 група - виготовлення конвертиків

5 група - виготовлення віконечок.

По закінченню роботи кожна група презентує свої елементи.

3. Фізкультхвилинка

Із-за парт ми піднялись,

Всі добряче потяглись,

Гарно спинки всі прогнули

І про втому геть забули.

Пальці всі в замок закрили

Й стисли їх мерщій щосили.

А тепер присіли!

Піднялись і пострибали.

Мов листочки покружляли.

Сіли швидко – і до праці.

Хай не стомлюються пальці.

4. Колективне створення лепбука

Діти разом із психологом під музику виготовляють лепбук.

5. Презентація лепбука

Діти самостійно презентують виготовлений леппук перед вчителем-класоводом та при можливості перед батьками.


Список використаної літератури

  1. Адаптація дітей до школи./ «Початкова школа» науково-методичний журнал. № 8 398) серпень 2002.
  2. Акимова М.Т., Козлова В.Т. Психологические особенности индивидуальности школьников. – М.: Академия 2002.
  3. Гільбух Ю.З., Коробко С.Л. Кондратенко Л.О. Готовність дитини до школи / За ред. Максименка, О.Плавник. – К.: Гавник, 2004.
  4. Кочерга О., Васильєв О. Дезадаптованість / Психолог № 4 2002.
  5. Кочерга О., Васильєв О. Дезадаптованість / Психолог № 9 2002.
  6. Шкільна дезадаптація дітей молодшого шкільного віку / Психолог листопад 42(186) 2005.[L1]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ДОДАТКИ

Додаток 1

Щоденні рутини

        

 

       

 

 

 

       


Додаток 2

Результат пошуку зображень за запитом "коло вибору"

 

 

 


Додаток 3

 

 


Додаток 4

Гра «Хто про що мріяв»

Пов’язане зображення              Результат пошуку зображень за запитом "ріпка"

 

Пов’язане зображення  Пов’язане зображення


Додаток 5

Квітка бажань

Результат пошуку зображень за запитом "пелюстка квітки"          Результат пошуку зображень за запитом "пелюстка квітки"

Результат пошуку зображень за запитом "пелюстка квітки"           Результат пошуку зображень за запитом "пелюстка квітки"Результат пошуку зображень за запитом "пелюстка квітки"

1

 


[L1]1

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
14 грудня 2018
Переглядів
3710
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку