Семінар-практикум для педагогів і батьків на тему "Збереження і зміцнення психічного здоров'я дитини в дошкільному закладі і в родині@

Про матеріал

Дитячий садок і родина – є інституціями, що безпосередньо впливають на розвиток дитини, становлення її як особистості, на стан психічного здоров'я малюка. Запропонований семінар-практикум мстить тренінгові вправи, завдання, які стануть у нагоді практичним психологам і педагогам закладів освіти в роботі з батьками вихованців.

Перегляд файлу

Матеріали

семінару-практикуму  для педагогів і батьків

на тему:

 

 

 

підготувала і провела

практичний психолог  Гапонюк О.Є.

(грудень 2018р.)

 

 

 

Всі здорові люди люблять життя

Генріх Гейне

Мета: підвищувати рівень психолого-педагогічної обізнаності батьків і професійної компетентності педагогів з питань збереження і зміцнення  психічного здоров’я дітей в дошкільному закладі і в родинах вихованців; познайомити батьків із оздоровчими технологіями, які можна використовувати вдома для розвитку емоційно-вольової сфери, покращення емоційного стану дитини, налагодження взаємин з власною дитиною. Сприяти покращенню стосунків, налагодженню взаєморозуміння та дієвої взаємодії між батьками та педагогами.

Ресурси та обладнання: мультимедійний супровід;  сніжинки з паперу; іграшка – мікрофон; картинки – правила роботи в групі; аркуші паперу, мольберти, фломастери, кольорові олівці; склянка води, сіль, молотий перець, грудка землі, ложка; розмальовки анти стрес; паперові сліди; серця розрізані на 5 частинок, притча, буклети.

Час проведення: 1год. 30хв.

Хід:

1. Вправа-привітання «Мікрофон» (3хв.)

Мета: активізувати учасників, сприяти кращому знайомству, подоланню бар’єрів у спілкуванні, залучати  батьків і педагогів до спільної  діяльності.

Матеріал: іграшкамікрофон.

Хід:

  • Доброго дня, шановні батьки, колеги! Сьогодні ми зібралися для того, щоб обговорити дуже важливі речі - визначити роль дошкільного закладу і родини у збереженні  психічного здоров’я дітей. Але, щоб нам було комфортно і зручно разом працювати, слід познайомитись. В цьому нам допоможе цікава гра.

Інструкція: Уявіть, що у вас беруть бліц-інтерв’ю. Вам слід назвати своє ім’я і надати короткі відповіді лише на два питання: «Що мені найбільш подобається/в оточуючому або в людях, або в справах тощо/» і «Що мені не подобається…» та передати мікрофон наступному учаснику.

  • Дякую за відверті відповіді. Що дала нам ця вправа? Чи складно було швидко надати відповідь?

2. Вправа «Поза Наполеона» (3хв).

Мета: налаштування учасників на спільну діяльність, зниження напруження. - Щоб досягти гарних результатів бажано працювати злагоджено. Пропоную перевірити, чи всі налаштовані на співпрацю.

Учасникам показують три види рухів:

  • Руки схрещені на грудях;
  • Руки витягнуті вперед із розкритими долонями;
  • Руки стиснуті в кулаки

Інструкція: За командою ведучого:  «Один, два, три!», усім учасникам одночасно необхідно показати один із рухів, який йому до вподоби. /Задача в тому, щоб більшість учасників показали один і той самий рух/.

- Ця вправа показала, наскільки ви готові до роботи. Якщо більшість показали відкриті долоні, вони готові до співпраці та достатньо відкриті. Кулаки показують агресивність, поза Наполеона – деяку закритість або небажання працювати в команді. 

3. Правила роботи (3хв).

Мета: прийняти правила роботи в групі.

  • В кожній родині, як і в кожній групі дошкільного закладу існують свої правила і нам, щоб плідно працювати, слід також дотримуватись певних правил.

Інструкція: Розгляньте зображення на слайді, та зазначте, яке правило, на вашу думку, воно може позначати.

Після озвучування усіх варіантів, психолог уточнює чи всіх влаштовують дані правила, чи будуть ще доповнення. Розміщує картинки-правила на видному місці.

4. Вправа «Снігопад» (5хв).

Мета: з’ясувати очікування учасників.

  • Погляньте, який чудовий снігопад. Кілька сніжинок залетіло і до нас. Оберіть собі одну і напишіть на ній, що ви очікуєте від сьогоднішньої зустрічі.

Після виконання, психолог пропонує учасникам озвучити свої очікування /за бажанням/ і залишити сніжинку собі.

 

5. Інформаційний огляд з мультимедійним супроводом(5хв). 

- У середовищі сучасних дошкільних освітніх установ проблема психічного здоров'я підростаючого покоління постала дуже актуально. Вона заслуговує уваги педагогів, психологів, а передусім – батьків. У нормативних документах, що регламентують діяльність дошкільних закладів, у Законах України теж звертається увага на збереження і зміцнення психічного здоров’я дітей. на слайді ви бачите лише деякі з них.

Турбота Держави.

Конституція України

Ст. 28 Кожен має право на повагу його гідності.

Конвенція про права дитини

      Ст. 17 Держави-учасниці визнають  важливу   роль   засобів   масової інформації і забезпечують,  щоб дитина мала доступ до інформації і матеріалів із різних національних і міжнародних  джерел,  особливо до  таких  інформації  і  матеріалів,  які  спрямовані на сприяння соціальному,  духовному  і  моральному   благополуччю,   а   також здоровому  фізичному  і  психічному розвитку дитини. 

         Ст. 19

     1. Держави-учасниці вживають  всіх  необхідних  законодавчих, адміністративних,  соціальних і просвітніх заходів з метою захисту дитини  від  усіх  форм  фізичного  та  психологічного насильства,

Закон України «Про дошкільну освіту»

Ст. 7 Завдання дошкільної освіти. Завданнями дошкільної освіти є збереження і зміцнення фізичного, психічного і духовного здоров’я дитини

Закон України «Про охорону дитинства»

Ст. 4 Система заходів щодо охорони дитинства

Система заходів щодо охорони дитинства в Україні включає:

  • Забезпечення належних умов для охорони здоров’я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей, їх соціально-психологічної адаптації та активної життєдіяльності, зростання в сімейному оточенні в атмосфері миру, гідності, взаємоповаги, свободи та рівності.

 «Визначимо поняття» (3хв).

Мета: уточнити уявлення про психічне здоров’я, основні показники психічно здорової дитини, про вплив дорослих на емоційний стан дитини, на її здоров’я.

  • А що таке психічне здоров’я? чому йому приділяється така значна увага?/вислови учасників/. Психічне здоров'я дитини - стан душевного благополуччя, емоційного комфорту, впевненість у своєму майбутньому, пов'язана з відчуттям захищеності свого «Я». Психічно здорова дитина  здатна успішно регулювати свою поведінку і діяльність відповідно до загальноприйнятих норм, і правил, активно розвиватись як особистість. На слайді ви бачите основні показники психічного здоров’я дитини.

Інструкція: Спираючись на показники підібрати слова-ознаки, що характеризують психічно здорову дитину. Вона яка? /учасники, які назвали ознаку отримують оплески/   

- Що ж потрібно для того, щоб дитина була психічно здоровою?

6. Вправа «Умови збереження психічного здоров’я дитини» (5хв).

Мета: поглибити знання про необхідні умови, що  сприяють  збереженню психічного здоров’я дитини в дошкільній установі та в родині.

Матеріал: аркуші паперу, мольберти, фломастери.

  • Учасники об’єднуються в дві групи за розрахунком: «батьки» - «педагоги», розміщуються за столами.

Інструкція: вам необхідно запропонувати умови, які слід створити для збереження психічного здоров’я дитини, групі «батьки» - в родині, група «педагоги» - в дошкільному закладі. Занотуйте ваші пропозицій на аркуші.

Після виконання вправи представники команд озвучують написане.

  • Батьки і педагоги повинні в першу чергу подбати про те, щоб малюк перебував у позитивній атмосфері. Дорослим слід зрозуміти, що дитина – це така ж людина, тільки ще маленька, беззахисна, дуже тендітна і вразлива.

7. Експеримент «Склянка води» (3хв).

Мета: на наочному прикладі показати і допомогти відчути емоційний стан дитини, яка зазнала жорстоке поводження або насилля.

Матеріал: склянка води, сіль, молотий перець, грудка землі, ложка.

  • Щоб переконатися в цьому, зробимо нескладний експеримент.

Нам потрібні:

  • Склянка води – це дитина (чиста, проста, наївна);
  • Сіль – грубі, солоні слова;
  • Перець – пекучі, образливі слова;
  • Грудка землі – неуважність, байдужість.

Усе добре змішуємо – отримаємо стан дитини, коли її примушують, ображають, жорстоко поводяться з нею або не звертають на неї увагу.

Що ви бачите в склянці?

Подумайте! Скільки часу мине, доки все осяде, забудеться? А варто лише легенько збовтати – і все підніметься на поверхню…

Чи можна говорити про збереження психічного здоров’я, якщо це повторюється щодня?

8. Вправа «Розбите серце» (5хв).

Мета: підкреслити значущу роль родини у збереженні і зміцненні психічного здоров’я дитини.

Матеріал: розрізане серце на 5 частин на кожному столі.

  • Позитивні емоції мають домінувати в житті дитини, оскільки це є першоосновою для нормального розвитку її психіки. Наскільки гармонійно формуватиметься її особистість, залежить від дорослих, які її оточують: батьків і педагогів.

Інструкція: У вас на столах розбиті серця. Спробуйте зібрати їх. (батьки та педагоги складають серця з 5 частин, на яких написані слова: дотик, допомога, час, подарунок, слова заохочення).

  • Ви щойно зібрали великі серця любові. Це 5 шляхів до серця дитини. Обговоримо кожен з них.
  1. Дотик – один із проявів любові. Ніжними дотиками, прогладжуваннями, поцілунками можна сказати набагато більше, ніж словами «я тебе люблю»;
  2. Допомога – материнство і батьківство – це робота важка і ненормована. І основна мета цієї роботи – підтримка, допомога, розуміння.
  3. Час – це ваша увага дитині. Діти роблять погані вчинки іноді задля того, щоб батьки звернули на них увагу. Бути покараним для дитини краще ніж бути забутим.
  4. Слова заохочення – коли ми хвалимо малюка, ми дякуємо йому за те, що він зробив. Кожного дня даруйте дитині приємні слова, похвалу, ласку.
  5. Подарунок – може бути символом любові, але лише тоді, коли дитина відчуває, що про неї дійсно піклуються.

Висновок: Емоційна потреба у любові та захищеності посідає перше місце серед душевних потреб дітей. Недостатнє задоволення цієї потреби зумовлює виникнення у дітей короткочасних або тривалих негативних психічних станів. Майже кожна ситуація, у якій зневажається, або принижується почуття власної гідності дитини, сприймається нею як критична. Потреба дітей у повазі є дуже важливою. Задоволення цієї потреби веде до підвищення рівня психічного здоров'я і навпаки.  

9. Вправа «Скарбничка любові» (5хв).

Мета: вправляти батьків у способах підтримки дитини.

Матеріал: невеликі аркуші паперу у вигляді сонечка, сердечка, квіточки тощо, коробочка із надписом «Скарбничка любові».

Хід: 

  • Кожна дитина радіє, коли її схвалюють, враховують її думку. Це як бальзам на душу.

Інструкція: вам необхідно наповнити цю незвичайну скарбничку словами підтримки, любові.

Після виконання, наголошує, що усі слова, краще найцінніших  коштовностей для дитини.    

10. Притча «Як навчити дітей бути щасливими» (5хв).

Мета: підкреслити значення впливу родини на дитину.

  • Щоб виховувати психічно здорову, щасливу дитину, необхідно дбати і про власне психічне здоров’я . Послухайте притчу, і сподіваюсь вона переконає вас у цьому.
  • Ось вона, найцінніша сімейна мудрість.

Одного разу йшов по дорозі старий мудрий чоловік, розглядав природу і милувався весняними яскравими фарбами. Тут він побачив чоловіка, який ніс на плечах неймовірно великий тягар. Було помітно, як у нього від такої тяжкості підкошуються ноги.

– Чому ти прирікаєш себе на такий тяжкий труд і страждання? – Запитав старець.

– Я страждаю для того, щоб мої онуки і діти були щасливими, – відповів бідолаха. – Мій прадід прирікав себе на тяжку працю заради діда, дід – заради батька, батько – заради мене, а я буду страждати заради щастя моїх дітей.

– А хтось у вашій родині був щасливим? – Поцікавився мудрий співрозмовник.

– Поки ще ні, але діти й онуки точно стануть щасливими! – Мрійливо промовив чоловік.

– На жаль, неписьменний не може навчити читати, а кріт ніколи не виховає орла! – Зітхнув старий мудрий чоловік. – Спершу потрібно навчитися самому бути щасливим, тільки тоді ти зможеш навчити щастю дітей. Це і буде твій найцінніший подарунок.

  • Який висновок можна зробити?
  • Спробуємо стати трішки щасливішими? Сьогодні я пропоную вам кілька ігор та вправ, які допоможуть покращити ваш емоційний стан і настрій.

11. Весела оздоровча ігротека (10хв)./батьки запрошуються до участі у апробації ігор та вправ/

Мета: покращити настрій учасників.

Одним із засобів покращення настрою, стану психічного здоров’я є сміх. Весело посміятися над незначною проблемою дуже корисно. Навіть діти дошкільного віку починають розуміти гумор. А дорослих я запрошую на веселу перерву (на слайдах розміщено веселі, кумедні фото дітей).

Якщо ви стомились, або в поганому настрою, виконайте кілька нескладних  Кінезіологічних вправ, заохочуйте дитину до виконання

Вправа «Вухо — ніс»

Лівою рукою взятися за кінчик носа, а правою рукою за ліве вухо. Одночасно відпустити вухо і ніс, плеснути в долоні, потім поміняти положення рук «з точністю до навпаки».

Вправа «Дзеркальне малювання»

Покласти на стіл чистий аркуш паперу. Взяти в обидві руки по олівцю. Почати малювати одночасно обома руками дзеркально-симетричні малюнки, літери, цифри. При виконанні цієї вправи розслабляються очі і руки. Коли діяльність обох півкуль мозку синхронізується, помітно збільшиться ефективність роботи всього мозку.

До речі, в кінезіології є такий цікавий прийом, не тільки корисний, але і захоплюючий. Більшість з нас виконують рутинні щоденні фізичні дії правою рукою (лівші — лівою). Проекспериментуйте, спробуйте чистити зуби, зачісуватися, брати в руки ті або інші предмети іншою рукою? Дослідження показують, що виконання звичайної дії «незручною» рукою активізує нові ділянки мозку і допомагає розвивати нові контакти між клітинами. Такі вправи дуже подобаються дітям. Ви можете використовувати їх і в роботі з дітьми, під час спільного відпочинку, організації родинних свят.

Взагалі зображувальна діяльність, як один із прийомів арт-терапії дуже корисна для стабілізації психічного стану і дорослих, і дітей. Великим попитом користується зараз так звані «розмальовки – анти стрес». Спробуйте їх позитивний вплив на собі (батьки розмальовують невеликі картинки).

  • Якщо вас зацікавила тема використання оздоровчих ігор та вправ, ми можемо розглянути її більш детально на наступній зустрічі.
  •    А зараз ми як справжні художники створимо «Образ психічно здорової дитини»
  1. Колаж «Образ психічно здорової дитини»

Мета: закріплення отриманих знань, формування навичок роботи в команді.

Матеріал: аркуші паперу, фломастери, клей, картинки, мольберти.

Інструкція: Вам необхідно в техніці колаж створити портрет психічно здорової дитини.

Після виконання кожна команда презентує свій варіант.

  1. Підсумок «Сліди на снігу»

Мета: спонукати до рефлексії; з’ясувати, чи виповнились очікування учасників.

  • Наша зустріч закінчується і вже час пригадати про наші сніжинки. Пригадайте, що ви написали. Подумайте, чи виправдались ваші очікування /за бажанням учасники висловлюють враження від зустрічі/. Але кожен буде рухатися далі, вперед. Взимку іноді важко йти по глибокому снігу.  Пропоную разом прокласти зручну дорогу, тобто окреслити задачі, які ви будете вирішувати щодо збереження і зміцнення психічного здоров’я дитини.

Інструкція: візьміть по одному сліду, напишіть на ньому, що вас зацікавило, що ви хочете і будете робити для виховання психічно здорової дитини. Кладіть слід, озвучуйте написане і рухайтесь вперед до успіху.

Учасники по черзі викладають сліди, промовляють написане і проходять по доріжці.

На згадку про нашу зустріч я  дарую вам буклети «Збереження психічного здоров’я дитини»

 

 

Джерела:

https://dytpsyholog.com/

https://ukr.media/

 

docx
Додав(-ла)
Гапонюк Олена
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
14 грудня 2018
Переглядів
3893
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку