ПРОФІЛАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ ДЛЯ ДІТЕЙ 5-9 КЛАСІВ

Про матеріал
Заняття за актуальною, у наш час темою "Булінг. Стоп агресії!". Заняття розроблено для допомоги класним керівникам, шкільним психологім, соціальним педагогам дляпроведення профілактичної роботи з дітьми 5-9 класів.
Перегляд файлу

Булінг. Стоп агресії!

Тема : Булінг. Стоп агресії!

Мета: Розширити у дітей поняття- булінг. Навчити ідентифікувати та розрізняти що таке насилля, булінг, конфлікт. Розвивати навички послідовних дій під час булінгу. Розвивати  навички  безпечної  поведінки  з  метою  попередження булінгу ; розуміти мотив агресивної  поведінки, усвідомлювати почуття, потреби, бажання, які лежать в основі насильницької поведінки та почуттів тих, хто страждає від насильства, зв'язок між потребами, почуттями та поведінкою.

Обладанання: Ватмани, фліпчарт, асоціативні картки, маркери, проектор, дошка для презентацій.

План заняття:

  1.                   Привітання. Вправа на знайомство.
  2.                   Мої очікування.
  3.                   Прийняття правил тренінгу.
  4.                   Асоціативний кущ.
  5.                   Вправа «Міф чи реальність».
  6.                   Робота в групах. Розбір ситуацій.
  7.                   Хто може бути залученим до ситуації булінгу.
  8.                   Вправи на вивільнення агресії.
  9.                   «День із життя Дмитрика». Робота в групах.
  10.               Висновки. «Незакінчене речення»

Хід заняття

  1.                   Привітання .

Вправа на знайомство.

Мета: Познайомитись з  учасниками тренінгу, зняти емоційне непруження, позитивне налаштування на подальшу роботу.

Час: 10 хв.

Ведучій на столі розкладає метафоричні асоціативні картки та пропонує учасникам взяти по одній катинці.

Ведучий Подивіться на картки та оберіть ту, яка нагадує вам щасливі, яскраві спогади з дитинства. По колу розкажіть: ваше ім’я, яку картинку ви вибрали та чому.

  1.                   «Мої очікування»

Мета:  Поставити рамки конкретних очікувань від заняття.

Час: 5 хв.

Ведучій: Сьогодні ми з вами відправляємось у подорож: пізнання комунікативних навичок і взаємо поваги під назвою « Булінг. Стоп агресії!». І звичайно ж у подорож із собою беруть валізу. Я пропоную вам зараз на кольорових стікерах написати ваші очікування від сьогоднішнього тренінгу,  приклеюємо листочки на нашу валізу - охочі можуть зачитати свої очікування. Після цього ми можемо відправлятися у подорож.

  1.                   Правила групи.

Мета: обговорити правила роботи  в групі.

Час: 3 хв.

Давайте  пригадаємо правила роботи: ( діти пропонують свої варіанти, ведучий записує їх на фліпчарті)

До уваги ведучого/ведучої!

Можуть бути запропоновані такі правила роботи групи:

1. Ми сидимо в колі

2.  Ми говоримо від свого імені

2. Ми будемо доброзичливими і активними

3. Ми підіймаємо руку, коли хочем сказати

4. Ми слухаємо, коли інші говорять

5. Кожен має змогу сказати «Пас»

6. Кожен має право висловлювати свою думку

8. Конфіденційність тощо

Кожне правило та що воно означає необхідно проговорити з групою.

  1.                   Асоціативний кущ.

Мета: обговорити: що таке булінг? Прояви булінгу серед учнів/учениць.Сприяти усвідомленню учнями/ученицями  даної  проблеми в сучасному середовищі.

Час: 10 хв.

Ведучий:

Що таке Булінг?.( Відповіді дітей).

Шкільне цькування або шкільний булінг (англ. school bullying campaign) — загальний термін, яким означають систематичні переслідування з образами, цькуванням, упереджене ставлення у навчальному закладі. Зазвичай, термін означає переслідування серед учнів, рідше зустрічається цькування учнів вчителями, ще рідше — цькування вчителя учнями.

Які є виді булінгу?

  • Фізичний;
  • Економічний;
  • Психологічний;
  • Сексуальний.( слайд на екрані)
  1.                   Вправа « Міф чи реальність».

Мета: зробити акценти на понятті «булінг», його видах, та проявах у шкільному середовищі

Час: 5 хв.

Учням пропонується прослухати факти про булінг та виявити, що є міфом, а що реалії.

  •                   Булінг має позитивні сторони( НІ)
  •                   Використання нецензурних слів дитиною по відношенню до іншихє проявом насильства(ТАК)
  •                   Булінг це коли кривдник цькує жертву(ТАК)
  •                   Б’ють заслужено(НІ)
  •                   Дитина яку цькують, ображають має мовчати про це(НІ)
  •                   Хлопці більше схильні до насилля (ТАК)
  •                   Булінг карається законом України(ТАК)
  •                   Булінг, для кривдника, це ознака мужності і сили(НІ)
  •                   Булінг це злочин(ТАК)
  •                   Треба мовчати коли потерпаєш від цькування(НІ)
  •                   Дитина яка потерпає від булінгу завжди у чудовому настрої(НІ)
  •                   Булінг- це систематичне ображання, цькування, псування речей, дитиною чи групи дітей  до ішшої дитиничи дітей(ТАК)
  1.                   Робота у групах з ситуаціями.

Вправа на об’єднання  у групи «Атоми і молекули».

Ведучий: « Уявіть, ви – самотні атоми. Починається хаотичний броунівський рух, при цьому можливі легкі зіткнення один з одним. Будьте обережні. За моєю командою ви повинні з’єднатися в молекули, число атомів в якій я назву».

Через деякий час після початку ведучий говорить цифру, наприклад, «п’ять». Учасники складають групи по п’ять осіб. Потім, інша кількість атомів в молекулах і т.д., але не більше 4-5 разів. Вкінці називаємо таку молекулу, щоб утворити 4 команди.

Ведучий: зараз ми звами ширше познайомимось більше з цими поняттями та попрацюємо у групах. Давайте об’єднаємось у чотири групи –Кожній групі дається ситуація з життя дитини, вам потрібно ідетифікувати до якого виду булінгу належить дана ситуація.

Діти у кожній групі ідентифікують ситуації, презентуючи їх на листах фліпчарту  , кожна група окремо.

(Додоток 1)

Презентуйте, будь ласка, ваші обговорення та рішення.

  1.                   Хто може бути учасником булінгу.

Ведучий: Як ви гадаєте, а хто може бути залученим до ситуації булінгу?

Діти відповідають.

На замітку ведучому: до ситуації булінгу залученим може бути будь хто з учасників освітнього процесу: учні, вчителі, тех. пресонал, батьки учнів, адміністрація, психолог. Всі хто приймає участь у освітньому процесі.

Записуємо відповіді на фліпчарті.

  1.                   Вправа  «Моя агресивна енергія»

Мета: розуміння і вираження власного відношення до проблеми агресивного поводження, навчання розпізнаванню спрямованості власних агресивних імпульсів.

Час: 15 хв.

Ведучий/ведуча.

Кожна людина від природи має власну енергію. Однак різні люди використовують її по-різному. Одні – щоб творити, робити щось добре, красиве і тоді енергію можна назвати конструктивною, інші – щоб знищувати чи руйнувати, і тоді їхня енергія – деструктивна. Конструктивна/позитивна енергія – це активність, прагнення до досягнень, захист себе й інших, завоювання волі і незалежності, захист власної гідності. Деструктивна/негативна енергія – це насильство, жорстокість, ненависть, недоброзичливість, злість, прискіпливість, сварливість, гнів, роздратування, упертість, самозвинувачення. Тому, щоб зрозуміти, що з нами відбувається, дуже важливо розпізнавати свої агресивні імпульси, керувати ними і направляти в бажане русло, не заподіюючи шкоди всьому, що нас оточує.

Зараз ми проаналізуємо власну поведінку і відповімо на запитання.

Запитання для обговорення:

- У якій формі (деструктивній/негативній чи конструктивній/позитивній) найчастіше виявляється ваша енергія?

- Подумайте, яким способом ви справляєтеся зі своєю агресивною енергією: даєте їй хід, чи, навпаки, намагаєтеся стримувати?

- Які ваші звичні способи розрядки цієї енергії?

- Як ви поводите себе, коли гніваєтеся? Як часто ви гніваєтеся?

- В кого і коли ви викликаєте гнів? Як змінюється вираз обличчя людини?

- Що не подобається вам, коли ви гніваєтеся?

- Як часто на вас гніваються?

 

  1.                   Вправи на вивільнення агресії

 

  1.                   «Спів під час натискання на груди, «Ех» → «Я»

Для цієї вправи учні/учениці стоять, ноги на ширині плеч, а коліна розслаблені. Вони співають, «Ех», натискаючи руками на груди. Важливо, щоб голос був помірно сильним, щоб звук можна було легко створити. Приблизно через одну хвилину цього співу попросіть учнів/учениць перетворити «Ех» на «Я», а потім, заспівати ще кілька.

 

  1.                   «Штовхачки».

Об’єднуються у пари, стають один до одного обличчям, ноги на рівні плечей. Учні простягують один до одного долоні і за сигналом ведучого починають штовхатися долоня до долоні, тільки долонями. Хто виштовхує пару. Той і виграв. Вправа проводиться декілька разів, щоб діти змогли за допомогою фізичного напруження вивільнити всю негативну енергію.

  1.                   «Дроворуб».

Учні стають  у позу дроворуба: ноги на рівні плечей, коліна трохи зігнуті, руки тримають уявну сокиру. Піднімають руки у замку над головою і з вигуками «Ух» роблять різкі рухи вниз руками, наче рубають дрова. Робимо це декілька разів.

Для ведучого:

Бажано щоб ведучий робив цю вправу разом із дітьми.

 

  1.               «Один день із життя Дмитрика»

Додаток 1.( ведучий читає вголос)

Запитання для обговорення:

  1. Що на вашу думку відчував Дмитрик, коли чув у свою адресу погані вислови?
  2. Що відчували кривдники?
  3. Чи легко було у той момент Дмитрикові?
  4. Як би у вашому класі сталася  така ситуація, якою була б ваша реакція?
  1.               Заключна вправа «Відкриваємо серце один одному/одна одній»

Мета: підведення підсумків, вираз емоційного ставлення учнів/учениць один до одного/одна до одної.

Час: 7 хв.

Необхідні матеріали: іграшка-речник.

Учні по колу передають іграшку-речника і продовжують речення:

На сьогоднішньому занятті мені сподобалось: ( висловлення учнів).

Ведучий: Дякую  вам,  діти, за сьогоднішнє заняття ми дуже плідно попрацювали, ми молодці і можемо собі поаплодувати ( оплески).

 

Додаток 1.

 

Ситуація  1.

Мене звуть Іра. Мені 13 років. Ми з батьками переїхали із великого міста у село і мене перевели до іншої школи. Вчителі ставляться до мене добре, а от деякі однокласниці мене одразу незлюбили. Постійно чіпляються до мого одягу, сміються з мене знущаються. Нещодавно мені купили нову куртку і однокласниці Юля та  Оля  сказали мені коли я прийшла до шоли: «Що це за лахміття? Зніми її, не ганьбись!».  Це було дуже неприємно чути, адже куртка зовсім нова і модна.

Завдання :

- до якого виду булінгу відноситься

-хто кривдник

-хто жертва

-хто спостерігачі

Ситуація 2.

Мене звуть Кирило, я навчаюсь у 6 класі. У моєму класі є 2-е хлопців  Сашко та Даниїл, від яких потерпають усі малолітки. Нас вони вже не чіпляють. Бо ми дали ім відсіч, а от дітям з 4-5 класів проходу не дають. Вони погрожують малечі, що поб’ють їх, якщо ті не від дадуть кишенькові гроші, а от одного разу один малий сказав, що нічого давати не буде, так вони йому таких стусанів понадавали…

Завдання :

- до якого виду булінгу відноситься

-хто кривдник

-хто жертва

-хто спостерігачі

Ситуація 3.

У нашому класі( 6 клас) є один хлопець, Костя, який трохи дивний. Коли у нього щось не виходить він починаю нервувати дуже сильно, кидає справу і каже, що не вміє нічого робити. Це  відбувається з 1 класу. У молодших класах ми намагались не помічати цього, а от у 6 стало зовсім важко всьому класу. І ми вирішили, що треба його зупиняти,  казати на нього «псих», «закривати йому рота», щоб не заважав на уроках. Ми всі думали що Костієві стане соромно і він припинить так робити , а стало навпаки. Отже тепер він ненавидить усіх нас і нервується іще більше.

Завдання :

- до якого виду булінгу відноситься

-хто кривдник

-хто жертва

-хто спостерігачі

Ситуація 4.

Мене звуть Маша. Я учениця 8 класу.  Я ненавиджу ходити до школи, бо мої однокласники з мене насміхаються. Так вийшло, що мені важко вчитися і я не можу запам’ятовувати те, що ми вчимо. Коли я виходжу до дошки то всі сміються наді мною.  Особливо Артем та Сергій, вони вважать себе крутими, бо їхні мами працюють у нашій школі. У нашого класу є своя група у «Вайбері», там ми дізнаємось про якісь новини чи передаємо один-одному завдання, там ці двоє «крутих» почали ображати слабших- тих хто мовчатиме, я видалилася з групи, то вони почали писати мені у Інстагараммі, насміхатися наді мною, прикалюватися. Я чула, що вони пишуть не тількі мені але іще деяким нашим однокласникам.

Завдання :

- до якого виду булінгу відноситься

-хто кривдник

-хто жертва

-хто спостерігачі

 

Додаток 2.

«Один день із життя Дмитрика»

 

«У понеділок, вранці, у кімнаті Дмитрика задзвенів будильник – треба йти до школи, але настрою не було. «Як я не хочу йти до школи. Знову з мене будуть знущатися», – прошепотів хлопчик і на його очі навернулися сльози.

Мама приготувала сніданок та бутерброд синові до школи. Хлопчик ледь торкнувся їжі – настрою не було, тому і їсти не хотілося.

Підходячи до школи, Дмитрик побачив своїх однокласників. «Дивіться, невдаха йде до школи! Знову буде «бліяти» біля дошки. Хоч поприкалуємося !!!» – засміялися діти.

Стримуючи себе, мовчки Дмитрик пройшов повз натовп, що сміявся. Зайшов до класу, хотів сісти на своє місце, але побачив, що стілець замащений крейдою. Він мовчки дістав із кишені хустинку і став витирати своє місце. Пролунав дзвоник на урок. Діти швидко зайняли свої місця. Зайшов вчитель. Але хлопчик не зміг вчасно приготуватися до уроку. «Знову ти у своєму репертуарі: ні підготуватися вчасно до уроку, ні знань», – сказав учитель. Діти почали сміятися. «Мій стілець був вимащений  крейдою і я його витирав», – тихо сказав хлопчик. «Що ти вигадуєш, не наговорюй на клас, сам замастив, а потім інших звинувачуєш …». «Так, він такий, – підхопив один з учнів, – на це він здатен». Хлопчику було дуже образливо, що  і вчитель на їхньому боці.

Його викликали до дошки розв’язувати задачу, він дуже хвилювався, коли проходив між рядами, думки плуталися, серце здавалося ось-ось вистрибне …. Коли задача була розв’язана, учитель подивився на результат і промовив: «Що за маячня? Задача – елементарна, а ти й цього не можеш зробити». У класі вибухнув сміх. «Я ні на що не здатний, – думав хлопчик, – я – невдаха, тому у мене і немає друзів, навіть і вчитель це зрозумів».

Дмитрик мовчки сів за парту. Клубок застряг у горлі, дуже хотілося плакати, але він стримував сльози. «Як я ненавиджу клас, як я ненавиджу школу, як я не хочу більше сюди ходити» …

Думки хлопчика ходили по колу: «Я – невдаха, з мене путнього нічого не буде». Пояснення нового матеріалу він уже не чув …

 

1

 

docx
Додано
12 березня 2020
Переглядів
1393
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку