Профілактичне заняття для учнів 6-7 класів
«Ти не один»
Мета — первинна профілактика суїцидальної поведінки.
Завдання:
1. Сформувати відношення до життя як до цінності.
2. Допомогти дітям усвідомити свої ресурси.
3. Навчити просити про допомогу та надавати допомогу іншим.
Підготовка до заняття.
Психолог проводить анкетування в класі.
Питання анкети:
1. Поміркуй, чого в твоєму житті більше — доброго чи поганого? Якщо все, що відбувалося з тобою в житті прийняти за 100%, розподіли ці події на позитивні та негативні (приємні та неприємні) у відсотках.
2. Якщо всі твої вчинки прийняти за 100%, розподіли їх на добрі та погані (у відсотках).
3. Чи є в тебе люди, з якими ти можеш поговорити відверто, порадитися в складній ситуації? Хто це?
4. Чи буваєш ти жорстоким по відношенню до:
а) тварин;
б) однокласників, ровесників;
в) батьків;
г) вчителів;
д) молодших за віком;
є) людей похилого віку?
5. Чи часто люди бувають несправедливі, жорстокі по відношенню до тебе? Хто саме?
6. Для тебе життя — це...
Хід заняття.
1. Психолог знайомить дітей з результатами анкетування в узагальненому вигляді. Акцентує увагу на важливих моментах.
2. Психолог пропонує учням за бажанням закінчити речення «Життя- це...». відповіді записуються на дошці в дві колонки — позитивні і негативні. Аналізує разом з дітьми, яких думок більше. Чому такі різні вислови? Психолог підводить дітей до висновку, що в різні моменти життя сприймається по-різному, життя не може бути тільки хорошим, приємним, легким, чи тільки поганим, злим, тяжким.
3. Повідомлення психолога. Людина живе в суспільстві, тобто її оточують інші люди. Дуже важливо вміти звернутися за допомогою та знати, хто зможе її надати. Давайте поміркуємо, хто саме (люди, організації, спільноти) можуть допомогти в наступних життєвих ситуаціях. Психолог записує на дошці всіх, кого називають учні.
- В школі паморочиться голова
- Загубився в незнайомому місті
- Посварився з другом
- Ображають старшокласники
- Вкрали мобільний телефон
- Батьки постійно б“ють та принижують
- Не можеш знайти спільної мови з однокласниками
- Не зрозумів нову тему з математики
- Не записав домашнє завдання
- Конфлікт з вчителем
- Програв багато грошей
- Згвалтування
- Покинула кохана людина
Психолог звертає увагу на те, що існує дуже багато людей, до яких можна звернутися в складних ситуаціях. І якщо тобі хтось відмовив, то мабуть ти не до того звернувся. Не треба впадати у відчай та робити хибний висновок, що ти нікому не потрібен. Необхідно просити про допомогу до тих пір, доки не отримаєш її. Ти маєш на це право!
Але треба не забувати і про те, що і ти сам можеш стати для когось «рятівником». І твоя допомога може змінити життя людини.
4. Психолог об“єднує учнів у 5 груп. Кожна група отримує завдання: прочитати ситуацію, обсудити її в групі та вирішити, як можна допомогти людині, яка потрапила в біду.
Ситуація 1. Я потрапив в аварію і тепер пересуваюся в інвалідному візку. Лікарі кажуть, що шансів на одужання майже немає. Я не хочу так жити!
Ситуація 2. Я програв в автомати величезну суму грошей. Гроші позичав у друзів, родичів, а вчора вкрав у батьків. Мені краще не повертатися додому ...
Ситуація 3. Однокласники постійно знущаються з мене, в мене не має жодного друга. Мені не хочеться ходити до школи. А іноді і жити...
Ситуація 4. Мене покинула кохана дівчина! Сказала, що я набрид їй. Я люблю її більше життя!
Ситуація 5. Я прийшла в новий клас і розповіла, що у мене багаті батьки, багато «крутих» друзів, а сама я - фотомодель. Все це брехня, і скоро всі дізнаються правду. Мені страшно...
Групи презентують свої напрацювання. Інші учні також можуть доповнювати.
5. Діагностична вправа “Лінія життя”.
Інструкція: "Намалюйте лінію свого життя. Розділіть її на три частини, що відповідають вашому минулому, теперішньому і майбутньому. Поставте позначку, де ви перебуваєте зараз.
Аркуші з цією вправою учні віддають психологу для діагностики.
6. Завершення заняття. Що нового ви дізналися? Що вас здивувало? Що вам не сподобалося? Які висновки ви для себе зробили?