знайомство членів групи; усвідомлення педагогами своїх емоцій та почуттів, прийняття їх; освоєння ефективних способів зняття внутрішнього напруження, прийомів саморегуляції.
Тренінг для педагогів
Тема: Профілактика емоційного вигорання педагога
Мета: знайомство членів групи; усвідомлення педагогами своїх емоцій та почуттів, прийняття їх; освоєння ефективних способів зняття внутрішнього напруження, прийомів саморегуляції.
Обладнання: карточки «фантом», кольорові олівці, аркуші А4, ручки.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Назвіть своє ім’я, найцінніший дитячий подарунок.
Наша сьогоднішня зустріч присвячена темі: «Профілактика емоційного вигорання педагога».
Що ж таке «синдром емоційного вигорання»?
Це стан надмірного емоційного, фізичного та психічного виснаження людини, яке обумовлюється тривалим перебуванням у емоційно перевантаженій ситуації. Основним чинником виникнення даної «хвороби» є стрес. А в роботі та житті педагога їх більш ніж достатньо. Тому не будемо зупинятись на запитаннях «чому?» і «навіщо?», перейдем до «що робити?». Для початку запропоную вам вправу, яка покаже яким сферам свого життя ви надаєте перевагу, а в яких не реалізовуєте себе.
(Я педагог, дружина, мати, дочка, подруга, жінка, бабуся, колега, господиня)
Позначте, від центру кожну роль за мірою та кількістю часу і енергії, що ви їй віддаєте. Чим більше віддаєте, тим вище відмічайте.
Обговорення. На схемі, яку ви отримали можна чітко побачити, які соціальні ролі стоять для вас на першому місці, а які страждають від нестачі вашої енергії.
Проведення методики «Живий будинок».
Вся наша робота проходить у спілкуванні. Вербальний контакт дає лише 35% інформації, а невербальний – 65%. Давайте подивимось наскільки ви вмієте розпізнавати чужі емоції.
(Додаток 1)
Ключ до малюнка:
Емоційне виснаження та набуття «синдрому емоційного вигорання» це неминуча доля майже кожного педагога, який пропрацював більше 15-ти років на одній посаді. Часто в нас, педагогів, присутня така риса в характері як надмірна категоричність, знання як правильно, що є ризиком емоційного вигорання.
З цього приводу пропоную вам такий експеримент.
Кожному учаснику роздано бланк, на якому намальовано 9 точок. Їх необхідно об’днати чотирма лініями, не відриваючи руки. Дана вправа показує наскільки ми можемо відірватись від стереотипів і мислити нетрадиційно. (додаток 2)
Людина конструює свою реальність через власні переконання та висновки, часто десятилітньої давності.
Є дуже показовий приклад зі щуром та тунелями.
Якщо ми посадимо щура в лабіринт з чотирма тунелями і завжди будемо класти сир у четвертий тунель, тварина скоро навчиться шукати сир у четвертому тунелі. Хочеш сир? Бігом у четвертий тунель – ось і сир! Знову хочеш сиру? В четвертий тунель – маєш сир. Через деякий час великий Бог у білому халаті кладе сир у інший тунель. Щур захотів сир, побіг у четвертий тунель, а сиру немає. Щур вибігає. Знову в четвертий тунель – сиру немає. Вибігає. Через деякий час щур перестає бігати в четвертий тунель і пошукає в іншому тунелі.
Різниця між щуром і людиною проста – людина бігатиме в четвертий тунель вічно! Людина повірила в четвертий тунель. Щури ні в що не вірять, їм потрібен сир. А людина, повіривши в четвертий тунель вважає правильно бігати туди, є там сир чи нема. Людині важливіше відчувати себе правим, ніж мати сир. І ми продовжуватимемо ходити по одному і тому ж шляху, навіть якщо давно не отримували сиру і наше життя погано працює. Людина схильна вірити у свої «четверті тунелі».
Людина надає перевагу бути правою і дотримуватись своїх переконань, ніж бути щасливою. Ми можемо все життя бігати по «четвертим тунелям» аби не зраджувати своїм переконанням та доказувати свою правоту. І це для нас важливіше, ніж бути щасливим. А великий Бог життя не забуває перекладати сир.
І ви ніколи не будете щасливі, намагаючись отримати щастя, якщо керуєтесь вірою в те, що ви знаєте, де знаходиться сир[2, с.128].
Емоції, їх надміра чи їх дефіцит, займають чільне місце в розвитку «синдрому емоційного вигорання» педагога, що в свою чергу тягне за собою безліч соматичних захворювань. (Роздати всім учасником листки з намальованим тілом людини)
Інструкція: “Уявіть, що ви зараз дуже сильно роздратовані на когось чи щось. Спробуйте відчути цю злість усім тілом. Можливо вам буде легше уявити тоді, коли ви згадаєте певний випадок, коли ви розізлились на когось. Відчуйте, де у вашому тілі знаходиться ваша злість. Як ви її відчуваєте? Можливо вона схожа на вогонь десь у вашому організмі? Можливо це свербіння в кулаках? Заштрихуйте ці ділянки червоним олівцем на своєму малюнку. Тепер уявіть, що ви несподівано перелякались чогось. Що вас може налякати? Де знаходиться ваш страх? На що він схожий? Замалюйте чорним олівцем це місце на своєму малюнку”. Аналогічно запропонувати учасникам визначити синім олівцем сум.
Обговорення. Зверніть увагу, які ділянки тіла заштриховані. Вже доведено, що сильні та постійні негативні емоції викликають ті чи інші захворювання. Зокрема гнів, страх, сум… І подивившись на ваш фантом, можете зрозуміти, які хвороби можуть загрожувати вам при частому переживанні даних емоцій.
Що ж робити, якщо ви бачите в собі симптоми «емоційного вигорання»? А це:
Існує так звана Піраміда підтримки (при емоційному виснаженні)
Як бачимо, як першому місці стоїть самопідтримка.
Існують такі способи самопідтримки:
Позитивне та доброзичливе спілкування відіграє не останню роль у профілактиці емоційного вигорання.
Кожному із вас я зібрала ресурсний мішечок. У ньому є підбадьорливі прянощі, які нагадуватимуть своїми ароматами про те, що все для вас необхідне завжди з вами.
Кава – смачний напій, який приносить задоволення, бадьорить, тонізує. Це один з найулюбленіших запахів людства.
Кардамон зміцнює нервову систему, знімає втому і апатію.
Кориця позбавляє від почуття самотності і страху.
Посміхайтесь частіше й будьте здорові!
Додаток 1
Додаток 2