«Профілактика «синдрому емоційного вигорання» у педагогів».

Про матеріал
Тренінгове заняття для вихователів дошкільних навчальних закладів на тему: «Профілактика «синдрому емоційного вигорання» у педагогів».
Перегляд файлу

Тренінгове заняття для педагогів на тему :

«Профілактика «синдрому емоційного вигорання» у педагогів».

МЕТА: підвищення рівня поінформованості учасників щодо синдрому емоційного вигорання. Розвиток групової згуртованості та уміння працювати командно, розвиток позитивного мислення. Формування навичок ефективної взаємодії та комунікативної компетентності, розвивати почуття довіри до інших людей. Спонукати учасників до самоаналізу та самовдосконалення, створення у членів групи почуття цілісності, приналежності до однієї команди.

Хід

Вітання, оголошення теми зустрічі.

  1. Вправа на знайомство „Презентація”

Мета: познайомити учасників, сприяти згуртованості групи та створенню комфортної атмосфери для успішної роботи.

                  Пропоную учасникам презентувати себе за запитаннями :

  1.  Ім’я;
  2.  Відомості про сім’ю;
  3. Три речі, які Ви найбільше любите в житті;
  4. Життєве кредо.

 

  1. Вправа «Квітка-семицвітка» (очікування) 

Мета: визначення очікувань учасників тренінгу.

Інструкція. Кожен із нас, напевно, пам’ятає казку про «Квітку-семицвітку» , яка виконувала бажання. Зараз на пелюстках кожен із вас напише, що він очікує від цього заняття та прикріпе до нашої квіточки пелюсточку.

 

  1. Правила роботи групи

Правила записано на промінчиках сонечка. Члени групи по черзі зачитують правила  та прикріплюють до сонечка:

1 . Щирість у спілкуванні .

2 . Принцип «тут і тепер» .

3 . Доброзичливе ставлення один до одного.

4 . «Вето » - можна взагалі не говорити.

5 . Повага до мовця .

6 . Дбайливе ставлення до інших.

7 . Принцип « не критикувати ».

8 . Активну участь в роботі.

9. Звертатися один до одного по імені.

10. Приймати себе та інших такими, які вони є.

11. Уникати оцінок один одного.

12. Кожному члену групи – як мінімум одне хороше і добре слово.

13. Конфіденційність всього, що відбувається в групі.

 

  1. Вправа « Асоціативний ряд»

Мета: активізація учасників, налаштування на робочий лад.

Пропоную учасникам придумати слова-асоціації до словосполучення «емоційне вигорання».

 

  1. Презентація.

 

  1. Робота в групах. Вправа « Дерево емоційного вигорання».

Мета: визначити причини та наслідки емоційного вигорання, узагальнити наданий обсяг інформації .

         Пропоную учасникам розділитися на 2 команди (біле, чорне) . Кожна команда отримує «Дерево емоційного вигорання» в якому корені символізують його причини (групи факторів), стовбур – саму проблему. Гілки дерева – це групи симптомів, характерних для синдрому психоемоційного «вигорання» , а листя та плоди – це наслідки, які проявляються в поведінці, психічному та фізичному здоров'ї  людини. 

Після закінчення виконання роботи , групи презентують свої « дерева».

 

  1.  Вправа «Синквейн»

Мета: тренувати здатність узагальнювати інформацію, висловлювати її декількома словами.

Пояснюю учасникам умови виконання завдання. На дошці вивішую правила, за якими учасники повинні виконати завдання.

СИНКВЕЙН – це вірш, який складається з 5 рядків за особливими правилами .

1 рядок – це назва теми.

2 рядок – це визначення теми з 2 прикметників або дієприкметників.

3 рядок – це 3 дієслова, які вказують дію в межах теми.

4 рядок – фраза з 4 слів, яка показує відношення автора до теми.

5 рядок – завершення теми, синонім першого слова, який виражений будь – якою частиною мови.

НАПРИКЛАД:

  1. Гра.
  2. Весела, розвиваюча.
  3. з'ясувати, оцінити, розвинути.
  4. Я люблю придумувати ігри.
  5. Моделювання ситуації (розігрування ролей).

СЛОВА: конфлікт, вигорання, людина, симптоми, виснаження, перенапруження, втома, непорозуміння, емоції, поведінка, психіка.

 

  1. Гра «Пошуки людського скарбу».

Мета: розвиток позитивного мислення, формування навичок ефективної взаємодії та комунікативної компетентності.

Пропоную учасникам розділитися на 2 команди (день, ніч) та записати якими позитивними емоціями можна змінити негативні.
( Учасники замінюють слова, записані на «хмарках», влучними словами на «сонечку»).
На зміну байдужості прийде ( цікавість, завзяття);
гордість замінить (скромність);
впертість поміняє ( задоволення);
злість розтопить (усмішка);
розчарування замінить ( наснага);
сум переможе (радість);
заздрість перемінить (доброта);
образу затушить (відвертість і щирість);
сором(цікавість);

 гнів(любов, довіра).

Команди презентують свої напрацювання, тренер – доповнює при потребі.

 

  1. Вправа «Закінчи речення» (робота із прислів’ями).

Пропоную учасникам тренінгу розділитися на 3 команди (зима, літо, весна).

Кожна команда отримує своє завдання (на команду по 5 прислів'їв).
Учасники отримують початок прислів'я  і  повинні придумати кінець.

Гарний настрій ----------------------------------------- запорука здоров'я.
Приносити добро іншим ---------------------------- робити радість собі.
Смуток і страх                                                             підточують здоров'я.
Веселий сміх --------------------------------------------- це запорука здоров'я.
Доти здоров'я служить,------------------------------- доки людина не тужить.
Веселий настрій ----------------------------------------- половина здоров'я.
Глянь на настрій і                                                        про здоров'я, не питай.
Іржа залізо їсть, а людину ---------------------------- злість.
Сміх краще лікує,                                                         ніж усі ліки.
Радість сім хвороб                                                       лікує.
Згода будує, а незгода                                                руйнує.
Сердите не буває                                                          сите.
У кого серце вовче, той                                                їсть, кого хоче.
Не смійся братику з                                                     чужого упадку.
Тіло в золоті, а душа                                                      в болоті.

По закінченню команди презентують свої напрацювання, тренер доповнює в разі потреби.

 

  1. Вправа «Мої позитивні та негативні сторони».

Мета: розвиток навичок ведення позитивного внутрішнього діалогу, здатності до самоаналізу, зміцнення віри в себе, виявлення позитивних та негативних сторін власного «Я».

       Матеріали: бланки з таблицею для кожного учасника.

       Інструкція: Тренер. У кожного бувають напади нудьги, «кислого» настрою, коли здається, що ти нічого не вартий в  цьому житті, нічого тобі не вдається. У такі моменти забуваються всі власні досягнення, здобуті перемоги, здібності, радісні події. Але кожному з нас є чим пишатися. Пропоную скласти пам’ятку, в яку занесемо свої досягнення, здібності. Читання пам’ятки додає бадьорості і допомагає оцінювати себе адекватніше. Пропоную вам виконати цю роботу.

        Учасникам  роздаю бланки з таблицею, в яких вони повинні самостійно заповнити колонки: «Мої найкращі риси» - сюди записують риси чи особливості характеру, що їм у собі подобаються і складають їх сильну сторону, «Мої здібності і таланти» - у цей стовпчик учасники повинні записати здібності й таланти в будь-якій сфері, якими людина може пишатися, «Мої досягнення» - записують досягнення учасника в будь-якій галузі.

По закінченню ведучий на свій розсуд (залежно від рівня довіри у групі) пропонує членам групи зачитати свої пам’ятки.

 

 

Мої найкращі риси

 

 

 

Мої здібності й таланти

 

 

Мої досягнення

 

 

 

 

 

 

Рефлексія: яке враження на вас справила вправа? Що нового ви почерпнули для себе? Чи змінили віру в себе?

  1. Тест  «Самооцінка стійкості до стресу».

 

Даний тест дозволить Вам дати самооцінку стійкості до стресу. Результат буде об’єктивнішим, якщо Ваші відповіді будуть якомога  щирішими.

Інструкція. Прочитайте наведені у тесті запитання (твердження) та оберіть одну з трьох відповідей  «дуже рідко», «час від часу»  або  «часто». Обведіть  бал, який відповідає Вашій відповіді.

 

 

 

п/п

 

 

Запитання

 

 

Дуже рідко

 

Час від часу

 

Часто

1.

Я думаю, що мене недооцінюють в колективі.

1

2

 

3

 

2.

Я намагаюсь працювати навіть тоді, коли буваю не цілком здоровим.

1

2

3

3.

Я постійно переживаю  за якість своєї роботи

1

 

2

 

3

 

4.

Я буваю налаштованим агресивно

1

2

3

5.

Я не терплю критики на свою адресу

1

2

3

6.

Я буваю роздратованим

1

2

3

7.

Я намагаюсь стати лідером там, де це можливо.

1

2

3

8.

Мене вважають людиною наполегливою і напористою

1

2

3

9.

Я страждаю на безсоння

1

2

3

10.

Своїм недугам я можу дати відсіч

1

2

3

11.

Я емоційно і хворобливо переживаю неприємність

1

2

3

12.

У мене не вистачає часу на відпочинок

1

2

3

13.

У мене виникають конфліктні ситуації

1

2

3

14.

Мені не вистачає влади, щоб реалізувати  себе

1

2

3

15.

Мені не вистачає часу, щоб зайнятися  улюбленою справою

1

2

3

16.

Я все роблю швидко

1

2

3

17.

Я відчуваю страх, що втрачу роботу (не поступлю в інститут)

1

2

3

18.

Я дію гарячково, а потім переживаю за свої  справи і вчинки

1

2

3

 

Тренер  пропонує  кожному учаснику підрахувати сумарну кількість балів та озвучує рівні стійкості до стресу.

 

 

Сума балів

 

 

Рівень Вашої стійкості до стресу

51 – 54

1 – дуже низький

47 –  50

2 – низький

43 – 46

3 – нижче від середнього

39 – 42

4 – трохи нижчий від середнього

35 – 38

5 – середній

31 – 34

6 – трохи вищий від середнього

27 – 30

7 – вищий від середнього

23 – 26

8 – високий

18 – 22

  1. – дуже високий

 

  1. Вправа «Головне – другорядне».

Мета: усвідомити актуальність якісного проживання свого життя.

Інструкція. Тренер пропонує учасникам на аркуші паперу написати 10-12 справ, які для них у цей час дуже важливі (на першому місці  – найважливіша, на другому – менш важлива і т. д.). Потім запрошує всіх сісти колом, розслабитись і закрити очі.  Він говорить: «Спробуйте уявити себе наприкінці  життя, вам вже 70-75 років. Ви давно на пенсії, не працюєте, опікуєтесь онуками, домашнім господарством і т.д. Уявіть, що з відстані тих літ дивитесь у своє сучасне та оцінюєте, що для вас головне, що – другорядне. Наприклад, ви можете думати про те, що багато сил віддавали певній справі, яка потім не мала у вашому житті великого значення, а тільки здавалася дуже важливою.

А тепер візьміть чистий аркуш паперу і напишіть список своїх справ за ступенем значущості для вашого життя в ролі людини, якій вже 70-75 років. Порівняйте обидва  списки. Які справи залишилися для вас важливими, а які втратили свою значущість? »

 Ця вправа демонструє відмінність між активністю та результативністю життя людини. Високий рівень активності (багато справ, постійна зайнятість, висока інтенсивність спілкування) означає невиконання значущих справ – марнування часу на дрібниці та штучна підтримка внутрішньої напруги через страх щось не встигнути. Необхідно навчитися виокремлювати в житті головне і прагнути будувати свій час та життя так, щоб сили були використані передусім на досягнення основних цілей. 

  1. Творче завдання „Вірш про себе”.
    Мета: розвивати позитивне ставлення до себе, почуття власної гідності.
    Роздаю кожному учаснику бланки з незакінченими реченнями та пропоную їх закінчити.

Вірш про себе
Я, ніби пташка, тому що.....................................................
Я перетворююсь на тигра, коли.........................................
Я можу бути вітерцем, тому що.......................................
Я, ніби мурашка, коли...........................................................
Я склянка води.......................................................................
Я почуваю, що я шматочок таючого льоду.......................
Я – прекрасна квітка.............................................................
Я почуваю, що я скала...........................................................
Я – стежка.............................................................................
Я, ніби риба.............................................................................
Я – цікава книжка...................................................................
Я – пісенька..............................................................................
Я – миша...................................................................................
Я, ніби буква „О”...................................................................
Я – світлячок...........................................................................
Я відчуваю, що я смачний сніданок.......................................
Невже це, насправді, Я!!!

Учасники зачитують по черзі свої вірші.

  1.  Вправа «Мої очікування».

Мета: визначити чи справдилися очікування, сподівання учасників семінару.

Пропоную учасникам на паперових метеликах написати чи справдилися їхні сподівання, очікування від тренінгу та прикріпити до квіточки.

 

  1. Притча «Мудрість батьків».

 

Приходить до батька молода дівчина і го­ворить:

   Тату, я втомилася, у мене таке важке жит­тя, так багато проблем, я весь час пливу проти течії, у мене немає більше сил… Що мені робити?

Замість відповіді батько поставив на вогонь три однакових каструлі з водою, в одну кинув моркву, в іншу поклав яйце, а в третю насипав зерна кави. Через деякий час він вийняв із води моркву та яйце і налив у чашку кави з третьої каструлі.

   Що змінилося? — запитав він свою дочку.

Яйце і морква зварилися, а зерна кави розчинились у воді, — відповіла вона.

   Ні, доню моя, це лише поверхневий по­гляд на речі. Подивися: тверда морква, побу­вавши в окропі, стала м’якою і піддатливою. Крихке і рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, а змінили свою структуру під впливом однакових несприятливих обста­вин — окропу. Так і люди: сильні зовні можуть розклеїтись і стати слабкими там, де крихкі й ніжні лише тверднуть і зміцнюються…

   А кава? — запитала дочка.

   О! Це найцікавіше! Зерна кави повністю розчинилися в новому ворожому середовищі і змінили його — перетворили окріп на пре­красний ароматний напій. Є особливі люди, які не змінюються в силу обставин — вони зміню­ють самі обставини і перетворюють їх на щось нове й прекрасне, отримуючи користь і знання в такій ситуації.

Дякую за увагу!  

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
11 листопада 2019
Переглядів
589
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку