Година спілкування з батьками
"Профілактика синдрому вигорання,
або як жити повним життям і не «згоріти»
казкотерапія
Мета: познайомити учасників семінару з досвідом роботи по формуванню
навичок взаємодії в колективі; створенню позитивного настрою на
навчання засобами казкотерапії.
Обмінятися з учасниками семінару з досвідом по використанню методу
казкотерапії у навчально-виховному процесі.
Обладнання: маркери, фломастери, аркуші паперу А4, фонозапис медодій (звук природи).
План проведення
І. Вступна частина.
1. Вправа «Дерево досягнень»
2. Вправа «Годинник»
3. Гра «Казкові створіння»
4. Створення казки.
5. Підсумки
Вступна частина
Що таке казка?
Чарівні історії про принців і принцес із казкових королівств?
І так, і ні.
Насправді казки можуть дуже багато, їх потенціал величезний:
-ними можна просто зацікавити людину;
-приспати її на ніч;
-надихнути на зміни;
-справити виховний ефект;
-вирішити якусь психологічну проблему.
Чому кожну людину так цікавить казка? Ми обговорюємо різні методи виховання та навчання, використовуємо нові програми, моделі, проекти. Але незмінним помічником у вирішенні різних завдань була, є і буде казка.
Що таке казка всі добре знаємо.
Термін "терапія" використовуємо рідше. Асоціація, що одразу виникає, - це "лікування". Але не тільки.
КАЗКОТЕРАПІЯ – це:
-процес утворення зв′язків між казковими подіями і поведінкою в реальному житті: процес перенесення казкових смислів у реальність;
-напрям практичної психології що дозволяє формувати характер людини, використовуючи для цього ресурси казки;
-терапія середовищем, особливо казковою атмосферою, в якій можуть виявитись риси особистості, щось не реалізоване, може матеріалізуватися мрія, а головне – виникає відчуття захищеності;
-лікування казками: відкриття тих знань, які живуть у душі і в цей момент є цілющими;
-одна з проективних методик аналізу особистості, один із способів більше дізнатися про себе;
-інтегрована діяльність, у якій дії уявної ситуації пов′язані з реальним спілкуванням, спрямованим на самостійність, активність, творчість, регулювання людиноя власного емоційного стану.
КАЗКОТЕРАПІЯ – як інструмент передачі досвіду "із вуст в вуста" – це спосіб виховання в людині особливого ставлення до світу; спосіб передачі необхідних моральних норм і правил. Ця інформація закладена у фольклорних казках, переказах, притчах. Саме казкові історії, в яких вкладено життєвий досвід старших поколінь, допомагають людині зрозуміти закони, за якими існує дійсність.
Вправа «Дерево досягнень» Мотиваційно-настановча права
Мета: батьки емоційно розкріпачуються, налаштовуються на роботу
Ресурси: шаблон дерева, різнокольорове листя вирізане з паперу, олівці, або ручки.
Тривалість: 5 хвилин
Опис
Психолог: Зверніть вашу увагу на наше самотнє дерево (шаблон дерева на дошці). У кожного з вас є листочки різного кольору. Я пропоную вам взяти один з них (будь-якого кольору) і допомогти нашому дереву вкритися різнобарвним листям.
Інтерпретація
- Тих, хто вибрав зелений лист, очікує успіх на сьогоднішньому занятті.
- Ті, хто обрав Червоний, - бажають спілкуватися.
- Жовтий - проявлять активність.
- Синій - будуть наполегливі.
Вчитель: Пам'ятайте, що краса дерева залежить від вас, ваших прагнень і очікувань.
Вправа «Годинник». Малюнковий експрес-тест
Мета: дізнатися рівень своєї життєвої енергії.
Ресурси: малюнки зі схематично зображеними будильниками, олівці
Тривалість: 15 хвилин
Опис
Вчитель: Усе в нашому житі пов’язано з часом, ми плануємо його для будь-чого, того чи іншого: особистого життя, професійної кар’єри, професійної діяльності та як завжди скаржимося на брак часу. Пам’ятаємо, що цінність - не годинник, а час. Я зараз вам пропоную такий малюнковий тест, назва якого «Годинник».
Наручні та настільні, настінні і пісочні, кишенькові та камінні, баштові і «з зозулею»... Годинники роблять наше життя більш упорядкованим. У той же час, вони нагадують нам, що час не стоїть на місці, а значить потрібно поспішати, інакше все найцікавіше пройде мимо. А ще за допомогою годинника можна визначити рівень нашої життєвої енергії. Це стверджують розробники графічного експрес-тесту, який так і називається «Годинник».
Інструкція. Перед вами схематично зображений будильник. Ваше завдання - перемалювати картинку на листок паперу і надати їй закінчений вигляд. Ви можете намалювати тільки необхідні відсутні деталі, а можете також виділити фон, додати якісь предмети інтер'єру... Як вашій душі завгодно.
Інтерпритація
Стрілки Отже, стрілки, невід'ємний атрибут будь-яких годинників... Якщо на вашому малюнку вони спрямовані вгору - немає ніяких приводів для занепокоєння: з вашою життєвою енергією все гаразд: ви бадьорі, повні сил і вас, безсумнівно, чекають великі звершення. Якщо ж стрілки «дивляться» вниз, ймовірно ваші сили закінчуються, а значить, є сенс подумати про «підзарядку». Справи йдуть зовсім погано, якщо ваш будильник показує половину шостої. Це говорить про серйозний енергетичний спад. І тут вже не до роздумів: як би не складалися зараз ваші життєві обставини, здоров'я - передусім. Тому тайм-аут взяти безперечно варто.
Цифри Якщо ви зобразили, в першу чергу, цифри, зробили акцент саме на них, або - промалювали циферблат з особливою ретельністю, не забувши і про секундні ділення, значить, на сьогоднішній день ви ведете досить метушливе життя. Ймовірно, вам не вистачає розміреності і впорядкованості. Спробуйте, по можливості, навести порядок в повсякденних справах. Ставши для самого себе ефективним тайм-менеджером, ви з подивом виявите, що, розумно плануючи свій час, можна заощадити сили і встигнути набагато більше.
Кнопка дзвінка Якщо ви заштрихованими цей елемент, схоже, те, чим ви зараз професійно займаєтеся - аж ніяк не робота вашої мрії. Можливо, вам варто пошукати справу до душі. І тоді життя засяє новими фарбами, а ранковий дзвін будильника буде викликати не звичне роздратування, а радість від того, що починається новий, цікавий день.
Фон Якщо ви приділили підвищену увагу фону, інтер'єру, що оточує годинник - намалювали стіл, «підклали» під будильник серветочку, «поставили» поруч з ним вазу з квітами, «розсипали» по стільниці олівці - ви, швидше за все, «підзаряджуєтєся», спілкуючись з іншими людьми. Світячись в суспільстві, ловлячи на собі захоплені погляди, привертаючи до себе підвищену увагу оточуючих - ви черпаєте енергію і життєві сили. До речі, як давно ви виходили «у світ» востаннє? Можливо, це саме те, що вам зараз потрібно?
Обговорення, зворотна комунікація:
Гра «Казкові створіння»
Колись давним – давно одну країну заселяли казкові створіння. Зараз я дам вам по одному такому яйцю і ви створите своє казкове створіння (всі учасники розмальовують свої кульки, перетворюючи ії на казкові створіння і потім розказують, хто з’явився з їхнього яйця).
Створення казки.
Всіх учасників поділяють на 4 групи. Кожна підгрупа утворює своє маленьке коло й протягом 10 хвилин створює казку з обов’язковою участю усіх казкових створінь, які є в підгрупі.
Далі представник від кожної групи зачитує складену казку:
Обговорення:
-як швидко вам вдалося вигадати спільний сюжет казки?
-які емоції у вас виникли під час складання казки?
-чи задаволені ви створенню казкаю?
Підсумки.
-Які почуття ви переживали під час заняття?
- Чи винвкли труднощі? Якщо так, то які?
- Які почуття у вас зараз?