Профорієнтаційне заняття для здобувачів освіти 9-х класів
«Я у світі професій»
Олена ГАРМАШ, практичний психолог, соціальний педагог
Ніжинської гімназії №3 Ніжинської міської ради Чернігівської області
Мета: розвиток інтересу здобувачів освіти до світу професій, вивчення пізнавальних здібностей та інтересів, формування прагнення до самовдосконалення та самопізнання.
Хід заняття
Якщо ви вдало оберете роботу
і вкладете в неї всю свою душу,
то щастя само віднайде вас
К. Ушинський
У сучасних умовах кожні 10 років зникає 5 тисяч професій і стільки ж з’являється нових. Багато з них пов’язані з ІТ-технологіями, нанотехнологіями у різних сферах життя, при цьому залишаються і традиційні професії.
- А ви вже знаєте, ким станете у майбутньому?
- Яку користь принесе людям ваша професія?
Про це ми сьогодні поговоримо на нашому занятті.
1.Вправа «Мій герб» (10 хв.)
Мета: формувати прагнення до самовдосконалення та самопізнання
Кожен з вас повинен представити себе за допомогою герба, де будуть зазначені найголовніші ваші чесноти. Обов’язково повинно бути ваше ім’я, ваші захоплення, здібності, таланти. На виконання вправи відводиться 10 хвилин. Кожен презентує свій «герб», а завдання інших учасників групи доповнити якостями, які є визначними в характері товариша.
Обговорення:
-Чи легко було створити свій герб?
-Чи справедливі думки ваших товаришів?
-Скажіть, чи може сама людина об’єктивно оцінити свої здібності?
-Чи важлива думка оточуючих стосовно ваших здібностей (думка друзів, батьків, учителів)?
Підсумок: подивитися на себе збоку і об’єктивно оцінити свої здібності, таланти, можливості не кожен зможе, тому варто адекватно сприймати судження вашого близького оточення, придивитися до себе ще раз.
Мета: розвивати інтерес до сучасного світу професій
Кожному з учасників роздаються листки, де записані назви професій. Вони повинні показати ці професії у вигляді пантоміми, інші відгадати назву професії. (Наприклад, стюардеса, перекладач, директор фірми, дизайнер, диригент, продавець, екскурсовод)
Мета: вивчити пізнавальні здібностей та інтереси дітей
Для більшого уявлення про свої здібності на шкалі познач оцінку кожної сфери інтересів і з’єднай однією лінією. Таким чином ми побудуємо графік.
Дуже цікавить - 5б., цікаво – 4 б., в певній мірі цікаво – 3 б., мало цікавить – 2 б., не подобається - 1 б. Проаналізуйте сферу своїх інтересів, з’ясуйте, що найбільше є привабливим для вас.
оцінки |
Навчальні інтереси |
Сфера спілкування |
Естетичні та творчі здібності |
Технічна творчість |
Спортивні здібності |
Навколишній природній світ |
5 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
Підсумок: ви можете спостерігати на своєму графіку вершини у двох або і трьох сферах, це свідчить про те, що у вас різносторонні уподобання, які можна пов’язати між собою. Наприклад, якщо ви любите спорт і спілкування – це може бути професія спортивного тренера. Якщо вас цікавить світ природи та маєте естетичні й творчі здібності – вам можна обрати професію ландшафного дизайнера.
4.Вправа-руханка «Пересідалки» (5 хв.)
Мета: розвиток групової згуртованості
Помінятися місцями тим, хто народився влітку
Помінятися місцями тим, хто має старшого брата
Помінятися місцями тим, хто вміє грати в шахи
Помінятися місцями тим, хто любить співати
Помінятися місцями тим, хто любить вчити вірші
Помінятися місцями тим, хто має справжніх друзів
Помінятися місцями тим, хто вже обрав чи думає про майбутню професію.
Мета: ознайомити із класифікацією професій, відповідального ставлення до майбутнього вибору.
Кажуть, що вибір майбутньої професії – це друге народження людини. Пропоную вам класифікацію професій, яка допоможе вам краще зорієнтуватися у світі професій та зробити у майбутньому свій вибір
Тип професії |
Вид діяльності |
Приклади професій |
Людина– людина |
Виховання; навчання; управління; побутове, інформаційне, медичне, правове обслуговування тощо |
Вчитель, лікар, міліціонер, адвокат, офіціант, стюардеса, екскурсовод, адміністратор, кореспондент, продавець, тренер тощо |
Людина - природа |
Вивчення, дослідження, вирощування, догляд, профілактика захворювань, тощо |
Геолог, хімік, агроном, селекціонер, садівник, зоотехнік, зоолог, лісник, птахівник, біолог, геофізик, ветеринарний лікар, дресирувальник диких тварин |
Людина - техніка |
Створення, монтаж, складання, управління, експлуатація, ремонт тощо |
Електрослюсар, водій, токар, електрик, шахтар, монтажник, фрезерувальник, газозварник, ткач, металург, прядильниця, машиніст, будівельник тощо |
Людина – знакова система |
Обчислення, підрахунки, упорядкування, збирання, аналіз та зберігання інформації, виконання креслень, переклади текстів тощо |
Бухгалтер, економіст, кресляр, оператор, конструктор, телеграфіст, перекладач, топограф, математик, програміст, друкарка, бібліотекар тощо |
Людина – художній образ |
Гарно розвинені художні здібності, зорове сприйняття, спостережливість, зорова пам’ять, наочно-образне мислення, творча уява, знання психологічних законів емоційного впливу на людей.
|
Артист, художник, музикант, дизайнер, різьбяр по каменю, літературний працівник, модельєр, архітектор, журналіст тощо.
|
Важливо знати професіограму кожної до професії. Професіограма - це повний опис особливостей певної професії, що розкриває зміст професійної праці, а також вимог, які вона ставить перед людиною. Професіограма складається на основі аналізу змісту професійної діяльності і містить у собі загальну характеристику професії і вимоги, що професія ставить до людини.
Вона включає в себе:
Ознайомтеся із професіограмою вчителя
6.Робота в парах «Особливості професії» (5 хвилин)
Кожен з вас уже замислювався над майбутнім вибором, спробуйте зараз «приміряти» свою майбутню професію. Ознайомтеся із професією вашого опонента, напишіть коротко характеристику, озвучте одне одному особливості цієї професії.
7.Інформаційне повідомлення «Формула успішного вибору професії» (2 хв.)
Справді вибір професії – нелегка справа, хтось про майбутній шлях мріє з дитинства, хтось хоче продовжувати сімейну династію, у когось плани змінюються щодня, а частина навіть не уявляють ким бути. І це нормально. Навчатися, шукати себе, змінювати напрямки діяльності – це ніби друге дихання, нове бачення, нові можливості.
Існує формула вибору професії, яка поєднує наступні компоненти: «хочу» - «можу» - «треба».
- Хочу: твої прагнення (бажання, інтереси, схильності, ідеали);
- Можу: твої можливості (стан здоров'я, здібності, рівень знань, характер, темперамент);
- Треба: стан ринку праці, соціально-економічні проблеми в регіоні.
8.Вправа - прощання «Я хотів би тобі побажати…» (5 хв.)
Станьте у коло, візьміться за руки.
Ми гарно сьогодні поспілкувалися, дізналися багато нового, про себе, про інших, про спільне та бажане. Тому хотілось, щоб ваші мрії реалізувалися. Для цього висловіть побажання своєму сусіду ліворуч.
Дякую усім за активність!