Профорієнтаційне заняття "Мій майбутній професійний вибір"

Про матеріал
Профорієнтаційне заняття для учнів 9, 11 класів для допомоги у виборі майбутньої професіїї
Перегляд файлу

Чернігівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Чернігівської селищної ради

Бердянського району Запорізької області

 

 

 

 

 

 

Заняття з елементами тренінгу на тему:

«Мій майбутній професійний вибір»

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

практичний психолог

Волощук Марина Олегівна

 

 

 

 

 

 

 

 

смт Чернігівка

Мета:

- формувати усвідомлений підхід до вибору професії;

- інформувати учнів про різноманітність професій та ознайомити з актуальними професіями на ринку праці;

- допомогти учням у визначенні своєї мети стосовно майбутньої професії;

- розвивати в учнів навички самоаналізу, потребу у самовдосконаленні.

Обладнання: ноутбук, проектор (інтерактивна дошка), презентація, бланки анкети.

Аудиторія: 11 клас

Час: 60 хвилин

Хід заняття:

І. Вступна частина

Привітання, знайомство (5 хв)

Учні по черзі представляються і говорять, чим вони хочуть займатись у майбутньому.

ІІ. Основна частина

Ознайомлення з темою заняття. (5 хв)

Зараз ви знаходитесь на порозі того, щоб випурхнути зі школи у самостійне і доросле життя, а для того щоб воно було успішним і щасливим, вашою сьогоднішньою найважливішою задачею є вибір майбутньої професії.

Дуже важливо вже в школі зрозуміти чим ви хочете займатись в майбутньому, щоб цей процес був найбільш вдалим, вам потрібно більше дізнатись про сучасні професії, навчитись аналізувати потребу суспільства у тих чи інших професіях і саме для цього ми знаходимось сьогодні з вами на цьому занятті.

Сподіваюсь, що після нашого заняття ви більше дізнаєтесь про професії і зможете зробити більш усвідомлений вибір своєї майбутньої професії.

Проведення диференційно-діагностичного опитувальника Є.О. Клімова (10 хв)

Учням роздаються бланки на які вони самостійно заповнюють та дізнаються свій результат.

Інформаційне повідомлення (10 хв)

Згідно опитувальника ми дізнались, що кожен з нас має схильність до певного типу професії, зараз ми з вами більш детальніше познайомимся з кожним з них.

1 тип «Людина-людина»

Якщо у тебе домінує тип професій «Людина-людина» - це професії пов’язані з навчанням, вихованням, побутовим, торговим, медичним обслуговуванням, інформуванням людей, а також з управлінням та керівництвом людей чи колективів. В цьому вам допоможуть орієнтуватись такі навчальні предмети як історія, література та ті, які пов’язані з вивченням людей, суспільства. Це такі професії, як: учитель, екскурсовод, продавець, офіціант, перукар, юрист, вихователь, лікар, сестра медична, акушерка тощо. Визначитись із своїми нахилами, інтересами до даної галузі праці допоможе ваш досвід суспільно-організаторської, шефської роботи серед молодших, досвід організатора колективних, групових заходів. Найперша особливість професій цього типу полягає у взаємодії між людьми. Якщо не буде ладитись взаємодія, то і робота ладитись не буде. Друга особливість – це кожна із професій вимагає якби подвійної підготовки: потрібно навчитись і вміти встановлювати та підтримувати контакти з людьми, розуміти їх, розумітись на їх особливостях; потрібно бути підготовленим у тій чи іншій галузі виробництва, науки, техніки, мистецтва тощо. Очікується і вимагається від спеціаліста залишатись спокійним у будь-якій ситуації та вміти знайти вихід з неї, бути привітним, тактовним, уважним, здатним ставити себе на місце іншої людини, добре пам’ятати, тримати в пам’яті знання про особисті якості багатьох різних людей, а також знаходити спільну мову з різними людьми.

2 тип «Людина - природа»

Якщо у вас домінує тип професій «Людина - природа» - це жива природа, орієнтуватись у якій допомагають біологічні науки, зокрема ботаніка, зоологія, анатомія, фізіологія, загальна біологія. Це професії, праця в яких спрямована на рослинні, тваринні організми та мікроорганізми. Але це не означає, що спеціалісти цього типу професій не пов’язані з технікою, для них вона виступає засобом, а не основним предметом праці: мікробіолог, ветеринарний фельдшер, тракторист-механізатор, оператор інкубатора на птахофабриці, технік лісогосподарства, технік-гідромеліоратор, садівник, агроном-агрохімік, агроном із захисту рослин, агроном, зоотехнік, лаборант-мікробіолог, ветеринарний лікар, лісник, інженер лісогосподарства, біолог, інженер-технолог мікробіологічного виробництва тощо. Тому вам важливо врахувати наступне, що особливість біологічних об’єктів праці полягає в тому, що вони складні, мінливі, нестандартні. Вони змінюються за своїми внутрішніми законами. І рослини, і тварини, і мікроорганізми живуть, ростуть і розвиваються (а також хворіють, гинуть) без всіляких вихідних. Спеціалісту потрібно не просто багато «тримати в голові», але і подумки передбачити можливі зміни в об’єктах праці. Від спеціаліста вимагається ініціатива і самостійність у вирішення конкретних трудових завдань. Важливі також дбайливість і далекоглядність, тому що багато які зміни в тваринних і рослинних організмах можуть бути безповоротними (рослини можуть зів’янути, загинути від шкідників, можуть масово гинути домашні тварини тощо). Змінні умови праці вимагають від спеціаліста творчих вирішень завдань, які виникли.

3 тип «Людина-техніка»

Якщо домінуючим типом є «Людина-техніка» - це професії, праця яких спрямована на технічні об’єкти (машини, механізми, матеріали, види енергії). Орієнтуватись у професіях цього типу допоможуть навчальні предмети такі, як фізика, хімія, математика, креслення. Слід зауважити, що галузі технічних об’єктів стосуються не лише механізми, але і тканини, пластмаса, харчова сировина, напівфабрикати. Тобто всі професії, які пов’язані з обслуговуванням техніки, ремонтом, встановленням та налагодженням, керуванням підйомних і транспортних засобів, також професії виробництва й обробки металів, їх механічного складання та монтажу, а ще професії пов’язані з монтажем, ремонтом різних споруд, конструкцій тощо: електрослюсар, слюсар-ремонтник, інженер-електрик, токар, фрезерувальник, шахтар, металург, водій транспортних засобів, електрозварювальник, машиніст крану, повар, кіномеханік, швачка-мотористка, верстатник деревообробних верстатів, інженер-технолог, технік-технолог, інженер-механік, архітектор, будівельник, технік-сантехнік тощо. Технічні об’єкти можуть бути точно виміряні, точно визначені за багатьма ознаками і при їх обробці, перетворені, переміщені чи оцінці очікується та вимагається від спеціаліста точність, визначеність дій. Оскільки технічні об’єкти часто від початку до кінця створені, створюються самою людиною і оскільки в світі техніки мало моральних обмежень, то є широкі можливості для новаторства, винахідництва, технічної творчості. У зв’язку з цим технічна фантазія, здатність з’єднати і роз’єднати технічні об’єкти та їх частини – важливі умови успіху в цій галузі. Поряд із творчим підходом до справи в галузі техніки очікується і вимагається від спеціаліста виконавча дисципліна.

4 тип «Людина – знакова система»

Домінуючим типом професій у вас є «Людина – знакова система» - професії, об’єктом праці яких є різні знаки: усна та писемна мови, цифри, хімічні та фізичні символи, ноти, схеми, карти, графіки, малюнки, дорожні знаки, формули тощо. Це професії: коректор, економіст, бухгалтер, оператор, кресляр, друкарка, бібліограф, перекладач, історик, топограф, картограф, програміст, контролер-касир, фінансист, документознавець, літературний редактор тощо. Пробою сил для вас, саме із цього типу професій може бути виконання письмових робіт з різних предметів, ведення записів, переклад з однієї мови на іншу, виконання обрахувань, підрахунків, креслень, схем. В умовах сучасної культури велику роль відіграють знаки, які не мають винахідницької схожості з предметом, який означають (слова не схожі на предмети, про які йде мова, ноти не схожі на музику, гроші не схожі на товар, математичні формули, які описують та дозволяють визначити курс літака, не схожі на літак, ні на траєкторію його руху тощо). Тому, що успішно вам працювати за якоюсь із професій цього типу, потрібні особливі здібності занурюватись у світ сухих позначень, відволікатись від зовнішнього світу і сконцентруватись на тих відомостях, які несуть за собою ті чи інші знаки. Під час роботи зі знаками, як і при роботі з іншими реальностями, виникають завдання контролю, перевірки, звітності, обробки відомостей, а також завдання винаходження нових знаків та знакових систем, тобто ту також є своєрідна можливість для творчості.

5 тип «Людина – художній образ»

Якщо у вас домінуючим є тип професій «Людина – художній образ» - це професії, праця яких пов’язані із художніми об’єктами чи умовами їх створення, тобто з винахідницькою, музичною, літературно-художньою й акторською діяльністю: художник, реставратор, дизайнер, художник-декоратор, модельєр-конструктор, артист, актор, композитор, журналіст, фотограф, концертмейстер тощо. Одна із особливостей цього типу професій полягає в тому, що значна частина трудових витрат спеціаліста залишається прихованою від стороннього спостерігача. Обираючи професії цього типу, вам слід подумати про цю приховану сторону праці, яка може бути непосильною платою за успіх (наприклад, виступ артиста може тривати декілька хвилин, але можливо це лише тому, що щоденно і багато годин поспіль працює над удосконаленням та підтримує на належному рівні свою майстерність тощо). Дані професії вимагають від спеціалістів художнього смаку, емоційності.

Вправа «5 кроків» (20 хв)

Мета вправи – підвищити готовність учасників виділяти пріоритети при плануванні своїх життєвих і професійних перспектив, а також готовність співвідносити свої професійні цілі і можливості.

1. Ведучий пропонує класу визначити яку-небудь цікаву професійну мету, наприклад, вступити в якийсь навчальний заклад, оформитися на цікаву роботу, а може навіть – зробити в перспективі щось видатне на роботі. Ця мета, так як і її сформулював клас, виписується на дошці.

2. Ведучий пропонує класу визначити, що за уявна людина повинна досягти цієї мети. Учасники повинні назвати її основні (уявні) характеристики за наступними позиціями: стать, вік (бажано, щоб ця людина була однолітком граючих), успішність в навчальному закладі, матеріальне становище і соціальний статус батьків і близьких людей. Це все також коротко виписується на дошці.

3. Кожен учасник на окремому листочку повинен виділити п’ять основних етапів (п’ять кроків), які забезпечили б досягнення наміченої мети. На це відводиться приблизно 5 хвилин.

4. Далі всі діляться на мікрогрупи по 3-4 людини.

5. У кожній мікрогрупі організовується обговорення, чий варіант етапів досягнення виділеної мети найбільш оптимальний і цікавий (з урахуванням особливостей означеної вище людини). В результаті обговорення кожна група на новому листочку повинна виписати самі оптимальні п’ять етапів. На все це відводиться 5-7 хвилин.

6. Представник від кожної групи коротко повідомляє про найбільш важливі п’ять етапів, які виділені в груповому обговоренні. Решта учасників можуть задавати уточнюючі питання. Можлива невелика дискусія (за наявності часу).

7. При загальному підведенні підсумків гри можна подивитися, наскільки збігаються варіанти, запропоновані різними мікрогрупами (нерідко збіг виявляється значним). Також у підсумковій дискусії можна оцінити спільними зусиллями, наскільки враховувалися особливості людини, для якого і виділялися, п’ять етапів досягнення професійної мети. Важливо також визначити, на скільки виділені етапи (кроки) реалістичні і відповідають конкретній соціально-економічної ситуації в країні, тобто наскільки загальна ситуація в суспільстві дозволяє (або не дозволяє) здійснювати ті чи інші професійні та життєві мрії.

ІІІ. Завершальна частина (10 хв)

Рефлексія

Ось ви дізнались трошки більше про себе після нашого заняття. Вірю в те, що вам стане набагато простіше обрати свою майбутню професію. А зараз пропоную вам поділитись своїми думками стосовно проведеного заняття.

Вправа «Мікрофон»

Вправа проводиться в колі. Кожен учень по черзі беручи в руки мікрофон висловлює свої враження від заняття.

Прощання


Використані джерела:

  1. http://proforientator.info/?page_id=5980
  2. http://proforientator.info/?page_id=5970
  3. Методична збірка профорієнтаційних ігор, с. 20 http://nmc-pto.dp.ua/doc/2015/proforient_36.pdf
docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
11 січня 2022
Переглядів
361
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку