Тренінг «Емоційна культура викладача»
Мета тренінгу: згуртування колективу та створення сприятливої емоційної атмосфери Завдання:
§ створення комфортного психологічного клімату групи;
§ перевірка рівня розвитку професійно значимих якостей особистості викладача;
§ розвиток вміння розпізнавати емоційні стани;
§ тренування професійно-педагогічних особливостей вербальними та невербальними засобами
Хід тренінгу
Шановні колеги! Я радий вітати вас. Сьогодні тема нашого заняття присвячена проблемі, яка є важливою та актуальною у роботі педагога: «Емоційна культура викладача». Ми навчаємо, виховуємо та просвічуємо молодь у процесі спілкування. І від того, наскільки ми емоційно зрілі, залежить результат нашої нелегкої праці, саме тому наше заняття присвячене підвищенню емоційної культури.
Для ефективної діяльності нашого заняття, пропоную розпочати спільну роботу з прийняття правил роботи у групі. Давайте їх згадаємо:
§ довірчий стиль спілкування;
§ спілкування за принципом «тут і зараз»;
§ активність;
§ тактовність та толерантність;
§ «Я» – висловлювання;
§ говорити на тему;
§ бути позитивним;
§ говорити по черзі;
§ слухати та чути іншого;
§ конфіденційність всього, що відбувається в групі.
Мета: зняття м’язової напруги, перемикання уваги.
Матеріали: м’ячик.
Інструкція. Зараз я пропоную привітатись, але так, щоб привітання не повторилося жодного разу в нашому колі. Я починаю, а потім передаю м’ячик по колу і так, поки він не повернеться до мене (Наприклад: привіт, доброго дня, вітаю тощо).
Мета: активізувати розумову діяльність. Розвивати вміння аналізувати та систематизувати знання.
Хід вправи. Пропоную Вам зараз висловитися, що, на вашу думку, входить у поняття «емоційна культура».
Обговорення:
Емоційна культура – це міра та спосіб присвоєння, розвитку та передачі емоційного досвіду, творчої самореалізації педагога у процесі діяльності та спілкування (І. Ф. Ісаєв).
Емоційна культура відбиває рівень професійної майстерності, емоційну зрілість особистості впливає імідж педагога. У ньому має бути педагогічний такт, самоконтроль емоційного стану.
Я пропоную вам дізнатися про себе в малюнковому тесті «Ваші емоції». Час роботи – 2 хв.
На цьому аркуші ви бачите чотири обличчя, вірніше, чотири лицьові овали, які позбавлені всіх зовнішніх рис. Вам слід не просто намалювати ніс, очі та губи цим обличчям, а й виконати конкретне завдання. Перше обличчя має бути радісне, друге – сумним, третє – агресивним і четверте – образливим. Тобто завдання просте: чотири обличчя мають висловлювати чотири різні людські емоції.
Ключ до тесту. Нагадаємо ще раз: перше обличчя – радість; друге обличчя – сум; третє обличчя – агресія; четверте обличчя – образа.
Уважно подивіться, за допомогою чого ви намагалися передати ту чи іншу емоцію на обличчях, це дуже важливий момент. Ті риси обличчя, на яких ви наголосили, багато що розкажуть вам про ваш характер і ваші почуття:
§ перше обличчя, радість – якщо ви зробили основний упор на посмішку, зробивши її широкою і відкритою, то це означає, що ви – весела і життєрадісна людина, із задоволенням ділитеся своєю радістю з оточуючими;
§ друге обличчя, сум – якщо ви постаралися передати сум за допомогою рота з опущеними донизу куточками, то це означає, що ви довірлива і ранима людина, вас легко образити, ви співпереживаєте всім і намагаєтеся допомогти тим, хто цього потребує;
§ третє обличчя, агресія – якщо ви зробили основний упор на ніс з роздутими ніздрями, то це означає, що ви пряма людина, послідовна у своїх словах і вчинках. Ви цінуєте відвертість і волієте діяти прямолінійно і відкрито, зневажаєте боягузтво і підлість;
§ четверте обличчя, образа – якщо ви постаралися передати образу, зробивши упор на сумні очі та брови хаткою, то це говорить про вашу вразливість і безпосередність, ви вірите в краще і сподіваєтеся на світле завтра. Вас легко обдурити, ви часто розчаровуєтеся в людях та в житті.
Загалом, при розшифровці цього тесту слід враховувати наступне:
Очі – це ваша готовність отримувати інформацію та переробляти її.
Вії – схильність до демонстративності, що викликає поведінку.
Брови – це здатність до самостійного аналізу ситуації та прийняття рішення.
Мімічні зморшки на лобі – схильність до роздумів.
Складка між брів – нерішучість, небажання йти на ризик.
Ніс – вміння будувати здогади та припущення, інтуїція.
Рот – контакт з навколишнім світом, засіб вираження власних думок та бажань.
Підборіддя – впертість, нездатність визнати свою помилку і з гідністю прийняти свою поразку.
Вуха – вміння вислухати доводи інших людей і прийняти їхню точку зору. Зморшки біля рота – вічне невдоволення, небажання йти на компроміс, згоду.
Висновок: цей малюнковий тест дав можливість побачити, наскільки правильно ви передаєте свій емоційний стан, і показав основні риси вашого характеру.
Спроба відтворити процес друкування на машинці уривка з відомої пісні або вірша. Кожен по черзі вимовляє одну букву слова. Наприкінці слова всі встають, на розділовий знак – тупотять ногою, наприкінці рядка – плескають у долоні. Хто помилиться – виходить із гри.
Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі, Горами хвилю підійма.
Мета: розвиток позитивного мислення педагогів, розвиток навичок самопізнання, формування навичок позитивного сприйняття світу, розвиток позитивної «Я-концепції», розвиток навичок емоційної саморегуляції.
Матеріали: «Калоша щастя» (ігровий елемент, звичайні гумові калоші, бажано великого розміру з веселим дизайном, картки з ситуаціями).
Інструкція. Я хочу запропонувати вам пограти в гру, яка називається «Калоші щастя». Андерсен має казку з такою назвою. У цій казці феї подарували на день народження калоші щастя, які вона вирішила віддати людям, щоб ті стали щасливішими. Людина, яка одягала ці калоші, ставала найщасливішою людиною. Калоші виконували всі його бажання, він міг перенестись у будь-який час чи епоху. Отже, я пропоную вам взути ці калоші та стати щасливою людиною. Я також буду зачитувати вам різні ситуації, а ваше завдання – надягнувши ці калоші, знайти в ситуації, запропонованій вам, позитивні сторони. Іншими словами, подивіться на ситуацію очима щасливої людини-оптиміста. Учасники гри, одягнувши «калоші щастя», відповідають на запропоновану ситуацію у позитивному ключі. Тому, хто не може дати позитивну відповідь, інші учасники гри допомагають, пропонуючи свої варіанти.
Картки із ситуаціями для вправи «Калоші щастя»:
Директор посварив вас за погано виконану роботу.
§ Я зроблю відповідні висновки і намагатимуся не допускати помилок.
§ Наступного разу намагатимусь виконувати свою роботу краще.
На роботі затримали заробітну плату.
§ Можна заощадити на чомусь.
§ Тепер можна сісти на дієту.
Дорогою на роботу ви зламали підбори.
§ Гарна нагода купити нові чоботи.
Більшість ваших студентів показали слабкі результати моніторингу.
§ Гарна нагода проаналізувати, який матеріал діти недостатньо добре засвоїли.
Ви раптово захворіли.
§ Гарна нагода відпочити.
§ Зайнятися нарешті своїм здоров’ям.
Вас покинув чоловік.
§ Тепер не потрібно витрачати час на прання, прасування, готування, можна витрачати свій час на себе.
§ Більше часу на хобі.
Ви потрапили під скорочення.
§ Гарна можливість зайнятися чимось іншим, змінити рід професійної діяльності.
§ Новий колектив, нові перспективи.
Рефлексія. Чи важко було знайти позитивні сторони у ситуаціях? Що ви зрозуміли для себе? Учасники отримують емоційну розрядку та позитивний настрій.
Мета: допомогти усвідомити, як можна контролювати гнів.
Надуйте повітряну кульку і тримайте так, щоб вона не здувалася.
Уявіть собі, що кулька – це ваше тіло, а повітря всередині кульки – це ваш гнів або злість.
Як ви вважаєте, що станеться з кулькою, якщо її зараз випустити з рук?
(Вона полетить).
Відпустіть кульку і простежте за нею. (Учасники відпускають кульку. Вона швидко переміщається з боку в бік).
Помітили, що кулька була абсолютно некерованою? Так буває і зі злою людиною. Він може робити вчинки, не контролюючи їх. Може образити чи навіть ударити будь-кого.
Тепер надуйте іншу кульку і спробуйте випускати з неї повітря маленькими порціями»
(Учасники виконують завдання).
Що тепер відбувається з кулькою? (Вона здувається).
А що відбувається з гнівом усередині кульки? Чи можна ним керувати? (Він виходить із неї. І цим гнівом можна керувати).
Так і людина повинна вчитися управляти своїм гнівом для того, щоб не нашкодити оточуючим людям і собі.
А тепер давайте спробуємо навчитися управляти гнівом, і для цього виконаємо одну з вправ.
Мета: розслаблення та зняття психоемоційної напруги.
Матеріали: фонограма «Вода» (збірка мелодій для релаксації). Усім учасникам пропонується сісти зручно, розслабитись, заплющити очі. Під фонограму «Вода» ведучий спокійно і чітко промовляє текст: «Уявіть, що ви йдете стежкою в лісі, насолоджуючись співом птахів. Крізь спів птахів ваш слух приваблює шум води, що ллється. Ви йдете на цей звук і виходите на джерело, який б’є з гранітної скелі. Ви бачите, як його чиста вода виблискує у променях сонця, чуєте його плескіт у навколишній тиші. Ви переймаєтеся відчуттям цього особливого місця, де все набагато чистіше та ясніше, ніж зазвичай.
Почніть пити воду, відчуваючи, як у вас проникає її благотворна енергія, що просвітлює почуття.
Тепер встаньте під джерело, хай вода ллється на вас. Уявіть, що вона здатна протікати крізь кожну клітинку. Уявіть також, що вона протікає крізь незліченні відтінки ваших почуттів та емоцій, що вона протікає через ваш інтелект.
Відчуйте, що вода вимиває з вас все те психологічне сміття, яке неминуче накопичується день за днем – розчарування, прикрості, турботи, різноманітні погані думки йдуть разом з водою.
Поступово ви відчуваєте, як чистота цього джерела стає вашою чистотою, а його енергія – вашою енергією.
Нарешті, уявіть, що ви і є джерелом, в якому все можливо, і життя якого постійно оновлюється.
Подякувавши джерелу, ви повертаєтеся стежкою назад до нашого центру, до нашого кабінету. Зберігши ту енергію, яку ви отримали від джерела, повертайтеся в наше коло і поступово розплющуйте очі».
Після закінчення вправи учасникам пропонується поступово розплющити очі. Можна порадити використати цю вправу, приймаючи душ.
Мета: звільнення від негативних почуттів та емоцій.
Матеріали: листи паперу, ручки, відро для сміття.
Серед кімнати психолог ставить символічне відро для сміття. Учасники мають можливість поміркувати, навіщо людині відро для сміття, і чому його потрібно постійно звільняти. Психолог: «Уявіть собі життя без такого відра: коли сміття поступово заповнює кімнату, стає неможливо дихати, рухатися, люди починають хворіти. Те саме відбувається і з почуттями – у кожного з нас накопичуються не завжди потрібні деструктивні почуття, наприклад, образа, страх. Я пропоную всім викинути у відро для сміття старі непотрібні образи, гнів, страх.
Для цього на аркушах паперу напишіть ваші негативні почуття: «я ображаюся на…», «я серджуся на…» тощо. Після цього педагоги рвуть свої папірці на дрібні шматочки і викидають їх у відро, де всі вони перемішуються і забираються.
Мета: зняття емоційної напруги. Створення позитивного настрою.
Учасникам пропонується дістати з скриньки листи, на яких написано, що їх чекає сьогодні або що їм потрібно зробити найближчим часом.
Варіанти:
Найближчим часом тобі особливо пощастить!
Життя готує приємний сюрприз!
Настав час зробити те, що ти постійно відкладаєш на потім!
Люби себе такою, якою ти є – єдиною і неповторною!
Обов’язково зроби собі подарунок, ти цього заслуговуєш!
Що б ти не робила, радість та спокій завжди будуть поруч!
Найближчий місяць твій! Робота чи відпочинок – вирішувати тобі!
Всі твої бажання та мрії реалізуються, вір у це!
Не віриш у казку? А дарма ... щось чудове і чарівне готує тобі весна!
Просто необхідно влаштувати собі свято, покликати добрих друзів та добрих колег!
Давно не приділяла собі часу? Салон краси або просто ароматна ванна порадує тебе!
Не бійся своїх бажань, їхнє виконання дає нові життєві ресурси!
Чи часто ти задоволена своїми вчинками? Якщо ні, то обов’язково знайди привід пишатися собою!
Заглянь у себе, там є все те, що тобі так імпонує в інших людях!
Ти потрібна, тебе люблять, тобою захоплюються і пишаються… цінуй це!
Усередині кожної людини є хоча б одна маленька позитивна якість… розглянь її!
А закінчити нашу зустріч я хочу притчею.
Одного разу осел упав у колодязь і почав голосно волати, закликаючи на допомогу. На його галас прибіг господар ослика і розвів руками – адже витягти ослика з колодязя було неможливо. Тоді господар розсудив так: «Осел мій уже старий, і йому не довго залишилося, а я все одно хотів купити нового молодого осла. Ця криниця вже зовсім висохла, і я вже давно хотів її засипати і вирити нову. То чому б одразу не вбити двох зайців – закидаю я стару криницю та й ослика заодно закопаю». Недовго думаючи, він запросив своїх сусідів – всі дружно взялися за лопати і почали кидати землю в колодязь. Осел одразу ж зрозумів, що до чого й почав голосно волати, але люди не звертали уваги на його галас і мовчки продовжували кидати землю в колодязь. Проте незабаром ослик замовк. Коли господар заглянув в колодязь, він побачив наступну картину – кожен шматок землі, який падав на спину ослика, він струшував і приминав ногами. Через деякий час, на превеликий подив, ослик виявився нагорі і вистрибнув з колодязя! Так ось…
Можливо, у вашому житті було багато всяких неприємностей, і в майбутньому життя посилатиме вам все нові й нові. І щоразу, коли на вас впаде чергова грудка, пам’ятайте, що ви можете струсити її і саме завдяки цьому зможете піднятися трохи вище. Таким чином, ви поступово зможете вибратися з найглибшої криниці.
Запам’ятайте п’ять простих правил:
1. Звільніть своє серце від ненависті – вибачте всіх, на кого ви були ображені.
2. Звільніть своє серце від хвилювань – більшість із них непотрібні.
3. Ведіть просте життя та цінуйте те, що маєте.
4. Віддавайте більше. 5. Чекайте менше.
Як ми переконалися, від багатьох показників залежить емоційна культура педагогічного спілкування. Деякі прийоми підвищення емоційної культури ми змогли відпрацювати сьогодні практично. Я сподіваюся, ви їх використовуватимете у спілкуванні зі студентами, колегами та іншими людьми. Прийміть, будь ласка, пам’ятки з рекомендаціями щодо підвищення емоційної стійкості. А наше заняття добігає кінця. Дякую за увагу і активну участь, і пам’ятайте: ми самі створюємо свою дійсність!