Методична розробка профорієнтаційного STEAM - проекту
«Дніпро – не просто річка»
«Століття плинуть, тисячі років
Несе Дніпро свої могутні води,
І дивиться з високих берегів
Плекає долю нашого народу…»
Автор розробки: викладач біології ЗСШІ І-ІІІ ступенів КЗВО «Хортицька національна академія» ЗОР, вчитель вищої категорії, методист,
Туманян Т.С.
Цільова аудиторія: здобувачі освіти 5-8 класів.
Учасники проекту: здобувачі освіти та їхні батьки, класний керівник.
Характеристика проекту:
За методом чи видом діяльності: колективний.
За кількістю учасників: груповий.
За часом проведення: довгостроковий.
За змістовним аспектом проекту: дослідницький, творчий.
Обладнання:
Комп’ютер, мультимедійне обладнання, пенопласт 100см х 50см х 20см, фарби, канцелярський ніж, камінці середні та малі, мох, товсті спагетті 2 уп., резинки канцелярські 1 уп., клей пістолет, клейові палички, гілочки дерев, олівці, фломастери, білий та кольоровий папір А4, затирачки, рукавички разові, стікери з позначками Л-Л, Л-П, Л-Х, Л-З, Л-Т (людина-людина, людина–природа, людина-художній образ, людина-знакова система, людина-техніка), паперові конверти А4 із завданнями групи, картки для рефлексії.
Мета:
знаннєва – набуття знань про професії, які пов’язані із р. Дніпро, про знаки регулювання руху на воді, розширення кола знань щодо екологічного стану берегів річки та місця об’єкту дослідження у художніх та літературних творах;
діяльнісна – формування навичок плідної командної роботи, умінь роботи з Інтернет-сервісами та нестандартними матеріалами; формування навичок проведення, фіксації, обробки та аналізу наукового дослідження, інженерінга, розвиток критичного мислення;
ціннісна – формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості (наскрізна лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток»); розвиток соціальної й громадянської компетентностей (наскрізна лінія «Громадянська відповідальність»), уміння реалізовувати лідерські ініціативи та успішно діяти в технологічно швидкозмінному середовищі (наскрізна лінія «Підприємливість і фінансова грамотність»)
Завдання:
Очікувані результати здобувачів освіти:
Практична значущість проекту: формування партнерських відносин між учасниками проекту, атмосфери співпраці, взаємоповаги, розуміння; набуття практичних навичок з реалізації власних проектів та захисту проектних робіт; формування компетентності навчатися протягом життя та soft skills.
Програма проекту:
Організаційний етап. Налаштування аудиторії: перегляд відео, під час якого учасники отримують стікери із позначками Л-Л, Л-П, Л-Х, Л-З, Л-Т https://www.youtube.com/watch?v=ttxjc7nsTR4
Виклик. на мультимедійному екрані зображення – закодована назва обєкту дослідження (рис.1), створене у програмі https://ornament.name
Рис.1. Закодований об’єкт дослідження (Дніпро)
Вчитель пропонує учасникам проекту розшифрувати візерунок та назвати об’єкт дослідження у проекті (Дніпро).
Занурення: Вчитель пропонує учасникам об’єднатися у групи за стікерами Л-Л, Л-П, Л-Х, Л-З, Л-Т. Кожна група отримує конферт із завданнями у проекті:
Група (Л-Л) - ознайомитися з професіями, які повязані із р.Дніпро, проранжувати їх за рівнем прибутку;
Група (Л-П) - дослідити та порівняти сучасний екологічний стан лівого та правого берегів річки; запропонувати шляхи подолання проблем;
Група (Л-З) - з`ясувати які існують знаки регулювання руху на річках, розглянути питання переваг та ризиків використання річкового та морського транспорту;
Група (Л-Х) - дослідити місце р. Дніпро у художній та літературній творчості, розробити макет «Дніпро нашими очима»;
Група (Л-Т) – дослідити проблему будівництва мостів, розробити власну модель моста.
Робота в групах, вчитель в якості фасилітатора корегує процес дослідження.
Відтворення. Перед презентацією результатів дослідження вчитель пропонує переглянути відео про р. Дніпро.
https://www.youtube.com/watch?v=qEoCPoHopmg
Презентація груп. Рис 2. (формат репрезентації продукту дослідження у вигляді буклетів, флаєрів, компютерної презентації на SMART board, макетів тощо)
Рис.2. Презентація продукту. Макет р. Дніпро
Рефлексія. Учні відповідають на запитання в картках: