Профорієнтаційний тренінг
«Моя професія»
(для учнів 10-11-х класів)
Автор:
Доломан Тетяна Миколаївна,
практичний психолог Зеленодольського професійного ліцею
Анотація. Профорієнтаційний тренінг «Моя професія» спрямований на активізацію інтересу учнів до самостійного вибору майбутньої професії на основі індивідуальних властивостей, схильностей, здібностей та вимог до сучасного ринку праці; оволодіння інструментами для свідомого і відповідального вибору професійної діяльності.
Пояснювальна записка
Кожний випускник навчального закладу, розмірковуючи над своїм майбутнім, перш за все вирішує, яку професію йому обрати. І в цей особливий період життя підлітків, доречною буде допомога у оволодінні навичками самостійного вибору майбутньої професії.
Загальновідомо, що коли змінюється середовище, в якому живе учень, змінюються його уявлення про себе, свої можливості. У зв’язку з цим актуальними є пошуки точок відліку для самоствердження, самовизначення у майбутньому, збільшення стійкості підлітків у ситуації «мінливості» суспільства, ринку праці.
В сучасних умовах необхідно виховувати конкурентноспроможну особистість, яка б мала не тільки високий інтелектуальний розвиток, а й ще була б психологічно підготовлена до виріїв нашого сьогодення.
З метою допомогти учням зорієнтуватися у світі сучасних професій, здійснити професійне самовизначення з урахуванням психолого-індивідуальних особистісних властивостей розроблений профорієнтаційний тренінг «Карта життя: самостійний вибір майбутньої професії».
В програмі тренінгу використовуються вправи, ігри профорієнтаційного змісту, які дають можливість створити позитивне середовище, в якому учні можуть навчатися новим способам дій і поведінковим реакціям; експериментувати з новими стратегіями у вирішенні проблем; усвідомлено поставитися до вибору майбутньої професійної діяльності.
В основу даного тренінгу покладена формула вибору професії «Хочу – Можу – Треба». Учні поступово проходять ряд вправ, набуваючи практичний досвід використання цієї формули при вирішенні проблеми професійного самовизначення.
В тренінзі враховані вікові можливості учнів, їхній життєвий досвід, емоційність сприйняття вправ, практична діяльність школярів. Це забезпечує зацікавленість учнів навчанням.
Очікувальні результати:
Тренінг «Карта життя: самостійний вибір майбутньої професії» розрахований на три заняття по 3,5 години (але можливі варіанти скорочення або доповнення програми).
Заняття можуть використовуватися як для учнів 9 класів, так і інших категорій учнів, які цікавляться проблемою вибору майбутньої професії. До занять можуть залучатися вчителі та батьки, які можуть бути безпосередньо учасниками групи разом у учнями, або працювати окремою групою.
Структура тренінгу
Заняття |
№ |
Вправи |
Час |
1 |
1. |
Вступ та презентація формули вибору професії «Хочу – Можу – Треба» |
20 хв. |
2. |
Знайомство учасників. Вправа «Щоденник» |
40 хв. |
|
3. |
Визначення очікувань учасників. Вправа «Автобусна зупинка» |
25 хв. |
|
4. |
Обговорення і визначення правил роботи у групі |
15 хв. |
|
5. |
Вправа «Змагання мотивів» |
10 хв. |
|
6. |
Вправа «Гра в лотерею» (випадковий вибір професії) |
15 хв. |
|
7. |
Вправа «Мої професійні бажання» |
15 хв. |
|
8. |
Вправа «Вгадай професію» |
10 хв. |
|
9. |
Вправа «Жив-був у бабусі сіренький козлик» |
15 хв. |
|
10. |
Вправа «Тест кінцевого змісту» |
20 хв. |
|
11. |
Закінчення заняття: «Мені було …, тому що… (закінчити речення). Рефлексія. |
15 хв. |
|
2 |
1. |
Привітання: «Якби я був режисером, то зняв фільм про…» (закінчити речення) |
10 хв. |
2. |
Технологія перетворення мрії у ціль |
60 хв. |
|
3. |
Вправа «Прогулянка в гори» |
30 хв. |
|
4. |
Вправа «Індивідуальний образ світу» |
30 хв. |
|
5. |
Вправа «Що таке життєвий успіх» |
40 хв. |
|
6. |
Домашнє завдання: написати твір «Ціль мого життя» |
10 хв. |
|
7. |
Закінчення заняття. Рефлексія
|
15 хв. |
|
3
|
1. |
Привітання учасників «Комплемент по колу» |
10 хв. |
2. |
Інформаційне повідомлення «Світ професій» |
15 хв. |
|
3. |
Вправа «Ланцюжок професій» |
10 хв. |
|
4. |
Вправа «Контрольні списки» |
20 хв. |
|
5. |
Алгоритм прийняття рішення |
40 хв. |
|
6. |
Вправа «Продовження казки «Хочу-Можу-Треба» |
40 хв. |
|
7. |
Вправа «Порадник» |
20 хв. |
|
8. |
Читання домашнього твору «Ціль мого життя» |
20 хв. |
|
8. |
Збір оціночних суджень. Завершення тренінгу
|
15 хв. |
Програма тренінгу
Заняття 1
Привітання учасників тренінгу. Повідомлення теми та мети тренінгу.
( “три кита” ).
1. Пояснити значення кожного компоненту.
ХОЧУ – бажання, цілі, інтереси, домагання.
МОЖУ – простір здібностей, талантів, стан здоров’я.
ТРЕБА – запити ринку праці, соціально-економічні проблеми регіону,
розвиток економіки суспільства.
Професійне середовище – це частина загального процесу життєвого самовизначення. Для того, щоб зрозуміти як визначитися у професійному аспекті, необхідно розібратися в механізмах життєвого самовизначення.
2. Знайомство учасників. Вправа “Щоденник”.
Мета: знайомство учасників один з одним; введення в розуміння проблеми професійного самовизначення; усвідомлення власних можливостей.
Кожна пара ( на кожен час) отримує тему бесіди для обговорення. Час на кожну розмову – 3 хвилини.
В обговоренні приймають участь всі учасники групи.
Мета: збір очікувань учасників від тренінгу.
Відповіді ........
написами - “ЗНАТИ” “ВМІТИ” “ВІДЧУТИ”.
“ЗНАТИ” – які знання хочете отримати
“ВМІТИ” – які навички хочете освоїти
“ВІДЧУТИ” – які почуття хочете пережити.
Учасники групи спільно виробляють правила роботи, які записуються на ватмані.
Орієнтовні правила:
5. Вправа “Гра в лотерею”.
Мета: пояснити наслідки неправильного вибору професії; зрозуміти необхідність активних дій по вибору професії.
Матеріали: картки, ручки.
Далі картки перемішують і кожен учасник обирає лише 1 картку ( як у лотереї).
Тренер просить піднятися тих, хто отримав картку зі своєю професією.
Можна підрахувати відсоток тих, кому пощастило у виборі.
Можна розповісти, що трапиться с їх життям, якщо доля “подарує” їм ці професії, яки отримали.
Можна пофантазувати і описати новий Світ, в якому будуть тільки заявлені однотипні групи професій.
Мета: усвідомлення своїх професійних бажань; встановлення зв’язку між професійними бажаннями та місцем роботи або навчання.
Матеріали : список незакінчених речень.
Запитання:
Мета: підвищити рівень орієнтації в світі професійної праці, краще пізнати особливості професій, пов’язаних з престижністю.
Список характеристик професій:
«зелена» « солодка» «волохата» «дитяча»
«смішна» «висока» «розумна» «чоловіча»
«жіноча» «грошова» «смілива» «говірлива»
!уважна» «модна» «напосидюча» «технічна»
«спокійна» «незалежна» «відповідальна» «смачна».
Мета: навчитися знаходити свою частину відповідальності за прийняті рішення.
- вчителі - батьки - профконсультанти - друзі - я сам - ЗМІ
5. Обговорення вправи.
Мета: сформувати уявлення про високі цілі своєї життєдіяльності.
Матеріали: 5 аркушів паперу на кожного учасника, олівці, фломастери.
Заняття 2
Привітання учасників тренінгу.
М_______________Ц
1 2 3 4 5 6 7
1 крок – Як я впізнаю, що моя ціль досягнута.
2 крок – Чим я готовий заплатити.
3 крок – Коли я досягну своєї цілі ( дата).
4 крок – Труднощі і внутрішні перепони.
5 крок – Яку винагороду я оберу своїй перемозі.
6 крок – Письмовий договір з собою.
7 крок – Щоденне читання договору вголос.
Мета: сформувати емоційне і ціннісне відношення до подій свого життя.
Матеріали – листи паперу, олівці, фломастери, список почуттів.
Розповісти один одному про події свого життя та про ваші почуття, які супроводжували кожну подію.
“Коли я робив ...., то відчував...”. “Коли зі мною трапилось ..., я відчув...” (використовуйте для підказки список почуттів).
4. Вправа “Індивідуальний образ світу”.
Мета: структуризація внутрішніх картин світу, погляд на себе зі сторони.
Матеріали – листи паперу, олівці, фломастери.
Мій образ світу
Світ ідей
Світ людей Світ речей |
Потім подумайте і запишіть у центрі листа професію або сферу діяльності для цієї людини, виходячи із її світогляду.
5. Вправа “Що таке життєвий успіх”
Мета: усвідомлення свого особистого відношення до життєвого успіху; побудова ієрархії засобів досягнення успіху.
Матеріали - таблиці “Що таке життєвий успіх”, “Засоби досягнення успіху”,
“Базові цінності”, “Анкета для батьків”.
Окремо можна обсудити роль батьків у досягненні успіху їхніх батьків. Можна запропонувати учням заповнити самим “Анкету для батьків”.
5. Домашнє завдання: написати твір на тему «Ціль мого життя».
Заняття 3
Привітання учасників тренінгу.
Інформаційне повідомлення “Світ професій”
1.Пропонується по колу побудувати ланцюжок професій: до запропонованої професії підібрати в чомусь близьку професію ( наприклад - Металург, наступна Повар, далі – близька до Повара і т.д.).
Важливо, щоб кожен учасник зміг пояснити, в чому схожість названих професій (по ходу вправи можна задавати учасникам запитання).
2. Робота в малих групах ( 3-5 чоловік). Кожна група повинна побудувати ланцюжок з 7 ланок між двома різними професіями:
Завдання – знайти спільну характеристику, спільні риси професій.
3. Обговорення. Звернути увагу на те, що між різними професіями можуть бути спільні лінії, зв’язки. Тому не варто в професійному виборі зациклюватися на одній професії.
Мета: усвідомлення рівня інформованості учнів про професії.
Матеріали – списки запитань для кожного учасника.
Інструкція: У верхній частині листа запишіть свою майбутню професію або рід занять. Послідовно читайте контрольний список запитань і відмічайте “+”, якщо можете дати відповідь на дане питання, і знаком “ – “, якщо не маєте відповіді.
Підрахуйте кількість “+” і “-“ в кожному тематичному розділі і запишіть результати. Чого у вас більше “+” чи “-“ ?
Мета: ознайомити з різними алгоритмами прийняття рішення при виборі професії.
Матеріали – алгоритм “7 кроків до вагомого рішення” та “Послідовність прийнятого рішення” (додатки), листи ватману, старі газети, журнали, ножиці, клей, фломастери.
Завдання групі – ознайомитися з даним алгоритмом і створити графічне зображення ( колаж), використовуючи газети, журнали, малюнки, знаки, назви. Показати куди потрібно рухатися людині, яка приймає відповідальне рішення. Графічне рішення може бути у вигляді настільної гри.
4. Вправа “ Продовження казки “Хочу-можу-треба”
Мета: драматизація трьох компонентів формули вибору професії.
Матеріали – папір, олівці, фломастери.
1. Робота в групах ( розподіл можна зробити за статтю).
Тренер розповідає казку, продовження якої учасники повинні придумати самі.
Іде герой по дорозі ( героя придумайте самі – це може бути Чебурашка,
Термінатор, Вовочка ін.). Бачить він камінь, а на камені написано: “Ліворуч підеш – знайдеш те, чого хочеш; прямо підеш – знайдеш те, що можеш; а праворуч підеш – знайдеш те, що треба...”
3.Продовжить казку таким чином, щоб навчити інших людей обирати професію за формулою “Хочу-Можу-Треба”.
4. Можна зробити інсценізацію казки.
5. Обговорення. Чому вчить ваша казка?
5. Вправа “ Рейтинг помилок”
Мета: аналіз помилок при виборі професії, знаходження засобів захисту від помилок.
Матеріали – список “помилки при виборі професії”.
1. Із списку “Помилок” потрібно відібрати 3 помилки, які на ваш погляд, є
найбільш “небезпечними” для вас.
2. Кожен учасник оголошує свої помилки, а тренер записує їх на фліп-чарті і відмічає їх кількість.
( 1. - ....
2. -....
3. - ... і т.д.)
3. Проаналізувати, які помилки отримали більшу кількість виборів і дати
відповідь на три запитання:
4. Після візуалізації рейтингу помилок проводиться “мозковий штурм” по знаходженню засобів захисту від помилок, послідовно переходячи від однієї помилки до іншої. (Достатньо обсудити 3-4 “самі рейтингові” помилки).
6. Вправа «Порадник»
Мета: отримати кожним учасником групи набір рекомендацій про професійне майбутнє від інших учасників тренінгу.
Матеріали – набір паперових карток.
1. Кожному учаснику буде надана можливість проявити себе як профконсультант. Для цього потрібно написати свої побажання для кожного учасника групи на картці з іменем людини і дати рекомендації – яку професію обрати і де можна буде вчитися ( в якому навчальному закладі).
2. Потім роздати картки один одному, і таким чином у кожного учасника з’явиться свій набір порад.
7. Рефлексія учасників тренінгу
Використана література
ДОДАТКИ
|
1/8 |
1/4 |
1/2 |
фінал |
|||
1. Можливість прославитися, стати відомим. 2. Можливість продовжити сімейні традиції. |
|
|
|
|
|||
3. Можливість продовжити навчання із своїми друзями. 4. Можливість служити людям. |
|
||||||
5. Заробітна плата. 6. Значення для економіки держави, суспільства державне значення професії. |
|
|
|||||
7. Легкість в отриманні роботи. 8. Перспективність роботи. |
|
||||||
10. Можливість спілкуватися з людьми. |
|
|
|
||||
11.Можливість отримати більше знань. 12. Різноманітність змісту роботи. |
|
||||||
робити відкриття. |
|
|
|||||
16. Числа, легка, спокійна робота. |
|
||||||
Що таке життєвий успіх
Життєвий успіх |
Індивідуальне рішення |
Групове рішення |
Наявність сім»ї, дітей |
|
|
Повага оточуючих |
|
|
Цікава робота |
|
|
Надійні друзі |
|
|
Чесно прожите життя |
|
|
Жити не гірше за інших |
|
|
Можливість бути самому собі хазяїном |
|
|
Реалізація своїх творчих здібностей |
|
|
Багатство |
|
|
Яскраві життєві враження |
|
|
Бути першим, там, де для вас важливо |
|
|
Перемога над своїми ворогами |
|
|
Посада, кар’єра |
|
|
Наявність престижної власності |
|
|
Влада і могутність |
|
|
Досягнення відомості, слави, популярності |
|
|
Засоби досягнення успіху
Засоби |
Індивідуальне рішення |
Групове рішення |
Отримати гарну освіту |
|
|
Впевнено і послідовно відстоювати свої інтереси |
|
|
Мати талант і здібності |
|
|
Вміти пристосовуватися до обставин |
|
|
Вдача, щасливий збіг обставин |
|
|
Наявність потрібних зв’язків |
|
|
Жорстокість, йти на пролом ради поставленої мети |
|
|
Мати забезпечених і впливових батьків, родичів |
|
|
Активно приймати участь у суспільному житті, політиці. |
|
|
Базові цінності
Цінності
|
Індивідуальне |
Групове |
Різниця |
Насолода |
|
|
|
Успіх |
|
|
|
Любов |
|
|
|
Професіоналізм |
|
|
|
Свобода |
|
|
|
Незалежність |
|
|
|
Розвиток |
|
|
|
Сенс життя |
|
|
|
Освіта |
|
|
|
Сім’я |
|
|
|
Стабільність |
|
|
|
Дружба |
|
|
|
Спокій |
|
|
|
Милосердя |
|
|
|
Справедливість |
|
|
|
Віра |
|
|
|
Увага до інших |
|
|
|
Праця |
|
|
|
Батьківщина |
|
|
|
Мир |
|
|
|
Порядність |
|
|
|
Рівність |
|
|
|
Закоханість |
|
|
|
Мир |
|
|
|
Анкета для батьків
Що батьки вважають головним у вихованні своїх дітей
|
Ранг 3 |
Ранг 2 |
Ранг 1 |
Дати гарну освіту |
|
|
|
Виховання чесності і доброти |
|
|
|
Самодисципліна, працелюбство, організованість |
|
|
|
Виховання мужності, стійкості, вміння постояти за себе |
|
|
|
Навчання за професією, яка завжди дасть “шматок хліба”. |
|
|
|
Виховання незалежності і самостійності |
|
|
|
Розвиток розумових здібностей |
|
|
|
Навчити пристосовуватися до обставин |
|
|
|
Сформувати ділові якості |
|
|
|
Формування громадянської позиції |
|
|
|
Національна культура |
|
|
|
Виховання щирої віри у Бога |
|
|
|
Виховання терпимості |
|
|
|
Демократичні цінності |
|
|
|
“КОНТРОЛЬНІ СПИСКИ“
- освіта ?
- досвід роботи ?
- вік ?
- якісь особливі вимоги ?
- ще щось?
- приватні чи державні?
- чи мають вони ліцензію на право ведення професійної навчальної
діяльності?
- чи мають вони державну акредитацію?
- навчання платне чи безкоштовне?
- чи дають вони достатній рівень підготовки?
- чи надають допомогу у працевлаштуванні?
- приватні чи державні - великі чи малі
- вони відомі - мають гарну репутацію
- існують давно
- вони динамічно розвиваються чи мають труднощі
- чи є у них майбутнє ?
- професійного росту - збільшення зарплати
- кар’єрного росту - підвищення кваліфікації
- інші можливості?
Алгоритм “ 7 кроків до вагомого рішення”
- обрана професія і майбутній рід занять
- обрана професія і життєві цінності
- обрана професія і життєві цілі
- обрана професія і мої гарячі проблеми
- обрана професія і реальне працевлаштування за спеціальністю
- бажаний рівень професійної підготовки
- обрана професія і мої здібності та нахили
- бажаний зміст, характер і умови праці.
Алгоритм “ Послідовність прийняття рішення”
Чого я хочу досягнути:
( три варіанти – це мінімум. Є ще щось?).
(У любій сфері діяльності відбувається зміна занять, посад по мірі росту кваліфікації людини. При цьому найбільших успіхів досягає той, хто гарно пройшов початкові кроки).
(У відношенні до професії з’являються непорозуміння коли, важливі для суспільства професії вважаються непристойними, негарними, наприклад: смітник, прибиральник).
(Професію ми обираємо на свій “смак” і “розмір”, як і одяг та взуття).
саму професію.
(При виборі професії слід враховувати особливості даного виду діяльності, а не обирати професію тільки тому, що тобі подобається або не подобається людина, яка займається даним видом діяльності).
(За легкістю, з якою актор створює на сцені образ, стоїть напружена, щоденна праця).
(Є такий предмет, як іноземна мова, а професій, в яких необхідна здатність до мови, багато – перекладач, екскурсовод, телефоніст міжнародного зв’язку... Тому при виборі професії слід враховувати, які реальні заняття і професії за цим предметом стоять).
(У всі професії, зокрема в робітничі, втілюється складна і цікава техніка, підвищується культура праці).
(Розібратися у собі допоможуть профконсультанти, батьки, вчителі, товариші).
(Існують професії, які можуть бути протипоказані, тому що можуть погіршити стан твого здоров’я).
(Коли ти вирішуєш задачу по математиці, то ти виконуєш певні дії в певному порядку. Було б розумно поступати також і при виборі професії).
Список почуттів
Я почуваю себе |
Я відчуваю |
Я почуваю себе |
Я відчуваю |
радісним |
душевний спокій |
грусним |
жалість |
щасливим |
довіру |
печальним |
сором |
задоволеним |
надію |
засмученим |
ужас |
впевненим |
здобрення |
злим |
відразу |
ніжним |
захопленість |
одиноким |
апатію |
турботливим |
|
у відчаї |
ворожість |
доброзичливим |
|
занепокоєним |
ностальгію |
дружнім |
|
розчарованим |
депресію |
натхненним |
|
ображеним |
пустоту |
енергійним |
|
винним |
біль |
відповідальним |
|
у паніці |
відчуження |
поважним |
|
недовірливим |
“душа болить” |
у доброму настрої |
|
скучаючим |
вожделєніє |
легко |
|
жадним |
|
в безпеці |
|
роздражненим |
|
старанним |
|
лінивим |
|
повним ентузіазму |
|
втомленим |
|
близьким до когось |
|
відвернутим |
|
прийнятим кимось |
|
безпомічним |
|
восхищеним |
|
приниженим |
|
страсним |
|
високомірним |
|
приязно збудженим |
|
невпевненим |
|
втішеним |
|
надмінним |
|
восторженим |
|
равнодушним |
|
|
|
нервовим |
|
|
|
напружливим |
|
|
|
у суперництві |
|
|
|
осудливим |
|
|
|
любопитним |
|
Формула вибору професії
людина-людина
|
предмет праці |
Хочу |
Ручні прилади ( циркуль, скальпель, рубанок тощо) |
фізична сила, точність рухів |
людина – техніка
|
||||
людина –природа
|
||||
людина - знакова система |
Машини ( транспортні засоби, станки тощо) |
стійкість уваги, підвищене почуття відповідальності |
||
людина – художній образ |
Автомати ( ЕОМ, киснева установка тощо) |
швидкість реакції, оперативна пам’ять, адаптація до однорідних видів трудової діяльності |
||
Гностичне |
мета праці
|
Функціональні можливості організму ( голос, міміка, жести ) |
розвинена мова, вміння володіти собою, організаційні здібності |
|
Перетворювальне |
||||
Пошукове |
||||
Психологічна готовність до професійного самовизначення ( професійний інтерес, схильності, стан здоров”я, працездатність, необхідні знання і вміння). |
Можу |
Психофізіологічні можливості особистості до умов обраної професії |
||
Аналіз готовності до вибору професії ( знання, вміння, навички, патріотизм, громадська зрілість) |
Треба |
Аналіз ( самоаналіз ) психофізіологічних властивостей особистості ( протипоказання до обраної професії, можливості їх компенсації)
|