Профорієнтаційний тренінг "Моя професія"

Про матеріал
Профорієнтаційний тренінг «Моя професія» спрямований на активізацію інтересу учнів до самостійного вибору майбутньої професії на основі індивідуальних властивостей, схильностей, здібностей та вимог до сучасного ринку праці; оволодіння інструментами для свідомого і відповідального вибору професійної діяльності.
Перегляд файлу

Профорієнтаційний  тренінг

«Моя професія»

(для учнів 10-11-х класів)

 

Автор:

Доломан Тетяна Миколаївна,

практичний психолог Зеленодольського професійного ліцею

 

Анотація. Профорієнтаційний  тренінг «Моя професія» спрямований на активізацію інтересу учнів до самостійного вибору майбутньої професії на основі індивідуальних властивостей, схильностей, здібностей та вимог до сучасного ринку праці; оволодіння інструментами для свідомого і відповідального вибору професійної діяльності.

 

 

Пояснювальна записка

 

     Кожний випускник навчального закладу, розмірковуючи над своїм майбутнім, перш за все вирішує, яку професію йому обрати. І в цей особливий період життя підлітків, доречною буде допомога у оволодінні навичками самостійного вибору майбутньої професії.

     Загальновідомо, що коли змінюється середовище, в якому живе учень, змінюються його уявлення про себе, свої можливості. У зв’язку з цим  актуальними є пошуки точок відліку для самоствердження, самовизначення у майбутньому, збільшення стійкості підлітків у ситуації «мінливості» суспільства, ринку праці.

     В сучасних умовах необхідно виховувати конкурентноспроможну особистість, яка б мала не тільки високий інтелектуальний розвиток, а й ще була б психологічно підготовлена до виріїв нашого сьогодення.

     З метою допомогти учням зорієнтуватися у світі сучасних професій, здійснити професійне самовизначення з урахуванням психолого-індивідуальних особистісних властивостей розроблений профорієнтаційний тренінг «Карта життя: самостійний вибір майбутньої професії».

     В програмі тренінгу використовуються вправи, ігри профорієнтаційного змісту, які дають можливість створити позитивне середовище, в якому учні можуть навчатися новим способам дій і поведінковим реакціям; експериментувати з новими стратегіями у вирішенні проблем; усвідомлено поставитися до вибору майбутньої професійної діяльності.

     В основу даного тренінгу покладена формула вибору професії «Хочу – Можу – Треба». Учні поступово проходять ряд вправ, набуваючи практичний досвід використання цієї формули при вирішенні проблеми професійного самовизначення.

     В тренінзі враховані вікові можливості учнів, їхній життєвий досвід, емоційність сприйняття вправ, практична  діяльність школярів. Це забезпечує зацікавленість учнів навчанням.

  

Очікувальні результати:    

  •            активізація інтересу учнів до самостійного вибору майбутньої професії на основі індивідуальних властивостей, схильностей, здібностей та вимог до сучасного ринку праці; оволодіння інструментами для свідомого і відповідального вибору професійної діяльності у житті.
  •            розвиток рівнів усвідомлення учнями «Я-образу» і «Я-образу майбутньої професії»;
  •            формування усвідомленого ставлення учнів до дослідження і вирішення проблеми самостійного вибору майбутньої професії: самооцінка індивідуальних можливостей і їхнє співвідношення з вимогами різного типу професійної діяльності на ринку праці;
  •            обґрунтований вибір профільних напрямків знань, необхідних для вибору майбутньої професії: самовиховання, само тренінги як професійно важливі якості в процесі навчання; вибір технології і розробка алгоритму професійного самовизначення.

     Тренінг «Карта життя: самостійний вибір майбутньої професії» розрахований на три заняття по 3,5 години (але можливі варіанти скорочення або доповнення програми).

     Заняття можуть використовуватися як для учнів 9 класів, так і інших категорій учнів, які цікавляться проблемою вибору майбутньої професії. До занять можуть залучатися вчителі та батьки, які можуть бути безпосередньо учасниками групи разом у учнями, або працювати окремою групою.

 

Структура тренінгу

Заняття

Вправи

Час

 

1

1.

Вступ та презентація формули вибору професії «Хочу – Можу – Треба»

 

20 хв.

2.

Знайомство учасників. Вправа «Щоденник»

40 хв.

3.

Визначення очікувань учасників. Вправа «Автобусна зупинка»

 

25 хв.

4.

Обговорення і визначення правил роботи у групі

15 хв.

5.

Вправа «Змагання мотивів»

10 хв.

6.

Вправа «Гра в лотерею» (випадковий вибір професії)

 

15 хв.

7.

Вправа «Мої професійні бажання»

15 хв.

8.

Вправа «Вгадай професію»

10 хв.

9.

Вправа «Жив-був у бабусі сіренький козлик»

15 хв.

10.

Вправа «Тест кінцевого змісту»

20 хв.

11.

Закінчення заняття: «Мені було …, тому що… (закінчити речення). Рефлексія.

 

15 хв.

 

2

1.

Привітання: «Якби я був режисером, то зняв фільм про…» (закінчити речення)

 

10 хв.

2.

Технологія перетворення мрії у ціль

60 хв.

3.

Вправа «Прогулянка в гори»

30 хв.

4.

Вправа «Індивідуальний образ світу»

30 хв.

5.

Вправа «Що таке життєвий успіх»

40 хв.

6.

Домашнє завдання: написати твір «Ціль мого життя»

 

10 хв.

7.

Закінчення заняття. Рефлексія

 

15 хв.

 

3

 

 

 

 

1.

Привітання учасників «Комплемент по колу»

10 хв.

2.

Інформаційне повідомлення «Світ професій»

15 хв.

3.

Вправа «Ланцюжок професій»

10 хв.

4.

Вправа «Контрольні списки»

20 хв.

5.

Алгоритм прийняття рішення

40 хв.

6.

Вправа «Продовження казки «Хочу-Можу-Треба»

40 хв.

7.

Вправа «Порадник»

20 хв.

8.

Читання домашнього твору «Ціль мого життя»

20 хв.

8.

Збір оціночних суджень.  Завершення тренінгу

 

15 хв.

 

Програма тренінгу

 

Заняття 1

 

       Привітання учасників тренінгу. Повідомлення теми та мети тренінгу.

 

  1.          Презентація формули вибору професії “Хочу – Можу –Треба”.

( “три кита” ).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.  Пояснити значення кожного компоненту.

ХОЧУ – бажання, цілі, інтереси, домагання.

МОЖУ – простір здібностей, талантів, стан здоров’я.

ТРЕБА – запити ринку праці, соціально-економічні проблеми  регіону, 

                розвиток економіки суспільства.

  1.          Пояснення процесу життєвого самовизначення

 

Професійне середовище – це частина загального процесу життєвого самовизначення. Для того, щоб зрозуміти як визначитися у професійному аспекті, необхідно розібратися в механізмах життєвого самовизначення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Знайомство учасників.  Вправа “Щоденник”.

Мета: знайомство учасників один з одним; введення в розуміння             проблеми професійного самовизначення; усвідомлення власних             можливостей.

 

  1.    Намалювати в робочих зошитах коло – циферблат.
  2.    Кожному учаснику необхідно призначити на кожну годину зустріч з іншим членом групи. Відмітити на циферблаті ім’я учасника, з яким призначена зустріч. Кількість зустрічей – 12.
  3.    Тренер називає годину і учасники повинні знайти ту людину, з якою зустрічається у цей час.

     Кожна пара ( на кожен час) отримує тему бесіди для обговорення. Час на кожну розмову – 3 хвилини.

  1.    Обговорення:
    •                                      Що більше запам’яталось із ваших зустрічей?
    •                                      Що було цікавим?
    •                                      Хто вас здивував і чому?

            В обговоренні приймають участь всі учасники групи.

  •                                      У чому були виникали труднощі, що було важким?
  •                                      Що відчували під час вправи?
  •                                      Що сподобалось або не сподобалось?

Теми для бесід

  1.          Улюблена справа, захоплення, хобі.
  2.          Улюблений естрадний виконавець.
  3.          Що б ви зробили, якщо з неба вам “впали” 10 000 доларів.
  4.          Ваша рання спогадка про дитинство.
  5.          Ким ви мріяли стати, коли вчилися у 1 класі.
  6.          Найкращий день у вашому житті.
  7.          Чим би ви хотіли б займатися через 5 років.
  8.          З якою твариною могли би себе асоціювати.
  9.          Від чого ви отримуєте найбільше задоволення.
  10.      Назвіть свої позитивні і негативні риси.
  11.      Ваша улюблена страва.
  12.      Вільна тема – говоріть про що хочете  (цю тему оголосити останньою).

 

  1.          Визначення очікувань.  Вправа “Автобусна зупинка”

Мета:  збір очікувань учасників від тренінгу.

  1.          Запитання  до учасників : “Що роблять люди, коли очікують на зупинці автобус?”.

Відповіді ........

  1.          Поділитися на 3 групи. В різних кутах кімнати висять листи ватману з

     написами  -   “ЗНАТИ”     “ВМІТИ”    “ВІДЧУТИ”.

  1.          Кожна група займає місце біля листа (зупинки) і записує все, що очікує від тренінга, використовуючи метод “мозкового штурму”.

“ЗНАТИ” – які знання хочете отримати

“ВМІТИ” – які навички хочете освоїти

“ВІДЧУТИ” – які почуття хочете пережити.

  1.          По сигналу тренера “Автобус приїхав”, групи переходять до наступної “зупинки” – листа. Повторювати записане не потрібно, записувати своє власне.
  2.          Обговорення. Прочитати, що написали учасники на листах, уточнити відповіді.
    •                                      Що було важко?
    •                                      Що відчували під час проведення вправи?
    •                                      Що сподобалося?

 

  1.          Визначення правил роботи групи.

Учасники групи спільно виробляють правила роботи, які записуються на ватмані.

   Орієнтовні правила:

  1.          Поважати думку кожного.
  2.          Підтримувати один одного.
  3.          Бути доброзичливим.
  4.          Бути активним.
  5.          Не критикувати.
  6.          Не давати оцінок.
  7.          Бути цілеспрямованим.
  8.          Дотримуватися гендерної рівності.
  9.          Створювати комфортні умови.
  10.      Дотримуватися регламенту.

 

  1.          Вправа “ Змагання мотивів”

Мета: допомогти учасникам на практиці зрозуміти особливості свідомого              вибору професії.

  1.          Учасникам необхідно визначити головну причину, за якою обирається професія.
  2.          В роздаткових матеріалах (список мотивів)  обираємо переважаючий   мотив в кожній парі і записуємо номер переможця в колонці 1/8. Потім порівняємо мотиви-переможці і отримуємо 4 головних мотиви вибору професії. Потім влаштуємо півфінал і фінал. На завершення, визначимо три перших місця – три свої головні мотиви вибору професії.
  3.          Після виконання завдання необхідно провести опитування всіх учасників і визначити кожному свої два головних мотиви-переможця. Результати опитування відмітити на ватмані, на якому попередньо записані номери (від 1 до 16) мотивів. Таким чином, формується групова статистика.
  4.          Обговорення.   Подивитися на свої мотиви-переможці (перші три місця) і спробувати знайти 3-4 професії, які краще відповідають вашому набору мотивів. Записати ці професії в своїх робочих зошитах.
  5.          Учасників об’єднати у пари, в яких вони повинні обговорити свої рішення один з одним, допомогти збільшити список професій або рід діяльності, які краще підходять до мотивів.

 

5.  Вправа “Гра в лотерею”.

Мета: пояснити наслідки неправильного вибору професії; зрозуміти необхідність активних дій по вибору професії.

Матеріали: картки, ручки.

  1.          Учасникам необхідно на чистих картках написати по 3 назви професій, якими б вони бажали займатися протягом життя.

Далі картки перемішують і кожен учасник обирає лише 1 картку ( як у лотереї).

  1.          Результати вибору обговорюються всій групою.

Тренер просить піднятися тих, хто отримав картку зі своєю професією.

Можна підрахувати відсоток тих, кому пощастило у виборі.

Можна розповісти, що трапиться с їх життям, якщо доля “подарує” їм ці професії, яки отримали.

Можна пофантазувати і описати новий Світ, в якому будуть тільки заявлені однотипні групи професій.

  1.          Обговорення.  Що було важко? Що відчували під час проведення вправи?

 

  1.          Вправа “Мої професійні бажання”

     Мета: усвідомлення своїх професійних бажань; встановлення зв’язку між                   професійними бажаннями та місцем роботи або навчання.  

       Матеріали :  список незакінчених речень.

  1.          Із списку незакінчених речень необхідно вибрати 5 речень і закінчити їх написання.
  2.          Після цього звернути увагу на три додаткових запитання. Дати на них відповідь. Учасникам необхідно мати умовні місця роботи або навчання, при відсутності – придумати.
  3.          Поділити учасників на малі групи ( можна самостійно) і обговорити відповіді на 3 запитання. Можна давати поради один одному.
  4.          Обговорення.

Незакінчені речення

  •                                     Я збираюсь ...
  •                                     Я бачу свою професійну ціль у тому, щоб ...
  •                                     Я прагну ...
  •                                     Я можу досягнути успіху ...
  •                                     У мене належний вік для ...
  •                                     Я абсолютно впевнений, що я хочу...
  •                                     Мій успіх пов’язаний ...
  •                                     У мене є те, що необхідно для ...
  •                                     Я знаю, що я буду ...
  •                                     Я впевнений ...
  •                                     Мені гарно мати ...
  •                                     Мені гарно бути ...
  •                                     В роботі я задовольню своє бажання...
  •                                     У мене є природний потяг...
  •                                     Моє навчання або робота дозволять мені ...
  •                                     Для мне зручно і вигідно...
  •                                     У мене є здібності для ...
  •                                     Я мрію ...
  •                                     Мій професійний інтерес спрямований ...
  •                                     У мене достатньо сил і бажання ...
  •                                     Моє сьогоднішнє становище дозволяє...

Запитання:

  1.          Чи пов’язані мої професійні бажання з визначеними місцями роботи або навчання?
  2.          Чи існують можливості професійної кар’єри, інші місця роботи чи навчання, які в більшій мірі задовольнять мої бажання?
  3.          Чи достатньо я проінформований проте, як будуть задовольнятися мої бажання в тих місцях роботи або навчання, які я собі попередньо визначив?

 

  1.          Вправа «Вгадай професію»

Мета: підвищити рівень орієнтації в світі професійної праці, краще пізнати особливості професій, пов’язаних з престижністю.

  1.                                   Тренер пропонує незвичайні характеристики професій.
  2.                                   Учасники повинні назвати професію, які відповідає даній характеристиці.
  3.                                   Відповіді фіксуються на дошці.
  4.                                   Обговорення результатів вправи:
  •                                      як ви визначили, що дана професія так характеризується?
  •                                      звідки про це знали?

 

Список характеристик професій:

 

«зелена»            « солодка»             «волохата»                        «дитяча»

«смішна»           «висока»                «розумна»                         «чоловіча»

«жіноча»            «грошова»             «смілива»                          «говірлива»

!уважна»             «модна»                «напосидюча»                   «технічна»

«спокійна»         «незалежна»         «відповідальна»                 «смачна».

 

 

  1.          Вправа «Жив був у бабусі сіренький козлик»

Мета: навчитися знаходити свою частину відповідальності за прийняті              рішення.

  1.          Тренер нагадує текст знайомої казки про сіренького козлика.
  2.          Всім відомо, що сталося з козликом. Хто в цьому винний: голодний вовк, чи сам козлик, який без дозволу пішов у ліс, чи бабуся, яка залишила козлика без догляду?
  3.          Спробуйте виразити свою думку у вигляді графічної діаграми.
  1.          Тренер пропонує намалювати діаграму відповідальності за прийняте рішення, пов’язане з вибором професії. Хто відповідає за рішення і в я кому обсязі?

- вчителі - батьки  - профконсультанти - друзі - я сам - ЗМІ

    5. Обговорення вправи.

 

  1.          Вправа «Тест кінцевого змісту»

Мета: сформувати уявлення про високі цілі своєї життєдіяльності.

Матеріали: 5 аркушів паперу на кожного учасника, олівці, фломастери.

  1.    У кожного учасника по 3 аркуші паперу, які в кутах необхідно пронумерувати.
  2.    На листі № 1 записати відповідь на запитання: «Для чого я прийшов на тренінг? Що хочу отримати? Яка моя мета тут?
  3.    Тепер на аркуші № 2 дайте відповідь на запитання: «А навіщо особисто мені потрібне те, що записано на листі №1»
  4.    Тепер на аркуші № 3 напишіть: «Навіщо саме мені потрібно те, що записано на аркуші № 1?»
  5.    Запропонувати додаткові аркуші, якщо учасники не дійшли самого вищого сенсу.
  6.    Всі листи по номерах розміщують у кімнаті по зонах.
  7.    Обговорення. Зачитуються всі записи. Визначається, в якій зоні ( №1 чи № 3) більше відмінностей.

 

Заняття 2

 

Привітання учасників тренінгу.

 

  1.          Мозковий штурм “Мрія ...”  та “Ціль...”

 

  1.          Технологія перетворення мрії у ціль.
    •                                      Різниця між мрією і ціллю.
    •                                      7 кроків від мрії до цілі:

 

М_______________Ц

     1     2     3    4    5    6     7

 

1 крок – Як я впізнаю, що моя ціль досягнута.

2 крок – Чим я готовий заплатити.

3 крок – Коли я досягну своєї цілі ( дата).

4 крок – Труднощі і внутрішні перепони.

5 крок – Яку винагороду я оберу своїй перемозі.

6 крок – Письмовий договір з собою.

7 крок – Щоденне читання договору вголос.

 

  1.          Вправа “Прогулянка у гори”. 

Мета: сформувати емоційне і ціннісне відношення до подій свого життя.

Матеріали – листи паперу, олівці, фломастери, список почуттів.

  1.          Кожен учасник на листі паперу малює своє життя у вигляді гірських вершин. Вершини – це події, моменти у житті, в яких ви були найбільш успішними. Запишіть, яка подія пов’язана з кожною вершиною, дайте вершині назву.
  2.          Робота в парах ( час – 20-30 хв.).

Розповісти один одному про події свого життя та про ваші почуття, які супроводжували кожну подію.

“Коли я робив ...., то відчував...”.  “Коли зі мною трапилось ..., я відчув...” (використовуйте для підказки список почуттів).

 

       4. Вправа “Індивідуальний образ світу”.

Мета: структуризація внутрішніх картин світу, погляд на себе зі сторони.

Матеріали – листи паперу, олівці, фломастери.

  1.          Поділіть лист паперу на сектори. Заповніть кожен сектор на свій розсуд.

 

 

Мій образ світу

                         Світ ідей

 

  Світ людей                       Світ речей

 

  •            Світ ідей -  правила життя, принципи, ваші інтереси, мрії, фантазії, плани.
  •            Світ людей – значимі для вас люди.
  •            Світ речей – значимі для вашого життя речі, об’єкти природи.

 

  1.          Віддайте свій лист іншій людині праворуч і візьміть лист сусіда. Уважно проаналізуйте його і дайте відповідь на запитання:
    •                                      Чим ця людина відрізняється від мене?
    •                                      Чим схожий на мене?

         Потім подумайте і запишіть у центрі листа професію або сферу         діяльності для цієї людини, виходячи із її світогляду.

  1.          Поверніть лист власнику. А отримавши назад свій, можете добавити свою інформацію.
  2.          Обговорення.
    •                                      Згідні ви з “призначеною” вам професією?
    •                                      Щоб хотіли змінити?
    •                                      Чим ви керувалися при виборі професії іншій людині?
    •                                      Якої інформації вам не вистачало?
    •                                      Чи змінилось ваше ставлення до чогось після цієї вправи.

 

5. Вправа “Що таке життєвий успіх”

Мета: усвідомлення свого особистого відношення до життєвого успіху;         побудова ієрархії засобів досягнення успіху.

Матеріали -  таблиці “Що таке життєвий успіх”, “Засоби досягнення успіху”,

                       “Базові цінності”, “Анкета для батьків”.

 

  1.          В таблиці “Що таке життєвий успіх” проранжируйте список, виходячи із власних уявлень про успіх. На перше місце поставте таке визначення успіху, яке вам здається найбільш правильним. І так до 16 місця. Двох однакових рангів бути не може. Результати записуйте у колонку “Індивідуальне рішення”.
  2.          Робота в групах.  Тепер вирішить ту ж саму задачу, тільки у малих групах. Прийдіть до спільної думки та запишіть рішення у колонку “Групове рішення”.
  3.          Після співвідношення свого особистого бачення значення успіху з думкою  своїх товаришів, необхідно провести таку ж саму роботу з таблицею “Засоби досягнення успіху” ( спочатку – індивідуально, потім – у групі).
  4.          Обговорення.

Окремо можна обсудити роль батьків у досягненні успіху їхніх батьків. Можна запропонувати учням заповнити самим “Анкету для батьків”.

     5. Домашнє завдання: написати твір на тему «Ціль мого життя».

 

 

Заняття 3

 

Привітання учасників тренінгу.

 

Інформаційне повідомлення “Світ професій”

 

  1.          Вправа “Ланцюжок професій”

    1.Пропонується по колу побудувати ланцюжок професій: до запропонованої професії підібрати в чомусь близьку професію ( наприклад -  Металург, наступна Повар, далі – близька до Повара і т.д.).

     Важливо, щоб кожен учасник зміг пояснити, в чому схожість названих професій (по ходу вправи можна задавати учасникам запитання).

    2. Робота в малих групах ( 3-5 чоловік). Кожна група повинна побудувати ланцюжок з 7 ланок між двома різними професіями:

  •             дресирувальник тварин – водолаз
  •             швачка – космонавт
  •             шахтар – вихователь дитячого садку
  •             вальник лісу – програміст
  •             перукар – авіадиспетчер

Завдання – знайти спільну характеристику, спільні риси професій.

    3. Обговорення. Звернути увагу на те, що між різними професіями можуть бути спільні лінії, зв’язки. Тому не варто в професійному виборі зациклюватися на одній професії.

 

  1.                                   Вправа “Контрольні списки”

Мета:  усвідомлення рівня інформованості учнів про професії.

Матеріали – списки запитань для кожного учасника.

  1.          Учасникам роздаються “Контрольні списки” запитань, які поділені на 6 тем:
  •             про професії та зміст праці
  •             про можливості працевлаштування
  •             про перспективи
  •             навчання за професією
  •             про виробництва, організації, фірми
  •             про позитивні приклади.

 

  1.          Учасникам пропонується самоперевірка професійного вибору.

Інструкція:   У верхній частині листа запишіть свою майбутню професію або рід занять. Послідовно читайте контрольний  список запитань і відмічайте “+”, якщо можете дати відповідь на дане питання, і знаком “ – “, якщо не маєте відповіді.

 Підрахуйте кількість “+” і “-“ в кожному тематичному розділі і запишіть результати. Чого у вас більше “+” чи “-“ ?

  1.          Робота в парах. Потрібно перевірити себе, чи дійсно ви можете дати відповіді на запитання, які позначили знаком “+”. Запитання вибирайте самі і обговорюйте по черзі.
  2.          Обговорення. Запропонувати учасникам повідомити, звідки вони брали інформацію, з яких джерел

 

  1.          Вправа “Алгоритм прийняття рішення – графічне зображення”.

Мета:  ознайомити з різними алгоритмами прийняття рішення при виборі              професії.

Матеріали – алгоритм “7 кроків до вагомого рішення” та “Послідовність                      прийнятого рішення” (додатки), листи ватману, старі газети,                      журнали, ножиці, клей, фломастери.

  1.          Об’єднати учасників у 2 групи. Кожна група обирає один із варіантів алгоритмів прийняття рішення, пов’язаного з вибором професії.

Завдання групі – ознайомитися з даним алгоритмом і створити графічне зображення ( колаж), використовуючи газети, журнали, малюнки, знаки, назви. Показати куди потрібно рухатися людині, яка приймає відповідальне рішення. Графічне рішення може бути у вигляді настільної гри.

  1.          Після завершення створення колажу, команди міняються роботами і пробують використати в дії отриманий алгоритм.
  2.          Обговорення створених робіт і використання алгоритмів.

 

4. Вправа “ Продовження казки “Хочу-можу-треба”

Мета: драматизація трьох компонентів формули вибору професії.

Матеріали – папір, олівці, фломастери.

1.   Робота в групах ( розподіл можна зробити за статтю).

Тренер розповідає казку, продовження якої учасники повинні придумати самі.

Іде герой по дорозі ( героя придумайте самі – це може бути Чебурашка,

Термінатор, Вовочка ін.). Бачить він камінь, а на камені написано: “Ліворуч підеш – знайдеш те, чого хочеш; прямо підеш – знайдеш те, що можеш; а праворуч підеш – знайдеш те, що треба...”

3.Продовжить казку таким чином, щоб навчити інших людей обирати професію за формулою “Хочу-Можу-Треба”.

4. Можна зробити інсценізацію казки.

5. Обговорення. Чому вчить ваша казка?

 

      5. Вправа “ Рейтинг помилок

Мета: аналіз помилок при виборі професії, знаходження засобів захисту від помилок.

Матеріали – список “помилки при виборі професії”.

1. Із списку “Помилок” потрібно відібрати 3 помилки, які на ваш погляд, є

    найбільш “небезпечними” для вас.

2. Кожен учасник оголошує свої помилки, а тренер записує їх на фліп-чарті і   відмічає їх кількість.

    ( 1. - ....

 2. -....

      3. - ... і т.д.)

3.  Проаналізувати, які помилки отримали більшу кількість виборів і дати 

     відповідь  на три запитання:

  •             Що потрібно Закінчити робити, щоб запобігти цієї помилки?
  •             Що потрібно Продовжити робити, щоб запобігти цієї помилки?
  •             Що потрібно Почати робити, щоб не зробити цієї помилки?

4.  Після візуалізації рейтингу помилок проводиться “мозковий штурм” по       знаходженню засобів захисту від помилок, послідовно переходячи від однієї помилки до іншої. (Достатньо обсудити 3-4 “самі рейтингові”  помилки).

 

6. Вправа «Порадник»

Мета:  отримати кожним учасником групи набір рекомендацій про професійне  майбутнє від інших учасників тренінгу.

Матеріали – набір паперових карток.

1. Кожному учаснику буде надана можливість проявити себе як     профконсультант. Для цього потрібно написати свої побажання для кожного учасника групи на картці з іменем людини і дати рекомендації –  яку професію обрати і де можна буде вчитися ( в якому навчальному закладі). 

 2. Потім роздати картки один одному, і таким чином у кожного учасника     з’явиться свій набір порад. 

 

7. Рефлексія  учасників тренінгу

Використана література

 

  1.          Анн Л. Ф. Психологический тренинг с підростками.  – СПб. : Питер, 2003.
  2.          Бендюков М. Дорога в будующее. Самоучитель для начинающих профессиональный путь. - СПб. : РОСТ, 2000.
  3.          Єфремова С. А. Тренінг спілкування для старшокласників. - К. : Вища школа, 1994. - 79с.
  4.          Климов Е. А. Как выбрать профессию. Книга для учащихся. - М., 1990.
  5.          Климов Е. А. Психология профессионального  самоопределения. Учебное пособие. - Ростов-на-Дону, 1996.
  6.          Корольчук М. С. Крайнюк В. М. Соціально-психологічне  забезпечення діяльності в звичайних та екстремальних умовах. - К. : Ніка-центр, 2006.
  7.          Корольчук М. С., Крайнюк В. М. Теорія і практика професійного   психологічного відбору. - К. : Ніка-центр, 2006.
  8.          Лозниця В. С. Психологія і педагогіка: основні положення.  - К. : КДЕУ, 2000. – 302с.
  9.          Професійне самовизначення старшокласників. Методичний посібник. – К. : «Шкільний світ», 2006.
  10.      Психологічний словник / за ред. Войтка В. І. – К. : Вища школа, 1982. – 215с.
  11.      Самоукина Н. В. Активизация школьников в профессиональном самоопределении // Вопросы психологии. – 1990. - № 1. – С. 69-77.
  12.      Тюшев Ю. Выбор профессии. - СПб. : Питер, 2006.
  13.      Чистякова С. Н. Профессиональная ориентация школьников : организация и управление. – М., 1987.
  14.      Фопель К. Психологические группы. Рабочие материалы для ведущего. Практическое пособие. - М. : Генезис, 2001. – 256 с.
  15.      Ященко Л. С. Активна соціально-психологічна підготовка до  професійної діяльності молоді. – К. : Освіта, 2001.

 

ДОДАТКИ

Список мотивів

 

1/8

1/4

1/2

фінал

1. Можливість прославитися, стати відомим.

     2. Можливість продовжити сімейні традиції.

 

 

 

 

3. Можливість продовжити навчання із

    своїми друзями.

     4. Можливість служити людям.

 

5. Заробітна плата.

     6. Значення для економіки держави,

     суспільства державне значення професії.

 

 

7. Легкість в отриманні роботи.

     8. Перспективність роботи.

 

  1.          Можливість виявляти свої можливості.

    10. Можливість спілкуватися з людьми.

 

 

 

11.Можливість отримати більше знань.

     12. Різноманітність змісту роботи.

 

  1.      Романтичність, благородство професії.
  2.      Творчий характер праці, можливість

     робити відкриття.

 

 

  1.      Важка, складна професія.

     16. Числа, легка, спокійна робота.

 

Що таке життєвий успіх

Життєвий  успіх

Індивідуальне рішення

Групове рішення

Наявність сім»ї, дітей

 

 

Повага оточуючих

 

 

Цікава робота

 

 

Надійні друзі

 

 

Чесно прожите життя

 

 

Жити не гірше за інших

 

 

Можливість бути самому собі хазяїном

 

 

Реалізація своїх творчих здібностей

 

 

Багатство

 

 

Яскраві життєві враження

 

 

Бути першим, там, де для вас важливо

 

 

Перемога над своїми ворогами

 

 

Посада, кар’єра

 

 

Наявність престижної власності

 

 

Влада і могутність

 

 

Досягнення відомості, слави, популярності

 

 

 

Засоби досягнення успіху

Засоби

Індивідуальне рішення

Групове рішення

Отримати гарну освіту

 

 

Впевнено і послідовно відстоювати свої інтереси

 

 

Мати талант і здібності

 

 

Вміти пристосовуватися до обставин

 

 

Вдача, щасливий збіг обставин

 

 

Наявність потрібних зв’язків

 

 

Жорстокість, йти на пролом ради поставленої мети

 

 

Мати забезпечених і впливових батьків, родичів

 

 

Активно приймати участь у суспільному житті, політиці.

 

 

Базові цінності

Цінності

 

 

Індивідуальне

Групове

 

Різниця

Насолода

 

 

 

Успіх

 

 

 

Любов

 

 

 

Професіоналізм

 

 

 

Свобода

 

 

 

Незалежність

 

 

 

Розвиток

 

 

 

Сенс життя

 

 

 

Освіта

 

 

 

Сім’я

 

 

 

Стабільність

 

 

 

Дружба

 

 

 

Спокій

 

 

 

Милосердя

 

 

 

Справедливість

 

 

 

Віра

 

 

 

Увага до інших

 

 

 

Праця

 

 

 

Батьківщина

 

 

 

Мир

 

 

 

Порядність

 

 

 

Рівність

 

 

 

Закоханість

 

 

 

Мир

 

 

 

 

Анкета для батьків

Що батьки вважають головним у вихованні своїх дітей

 

Ранг 3

Ранг 2

Ранг 1

Дати гарну освіту

 

 

 

Виховання чесності і доброти

 

 

 

Самодисципліна, працелюбство, організованість

 

 

 

Виховання мужності, стійкості, вміння постояти за себе

 

 

 

Навчання за професією, яка завжди дасть “шматок хліба”.

 

 

 

Виховання незалежності і самостійності

 

 

 

Розвиток розумових здібностей

 

 

 

Навчити пристосовуватися до обставин

 

 

 

Сформувати ділові якості

 

 

 

Формування громадянської позиції

 

 

 

Національна культура

 

 

 

Виховання щирої віри у Бога

 

 

 

Виховання терпимості

 

 

 

Демократичні цінності

 

 

 

 

КОНТРОЛЬНІ СПИСКИ“

  •                                     Про професії і зміст праці
  1.          Наскільки ті професії, які ви обрали для себе, розповсюджені на ринку праці?
  2.          Які з цих професій поширені найбільше, а які найменше?
  3.          Чи популярні вони?
  4.          Це нові професії, чи традиційні для нашого ринку праці?
  5.          Що конкретно робить працівник даної професії та  який зміст його праці?
  6.          Який рівень кваліфікації і освіти потрібен для виконання цієї роботи?
  7.          Яка додаткова інформація про професії і зміст праці вам потрібна?

 

  •                                     Про можливості працевлаштування
  1.          Чи багато робочих міст, де необхідні обрані вами професії?
  2.          Чи велика конкуренція за ці робочі місця?
  3.          Чи багато безробітних, які мають таку професію?
  4.          Які вимоги роботодавців до претендентів на робочі місця за цими професіями?

- освіта ?

     - досвід роботи ?

          - вік ?

     - якісь особливі вимоги ?

     - ще щось?

  1.          Де можна отримати інформацію про можливості працевлаштування по обраним вами професіям?

 

  •                                     Про перспективи ( про майбутнє)
  1.    Наскільки обрані вами професії перспективні, чи будуть вони необхідними через 10-15 років?
  2.    Чи збільшиться конкурентноздатність за робочі місця по цим професіям?
  3.    Які можливості відкриваються перед вами, якщо ви будете працювати за професіями, які вас цікавлять?
  •             матеріальне благополуччя
  •             кар’єра
  •             спокій та стабільність життя
  •             пізнання нового
  •             слава і популярність
  •             впевненість у завтрашньому дні
  •             спілкування з цікавими людьми
  •             ще щось?

 

  •                                     Навчання професії
  1.          Чи вимагають обрані вами професії професійного навчання?
  2.          Якої професійної освіти вимагає обрана вами професія ( початкової професійної, спеціальної професійної, вищої професійної?).
  3.          Скільки часу потрібно на навчання?
  4.          Чи можливо суміщати роботу та навчання ( підвищення кваліфікації)?
  5.          Чи відомі вам навчальні заклади, де можна навчатися за даними спеціальностями?
  6.          Скільки таких закладів ви можете назвати?
  7.          Яка конкуренція за місця в даних навчальних закладах?
  8.          Які ці заклади:

- приватні чи державні?

     - чи мають вони ліцензію на право ведення професійної навчальної

       діяльності?

     - чи мають вони державну акредитацію?

     - навчання платне чи безкоштовне?

     - чи дають вони достатній рівень підготовки?

     - чи надають допомогу у працевлаштуванні?

 

  •                                     Підприємства ( організації, фірми)
  1.          Чи відомі вам підприємства, на яких працюють працівники обраних вами професій?
  2.          Скільки таких підприємств можете назвати прямо зараз?
  3.          На яких ще підприємствах потрібні працівники вашої професії?
  4.          Чи відомі вам підприємства, де є вільні робочі місця за вашої професією?
  5.          Які ці підприємства:

- приватні чи державні                   - великі чи малі

      - вони відомі                                   - мають гарну репутацію

      - існують давно    

      - вони динамічно розвиваються чи мають труднощі

      - чи є у них майбутнє ?

  1.          Які можливості надають ці підприємства для:

- професійного росту                     - збільшення зарплати

     - кар’єрного росту                          - підвищення кваліфікації

     - інші можливості?

  1.          Чи відомі вам режим і характер праці на даних підприємствах?
  2.          Чи відомі вам вимоги, які постають перед працівниками даних підприємств? Перерахуйте їх.
  3.          Яка додаткова інформація про підприємства, організації, фірми і можливі робочі  місця вам потрібна?

 

  •                                     Про позитивні приклади
  1.          Чи відомі вам люди, які досягли успіху в тих професіях, про які ви мрієте?
  2.          Звідки ви про них дізналися?  Хто ці люди?
  3.          Який їх рівень професіоналізму, освіти?
  4.          Який їх життєвий шлях, як вони досягли успіху?
  5.          Чи може їх життєвий досвід стати вам прикладом?
  6.          Що потрібно, щоб досягти також успіху?
  7.          Що особисто для вас найбільш є корисним, важливим, цікавим  в професійному шляху цих людей?

 

 

Алгоритм “ 7 кроків до вагомого рішення”

  1.          СКЛАСТИ СПИСОК ПІДХОДЯЩИХ ПРОФЕСІЙ. Складіть список професій, які вас цікавлять, вам подобаються, якими б ви хотіли оволодіти.
  2.                                   СКЛАДІТЬ ПЕРЕЛІК ВИМОГ ДО ОБРАНИХ ВАМИ ПРОФЕСІЙ. Складіть список своїх вимог:

- обрана професія і майбутній рід занять

               - обрана професія і життєві цінності

               - обрана професія і життєві цілі

               - обрана професія і мої гарячі проблеми

               - обрана професія і реальне працевлаштування за спеціальністю

               - бажаний  рівень професійної підготовки

               - обрана професія і мої здібності та нахили

               - бажаний  зміст, характер і умови праці.

  1.          ВИЗНАЧІТЬ ЗНАЧИМІСТЬ КАЖНОЇ ВИМОГИ. Визначте, наскільки всі перераховані вами вимоги значимі.
  2.          ОЦІНІТЬ СВОЮ ВІДПОВІДНІСТЬ ВИМОГАМ ДО КОЖНОЇ ОБРАНОЇ ВАМИ ПРОФЕСІЇ. Крім вимог, які є у вас до професії, існують і вимоги самої професії. Проаналізуйте, чи розвинені у вас професійні якості, відповідні інтелектуальні здібності, психологічні особливості, стан здоров”я у відповідності до вимог обраної професії.
  3.          ПІДРАХУЙТЕ І ПРОАНАЛІЗУЙТЕ РЕЗУЛЬТАТИ. Проаналізуйте, яка професія із списку більше підходить вам по всім пунктам.
  4.          ПЕРЕВІРТЕ РЕЗУЛЬТАТИ. Для впевненості в правильності ваших розмірковувань, обсудіть своє рішення з друзями, батьками, вчителями, іншими людьми, яким ви довіряєте.
  5.          ВИЗНАЧІТЬ ОСНОВНІ ПРАКТИЧНІ КРОКИ ДО УСПІХУ. Ви прийняли рішення, тепер важливо визначитися: в якому навчальному закладі ви можете отримати професійну освіту, як розвивати в собі професійно важливі якості, як можна отримати  практичний досвід  роботи за даною спеціальністю, як підвищити свою конкурентноздатність на ринку праці.

 

Алгоритм “ Послідовність прийняття рішення”

  1.          Визначить мета  ( ваша мета повинна бути максимально конкретною ).

Чого я хочу досягнути:

  •             яка кваліфікація?
  •             рівень оплати?
  •             кар’єра ( посада)?
  •             в який термін?
  •             ще щось?

 

  1.          Визначить засоби ( що ви можете використати для досягнення мети):
  •             знання і інформація
  •             досвід
  •             вміння та навички
  •             кваліфікація
  •             особисті якості
  •             допомога інших людей
  •             ще щось.

 

  1.          Відпрацюйте варіанти ( варіанти – це конкретні місця роботи або навчання, через які досягнете своєї мети)
  •             варіант 1
  •             варіант 2
  •             варіант 3

( три варіанти – це мінімум. Є ще щось?).

 

  1.          Позитвно оцініть варіанти.
  •             чи відповідають ці варіанти вашій головній меті?
  •             Наскільки кожен із варіантів бажаний для вас?
  •             Який із варіантів можливий?
  •             Який варіант найбільше підходить вам?
  •             Які варіанти можна назвати запасними?

 

  1.          Оцініть можливість невдачі.
  •             наскільки реальна невдача найкращого із варіантів?
  •             Наскільки реальна невдача запасних варіантів?
  •             Що станеться, якщо зірветься найкращий варіант?
  •             Наскільки швидко можна ліквідувати наслідки невдачі?
  •             Чи можливе бистре переключення на один із запасних варіантів?
  •             Що станеться, якщо зірветься і перший, і запасний варіанти.

 

Список помилок при виборі професії

 

  1.          Відношення до вибору професії як до незмінному.

     (У любій сфері діяльності відбувається зміна занять, посад по мірі росту  кваліфікації людини. При цьому найбільших успіхів досягає той, хто гарно пройшов початкові кроки).

 

  1.          Існує думка про престижність професії.

(У відношенні до професії  з’являються непорозуміння коли, важливі для суспільства професії вважаються непристойними, негарними, наприклад: смітник, прибиральник).

 

  1.          Вибір професії під прямим чи безпосереднім впливом друзів.

(Професію ми обираємо на свій “смак” і “розмір”, як і одяг та взуття).

 

  1.          Перенос відношення до людини – представника тієї чи іншої професії – на

     саму професію.

     (При виборі професії слід враховувати особливості даного виду діяльності,     а не обирати професію тільки тому, що тобі подобається або не подобається  людина, яка займається даним видом діяльності).

 

  1.          Захоплення тільки зовнішньою або іншою приватною стороною  професії.

(За легкістю, з якою актор створює на сцені образ, стоїть напружена, щоденна праця).

 

  1.          Порівняння шкільного предмету з професією або невдала відмінність цих      понять.

    (Є такий предмет, як іноземна мова, а професій, в яких необхідна здатність     до мови, багато – перекладач, екскурсовод, телефоніст міжнародного зв’язку... Тому при виборі професії слід враховувати, які реальні заняття і професії за цим предметом стоять).

 

  1.          Застарілі уявлення про характер праці в сфері матеріального виробництва.

(У всі професії, зокрема в робітничі, втілюється складна і цікава техніка, підвищується культура праці).

 

  1.          Невміння розбиратися, відсутність звички розбиратися в своїх особистих якостях  ( здібностях, нахилах).

(Розібратися у собі допоможуть профконсультанти, батьки, вчителі, товариші).

  1.          Незнання або недооцінка своїх фізичних особливостей, недоліків при виборі професії.

    (Існують професії, які можуть бути протипоказані, тому що можуть     погіршити стан твого здоров’я).

 

  1.      Незнання основних дій, операцій і їх порядку при вирішенні,    обмірковуванні задачі при виборі професії.

     (Коли ти вирішуєш задачу по математиці, то ти виконуєш певні дії в      певному порядку. Було б розумно поступати також і при виборі професії).

 

Список почуттів

Я почуваю себе

Я відчуваю

Я почуваю себе

Я відчуваю

радісним

душевний спокій

грусним

жалість

щасливим

довіру

печальним

сором

задоволеним

надію

засмученим

ужас

впевненим

здобрення

злим

відразу

ніжним

захопленість

одиноким

апатію

турботливим

 

у відчаї

ворожість

доброзичливим

 

занепокоєним

ностальгію

дружнім

 

розчарованим

депресію

натхненним

 

ображеним

пустоту

енергійним

 

винним

біль

відповідальним

 

у паніці

відчуження

поважним

 

недовірливим

“душа болить”

у доброму настрої

 

скучаючим

вожделєніє

легко

 

жадним

 

в безпеці

 

роздражненим

 

старанним

 

лінивим

 

повним ентузіазму

 

втомленим

 

близьким до когось

 

відвернутим

 

прийнятим кимось

 

безпомічним

 

восхищеним

 

приниженим

 

страсним

 

високомірним

 

приязно збудженим

 

невпевненим

 

втішеним

 

надмінним

 

восторженим

 

равнодушним

 

 

 

нервовим

 

 

 

напружливим

 

 

 

у суперництві

 

 

 

осудливим

 

 

 

любопитним

 

 

 

Теми для бесід вправи «Щоденник»

 

  1.          Улюблена справа, захоплення, хобі.
  2.          Улюблений естрадний виконавець.
  3.          Що б ви зробили, якщо з неба вам “впали” 10 000 доларів.
  4.          Ваша рання спогадка про дитинство.
  5.          Ким ви мріяли стати, коли вчилися у 1 класі.
  6.          Найкращий день у вашому житті.
  7.          Чим би ви хотіли б займатися через 5 років.
  8.          З якою твариною могли би себе асоціювати.
  9.          Від чого ви отримуєте найбільше задоволення.
  10.      Назвіть свої позитивні і негативні риси.
  11.      Ваша улюблена страва.
  12.      Вільна тема – говоріть про що хочете  (цю тему оголосити останньою).

 


Формула вибору професії

 

людина-людина

 

 

предмет

праці

 

 

Хочу

Ручні прилади

( циркуль, скальпель, рубанок тощо)

 

фізична сила, точність рухів

людина – техніка

 

людина –природа

 

людина -

знакова система

Машини

( транспортні засоби, станки тощо)

стійкість уваги, підвищене почуття відповідальності

людина – художній образ

Автомати

( ЕОМ, киснева установка тощо)

швидкість реакції, оперативна пам’ять, адаптація до однорідних видів трудової діяльності

Гностичне

 

мета

праці

 

Функціональні можливості організму

( голос, міміка, жести )

розвинена мова, вміння володіти собою, організаційні здібності

Перетворювальне

Пошукове

Психологічна готовність до професійного самовизначення

( професійний інтерес, схильності, стан здоров”я, працездатність, необхідні знання і вміння).

 

Можу

 

Психофізіологічні можливості особистості до умов обраної професії

Аналіз готовності до вибору професії ( знання,  вміння, навички, патріотизм, громадська зрілість)

 

Треба

 

Аналіз ( самоаналіз ) психофізіологічних властивостей особистості

( протипоказання до обраної професії, можливості їх компенсації)

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Висоцька Валерія
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
17 грудня 2019
Переглядів
4541
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку