1
РОЗРОБКА УРОКУ З КУРСУ «ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА». 10 КЛАС
Тема уроку: Маніпулятивний вплив медіа.
Мета уроку: сформувати в учнів поняття «маніпулювання», «фейкова інформація», «мова ворожнечі». Ознайомити учнів з ознаками, принципами і видами маніпуляції в медіапросторі;
удосконалити вміння учнів розпізнавати маніпулювання в медіа та фейкову інформацію; аналізувати різні джерела інформації, працювати в групах та в загальному колі;
виховувати в учнів розуміння того, що маніпуляції в медіапросторі небезпечні для окремої людини і для суспільства загалом.
Очікувані результати: пояснювати, що таке «маніпулювання», «фейкова інформація» та «мова ворожнечі». Називати найбільш поширеніші способи маніпуляції, характеризувати роль маніпуляції в медіапросторі. Розуміти, чому «мова ворожнечі» є різновидом порушення прав людини, наводити приклади «мови ворожнечі».
Тип уроку: комбінований.
Методичні прийоми: робота в групах, з джерелом і термінами. Методичний прийом – «Незакінчене речення».
Обладнання: дошка, ноутбук, мультимедійна дошка, підручник – О.О. Гісем, О.О.Мартинюк «Громадянська освіта», 10 клас.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Оголошення теми уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Метод «Мозковий штурм».
Учитель: У сучасному світі, як ви вже знаєте, мас-медіа мають значний вплив на формування суспільної думки. Та й друга половина ХХ – початок ХХІ ст. надзвичайно багаті на приклади психологічних операцій із маніпулювання свідомістю людей. Не секрет, що існують різні рівні впливу мас-медіа на формування громадської думки. Найлегше впливати на людей, які раніше визначеної думки з певного питання не мали. На сьогоднішньому уроці ми з вами розглянемо маніпулятивний вплив медіа як на окремого індивіда або групу людей, ці знання, допоможуть вам у майбутньому орієнтуватися у сфері медіапростору. Перш ніж ми перейдемо до вивчення нової теми, я б хотіла, що б ми з вами наприкінці уроку змогли дати відповідь на таке проблемне питання «Чому маніпуляції в медіапросторі небезпечні для окремої людини і суспільства загалом?».
ІІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
Учитель. Мас-медіа можуть не тільки вплинути на людину, а й посилити та закріпити переконання, які вже існують в індивіда або групи, або послабити їх і навіть змінити на протилежні. Нерідко, маючи таку владу, мас-медіа не завжди дотримуються етичних правил та правил поширення інформації, а навпаки, маніпулюють нею.
Робота з поняттями.
Маніпулювання – спосіб психологічного впливу, націлений на зміну напрямку активності інших людей, здійснюваний настільки майстерно, що залишається непоміченим ними.
Робота в групах.
І група
Опрацюйте текст підручника на с. 110 – 111 та виконайте завдання:
1.Дайте відповідь на питання: Які способи маніпулювання використовують мас-медіа?
2.Дайте відповідь на питання: Як розпізнати фейк? У чому його небезпека?
3.Опрацюйте таблицю в підручнику на с. 111 та наведіть приклади способів маніпуляції.
ІІ група
Опрацюйте текст підручника на с. 111– 112 та виконайте завдання:
1. Дайте відповідь на питання: Як ви розумієте поняття «пропаганда».
2.Дайте відповідь на питання: У чому полягають методи спрощення і повторення?
3.Дайте відповідь на питання: Як розпізнати маніпуляції?
ІІІ група
Опрацюйте текст підручника на с. 112– 113 та виконайте завдання:
Учні у групах виконують завдання (15 хв.). По закінченню роботи представники від кожної групи, по черзі, дають відповіді на завдання (час виступу представника від групи – до 5 хв.)
Учитель. А зараз ми з вами переглянемо відео «Що не так зі ЗМІ?» (5 хв.) та пограємо в гру «Закінчіть речення»:
2. На думку авторів відео «Що не так зі ЗМІ?», ЗМІ лякають людей хворобами, вірусами і вибухами з метою …
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Учитель. На сьогодні вченими сформульовано багато дефініцій поняття «маніпуляція», серед яких варто виділити такі:
- психологічний вплив на людину, який не завжди нею усвідомлюється і змушує її діяти відповідно до цілей маніпулятора;
- штучний процес створення суб’єктом ілюзій щодо дійсності (або щодо себе), які сприймаються іншими суб’єктами (або й самим творцем ілюзій);
- особливий вплив на підсвідомість людини (переважно на її емоції, почуття і переживання) з метою програмування мотиву партнера до співпраці;
- приховане управління людиною всупереч її волі, яке приносить ініціаторові односторонні переваги;
- вид психологічного впливу, майстерне виконання якого викликає приховане пробудження у іншої людини намірів, які не співпадають з її актуальними бажаннями.
Узагальнюючи визначення поняття «маніпуляція», доцільно зазначити, що під останнім слід розуміти процес впливу одним індивідом на іншого з метою виконання волі першого.
Дослідники виділяють три рівні маніпулювання:
1. Посилення існуючих у свідомості людей потрібних маніпулятору ідей, установок, мотивів, цінностей, норм.
2. Часткові, малі зміни поглядів на ті чи інші події, процеси, факти, що також впливає на емоційне і практичне ставлення електорату до конкретного
явища.
3. Докорінна, кардинальна зміна життєвих установок шляхом поширення серед виборців сенсаційних, драматичних, надзвичайно важливих
для них повідомлень.
ІV. Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок
Учитель. Отже, повернемося до проблемного питання, яке прозвучало на початку нашого уроку «Чому маніпуляції в медіапросторі небезпечні для окремої людини і суспільства загалом?».
Прогнозована відповідь учнів: Маніпуляції в медіапросторі небезпечні для окремої людини і суспільства загалом, тому що вони впливають на соціум із корисливою метою та спотворюють інформацію. Це здійснюється для того, щоб нав’язати як окремому індивіду, так і соціальним групам або цілому суспільству певну думку, ставлення до будь-чого, стереотипів, міфів тощо.
V. Підсумок уроку
Таким чином медіа стали невід’ємною частиною життя сучасної людини, і хоча ЗМІ несуть необхідну людині інформацію, розвивають в людях почуття власної гідності, прагнення до свободи, водночас вони здатні підкоряти, дезінформувати, залякувати. Маніпулювання людьми за допомогою ЗМІ є дуже простим і дієвим способом формування суспільної думки. Так чи інакше, ЗМІ перетворилися на могутній соціальний інститут, вплив якого важко переоцінити.
Як ви вже зрозуміли, найбільш поширеними ознаками маніпулятивного медіатексту є відсутність джерел інформації та надмірна емоційність такого тексту. Тому ми з вами, діти, повинні уміти відрізняти правдиву інформацію від фейкової або маніпулятивної. На наступному уроці ви дізнаєтесь, як критично сприймати інформацію та уміти протидіяти маніпулятивному впливу мас-медіа.
VI. Домашнє завдання