Урок "Маніпулятивний вплив медіа"

Про матеріал
Мета уроку: сформувати в учнів поняття «маніпулювання», «фейкова інформація», «мова ворожнечі». Ознайомити учнів з ознаками, принципами і видами маніпуляції в медіапросторі; удосконалити вміння учнів розпізнавати маніпулювання в медіа та фейкову інформацію; аналізувати різні джерела інформації, працювати в групах та в загальному колі; виховувати в учнів розуміння того, що маніпуляції в медіапросторі небезпечні для окремої людини і для суспільства загалом.
Перегляд файлу

1

 

РОЗРОБКА УРОКУ З КУРСУ «ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА». 10 КЛАС

Тема уроку: Маніпулятивний вплив медіа.

Мета уроку: сформувати в учнів поняття «маніпулювання», «фейкова інформація», «мова ворожнечі». Ознайомити учнів з ознаками, принципами і видами маніпуляції в медіапросторі;

удосконалити вміння учнів розпізнавати маніпулювання в медіа та фейкову інформацію; аналізувати різні джерела інформації, працювати в групах та в загальному колі;

виховувати в учнів розуміння того, що маніпуляції в медіапросторі небезпечні для окремої людини і для суспільства загалом.

Очікувані результати: пояснювати, що таке «маніпулювання», «фейкова інформація» та «мова ворожнечі». Називати найбільш поширеніші способи маніпуляції, характеризувати роль маніпуляції в медіапросторі. Розуміти, чому «мова ворожнечі» є різновидом порушення прав людини, наводити приклади «мови ворожнечі».

Тип уроку: комбінований.

Методичні прийоми: робота в групах, з джерелом і термінами. Методичний прийом – «Незакінчене речення».

Обладнання: дошка, ноутбук, мультимедійна дошка, підручник – О.О. Гісем, О.О.Мартинюк «Громадянська освіта», 10 клас.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Оголошення теми уроку.

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Порівняйте функції цензури в тоталітарному та демократичному  суспільствах.
  2. Визначте на прикладі роль цензури в демократичному суспільстві.

 

 

 

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Метод «Мозковий штурм».

Учитель: У сучасному світі, як ви вже знаєте, мас-медіа мають значний вплив на формування суспільної думки. Та й друга половина ХХ – початок ХХІ ст. надзвичайно багаті на приклади психологічних операцій із маніпулювання свідомістю людей. Не секрет, що існують різні рівні впливу мас-медіа на формування громадської думки. Найлегше впливати на людей, які раніше визначеної думки з певного питання не мали. На сьогоднішньому уроці ми з вами розглянемо маніпулятивний вплив медіа як на окремого індивіда або групу людей,  ці знання, допоможуть вам у майбутньому орієнтуватися у сфері медіапростору. Перш ніж ми перейдемо до вивчення нової теми, я б хотіла, що б ми з вами наприкінці уроку змогли дати відповідь на таке проблемне питання «Чому маніпуляції в медіапросторі небезпечні для окремої людини і суспільства загалом?».

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

Учитель. Мас-медіа можуть не тільки вплинути на людину, а й посилити та закріпити переконання, які вже існують в індивіда або групи, або послабити їх і навіть змінити на протилежні. Нерідко, маючи таку владу, мас-медіа не завжди дотримуються етичних правил та правил поширення інформації, а навпаки, маніпулюють нею.

Робота з поняттями.

Маніпулювання – спосіб психологічного впливу, націлений на зміну напрямку активності інших людей, здійснюваний настільки майстерно, що залишається непоміченим ними.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в групах.

І група

Опрацюйте текст підручника на с. 110 – 111 та виконайте завдання:

1.Дайте відповідь на питання: Які способи маніпулювання використовують мас-медіа?

 

2.Дайте відповідь на питання: Як розпізнати фейк? У чому його небезпека?

 

3.Опрацюйте таблицю в підручнику на с. 111 та наведіть приклади способів маніпуляції.

 

 

ІІ група

Опрацюйте текст підручника на с. 111– 112 та виконайте завдання:

1. Дайте відповідь на питання: Як ви розумієте  поняття «пропаганда».

 

2.Дайте відповідь на питання: У чому полягають методи спрощення і повторення?

 

3.Дайте відповідь на питання: Як розпізнати маніпуляції?

 

ІІІ група

Опрацюйте текст підручника на с. 112– 113 та виконайте завдання:

  1. Дайте відповідь на питання: Що називають «мовою ворожнечі»?

 

  1. Поясніть зміст зображення на с. 113.

 

  1. Чому «мова ворожнечі» є різновидом порушення прав людини? Наведіть приклади «мови ворожнечі»?

 

Учні у групах виконують завдання (15 хв.). По закінченню роботи представники від кожної групи, по черзі, дають відповіді на завдання (час виступу представника від групи – до 5 хв.)

 

Учитель. А зараз ми з вами переглянемо відео «Що не так зі ЗМІ?» (5 хв.) та пограємо в гру «Закінчіть речення»:

 

  1.        ЗМІ в демократичному суспільстві повинні бути наділені наступними якостями: …

2. На думку авторів відео «Що не так зі ЗМІ?», ЗМІ лякають людей хворобами, вірусами і вибухами з метою …

 

 

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу

 

 

 

 

 

 

Учитель. На сьогодні вченими сформульовано багато дефініцій поняття «маніпуляція», серед яких варто виділити такі:

- психологічний вплив на людину, який не завжди нею усвідомлюється і змушує її діяти відповідно до цілей маніпулятора;

- штучний процес створення суб’єктом ілюзій щодо дійсності (або щодо себе), які сприймаються іншими суб’єктами (або й самим творцем ілюзій);

- особливий вплив на підсвідомість людини (переважно на її емоції, почуття і переживання) з метою програмування мотиву партнера до співпраці;

- приховане управління людиною всупереч її волі, яке приносить ініціаторові односторонні переваги;

- вид психологічного впливу, майстерне виконання якого викликає приховане пробудження у іншої людини намірів, які не співпадають з її актуальними бажаннями.

    Узагальнюючи визначення поняття «маніпуляція», доцільно зазначити, що під останнім слід розуміти процес впливу одним індивідом на іншого з метою виконання волі першого.

Дослідники виділяють три рівні маніпулювання:

1. Посилення існуючих у свідомості людей потрібних маніпулятору ідей, установок, мотивів, цінностей, норм.

2. Часткові, малі зміни поглядів на ті чи інші події, процеси, факти, що також впливає на емоційне і практичне ставлення електорату до конкретного

явища.

3. Докорінна, кардинальна зміна життєвих установок шляхом поширення серед виборців сенсаційних, драматичних, надзвичайно важливих

для них повідомлень.

ІV. Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок

Учитель. Отже, повернемося до проблемного питання, яке прозвучало на початку нашого уроку «Чому маніпуляції в медіапросторі небезпечні для окремої людини і суспільства загалом?».

Прогнозована відповідь учнів: Маніпуляції в медіапросторі небезпечні для окремої людини і суспільства загалом, тому що вони впливають на соціум із корисливою метою та спотворюють інформацію. Це здійснюється для того, щоб нав’язати як окремому індивіду, так і соціальним групам або цілому суспільству певну думку, ставлення до будь-чого, стереотипів, міфів тощо.

 

V. Підсумок уроку

        Таким чином медіа стали невід’ємною частиною життя сучасної людини, і хоча ЗМІ несуть необхідну людині інформацію, розвивають в людях почуття власної гідності, прагнення до свободи, водночас вони здатні підкоряти, дезінформувати, залякувати. Маніпулювання людьми за допомогою ЗМІ є дуже простим і дієвим способом формування суспільної думки. Так чи інакше, ЗМІ перетворилися на могутній соціальний інститут, вплив якого важко переоцінити.

      Як ви вже зрозуміли, найбільш поширеними ознаками маніпулятивного медіатексту є відсутність джерел інформації та надмірна емоційність такого тексту. Тому ми з вами, діти, повинні уміти відрізняти правдиву інформацію від фейкової або маніпулятивної. На наступному уроці ви дізнаєтесь, як критично сприймати інформацію та уміти протидіяти маніпулятивному впливу мас-медіа.

VI. Домашнє завдання

  1.                Опрацюйте відповідний матеріал підручника на с. 110 – 113.

 

  1.                Підготуйте повідомлення на тему «Як факт і судження пов’язані між собою та яку роль вони відіграють у медіатексті?».
docx
Додано
25 січня 2020
Переглядів
11774
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку