Тема: «Проголошення 4 універсалу Здобутки і прорахунки УЦР.» Історія України, 10 клас
Мета уроку:
Тип уроку: урок узагальнення з використанням проектних технологій.
Методи навчання, прийоми: метод проектів, пошуковий метод, дискусія, індивідуалізація та диференціація завдань, робота в групах, парах, метод «Мікрофон», гра «Терези історії», випереджальне завдання, складання сінканів, гра «Таємнича постать», тестовий контроль, складання резюме.
Форма організації навчальної діяльності учнів: лабораторія державотворення «Точка зору», робота у творчих групах: істориків, експертів, руйнівників міфів.
Обладнання: портрети діячів історії, мультимедійний проектор, учнівські електронні презентації, персональні комп’ютери, документальний фільм «національна демократична революція і УЦР».https://www.youtube.com/watch?v=KLZNEIb8OfU
Терміни і поняття: «Революція», «Українська революція», «універсал», «національно-територіальна автономія», «Генеральний секретаріат», «соборність»., «більшовики», «диктатура», «ультиматум», « національно-персональна автономія».
Міжпредметні зв’язки: всесвітня історія, географія, економіка, інформатика.
Технічні засоби навчання: комп’ютери, мультимедійний проектор.
Очікувані результати.
Після уроку учні зможуть:
Епіграф до уроку: «… для правильного розвитку народів їм треба мати державну незалежність…» (Михайло Драгоманов).
Хід уроку
І Вступна частина (Актуалізація, мотивація, тема та очікувальні результати уроку)5хв.
Вчитель: Історія – це пам'ять людського суспільства. Історія захоплює кожного своїми подіями і героями. Довгий час на Україні навіть згадки не було про те, що на теренах нашого краю відбувалося Українська революція. 2017рік - Президентом України проголошено Роком Української революції 1917-1921р.р.Саме про події, яким виповнюється 100 років ми поговоримо на сьогоднішньому уроці.
«Тема Української революції 1917-1921 років – найкращий приклад повернення в суспільну свідомість, в суспільну пам'ять теми, яка була не просто забута, а заборонена, перекручена у радянські часи», …важливо вивчати досвід уроків революції 1917-1921років, щоб не повторити помилки, які стали причиною втрати Української держави тоді, сто років тому».
Володимир В’ятрович
Отже, метою нашого заняття є дослідження, аналіз і встановлення особливостей процесу державотворення в період Центральної Ради, значимість цього досвіду та основні уроки її діяльності.
І. Організаційний момент
«…Хай Україна буде вільною. Не одділяючись від усієї Росії…, хай народ український на своїй землі має право сам порядкувати своїм життям… Од сього часу кожне село, кожна управа… повинні мати найтісніші організаційні зносини з Центральною Радою… У городах і тих місцях, де українська людність живе всуміш з іншими національностями, приписуємо нашим громадянам негайно прийти до згоди й порозуміння з демократією тих національностей… Ми… приписуємо… накласти на людність особливий податок на рідну справу і… пересилати його в скарбницю Української Центральної Ради…». (І Універсал УЦР)
І Універсал |
ІІ Універсал |
ІІІ Універсал |
Б, Д |
А, Е |
В, Г |
А УЦР оголосила, що не має наміру відділяти Україну від Росії, та зобов’язалася не здійснювати самочинно автономії України.
Б Україна проголошується автономним регіоном Російської федеративної демократичної республіки.
В Проголошено Українську Народну Республіку, яка зберігала федеративний зв'язок із Російською республікою.
Г Проголошено скасування смертної кари, амністію політв’язням, реформу судівництва та національно-персональну автономію для національних меншин.
Д УЦР проголошується органом автономної України, здатним приймати акти конституційного значення – Універсали.
Е УЦР зобов’язалася подати Тимчасовому уряду на затвердження склад Генерального секретаріату як найвищого крайового органу управління.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Демонстрація фільму документальний фільм «Національна демократична революція і УЦР».
Викладач:
Ще Михайло Драгоманов писав у листі до своєї доньки: «… для правильного розвитку народів їм треба мати державну незалежність…».
Метод «Мікрофон» (запитання до учнів):
Чи погоджуєтесь ви з такою думкою? Що, на ваш погляд, дає народу незалежність? (Відповіді учнів).
Викладач: Українська Центральна Рада– це етап нашої історії, що мав свій початок піднесення і, на жаль, закономірний занепад. Слова згаданого вище В. Винниченка про те, що історію України не можна читати без брому, певною мірою можна віднести до часів національно-визвольних змагань 1917-1920 рр.
Отже, вітаю вас у студії передачі ток-шоу «Точка зору».
2. Основна частина (Конструювання учнями знань, умінь, ставлень ) 33 хв.
З Четвертого Універсалу УЦР
Народе України!
…Однині Українська Народна Республіка стає самостійною, ні від кого не залежною вільною, суверенною державою українського народу. Зо всіма сусідніми державами, як-от Росія, Польща, Австрія, Румунія, Туреччина та інші, ми хочемо жити в згоді й приязні, але ні одна з них не може втручатися в життя Самостійної Української Республіки. Власть в ній буде належати тільки народові України, іменем якого, поки зберуться Українські Установчі Збори, будемо правити ми, Українська Центральна Рада, представництво робочого народу, селян, робітників і солдатів, та наш виконавчий орган, який однині матиме назву Ради Народних Міністрів.
…Що ж до так званих «більшовиків» та інших напасників, що нищать та руйнують наш край, то приписуємо Правительству Української Народної Республіки твердо й рішуче взятися за боротьбу засланих з Петрограда найманих насильників, що топчуть права Української Республіки.
Українська Центральна Рада.
У Києві. 9 січня 1918 р.
Конституційні акти України. 1917 – 1920. – с. 70 – 71.
4. Розкриття теми «Здобутки і прорахунки УЦР».
Розгляд питань:
1. Здобутки і прорахунки УЦР.
2. Причини падіння УЦР, її історичне значення.
3. Міфи про Українську революцію
Вчитель пропонує учням розпочати роботу з листа оцінювання, щоб на протязі уроку оцінювати свої результати щодо засвоєння змісту, набуття умінь і навичок, а й щодо групової діяльності. (Додаток № 1)
Вчитель: З нами в студії працюють історики, ,експерти, руйнівники міфів та всі присутні в кабінеті яких цікавить історія України.
Кожна группа працювала над проблемою проекту, яка, на наш погляд, за браком часу недостатньо висвітлюється в курсі історії, обрала свою форму звіту з роботи, яка передбачала ознайомлення й аналіз багатьох історичних джерел, документів, перегляд документальних фільмів, електронних презентацій, складання сінканів, підготовка питань з теми «Причини падіння УЦР»
Кожна група підготувала презентацію і історичну довідку зі своєї рубрики
І група «Історики» Презентація першого міні-проекту «Здобутки й прорахунки УЦР у державотворчому процесі.»
Завдання до всіх учнів: почати складати таблицю «Здобутки і прорахунки УЦР»
Реферативне повідомлення:
Розглянемо здобутки УЦР:
було закладено основи мирної зовнішньої політики України. Прорахунки УЦР:
Гра «Терези історії»
Терези історії (оцінка здобутків і прорахунків УЦР). (Малюємо терези, кладемо на одні ваги успіхи, а на інші недоліки /прорахунки аргументуємо)
ІІ Група «Експерти» Презентація другого міні-проекту учнів: дослідити, що стало причиною падіння УЦР та визначити її історичне значення
Історична довідка
Внутрішні чинники
Зовнішні чинники
Історичне значення УЦР
Випереджальне домашнє завдання для груп: підготувати запитання з теми. Перевірка, у ході якої учні по черзі задають один одному запитання, які підготували вдома.
ІІІ група Руйнівники міфів Презентація третього міні-проекту «Міфи про Українську революцію»
Вчитель: Що означає термін Міф у сучасному контексті?
Міф (від грец. Μύθος, мітос — букв. оповідь, розповідь, рідше — казка) або міф — це оповідь, яка пояснює походження певних речей, явищ, всього світу, через емоційно-чуттєві о́брази.
Завдання всім учням: переглядаючи презентацію, з’ясувати: М.С. Грушевський – перший президент України: міф чи реальність?
Бесіда.
Що нового ви для себе дізналися?
Чи була ця інформація для вас корисною?
Гра «Таємнича постать» (на дошці демонструються портрети): вам потрібно визначити кого змальовано на портреті і вказати його внесок в Українську революцію і діяльність УЦР
Робота з термінами і історичними поняттями.
Складання сінканів
Вчитель: На ваших моніторах є алгоритм складання сінкану. Кожна з творчих груп отримала терміни і поняття, за якими вам потрібно скласти сінкан і запропонувати їх розв’язання іншій групі.(Додаток №2)
Учні на дошці демонструють складені сінкани і пропонують їх розгадати.
IV. Підсумкова частина (Узагальнення засвоєного, рефлексія ходу та результатів уроку) 7 хв.
- Визначити рівень досягнення мети, завдань та очікуваних результатів уроку.
Тестовий контроль (вчитель пропонує учням об’єднатися у пари і одному опрацювати тести(робота з комп’ютером), а іншому підвести підсумок своєї діяльності на уроці, написати резюме з використанням ключових фраз)) , прослуховування резюме, самооцінювання учнів, корекція самооцінювання учнів учителем.
Домашнє завдання:
Вчитель
Отже, ми з вами сьогодні з ясували, що Центральна рада мала як здобутки, так і прорахунки. Проте вона мала свої заслуги перед українським народом. Протягом свого нетривалого існування вона пробудила його від рабської покори, підняла на національно-визвольну боротьбу за відродження державності, створила суверенну УНР. До втрати УЦР соціальної опори, призвело те, що булла відсутність політичного досвіду керівників УЦР, та нездатність керівників налагодити систему державного управління. Завершити цей висновок можна фразою, що булла сказана М. С. Грушевським: “У своїй діяльності Центральна Рада завжди мала єдиний критерій, єдиний компас — це інтереси трудящих мас. І Які б не були помилки і невдачі наші, співробітники Центральної Ради можуть із вдоволенням оглянутися на пройдену путь і сказати словами поета: «Ми не лукавили з тобою, ми чесно йшли; у нас нема зерна неправди за собою…»”
Додаток №1.
Картка
самооцінки роботи на уроці
Дата_________ Прізвище________________
№ |
Етапи оцінювання |
Коментар учня |
Оцінка товариша |
Само- оцінка |
1 |
Дослідницька робота (2 бали) |
|
|
|
2 |
Робота в групі (2 бали) |
|
|
|
3 |
Узагальнююча розповідь (2 бали) |
|
|
|
4 |
Випереджальне домашнє завдання (2 бали) |
|
|
|
5 |
Участь у підготовці презентації (2 бали) |
|
|
|
6 |
Резюме уроку (2 бали) |
|
|
|
Оцініть свою роботу в групах (позначте те, в чому ви були успішні):
Додаток №2
Алгоритм складання сінкану:
1. Іменник (тема).
2. Два прикметники (яке воно?)
3. Три дієслова (що воно робить?)
4. Фраза-висновок з чотирьох слів.
5. Іменник-синонім до теми ( висновок, асоціація ).
Додаток № 3
РЕЗЮМЕ
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Орієнтири з інтернет-ресурсів із теми «Українська Центральна Рада»
https//www.youtube
http: // interactive. ranok. com. ua
https://uk.wikipedia.org/wiki/
https://www.youtube.com/watch?v=KLZNEIb8OfU