Проголошення незалежності України.

Про матеріал
Тема: Проголошення незалежності України. Відкритий урок що ставе на меті : - формувати предметні компетентності за основними подіями проголошення незалежності; - формування навичок роботи з політичною картою України після відновлення незалежності у 1991 р., - вчити робити власні висновки щодо історичних події зазначеного періоду; - виховувати в учнів повагу до історії українського народу та почуття гордості за власну державу; - розвивати вміння учнів працювати з історичними документами; - розвивати навички роботи у групах, та індивідуальних формах діяльності; - висловлювати своє ставлення до історичних подій
Перегляд файлу

Поурочне планування у 5 класі з історії України

Урок № 24                                                                             Дата _______

Тема: Проголошення незалежності України.

Мета уроку:

  •                   формувати предметні компетентності за основними подіями проголошення незалежності;
  •                   формування навичок роботи з політичною картою України після відновлення незалежності у 1991 р.,
  •                   вчити робити власні висновки щодо історичних події зазначеного періоду;
  •                   виховувати в учнів повагу до історії українського народу та почуття гордості за власну державу;
  •                   розвивати вміння учнів працювати з історичними документами;
  •                   розвивати навички роботи у групах, та індивідуальних формах діяльності;
  •                   висловлювати своє ставлення до історичних подій

Очікувані результати 
Після цього уроку учні зможуть:

  •                   встановлювати хронологічну тривалість і послідовність зазначених подій;
  •                   розповідати про історичну подію чи явище, історичних діячів на основі тексту;
  •                   висловлювати власне ставлення до історичних подій;
  •                   пояснювати поняття: Акт, незалежність, Верховна Рада, Референдум, Президент, Конституція.

Начальні ресурси: 

  • підручник Щупак І.Я. Вступ до історії: підручник для 5 кл. закладів загальної середньої освіти. – К.: Оріон, 2018- 192 с.;
  • політична карта України;
  • роздавальний матеріал Конституція України ст.20;
  • Державні символи України;
  • роздавальний матеріал «Акт проголошення незалежності України»;
  • мультимедійна презентація;
  •  індивідуальний матеріал до уроку до теми;
  • відеоматеріали

Основні дати: 16 липня 1990 р., 24 серпня 1991 р., 1 грудня 1991 р., 28 червня 1996 р.

Тип уроку: комбінований

Основні терміни: «Акт», «декларація», «Конституція», «Президент», «референдум», «Верховна Рада», «незалежність»

Ключові компетентності: 1) Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами; 2) Соціальні і громадянські компетентності. 

Епіграф                                                                  Вставай, народе, в єдину лаву,

Шикуй братерство всіх наших мов,

Вставай творити свою державу,

Вставай, народе, твій час прийшов.

Д. Павличко

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Всі мерщій сідайте, діти.

Домовляймось не шуміти,

На уроці не дрімати,

Руки вчасно підіймати.

І щоб не було мороки.

Всі готові до уроку?!

Тож гаразд, часу не гаймо

І урок розпочинаймо.

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1. Гра: «Продовжить речення» (Метод «Незакінчене речення»)

1. 1 вересня 1939 р. розпочалася … Друга Світова війна

2. 22 червня 1941 р. Німеччина напала на …СРСР

3. Україна була повністю окупована німецькими військами та їхніми союзниками у … 1942 році.

4. На окупованих гітлерівцями українських землях … . В здійснювалися масові розстріли мирного населення, молодь вивозилася на примусові роботи до Німеччини.

5. У Бабиному Яро померло …. 100000 людей

6. Організована боротьба проти нациських окупантів це…  Рух Опору

7. Українська повстанська армія в роки війни боролася за …створення незалежної Української держави.

8. Територія України була повністю визволена від німецьких окупантів ….28 жовтня 1944 р.

9. Під час Другой світової війни загинуло ….8-10 млн чоловік

10. День Перемоги в Україні щорічно святкується … 9 травня 1945 року.

  1. Вправа «Цифрова історія»:
  •                   Початок Другої світової війни 01.09.1939
  •                   Початок Великої Вітчизняної війни 22.06.1941
  •                   Завершення війни у Європі 08.05.1945
  •                   Закінчення Другої світової війни 02.09.1945
  •                   Звільнення України від німецьких загарбників  28.10.1944 р.

   Учні знаходять у класі дати, що розвішені, відповідно до подій, названих вчителем.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Слово вчителя: на сьогоднішньому уроці ми відкриємо найактуальнішу тему з історії нашої держави – це Проголошення незалежності України.

Давайте проаналізуємо уривок з вірша Дмитра Павличка, винесений як епіграф сьогоднішнього уроку. Як ви вважа­єте, які події могли надихнути автора на написання цих рядків?

Орієнтовна відповідь учнів. Написати цей вірш поета надихнули зміни, які сталися в СРСР в період перебудови.

Отже сьогоднішня тема це «Проголошення незалежності України». Діти записують тему в зошити.

Україна має значні успіхи як незалежна держава. А як вона прийшла до незалежності, як здолала тернистий шлях - поговоримо прямо зараз!

Давайте заслухаємо вірш котрий приготувала Денченко Тетяна

Поетична хвилинка (акровірш)

 

У всіх людей одна святиня,

Куди не глянь, де не спитай.

Рідніша їм своя пустиня,

Аніж земний в чужині рай.

Їм красить все їх рідний край.

Нема без кореня рослини,

А нас, людей, без Батьківщини.

                                       (Микола Чернявський)

На уроці ми дізнаємося коли і як утворилася сучасна Українська держава.

ІV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

НАРОДЖЕНННЯ НЕЗАЛЕЖНОЇ УКРАЇНИ (с. 118-119)

Метод «Асоціативний кущ»

Як Ви вважаєте з яких головних аспектів складається держава «Незалежна Україна»?

Приклад відповіді учнів «Незалежна Україна»

                           

Працюємо з історичними термінами і поняттями

Незалежність – це можливість ухвалювати самостійні рішення без зовнішніх вказівок і наказів.

Вчитель. Так дійсно наша країна Незалежна, адже протягом багатьох століть український народ мріяв про свою власну державу, вів боротьбу з іноземними поневолювачами. Пройшов час, середина 80- х р. ХХ ст. почався новий етап боротьби українського народу за незалежність.

За встановлення в Україні справедливого ладу, заснованого на повазі до прав людини, боролися українські дисиденти — захисники прав людини. Вони зрозуміли, що справжня реалізація прав українського народу можлива лише тоді, коли Україна стане незалежною.

 

                   https://history.vn.ua/pidruchniki/sshypak-introduction-to-history-5-class-2018/sshypak-introduction-to-history-5-class-2018.files/image208.jpg

 

Українські дисиденти: художниця Алла Горська (1), письменник, автор «Акту проголошення незалежності України» Левко Лук’яненко (2), лідер кримськотатарського народу Мустафа Джемілєв (3)

Давайте переглянемо відео для встановлення подій та розуміння як це було.

Перегляд відео «20 кроків до мрії. Крок 18. Проголошення незалежності України» (скорочено 4,38 хв.)

Розповідь. Очільники держави 19—21 серпня 1991 р. організували державний заколот з метою упокорення суспільства і збереження СРСР. Однак спроба придушити народну мрію про свободу від комунізму зазнала невдачі — перемогли прихильники нового життя. На цій хвилі завдяки ініціативі діячів національного руху 24 серпня 1991 р. Верховна Рада України затвердила Акт проголошення незалежності України.

Працюємо з історичними термінами і поняттями

Акт — документ, який щось стверджує (Акт незалежності України, 24 серпня 1991 р.)

Верховна Рада — найвищий орган законодавчої влади в Україні.

Працюємо з джерелом «Акт проголошення незалежності України»

Знайдіть у тексті слова котрі стосуються державотворення

                                       http://ukrmap.su/program2009/uh11/11_11/61.jpg

Записуємо до зошита

24 серпня 1991 року – Верховна Рада України прийняла Акт проголошення незалежності України. Утворилася нова держава , котра мала свою територію та  кордони.

Робота з картою

Які ж кордони займає наша держава давайте поглянемо на карту України. Визначимо її  області , столицю та сусідів.

V.ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Хронологічна задача. Скільки років виповнюється нашій Батьківщині?
2019-1991=28 р.

Працюємо над поняттями

Декларація — офіційна заява про щось (Декларація про державний суверенітет України, 16 липня 1990 року).

Референдум — всенародне опитування способом голосування з найважливіших питань державного життя.

Президент — голова держави.

VІ. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Самостійна робота з підручником с.119

Картка для редагування

  1.               -------------------------- року було ухвалено Акт проголошення незалежності України.
  2.               ------------------------- року цей документ отримав всенародну підтримку.
  3.               Під час --------------- за нього висловилися понад ----------------- відсотків населення, яке взяло участь в опитуванні.
  4.               Того самого дня наш народ обрав главу держави ------------------------ .
  5.               Ним став ----------------------------------------------------- .           

Зразок відповіді

Картка для редагування (варіант відповіді)

  1.               24 серпня 1991 року було ухвалено Акт проголошення незалежності України.
  2.               01 грудня 1991 року цей документ отримав всенародну підтримку.
  3.               Під час референдуму за нього висловилися понад 90 відсотків населення, яке взяло участь в опитуванні.
  4.               Того самого дня наш народ обрав главу держави  - Президента України.
  5.               Ним став Леонід Кравчук. 

2 .Встановити відповідність терміну і значення

Встановити відповідність терміну і його значення

Термін- слово застосоване для позначення деякого поняття. 

Визначення, значення

1.Акт

 

А)    найвищий орган законодавчої влади в Україні.

2.Верховна Рада

 

Б)     всенародне опитування способом голосування з найважливіших питань державного життя.

3.Декларація

 

В)     це можливість ухвалювати самостійні рішення без зовнішніх вказівок і наказів.

4.Референдум

Г)     голова держави.

5.Президент

 

Д)    документ, який щось стверджує (Акт незалежності України, 24 серпня 1991 р.)

6.Незалежність

 

Е)    офіційна заява про щось (Декларація про державний суверенітет України, 16 липня 1990 року).

 

Відповіді:  1 Д; 2 А; 3 Е; 4 Б; 5 Г; 6 В.

3. Групова робота. Працюємо з історичним документом «Конституцією України» від 28 червня 1996 р.

Конституція УкраїниОсновний Закон держави, який встановлює права та обов’язки громадян. Верховна Рада України прийняла через п’ять років після здобуття незалежності — 28 червня 1996 р.

Учитель. У вас на партах лежить текст Конституції України. У цій книжечці визначено наші права та обов’язки, давайте розглянемо одну з її статей.

Стаття 20.

Державними символами України є Державний прапор України, Державний Герб України і Державний Гімн України.
Державний Прапор України - стяг із двох рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів. Великий Державний Герб України встановлюється з урахуванням малого Державного Герба України та герба Війська Запорізького законом, що приймається не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України.
Головним елементом великого Державного Герба України є Знак Княжої Держави Володимира Великого (малий Державний Герб України).

Державний Гімн України - національний гімн на музику М. Вербицького із словами, затвердженими законом, що приймається не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України.
Опис державних символів України та порядок їх використання встановлюються законом, що приймається не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України.
Столицею України є місто Київ.

Завдання для трьох груп

Прочитайте статтю 20 Конституції, назвіть державні символи України. Опишіть за текстом Конституції та презентуйте свою відповідь у класі.

Завдання для І групи

Прочитайте статтю 20 Конституції України. Виберіть та підкресліть всі відомості про Державний Герб України. (Опишіть за текстом Конституції та презентуйте свою відповідь у класі)

Завдання для ІІ групи

Прочитайте статтю 20 Конституції України. Виберіть та підкресліть всі відомості про Державний прапор України. (Опишіть за текстом Конституції та презентуйте свою відповідь у класі)

Завдання для ІІІ групи

Прочитайте статтю 20 Конституції України. Виберіть та підкресліть всі відомості про Державний гімн України. (Опишіть за текстом Конституції та презентуйте свою відповідь у класі)

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

  1.               РЕФЛЕКСІЯ

Я дізнався……..
Я навчився…….

  1.               ОЦІНЮВАННЯ

Виставлення оцінок отриманих на уроці.

  1.               ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ.

Ви – майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками підносьте її культуру. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, поважайте наш народ і нашу мелодійну мову.

Перегляд відео «Діти вітають Україну з Днем Незалежності» (1.42 хв.)

Творче завдання – Мiкрофон - Скажіть побажання нашій державі з нагоди дня її народження.(За наявності часу, на вибір вчителя)

Перегляд відео «Акт і Конституція у ВРУ» (0.52 хв.)

(За наявності часу, на вибір вчителя)

Читання вірша(За наявності часу, на вибір вчителя)

Молюсь за тебе, Україно,

Молюсь за тебе кожен час,

бо ти у нас одна-єдина, –

Писав в своїх віршах Тарас.

Молюсь,- казав він, щоб у тебе

Не було між людьми війни,

Щоб завжди було чисте небо

На нашій стомленій землі.

Щоб завше у садку смерека

Весняним квітом під вікном цвіла

І прилітали з вирію лелеки,

Щоб гомін хвиль послухати Дніпра!

VІІІ. ДОМАШЄ ЗАВДАННЯ.

1. Читати, переповідати текст підручника  § 21, с. 118 -123, дати відповіді на запитання до нього;

2. Намалювати поштову листівку для привітань зі Святом незалежності нашої держави

1

 

docx
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
9 листопада 2020
Переглядів
1593
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку