Тема уроку: «Проголошення незалежності України. Спроба державного перевороту в СРСР»
Мета:
Завдання:
Методи і методичні прийоми.
Інформаційно-рецептивні.
а) словесний: опитування, розповідь, бесіда, робота з підручником, діалог, повідомлення учнів;
б) наочний: демонстрація відео «20 кроків до мрії. Проголошення незалежності України».
Прийоми навчання: збір інформації, робота з документами та історичними матеріалами, активізація уваги та мислення.
Пояснювально-ілюстративний: Прийоми навчання: словесний виклад матеріалу, організація наочного сприйняття.
Репродуктивний: формування вмінь і навичок, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
Проблемного викладу: постановка проблемних запитань.
Евристичний (частково-пошуковий): евристична бесіда, здійснення творчого пошуку нових знань.
Креативний: збір ідей та думок.
Дослідницький: спостереження та вивчення фактів.
Компетентнісний потенціал уроку:
Тип уроку: комбінований.
Вид уроку: комбінований, з елементами інтеграції (історія України + інформатика)
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал – історичні документи (Додаток 1), відео «20 кроків до мрії. Проголошення незалежності України», телевізор, ноутбуки.
Міжпредметні зв’язки: інформатика.
Педагогічні технології, що використовуються на уроці: діалог, бесіда, робота в групах, використання ІТ- технологій.
Основні поняття: Акт проголошення незалежності України, референдум, федерація, СНД, президент України, декларація, путч, вибори, Державний комітет з надзвичайного стану (ДКНС).
Основні дати: 19-21 серпня 1991 р. - спроба державного перевороту в СРСР; 24 серпня 1991 р. - Акт проголошення незалежності України; 1 грудня 1991 р. - Референдум і вибори Президента України
Персоналії: Л. Кравчук, В. Івашко, І. Юхновський, М. Горбачов, Б. Єльцин,
І. Плющ.
Тривалість уроку: 90 хвилин.
Структура уроку з хронометражем.
№ з/п |
Вид діяльності |
Час виконання |
1 |
Організаційний момент |
1 хв |
2 |
Актуалізація опорних знань
|
15 хв |
3 |
Мотивація навчальної діяльності |
1 хв |
4 |
Вивчення нової теми: розповідь, діалог, відео, робота з документами.
Прийом «Фішбоун», інтерактивні вправи: «Time Rime» |
35 хв |
5 |
Самостійне виконання вправ |
15 хв |
6 |
Закріплення знань |
15 хв |
7 |
Підсумок та оцінювання уроку |
4 хв |
8 |
Рефлексія |
2 хв |
9 |
Домашнє завдання (пояснення виконання) |
2 хв |
ПЛАН УРОКУ:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Цитати першого президента України:
Проблемне питання:
Як, ви вважаєте, проголошення незалежності України закономірне явище чи випадкове?
ІV. Вивчення нового матеріалу
4.1. Роз’яснення нового матеріалу.
- Метод «Мозковий штурм»:
Давайте згадаємо, які події стали передумовою до розпаду СРСР (робота з учнями). (Загострення економічних проблем, економічний хаос, зумовлений невдалим реформуванням економіки, значне зубожіння народу, встановлення прямих міжреспубліканських зв’язків без посередництва Москви, криза влади партійно-державної верхівки, послаблення центральної влади, політичний хаос у країні, втрата владою свого авторитету після розстрілу демонстрацій у Тбілісі, Баку, Вільнюсі, зростання загального невдоволення народу, загострення національних проблем.
Отже, всі ці події і стали фундаментом проголошення незалежності України. М. Горбачов намагався домовитися с кожною республікою про збереження СРСР.
22 серпня 1991 р. Президія Верховної Ради прийняла рішення про скликання 24 серпня позачергової сесії Верховної Ради України
24 серпня на позачерговій сесії Верховної Ради України з доповіддю про політичну ситуацію виступив Л. Кравчук. Співдоповіді зробили народні депутати: О. Мороз — від більшості та І. Юхновський — від опозиції.
У їх доповідях проголошувалася одна думка: вжити рішучих заходів щодо захисту суверенітету України. Л. Кравчук виніс на голосування проект Акту проголошення незалежності України. Конституційною більшістю голосів (346 народних депутатів — «за», 1 — «проти», 13 — «утримався») Акт проголошення незалежності України було схвалено.
4.2. Робота з історичним документом.
- Робота в групах. Опрацювання документа: «Акт проголошення незалежності України». (додаток 1)
« Виходячи із смертельної небезпеки, яка нависла була над Україною в зв'язку з державним переворотом в СРСР 19 серпня 1991 року,
- продовжуючи тисячолітню традицію державотворення в Україні,
- виходячи з права на самовизначення, передбаченого Статутом ООН та іншими міжнародно-правовими документами,
- здійснюючи Декларацію про державний суверенітет України, Верховна Рада Української Радянської Соціалістичної Республіки урочисто проголошує незалежність України та створення самостійної української держави - УКРАЇНИ.
Територія України є неподільною і недоторканною.
Віднині на території України мають чинність виключно Конституція і закони України.
Цей акт набирає чинності з моменту його схвалення.»
Верховна Рада України
І група . За яких умов був прийнятий Акт проголошення незалежності України? Яким чином у документі обгрунтовувалося право України на проголошення незалежності?
ІІ група. Порівняйте , як визначався державний статус України у Декларації про державний суверенітет та Акті проголошення незалежності України.
ІІІ група. У чому полягає історичне значення проголошення Акта незалежності України? (Створення самостійної держави та її незалежність. Входження у світове співтовариство як рівноправної держави. Народ України продемонстрував усьому світові свої прагнення до свободи і власної державності. Україна як демократична держава стала на шлях цивілізованого розвитку)
4.3. Робота з термінами по темі «Проголошення незалежності України». За допомогою відповідного тексту підручника та набутих знань на попередніх уроках учні співвідносять термін з відповідним йому визначенням. Після виконання завдання перевіряють його разом з учителем (додаток 2).
Рефере́ндум |
заколот, збройний виступ групи змовників з метою вчинити державний переворот. Коли вживають слово путч звичайно мають на увазі заколот, де керівну та вирішальну роль відіграють військовики
|
Декларація |
в державному праві прийняття електоратом (виборцями) рішення з конституційних, законодавчих чи інших внутрішньо чи зовнішньополітичних питань
|
СуверенітеТ |
проголошення державою, партією, організацією своїх основних принципів; документ, де їх викладено, оголошення, заява
|
Путч
|
незалежність держави, що полягає в її праві самостійно вирішувати всі зовнішні і внутрішні політичні проблеми без втручання інших держав, організацій, посадових осіб, це одна з важливих ознак державності |
це форма безпосереднього народовладдя, зміст якої полягає у волевиявленні народу з метою формування представницьких органів держави чи місцевого самоврядування та обрання посадових осіб цих органів шляхом голосування |
Вибори
|
4.4. Перегляд відео «20 кроків до мрії. Проголошення незалежності України» (додаток 3). Учні повинні розглянути основні етапи формування незалежності України. Після перегляду відео проаналізувати історичні події цього періоду, зробити висновки про шлях України до незалежності.
4.5. Прийом «Фішбоун». На верхніх кісточках учні описують головні факти теми, а на нижніх – самостійна оцінка їх значення користуючись підручником (додаток 4).
4.6. Самостійне виконання вправ з використанням ІКТ (ноутбуки)
Учні за допомогою ноутбуків складають інтерактивну стрічку часу, використовуючи основні дати подій 1990-1991 рр. Також до кожної дати підбирають короткий коментар та ілюстрацію по можливості.
https://ru.calameo.com/read/0006243340c88f66c9165
Time Rime;https://time.graphics/ru/editor
V. Закріплення нових знань та вмінь учнів.
5.1. Гра «Герой. Дата. Подія». У грі бере участь увесь клас. Учитель проходить повз учнів і просить одного з них назвати героя, іншого – дату, а третього – подію. Перший учень називає ім’я героя, наступний – дату, пов’язану з цим героєм,
а третій – відповідну подію.
5.2. Учні працюють з інструктивними картками (додаток 5)
VI. Підсумок та оцінювання уроку
6.1. «Роблю висновок». Учитель разом з учнями підводить підсумок уроку, учні відповідають на проблемне питання, яке було поставлене їм на початку уроку. Учитель відзначає активність учнів на уроці.
6.2. «Оцінювальне вікно» (додаток 6). Учні самостійно оцінюють ефективність уроку і використання набутих знань в подальшому вивчені історії.
VII. Домашнє завдання
Література:
https://naurok.com.ua/urok-progoloshennya-nezalezhnosti-17262.html
Відео «20 кроків до мрії. Проголошення незалежності України»
https://www.youtube.com/watch?v=j_Hiqd56HT4&t=78s
ДОДАТОК 1
Історичний документ
« Виходячи із смертельної небезпеки, яка нависла була над Україною в зв'язку з державним переворотом в СРСР 19 серпня 1991 року,
- продовжуючи тисячолітню традицію державотворення в Україні,
- виходячи з права на самовизначення, передбаченого Статутом ООН та іншими міжнародно-правовими документами,
- здійснюючи Декларацію про державний суверенітет України, Верховна Рада Української Радянської Соціалістичної Республіки урочисто проголошує незалежність України та створення самостійної української держави - УКРАЇНИ.
Територія України є неподільною і недоторканною.
Віднині на території України мають чинність виключно Конституція і закони України.
Цей акт набирає чинності з моменту його схвалення.»
Верховна Рада України
24 серпня 1991 року.
ДОДАТОК 2
Рефере́ндум |
заколот, збройний виступ групи змовників з метою вчинити державний переворот. Коли вживають слово путч звичайно мають на увазі заколот, де керівну та вирішальну роль відіграють військовики
|
в державному праві прийняття електоратом (виборцями) рішення з конституційних, законодавчих чи інших внутрішньо чи зовнішньополітичних питань
|
Декларація |
СуверенітеТ |
проголошення державою, партією, організацією своїх основних принципів; документ, де їх викладено, оголошення, заява
|
Путч
|
незалежність держави, що полягає в її праві самостійно вирішувати всі зовнішні і внутрішні політичні проблеми без втручання інших держав, організацій, посадових осіб, це одна з важливих ознак державності |
Вибори
|
це форма безпосереднього народовладдя, зміст якої полягає у волевиявленні народу з метою формування представницьких органів держави чи місцевого самоврядування та обрання посадових осіб цих органів шляхом голосування
|
ДОДАТОК 4
Прийом «Фішбоун»
ДОДАТОК 5
Завдання для карток
Запитання |
Відповідь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ДОДАТОК 6
«Оцінювальне вікно»
Зразу можу застосувати
|
Усе зрозумів |
Ніколи не зможу застосувати |
Зовсім не зрозумів |