Урок " Проголошення незалежності"

Про матеріал

Мета уроку:поглибит знання учнів про державотворчі процеси, продовжити формувати знання учнів про встановлення демократії в Україні та проголошення незалежності; розвивати різні види вмінь, навичок, які мають стати фундаментом формування громадянської, історичної та національної свідомості школярів; активізувати пізнавальний інтерес учнів до засадничих державотворчих події історії України ХХ століття; сприяти розвитку всіх видів інтелекту (академічного, практичного, креативного, емоційного й соціального) як умови всебічного розвитку особистості, її самореалізації; формувати активну громадянську позицію учнів і почуття патріотизму.

Перегляд файлу

Тема: ПРОГОЛОШЕННЯ НЕЗАЛЕЖНОСТІ УКРАЇНИ.

Мета: Поглибити знання учнів про державотворчі процеси, продовжити формувати знання учнів про встановлення демократії в Україні та проголошення незалежності; розвивати різні види вмінь, навичок, які мають стати фундаментом формування громадянської, історичної та національної свідомості школярів; активізувати пізнавальний інтерес учнів до засадничих державотворчих події історії України ХХ століття; сприяти розвитку всіх видів інтелекту (академічного, практичного, креативного, емоційного й соціального) як умови всебічного розвитку особистості, її самореалізації; формувати активну громадянську позицію учнів і почуття патріотизму.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

«Україна починається з тебе» В. Чорновіл

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Очікувані результати :

Після цього уроку учні зможуть : визначати причини спроби  державного перевороту та його краху; характеризувати процес здобуття Україною незалежності ;працювати з документами; аналізувати Акт  проголошення незалежності України ; визначати історичне значення утворення незалежної України 

Актуалізація опорних знань :

Фронтальне опитування

  1. Коли була прийнята «Декларація про державний суверенітет України»?
  2. Назвіть основні положення декларації.
  3. Чи стала Україна незалежною з прийняттям «Декларації…»?
  4. Чим було зумовлено загострення політичної боротьби восени 1990р.?
  5. Із якою метою було проведено всесоюзний референдум 17 березня 1991р.?
  6. Якими стали його результати?

 Оголошення теми уроку.

«Україна починається з тебе»

                                                     В. Чорновіл

                   План уроку:

1. Спроба державного перевороту в  СРСР і Україна.

2. Акт проголошення незалежності України.

3. Референдум 1 грудня 1991 року.

4. Вибори Президента України. Л. Кравчук.

5.  Утворення СНД . Розпад СРСР.

Учитель:

Бесіда:

  1. Що таке новоогарьовський процес?

 

Новоогарьовський процес – це серія зустрічей Михайла Горбачова з представниками союзних республік в президентській резиденції Ново-Огарьово (неподалік Москви) протягом 1991 року з метою створення нового союзного договору. Він розпочався після Всесоюзного референдуму  і продовжувався  з деякими перервами . Попереднє підписання договору планувалося  провести 20 серпня 1991 року.

Учитель:  Але тут втрутилися консервативні сили , які прагнули не лише зберегти СРСР , а й не допустити його оновлення у будь- якій формі .

 19 серпня 1991 р.   засоби масової інформації повідомили  про утворення у Москві Державного комітету з надзвичайного стану (ДКНС),  до  якого  ввійшли 8 осіб : Віце-президент СРСР Г.Янаєв , прем’єр-міністр В. Павлов , голова КДБ В. Крючков , міністр оборони Д. Язов , міністр внутрішніх справ Б. Пуго , голова християнського союзу Стародубцев , Заступник міністра оборони Бакланов  та голова асоціацій державних підприємств Кизяков. ДКНС заявив  , що у звязку із погіршенням стану здоровя президента М. Горбачова , вони  беруть владу у свої руки  і мають намір  відновити в країні порядок  та не допустити розпаду СРСР. Сам Горбачов був ізольований на президентській дачі Форос у Криму.   В  окремих місцевостях Союзу вводився надзвичайний стан  терміном на 6 місяців  в тому числі і в Мокві (були введені танки)

Призупинялася діяльність усіх політичних партій (окрім КПРС), громадських організацій і рухів демократичного спрямування, заборонялося проведення мітингів, демонстрацій, страйків, встановлювалася жорстка цензура над засобами масової інформації, заборонявся вихід газет, окрім кількох лояльних до ДКНС видань. (їх було 9: серед них відомі - «Правда», «Известия»,та інші).

Проте змовники відразу ж зіткнулися  з рішучою протидією керівництва Російської федерації на чолі з президентом Б.Єльциним. На захист демократії  та Білого дому (приміщення верховної ради РРФСР) вийшли сотні тисяч жителів Москви. Рішучі дії Єльцина підтримала більшість урядів країн світу . 22 серпня заколот провалився.

Події серпня показали реальні наміри і політичних сил і державних органів влади в Україні

Присланий заколотниками до  Києва командувач сухопутних військ СРСР генерал В. Варенников наказав ВРУ підтримати  дії ДКНС. . Він попередив, що спроби невиконання наказів ДКНС призведуть до негайного запровадження в республіці надзвичайного стану., особливо у Західній Україні . «У Західній Україні немає радянської влади, суцільний «Рух». У західних областях необхідно запровадити надзвичайний стан. Припинити страйки. Закрити всі партії, крім КПРС, їх газети, припинити та розігнати мітинги. Вам необхідно здійснити надзвичайні заходи, щоб не склалася думка, що ви йдете старим курсом… Армія приведена у повну бойову готовність, і ми підемо на все , аж до пролиття крові». 

   ЦК КПУ  та  більшість облвиконкомів республіки , керівництво Кримської АРСР підтримали путчистів. А  Голова Верховної Ради УРСР Л. Кравчук  закликав громадян до спокою і витримки , а відповідні оцінки і висновки зробить Президія і Верховна Рада України.  Ввечері 20 серпня ВРУ прийняла  заяви, у якій зазначалося, що постанови ДКНС  не мають юридичної сили на території УРСР

 Що стосується партій  і громадських організацій   України  демократичного спрямування , то вони провели мітинги, у ході яких  засудили спробу державного перевороту і закликали не підкорятися розпорядженням путчистів.

 

22 серпня 1991 р. Президія Верховної Ради прийняла рішення про скликання 24 серпня позачергової сесії Верховної Ради України

24 серпня на позачерговій сесії Верховної Ради України з доповіддю про політичну ситуацію виступив Л. Кравчук. Співдоповіді зробили народні депутати: О. Мороз — від більшості та І. Юхновський — від опозиції.

У їх  доповідях проголошувалася одна думка:  вжити рішучих заходів щодо захисту суверенітету України. Л. Кравчук виніс на голосування проект Акту  проголошення незалежності України. (відео фрагмент- «ВР проголошує незалежність»)(2.15-3.50 )

Конституційною більшістю голосів (346 народних депутатів — «за», 1 — «проти», 13 — «утримався») Акт проголошення незалежності України було схвалено..

Учень:

Святковий день – 24 серпня ,

Так хочеться усмішок і пісень!

Віднині Україна незалежна.

Запам’ ятайте  всі цей  світлий день

Робота  в групах. Опрацювання документа:« Акт проголошення незалежності  України»

І група .   За яких умов був прийнятий Акт проголошення незалежності України?

                Яким чином у документі обгрунтовувалося право  України на проголошення незалежності?

ІІ група.  Порівняйте , як визначався державний статус України у Декларації про державний суверенітет та Акті проголошення незалежності України.

ІІІ група .  У чому полягає історичне значення проголошення Акта незалежності України?

(Створення самостійної держави та її незалежність. Входження у світове співтовариство як рівноправної держави. Народ України продемонстрував усьому світові свої прагнення до свободи і власної державності. Україна як демократична держава стала на шлях цивілізованого розвитку)

Учитель:

Причетність КПУ  до спроби державного перевороту ДКНС призвела  до прийняття указів Президії ВРУ «Про тимчасове призупинення діяльності КПУ» від 26 серпня 1991р. та «Про заборону діяльності КПУ» від 30 серпня 1991р.

І ще одне важливе рішення було прийнято 4  вересня - Президія Верховної Ради України прийняла рішення про підняття над будинком ВРУ національного синьо-жовтого прапора , який 28 січня 1992р. був затверджений   як Державний прапор  України.

Доповідь учня:

Щоб надати легітимності цим рішенням, І. Юхновський від імені Народної ради запропонував проголосити акт, у якому мав бути зафіксований новий державний статус України, а потім підтвердити цей акт на Всенародному референдумі.

Референдум на підтвердження Акта проголошення незалежності України  відбувся  1 грудня 1991 p.,  одночасно з виборами президента України.  У голосуванні взяли 84,18% виборців . На питання бюлетеня «Чи підтверджуєте ви Акт проголошення незалежності Укаїни?» -  90,32 % громадян  відповіли : «Так , підтверджую» Результати голосування підтвердили незалежність України.

 

  • Яке історичне значення проголошення незалежності України?

(Почалася хвиля дипломатичного визнання України як незалежної держави.( протягом грудня 1991р. незалежність України визнали 68 країн світу 

  • Віковічна мрія багатьох поколінь українського народу втілилася в життя, українці нарешті здобули власну державу і отримали могутній поштовх для подальшого розвитку національного життя.
  •  Прагнення  до незалежності було підтверджено на Всеукраїнському референдумі переважною більшістю народу.
  •  Вибороти незалежність вдалося без кровопролиття.
  • Вперше в Україні було всенародно обрано Президента.

 

 

До виборчого бюлетеня по виборах президента було включено шість кандидатів :

I. Кравчук (Голова Верховної Ради України);

В. Гриньов (заступник Голови Верхової Ради України);

В. Чорновіл (голова Львівської обласної ради, один із керівників Народного Руху України);

Л. Лук'яненко (голова Української республіканської партії);

І. Юхновський (керівник опозиційної Народної Ради у Парламенті республіки);

Л.Табурянський (голова Української народної партії, підприємець);

О. Ткаченко (міністр сільського господарства України), який на останньому етапі боротьби зняв  свою кандидатуру на користь Л. Кравчука.

 Уже в першому турі виборів , набравши 61,6% голосів , переміг Л.Кравчук.

Презеннтація учнів Л.М. Кравчук

Учитель:

5 грудня 1991р. на урочистому засіданні Верховної Ради JI. Кравчук склав присягу президента України і виголосив програмові орієнтири своєї політики. Одразу ж після присяги президент запропонував обрати голову Верховної Ради Івана Плюща, за якого проголосували 261 депутат.

7-8 грудня у Біловезькій Пущі поблизу Бреста відбулася зустріч вищих посадових осіб трьох республік -  Президента України Л.Кравчука , президента Росії Б.Єльцина та голови ВР Білорусь Станіслава .Шушкевича .

(демонстрація фільму «Біловезька угода»(по55сек.)

  • Коли і де  відбулася зустріч керівників трьох держав?
  • Яку угоду вони підписали?

(Вони  констатували , « що СРСР як геополітична реальність і суб’єкт міжнародного права припиняє своє існування» і підписали угоду про утворення Співдружності Незалежних Держав (СНД) – України , Росії , Білорусі .)

21 грудня в Алма-Аті керівники Азербайджану , Білорусі , Казахстану , Молдови , Росії , Таджикистану , Туркменістану , Узбекистану й України підписали Декларацію про утворення СНД. «З утворенням СНД СРСР припиняє своє існування» - зазначалося в декларації. Україна увійшла до складу  СНД на правах асоційованого члена .А 25 грудня перший президент СРСР М.Горбачов виступив по телебаченню із заявою про  свою відставку

Робота з документом. Із книги Л. Кучми «Україна – не Росія» про роль України у розвалі СРСР

«Україні належить вирішальна роль при демонтажі СРСР у 1991р. Відомі слова Горбачова «Я не мыслю себе СРСР без Украины» не були просто фразою. Він як у воду дивився : СРСР доконав саме Акт проголошення незалежності України від 24 серпня 1991 року .А вже наступного 25 серпня , по нашому , як то кажуть , гарячому сліду проголосила незалежність Білорусія ,27- Молдавія , 30 – Азербайджан , 31 – Киргизія та Узбекистан»

  • Чи погоджуєтесь ви з твердженням Л. Кучми , що Україні належить вирішальна роль у розвалі СРСР? Свою відповідь аргументуйте.
  • Якими на вашу думку були причини розпаду СРСР?

ІІІ. ПІДСУМКИ УРОКУ

Заключне слово вчителя

На сьогоднішній день, ми всі не задумуємось над тим, як воно жити у власній національній державі, розмовляти власною мовою, вільно висловлювати свою думку, та вільно жити і творити, бо це є загально прийняті речі, які , начебто, виникли самі собою. Проте, якщо озирнутись у минуле  свого народу  , то побачимо , що Україна йшла  до цього дня через голодомори , війни , страждання , велику напругу  і нестримне бажання бути вільними. А скільки славних синів і дочок віддали за неї своє життя ! 

Давайте ж згадаємо історію нашої держави  в  малюнках і фотографіях. 

Презентація кліпу на пісню «Боже , Україну збережи» Т. Петриненка

Незалежність нашої держави стала реальністю.  Проте,  зараз на Сході нашої України уже четвертий рік  йде війна , нас  намагаються знову розділити, посіяти ворожнечу,  Хочеться вірити ,як в тій пісні , що скоро все закінчиться , що скоро все мине , бо у нас мужні захисники , герої , які не  зрадять свою землю і свій народ. А вам, випускники , побажати тільки мирного неба і творчих здобутків на благо  України   , щоб ваше покоління приклало максимум зусиль для процвітання нашої держави. Бо ж як казав В. Чорновіл «Україна починається з тебе» Будьте справжніми патріотами своє Батьківщини!

Робота з картою:

1. Незалежна2. Многостраждальна3. Суверенна4. Демократична5. Вільна6. Єдина7. Європейська8. Правова9. Самостійна10. Рідна11. Квітуча12. Мирна13. Неподільна14. Співоча

 

Домашнє завдання опрацювати текст підручника , написати твір –есе «Розпад СРСР був неминучим явищем чи випадковим?»

docx
До підручника
Історія України (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Струкевич О.К., Романюк І.М., Дровозюк С.І.)
Додано
19 березня 2018
Переглядів
6104
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку