Програма "Цигун для дошкільнят"

Про матеріал
Навчання рухам сприяє усвідомленню дитиною самого себе як особистості, виробляє у нього потреба удосконалювати власну природу, створює передумови для реалізації його індивідуальності. Здійснюючи різні руху, дитина отримує можливість самовдосконалення, формується інтерес і любов до фізичної культури. Програма спрямована на формування у дитини інтересу до свого особистого здоров'я, на вдосконалення всіх видів рухів і розвиток фізичних якостей.
Перегляд файлу

Цигун для дітей

В даний час у нашій країні зростає кількість дітей, які часто хворіють простудними захворюваннями, хронічним тонзилітом, що ускладнюється бронхітом, алергічними проявами. Такі діти умовно називаються "часто хворіють". Заняття цигун три рази на тиждень по 25 хвилин в групах по 8 - 10 осіб. З різних причин кількість занять у окремих дітей становило від 5 до 20.

Характерними ознаками для цієї групи дітей були:

- висока нервова збудливість, слабка концентрація уваги, підвищена стомлюваність;

- щодо гарний розвиток мускулатури, рухливість, сміливість, переважно екстравертний склад особистості;

- відносна слабкість дихальної системи: грудний тип дихання, швидке розвиток задишки при фізичному навантаженні;

- утруднене носове дихання: аденоидоз, поліпоз носа, набряк слизових оболонок. У всіх дітей було поєднання дихання через ніс і рот, у багатьох повна відсутність носового дихання.

Заняття цигун підвищують загальну опірність організму, покращують адаптацію до фізичних навантажень, знімають надмірне нервове збудження. Спеціальні дихальні вправи відновлюють носове дихання у дітей навіть у випадках тяжких порушень.

https://fs00.infourok.ru/images/doc/307/306373/img4.jpgПояснювальна записка

Людина - вище творіння природи. Але для того щоб насолоджуватися її скарбами, він повинен відповідати принаймні одному вимогу: бути здоровим і дружити зі спортом.

За визначенням Всесвітньої організації охорони здоров'я, здоров'я - природний стан організму, що характеризується його врівноваженістю із навколишнім середовищем та відсутністю будь-яких хворобливих змін; стан повного тілесного, душевного і соціального благополуччя.

Навчання рухам має вплив на здоров'я, фізичний розвиток, розвиток пізнавальних здібностей, вольових якостей, емоційності дитини, тобто його внутрішній світ. Навчання рухам сприяє гармонійному розвитку особистості, вдосконалення як фізичних, так і психічних, інтелектуальних, духовно - моральних якостей.

Навчаючись руху, дитина набуває знання, необхідні для його свідомої рухової діяльності, набуває досвід їх реалізації, у тому числі творчої.

Навчання рухам сприяє усвідомленню дитиною самого себе як особистості, виробляє у нього потреба удосконалювати власну природу, створює передумови для реалізації його індивідуальності. Здійснюючи різні руху, дитина отримує можливість самовдосконалення, формується інтерес і любов до фізичної культури.

Програма спрямована на формування у дитини інтересу до свого особистого здоров'я, на вдосконалення всіх видів рухів і розвиток фізичних якостей.

   

https://img2.freepng.ru/20180524/que/kisspng-qi-yin-and-yang-tai-chi-pushing-hands-yang-style-t-taiji-5b06cb09274fa6.279071041527171849161.jpg Особливості програми:

  • Розглядається під оздоровчим аспектом.
  • Акцент оздоровчої роботи робиться на розвиток рухової діяльності дитини.
  • Заняття побудовані з урахуванням вікових критеріїв.
  • Використання техніки китайської гімнастики УШУ.
  • Проводиться у тісній співпраці з родинами вихованців.

Мета та завдання програми:

Мета: підвищення фізичної підготовленості дітей, рівня здоров'я при одночасному розвитку їх розумових здібностей.

Завдання:

  • збереження і зміцнення здоров'я дітей;
  • формування звички до здорового способу життя;
  • формування рухових навичок і умінь;
  • розвиток психофізичних якостей (швидкість, сила, витривалість, гнучкість, спритність);
  • розвиток рухових здібностей (функції рівноваги, координації рухів);
  • профілактика порушень опорно-рухового апарату, простудних захворювань;
  • формування потреби у щоденній руховій діяльності;
  • розвиток уваги, зосередженості, організованості,

уяви, фантазії, вміння керувати своїми вчинками, почуттями.

Для виконання поставлених оздоровчо-виховних завдань програми передбачені наступні структури:

  • Коригуюча, ритмічна, психомоторна гімнастики з елементами китайського УШУ
  •  Динамічні та оздоровчі паузи
  • Релаксаційні вправи
  • Хороводи, різні види ігор
  • Цікаві розминки
  • Різні види масажу
  • Пальчикова гімнастика
  • Дихальна гімнастика з елементами Цигун

 

Для успішної реалізації програмних завдань використовуються заняття за змістом:

  • Традиційні фронтальні заняття
  • Ігрові вправи
  • Заняття - подорожі
  • Навчальні та розвиваючі
  • Пізнавальні

 http://im1-tub-ua.yandex.net/i?id=27438947ffb343d154fe1d5bacaa5fa7-127-144&n=21  Принципи побудови програми:

Принцип систематичності і послідовності передбачає взаємозв'язок знань, умінь і навичок.

Принцип зв'язку теорії з практикою формує у дітей уміння застосовувати свої знання щодо збереження та зміцнення здоров'я у повсякденному житті.

Принцип повторення умінь і навичок - один з найважливіших, оскільки в результаті багатократних повторень виробляються динамічні стереотипи.

Принцип індивідуально-особистісної орієнтації виховання передбачає те, що головною метою освіти стає дитина, а не навколишній світ. Педагог, спираючись на індивідуальні особливості дитини, планує його розвиток, намічає шляхи вдосконалення умінь і навичок, побудови рухового режиму.

Принцип доступності дозволяє виключити шкідливі наслідки для організму дітей внаслідок завищених вимог і фізичних навантажень.

Принцип успішності полягає в тому, що на першому етапі формування здоров'я дитина отримує завдання, які він здатний успішно виконати.

Принцип активного навчання зобов'язує будувати процес навчання з використанням активних форм і методів навчання, сприяють розвитку у дітей самостійності, ініціативи і творчості (ігрові технології, робота в парах, підгрупи, індивідуально, організація дослідницької діяльності та ін).

Принцип комунікативності допомагає виховати у дітей потребу в спілкуванні, в процесі якої формується соціальна мотивація здоров'я.

Принцип взаємодії педагога та сім'ї, наступності при переході в школу спрямований на створення умов для більш успішної реалізації здібностей дитини і забезпечення можливості збереження здоров'я при подальшому навчанні в школі.

Принцип результативності передбачає отримання позитивного результату оздоровчої роботи незалежно від віку і рівня фізичного розвитку дітей.

 

http://www.zendoakademi.com/wp-content/uploads/2017/02/Chi-gong-enerjisi.gifПринципи взаємодії з дітьми:

сама дитина - молодець, у нього все виходить, виникають труднощі переборні;

постійне заохочення всіх зусиль дитини, його прагнення дізнатися щось нове і навчитися новому;

виняток негативної оцінки дитини та результатів його дій;

порівняння всіх результатів дитини можливе лише з його власними, а не з результатами інших дітей;

кожна дитина повинна просуватися вперед своїми темпами і з постійним успіхом.

 

 

Термін реалізації програми - 1 рік:

  • Періодичність - 1 раз в тиждень
  • час проведення:
  • - для молодшої групи 15 хвилин
  • - для середньої групи 20 хвилин
  • - для старшої і підготовчої 30 хвилин
  • у місяць - 4 заняття
  • кількість дітей в групі – 6-10

 Методичне забезпечення програми:

Заняття за даною програмою складаються з практичної діяльності дітей.

Проводяться під керівництвом педагога.

https://image.shutterstock.com/image-vector/vector-illustration-set-qigong-tai-260nw-1412511473.jpg      Форми і методи навчання:

  • Словесні пояснення;
  • Наочні - показ;
  • Пошукові - пошук нових ідей, матеріалів;
  • Креативні - творчий підхід.

 

 

          Результативність програми:

  • i (2).jpgРозвиток фізичних якостей дошкільників за допомогою спортивно-оздоровчої роботи.
  • Підвищення рівня фізичної підготовленості (приріст показників розвитку фізичних якостей).
  • Різноманітні, цікаві, спільні заняття разом з дітьми, забезпечують рухову активність дітей, сприяє їх емоційному підйому і формує їх комунікативні навички.

 

 

Перспективне планування:

Місяць

                                          Програмні завдання

 

Вересень

Формувати у дітей вміння об'єктивно оцінювати свої фізичні можливості, щоб грамотно діяти в незвичайних ситуаціях з точки зору небезпеки або безпеки вчинення певних дій.

Розвиток самоконтороля і довільності дій.

1 тиждень

 

2 тиждень

3 тиждень

4 тиждень

Розвиток самоконтролю.

Дати уявлення  про те,   що можливості і бажання не завжди збігаються.

Комунікативні ігри. «День-ніч»

 

Формувати уявлення про межі фізичних можливостей, вміння оцінювати ситуацію за принципом «небезпечно - безпечно».

Ігри: «день-ніч», «Моє ім'я».

Продовжувати формувати уявлення про межі своїх можливостей (в стрибках у довжину, висоту), вміння оцінювати ситуацію

Формувати здатність прогнозувати результати дії інших людей і оцінювати їхні можливості

Жовтень

- Надавати загальнозміцнюючу дію на організм дитини;

- Формувати правильну поставу;

- Розвивати увагу,

- Кінестетичний фактор: розвиток координації рухів, дрібної моторики.

- Просторовий фактор: розвиток усвідомлених рухів з опорою на схему тіла.

- Розвиток функції довільної саморегуляції

Розминка. Розтяжки. Навчання прийомам точкового масажу.

Повзання.

 

Розминка. Розтяжки. Навчання прийомам  точкового масажу.

Повзання на животі «Тараканий біг».

Дихальні вправи.

Розминка. Розтяжки.

Дихальні вправи.

Довільність, реакція.  «Стоп - бавовна»

Знайомство з базовою технікою УШУ.

Закріплення навичок правильної постави. Базова техніка УШУ.

Стійки - положення рук і ніг.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Листопад

- Формувати у дітей правильну ходу і поставу

- Навчити виконувати вправи для зміцнення м'язів, що беруть участь у формуванні зводу стопи.

Вивчення базової техніки УШУ. Вивчення базових стійок (поз) Ушу.

Розвиток просторових уявлень.

Вивчення схеми тіла.

Розвиток комунікативних навичок.

Розминка. Базові вправи для розвитку ніг.

Вправи для розвитку плечового пояса.

Комунікативні ігри.

Розминка. Базові вправи для розвитку ніг.

Вправи для розвитку плечового пояса.

Базова техніка Ушу: стійка Мабу.

Психогімнастика.

Розминка. Базові вправи для розвитку ніг.

Вправи для розвитку плечового пояса.

Базова техніка Ушу: стійка Мабу.

Діафрагмальний тип дихання.

Розминка. Розтяжки.

Дихальні вправи.

Знайомство з базовою технікою УШУ.

Стійка Гунбу.

Діафрагмальний тип дихання.

Грудень

 

Розминка. Розтяжки.

Дихальні вправи.

Знайомство з базовою технікою УШУ.

Стійка Сюйбу - порожній крок.

Діафрагмальний тип дихання

 

Розминка.  Моторика. Дихання. Релаксація.

Стійка Пубу - низький крок.

Стійка Себу - скручена позиція.

Розминка. Моторика. Дихання. Релаксація

Цзопань бу - низька скручена позиція.

Дін бу - Т подібний крок.

Дулі бу - на одній нозі.

 

Січень

- Розвивати і коригувати пізнавальну та емоційно - особистісну сферу психіки дитини з використанням елементів психогимнастики;

- Розвиток стійкості, вміння тримати рівновагу.

- Розвивати пам'ять, увагу, волю, уяву, розвивати творчі здібності.

Розвиток зорового сприйняття. Окорухові вправи.

Простраивание покорковых і подкорко - коркових зв'язків. Саморегуляція.

Розвиток зорового сприйняття. Окорухові вправи.

Простраивание покорковых і подкорко - коркових зв'язків. Саморегуляція.

Підвищення енергетичного потенціалу.

Відпрацювання базової техніки Ушу.

Розминка. Розтяжки.

Дихальні вправи.

Знайомство з базовою технікою УШУ.

Відпрацювання стійок.

Вправи на розвиток стійкості. Балансування.

 

------«--------

Знайомство з базовою технікою УШУ.

Відпрацювання стійок.

Вправи на розвиток стійкості.

Відпрацювання трьох основних положень рук.

Розминка.

Відпрацювання трьох основних положень рук.

Кулак-долоня - гак.

Розвиток координації око-рука.

Формування рухового стереотипу, праксису.

Розминка. Відпрацювання базової техніки Ушу.  Динамічні тренувальні методи. Координація плечового пояса, рук і ніг в динаміці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лютий

Рухові функції. Кінестетичний праксис.  Кінетичний (динамічний) праксис. Просторовий праксис.

Міжкулькова взаємодія.  Сенсомоторний розвиток. Розвивати вміння робити точні рухи кистю і пальцями рук; розвивати сенсорні еталони.

Розвивати здібності координованої роботи рук з зоровим сприйняттям.

Школа м'яча. Оволодіти технікою гри з м'ячем.

Праксис поз по зоровому зразкомРоби, як я».

Відпрацювання базової техніки Ушу.  Динамічні тренувальні методи. «Жвавість попереку»

 

 

 

Динамічний праксис.«Кулак-ребро -долоню».Відпрацювання базової техніки Ушу.  Динамічні тренувальні методи.

Форма розгортання та стискання корпусу.

 

Міжкулькова взаємодія.

Реципрокная координація рук.

Відпрацювання базової техніки Ушу. Динамічні тренувальні методи.

Хитання попереком і повороти  вліво і вправо.

Гра з м'ячем.

Релаксація.

Просторовий праксис. «Проби Хеда».

Відпрацювання базової техніки Ушу.  Динамічні тренувальні методи.

Жвавість кроків і стегон.

Размалывающий крок-поворот. Безперервний крок.

Комунікативні ігри з м'ячем.

Березень

Тактильні і соматогностические функції.

- Підвищити рухову активність дітей, використовуючи тренажери і нестандартне обладнання.

- Удосконалювати зв'язково-суглобовий апарат.

Відпрацювання базової техніки Ушу. Розвиток моторики, координації.

 

Розвиток

 тактильних і соматогностических функцій.

 «Закрий очі. Покажи місце, до якого я доторкнулася».

Відпрацювання базової техніки Ушу.  Динамічні тренувальні методи.

 

Розвиток

 тактильних і соматогностических функцій.

Проба Тойбера.

Відпрацювання базової техніки Ушу.  Динамічні тренувальні методи.

Найважливіші зв'язки.

«Безперервний крок-рука»

Розвиток

 тактильних і соматогностических функцій.

Проба Ферстера.

Відпрацювання базової техніки Ушу.  Динамічні тренувальні методи.

Найважливіші зв'язки.

«Вгору - вниз»

Розминка. Розтяжки.

Дихальні вправи.

Відпрацювання базової техніки Ушу.  Динамічні тренувальні методи.

Базове Таолу 

Чанцюань.

Важнейшия зв'язки і переміщення. «Вгору-вниз». «Обертання на нозі навколо себе».

Квітень

Слуховий гнозис.

Розвиток координації рухів, спритності та гнучкості. Розвиток м'язової пам'яті.

Відпрацювання базової техніки Ушу. Вивчення основного тренувального комплексу упражнеий Тао лу. Вивчення шаоліньського комплексу вправ «Танець п'яти звірів».

Вправи Цигун Тайцзи.

 

Розвиток сприйняття різних побутових та природних шумів, музики  і т.д.

Дихальні вправи.

Відпрацювання базової техніки Ушу.  Динамічні тренувальні методи.

Базове Таолу 

Чанцюань

 

Сприйняття ритмів. «Скільки разів я стукаю?» (2, 3, 4 коротких або довгих ударів). «За скільки разів я стукаю?» (по 2, по 3 удари). «Скільки сильних і скільки слабких ударів я роблю?»

Динамічні тренувальні методи.

Базове Таолу 

Чанцюань.

Відтворення ритмів : «Постукай, як я».

Дихальні вправи.

Відпрацювання базової техніки Ушу.  Динамічні тренувальні методи.

Базове Таолу 

Чанцюань.

Розминка. Розтяжки.

Дихальні вправи.

Відпрацювання базової техніки Ушу.  Динамічні тренувальні методи.

Базове Таолу 

Чанцюань.

Комплекс «Танець п'яти звірів»

Травень

Самостійна діяльність дітей.

- Вчити дітей використовувати отримані знання і сформовані уміння;

- Уміти самостійно займатися фізичними вправами, за призначенням використовувати спортивний інвентар.

Відпрацювання базової техніки Ушу.  Динамічні тренувальні методи.

Базове Таолу 

Чанцюань.

Комплекс «Танець п'яти звірів».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тренування цигун для дітей

https://image.shutterstock.com/image-vector/vector-illustration-set-qigong-tai-260nw-1412511473.jpgПеред початком заняття звучить фонова заспокійлива мелодія (китайська). З практичного досвіду було встановлено, що найбільшим заспокійливим ефектом володіє музика елемента "дерево" з альбому "Y: Yiging Music for Health". Однак під час виконання вправ прослуховування музики припинялося, т. к. посилення елемента "дерево" не було головною метою занять.

Спочатку проводиться  сидіння на п'ятах для входження в спокій і обмеження рухової активності. Основна увага приділяється виробленню правильної постави, заспокоєнню дихання. Час проведення - не більше 1-2 хв, оскільки дитяча психіка вимагає постійного переключення видів діяльності.
Далі в положенні стоячи слід натиснути суглобів шиї, рук, тулуба і ніг. Потім в стійці "наїзника" виконувалися 2 - 3 рухи з комплексу "18 рухів тайцзи-цигун".
Основну частину тренування складають вправи, спрямовані на активізацію зовнішньої ци"' розтирання рук, задньої поверхні шиї до помірного почервоніння. Потім проводиться  комплекс поплескувань: по руках - по ходу каналів легких і товстого кишечника, навколо VII шийного хребця, подреберьям, м'язів черевного преса, попереку, по передній поверхні стегон.
Після цього проводиться навчання різним типам дихання.
У положенні лежачи діти освоюють пряме діафрагмальне дихання на вдиху живіт випинається, на видиху - втягується". Потім йде навчання диафрагмальному дихання в положенні "сидячи по-туреции", з руками на животі, потім на колінах. Увага звертається  на збільшення амплітуди рухів животом і на повільність, безперервність дихання: "подих тонкою цівкою, як струмочок".
У положенні стоячи виконуються рубаний рух рукою з різким гучним видихом - по 5 - 6 разів кожною рукою, потім знову діафрагмальне дихання в положенні "сидячи по-турецьки".

Для відновлення носового дихання проводиться дихання через ніс з високою частотою та малою дихальним об'ємом: короткі швидкі вдихи-видихи через ніс - "подих їжачка". Використовуються наступні варіанти: через одну ніздрю, через дві ніздрі, вдихи - видихи, тільки вдихи, тільки видихи. Після 20 - 30-секундного циклу швидкого дихання слід провести 1 - 2-хвилинне відновлення дихального ритму.

В останній частині тренування практикується  вимовляння звуків. Спочатку голосно і протяжно звук вимовлявся "ззззззз..." ("бджоли полетіли"), потім-звук "жжжжжжж..." ("жуки полетіли"). Для відновлення ритму дихання знову проводиться діафрагмальне дихання в положенні "сидячи по-турецьки".
Іноді для різноманітності в процес тренування вводяться вправи для зміцнення м'язів спини і черевного преса.

 

Результати застосування цигун при лікуванні дітей, що часто хворіють

Всі діти, які відвідували тренування, освоїли діафрагмальний тип дихання, у них покращилася переносимість фізичних навантажень, відновився носової тип дихання, не було випадків важких ускладнених простудних захворювань.
Короткий період спостереження не дає можливості для статистичної оцінки достовірності зниження частоти простудних вірусних захворювань.

Висновки:
Таким чином, згідно з концепцією усін, у дітей экспериментируемой групи мало місце зниження кількості "захисної ци", надлишок активності елементу "вогонь" і надлишок елемента "метал".
Мала кількість "захисної ци" викликає локальне ураження органів дихання. Часті повторні застуди призводять до надлишкової активації захистів ної системи елемента "метал". Тривале перевантаження системи "метал" може приводити до виснаження захисних сил організму, проникненню інфекції в нижні дихальні шляхи з розвитком бронхіту або пневмонії В той же час надмірна активність елемента "метал" може приводити до ураження інших систем організму, що виражається в алергізації.
Очевидно, що ослаблення "захисної ци" пов'язано з погіршенням екологічної обстановки. Надмірне посилення елементу "вогонь" викликає перезбудження, рухливість, швидку стомлюваність, найімовірніше, вони пов'язані з переглядом великої кількості телепередач і відеофільмів, зловживанням комп'ютерними іграми.
Заняття цигун підвищують загальну опірність організму, покращують адаптацію до фізичних навантажень, знімають надмірне нервове збудження. Спеціальні дихальні вправи відновлюють носове дихання у дітей навіть у випадках тяжких порушень.

 

https://ic.pics.livejournal.com/navstrechusebe1/84068996/52752/52752_original.jpg

 

 

 

 

docx
Додано
12 травня 2020
Переглядів
886
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку